KL CHRONICLE: The problem with Malaysia Samurai Bond #Budget2019 #Bajet2019

Saturday, November 3, 2018

The problem with Malaysia Samurai Bond #Budget2019 #Bajet2019


Recently our Finance Minister in his budget 2019 speech announced that the Japanese Government has offered to guarantee 200bil yen or RM7.4bil of Samurai bond issuance with 10-year tenure, which is expected to be issued before March next year.

However, the major concern here is that the fluctuation of the Foreign Exchange (FOREX) from now until 2029. Is the Samurai Bond agreed at a fixed FOREX rate or based on fluctuations?



Let's say in 2029, the FOREX exchange is favorable to Malaysia where 200bil Yen is equivalent to only RM 6 Billion, do we still pay RM 7.4 Billion as agreed now?

What is more worrying if our economy collapse, as which seems to be heading that way and in 2029 200bil Yen is equivalent to RM 17.4 Billion, we will be paying an additional RM 10 Billion due to the sheer stupidity of our Finance Minister.

Since this critical information was omitted by the Finance Minister yesterday, i hope the opposition can raise this question in Parliament when debating the 2019 Budget.

In all honesty, we all want what is best for our country and the Samurai Bond is a very dangerous way to beef up our economy. In fact this high risk debt will be inherited by the future generations.

6 comments:

Anonymous said...

Merc Benz C200 Avantgarde 1.5cc
Harga RM 259,000.00

Beli petrol dapat subsidi.
My Mudah.com second hand Proton

Proton Wira 1.6se - RM 7,000.00
Proton Waja 1.6 - RM 6,500.00
Proton Exora. - RM 20,000.00
Proton Gen 2 . - RM 5,000.00
Proton Saga 1.6 se- Rm 18,000.00
Proton Persona Baru RM 60,000.00
Proton Perdana 2.0. RM 7,000.00

Semua di atas tak dapat subsidi petrol.

Inilah bajet kerajaan Malaysia Baharu yg dibentangkan oleh menteri kewangan gila, mendapat tepukan gemuruh oleh MP dan Tun Mahathir

Prince of noob said...

Ada yang tak puas hati dan beremosi apabila mengandaikan ada orang yang sepatutnya dapat subsidi tak layak dapat sebab pakai kereta Persona, Saga, Wira dan Waja 1.6, manakala orang yang beli kereta mahal bawah 1.5cc macam Golf Tsi 1.4, Honda City, Jazz, Crz 1.5, Civic 1.5 Turbo, Mini Cooper 1.5 Turbo, Mazda MX5 1.5, BMW 318i 1.5 Luxury dan sebagainya boleh dapat subsidi.

Bertenang, kerajaan cuma umum je dulu tapi belum lagi bagi perincian dan mekanisme dia macam mana. Lagipun menteri dah cakap, kereta mewah takkan dapat. Mesti mereka akan semak dulu hanya jika pemohon itu golongan berpendapatan rendah atau sederhana, dan akan semak juga dengan JPJ kenderaan apa yang dipakai pemohon.

Apa yang aku faham dari ucapan pembentangan, syarat dia lebih kurang macam ni.

1. Ada kenderaan? Kalau tiada kenderaan tak dapat subsidi petrol.
2. Kalau ada kenderaan, kereta atau motor?
3. Kalau motor berapa cc? Kalau bawah 125cc maka layak dapat subsidi petrol.
4. Kalau kereta ada berapa kereta? Kena ada satu kereta je, kalau ada lebih dari satu maka tak layak.
5. Kereta berapa cc? Kalau bawah 1.5cc dan bukan kereta mahal, maka layak dapat subsidi petrol.

Apa yang aku nampak dengan syarat yang sangat ketat ini, subsidi petrol ni hanya akan diberi kepada orang yang betul-betul layak sahaja. Kalau orang tu golongan B40 dan penerima BSH semata-mata pun belum tentu dapat kalau tak memenuhi kriteria di atas.

Maka dari mana datangnya assumption orang pakai Golf Tsi 1.4 pun layak dapat subsidi petrol? Takkan lah kerajaan bodoh sangat nak bagi subsidi minyak kat orang yang ada kereta BMW bawah 1.5cc. Logiklah sikit. Kau nak mohon BSH, zakat, bantuan kebajikan pun banyak prosedur dan syarat, apatah lagi subsidi minyak.

😄

Anonymous said...

Mudahnya menteri Cina ini MENIPU majoriti orang2 Melayu...he..he.. Di Thailand dan Singapura etnik Cina menguasai politik, ekonomi dan segala2nya. Kini mereka mengerumuni Anwar Ibrahim sebab mereka tahu Anwar adalah manusia yang LEMAH?

Anonymous said...

kot mana pun melayu satu bangsa yang paling bodoh tongong bahlol, ada negara bagi kat cina kafir harbi perintah..

Anonymous said...

Bila nak umum kan pulak tu perincianya... lepas bajet lansung tak bunyi bunyi... takut reporter kasi main... alahaiiii prince lgbt...

Baz Lie said...

Bukan semua ada sebilangan seperti di atas #10.38

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget