Tuesday, July 2, 2019

[Bahagian Kedua] Tiga sebab mengapa UMNO tidak lagi perlukan Mahathir Mohamad



Walaupun ada orang kata DAP kini menyokong Anwar, saya tidak rasa tanggapan ini benar.

Jika DAP menyokong Anwar, sudah lama Anwar telah boleh menjatuhkan Mahathir dan menggantikannya sebagai Perdana Menteri, tetapi ini tidak berlaku.

Anwar masih menunggu dan bermain selamat. Dia tidak pasti DAP sebenarnya menyokong siapa.

DAP masih menyokong Mahathir. Namun Mahathir tidak mahu orang Melayu tahu yang dia rapat dengan DAP atau mendapat sokongan dan mengikut telunjuk DAP.

Jika orang Melayu percaya yang DAP menyokong Anwar dan bukan Mahathir, ini akan menguntungkan Mahathir dan merugikan Anwar dari segi politik. Ini yang Mahathir mahu.

Hakikatnya, adalah lebih menguntungkan kepada DAP jika mereka menyokong Mahathir daripada mereka menyokong Anwar.


Ini adalah kerana parti Mahathir adalah parti yang kecil, oleh itu selagi Mahathir menjadi Perdana Menteri DAP yang lebih besar boleh memeras lebih banyak konsesi dari Mahathir kerana Mahathir amat memerlukan sokongan DAP untuk kekal menjadi Perdana Menteri.

Dalam realpolitik ini dipanggil ‘political leverage’, dan DAP mempunyai banyak political leverage ke atas Mahathir.

Pemimpin-pemimpin DAP yang bijak membaca politik seperti Kit Siang tentunya sudah tahu akan hal ini.

Sebab itu apabila PH menang dan Mahathir menjadi Perdana Menteri ke-7, hampir kesemua jawatan menteri kabinet yang kritikal dengan peruntukan projek yang besar iaitu Kewangan, Pengangkutan, Komunikasi, Tenaga dan Komoditi semuanya dibolot DAP.

Dan sebab ini juga kini ke mana sahaja Mahathir pergi ada sahaja taikun-taikun perniagaan yang menyokong kuat serta yang membiayai DAP mengikutnya.

Taikun-taikun ini suka Mahathir, oleh itu DAP juga suka Mahathir.

Jika Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri, adalah lebih sukar untuk DAP merunding dengan Anwar untuk mendapatkan konsesi dan jawatan kabinet dan kerajaan.

Sebab sebagai Perdana Menteri, Anwar dan PKR mempunyai lebih ramai ahli parlimen dan adalah parti terbesar dalam gabungan PH oleh itu mempunyai kuasa merunding atau ‘political leverage’ yang lebih kuat daripada Mahathir dan PPBM.

Jika Anwar menjadi Perdana Menteri, Anwar tentunya akan merombak kabinet dan meletakkan lebih ramai orang PKR di jawatan penting kerajaan yang diambil daripada kuota DAP dan PPBM.

Dan besar kemungkinan Anwar juga akan membatalkan atau merunding semula projek-projek yang telah diluluskan oleh Mahathir kepada kroni-kroninya dan DAP sebelum ini untuk diberi kepada pengikut-pengikut dan kroninya (Anwar) pula.

Dan walaupun Azmin kini kononnya dikatakan mempunyai 20 orang Ahli Parlimen PKR termasuk menteri PKR yang menyokongnya, namun jika Anwar menjadi Perdana Menteri, kesemua mereka yang kononnya mengikut Azmin ini akan u-turn dan melompat kepada Anwar secepat kilat termasuklah penyokong kuat Azmin iaitu Menteri Perumahan Zuraida Kamaruddin.

Saya tidak rasa Zuraida pun sanggup untuk hilang jawatan menteri apabila Anwar menjadi Perdana Menteri semata-mata untuk mempertahankan Azmin yang sudah terpalit dengan skandal terkutuk dan malap masa depan politiknya.

Dan Anwar akan menyatupadukan PKR kembali dengan kesemua 47 Ahli Parlimen menyokongnya dengan menggunakan kuasanya sebagai Perdana Menteri.

Apabila ini berlaku, habislah PPBM dan orang-orang Mahathir dan kepentingan-kepentingan politik dan projek mereka dan DAP juga akan hilang sedikit sebanyak kuasa politik dalam kerajaan.

Silap haribulan, Anwar akan memasukkan Mahathir dan kroni-kroninya ke dalam penjara hanya untuk membalas dendam kepada Mahathir atas apa yang diperlakukan ke atasnya selama ini sebaik sahaja dia (Anwar) dinobatkan sebagai Perdana Menteri ke-8.

Ini amat merbahaya kepada Mahathir dan pengikut-pengikutnya yang berkepentingan.

Sebab inilah sejak setahun yang lepas saya telah berkata bahawa selagi Mahathir masih hidup dia tidak akan menyerahkan kuasa kepada Anwar walau apa pun dia (Mahathir) kata di depan orang ramai dan wartawan.


19 comments:

  1. Tulislah apa yg korang suka untuk menyedapkan hati, tak berkesan pun pada Tun Mahadir. Sebaliknya, Tun Hamid Osman bekas Ketua Hakim Negara meramalkan masa depan umno dgn kembalinya wak Jahid jadi Presidennya: Sekali kalah, umno terbenam. Kalah sekali lagi, terus tertimbus!!!!
    KAHKAHKAH....tepok, tepok, tepokkkkkkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari kita tepok secara berjemaahh..kahkahhhhhh..👏👏👍🤘✌hoyeahhhhh..

      Delete
  2. PKR DAH NAK MAMPOS! DISEBABKAN HAL SEMBURIT JEMIN JAMBAN.....NUAT AL JUBURI DAH BAGI WARNING SAMA ATOK!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepokk..tepokkk..ewahh ewahhh..kikikiki..🤗🤗😗

      Delete
  3. Tak payah nak menyibuk soal UMNO-Pas
    July 2, 2019 rhg
    Share


    BEBERAPA hari lalu, tersebar kembali klip video ucapan seorang pemimpin Pakatan Harapan (PH) ketika kempen pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Cameron Highlands yang antara lain berkata;

    “Jangan sekali-kali biar UMNO hidup balik di Cameron Highlands…UMNO hidup balik bergabung dengan Pas habislah kita…70 %.. Awak bagi UMNO hidup, mereka akan jadi 40 % tambah 30 %.. walaupun kita dapat 95% undi Cina dan 30 % undi Melayu, penggal depan kita kalah jugak…jadi untuk pastikan UMNO tidak kembali bernyawa mesti ingat enam perkataan ini ambil nyawa dia ketika dia sakit.”

    Penulis tidak perlu terperinci siapakah pemimpin tersebut dan daripada parti mana. Mungkin ramai boleh menekanya. Biarpun impian pemimpin berkenaan tidak tercapai apabila Barisan Nasional (BN) menang di Cameron Highlands, Semenyih dan Rantau tetapi agenda untuk melihat UMNO ‘berkubur’ selama-lamanya tetap menjadi agenda parti tertentu dalam PH.



    Kini mereka semakin gerun apabila UMNO bukan sahaja terus bangkit malah sudah memeteraikan kerjasama dengan Pas. Keadaan itu sudah tentulah menjadi mimpi ngeri PH.

    ReplyDelete


  4. Selama ini mereka begitu gembira apabila UMNO dan Pas bertembung sesama sendiri dalam pilihan raya. Pertarungan tiga penjuru memungkinkan PH mengambil kesempatan untuk meraih kemenangan.

    Bagaimanapun kenyataan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid pada Jumaat lalu di Pokok Sena, pasti meletakkan musuh politik parti itu dan Pas bagaikan ‘cacing kepanasan’.

    Bekas Menteri Pendidikan itu menyatakan, meskipun piagam kerjasama parti itu dan Pas hanya akan dimuktamad bulan depan, namun persefahaman awal telah dicapai iaitu tidak akan berlaku pertembungan dua penjuru semasa Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) nanti.

    Beliau yang juga Ahli Parlimen Padang Terap berkata, pihaknya yakin jika perkara itu dimuktamadkan nanti, UMNO dan Pas bakal membentuk kerajaan.

    “Soal pembahagian kerusi (antara dua parti) masih awal tetapi apa yang pasti, satu persefahaman akan dimuktamadkan melalui piagam iaitu mana-mana kerusi ditandingi Pas, UMNO tidak akan meletakkan calonnya. Begitu juga sebaliknya apabila UMNO bertanding,” katanya.

    Persefahaman dan kesepakatan awal itu ternyata meresahkan parti-parti dalam PH, sebab itulah ada cabaran supaya UMNO dan Pas menyerahkan lima kerusi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di samping Exco di negeri dikuasai masing-masing bagi membuktikan keikhlasan kerjasama kedua-dua parti pembangkang itu bukan retorik atau senda politik semata-mata.

    Ketika melontar cabaran itu, Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail berkata, kegagalan melaksanakan tanggungjawab itu menjadi bukti yang UMNO-Pas hanya bersandiwara kepada penyokong dan seluruh rakyat Malaysia dengan permainan politik mereka bahkan, bukan berusaha murni ke arah ta’awun seperti dijanjikan.

    Persoalannya apa hak PKR untuk campur tangan dalam urusan dalaman politik melibatkan UMNO-Pas? Sepatutnya pemimpin PKR cermin diri adakah dengan pelbagai isu sedang melanda parti itu termasuk pertikaman lidah dengan pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), mereka layak mencabar UMNO-Pas?

    Sudah pastilah pemimpin UMNO-Pas tidak akan melayan cabaran tersebut, tetapi ia harus dilihat bagaimana usaha menggagalkan kerjasama antara kedua-dua parti itu tidak pernah terhenti.

    Pemimpin-pemimpin PH sememangnya gelisah dengan kerjasama dua parti utama orang Melayu itu. Justeru mereka berusaha untuk membuat kenyataan atau cabaran bertujuan menimbulkan keraguan dalam kalangan rakyat khususnya orang Melayu.

    Penulis percaya ‘serangan demi serangan’ akan berterusan. UMNO dan Pas akan terus diserang ketika kedua-dua parti sedang membuat persiapan mewujudkan piagam kerjasama.

    Dalam berhadapan situasi seumpama ini pemimpin dan ahli kedua-dua parti perlu istiqamah. Mereka tidak boleh terhasut atau terperdaya dengan gerakan politik yang bertujuan mengagalkan usaha bagi memperkukuhkan kuasa politik orang Melayu melalui kerjasama UMNO-Pas.

    Sepatutnya pemimpin-pemimpin PH tidak perlu menyibuk dan mengganggu apa yang mahu dilakukan UMNO-Pas. Kalau mereka yakin kemenangan dalam PRU-14 dulu disebabkan kekuatan sendiri sudah pasti mereka tidak akan bimbang dengan kerjasama berkenaan.

    Tetapi mereka tahu kemenangan dicapai dalam pilihan raya umum lalu bukanlah tulen, ia hanya disebabkan sentimen ‘marahkan nyamuk kelambu dibakar’. Tambahan pula mereka amat memahami orang Melayu semakin menolak PH.

    Mereka juga sudah menghitung bahawa jika UMNO-Pas bergabung dalam pilihan raya, tidak kurang daripada 20 kerusi Parlimen dalam bahaya. Oleh itu mahu tidak mahu, kerjasama tersebut harus digagalkan dan mereka tahu cara terbaik ialah menggugat keyakinan ahli UMNO dan Pas supaya wujud prasangka sesama sendiri.

    Bagaimanapun berdasarkan sentimen dan kesungguhan ditunjukan pemimpin UMNO dan Pas serta akar umbi, ia membuktikan ‘gangguan dan bisikan’ oleh sesetengah pemimpin PH tidak berhasil.

    Pada masa sama pemimpin PH perlu ingat, janganlah sibuk ‘menjaga tepi kain orang lain’ sedangkan ‘rumahtangga sendiri sedang berantakan’ ibarat ‘retak menanti belah’ – apa maksudnya?

    Sama-samalah kita tunggu, “siapa yang kena”.

    Zulkiflee Bakar

    ReplyDelete
  5. Walawi..ini ada satu berita kebaboom yang baru ditular…rakyat Msia mengharapkan agar Jemin dan Bnag Non mengambil tindakan mengikut jejak langkahnya tu dengan kadar segera….

    Anggota perwakilan untuk Ohio , Rep. Wes Goodman telah meletak jawatan kerana didapati terlibat dengan gay sexs, seperti yang dilaporkan oleh akhbar Ohio Herald baru2 ni.

    Aktiviti itu telah berlaku beberapa kali dan didedahkan oleh pasangannya…sebiji macam yang dilakukan oleh Haziq dalam video semburit tu

    Kita tabik lah kat perwakilan dari US tu…dia sanggup bertanggung jawab atas perbuatannya dengan sanggup meletak jawatan…tapi malangnya, kat negara Islam macam Msia ni..menteri yang terlibat tu pulak bermati2an menafikan walaupun dah terang lagi bersuluh dibuktikan dalam video2 yang tular tu…lebih malang lagi, PM pulak yang backing bagai nak gila dengan mengatakan video tu hanya lah komplot untuk mengaibkan dan menamatkan karier politik Jemin.

    Tak malu ke kita sebagai rakyat Msia, jika ditanya pasal keenganan si pelaku bertanggung jawab atas perbuatannya jika kita ke luar negara…mana muka nak taruk beb????

    ReplyDelete
  6. WAK JEMIN.....AWAK KAT MANA...AWAK KAT MANA.....HIKHIKHIK!!!

    ReplyDelete
  7. Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Azmin Ali berkata
    MKhazanah Nasional Bhd tidak pernah membincangkan mengenai pelantikan warga asing ke dalam Lembaga Pengarahnya.k
    1 Julai 2019:

    Individu dari China antara anggota Lembaga Pengarah baru Khazanah.

    Kesimpulannya, cakap Menteri PH terutama seperti Azmin Ali seumpama bontot ayam.

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2019/07/isu-dua-warga-china-dilantik-menjadi.html#cADeuRTOkpeexfOL.99

    ReplyDelete
  8. Persoalannya, kenapa dilantik warga China?

    Apakah tiada rakyat tempatan yang layak untuk dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah Khazanah?

    Kalau pun perlantikan dua Ahli Lembaga Pengarah daripada luar negara itu bertujuan mendapatkan kepakaran mereka, kenapa pula kedua-duanya daripada China?

    Kenapa tidak dilantik seorang daripada China dan seorang lagi daripada Amerika, Perancis, England, Belanda atau sebagainya?

    Mengapa mesti kedua-duanya daripada China?

    Apa istimewanya China kepada kerajaan PH sekarang?

    Bagaimana mahu menepis jika ada tanggapan bahawa ini adalah sebahagian daripada agenda mahu menjual negara kepada China?

    Apa agaknya berlaku jika perlantikan seperti ini dibuat ketika era pemerintahan BN dan Najib Razak dahulu? (Shahbudindotcom 02/07/2019)



    ..........ATOK TUA RENTA....CAKKAP TAK SEROPA BIKIN........


    ReplyDelete
    Replies
    1. Wajib lantik warganegara China kerana kapal perang mereka besar bak kata men kari kepala ikan. 😋 Tak mampu nk lawan. Boleh bubar ATM sebab bendera putih telah dikibarkan! 😂😂😂

      Lagi satu , madey dah melutut minta nyawa drp China dlm perjanjian ECRL. Dulu drama air mata menipu. Skg kata tak ingat dah lupa dan tak tau. 😅😅😅

      Semua dah kawtim awal2. Rakyat tak perlu ternganga lagi kerana era gomen pHomohomie yg pelik dah jadi normal. 😆😆😆

      Tak sabar nk memangkah PRU 15!

      Delete
  9. KERANA MULUT BADAN BINASA.....

    KERANA MEMBONTOT PUN BADAN TERSIKSA......HIKHIKHIKHIKHIK!!!

    ReplyDelete
  10. Madey mohamed kutty laknatullah.
    Setan tua inilah perosak terbesar politik Melayu sejak 70-an sampai skrg.
    Jika mampos si tua laknat ini layak kita sujud syukur dan mengadakan kenduri kesyukuran.

    Tedbabi tu pencacai tegar Madey kuttytaek.
    Bernanah hati dgr DsZahid buat come back. Bermakna DSN juga akn come back.
    Menggeletar bangat mahaperompak madey dgn situasai ini lalu di canang2lah umno rosak dan rasuah.

    Kikikikkiki

    Madey 💩 💩 💩

    ReplyDelete
  11. Khairulryezal osmanJuly 2, 2019 at 5:55 PM

    “Dalam sekawah gulai daging yang dimasak penuh dengan daging yang suci dan diletakkan seketul daging babi didalamnya itulah perumpamaan kerjasama UMNO dan MCA”.

    [Kenyataan PAS ogos 2018].

    ReplyDelete
  12. Hayat PH (Porn Hub) dah tak lama pun. Satu persatu bala sdg berlaku ke atas kera jaan yg naik secara fitnah & penipuan ini. Hanya masa yg akan menentukan.. rakyat bakal mengajar manusia2 munafik itu dlm PRU15 nanti. Itu pasti!!!

    ReplyDelete
  13. Siapa main klon2 nii..dh nk mamposs kerr hanatt..pru15 umno cuma tinggal sejarah..lokman adam dh warning umno..kikiki..

    ReplyDelete
  14. Pork u najib umno

    ReplyDelete
  15. Siapa main klon2 nii..dh nk mamposs kerr hanatt..pru15 PH (porn hub) cuma tinggal sejarah.. Pak Maon dh warning awal2..kikiki..

    ReplyDelete