KL CHRONICLE: @WanAgyl : Pakatan Harapan gila, tidak tahu urus ekonomi

Wednesday, September 18, 2019

@WanAgyl : Pakatan Harapan gila, tidak tahu urus ekonomi


KEGILAAN PAKATAN HARAPAN YANG SEMEMANGNYA TIDAK TAHU MENGURUSKAN EKONOMI NEGARA DAN MENGHARAPKAN TUN MAHATHIR YANG SUDAH TUA DIMAMAH USIA.

1. Kita semua tahu, salah satu penyebab kemenangan Pakatan Harapan pada PRU14 adalah atas faktor Tun Mahathir. Biarlah bagaimanapun mereka katakana tidak sepenuhnya tetapi kita semua tahu bertapa kuatnya pengaruh Tun Mahathir yang pernah digelar sebagai bapa Permodenan Malaysia.



2. Malangnya, apa yang Pakatan Harapan tidak tahu adalah seseorang itu tidak akan kekal hebat selamanya serta mempunyai hadnya. Itulah yang terjadi kepada Tun Mahathir pada hari ini, negarawan terbilang yang semakin hari semakin ditelan usia. Saya doakan upaya beliau terus dikurniakan kesihatan yang baik dan kembali waras di dalam membuat keputusan-keputusan yang melibatkan kesejahteraan rakyat.

3. Kita juga tahu bahawa Menteri Kewangan kita, Lim Guan Eng juga bukanlah manusia yang hebat seperti yang dikatakan. Kehebatannya ketika mengetuai kerajaan negeri Pulau Pinang adalah satu rekaan semata-mata malahan kredibiliti beliau sebagai seorang bekas Ketua Menteri yang mempunyai latar belakang bidang perakaunan dan kewangan amatlah meragukan. Sesiapa sahaja boleh memperbaiki keadaan ekonomi sesebuah negeri dengan cepat menggunakan kaedah penjualan aset. Tetapi Lim Guan Eng  lupa bahawa kaedah itu mempunyai harga yang perlu dibayar. 

4. Ekonomi negeri tidak akan berkembang di tahap yang optimum dan seterusnya tiada limpahan ekonomi ke kawasan sekitar. Menggunakan kaedah yang sama di dalam menguruskan kewangan negara adalah satu tindakan yang amat bodoh dan kini merugikan rakyat dan negara. Habis semua aset negara dijual dengan alasan membayar hutang negara tinggalan Barisan Nasional, sudahnya, hutang negara tetap tidak berkurangan.

5. Azmin Ali yang dijulang-julang sebagai Menteri Besar yang hebat juga tidaklah seperti yang diberitakan. Menjadi seorang Menteri Besar negeri yang sekaya Selangor dengan ekonominya yang rancak dan terancang hasil daripada pentadbiran Barisan Nasional seterusnya Tan Sri Khalid Ibrahim yang merupakan tokoh korporat yang disegani dan bijak merupakan satu karpet merah buat Azmin Ali. Sepanjang 10 tahun menjadi Menteri Besar Selangor, tiada yang baharu buat negeri Selangor. Sekadar mewarisi apa yang sudah terbina bukanlah sesuatu yang sukar. 

6. Mengapa saya sebut ketiga-tiga pemimpin ini adalah kerana mereka adalah figura-figura yang amat penting di dalam membuat keputusan di dalam merencanakan ekonomi negara termasuklah pengurusan aset-aset yang memberi keuntungan kepada rakyat. Melihat kepada prestasi ekonomi negara selepas PRU14, saya khuatir akan kemampuan ketiga-tiga mereka amatlah tidak sesuai di dalam melonjakkan ekonomi negara dalam tempoh masa yang singkat.

7. Tun Mahathir dengan kenyataan-kenyataannya yang amat bercanggah antara satu sama lain termasuklah kenyataan beliau berkenaan Khazanah Nasional menunjukkan sama ada beliau benar-benar sudah tua dan lupa atau, ada tangan-tangan lain yang memanipulasikan Tun Mahathir dan mengambil kesempatan di atas kelemahan dan keuzuran Tun Mahathir. Kita sedia maklum Tun dikelilingi oleh ramai golongan-golongan kapitalis yang tamak dan sekadar ingin mengaut keuntungan. Tidak lupa mereka-mereka yang dulunya kecewa dengan UMNO kerana gagal mendapat peluang mencipta kekayaan. 

8. Jadi adalah tidak pelik bila banyak kenyataan dan tindakan Tun seolah-olah memihak kepada kroni dan keluarga beliau. Walaupun ia tidak benar sekalipun, tetapi itulah persepsi rakyat terhadap segala keputusan beliau yang melibatkan aset negara. Persoalannya adalah, adakah benar persepsi rakyat terhadap kroni dan ahli keluarga Tun Mahathir? Kes Opcomm, Sime Darby Property, MAHB, Sepang Circuit dan BHP di bawah Boustead adalah antara kes-kes yang saya boleh katakan amat mencurigakan.

9. Ini belum termasuk isu Pharmaniaga yang henda diberhentikan kontraknya dan khabarnya akan diberikan kepada Caring. Kita juga tahu bahawa Tan Sri Vincent Tan juga kini sedang menambah bilangan saham beliau di dalam Caring. Yang peliknya, Pharmaniaga yang milik kerajaan dikatakan mahal dari segi harganya, maka perlu di tamatkan kontrak atau dibuka kepada pesaing yang lain. Alangkah bodohnya alasan yang digunakan bilamana kerajaan sudah pasti dapat mengawal harga ubat-ubatan kerana Pharmaniaga adalah di bawah seliaan kerajaan.

10. Terbaru adalah penjualan pegangan saham MAHB dan juga penjualan pegangan saham Prince Court Hospital kepada IHH yang juga terjual di awal pentadbiran Pakatan Harapan. Bila ditanya kepad Tun Mahathir, dikatanya untuk bayar hutang negara dan yang pastinya, hutang negara semakin meningkat. Aset dah banyak terjual, tak masuk lagi Samurai Bon. Itu belum kira lagi pengurangan Rizab Negara yang entah tinggal berapa. 

11.   Entah apa nak jadi dengan negara ini. Nampaknya dah jadi seperti kompleks Sogo yang hari-hari ada Sale! Azmin pula diam seribu bahasa. Lim Guan Eng sibuk kira-kira berapa banyak lagi aset nak dijarah dan dijual..jangan lupa peranan Tony Pua dalam Kementerian Kewangan. Apa fungsi beliau? 

Saya serahkan kepada anda semua untuk menilai dan membuat keputusan. 

M might not be for Malaysia, perhaps for Madness Mahathirsime.

28 comments:

ted manoff said...

PrOoTtπŸ’¨πŸ’¨..arghhhhhh leganya..πŸ’¦

ted manoff said...

ted klon (6.58PM) memang kaki kentut. Pemimpinnya pulak kaki kencing. Memang padan le mahachai & pemimpin pornhub.. kikikikikilahlahlah πŸ˜πŸ˜†πŸ–•

tunfatimah said...

I LOVE DAP 😍

tunfatimah said...

I LOVE BN/UMNO/PAS... HIDUP PERPADUAN UMMAH. KASI HUMBAN PORNHUB!!! ITU PASTI 😍πŸ’ͺπŸ‘πŸ‘Œ

Khairulryezal osman said...

saya sokong ted (8.00pm) & tunfatimah (8.09pm)..

UNDI PORNHAB DAPAT πŸ’©

Anonymous said...

Bila semua aset dah habis di jual....lepas ni PH jual orang pulak...kihkihkih...

Wan agyl said...

PERPADUAN UMMAH NENEK KAU

Wan agyl said...

JUAL BANGLA 5 RIBU 1 KEPALA! HEBAT ZAHID

Anonymous said...

Madey Nuar pura berbaik dan saling bersalam
Mereka pula sukar melupakan sengketa silam
Nuar lgi lh ingt, prstwa ke mhkmh usung tilam
Mta kna tmbuk lbam pas tu humban ke dalam

Anonymous said...

LGE dlm Parlimen pun membohong apa tah lagi diluar Parlimen.

Anonymous said...

Sama burok atok ngn guan tidor sebantal mati sekubur apa apek cakap atok m...ok ok...melayu bangsat...kalu melayu cakap atok m kata kafir kafir....maseh sokong lagi ke atok sayang bangsa cina bukn melayu hairan aku....

Anonymous said...

Ini kes rm450 juta maa bukan rm450 punya projek....u mesti kena tau. Mmg u ada ramai pegawai dlm MOF, tp ini ratus juta punya projek maa, mesti akan dibawa ke pengetahuan u....
Ohh, of coz la u lupa sbb brp byk projek bwh MOF kann....ataupun itu projek salah titik perpuluhan, sbb tu u punya pegawai saje yg sign maa...πŸ˜†

Anonymous said...

Menteri kewangan cap ayam dan bodoh. Mana sijil accountan?

Anonymous said...

Tun, start dri skang, kami takkn laa dgr kata2 tun atau pon trpengaruh, trmsok laa isu jawi, sbb kami tahu tun nk tagih sokongan org melayu balik, tun slama 22 tahun mendapat sokongan dri party melayu trmsok serangan dri Dap, tun kna igt klau dlu tade kami tade laa yg boleh dibanggakan dgn tun skang ni, skang tun cuma pikirkn kedudukan tun dgn anak tun,tun tikam kami org lma melayu.. slamat tinggal tun mahathir

Anonymous said...

Anak branak dah sapu bersih duit pewaja stell tunggu lah mendatang

Anonymous said...

Pru 15 kita menang kita heret situa94 walaupun atas kerusi roda...kasi dia dan keldai2 ph malu.

Anonymous said...

Kencing kuat
Inilah ph sejak memerintah
Sapa caya..hanya macai tololπŸ˜†

Anonymous said...

Bendera terbalik,
Undang2 pun terbalik,
Keharmonian kaum terbalik,
Agama terbalik,
Cakap terbalik,
Pemimpin pun sex terbalik,
Kerajaan pun tak lama lgi terbalik

tunfatimah said...

Kenapa macai umno selalu buat fitnah?

tunfatimah said...

Salah tu tunfatimah klon (7.21am) Yang sebensrnya, mahachai & pemimpin PornHub le yg selalu & sentiasa buat fitnah.. sejak jadi pembangkang hingga le jadi kera jaan skrg ini.. kah kihkahkihkahkuh πŸ˜πŸ˜†
Mana kau ted? silalah sokong komen bernas aku ini! πŸ˜‰

ted manoff said...

YA, aku sokong komen tunfatimah 7:38.πŸ‘πŸ‘
Ianya memang BENAR belaka & kena setepek di muka mereka (mahacai & pemimpin pornhub)πŸ•ΊπŸ’ƒπŸ™…‍♂️

Anonymous said...

Bakal PM ke 8 Aljub pooojaan hati KD Jon Doe Pomen Bawah Tanah Kriss Berayon Budak Suman

Dolu

Hari ini ke Putar Jaya esok minyak turun...!!

Dolu-dolu

Beri saya masa 2 minggu..!! 2 Minggu masalah Kg Buah Pala selesai... kikiki .. yer mme selesai segala buah pala pun x nnpk lagi.. kikikiki..!!

Sekarang...!!

MA63: Anwar Saya jamin masalah akan selesai bila jadi PM... lu fikir la sindri...!!!


#buymuslimfirst

Keris berayon said...

Pork u

Anonymous said...

Pru 15 kita menang kita heret situa94 walaupun atas kerusi roda...kasi dia dan keldai2 ph malu.

Keris berayon said...

😍 Saya setuju dgn semua komen pro pembangkang dlm blog ini. Saya kecam & tak bersetuju dgn semua komen mahacai pornhab di sini!!

Anonymous said...

Atok takut Anwar jadi PM..
Dia takut Anwar balas dendam...
Jika Anwar jadi PM, atok dan seluruh keluarga dia termasuk kroni akan masuk penjara...
Itu yg Atok takut sgt...

Anonymous said...

PH perlu ditumbangkan dlm pru 15.
Terlalu ramai yg sgt menyesal menyokong PH...
PH penipu besar...
Pemimpun bodoh tak tahu buat keeja..

Anonymous said...

Alangkah baiknya jika BN menang pru14 dulu..
Gaji naik
BRIM 2K.
Byk bantuan rakyat.
Ekonomi berkembang..
Saham meningkat dan dikatakan pelabur menunggu utk bawak masuk beratus billion kedalam saham FBMKLCI jika BN menang..


Tapi semua dihampehkan oleh PH yg bodoh..

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget