KL CHRONICLE: Kewajipan Menyokong Produk Muslim

Monday, August 12, 2019

Kewajipan Menyokong Produk Muslim


1. Antara tindakan terawal yang dilakukan oleh Rasulullah ﷺ dalam membangunkan Negara Islam Madinah adalah dengan membina pasar perniagaan bagi orang-orang Muslim. Ketika itu ekonomi Madinah dikuasai oleh Yahudi. 



2. Pasar Yahudi Bani Qainuqa’ telah menjadi tumpuan aktiviti perdagangan ketika itu. Namun, amalan perniagaan Yahudi tidak selari dengan prinsip Islam. Mereka terkenal dengan konsep riba yang dianjurkan dalam transaksi jual beli mereka sehingga hari ini. Malah di pasar inilah seorang wanita Muslimah telah diganggu kehormatannya. 

3. Bagi memecahkan monopoli penguasaan Yahudi terhadap ekonomi Madinah, Rasulullah ﷺ membangunkan pasar buat muslim sebagai pusat perdagangan kaum Muslimin di Madinah. Tindakan Bagindaﷺ ini menimbulkan kemarahan Yahudi lalu mereka menghantar Kaab Bin Asyraf, seorang pembesar Yahudi. Kaab datang lalu merobohkan khemah perniagaan yang dibangunkan oleh Baginda Nabi.

4. Bertegas dengan tindakan Kaab yang merobohkan khemah perdagangan pasar kaum Muslimin, Rasulullah ﷺ menegaskan:

لا جرم لأنقلنّها إلى موضع هو أغيظ له من هذا

“Baiklah, kita akan bina pasar yang lebih dimarahi (yang lebih dibimbangi oleh Yahudi) daripada tempat ini!” (al-Samhudi, Wafa al-Wafa’, 2/257)

5. Menurut riwayat Ibn Usayd, seorang sahabat mencadangkan tapak yang lebih luas untuk pasar Muslim. Bahkan menurut riwayat Ibn Syabah, Rasulullah ﷺsendiri yang menyumbang ke arah pembangunan pusat perdagangan Muslim. Kata beliau:

أن رسول الله صلّى الله عليه وسلّم تصدق على المسلمين بأسواقهم

“Sesungguhnya Rasulullah sendiri menyumbang (melaburkan wang kepada pembangunan) pasar-pasar perdagangan kaum Muslim.” (al-Samhudi, Wafa al-Wafa’, 2/257) 

6. Tindakan Rasulullah ﷺini dilihat sebagai usaha bagi membantu ekonomi Muslim. Baginda bahkan menjalankan dasar-dasar baharu bagi menggalakkan kaum Muslimin supaya menceburkan diri dalam bidang perniagaan dan pertanian.

6. Saidina Uthman juga dikatakan melaburkan sejumlah wang yang banyak bagi membeli “Telaga Rumah,” iaitu salah satu telaga yang menjadi punca air di Madinah. Ini semua adalah bagi menjaga kepentingan sumber dan ekonomi orang Islam.

7. Kesannya, ekonomi Madinah yang sebelum itu dimonopoli oleh Yahudi berjaya dipecahkan. Kaum Muslim bersatu dalam membangun dan menyokong ekonomi orang Islam.

8. Begitulah juga keadaan pada hari ini. Kaum Muslim disarankan agar membantu dalam usahah membangunkan dan menyokong produk Muslim. Dalam masa yang sama, peniaga Muslim juga wajib menjaga kualiti produk mereka disamping mematuhi peraturan yang telah ditetapkan oleh syarak.

Mari sokong produk Muslim.

Dr. Ahmad Sanusi Azmi
https://telegram.me/drahmadsanusiazmi

10 comments:

Anonymous said...

Dah 30 tahun guna produk2 Muslim, alhamdulillah hidup berkat, hidup selamat, pahala pun dapat ikut saranan nabi... Jom sama2 sokong produk2 Muslim...

ted manoff said...

aku dah lama boikot ape2 je keluaran org ᗡ∀Ԁ ni.. hidup makin selesa tanpa barangan ᗡ∀Ԁ!!
🤲💪😌

ted manoff said...

barangan Muslim suci & diyakini 🤲💪😌

ted manoff said...

Ada plk yg klon..tlglah cari identiti sendiri..berkenaan posting diatas dh byk kali benda nii berulang..boikot nii xkn berjaya punya..percayalah selagi umno pas wujud boikot nii xkn menemui hasilnya..kereta admin rosak pun cari kedai ah cong bkn ahmad..😽🙀😿

adelah.. said...

Tun kata dong zong rasis..
Dong zong kata sok keluar statement balas...

ted manoff said...

Tahun 2012 dh buat..tapi najibby xberani nk lulus kerana takut undi cina hilang..nii yg bagus pasal cina bila kedudukn mereka terancam mereka bersatu..bkn mcm umno pas asyik nk memdabik dada kononya lebih islamik dari org lain..cina sekarang lebih berani menuntut hak..melayu dpt 50 terus layu..

ted manoff said...

cina dh kuasai ekonomi..sekarang nk kuasa politik..biarlahh..cina tahu melayu suka berhibur gegaq vaganza jadi teruskn berhibur..soal politik dn ekonomi biar cina urus..🙈🙉🙊👴🤖

Anonymous said...

Pelajaran jawi ni bukan pekara baru. Zaman mak aku sekolah rendah omputih awal tahun 70an ada belajar jawi dah. Tiada isu pun.

Orang Melayu walaupun berlainan fahaman politik mesti bersatu atas pekara yang menyentuh kaum dan agama Islam.Hendak tunjuk siapa lebih Islamik tidak penting kerana yang menentukan kita ahli syurga atau neraka hanya kuasa Allah swt.

Anonymous said...

BILA TED KLON NO.1 BAGI NASIHAT KPD TED KLON NO.2
SAMA SAMA KLON.. KIKIKIKIH

tunfatimah said...

Lebih baik beri terus kat Cina batang leher ko anak beranak agar senang dipancung!

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget