KL CHRONICLE: Perbadanan Aset Keretapi (RAC) mangsa kerakusan RUM?

Monday, May 27, 2019

Perbadanan Aset Keretapi (RAC) mangsa kerakusan RUM?


Umum ketahui bahawa Railwaymen Union Malaysia (RUM) yang diketuai oleh Abdul Razak Md Hassan telah memulakan satu gerakan yang tersusun untuk menyerang Perbadanan Aset Keretapi (RAC) dengan harapan bahawa semua aset yang kini dimiliki oleh RAC dipindahkan kepada pihak Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB). Tindakan jijik Razak ini boleh dilihat dari laman facebook RUM dan juga laman Facebook peribadi beliau sendiri. 

Antara bukti - bukti yang telah dikumpul adalah penyebaran beberapa info graphics di Facebook RUM seperti berikut:







Namun, apabila kami bersembang dengan ahli - ahli RUM, mereka memberitahu kami bahawa gerakan untuk menyerang RAC ini hanya disertai sebilangan kecil ahli RUM yang rapat dengan Razak. Malah bukan semua ahli RUM setuju dengan tindakan yang diambil oleh Razak ini kerana ianya hanya memberikan imej yang buruk terhadap RUM which is true anyway. 

Untuk memahami isu sebenar, kami telah membuat sedikit kajian dan mendapati bahawa  Perbadanan Aset Keretapi (yang dahulu dikenali dengan akronim PAK) atau RAC merupakan sebuah Badan Berkanun Persekutuan di bawah Kementerian Pengangkutan yang ditubuhkan di bawah Akta Keretapi 1991 (Akta 463) melalui Warta Kerajaan No.16, Jilid 36 pada 30 Julai 1992. 

Dalam erti kata lain, RAC diwujudkan sebagai sebuah agensi milik Kerajaan untuk membantu industri perkeretapian negara berkembang maju dan berdaya saing setanding dengan industri perkeretapian di negara-negara maju. Hasrat ini dilaksanakan melalui penggubalan Akta Keretapi 1991 dan pemansuhan Ordinan Keretapi 1948.

Melalui penggubalan akta tersebut, segala aset kereta api yang dahulunya di bawah urus tadbir KTM dan tanah kereta api di bawah Pesuruhjaya Tanah Persekutuan (PTP) adalah terletak hak kepada RAC, manakala operasi perkhidmatan kereta api dikendalikan oleh syarikat pengganti, iaitu KTMB.

Jadi persoalanya sekarang, apabila Akta Keretapi 1991 (Akta 463) ini jelas tentang pembahagian tanggungjawab antara RAC & KTMB, mengapa RUM yang berada dibawah KTMB ini terus menyerang RAC dan mahu segala asset RAC dipindahkan ke KTMB?

Persoalan kedua pula, siapakah yang akan untung jika segala aset RAC dikembalikan kepada KTMB? Adakah Razak merupakan "Hitmen" bagi mereka yang berkepentingan didalam KTMB yang mahukan aset ratusan juta milik RAC ini?

Ketiga, siapa dalang dibelakang Razak yang menyuruh beliau melakukan segala serangan ini?

Kami akan mengupas perkara ini didalam artikel berikutnya pada minggu hadapan.

Stay Tuned!

8 comments:

Anonymous said...

di singapork anak cucu declare gay
kat mesia anakcucu blom declare lgbt tapi plakad comango toksik dah julang tinggi tinggi...


tahniah bakal PM ke-8 pun gay.. hiduppp mesia.... hiduppp macai...!!

Anonymous said...

MAJLIS IFTAR PAK MAUN MULA LANGKAH
IFTAR DIKUIL PULAK HARAMJADAH CIPAN
INGAT COMAMGO PLURALISMA TIADA DAH.?
INI PERMULAAN TUNGGU ALJUB PM KE 8


DARI DULU DAH INGATKAN AGENGA PLURALISMA MURTAD COMANGO HARBI SYIAH KAFIR SEDANG TUNJUKKAN WAJAH SEBENARNYA...


miajalipahJR

Anonymous said...

ari jumaat minggu depan kerja satu hari ajer... klau Pak Lan Najib akan beri cuti am cuti perlepasan ... tapi kalau mamak ni renti kan lah dibagi... mamak ni bodoh sikit....


kikikiki..

tunfatimah said...

tak baik ckp maha bodoh..dia tak tau saja ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Anonymous said...

Apa komen BangNon@aljub dan Tun M yang suka sentimen slogan islam... "bisu atau jadi setan bisu"?...atau ajaran pluralisma murtad dan comango liberal??

Ingat syiah sangat suka perkara bi'daah..!

Bid'ah terbaru dalam muamalat islam..bila tangan orang islam dah kudung atau dikudungkan oleh DAP pemberian zakat dalam masjid dsb..?
Kalau amalan macam tu mulia dan harus dah tentu telah diamalkan oleh para sahabah.
Dan oleh kerana ianya tidak dilakukan oleh Nabi saaw dan malahan ada tegahan keatas sesetengah kafir dibawa kemasjid secara mengedepankan urusan ibadah seperti zakat fitrah yang semestinya dilakukan oleh amil2 zakat maka ini bukan sekadar bid'ah malah mempersendakan adab sunnah hukum islam atau munkin juga berniat mencipta ugama baru oleh golongan pee.eh hancing kencingbabi komunismaoist untuk menyesatkan umat islam dimesia yang sedang mereka jajah & jarah.

Pada mereka yang terikut2 mudah2an diberi petunjuk kembali kepangkal jalan dan pada yang merancang laknatlah untuk mereka.

Anonymous said...

Seorang penasihat syariah, saudara Aznan Hasan yang mengulas tentang isu yang sama, menulis di facebook miliknya

Sepanjang saya menjadi penasihat syariah bank2 (sama ada sebagai chairman atau ahli biasa), pengalaman saya ialah, kita amat berjaga dengan agihan zakat.

Kita akan pastikan bahawa agihan zakat ini jauh daripada capaian ahli politik.

Bahkan, pernah kita menolak proposal agihan zakat daripada seorang menteri untuk beliau agihkan kepada kawasan beliau. Menteri tersebut call saya secara peribadi, dan bertanya kenapa tak benarkan.

Saya memberitahu beliau kenapa kita tak nak agihan zakat ini diberikan oleh ahli politik, walaupun beliau adalah menteri dan agihan tersebut adalah utk kawasan beliau.

Beliau berhujah bahawa mereka yg pegawainya beri nama tersebut adalah asnaf yg sepatutnya menerima sumbangan.

Saya kata tak ada masalah. Kami boleh buat assessment kami dan kami akan serahkan, tanpa perlu kehadiran beliau. (Beliau bertanya, bolehkah saya hadir? Jawapan saya: Sesiapa saja boleh hadir. Tak ada masalah. Tapi utk nak serah dan berucap, kita tak dapat beri.)

Kami tak mahu agihan zakat ini menjadi milage politik sesiapa sekalipun

Anonymous said...

Bid'ah terbaru dalam muamalat islam..Syiah paling suka menyuburkan hal bi'daah,
Kalau amalan macam tu(pemberian hadiah zakat iftar oleh orang musyrik kafir) mulia dan harus dah tentu telah diamalkan oleh para sahabah.
Dan oleh kerana ianya tidak dilakukan oleh Nabi saaw dan malahan ada tegahan keatas sesetengah kafir dibawa ke masjid secara mengedepankan urusan ibadah seperti zakat fitrah yang semestinya dilakukan oleh amil2 zakat maka ini bukan sekadar bid'ah malah mempersendakan adab sunnah hukum islam atau munkin juga berniat mencipta ugama baru oleh golongan pluralisma murtad pee.eh hancing kencing babi komunismaoist untuk menyesatkan umat islam dimesia yang sedang mereka jajah & jarah.

Pada mereka yang terikut2 mudah2an diberi petunjuk kembali kepangkal jalan dan pada yang merancang laknatlah untuk mereka.


At-Taubah, ayat 17-18

{ู…َุง ูƒَุงู†َ ู„ِู„ْู…ُุดْุฑِูƒِูŠู†َ ุฃَู†ْ ูŠَุนْู…ُุฑُูˆุง ู…َุณَุงุฌِุฏَ ุงู„ู„َّู‡ِ ุดَุงู‡ِุฏِูŠู†َ ุนَู„َู‰ ุฃَู†ْูُุณِู‡ِู…ْ ุจِุงู„ْูƒُูْุฑِ ุฃُูˆู„َุฆِูƒَ ุญَุจِุทَุชْ ุฃَุนْู…َุงู„ُู‡ُู…ْ ูˆَูِูŠ ุงู„ู†َّุงุฑِ ู‡ُู…ْ ุฎَุงู„ِุฏُูˆู†َ (17) ุฅِู†َّู…َุง ูŠَุนْู…ُุฑُ ู…َุณَุงุฌِุฏَ ุงู„ู„َّู‡ِ ู…َู†ْ ุขู…َู†َ ุจِุงู„ู„َّู‡ِ ูˆَุงู„ْูŠَูˆْู…ِ ุงู„ุขุฎِุฑِ ูˆَุฃَู‚َุงู…َ ุงู„ุตَّู„ุงุฉَ ูˆَุขุชَู‰ ุงู„ุฒَّูƒَุงุฉَ ูˆَู„َู…ْ ูŠَุฎْุดَ ุฅِู„ุง ุงู„ู„َّู‡َ ูَุนَุณَู‰ ุฃُูˆู„َุฆِูƒَ ุฃَู†ْ ูŠَูƒُูˆู†ُูˆุง ู…ِู†َ ุงู„ْู…ُู‡ْุชَุฏِูŠู†َ (18) }
Tidaklah pantas orang-orang musyrik itu memakmurkan masjid-masjid Allah, sedangkan mereka mengakui bahwa mereka sendiri kafir. Itulah orang-orang yang sia-sia pekerjaannya, dan mereka kekal di dalam neraka.


Bila orang islam PH telah terikat tangan orang kafir DAP.

tunfatimah said...

aku pun tak setuju agihan zakat dipolitikkan. bukan duit poket ahli politik sendiri yg akan diserahkan kpd asnaf.

so, stay way all politicians from any form of distribution of zakat. nasihat ni terutama kpd ahli2 pokitik kafir2 di luar sana terutama di Pulau Pinang!

ahli2 politik memang muka tak malu ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€

org Islam P Pinang apa cerita?

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget