KL CHRONICLE: Jawapan Kepada Tun M Tentang UMNO Menjadi PAS

Wednesday, April 10, 2019

Jawapan Kepada Tun M Tentang UMNO Menjadi PAS


1. Perhatian dan keprihatinan Tun Mahathir kepada UMNO tidak pernah pudar. Ada sahaja perkara yang dilakukan UMNO akan terus menarik perhatian dan rasa ingin tahu beliau. Terbaharu, kerisauan beliau yang UMNO akan semakin menjadi PAS susulan kerjasama kedua-dua parti tersebut. 

2. Pertama sekali, tidak kisah la UMNO menjadi semakin PAS atau PAS menjadi semakin UMNO. Terpulang kepada cara masing-masing melihatnya. Semua itu hanya label politik.  Yang pasti, orang Melayu semakin kuat dan bersatu. Orang Melayu sudah tidak berpecah dan berpatah arang antara satu sama lain seperti yang Tun Mahathir lihat dan benarkan berlaku selama ini.



3. Kedua, adalah jauh lebih baik untuk orang Melayu bersatu padu melalui kerjasama UMNO-PAS berbanding kerjasama Tun Mahathir dengan DAP.

4. Tun Mahathir kini tidak ubah seperti jurucakap DAP. Setiap perkara yang DAP lakukan, yang dahulunya Tun gelar sebagai rasis, cauvinis dan tidak bertanggungjawab, kini menjadi amalan yang Tun terpaksa pertahankan sehabis-habisnya. 

5. Kami faham, prinsip, pendirian dan ideologi semuanya sudah tidak penting pada Tun. Kuasa adalah matlamat akhir pada Tun. Tetapi, sejujurnya, sudah pasti ramai orang Melayu terguris melihat bagaimana bersungguh-sungguhnya Tun mempertahankan DAP, satu seteru politik Tun untuk berdekad lamanya. Seteru politik yang kehadirannya selama ini secara tidak langsung menjadikan Tun sebagai pembela orang Melayu. 

6. Kesedihan orang Melayu melihat Tun membela DAP sudah pasti lebih mendalam dan pilu berbanding kesedihan penyokong setia PKR yang sebelum ini menghina dan menentang Tun sebagai ketua negara, tetapi kini terpaksa meraikan sambutan 20 tahunnya dengan senyum kelat kerana mengangkat Tun sebagai ketua. 

7. Ketiga, Tun, orang Melayu sudah sangat terpecah sebelum ini. Macam-macam jenis Melayu kita dengar pada zaman Tun. Melayu kopiah putih, Melayu songkok hitam. Semua itu tidak sihat untuk negara. Pada kami, kita hanya ada satu Melayu. Melayu Malaysia. Melayu yang cintakan tanah air. Melayu yang meraikan bangsa lain sebagai saudara yang hadir dan bersama-sama berpayung pada tanah ini. Janganlah Tun terus melabel Melayu dan memecah-belahkan bangsa kita.

8. Akhir sekali, saya merakamkan setinggi-tinggi rasa terharu kepada Tun. Terima kasih kerana terus mengambil tahu dan prihatin kepada UMNO. Setiap gerak geri UMNO tidak pernah terlepas dari pandangan Tun. Masa depan parti ini adalah perkara yang membuatkan Tun tidak tidur lena. Kami sedar. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula tunggangan politik berdekad-dekad lamanya.

-Tamat-

105 comments:

Anonymous said...

ORANG TUA TAK SEDAU DIRI NI....MAKIN TUA SEMAKIN ANGKUH!!!

Anonymous said...

Saya pulak lihat tun sudah bertukar menjadi penjilat dap yg selama ini dimusuhi. Ya,,dalam politik apa2 boleh berlaku, musuh boleh jadi kawan. Cuma bezanya,,pas dan umno bermusuhan ( kerana diperbodoh oleh tun yg berdarah keling, selain diperbodoh oleh cina ), sekarang pas dan umno berbaik2 demi bangsa dan ugama. Tetapu tun, ambil musuh kafir dap yg juga musuh org melayu dan raja2 jadi kawan , demi gila kuasa. Saya syiok melihat tun dah jadi lebih dap daripada dap sendiri. Semuanya kerana gila kuasa untuk rompak harta negara.

Anonymous said...

Rosmah memang sah difitnah...
Kalau Rosmah saman semua MP dan ADUN kerajaan, semua akan hilang kelayakan. PRK atau PRU terpaksa diadakan..
PH tengah parah skrg...
Kena minta maaf cepat...
Habislah telor2 mereka didalam gengaman tangan Rosmah...

Anonymous said...

Semoga tumbang dengan penuh hina wahai mahakuttytaek.

pm paling keji dan paling kotor dalam sejarah Malaysia

Anonymous said...


Sebenarnya Tun M dalam ketakutan. bukannya kepada diri sendiri tetapi kepada anak cucu selepas dia tiada. Dengan kerja sama UMNO PAS dan jika memerintah negara, maka tiada jaminan bahawa anak cucu akan selamat.

Anonymous said...

EDISI AYAT PEMIMPIN PH UTK MEMBODOHKAN RAKYAT:

AKAN JUAL ASET UTK KUKUH KEWANGAN NEGARA.

Aset dah byk terjual tapi hutang semakin byk. Kukuh ker kewangan? Lagi teruk ekonomì. Aset jual ke kroni? Kewangan saper kukuh? Negara, sendiri atau kroni?

Anonymous said...

LEBIH BAIK UMNO MENJD PAS/PAS MENJD UMNO DRPD UMNO MENJD DAP/PAS MENJD DAP.

MADEY KESAL UMNO MENJD PAS.
UMNO KESAL MADEY MENJD DAP.

MADEY KESAL UMNO MENJD PAS.
PEDULI APA. YG SIBUK PARTI ORG APHAL.

Anonymous said...

Edisi kantoi ph.

Sebelum pru tuduh th mcm mcm. Desak tubuh rci. Tuduh umno mcm mcm. Dah berkuasa masih tuduh mcm mcm tapi tolak desakan ditubuhkan rci siasat pengurusan th. Haaa umno dah suruh tu, la ni ph berkuasa, apa dah jd?

Anonymous said...

Mungkin ingat umur masih pjg. Byk nak ditinggal utk anak cucu. Takut anak cucu ikat perut.

Anonymous said...

Dulu berguling kat dataran merdeka pasal gst. Meroyan babi cai ph. Sekarang semua benda nak dicukai. Giler bodoh cai ph. Baru tau sekarang, rupanya anak anak muda undi ph sbb zmn najib kurang cukai. Anak anak muda nak lebih cukai.
Kencinggggggggg... bodoooooooo

Anonymous said...

Baguihhhh kerajaan baru ni. Pandai cari duit. Cai ph bertambah happy. Cukai berlambak petanda rakyat dah hidup senang.
Kahkahkah

Anonymous said...

Byr zakat th lebih byk dr thn sebelumnya. Zakat berdsr dr keuntungan. Tapi hibah kecik. Nak bodohkan siapa? Cai ph bolehlah kau perbodohkan.

Anonymous said...

Masih terdgr dgr sorang pengikut setia gone end habaq kat org, jgn cakap kat org dulu kalau menang gone end nak masuk islam. Hahahaha dah berapa kali pru ni. Dah bersunat belum. Pengikutnya masih hidup tak? Itupun cai boleh percaya. Patutla asik kena kencing. Agak agak kalau dia bersunat melalak tak mcm anjing kurap bersih.
KAH KAH KAH KAHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Anonymous said...

MATDEY SI KITOL MODEN....

RUMAH KATA PIGI...

KUBUR KATA MARI...

Anonymous said...

DARI FIRAUN MENJADI RAJA MENJADI TUHAN
3:36 AM
Facebook


Akibat penyakit hati syaitan diangkat menjadi malaikat, akibat sakit jiwa Mahathir diangkat pula menjadi raja oleh pengikut-pengikutnya.

Bila sampai satu masa hati, jiwa dan akal mereka sakit maka akan diangkat pula oleh mereka Mahathir menjadi tuhan dan disembah.

Dalam sejarah Firaun yang angkuh dan sombong mati ditelan laut Merah tetapi di negara kita mahaFiraun diangkat menjadi raja oleh pengikutnya. Dalam sejarah juga menyebut Mustafa Kamal AtatΓΌrk mati dengan penuh siksa tidak diterima bumi tetapi di negara kita Mahathir tidak akan mati.

Kalau dulu pengikut Ayah Pin minum air kaki, kini ada yang bangga minum air lebihan Mahathir dan tidak mustahil ia akan lebih dari meminum air kaki satu hari nanti.

tunfatimah said...

gali lubang tutup lubang.bijak?
😑

tunfatimah said...

hibah lebih kecil takpa .tapi jgn lah nk tuduh org lain curi, samun dan rompak maka hibah yg kecil.

fitnah dah jadi makanan ruji monteri below par gomen pHapraks? πŸ€”πŸ€”πŸ€”

tunfatimah said...

tak lama lagi nk gali kubur pun dikenakan cukai. cukai mayat!

tunfatimah said...

skg pun air kencing itu paling sedap buat penganut ajaran pH. lagi acidic lagi kaw! 😁

Anonymous said...

MATDEY INGAT DIA TAK AKAN MATI....TU SEBAB DIA BERTAMBAH ANGKUH DAN BONGKAK....

Anonymous said...

Maklum laa..sains dan teknologi..
Kuasa sains di angap lebih hebat dari kuasa Allah..

Anonymous said...

SI BANGKA INI MENIPU 22 TAHUN LAMANYA
ITS OK SEKARANG SUDAH REVEAL SEGALA
ANAK CUCU KAMU AKAN TERIMA PADAH NYER
TANGKAP & DUIT BAILOUT DIBAYAR SEMULA


DUIT EPF PETRONAS PENCEN UG BAILOUT SYARIKAT MIRZAN MOKHZANI PERLU DIBAYAR SEMULA....!!!

Anonymous said...

Waktu masuk gua.
Kecoh cai ph bila kononnya azmin nak bentang kertas putih felda di dewan rakyat. Cai ph dpt isu nak hentam najib umno. KeranΓ  felda jd bhn kempen fitnah pru. Wahhhhhhhhhhhhhh ayat kantoi mengantoi diri sendiri cai ph keluar mcm cirit ted laju jer.

Ayat kantoi: azmin sahkan dlm dewan rakyat, parlimen rm8 bilion tdk dirompak tdk diselewengkan najib umno bn.
KAH KAH KAH. Berdesut lari masuk gua.

Ayat masuk gua: Duit itu dipinjam semula kpd para peneroka.
HAH HAH HAH HAH HAH HAH HAH HAH

Anonymous said...

EDISI KELAKAR SEJAGAT.
Azmin marah najib dah jawab awal kertas putih. Heeiii bodoh dah lama najib umno bn jawab isu felda. Korang jer suka fitnah.

Hang kalut sgt aphal. Staff parlimen dah masuk kertas putih felda di public domain i.e website parlimen sebelumnya. Sesiapa access website parlimen boleh download kertas putih felda.

Jemin bentang pd 10 apr 2019. Tapi kertas putih dah di website pd 9 apr (masa ni cai ph sdg menggiler ejek dan hina najib hihihi). Lepas tu jemin nak suruh ambik tindakan keras terhadap najib. Jemin dah malu ke selama ni felda jd bhn fitnah. Hahaha nak tunjuk depan rakyat dia keras kahhhhhhhhh.

Anonymous said...

EDISI INI JUGA DILABEL EDISI PAK PANDIR.
KAHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Anonymous said...

EDISI MEMBODOH RAKYAT.

BLA BLA BLA...BERADA DI LANDASAN YG BETUL.

Dr madey turun ke menteri haprak semuanya bila nak jual aset negara atau apapun kenyataan bangang, lepas tu berkata "berada di landasan yg betul".

Ternga... nga ngeh ngeh ngeh mulut cai ph melopong dengor level dewa memperbodoh rakyat.

Anonymous said...

EDISI SYOOOKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK UTK CAI PH.

ASET NEGARA DIJUAL UTK MENGUKUHKAN KEWANGAN NEGARA. NEGARA BERADA DI LANDASAN YG BETUL.

KAH KAH KAH.

Anonymous said...

EDISI MEMBONGOk UTK PENGUNDI PH.

JAJARAN BARU ECRL AKAN TEMBUSSSSS RANTAU. (nak naik harga lagi kerrr)
MAPUSSSS BOLEH SEDEKAH PISANG KAT MASJID.
SIRULLLLLLL.... PELAWAK NI DAH BANGKITTTTTT...

KAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Anonymous said...

Edisi kenang mengenang waktu lampau.

Satu dlm bn. Satu dlm pkr.
Penyamun kata penyangak.
Penyangak kata penyamun.
Penyamun penyangak dah bergabung.
Saling jilat menjilat
Kedua dua lebih dap dr dap.
Zionis israel usa cipta watak osama.
Phaprak cipta watak jho lo.

Anonymous said...

Puasa belum. Ada org bagi sumbangan raya. Hanya di rantau. Utk anak anak perantauan kikiki. Spr tido ke? Nasib baik ada umno bantah. Kalau tak jd semenyih, kesalahan yg dibiarkan. Kesalahan hanya berlaku di pihak umno bn?

Anonymous said...

Dulu sebelum cukai gula nak dikuatkuasa. Ph citer pasal gula. Segala penyakit gula timbul kahkahkah. Semua kisah gula. Raja youtube ph tony pua pun bermadah pasal gula kikiki.

Terbaru dah mula dah. Tapi kini citer pasal garam pulak. Tak lama tu.
KAH KAH KAH

Anonymous said...

ALAHAI WAKIL PKR DI DUN RANTAU
SESAMA SENDIRI SAMAN MENYAMAN
INIKAH YG SESUAI DARI CALON HAWAU
SAMA SAMA LAH RAKYAT RANTAU FIKIRKAN


SESAMA PKR SAMAN MENYAMAN BERKELAHI MCM KEPALA PENIPU ALJUBORI ... BILA MASA NAK BELA PENGUNDI RANTAU NANTI...??


ALAHAI....!!

tunfatimah said...

garam kalau diletak di luka terbuka mau menjerit!

tunfatimah said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Pelik tapi aneh.

Tok mat tu dah lama jd adun rantau. Apa yg pelik kali ni? Tapi aku tak pelik, aku mengekeh ngekeh melihat kebangangan pemimpin ph. La ni rakyat menderita kos hidup semakin parah tapi bantuan byk dikurang/dimansuh. Tu la yg ph berguling sebelum pru nak tunjuk jd penyelamat negara. Tapi yg asik difokus TOK MAT NAK JD PM... TOK MAT NAK JD PM.. TOK MAT NAK JD PM... Sampai kena bawak keluar rafizi dr gua yg dah lama menghilang. Raja fitnah ka? Ishhhhhh..

Anonymous said...

Apsal fitnah ini dilagukan?
Haaaaa.... modal lama dah tak boleh guna. Fitnah lama dah tak boleh pakai. Semenjak dua menjak ni asik tok mat nak jd pm?

Mereka ph mau melaga lagakan penyokong tok mat, zahid dan najib. Depa ingat pengundi/pro umno bn mcm cai ph bangang lebih percaya fitnah.

Rakyat rantau tunjukkan sokongan anda ke TOK MAT.
Penyokong tok mat, zahid dan najib tunjukkan sokongan padu tdk berbelah bagi ke TOK MAT.

LAWAN TETAP LAWAN
LAWAN BERFAKTA BKN FITNAH

Anonymous said...

WOOOIIIII LAPIJI... JIKA SATU HARI HANYA ADA 2 PILIHAN TOK MAT DAN NUOR.
TAK PAYAH PIKIR PJG PEJAM MATA TERUS BERDESUT AKU PILIH TAK MAT. ADA PAHAMMMMM.
TOK MAT BERJUTA KALI LEBIH BAIK DR NUOR DAN PEMIMPIN PH.
ADA PAHAMMMMMMMMMMMM.

ENGKAU DULU FITNAH BERLIAN ROSMAH. INGAT BERDIAM DIRI DAH BERTAUBAT. TDK RUPANYA. BERDIAM DIRI TGH BUAT STRATEGI FITNAH BARU? HANYA ALLAH BOLEH MENGHENTI PERANGAI SETAN MANUSIA.

tunfatimah said...

nasib baik lah nak beri sumbangan Hari Raya. Kalau sumbangan Deepavali atau Christmas lagi gilo kan??

tunfatimah said...

skg budak montel pp tembam spin pulak cerita, dia tak ckp Rosmah yg beli tetapi DOJ.

Prk rantau, nuar ke bertanding? asyik2 dia yg ceramah. menarik dan santai bila Tok Mat berckp . senang faham.

itu calon dr kurang mulut ke?πŸ˜€cm mana nk jadi wakil rakyat?

Anonymous said...

LAAAA....KAKI PENIPU STERAM NI ROPE NYE....INGAT KE BAIK SANGAT.....LAGI HAWAUUUU...DIA TIPU DIA PUNYA KAUM....MINUM TODI PUNYA ORANG...KAKI KENCING JUGAK!!!
PENGUNDI RANTAU TERUTAMANYA KAUM INDIA ...SEDAR2 LAH SIKIT....

Anonymous said...

RAPUJI SOTONG KORETA....BARU KELUAR DARI GUA KELAM.....INI SOTONG ...KALAU GORENG TOPUNG MANYAK SODAP...AKU KUNYAH SAMPAI LUNYAI...KAKI FITNAH PUNYA OLANG....CELAKA INI OLANG!!!

Suharli Masrop said...

Tutup sajalah blog bodoh ni. Hanya ada 1,2 ekor macai dok ulang-ulang ratib benda yang sama. Tiada pengunjung lain.

Anonymous said...

YG KO PI MASUK BLOG NI BUAT APA ...KO LAH BERIBU KALI BODOOO!!!

Anonymous said...

Sebab tu perutnya buncit.

Jon said...

Jawapan HJ HADI tentang BERSATU mnjadi DAP..

tunfatimah said...

misteri hari ini dalam sejarah:

Gomen pH telah berjaya mengurangkan kos projek ECRL setelah menghantar , Daim , " prominent person", berbincang dgn negara China.

Misteri timbul apabila pengecilan skop projek diumumkan sebagai penjimatan ketara.

ini mcm pun satu kejayaan gomen pH?


Anonymous said...

KIKIKO BAKAL PM KITEE SINDRI MAU INGAT
LU PUNYA KONFIDENT KASI HATI MAU SEDAP
PD KANDIS SG BESAU ADA ATOK KAU HADAP
LU SINDRI TAU ITU SIGNAL KASI LU SENTAP




KIKIKIKIKI.... TOK MAT BAWAK PANJI ITAM DARI SELATAN.... AWESOME TAKBIR..

Anonymous said...

Jom semua teruskan boikot produk2 dan kedai2 dap dan hindraf, jom kita beralih kepada produk2 dan kedai2 Muslim...

Anonymous said...

BAKAL KEPALA JUBO@PENIPU TETONGGENG
PALO KE BAWAH JUBO KE ATAS LAHHH.!!
POLITIK MENIPU FITNAH DAN MENGORENG
BAKAL PM GELABAH JOMM KITA KE SABAH


KIKIKIKIKIKI....


SEBELOM KE SABAH SINGGAH LANGKAWI
DAH TUA DAH REPUT INI SI HARAMJADAH
OPPS MACAI JGN MATI TGGU KIBAR PANJI
PANJI HITAM RANTAU MENJELMA SUDAH


KIKIKIKIKI.. PANJI MANA MELINGKUP DOLU KITA TEPUKKKKK KUAT KUAT...

PANJI MANO... KIBAR KE TAK NI...??

Anonymous said...

MULO2 DEN RASO KECEWA JUGAK BILA NS KENA BELASAH SAMA JDT 2 ...3-0....TAPI BILA DENGAR TOK MAT MENANG PRK DUN RANTAU....TERUBAT SIKIT DUKA LARA NI....

HIDUP TOK MAT...HIDUP PENYATUA UMMAH...HIDUP UMNO/PAS/MIC/MCA/DLL....SEMOGA PADA PRU KE 15...PENYATUAN UMMAH AKAN MEMENANGI PRU 15....INSYAALLAH...

tunfatimah said...

Terima kasih juga kpd pengundi India dan Cina Rantau kerana masih kenang budi Tok Mat.

Kesian bang non, sia2 saja menari all out. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Anonymous said...

MALULAH SIKIT NUOR OIIIIIII!!!!

TENGOK BALIK YOU TUBE CERAMAH NUAR AL JUBURI DAN GENG2 DIA....ASYIK FITNAHJE...SAMPAILAH MALAM SEBELUM MENGUNDI....FITNAH DAN RASIS MENJADI2....MALU....MALU....TEKOP MUKALAH NUOR OIIIII....REFORMASI KO DAH JADI REFORBASI....

P/S......PATUT LE MATDEY TAK TURUN KEMPEN....DAH TAHU KEPUTUSAN.....

TAPI DALAM HATI....SUKA TENGOK ANAK DIDIK NUOR KALAH....

Anonymous said...

BERTAMBAH MALAP LAH NUOR NAK JADI PM KE 8.....

Anonymous said...

Ini mlm kita semua tido lena.
Terima kasih semua.
Tugas belum selesai
Perjuangan diteruskan

Anonymous said...

Cerah tapi tak terik melampau di tempat ku.. cerah yg bagus utk jln jln rai kemenangan umno bn + pas....
JikA ada yg menahan kereta anda pastikan bnr bnr polis bkn polis tak bertauliah ph kikiki..

Anonymous said...

Ada bulu bulu di rumah. Tentu sihat gebu manja bulu bulu anda. Jgn terlalu manja takut nanti bulu bulu tak mau dgr cakap.
Adoiiiii adoiiiiii adoiiiiiiiii
Bulu buluuuu...
tapi jgn lupa bulu bulu jalanan.. juga perlu mkn... berilah mkn jgn ditendang bulu bulu...

Anonymous said...

Waktu bertenang kita main bulu bulu... hahahaha... aku tengok balik video bulu bulu terbahak bahak hak hak hak.. belum tengok pi cts...

Anonymous said...

aljubori tak lgi boleh tido lena.

Anonymous said...

Cerah utk BN dn pas...gelap melampau utk Pakatan Hancur.

tunfatimah said...

olehkerana sanggup mati utk atok, ssudip dipuji melangit oleh atok.
jgn nk bangga sgt ssudip, rakyat yang menilai ko secara keseluruhan. πŸ˜€

u r another failed minister . senarai tugas ssudip kalau ada 14, membodek 1-13.No 14, selfie!!πŸ˜‹

tunfatimah said...

nek jijah pun tak nak beri laluan utk nuar jadi tpm dulu?

Anonymous said...

Secara tak langsung mereka juga jawab sendiri satu fitnah lagi. Dulu dijdkan bhn fitnah ke najib umno bn.

ECRL? Najib umno bn mkn duit? Najib jual negara gadai negara ke china? Jual tanah ke china? Dimonopoli pekerja china? Pung pang pung pang.....

Dulu dah kata perdagangan antarabangsa ni perlu byk cara. Bkn negara kita je nak untung. Mereka pun sama. Apa pulangan utk negara mereka. WIN WIN SITUATION. Ya la rakyat lebih percaya sijil terbang. Anak anak muda felda suruh org tua pangkah ph.

Kini apa dah jd ngan felda?
Apa dah jd ngan warga felda?
Apa dah jd ngan minyak sawit?

Sekarang hang mengaku dgn mulut haprak hang nak lanjut ecrl biar china beli lebih byk minyak sawit. Dulu hang tuduh lain?

Anonymous said...

Walaupun haprak nak lanjut tapi berapa stesen berbanding dulu?

Skop keretapi dan tempat perhentian mcm mana? Canggih manggih ke atau haprak dikecilkan?

Bandingkan harga lama yg byk canggih kos 55b dgn yg baru kurang stesen dan skop dikecilkan?

APA SUDAH JD?

Anonymous said...

Kata keretapi khas pantai timur. Tapi stesen pantai timur byk dipotong. Tetiba saat akhir rantau ada cadangan berubah. Ada pi kelantan terengganu nak buat masuk balik stesen. kenapa? Maaf ya rantau dah keluar hihihi.

APA SDH JD?

Anonymous said...

Kok: dgn lanjutnya ecrl harap china beli lebih byk sawit.

Dulu tuduh sekarang merayu? Muka tak tau malu.

Rakyak harap pantau china beli minyak sawit tu dr felda/felcra atau beli sawit dr ladang/kilang kroni? Yg dulu dah terjd. Bangga umum china beli sawit byk tapi rupanya dr saper? Dah heboh terus senyap, kalau tak mulut tempayan kecoh dialah penyelamat negara. Awak tu menteri sepatutnya dulukan agensi bawah kerajaan bkn kroni? Betul kata najib, kroni najib rakyat.

APA NAK JD?

Anonymous said...

CHINA NAK BELI SAWIT BKN NAK BELI AIR KENCING.

TAPI CAI PH SUKA MINUM KENCING

KAHKAHKAH

Anonymous said...

Aku terbaca satu twitter sorang ahli mic ditanya sorang pemimpin pkr ngapa la ni mic tarak gaduh gaduh cam dulu lagi. Dia jawab pengganas mic dah keluar masuk pkr. Bukti di rantau.
Kahkahkah. Jika kita lihat ada betulnya. Byk berlaku pergaduhan sesama mereka terutama waktu undi pkr. Dulu bergaduh waktu mic bersidang.

Sama kes umno, sampah umno masuk ke pkr dgn bersatu. Tu kan byk bekas bekas umno. Bersih dr sampah.

Apa tindakan nuor atasi samseng ahlinya? Goyang dulu menari dulu hahaha.

Apa tindakan madey? Antar penasihat tuo kehkehkeh.

tunfatimah said...

kok menteri tido tak reti speaking mandarin? πŸ˜‹ itu sebab susah nak pujuk negara China beli sawit drp Malaysia.

sebenar China pun tak caya kat cina daps. πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Anonymous said...

Putar putar akhirnya fitnah terjawab dgn mulut mereka sendiri. Satu satu fitnah terjawab. Juga berlaku di TH. Tuduh najib umno dan pengurusan lama.

Dr mulut ceo th mengesahkan defisit berlaku di waktu pemerintahan ph. Bkn terlebih byr hibah seperti yg dituduh. Pihak pengurusan th mengesahkan th mengalami kerugian rm6.8b setelah ph menang pru14 hingga defisit naik ke rm10.9b pd akhir tahun 2018.
Ya bedabeduuuuuu...

Anonymous said...

KOS ECRL SEBENARNYA TINGGI !! KERAJAAN PH TIPU RAKYAT @NajibRazak @Zahid_Hamidi @TunFaisal
Tak berapa lama dahulu kerajaan PH telah mengumumkan bahawa projek ECRL dihentikan kerana kononnya kewanhan negara tidak mencukupi bagi melaksanakan projek yang memberi manafaat kepada rakyat di sebelah pantai timur.

Tapi baru baru ini kerajaan telah menukar pendirian iaitu daripada pembatalan kepada penyambungan semula projek berkenaan tetapi dengan kos yang lebih rendah berbanding dengan kos kerajaan Barisan Nasional dulu.

Apabila pengumuman ini dilakukan, maka bersorak sorailah pengikut kerajaan mengatakan bahawa kerajaan PH lebih bijak memerintah dan kerajaan BN dahulu cuba untuk menyamun duit pembinaan projek berkenaan bagi menyelamatkan syarikat 1MDB yang sering kali dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri, YB Datuk Seri Najib Razak.

Anonymous said...



Projek ECRL menelan belanja sebanyak RM 55 billion bagi pembinaan yang melibatkan 24 stesen perhentian manakala kerajaan PH pula berjaya membuat penjimatan sebanyak RM 11 billion.



Seperti mana infografik diatas, RM 55 billion melibatkan 24 stesen perhentian yang mana jika dikira mengikut stesen ianya menelan belanja RM 2.2916 billion manakala kerajaan PH pula hanya membina 7 stesen yang mana ianya menelan belanja sebanyak RM 44 billion dan jika dikira bagi setiap stesen ianya menelan belanja sebanyak RM 6.2857 billion bagi setiap stesen.

Persoalannya sakarang, bagaimana perkiraan ini dikira sebagai penjimatan? Penjimatan yang sebenar ialah apabila jumlah stesen dikekalkan dan harga pembinaan dikurangkan bukannya stesen dikurangkan tetapi kos sebenar pembinaan ditingkatkan.

Rakyat Malaysia hari ini ditipu kerana satu kesilapan kecil semasa pilihanraya umum yang lepas.

Anonymous said...

Sebelum ini..
defisit rm4.1b akhir thn 2017.
Pru14: ph perintah
Aset th dipindah ke spv 19.9b.
Lepas tu konon suntik rm17b/bailout?
Apakebodoh punya citer. Keluarga 69?
Rupanya rugi tapi tuduh ke najib umno?

Defisit rm4.1b bkn rugi tapi susut nilai/turun naik saham ikut pasaran. Aset th melebihi defisit. Tapi kerugian ph?
Sbb itu penyelamat negara tak berani buat rci. Tuduh pemerintah dulu. Membodohkan rakyat dgn ayat aset negara dijual utk mengukuh kewangan negara. Negara berada dilandasan yg betul. Haprakkkkkk

Anonymous said...

Sama kes lrt. Bkn jimat duit tapi skop dikecil. Landasan, koc dll semua dikecil. Dikata jimat. Tapi harga lebih mahal dr zmn najib umno bn. Zmn umno bn nak buat canggih mcm kita lihat mrt. Tu baru projek masa depan. Bkn projek kebelakang. Naik mcm sardin. Tu pun ada stesen dibuang. Mengamuk org sana ingat dpt naik pi kerja. Kurang kos. Rupanya bertambah kos zmn ph.

Anonymous said...

ECRL: khas utk pantai timur, phg trengganu kelantan. Menuju pusat kota.

Apabila kos dan stesen dipertikai, daim dihantar?
Ada byk yg perlu dipersoal?

Mengapa daim bkn menteri ph?
Mengapa pi ke trengganu dan kelantan? Mengapa tdk panggil ke pusat seperti biasa?
Mengapa tdk phg?

Adakah semua ini ada kaitan dgn agong, najib bossku, umno bn dan kawasan dap/ph dan juga kepentingan tertentu?

Anonymous said...

KITA BERBAHAS DGN FAKTA BKN FITNAH. FAKTA JUA YG MENGHANCURKAN FITNAH SEPERTI YG BRRLAKU KINI.

Terdpt fakta yg dinyatakan kini sebenarnya telah di diterangkan/dinyata oleh JASA/tun faisal dan najib. Tapi dulu jasa/tun faisal di tuduh mcm mcm, dimaki hamun di sumpah seranah diejek dihina hingga menenggelamkan fakta dan menaikkan fitnah di mata rakyat. Mereka lebih percaya fitnah. Jika kita teliti, fakta itu telah disebut oleh jasa/tun faisal.

Anonymous said...

PELIKKAN MADEY PERTIKAI KERJASAMA UMNO PAS?
MADEY KATA UMNO MENJD PAS?
MENGAPA ANTAR DAIM SEPERTI MEMUJUK SESUATU?
ADAKAH SEMATA MATA ECRL?
WAKTU YG AKAN MENJAWAB?

JIKA DULU PH KATA PERSEPSI PADAHAL YG KITA NAMPAK FITNAH?
BERMAKNA KITA JUGA BOLEH DIBNRKAN PERSEPSI TAPI BKN FITNAH. PERSEPSI KITA BERDSR FAKTA.

Anonymous said...

Matdey berselawat sama Lim Kit Sial- halal....

Tok Mat berselawat sama Hj. Hadi- Haram...

Sudah la ko MEYDEY!!!!!

Anonymous said...

Matdey dok kata...tak guna gaji besar....nanti akan menaikan harga barang....

hehehe....maka tak ada lah kenaikan gaji kakitagan awam...itu sebenarnya...

sudahlah Matdey...ko anak beranak dan kroni ko dah kayo rayo....patut gaji Mintri tu kurangkan....

Anonymous said...

Isu Terowong Dasar Laut: Gnanaraja Sudah Didakwa, Guan Eng Bila Lagi?
15 April 2019 Berita Utama
Azlina Rosdy
NIBONG TEBAL, 15 April – Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Nibong Tebal, Mohd Norhiesam Ismail berkata, pertuduhan yang dikenakan terhadap Ahli perniagaan G. Gnanaraja membuktikan sememangnya wujud unsur-unsur yang tidak sepatutnya dalam isu projek terowong dasar laut.

Jelas beliau, pertuduhan tersebut juga menimbulkan persoalan bagaimana bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng tidak dikenakan sebarang tindakan mahupun ditahan untuk disoal siasat.

“Sejak dahulu lagi rakyat Pulau Pinang mahukan kebenaran berkaitan isu terowong ini namun ada sahaja alasan yang diberikan oleh Guan Eng. Sekiranya benar dia tidak bersalah mengapa perlu takut?

“Malangnya apabila pentadbiran kerajaan bertukar tangan, isu terowong terus ‘didiamkan’ sedangkan perkara ini sudah dalam siasatan.

“Kini, kami mendesak agar siasatan diteruskan terhadap Guan Eng dan semua individu yang terbabit kerana kami mahukan kebenaran. Apatah lagi ini duit rakyat yang ditelah dibazirkan begitu sahaja,” ujar beliau kepada UMNO-Online.

Untuk rekod, Gnanaraja berhadapan dengan tiga pertuduhan rasuah RM19 juta melibatkan penipuan menutup kes berkaitan projek terowong Pulau Pinang.

Pertuduhan pertama adalah menipu Pengarah Urusan Consortium Zenith Construction Sdn Bhd, Zarul Ahmad Mohd Zulkifli bahawa beliau akan membantu menutup siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan mendorong diberikan RM2 juta pada Julai 2017.

Pertuduhan kedua, pada tarikh 25 Julai, menipu pihak yang sama dengan mendorong diberikan RM15 juta.

Manakala pertuduhan ketiga pada Ogos 2017 mendorong pihak yang sama memberinya RM2 juta untuk menutup kes SPRM di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001.

Projek terowong dasar laut dan tiga lebuh raya bernilai lebih RM6 bilion yang dirancang kerajaan Dap Pulau Pinang telah disiasat SPRM selepas dikaitkan dengan pelbagai kontroversi khususnya berhubung kos kajian kebolehlaksanaan projek tersebut.

Berikut pula adalah info kenyataan yang pernah dikeluarkan oleh Guan Eng dalam sidang DUN Pulau Pinang yang dipertikaikan:

30 April 2015
– Kerajaan negeri memaklumkan DUN bahawa kajian kebolehlaksanaan bagi projek tiga lebuh raya sudah 97 peratus siap, manakala reka bentuk terperinci (75 peratus).

– Kerajaan negeri turut memaklumkan DUN bahawa jangkaan bagi projek tiga lebuh raya itu siap sepenuhnya adalah antara 2016 hingga 2020.

19 Mei 2017
– Kerajaan negeri memaklumkan DUN bahawa sudah membayar RM208 juta kepada syarikat perunding melalui pertukaran tanah, pada 17 Februari 2015, selepas kerja bagi kajian itu siap sepenuhnya pada Mei 2015.

– Kerajaan negeri menukar kenyataannya kepada DUN, dengan menyatakan bahawa projek tiga lebuh raya itu dijangka dibina pada pertengahan 2018.

11 Januari 2018
– Guan Eng pada sidang medianya menyatakan kerajaan negeri tidak membuat pembayaran kepada syarikat perunding, selagi kelulusan bagi laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) belum diterima.

26 Januari 2018
– Guan Eng pada sidang medianya memaklumkan pelaksanaan semua komponen projek mega itu mengalami kelewatan selepas ia disabotaj oleh BN. – MediaUMNO

Anonymous said...

Pengundi ph telan je kencing. Kalau gaji naik harga brg naik nanti kos sara hidup tinggi. Korang melalakkan kos sara hidup tinggi. Betul la kata madey tu.
Kahkahkah

Anonymous said...

Cerodik cerodik jd bodoh di bawah telapak kaki d4p.
Cerodik cerodik jd tongong ngan sijil terbang.
Hati termkn fitnak.

Anonymous said...

DLM SEMUA FAKTA DI ATAS HANYA SATU CAI PH PERCAYA.....DISABOTAJ OLEH BN.
KAH KAH KAH.

UTK MERAI KEPERCAYAAN CAI ANAK MUDA PH TERHADAP D4P DPTLAH RM100.
HAH HAH HAH

NAJIB BN NAK BAGI RM650 TAK MAU. MAU RM100 UTK MENYELAMAT NEGARA. GAJI MONTORI PH PULUH RIBU MENGALAH GAJI MENTERI BN.
KAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

tunfatimah said...

AG penjenayah terbesar jika tidak ambil tindakan ke atas nobita. 😠

tunfatimah said...

gaji kecil tapi brg tetap mahal.

tunfatimah said...

atok tak ingat ke tak lama akan akan dimandikan dan disembahyangkan?

Anonymous said...

Dah baca kisah perjanjian baru ecrl yg dikata kejayaan bsr madey, membezakan madey drpd negara lain yg berurusan dgn kuasa bsr asia kata seorg ahli ekonomi usa. Berdokah aku kahkahkah.

Anonymous said...

Tak henti henti aku berguling baca bila pakar ekonomi ni berkata madey membatalkan projek pd ogos, memaksa china kembali ke meja rundingan.

Apa MEMAKSA CHINA KE MEJA RUNDINGAN. USA PUN TERKANGKANG DGN CHINA. CHINA NAK SAMAN MALAYSIA ATAU MALAYSIA NAK SAMAN CHINA TAK BELI LAGI SAWIT?
KAH KAH KAH

Dikatakan juga konon daim penasihat kerajaan telah berjaya mengurang kos sebyk rm21.5b drpd harga asal rm65.5. Dicapai setelah 9bln rundingan rumit.
HAHAHAHA

Ingat rakyat bodoh. Bolehlah tipu cai ph. Perjanjian dah sign dgn harga kos rm55b dgn 24 stesen perhentian dan skop keretapi canggih cantik hebat. Dr mana dtgnya rm65.5b? Suka hati jer tambah? Projek dah jln pun tentulah perjanjian dah sign dan semua syarat dipersetujui bersama. Dihenti selepas ph menang. Abis org hilang kerja. Tak kan kerja dah gerak jika perjanjian rm55b belum sign.

Rundingan rumit sbb batal projek kena byr gantirugi ke china. Rundingan rumit china marah.

Bodowwwww bodowwwwww

Anonymous said...

Info lanjut boleh baca di forbes, bernama dan utusan.

Tambah satu lagi koleksi selain wsj sr.

Anonymous said...

BN 24 STESEN = RM55B (perjanjian asal)

PH = 7 STESEN = 44B

Wowwww penyelamat negara dr negara tergadai.

ted manoff said...

Macai mesti tgh sakit ahti..kikiki..tgk muka najibby dlm mahkamah mmg mengjengkilkan..uweeeeekkk..😝😜



Apa yg peliknya?..yg nii lagii pelik..

Ph nk selamatkn negara..

Bn nk selamatkn najibby..

Pas nk selamatkn umno..

Macai nk selamatkn sapa?..


PrOoTt...arghhhh lega baq hang..

tunfatimah said...

kuat betul cirit ko ted. maklumlah panas perut mkn fitnah hari2. lama2 kena kanser ..Amin. 😍

tunfatimah said...

bayangkan daim dan madey melutut minta nyawa kat China. Maklumlah " penyelamat negara". Perosak lagi tepat!! πŸ˜‚

Anonymous said...

Kah kah kah.. mana boleh lawan muka madey masa pi china. Diberhenti ucapan oleh pm china. Mana tak mencuka sambutan dlm dewan jer. Cuka pun kalah. Lebih masam dr cuka.
Hahhhhhhahhhhhhahhhh

Anonymous said...

Sitongong ulang lagi ph nak selamatkan negara. Cai ph bongok sgt ker.
Kahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.
Bergaduh kat rantau pasal dedak.
Kahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Tak dpt dedak pun tarak apa apa. Asal boleh jd polis ph.
Kahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Ingat atas jer gila kuasa. Yg bawah pun giler kuasa.
Kahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Anonymous said...

Punya byk isu membodohkan rakyat. Si bangang cirit pengikut setia kok hanya tumpu muka utk selamatkan negara.
Hahhhh hahhhh hahhhhhhhhhhhh

Ini ke salah sorang dlm gambar terbaru cybertroopers bergambor ngan madey ditangga. Dedak ko terberhenti jap yaaa tu hilang. Pemakn dedak ko ni.
Si ted pencirit ulong menyelamat diri sendiri.
Kah kah kah. Berlagak cam kaya pemakan dedak.

Anonymous said...

Cubertroopers ph disusun semula. Maknanya dulu bangang bangang semua. Asik mkn dedak kerja bangang.
Kahkahksh

Anonymous said...

Cybertrooper ph sama bangang cam menteri. Tukar nama projek najib umno bn. Sambung tugas. Terbaru permata jd genius.

Cybertrooper ph tak kan pakai nama lama. Kan dah dijenama semula. Ted jd mr cirittt kencing..

Apa tugas menteri ph yg di program sendiri weeeiii?
Jual aset negara utk mengukuh kewangan negara?
KAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

PH PENYELAMAT NEGARA.
DAH JUAL BARU PH BERADA DI LANDASAN YG BETUL?
MCM CITER P RAMLEE LELONGGGG..

Anonymous said...

drM: perjanjian ecrl tanpa pertukaran dgn jho low. (Apa motif tun).

Ecrl adalah projek najib utk membangun dan meningkatkan ekonomi penduduk di pantai timur. Apa kaitan ecrl dgn jho low?

Atau ph mau menutup citer masa lalu? Ph sentiasa mengaitkan ecrl dgn 1mdb. Mau menutup citer watak jho low seperti tertutup siapa tuan punya kapal layar setelah terjual?

Tony pua: berhenti berdolak dalik dan jawab ecrl. (tony pua suruh najib jawab)
Tony dakwa kos projek tdk mencecah rm30b. Kemana lebihan rm25b? Adakah utk membyr sebahagian hutang 1mdb? (Semasa ph masih pembangkang). Kini dah kerajaan, bolehkah kos yg diumum daim diambil setengah utk byr hutang 1mdb? Amacam 1mdb bila nak tutup atau dah jd projek terhebat kaut untung?

Kata madey memaksa china ke meja rundingan? Nak tunjuk madey jaguh depan cai ph ker? Hihihi adoiiii.

Jho low kat china ker? Kata tak tau kat mana? Dulu kata dah keluar dr china. Kata suruh interpol cari. Adakah secara tdk langsung madey nak bagi tau jho low berada di china dan mendpt suaka/jaminan hidup tenang dr pemerintah china? Hahaha anda percaya? Cai pasti percaya tapi bkn rakyat lain. Rakyat lain tdk bodoh mcm cai ph.

Usa guna watak osama laden serang negara islam, tuduh, tahan dan seksa org islam.

Usa guna isu senjata kimia utk serang saddam di iraq.

Watak jho low diguna utk serang 1mdb, najib umno bn? Dikatakan ayah jho low kroni tun m selama 22thn zmn pemerintahannya? Rakyat terus diperbodohkan watak jho low? Kapal layar diguna sebagai bhn utk menguat tuduhan ke najib umno bn?

Anonymous said...

Jd rakyat jgn tanya lagi pasal jho low. Jho low dah selamat di china. Tak boleh kacau. Takde perbincangan ph pasal jho low dgn china. Kapal layar dah jual. Siti aisyah dak balik indon. Ada paham cai ph. Dulu hang semua melalak suruh jho low dihambat serata dunia. Balikkkkk balikkkk mcm hang teriak sirul sirul balik dr perantauan (bkn rantau) kikiki... Pemimpin hang yg buat cerita, kini pemimpin hang yg jawab bkn najib. Ada pahammmmmmmmmm.

Anonymous said...

Tak lama lagi cukup sethn ph perintah.
Rakyat dpt hadiah apa?
Beban rakyat kurang atau bertambah?
Ph hadiahkan rakyat dgn harga brg mahal, cukai bertambah, tarif air naik dan levi pelepasan. Hadiah utk menyambut puasa dan hari raya.
Haaaaa tepok.

Anonymous said...

Bloomberg:
Fake videos and audio keep getting better, faster and easier to make, increasing the mind-blowing technology's potential for harm if put in the wrong hands....

Nabi Muhammad saw pun dah ingatkan ummat Islam dgn fitnah bermaharajalela di akhir zmn.

Fitnah akhir zmn.

Anonymous said...

Wartawan: adakah projek ecrl digunakan utk byr hutang 1mdb?
Jawapan: kita syak saja sbb kosnya begitu tinggi.

Adakah dulu hanya syak saja atau dijd bhn fitnah dan sajian maki hamun cai ph utk najib rosmah umno bn?

Kos tinggi utk 24 stesen?
Kos rendah utk 7 stesen?

Silap pangkah dpt taik. Tu citer p.ramlee. Kisah sebenar tdk dpt seratus. Kahkahkah.

Anonymous said...

ECRL DITERUSKAN DEMI KRONI ANAK CUCU..JIMAT INGAT STESEN ECRL DI KURANGKAN DNG BANYAK

SAPA TAK KENAL DAIM YANG DIAM
BAGI SAYA 10 EKOR DAIM KATA KUTY
SEKO DAIM FOREX 30 BILLION LEBAM
KALAU 10 EKO DAIM HAAH LU FIKIR SINDRI

KIKIIKIKIKI...

Anonymous said...

Padan muka pengundi pakatan taik...mudah sgt ditaikkan. Tepok kuat2. Hahaaa.

tunfatimah said...

inkues kes arwah adib masih belum selesai, bagaimana AG dah keluarkan avidavit sebab kematian arwah Adib bukan disebabkan dipukul?

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget