KL CHRONICLE: 10 Fakta Penting #MH370 #PrayForMH370

Sunday, March 9, 2014

10 Fakta Penting #MH370 #PrayForMH370

POINTS OF SUMMARY SO FAR. 

1. Dua orang penumpang yg kononnya berbangsa Italian dan Austria dalam kapalterbang terbabit, sebenarnya bukan penumpang dengan passport sebenar. Dua penumpang itu sebenarnya menggunakan PASPORT CURI yg mana pasport itu telah dicuri dari seorang yg berbangsa Itali 2 tahun lepas, dan seorang lagi berbangsa Austria 6 bulan lepas, sewaktu kedua orang ini berada di THAILAND, menginap di hotel yg sama. Khabarnya ada 4 lagi passport yg dah dicuri di hotel yg sama. 



2. U.S. Embassy memberitahu bahawa military bases yg beroperasi di Thailand (U-Tapao) telah menerima signal SOS sewaktu mendengar emergency call dari Flight MH370. Yg sangat mengejutkan ialah, emergency call ini mengatakan mereka minta izin mendarat kecemasan kerana aircraft cabin menghadapi masalah DISINTERGRATION. DISINTEGRATION??? Speechless. 

3. Mengikut data dari flightradar24, info dari MAS yg mengatakan kapal dari radar hilang selepas 2 jam (plus minus), adalah tidak tepat sama sekali, kerana flightradar24 kata last radar contact adalah pada pukul 1.19am, kurang dari 40 minit SELEPAS pesawat mula berlepas. 

4. Beberapa laman web China pula melaporkan bahawa panggilan SOS diterima utk meminta izin mendarat kecemasan due to disintegrating fuselage.

5. Info dari orang yg sepupunya seorang pilot di US - FAA Emergency Notice di sana dah keluarkan amaran kpd semua pilot bahawa ada 6 kes kecurian pasport di Thailand telah berlaku (tak pasti samada merujuk kpd minggu lepas atau tahun lepas), semuanya berlaku di hotel yg sama. Air Threat Level akan dinaikkan buat USA flights, not sure around the world. 

6. Vietnamese authorities dah jumpa 2 oil slicks di kawasan berdekatan, yg mana consistent dengan tempat di mana kapal yg disyaki terhempas.

7. Ada 7 orang penumpang dalam kapal ini yg booked flight mereka menerusi China Southern codeshare:

1 Chinese
1 Malaysian
1 Dutch
1 Austrian
1 Italian and
2 Ukrainians

8. Selepas MH370 hilang dari radar buat kali pertama, beberapa lama selepas itu, flight tracker muncul kembali, tapi pada altitud yg lebih tinggi. 

9. US Navy telah menghantar kapal dan surveillance plane utk membantu dalam operasi mencari. 

10. Kenapa China adalah pihak pertama yg keluarkan senarai nama penumpang terlalu awal, mendahului MAS? Sedangkan mengumumkan senarai nama penumpang adalah de-facto confirmation of death. 

Sorry tak sempat nak letak sumber link satu persatu. Terlalu banyak info utk dikejar.

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget