KL CHRONICLE: 10 Sebab Mengapa Lim Guan Eng Mesti Letak Jawatan Menteri Kewangan

Tuesday, August 27, 2019

10 Sebab Mengapa Lim Guan Eng Mesti Letak Jawatan Menteri Kewangan


1. YB Lim Guan Eng bertanggungjawab sepenuhnya dengan sandiwara yang dimainkan beliau bahawa negara bakal bankrap kerana hutang negara sudah melangkaui RM1 trilion hanya untuk mengaburi mata rakyat atas kegagalan PH menunaikan janji manifesto. Ini memberi kesan besar kepada keyakinan pelabur asing yang selama ini bergantung kepada maklumat rasmi Laporan Bank Negara Malaysia, Bank Dunia dan IMF yang semuanya melaporkan secara konsisten bahawa hutang negara tidakpun mencecah RM686 bilion bersamaan 50.7% daripada KDNK ketika BN memerintah. 



2. YB Lim Guan Eng bertanggungjawab sepenuhnya kepada pemansuhan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan memperkenalkan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) sehingga menyebabkan Kerajaan menghadapi kelompongan purata hasil sebanyak RM20 - 30 bilion setahun. Kelompongan ini juga menyebabkan Kerajaan PH terpaksa memperkenalkan cukai dan levi baru yang lebih membebankan sehingga menjadikan Malaysia dirasai pelabur sebagai tidak lagi kondusif untuk perniagaan. Kerajaan juga dipaksa menjual aset-aset bernilai tinggi negara sehingga RM20 billion dalam tempoh masa 400 hari pemerintahan PH.

3. Penipuan YB Lim Guan Eng sewaktu menjawab di satu sidang Parlimen dengan mendakwa Wang Kutipan Hasil GST telah dirompak oleh Kerajaan BN terdahulu telah menyebabkan pelabur-pelabur hilang kepercayaan berkenaan tahap tadbir urus negara. Bursa Malaysia menyaksikan aliran keluar dana asing berterusan sehingga pernah mencecah RM38 billion dalam tempoh sehari, bahkan Bursa Malaysia pernah mencatatkan kejatuhan teruk 270 mata dari 1864 hingga hari ini 1574 yang bersamaan kehilangan nilai aset sebanyak RM270 bilion. 

4. Aliran keluar dana asing yang berterusan lantaran kegagalan Lim Guan Eng yang terus angkuh mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang tidak bertanggungjawab sehingga hari ini juga menyebabkan nilai Ringgit Malaysia terus jatuh berbanding dollar Amerika Syarikat sehingga ke paras RM4.20 bagi setiap 1 dollar berbanding RM3.80 bagi setiap 1 dollar pada sebelum PRU14. 

5. YB Lim Guan Eng telah membentangkan Belanjawan Kerajaan Persekutuan terbesar di dalam sejarah fiskal negara iaitu RM314 bilion, tetapi pada masa yang sama telah memotong dan membatalkan banyak bantuan-bantuan untuk golongan B40 seperti pemansuhan Bantuan Musim Tengkujuh (BMT), bantuan untuk nelayan, pesawah dan pekebun kecil. Beliau dilihat tidak berminat dengan pembangunan ekonomi luar bandar dan penduduknya yang rata-ratanya dari golongan B40.

6. YB Lim Guan Eng pernah mengugut industri dan perniagaan dengan pengenalan cukai-cukai baharu sekiranya kehendaknya tidak dituruti. Gejala ini menakutkan pelabur dan pembiaya. Pernah Lim Guan Eng ditegur Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin kerana tidak sepatutnya mengugut bank-bank untuk mengenakan cukai baharu jika arahannya untuk dipermudahkan kaedah pembiayaan perniagaan tidak dipenuhi.

7. YB Lim Guan Eng secara angkuh menggunakan kuasa sebagai Menteri Kewangan untuk menfitnah dan merendah-rendahkan Kerajaan-Kerajaan Negeri seperti Kerajaan Negeri Kelantan yang didakwanya tidak mempunyai dana untuk membayar gaji, Kerajaan Negeri Pahang mengalami kedudukan kewangan yang tenat dengan hutang RM3.1 bilion dengan Kerajaan Persekutuan, dan Kerajaan Negeri Sarawak bakal bankrap dalam masa 3 tahun di bawah Gabungan Parti Sarawak (GPS). YB Lim Guan Eng gagal memahami dan sombong untuk menghormati semangat federalisme di antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri.

8. YB Lim Guan Eng bertindak membuli dan mengugut Kerajaan Negeri Sarawak untuk membayar RM350 juta terlebih dahulu kepada Kerajaan Persekutuan sebelum beliau boleh meluluskan dan memulakan projek membaiki dan membina sekolah daif di Sarawak. Namun walaupun YAB Ketua Menteri Sarawak telah membayar RM350 juta sebagaimana yang didesak, ternyata YB Lim Guan Eng menipu dan masih melengahkannya dengan alasan mahu mewujudkan pula jawatankuasa diperingkat Kerajaan Persekutuan.

9. YB Lim Guan Eng telah menjarah dana Petronas dengan memaksa pemberian dividen khas sehingga mencecah RM82 billion dengan alasan untuk membayar kembali tuntutan GST dan Cukai Pendapatan. Ini menjejaskan penarafan kredit Petronas oleh badan penarafan antarabangsa Moody's yang menurunkan penarafan Petronas daripada A1 kepada A2 pada 20 Jun 2019 sehingga menjejaskan prestasi kewangan dan daya saing Petronas.

10. YB Lim Guan Eng jelas tidak berintegriti kerana didedahkan menipu kelayakan profesional yang kononnya seorang Akauntan Bertauliah, sebaliknya hanyalah Akautan Percubaan. Semakan mutakhir pada Badan Akauntan Bertauliah berkenaan mendapati tiada nama Lim Guan Eng disenaraikan.


Dr. Asyraf Wajdi Dusuki
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia

27 Ogos 2019

https://www.facebook.com/116331768396879/posts/2854179474612081?sfns=xmwa

26 comments:

ted manoff said...

Mmglah ph tipu pasal hutang tuu..tapii tipu sunat kerana nk tumbangkn kerajaan korupsi yg tindas rakyat..xde masalah pun kalau tipu demi kebaikakn..mcm kes lynas tuu..tun ngakal kuat juga..kahkahhh..😁😁

Anonymous said...

Masyarakat Melayu Islam, janganlah sampai kena tipu lagi dengan Dr. Mahathir...

Anda fikir Dr. Mahathir ada masa untuk fikirkan tentang masyarakat Melayu Islam?

Tak pernah ada dalam agenda Dr. Mahathir untuk bangunkan masyarakat Melayu Islam...

Yang ada cuma kuasa, kuasa dan kuasa...

Macam tu lah keadaan bila manusia hidup bertuhankan nafsu, terus hanyut dibuai nafsu yang tak pernah lesu...

Biarlah Dr. Mahathir hanyut dengan nafsu dia sendiri, jangan kita hanyut sama!!!

Anonymous said...

Babi

tunfatimah said...

Hidup datuk lim guan eng!

Anonymous said...

lim kong kek siang ( LIM KIT SIANG) bela BABI.....
lim guan eng...cebok BONTOT BABI.....
PENGUNDI PH dapat TAHI BABI.......

Anonymous said...

Sebaiknya LGE ni di pecat ja supaya tak jadi menteri kewangan. Dia bukan boleh di percayai sebab dia ni berdarah komunis hati busuk dan tamak. Satu kesilapan besar orang Melayu yang mengundi PH kerana buta mata hati. Samalah TunM pun buta mata hati masuk perangkap DAP, walaupun jadi PM dan Wan Azizah jadi TPM tetapi DAP yg jaga duit semua akan hancur sehancurnya, tidak berkat lah negara ini mempunyai ramai puak kapiaq komunis sebagai pemimpin. Melayu yang menyokong memang bersedia untuk masuk neraka bersama kapiaq komunis DAP jika tidak segera mahu bertaubat. Bodoh pi sokong puak komunis!!

Anonymous said...

Ringgit;bskl,hutang;kdnk,pelaburan x move on langsung sejak Menteri Kew LGE berlagak pandai,ckp besar,sombong;hidung tinggi,dia je betul org lain salah,degil xnak ngaku kelemahan...ekonomi Msia makin parah...serupalah dgn menteri2 DAPigs lain berlagak pandai,byk ckp bagi tugas lingkup....

Anonymous said...

rosak ekonomi kerana dia tak bolih buat kerja tu too much for his brain capacity buat rugi negara ada untong tiada, saham jatuh sebab dia declare hutang 1 trillion ingat diri pandai nak salahkan BN

Anonymous said...

Bukan Lim guan eng yang teruk,yang paling teruk dari guan eng sekali,siapa yang melantik dia jadi menteri kewangan,orang yang itu
Lebih teruk dari biawak,sebab dia dilantik terpaksa tunjuk tanggung
Jawap secara jujur atau secara tak jujur atau berlakun sebagai orang yang jujur,silap siapa,yang
Kena tipu siapa dan siapa
Yang bijak dan siapa yang
Kena pijak.

Anonymous said...

Kisah Keluarga Lim Guan Eng :

50 Tahun Dahulu Ibu Bapa Nya Adalah Bekas Anggota Communist Terutama Sasilah Ibu & bapa nya

Kerajaan Malaysia Haruslah Buang Si Lim kit Siang (Pemburuk Kaum China) Siapa Sokong Like

Anonymous said...

Bapak segala PENIPU , KAKI BELIT , KAKI ADU DOMBA , KAKI PENIPU , PENGKIANAT , Sekarang tgk ada tutup ker lynas..skrg kata lynas Terbaikkk..LANCAU!!!!!

Anonymous said...

Hahahahaa nobita mata empat bodoh bangang +πŸ½πŸ—πŸ—πŸ—πŸ—.. Banyak makan babi sbb tu mate dia jadi 4 ...
Hahahhahahaha.. AKU HARAP SGT KO BACE KOMEN NI..

Khairulryezal osman said...

PORK U NAJIB

Anonymous said...

Ekonomi negara dalam trending MERUNDUM dengan bursa saham menunjukkan data 4 years low. Jom semua B40 dan M40 sama2 pakat berjimat cermat dalam berbelanja. Elakkan sama sekali membeli produk2 DAP dan penyokong2 mereka, jangan mengunjungi kedai2 DAP, jom istiqamah!

Sebarluaskan broucher2 kempen boikot2 produk2 dan kedai2 DAP yang sedang viral sekarang. Sampaikan berita gembira ini kepada semua rakyat Malaysia!

ted manoff said...

Bila melantik org tak ade kelayakan jadi menteri kewangan begini le jadinya. Ekonomi Malaysia makin menjunam.. negara bakal muflis selagi PornHub memerintah. Sijil ijazah pun boleh tipu.. inilah Malaysia Baru, kononnya!! kikikikakikakik πŸ˜πŸ˜›πŸ˜œπŸ˜πŸ€£πŸ€₯
UNDI PORNHUB DAPAT πŸ’©πŸ’©πŸ’©

ted manoff said...

Insafflah wahai tun fatimah..jgn klon2 nama org lagi..πŸ˜₯πŸ˜₯πŸ˜•πŸ˜’πŸ˜πŸ˜œ

Khairulryezal osman said...

Skuad sabil apa cerita? Khabarnya dh siap sedia gempur bangla!

Anonymous said...

Insaflah wahai ted, kau pun jgn suka klon-klon. Kan terklon diri sendiri kah kah kah kah! πŸ˜πŸ˜›πŸ˜œπŸ˜πŸ€£

tunfatimah said...

Bukan datuk..lim gone end itu tokong kau kan? 😊😊😊

tunfatimah said...

Jgn lupa tonton program dokumentari garis waktu di RTM. Bnyk kisah anggota pertahanan menentang komunis di era zaman peperangan.

Hargai lah pengorbanan anggota pertahanan negara demi keamanan dan maruah negara.

Tabik hormat!!! 😊

tunfatimah said...

Pandai menulis tapi tak reti membaca. πŸ˜‹

Sehaluan dgn tze tzin yg mempersendakan skuad sabil? 😠

Atau kau pun sama pengecut mcm tze tzin yg padam status hinaan selepas 1 hari shj? Kaki hasut bacul!! πŸ˜‹πŸ˜‹πŸ˜‹

Betullah dap @ dumb ass party 😊
ataupun dogs and pigs 😊

Anonymous said...

MENTERI KEWANGAN PALING BEBAL..
PROTTTTTTTTTT πŸ„---πŸ’¨

Anonymous said...

Ekonomi semakin MERUNDUM, antara penanda aras menunjukkan bursa saham mengalami kejatuhan terendah dalam masa 4 tahun.

Jom semua B40 dan M40 sama2 kita mulakan kempen berjimat cermat, beli barang perlu sahaja, jimat cermat ini akan dapat membantu LGE meningkatkan ekonomi.

Dan yang paling penting teruskan kempen boikot produk2 dan kedai2 DAP dan penyokong mereka. Teruskan ISTIQAMAH dan sebarkan berita gembira ini kepada seluruh rakyat Malaysia!

Anonymous said...

31 Ogos hari keramat untuk seluruh rakyat Malaysia. Hari kemenangan askar2 Melayu MENEWASKAN, MENUMPASKAN pendatang KOMUNIS ditanah air. Jom semua sama2 merayakan hari kemenangan ini. Penghormatan kepada semua askar2 Melayu dan Bumiputra, Kanang Anak Langkau diatas pengorbanan NYAWA anda, tanpa anda mungkin kita sekarang sudah menjadi sebuah negara KOMUNIS!!!

ted manoff said...

Nampak rambut je bersikat rapi & berkilat. Tapi isi di dalam kosong.. hampehhhh!! Tak layak jadi muntri jaga wang negara. Sila letak jwtn.. kikikikilalala

protttt... πŸ’¨..πŸ’©.. ahhh, leganya..

Kharulryezal osman said...

memang tak layak pun, dia cuma layak jadi kerani sekolah jer

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget