KL CHRONICLE: @WanAgyl : Mimpi ngeri @AnthonyLoke dilihat akan berterusan sekiranya konsep motorsikal teksi diteruskan oleh kerajaan

Thursday, September 5, 2019

@WanAgyl : Mimpi ngeri @AnthonyLoke dilihat akan berterusan sekiranya konsep motorsikal teksi diteruskan oleh kerajaan


1. Hampir 2 bulan berlalu, YB Anthony Loke, Menteri Pengangkutan Cuma tinggal satu bulan sahaja lagi sebelum melaksanakan penguatkuasaan penuh polisi perlesenan kenderaan e-hailing. Ini bermaksud, tidak ada lagi kompromi dari pihak Kementerian Pengangkutan ke atas mana-mana pemandu e-hailing yang gagal memenuhi syarat-syarat kelayakan yang telah ditetapkan.

2. Namun yang demikian, saya agak gusar akan prestasi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di dalam memenuhi keperluan pelesen terutamanya di dalam mengeluarkan kad PSV setelah pemandu-pemandu lulus ujian PSV yang ditetapkan. Sekiranya JPJ masih ditakuk lama, mungkin sudah sampai masanya JPJ pula dibubarkan senasib dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan tubuh sahaja jabatan atau agensi baru bagi memenuhi keperluan perlesenan.



3. Masih banyak isu-isu yang saya lihat tidak dapat diselesaikan oleh Menteri Pengangkutan. Kini ditambah pula dengan bebanan baru hasil usaha daripada Menteri Belia dan Sukan yang ingin menyediakan peluang pekerjaan kepada anak muda terutamanya mat motor. Anthony Loke dalam satu kenyataan memohon supaya rakyat tidak keliru akan kelulusan yang diberikan oleh kabinet berkenaan hal ini. Ia merupakan kelulusan konsep model motorsikal-teksi dan bukan kepada mana-mana syarikat. 

4. Persoalannya, adakah mod pengangkutan baru iaitu motorsikal-teksi ini akan tetap diperkenalkan? Saya jangka, akan ada satu kajian dan seterusnya dibentangkan kepada kabinet sama ada ia akan diluluskan atau ditolak. Selagi mana kajian belum selesai, sepatutnya Perdana Menteri dan kabinet mangambil sikap yang matang, menunggu hasil kajian sebelum membuat keputusan. Apa yang rakyat dapat lihat hari ini adalah keputusan kabinet yang tergesa-gesa dan terus membuat tindakan tanpa memikirkan kesan dan akibat daripada keputusan dasar yang dibuat. Lebih menakutkan, Dego dibenarkan beroperasi bagi percubaan walaupun ia masih lagi tidah sah di sisi undang-undang.

5. Ini adalah satu keadaan yang tidak dapat diterima sama sekali. Hanya kerana syarikat Gojek mendapat sokongan penuh Menteri Belia dan Sukan serta melalui  Menterinya, Syed Saddiq, Gojek terus dapat bertemu dengan Perdana Menteri Malaysia sehingga agenda ini dibincangkan di dalam mesyuarat kabinet. Kini, Anthony Loke pula  perlu menyediakan kajian kebolehlaksanaan mod pengangkutan motorsikal teksi. Lebih memeranjatkan, Anthony Loke dan agensi-agensi di bawah Kementerian Pengangkutan dilihat senyap dan sunyi daripada membuat sebarang kenyataan balas terhadap cadangan ini terutamanya yang menyentuh soal keselamatan.

6. Ada yang membanding-bandingkan negara kita dengan Singapura. Mengatakan bahawa Gojek sudahpun memasuki pasaran Singapura, tetapi, tahukah kita tiada perkhidmatan motorsikal teksi Gojek di Singapura. Mereka fokus e-hailing sahaja bagi memastikan keselamatan penumpang terjaga. Kajian yang akan atau sedang dibuat oleh Kementerian Pengangkutan harus mengambilkira kedudukan negara sebagai sebuah negara membangun juga pandangan daripada semua pihak berkepentingan di dalam industri. Bukan sekadar memenuhi agenda populis Menteri Belia dan Sukan semata-mata. 

7. Pembangunan polisi juga bukanlah satu perkara yang mudah kerana ia turut melibatkan proses-proses tertentu di dalam memastikan polisi yang dibuat bersifat dinamik dan memenuhi keperluan semua pihak terutamanya di dalam memastikan keselamatan kedua-dua penunggang dan pembonceng motorsikal terpelihara. Seharusnya Gojek di jemput untuk bersaing di dalam industri e-hailing memandangkan Grab sudah memonopoli pasaran untuk jangkamasa yang agak lama setelah Uber menyerah kalah di Asia Tenggara. Walaupun terdapat pemain-pemain industri yang lain di dalam industri e-hailing, pencapaian dan jenama mereka masih lagi belum setara dengan Grab dan mungkin Gojek mampu memberikan saingan seperti yang berlaku di Indonesia.

8. Sepatutnya Syed Saddiq tidak perlu membebankan lagi Anthony Loke malah fokus kepada menyediakan perkerjaan berkemahiran tinggi kepada anak muda. Berkaitan Gojek, sepatutnya mereka dijemput untuk membuka pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) di Malaysia. Kerajaan boleh menawarkan insentif-insentif yang menarik kepada Gojek sebagai salah satu usaha membawa masuk syarikat-syarikat teknologi di dalam menyediakan peluang-peluang pekerjaan berkemahiran tinggi kepada anak muda tempatan. 

9. Syed Saddiq juga harus berhenti membuat kenyataan-kenyataan polisi yang bersifat populis kerana akhirnya ia akan memakan diri. Kenyataan beliau berkaitan Gojek sehinga mendapat persetujuan kabinet adalah satu contoh beliau bekerja sendiri tanpa menghiraukan rakan-rakan Menteri yang lain termasuklah pemain-pemain industri pengangkutan awam. Akhirnya ada yang melenting sehingga terlepas kata, mengutuk rakyat Indonesia seterusnya menimbulkan rasa tidak puas hati rakan-rakan kita di Indonesia. Rakan-rakan Indonesia merasa terhina sehingga mereka membuat demostrasi di hadapan kedutaan Malaysia dikala pemain-pemain bola sepak negara kita sedang sibuk mempersiapkan diri berhadapan pasukan Indonesia bagi kelayakan Piala Dunia 2022 di negara mereka sendiri. 

10. Suatu permasalahan yang boleh dielakkan sekiranya Syed Saddiq benar-benar berfikir secara kritikal sebelum membuat sebarang keputusan dasar terutamanya yang melibatkan kementerian-kementerian lain. Jangan dek kerana mengejar popularity, akhirnya kita tidak sedar bahawa masih ada cara yang lebih baik di dalam menyediakan peluang pekerjaan kepada anak muda terutamanya pekerjaan berkemahiran dan berpendapatan tinggi. Bukannya memaksa anak muda membawa penumpang menggunakan motorsikal yang pastinya mempunya isu-isu keselamatan terutamanya kemalangan. Jangan sehingga ada darah di tangan Menteri Belia dan Sukan barulah hendak sedar kesilapan meraih populariti cara mudah dengan memperkenalkan motorsikal teksi. 

Wan Agyl Wan Hassan
Mantan Ketua Bahagian Polisi dan Perancangan, Kumpulan Operasi, SPAD

7 comments:

ted manoff said...

Wan gay nii lagii..prOoTt๐Ÿ’จ๐Ÿ’จdmuka ko๐Ÿ‘ค๐Ÿ’ฉ..kikikii..

ted manoff said...

Woi ted 11.23 AM.
Tak baik kau tuduh org gay.. yg dlm video semburit tu sah & terang kau tak komen pun. Ape cer? Sonyap je mahacai PornHub.. kikikikikilalala
Konsep Gonjen yg nak dibawa masuk ni akn jadikan Malaysia 60 thn terkebelakang... org dah nak naik kereta terbang, korang nak Gonjen.. kuikuikuikuih karipap sedapp!!

prOoTt๐Ÿ’จ๐Ÿ’จdmuka mahachai PornHub.. ๐Ÿ‘ค๐Ÿ’ฉ..kikikii..

tunfatimah klon said...

Saya dgn rendah hati menyokong apa saja komen yg dibuat oleh ted manoff 12.55 pm tu. Ianya amat kena dgn situasi di negara kita dewasa ini. Sekian harap maklom!! say NO to gonjeng!๐Ÿ›ต๐Ÿšฒ say YES to kereta terbang! ๐Ÿš—๐Ÿš€

ted manoff dan tunfatimah said...

Gojek ni buat semak jalan je. Kalau ya pun nak wujudkan 1,000,000 (sejota/one million) peluang pekerjaan cari le idea lain. Atau panggil ramai pelabor dtg bukak kilang atau hipermarket kat negara kita. Ini tidak, Atok selalu je keluar negara tapi habok pun tarak! Buat habis duit minyak kapalterbang peribadi je. Makan angin memanjang.
Jgn le nak ambil jalan mudah. Janji moneypesto dah le korang kencing, sekarang cuba nak tunjuk bagus dgn idea hampeh ni.. podah!!

UNDI PORNHUB DAPAT ๐Ÿ’ฉ๐Ÿ’ฉ๐Ÿ’ฉ + ๐Ÿ’ฆ๐Ÿ’ฆ๐Ÿ’ฆ

tunfatimah said...

Saya dgn rendah hati menyokong apa saja komen yg dibuat oleh ted manoff & tunfatimah at 3.18 PM itu. Komen mereka berdua tersangat bernas laksana org yg bijaksana. Diminta mahachai ponhab sedar diri akan ketidakmampuan para pemimpin anda dalam membawa Malaysia ke arah negara berpendapatan tinggi, berkarisma & maju.
Menteri2 anda tak kompeten termasuk le si PM7 itu. Andai DSN terus diberi kepercayaan, nescaya Malaysia tidaklah jadi rosak sebegini. Tapi apa boleh buat, nasi dah jadi bubur. Pengundi bodoh dah undi ponhab. Terpaksa le kita tunggu PRU15 yg akan muncul kira2 pada tahun 2023 nanti. Sempatkah kita?

ted manoff said...

Mestilah sempatt..t.kasih kerana menyokong hujah2 saya tuu..sama2lah kita kuburkan umno dn sekutunya pru15 nanti..๐Ÿท๐Ÿ–

ted manoff said...

eh, ted manoff 4.19pm, kenapa letak emoji babi tu? Marah sangat ke kat kera jaan Porn Hub kau? Lebih baik letak gambar rama2, burung kelicap atau lebah.. kihkihkih

๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ๐Ÿ

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget