KL CHRONICLE: @NajibRazak : Kerajaan wajar gantung cukai 5% keatas eksport kelapa sawit

Monday, June 18, 2018

@NajibRazak : Kerajaan wajar gantung cukai 5% keatas eksport kelapa sawit


Alhamdulillah, dengan izin Allah SWT, saya dapat pulang ke Pekan bagi menyambut Syawal dan saya  ambil peluang ini untuk turut bertemu dengan masyarakat pelbagai peringkat usia dan bangsa sebagaimana lazim saya lakukan sebelum ini.

Rata-rata rakyat dalam kawasan saya terdiri peneroka FELDA dan pekebun kecil.



Saya berpeluang berbicara dan mendengar luahan keresahan mereka terhadap harga minyak kelapa sawit dan penyusutan permintaan dari luar negara akan komoditi itu. 

Ramai yang resah kerana Kesatuan Eropah akan meningkatkan sekatan terhadap import minyak sawit dari Malaysia, manakala China, yang dahulunya berada di tempat keempat pengimport terbesar bagi minyak sawit dan tahun lepas di tempat kedua terbesar akibat perhubungan diplomatik dan perdagangan yang telah bertambah baik, berkemungkinan akan mengurangkan pembelian minyak kelapa sawit ekoran perkembangan selepas Pilihanraya Umum ke-14.

Hari Khamis lalu, harga minyak sawit mentah menyusut bagi hari ke-9 berturut-turut di mana harga kini adalah RM2,300 setiap tan. 

Turut dilaporkan, eksport minyak kelapa sawit kita bagi 10 hari pertama bulan Jun jatuh sehingga 20 peratus berbanding tahun lalu.

Salah satu faktor kepada kejatuhan ini adalah ekoran tindakan kerajaan mengenakan cukai 5 peratus terhadap eksport minyak kelapa sawit dan penganalisa pasaran berkata ia adalah faktor utama penyusutan permintaan dan penurunan harga. 

Cukai eksport ini diteruskan pada 5 peratus pada bulan Julai dan seterusnya.

Kerajaan BN sebelum ini telah menggantung cukai berkenaan bagi empat bulan pertama tahun ini dalam memastikan pendapatan pekebun kecil tidak terjejas dan pasaran minyak kelapa sawit Malaysia terus berdaya saing dan kompetitif di pasaran antarabangsa.

Bagi pihak pekebun kecil di Pekan dan kesemua peneroka di Malaysia, saya menggesa Kerajaan Pakatan untuk menggantung cukai eksport ini sehingga penghujung tahun ini atau sekurang-kurangnya sehingga harga dan permintaan pasaran kembali pulih.

Kerajaan baharu juga tidak boleh membisu lagi dengan keputusan Kesatuan Eropah (EU) Jumaat lalu untuk mengurangkan dan menghentikan impot minyak kelapa sawit demi menamatkan penggunaan minyak sawit dalam bahan bakar pengangkutan pada 2030.

Kita perlu membantah langkah mereka ini dan berunding dengan EU serta-merta kerana mereka merupakan destinasi minyak sawit terbesar untuk negara.

Dalam semangat Hari Raya ini, usahlah menjadikan isu ini sebagai polemik politik kerana industri minyak kelapa sawit kerana kehidupan beratus ribu pekebun kecil serta peneroka bergantung kepadanya.

Sebaliknya, kerajaan baharu patut mengambil langkah untuk menyelesaikan masalah harga dan permintaan minyak sawit dengan serta-merta.

26 comments:

Anonymous said...

MAMAK MATDEY ....MELAYU BANGSATTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

wahai peneroka yng menanam sawit..doa lah bnyak2 agar Allah permudahkan urusan anda semua...kepada peneroka yng pangkah PH.. sekarang mana janji bulan bintang PH..tuntutlah..kenapa membisu..

Anonymous said...

Padan muka pada anak anak peneroka yg dah hidup senang Dan pangkah PH..

Anonymous said...

.


Macai PH dok maki hamun Najib tapi Najib dan family sekarang di Langkawi , bercuti dan happy happy aje sambil main golf . kah kah .


.

admin said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Kan dia dah buat. Gantung cukai export 5% minyak sawit. Yg ph letak balik cukai tu dah kenapa?

Anonymous said...

Bodoh. Dah dia cakap kt atas tu, kerajaan BN dah buat dah.

Anonymous said...

Mak aih brader mie amney ni. Kan Najib dah cakap "Kerajaan BN sebelum ini telah menggantung cukai berkenaan bagi empat bulan pertama tahun ini dalam memastikan pendapatan pekebun kecil tidak terjejas dan pasaran minyak kelapa sawit Malaysia terus berdaya saing dan kompetitif di pasaran antarabangsa."
Ada masalah dalam pembacaan ke?

Anonymous said...

3 KEJAYAAN KEBANGKITAN RAKYAT DALAM TEMPOH KURANG SEBULAN!

1. Report polis keatas hasutan Dato Kadir Jasin terhadap DYMM SPB YDP Agong. (Kejayaan : Kadir Jasin Letak Jawatan Ketua Media & Komunikasi Majlis Penasihat Kerajaan Pakatan Harapan?

2. Pendedahan DBKL beri Ketua Pemuda PPBM Bukit Bintang, Tapak Niaga Bazar Ramadan di Masjid India. (Kejayaan : Terbongkar DBKL dipaksa oleh MP Bukit Bintang DAP supaya beri anugerah terus tanpa tender 80 tapak yang disewa dengan harga RM 5,000 satu lot dengan harga RM6000 lebih untuk kesemua 80 tapak)

3. Cabaran supaya Menteri Pertanian menyenaraikan senarai sayur dan daging yang turun 30-50% selepas GST turun 0% dan lokasi kedai terbabit. (Kejayaan : Menteri Pertanian mengakui bahawa penurunan tersebut bukan satu negara tetapi hanya tinjauan mata kasar beliau sahaja)

Walaupun belum ramai yang bangkit, kita telah berjaya memberikan tekanan kepada Pakatan Harapan. Ayuh mari sama-sama Bangkit bersama Pemantau Malaysia Baru. Sertai kami sebagai ahli atau sertai telegram.

Kepada teman-teman yang mempunyai maklumat dalaman pentadbiran penyelewengan Pakatan Harapan, sila hubungi saya di talian 0123320000.

Lokman Adam
Presiden
Pemantau Malaysia Baru

P/S : Memandangkan Media Arus Perdana telah menerima arahan untuk tidak menyiarkan apa yang kami bangkitkan, saya memohon jasa baik saudara-saudari untuk membantu kami bagi menyebarkan bahan yang kami sediakan disetiap saluran media sosial yang anda miliki seperti Whatapps, FaceBook, Instagram, Telegram, Wechat dan lain-lain medium. Semua bahan yang kami sediakan boleh diperolehi di channel telegram dibawah. Mohon jasabaik anda untuk meminta teman-teman dan sanak saudara anda menyertai Kebangkitan ini dengan menyertai channel tersebut : https://telegram.me/lokmanadam

Anonymous said...

Mie amney. Elakkan pengunaan ketum ketika menaip.
Kerajaan dsn membela rakyat.
Kerajaan haranap membela keroooni.

Anonymous said...

So bersediala. Mukin lepas ni bole masak kurma biji sawit dgn tomato utk open house

Anonymous said...

bodo bak ang mie amney ni..pondan melayu mana la ang ni..klau mcmni budak2 muda mcm ang membaca..padanla ampa sokong ph taik tu..bodo x boleh diajar..bebal..

Anonymous said...

MAMAK MATDEY ....MELAYU BANGSATTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Adakah semua ni mainan DAP utk jahanamkan kekayaan melayu..maaflah kalau kita ingat semula..lepas najib bersuara pd pru-13 dgn kata2 "apa lagi yg org cina mahu?" DSN terus mengorak langkah memperkasakan ekonomi melayu..dari pekebun dn petani kecil dgn mencari inisiatif menghapuskan org tengah yg didominasi org cina tamak..hingga peniaga dan usahawan kecil yg diberi nafas baru utk menggalakkan org melayu giat berniaha dn menaikan kuasa ekonomi masing2..dan semua ni berjaya..anda semua x boleh nafikan waima org2 melayu yg menyokong ph sekalipun..dan semua ini menakutkan org2 cina tamak yg sedar DSN sedang rancak membantu org melayu bangkit dengan kemewahan berniaga..

tapi semua ni menyedihkan apabila mana2 org melayu yg makin berjaya lupa daratan..lupa segala tangan2 yg menghulur mengangkat martabat org melayu utk lebih berjaya..dulu pakai van buruk sekarang vellfire sampai evoque..dulu wira secondhand sekarang mercedes benz..berasa kaya dan terasa amat bijak hingga lupa jasa org yg membantu dan pulak tu siap benamkan DSN pemikir melayu yg betul2 nk org melayu berjaya tanpa memomokkan atau mengkukubesikan kaum lain..DSN mahukan org melayu maju atas diri sendiri dgn peluang yg terbuka luas utk org melayu..maafkn saya kita x perlu tuding pada org cina sahaja..yg melayu kita ni apa dah jadi..??? fitnah hasutan berjaya melayangkan anda semua hingga berpaling dari kebaikan dan org yg memberi kebaikan..jgn lupa..jika kita bersama membantu menyusahkan org yg baik..jatuh atas dia dizalimi oleh anda..nescaya Allah akan susahkan hidup anda dikemudian hari..sedarlah wahai melayu..anda telah sekarang diragut sumber kekayaan anda dari tangan2 kafir harbi ni..jgn cetek akal pula..ramai cina dn kaum lain yg baik..tp masih ramai yg jahat diluar sana..berjagalah anda dn kita semua..semua ni Allah nk tunjuk wahai sahabat2 seislamku..lepas ni kalau DSN pn Allah angkat dugaan dia dn didapati dia x bersalah..sahabat2 melayu dn seislam yg pernah memenagkan ph dan beranggap buruk pd DSN mohon ampun secara terangan..jgn senyap gihit jari..ambil perhatian dgn goyahnya sumber2 atau lubang2 kekayaan org melayu yg dahsyat diganggu sekarang ni..renungkan sahabat..saya masih percaya DSN..TAPI PENULISAN SAYA INI DIBUAT KERANA TERASA MAKIN BANYAK KEMEWAHAN MELAYUN DIGANGGU GUGAT..SEKIAN

Anonymous said...

Contoh hidup uneducated yg dimajsudkan tun u turn

Anonymous said...

MAMAK MATDEY ....MELAYU BANGSATTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

mie amney tersilap komen. nak mintak maaf tapi dirinya ego. termalu le dia sepanjang tahun ni. puak pakartun memang suka komen membabi buta je tanpa isi jitu. banyak sangat kena kenching atok tua tu gamaknya. kesian, meroyan je kerjanya. ditambah dgn minyak naik, tol tak hapus, gst masih kekal, gaji tak naik, barang makin mahal, saham merudum tipa hari, gas memasak naik rega, kejatuhan rega sawit, pelabur pakat cabut & bla bla bla. itu yg menambahkan meroyan dia.. keh keh keh

admin said...

saya mintak maaf dekat pendekar gagah perkasa "anon" umno yang berani dan hebat belaka belaka. :3

Anonymous said...

Mie Amney,
Maaf diterima. Jgn ambik hati, kami kan bembangkang? so kena le bangkang selalu, tapi tak le mcm pembangkang yg lepas tu, kan?
Selamat Hari Raya,
btw, hensem gak kau ni.. he he he

Anonymous said...

Anti-Wayang

The Mat Salleh pulled another RM238.85 million out of our share market today – Monday 18 June 2018.

Due to the falls in our Bursa where it is now the 28 consecutive days of foreigners pulling out money from our shares since GE14, the top 10 companies that EPF invests in has lost a combined RM55 billion in value.

These 10 companies alone out of the dozens invested by EPF has already cost EPF RM6.1 billion in losses as reported by The Edge today:
http://www.theedgemarkets.com/article/capital-lead-story-epf-lost-rm6-bil-investment-value-10-plcs-postelection



These companies are Cahaya Mata Sarawak, MRCB, IJM, Gamuda, Maybank, CIMB, Axiata, Telekom and TNB.

Remember that this is just 10 companies and our Bursa has a total of 894 listed companies and you can imagine the amount of devastation that can easily be RM200 billion in value destroyed.

So, EPF has easily lost tens of billions. What about Khazanah, ASN/ASB, Tabung Haji, KWAP, Amanahraya and the rest?

What about the ordinary folks who invested directly in the stock market or those who bought unit trusts?

This is what happens when our new PH government continues with politicking and political attacks with their populist policies, political statements as well as lying about our national debt.

They politicking to continue attacking Najib/BN and we are the ones suffering.

It has come to a stage that whenever our PM, Finance Minister and our Economic Minister opens their mouth, our financial markets fall and people lose money.

And they have not stopped. Our new Economics Minister Azmin Ali just told the UK’s financial times that Malaysia is a bankrupt country!

Yes, our minister officially in charge of our economy just told one of the most reputable financial media in the world that his country is bankrupt.

Which foreigner in their right minds would still want to keep their money here in Malaysia or put in money here?

Anonymous said...

So tunggu la tahun depan, berapa dividen yg kwsp, th , asb mampu bagi. Sapa yg tuko account 1 epf dump kat unit trust dah moyok ni.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

MAMAK MATDEY ....BARUA DAPIGS...MELAYU BANGSATTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Maaf diterima tapi tak semua kami pendekar UMNO. Ramai je yang bukan ahli dalam mi. Kitorang bukan fan Najib pun cuma kitorang menyampah dan meluat dengan New government sekarang. Cakap je lebih action nil.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

MAMAK MATDEY AL KUTTY ....BARUA DAPIGS...MELAYU BANGSATTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget