KL CHRONICLE: Punca Sebenar Perletakan Jawatan Osman Sapian akhirnya terbongkar

Tuesday, April 9, 2019

Punca Sebenar Perletakan Jawatan Osman Sapian akhirnya terbongkar


Datuk Osman Sapian, Menteri Besar Johor telah secara rasmi meletakan jawatan semalam.

Sejak beberapa hari lalu, desas desus jawatan Osman Sapian bakal digugurkan. 

Kerusi Menteri Besar Johor itu yang panas sejak pelantikan beliau sebagai Menteri Besar bakal berakhir.



Ianya telah pasti akan digantikan dengan MB yang baharu berikutan pentadbirannya yang amat lemah di samping terpalit dengan pelbagai kontroversi peribadi dan keluarga.

Skandal pembelian banglo bernilai jutaan ringgit yang dibeli secara tunai sebagai hadiah buat isteri ketiga beliau yang menimbulkan persoalan isu salah guna kuasa dan rasuah, kegagalan dan kelembapan menyelesaikan isu sungai Kim-kim, tidak tepati masa dalam majlis rasmi kerajaan, serta banyak lagi menimbulkan kemarahan banyak pihak.

Prestasi buruk Osman Sapian sebagai Menteri Besar bukan sahaja menjadi liabiliti kepada Exco Kerajaan Negeri, malah telah menjadi beban ke atas Duli Yang Amat Mulia Tuanku Sultan Johor dan Tunku Mahkota Johor. 

Menteri Besar serba tak tahu ini lemah dalam urusan pentadbiran dan sering gagal melakukan sesuatu yang terbaik untuk rakyat negeri ini termasuklah gagal dalam melaksanakan tugas sebagai ADUN Kempas.

Kebanyakan rakyat di negeri ini, penjawat awam, netizen dan warganet sendiri telah menzahirkan secara terang-terangan  keperluan Osman Sapian untuk berundur atau dilucutkan jawatan. 

 PPBM, PKR, Amanah dan DAP perlu menggantikan Osman Sapian dengan seseorang tokoh yang lebih sesuai dan tidak meghadapi sebarang skandal peribadi dan keluarga. Tokoh yang bersih ini diharapkan mampu mentadbir, mengurus dan menjaga kebajikan rakyat dan negeri selatan tanah air ini.

Osman Sapian semalam telah bertemu empat mata bersama Perdana Menteri merangkap Pengerusi PPBM di Putrajaya. Antara lain yang akan dibincangkan berkemungkinan pelucutan jawatan Osman sebagai menteri besar Johor.

Mesyuarat Pemukimam Pemimpin Malaysia-Singapura Kesembilan pagi tadi juga telah digantikan oleh YB Shahrudin Jamal, Exco Kesihatan, Alam Sekitar dan Pertanian Johor. Mungkinkah beliau bakal menggantikan Osman Sapian tidak lama lagi.

Pelantikan seseorang Menteri Besar Johor perlulah diperkenankan dahulu DYMM Sultan Johor.  Baginda mempunyai bidang kuasa untuk membubarkan kerajaan negeri seterusnya memberikan rakyat kuasa memilih melalui pilihan raya.

Semoga rakyat Johor tidak lagi ditipu dengan Menteri Besar yang baru dan bakal dilantik ini.

Selamat menjalankan tugas sebagai ADUN Kempas buat Osman Sapian.

*MOHD HAIRI MAD SHAH*
KETUA PERGERAKAN PEMUDA UMNO NEGERI JOHOR
9 APRIL 2019

47 comments:

ted manoff said...

Butolahh..umno lagi byk skandal..termasuk exco kerajaan dahulu yg tukar status tanah bumiputra..tuu blm lagi tender2 yg dimenangi oleh kroni2 pemuda umno..kikiki..

Anonymous said...

BUTOH LU SKANDAL TEROWONG TERBSR DLM SEJARAH MALAYSIA. AHLI PERNIAGAAN DAH KENA DAKWA. TUNGGU GILIRAN GONE END?

PI JUMPA MIDIN TANYA TANAH MANA? MEETING SEKALI DGN NIKA? CER TANYA NIKA SAPER ORG SINGAPORE TU?

YG LU MELALAK KAT SINI APHAL BANGANG. PI BAWAK TUDUHAN LU KE SPRM.

KATA BLOG NI MCM MCM TAPI TED NGOK ORG PERTAMA KOMEN.
KAHKAHKAH

Anonymous said...

Byk sungguh isu semasa terkini terkini terkini rakyat patut tahu.
1. TH
2. Berlian pink
3. Statut rom

Isu lama dah berlambak. Tambah isu baru. Berguling nak kurang kos hidup nak jd penyelamat negara, bila berkuasa berjuang utk uec, icerd, statut rom.
Bodowwwww bodowwww bodowwww

Anonymous said...

AWESOME TUANKU SAY NO TO ORANG TUA
INI RAJA ADA JATI DIRI RAKYAT BERNAUNG
BUKAN YES MAN ANAKBINI KRONI CELAKA
PADAN MUKA KAU SI TUA MAMAK KEDAUNG



KIKIKIKIKI...

Anonymous said...

Ada lagi bunyi ted nonok ni..ki ki ki..ingat dh melingkop

Anonymous said...

MAMPOS JER NANTI ANAKCUCU KITA BAGI
NO MORE CHANCE KITA SAPU LICIN NANTI
KEPALA PEROMPAK AUTA FITNAH SMPI MATI
HARAP UMO PANJANG HARAMJDAH MAMAK KUTY


LAGI NAK MATI FINAH MAKIN MENJADI JADI


HAAKK TUIIIII...!!

tunfatimah said...

tedtenuk menyondol tanpa fakta setakat cakap dengar2 berkajang kertas A4 boleh dihabihkan dgn fitnah.

jgn marah ted! peace no war..πŸ˜‹

Anonymous said...

http://abnnasution.blogspot.com/?m=1

pakkarmu.blogspot.com. ajommm penganti CG.... jom komen up blogger ni... macai ph bodosss sklian tingggal kan blog mangang KD tu... outdated telo kena clamping punya bloger.. kikikiki..

Anonymous said...

1. Dulu tony pua hina pensyarah awam takde kualiti, tak bagus bla bla bla. Kini penjawat awam, pensyarah telah menunjukkan kualiti terhebat. Menteri kualiti apa, sijil terbang?

2. Tony pua juga memfitnah rosmah pasal berlian. Siap ada gambar berlian pink besor Jd bhn kempen memburuk rosmah najib umno.

3. Dulu geng ph menghentam agong kononnya baca teks yg ditulis bn. Raja tak bebas. Kini raja dah panggil pakar akademik dan mendgr pandangan dr semua segi. Mengapa melalak dan memekak?

Anonymous said...

Tony pua siap tulis ; 22 carat pink diamond, that's more than rm100 million, us$27million.

Fitnah memakan mereka semula. Fitnah terjawab dizmn mereka berkuasa.

Suratkhabar diedit. Gambar diedit. Menipu dgn mengata 'menabung sejak kecil'. Propaganda yg ditulis oleh mereka sendiri. Menabung sejak kecil yg diedit mereka dijdkan tohmahan seolah rosmah yg bercakap dan dijdkan bhn lawak.

Anonymous said...

kalau ang ad bukti dan nama sila buh dlm ni ted..kami pon nak tau..raykat semua mahu tahu..ka org yg ang sebut2 tu da lompat katak join team haprak ang..ooopppssss..

Anonymous said...

Masa tuduh rosmah tak pulak guna kata ISTERI VVIP. Berthn thn siang mlm rosmah rosmah rosmah. Kat dlm blog ni ted selalu fitnah rosmah dgn berlian, najib dikait dgn pembunuhan. Celakalah kau ted.

Anonymous said...

Berlian rosmah terbukti fitnah.

Tapi bagaimana dgn LOKET MERAH BETTY CHEW? Loket yg dipakai dilehernya. Apabila viral dan ditanya nilai loket terus hilang ditelan bumi. Hahaha.

Masih ingat loket merah betty chew?

Anonymous said...

Taukah anda 4 pakar akademik yg terlibat dlm perbincangan/menasihati statut rom dgn sultan bkn calang calang org. Ni baru bertauliah bkn akukartun bertauliah.

Anonymous said...

Teruk rosmah difitnah
1. Berlian
2. Permata

Berlian fitnah.
Permata diakui teramat bagus.

Anonymous said...

mohon sesapa yg ada video mat sabun tepuk meja soronak ssgt pindaan petlembagaan gagal diluluskan bole la kasi troll kaw kaw...!!kau bukan pembangkang la mat sabun...yg setonok ssht pasal ape...??


kikikiki... bukan mb johor jer kena letak jawatan ramai lgi ni... yg tipu sijil pun patut resign...



kikikiki... alahai atokkkk..

Eusuke said...

1 je..ted manoff buduh

Eusuke said...

a ha5... ted teddy boar...

tunfatimah said...

tuhan kekayaan depa beri pinjam sat loket batu merah kat betty.πŸ˜‹

Anonymous said...

Ya... mlm tadi mereka gagal pinda perlembagaan. AP pembangkang termasuk sarawak bergabung menyebabkan kerajaan gagal. Kegagalan yg berturut turut.

Anonymous said...

HAHAHAHA PINJAM SATTTT.

Anonymous said...

DAP; 5 apr 2018 jam 9.05 ptg

Wahhh cantiknya cincin berlian jambu merah ni. Nak cuba teka berapa nilainya?

RM117 juta (RM117,000,000)

Jumlah itu cukup utk membiayai lebih 10,000 jemaah hj. Tahu tak cincin dan rantai berlian ini dibeli dgn wang yg disonglap daripada 1MDB dan rakyat malaysia?

Tohmahan dan fitnah dilempar ke rosmah telah terjawab. Kita pulak tanya berapa nilai loket merah dipakai betty?

Apa dah berlaku ke TH dan jemaah hj kini? Subsidi pun hendak ditarik. Aset th dipindah ke spv. Hibah kecil.

Nak bagi tau je yg tulis ayat kat dap atas tu lulusan uec ke? Berlian jambu merah? Berlian bkn buah jambu. Merah jambu tauuu bkn jambu merah.

Anonymous said...

Paling kelakar.
Malaysiakini: 15 ogos 2017, 6.50ptg

Khairuddin saman rosmah,
Tuntut kembalikan berlian

KAHKAHKAH

Anonymous said...

Mangkuk ni dgn sekoq lagi pi usa buat aduan ker doj. Doj jdkan aduan ni sebagai dokumen tanpa siasatan dan bukti? Taukan kes ni lintang pukang di doj usa?
Dua ekoq ni balik ke malaysia jdkan isu. Phaprak guna balik dokumen doj tu utk media disebar meluas dan konon nak dakwa rosmah di mahkamah. Padahal sumber doj dr mangkuk ni.
Betul betul gilerrr ni.

Anonymous said...

Kes ini/1mdb/duit derma peribadi penguasa arab saudi meleret leret hingga kapal layar jho low dah dijual. Bhn bukti dah dijual tapi kes belum selesai. Nampak betul betul dirancang rapi? Adakah ini dikata konspirasi? Bkn mcm nuor semua benda dikata konspirasi. Zmn reformasi berbuih mulut nuor ucap konspirasi konspirasi konspirasi. Muak dgr.

Anonymous said...

Geng reformasi dah muak dgn nuor. Berpuluh thn memaki hamun madey. Kini menjilat kikikiki

Anonymous said...

Semasa ph sebagai pembangkang, semua isu didesak tubuh rci. Bila tiba jd kerajaan tolak tubuh rci. Umno dah ikut kehendak ph, buat rci utk th. Jgn asik menuduh. Tapi ph menolak hahaha takut kaa.

Anonymous said...

MENU BARU MAMAK.

TEH TARIK TAMBAH SATU SUDU MINYAK SAWIT.
ROTI CANAI TAMBAH SATU SUDU SAWIT.
ROTI TISU SADIK.
KAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Anonymous said...

NUAR AL JUBURI SEMAKIN MENJADI2 MENJUBURI PENDUDUK RANTAU....MACAM DIA PULAK YG BERTANDING....
NUOR KAKI KELENTONG....

Anonymous said...

Berita terbaru yg kita dgr kemungkinan jemaah hj dan umrah dikenakan levi. Kalau ini terjd ini betul betul bangsat. Mana pi semua pemimpin melayu Islam ph? Mcm mcm cukai baru dikenakan ke atas rakyat.
PENYELAMAT NEGARA TELAH MENYELAMATKAN RAKYAT DGN MENGENA CUKAI CUKAI BARU.

Anonymous said...

KES BERLIAN MERAH JAMBU TELAH MEMBUAT SATU KEMALUAN BSR KE PH.
UTK MENUTUP KEMALUAN BSR ROSMAH DI DAKWA LAGI?
KES PH TUTUP SEMUA?
KES TEROWONG BILA NAK DAKWA GONE END?
TEMAN BAIK SUDAH KENA DAKWA?
TELOQ KIT SIAL DAN GONE END KENA PICIT?
BERSUARA AKU DAKWA?
HAHAHAHA KERAJAAN PICIT MEMICIT?
ENGKAU PICIT TELOQ AKU, AKU PICIT TELOQ ENGKAU?
KAU RAMAS TELOQ AKU, AKU RAMAS TELOQ KAU?
LU TARIK TELOQ AKU, AKU TARIK TELOQ LU?

tunfatimah said...

kalau kalah di prk Rantau, nuar alhub malu besau. pengundi Rantau bijak belaka. takkan senang di auta mahapembongak mcm nuar aljub.

tunfatimah said...

mujahid tak mahu RCI kerana kedudukan TH jadi misteri besar bawah dia.

Anonymous said...

PH gagal pinda perlembagaan.

Ada 3 perkara yg dituntut oleh pembangkang dan sarawak sebelum pindaan berlaku.

Adakah dgn pinda perlembagaan juga menyebabkan pertukaran sistem persekutuan yg berlaku sekarang kpd sistem union kesatuan yg mana boleh menghapuskan terus kuasa negeri (autonomi)? Ini persoalan bsr kerana secara langsung dan tdk langsung akan melibatkan agama, hak hak istimewa sultan sultan, melayu bumiputera sabah sarawak?

Adakah juga sistem/pindaan ini secara tdk langsung menidak kuasa sultan sultan di malaysia? Kerana itu salah satu syarat pembangkang wajib kemukakan dahulu pindaan ini kpd agong/majlis raja raja. Jgn jd seperti statut rom. Undang undang negara/perlembagaan lagi bahaya jika dipinda sesuka hati?

Adakah pindaan yg dimaukan juga membuka konsep "kesamarataan" yg didam idam d4p?

Anonymous said...

Apa moral semlm. Kerajaan dpt 138 undi. Di pihak kerajaan ada beberapa kubu. Yg selalu terdgr kubu jemin pm7 dgn kubu anwar dap. Pecah 2 bermakna 138 undi dibahagi 2.

Jika berlaku undi tdk percaya kpd pm7, berdsr undi semlm, pm 7 boleh tumbang. Yg kita nampak hayat pm7 bergantung kpd pembangkang jika berlaku undi tdk percaya. Hahaha

Patutla hishammuddin berbunyi sgt. Jika bnr terjd aku mau parlimen dibubar bkn umno pertahan pm7.

Anonymous said...

Semua dah dgrkan video bekas kp sprm abu kassim dedah angkara balas dendam pihak kastam terhadap najib rosmah berkaitan berlian merah jambu. Sabotaj terancang geng kastam yg terlibat. Sesiapa yg belum dgr cpt dgr. Akan lebih mudah memahami fitnah yg dilempar ke rosmah. Bila dgr tu aku rasa ni bkn kes bawahan dah tentu pihak atasan kerana kesnya bsr. Berani argue lagi dgn sprm najib, pm ketika itu.

Anonymous said...

Apa yg berlaku dgn agensi kastam terkini?
Pegawai kastam ni tugasnya tak kira masa. Mencabar dan bahaya dan melibat nyawa. Mereka dibyr elaun. Elaun dibyr kerana tugas berat dan mengelak mereka melakukan salah laku ketika bertugas jika kerja teruk gaji kecil. Alhamdulillah byklah hasil pendptan mereka utk keluarga.

Mendgr kabar elaun telah di mansuh? Bnrkah? Katanya mendpt bantahan dr pegawai kastam. Dgr kabar juga dulu nak buat demo bantahan? Bnrkah? Katanya pusat telah menjwb, silalah buat, pilih dua, tindakan tatatertib atau ikut je. Dikatakan tdk mustahil akan dibuang kerja. Bnrkah? Ada sesiapa boleh sahkan. Elaun apa yg terlibat?

Kini dikatakan ada pegawai yg sempit kerana dulu ada tambahan elaun. Jika ini bnr, akibat segelintir perbuatan habis semua yg kena.

Akibat perbuatan segelintir pegawai kastam seluruh agensi yg kena. Mempengaruhi rakyat dgn fitnah. Rakyat percaya fitnah. Mereka mendpt pembalasan dr Allah. Kufur nikmat.

Apa kesan pulak jika elaun kastam dimansuh?

tunfatimah said...

elaun kastam jika dimansuhkan mungkin ada tergoda buat duit di tepi, rasuah. ini yg perlu dielakkan. tetapi dgn kesempitan hidup dan peluang dpn mata, hanya yg kuat imannya akan selamat.

Anonymous said...

Kerja teruk di darat laut/sempadan negara. Melibat mafia. Nyawapun melayang. Gaji kecik buat apa nak susahkan diri.
1. Sempadan negara boleh bolos dgn mudah.
2. Bykla penyeludupan brg termasuk senjata api dan dadah.
3. Penyeludupan manusia.
4. Tak mustahil ada kastam akan bekerjasama dgn penyeludup.
5. Hasil negara kurang kerana tak byr cukai.
6.Towkey/org tgh yg kaya raya.
7. Yg disalahkan bangla dan rohingya. Yg lain lepas.

Anonymous said...

Itu kastam.. katanya mof pun dah arahkan KDN utk bentang pelan rasionalisasi? Biasanya pelan cam ni nak kurang pekerja dan dana. Mampuiihhhhh tu salah pangkah dpt taik. Yg terlibat dlm pelan termasuk RELA. Ya ker. Kesian keluarga mereka. Elaun bkn bsr manapun. Kos hidup meningkat. Rela ni byk membantu masyarakat. Dlm keadaan darurat, relalah ke depan bersama polis dan tentera. Majoriti rela org melayu.
Tunggu perkembangan bnr atau tdk?

Anonymous said...

Dikata ada 2 lagi agensi dibincang.
1. Pasukan gerakan marin pdrm
2. Jab siasatan penguatkuasaan trafik.

Marin? Kastam pun dah kena? Abis la sempadan air/laut negara kita. Syokkkk la menyeludup. Brg masuk dlm negara tak payah byr cukai.

Dah la cukai sst berkurang byk padahal sst lebih tinggi dr gst. Sepatutnya hasil kutipan lebih tinggi dr gst, ni jauh kurang.
Salah pangkah dpt taik.

Kita tunggu kebenarannya?

Anonymous said...

Jab siasatan penguatkuasaan trafik.

Adakah kesalahan lori/trak/kontena bsr bawa brg termasuk bawah ini?

Sebenarnya siapa yg untung siapa yg rugi jika semua pelan rasionalisasi terlaksana?

tunfatimah said...

gomen pH ni kalau bab nak laksanakan pekara yg bukan janji manifesto superfast.

Anonymous said...

SATU LAGI FITNAH TERJAWAB DLM DEWAN RAKYAT. FELDA. AZMIN SAHKAN RM8B FELDA TDK DIROMPAK. SELAMA INI DIJDKAN BHN FITNAH KEMPEN UTK MENANG PRU 14.

SATU SATU KEBENARAN TERUNGKAP DLM DEWAN RAKYAT. KEBENARAN KELUAR DR MULUT PIHAK YG MEMFITNAH.

KPD PENDUDUK RANTAU. BERHATI HATI DGN FITNAH MELANDA TOK MAT. JGN PERCAYA FITNAH UTK MENJATUHKAN TOK MAT.

UNDI TOK MAT.
BAGI KEMENANGAN BSR KPD TOK MAT.
PERMUDAHKANLAH UTK TOK MAT.
AMINNNNNNNNNNNNNNN

tunfatimah said...

jika terbukti kebenaran kpd setiap fitnah yg dilemparkan pH, agaknya berapa tan cili padi dah digunakan?? πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Anonymous said...

Perasan tak?
Ted cuma komen sekali & terus hilangkan diri. Takut nak jawab komen le tu.. ha ha ha! Ted memang bodoh, hari2 Ted teguk kencing Atok.. ha ha ha

PROTTT PETTT PET πŸ’¨

zikri husaini said...

apa bising2 daa.. korang duk pung pang.. diaorang hujung bulan duit masuk..korang dapat apa?? haha

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget