KL CHRONICLE: Kes Rogol Amah : @DAPMalaysia Melindungi Mangsa Atau Pemangsa?

Saturday, August 24, 2019

Kes Rogol Amah : @DAPMalaysia Melindungi Mangsa Atau Pemangsa?


1.Tindakan Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Perak merangkap Ahli Parlimen Beruas YB Ngeh Koh Ham membuat lapuran polis kononnya ada pihak yang membawa “Amah”(Warga Indonesia) yang mendakwa dirinya dirogol oleh Exco Kerajaan Negeri Perak yang juga ADUN DAP YB Yong Khoo Kiang merupakan satu tindakan yang tidak bertanggungjawab dan memalukan.



2. Isu di sini adalah “Amah Indonesia” tersebut mengadu dirogol dan memerlukan pembelaan.Sudah pasti mangsa ini berada dalam ketakutan dan mengetahui kedudukan perogol beliau yang merupakan “Orang Berpengaruh”. Pasti mangsa merasa keselamatan beliau terancam dan memerlukan perlindungan.

3. Sepatutnya kita semua rakyat Malaysia memuji tindakan pihak yg membawa amah ke Balai Polis untuk membuat lapuran polis tersebut.

4. *Apakah hanya kerana YB berkenaan ADUN DAP maka beliau kebal dari undang-undang atau ”Untouchable?”*

5. *Apakah kerana beliau seorang  ADUN DAP maka dia bebas melakukan apa saja termasuk merogol?*

6. Sbg Ahli Parlimen dan Speaker Dewan Undangan Negeri dan lebih-lebih  lagi sebagai pengamal undang-undang sepatutnya Ngeh merupakan orang yang paling awal untuk membawa amah ini ke balai polis untuk membuat lapuran polis.

7. Apakah tugas Ngeh sebagai pengamal undang-undang untuk  melindungi pemangsa atau mangsa?

8. Lapuran polis tidak bermakna YB Yong telah dan terus dianggap bersalah.Pihak Polis pasti akan menjalankan siasatan dengan rapi dan teliti mengikut SOP sedia ada.Pihak hospital akan menjalankan pemeriksaan rapi terhadap mangsa.Selepas itu barulah pihak polis menghantar kertas siasatan kepada Jabatan Peguam Negara untuk membuat  keputusan samada perlu mendakwa atau tidak.Jika ada kes prima facie barulah orang yang disyaki akan di tuduh.

9. Saya difahamkan YB Paul Yong dituduh di mahkamah di bawah Seksyen 376.Ini jelas bermakna wujud dan ada kes prima facie dalam kes ini.

10. Tindakan Ngeh dilihat seolah-olah cuba mengganggu proses undang-undang dan cubaan mencampuri urusan yang tidak harus dicampuri sebagai seorang “Orang Politik”.

11. *”Rule of Law”* semestinya mencakupi semua pihak dan tidak terkecuali pemimpin Bangsa DAP.

12. Pihak DAP yang kononnya selama ini cuba menonjolkan kalangan mereka sebagai “JUARA” kepada rule of law kini jelas merekalah yang tidak menghormati malah membelakangkan rule of law.

13. Saya berharap pihak berkuasa samada pihak polis, pihak pendakwaan malah pihak mahkamah tidak rasa tertekan atau dipengaruhi dengan  lapuran polis oleh YB Ngeh Koh Ham ini.

14.Keadilan mesti ditegakkan. Undang-undang negara kita harus menjadi sebuah undang-undang yang melindungi “Mangsa” dan bukannya melindungi “Pemangsa”.

*ISMAIL SABRI YAAKOB*
*KETUA PEMBANGKANG MALAYSIA*
*Naib Presiden UMNO*

12 comments:

tunfatimah said...

Tentu laporan forensik yg dijalankan menemui bukti kukuh utk pendakwaan.

Aku terbaca di FMT, yg dituduh kata dia dianiaya oleh bangsa dap juga.

πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€ ingatkan pkr je guna skandal seks. dap yg selalu lagak suci pun sama???

ted manoff said...

Apalahh yg mail tong ikan nii bebelkn..skandal puak2 umno lagii teruk tk pula ko dedah..nii malaysia baru xlindungi sesiapa yg buat slh termasuk ahli politik pemerintah..mail kupang nii mmg kepala taikk..puii..πŸ—―πŸ—―πŸ’¦

Anonymous said...

Sejak Ph pegang negara puak2 DAP πŸ– dah melampau celaka Dap πŸ–
ini negara islam bukan negara ( Hindu Cina )

ted manoff said...

Katanya pucuk dia dah mati.. betul ke? kikikikikikiki 😁🀭

🌱🌿πŸ₯€☘

Khairulryezal osman said...

PORK U

ted manoff said...

Pucuk muda dicita tapi fucuk yg mendatang.. kikikiki 😁🀭

🌱🌿πŸ₯€☘

Anonymous said...

Tak lama lagi akan ada la fenomena acah2 TERKEJUT sepertimana kes rasuah rumah banglo murah LGE... Apa2 pun bila Latifah Koya nak buka semula siasatan tersebut? Jangan tunggu lama2...

Anonymous said...

DAP parti berjiwa KOMUNIS, RASIS tahap tertinggi yang berlindung disebalik nama demokrasi. Mereka melindungi PERASUAH dan PEROGOL!

tunfatimah said...

I love dap.umno jgn cemburu dgn kejayaan dap.

Anonymous said...

Sembang babi banglo no swiming fool apa cer ted

Anonymous said...

Babi

Anonymous said...

Babi lebih mulia dari Dap

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget