KL CHRONICLE: Selepas ICERD timbul pula isu baru iaitu ICCPR

Monday, November 19, 2018

Selepas ICERD timbul pula isu baru iaitu ICCPR


Lepas ICERD, timbul cadangan ICCPR pula. Sebagai seorang pensyarah undang-undang antarabangsa yang tiada apa-apa kepentingan politik peribadi, saya Dr.Yazid terpanggil hendak berkongsi pandangan guna bahasa mudah:

• Baru-baru ini kecoh satu Malaysia dengan isu ICERD. Orang Melayu dan orang Islam rasa kedaulatan negara dan hak mereka yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan telah dicabar oleh ICERD. 



• Perdana Menteri Malaysia, Tun Mahathir sudah menjelaskan kepada media selepas penutupan Mesyuarat Pemimpin-Pemimpin Ekonomi APEC (AELM) Ke-26 bahawa adalah mustahil untuk melaksanakan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) di Malaysia kerana ICERD bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan memerlukan penggubalan semula Perlembagaan Persekutuan. Ini bercanggah dengan kenyataan sebahagian menteri-menteri dan ahli politik yang sebelum ini memberi jaminan bahawa ICERD tidak bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia. 

• Bolehlah dirumuskan bahawa kerajaan Malaysia tidak akan menerima dan membuat ratifikasi ICERD dalam jangkamasa terdekat ini berikutan ketegangan yang timbul dan kemarahan orang Melayu khususnya.

• Seterusnya, rakyat dimaklumkan bahawa kerajaan boleh meneruskan penerimaan atau ratifikasi konvensyen antarabangsa lain seperti The International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) dan The UN Convention against Torture and Other Cruel, Inhuman and Degrading Treatment or Punishment.

• Konvensyen yang lain ini juga sebenarnya turut bermasalah dalam konteks Perlembagaan Malaysia. Contohnya, ICCPR menegaskan hak dan kebebasan beragama sebagai hak asas. Jadi, larangan pengembangan agama lain kepada orang Islam boleh dikira bercanggah dengan ICCPR. Selain itu, sekatan ke atas ajaran Syiah, dan ajaran-ajaran sesat yang bercanggah dengan fahaman Sunni di Malaysia juga merupakan sesuatu yang bercanggah dengan standard kebebasan beragama yang diterimapakai oleh majoriti negara luar. 

• Hukuman berbentuk syariah seperti sebat atau hukuman sebat dikhalayak ramai untuk tujuan pencegahan, selaras dengan Quran juga bercanggah dengan standard yang dipakai oleh banyak negara luar kerana boleh dikira sebagai degrading atau inhuman treatment. Sedangkan konsep pencegahan itu sebahagian daripada hikmah sistem undang-undang Islam.

• Sepatutnya Pejabat Peguam Negara yang mesti membuat kajian teliti terlebih dahulu, dan kebenaran dan izin Majlis Raja-Raja diperlukan kerana melibatkan kepentingan Melayu Islam sebelum apa-apa konvensyen yang melibatkan kepentingan Melayu dan Islam diterima.

• Malaysia hebat kerana kita tak akur dan tunduk pada tekanan luar selama ni. Contohnya isu perbankan Islam. Dunia tidak kenal dan tak tahu bahawa ada alternatif kepada sistem perbankan berasaskan riba' yang diguna diseluruh dunia ketika itu. Malaysia tidak akur pada standard dan praktis antarabangsa sebaliknya memperkenalkan sistem kewangan Islam kita sendiri. Malaysia sekarang terkenal hebat sebagai pusat kewangan Islam dunia. 

• Saya percaya rakyat Malaysia sebenarnya berharap agar kerajaan memberi tumpuan untuk membaiki ekonomi Malaysia yang terbeban dengan hutang yang mencecah ratusan billion dan bukan membuang masa dan tenaga rakyat dengan isu-isu yang sekadar mengganggu keharmonian kaum.

* Ini merupakan pendapat peribadi saya sahaja.

53 comments:

ted manoff said...

Nasihat aku pada org2 melayu harbi supaya hormati pilihan rakyat..apa yg gomen buat demi kepentingan rakyat..melayu suka hiburan vaganza jadi teruskn berhibur..soal negara biar cina yg urus..

Anonymous said...

Pantat mak Kau la.. Babi punya rba

Anonymous said...

cina nak uruskan negara, elok saja pi balik cina uruskan negara cina sebagaimana cina mahu..

azlanaini said...

Kuat mu jilat harbi

Anonymous said...

Nasihat celaka jahanam babi rba dap amat benar dan sesuai utk dap selama menjd pembangkang 60thn. Org celaka yg tak pernah menghormati kemenangan umno bn selama 60 thn tetiba boleh nasihat celaka yg baru saja jd pemerintah nak masuk 8bln.

Hahahaha pantat mak kau.. singkatan pukimak kau.....

Anonymous said...

Biar cina urus negara. Akhirnya mengaku rba cina dap.

Menteri dap mulut besor tapi bodoh dlm dunia. Menteri terbulu bulu cari tetek perpuluhan tapi jumpa sst ada duit lebih buat kajian jgn cuci baju mlm mlm takut berpeluh kat bontot jd menggerutu.
KAH KAH KAH

Anonymous said...

China pun tak terima. Ag eng mana boleh masuk china. Durian dah tak laku. Gara gara perangai bodoh, peneroka sawit pun terima akibat perbuatan dia org.

Anonymous said...

Cina nak urus negara? Kat penang bolehlah tunjuk kepala besor.

Sultan selangor dah arahkan semua papan tanda jln ada bahasa cina dicabut. HANYA BAHASA MELAYU BAHASA RASMI NEGARA MALAYSIA.

Anonymous said...

Dap komplen tulisan jawi. Tulisan jawi adalah tulisan melayu lama penduduk asal tanah melayu. Bkn tulisan cina. Tulisan jawi dipakai oleh sultan sultan tanah melayu dan org melayu. Tulisan jawi masih ada hak disamping tulisan melayu moden. Bkn tulisan cina.

Anonymous said...

Hanya utk ingatkan. Di blog unspinnes mcm artikel yg bagus utk dibaca. Komen takde tak keluar. Baca je. Saya pun suka baca artikelnya.

Anonymous said...

HARAPAN COIN SCAM TERBARU KERAJAAN?

oleh Ab Jalil Backer
Perkataan scam mula digunakan di Amerika Syarikat seawal tahun 1960-an yang merujuk kepada komplot mewujudkan skim atau rancangan bagi menipu orang ramai untuk keuntungan cepat.

Ia kemudiannya menjadi popular dalam slanga merujuk kepada kegiatan jenayah di negara tersebut setelah digunakan oleh Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dalams sebuah operasi banteras pengedaran dadah.

Kamus Cambridge kemudiannya mendefinisikan scam sebagai “an illegal plan for making money, especially one that involves tricking people.” Justeru agak memalukan apabila kita perhatikan kerajaan hari ini telah dipengaruhi unsur scam ini.

Sudah tentu scam terbesar ialah Manifesto Pakatan Harapan apabila Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, mengakui ia disediakan tanpa hasrat untuk melaksanakan sepenuhnya.

Kemudian kita membaca kisah seorang ahli perniagaan yang menyumbang beratus ribu kepada Pakatan Harapan Perak dalam pilihan raya lalu kerana dijanjikan sebagai Penasihat Ekonomi Negeri. Beliau akhirnya mendedahkan setelah tidak dilantik ke jawatan terbabit. Ini baru seorang yang bersuara.

Dalam Bajet 2019 juga terdapat kritikan bahawa pengenalan insentif P2P dalam aktiviti penjualan rumah merupakan satu scam kerana tidak jelas pelaksanaannya dan boleh menyebabkan pembeli rugi pada masa hadapan.

Malah tindakan Menteri Kewangan melancarkannya bersama sebuah syarikat pemaju dua hari selepas pembentangan bajet (Bajet 2019 belum diluluskan) menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena.

Baru-baru ini dua orang menteri hadir dalam majlis sebuah syarikat yang dikatakan terkait dengan kegiatan scam.

Scam terbaru dan sangat membimbangkan ialah permintaan Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Samad, supaya kerajaan dan bank Negara Malaysia (BNM) menerima penggunaan Harapan Coin dalam kegiatan urusan kewangan negara.

Adalah sangat membimbangkan ketika nilai Ringgit Malaysia sedang terjunam berbanding USD, dan rizab BNM yang makin mengecil, Kerajaan sibuk untuk mencari jalan membenarkan Harapan Coin digunakan secara rasmi dalam urusan negara. Ini hanya akan menambah indeks ketidakpercayaan pelabur terhadap ekonomi negara.

Lebih membimbangkan PH tidak segan silu menggunakan kemenangan dalam pilihan raya lalu untuk melaksanakan agenda-agenda peribadi mereka berunsurkan scam ini.

Harapan Coin ialah sejenis cryptocurrency atau matawang digital yang diperkenalkan oleh sebuah syarikat sebelum pilihan raya umum lalu, dengan Khalid Samad sebagai jurujual utamanya.

Dalam klip video promosi tersebut Khalid Samad yang menjadi “jurujual” menyatakan Harapan Coin dijual sebagai mencari sumbangan kepada Pakatan Harapan untuk menjatuhkan Barisan Nasional dalam pilihan raya lalu. Semua wang pembelian Harapan Coin dibahagikan antara parti politik dan syarikat terbabit.

Anonymous said...


Apakah makna matawang digital ini? Matawang digital atau kripto pertama kali muncul dengan pengenalan Bitcoin. Sehingga hari ini Bitcoin dan lain-lain matawang digital masih menjadi satu polemik di seluruh dunia.

Jangan keliru matawang digital dengan traksaksi digital. Transaksi digital masih mengunakan matawang sedia ada sesebuah negara.

Manakala matawang digital merupakan satu jenama baharu yang terhasil melalui penjanaan sistem komputer, dan tidak terikat kepada peraturan-peraturan ekonomi sebenar. Nilainya ditentukan sepenuhnya oleh faktor permintaan dan penawaran sesuatu jenis matawang kripto tersebut.

Nilai matawang digital ditentukan sepenuhnya oleh spekulasi ada orang akan membeli dengan harga lebih mahal. Ia boleh runtuh apabila tiada permintaan untuk membeli. Ini sama seperti spekluator matawang yang menyebabkan krisis kewangan 1997.

Namun spekulasi matawang digital ini lebih berbahaya kerana bukan sahaja nilainya tidak bersandarkan apa-apa realiti, malah kenaikan nilai hanya dengan harapan suatu hari nanti ia akan digunakan dalam semua transaksi. Mereka mewujudkan keadaan ekonomi palsu atau false economy.

Ini berbeza dengan matawang fiat seperti Ringgit, Dollar, Pound Sterling dan lain-lain matawang rasmi yang dijamin oleh Bank Pusat negara terbabit. Walapun nilai matawang fiat juga ditentukan oleh pasaran namun ia mempunyai unsur kawalan dan jaminan oleh Bank Pusat.

Permintaan dan penawaran berdasarkan ekonomi sesebuah negara bukannya jangkaan nilai akan naik pada masa depan. Nilai muka wang fiat dijamin oleh kerajaan yang mengeluarkannya dan bersandarkan kepada kekuatan ekonomi sesebuah negara.

Misalnya hari ini anda membeli 1 bitcoin pada harga RM23 ribu. Keesokannya belum tentu anda boleh menukar Bitcoin tersebut kepada ringgit semula jika tiada sesiapa yang mahu membeli Bitcoin anda. Oleh kerana matawang digital ini tidak dijamin oleh mana-mana Bank Pusat atau kerajaan, maka orang terakhir memegang matawang ini ketika pasaran musnah akan menanggung kerugian.

Ini berbeza dengan matawang fiat, jika esok anda mahu menukar ringgit kepada Dollar, pertukaran anda dijamin oleh Bank Pusat dan kerajaan walaupun tiada orang mahu membeli wang anda.

Sudah tentulah matawang fiat juga boleh hilang nilai dalam keadaan luar biasa seperti kiamat ekonomi, perang dunia, kerajaan terbabit muflis atau Bank Pusat mencetak wang melebihi sepatutnya. Namun risikonya sangat kecil berbanding matawang digital yang tidak bersandarkan realiti ekonomi.

Isu lebih besar ialah ialah soal kedaulatan sesebuah negara. Anda tidak boleh benarkan komputer milik kumpulan tertentu menentukan pengeluaran wang dan nilainya.Sehingga hari ini tiada siapa tahu identiti sebenar pengasas Bitcoin.

Bukanlah menghairankan sangat mengapa Khalid Samad begitu bersungguh mahu kerajaan mengiktiraf matawang digital ini, ketika Bank Pusat seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat, yang mempunyai kemampuan komputer antara terhebat, enggan menerimanya.

Anonymous said...

Ini adalah taktik untuk merompak wang rakyat!

Jika dibaca di laman web mereka jelas Harapan Coin telah dijual untuk membiayai tabung politik Pakatan Harapan. Wang pembelian Harapan Coin telah masuk dalam tabung parti politik.

Hari ini Harapan Coin (HRP) tidak bernilai apa-apa walaupun mereka meniagakannya pada nilai HRP100 bersamaan dengan USD45. Pembeli Harapan Coin hanya menjadi mangsa skim cepat kaya Pakatan Harapan.

Namun sebaik sahaja kerajaan membenarkan penggunaan Harapan Coin untuk urusan rasmi ia akan menjamin nilai Harapan Coin. Pemilik Harapan Coin boleh membayar cukai dan membeli barangan di Malaysia menggunakan HRP dan Bank Negara perlu menerima permintaan penukaran HRP kepada matawang lain.

Tentu orang akan berkata BNM pun mencetak dan mengedarkan wang. Apa yang berlaku ialah BNM mencetak dan mengedarkan wang berdasarkan keperluan dan kekuatan ekonomi. Ia juga digunakan sebagai pembayaran kepada perkhidmatan kerajaan dan pelaksanaan projek rakyat sekaligus menjana ekonomi negara.

Sebaliknya HRP diterbitkan mengikut permintaan bagi mengaut wang masuk ke kantung Pakatan Harapan. Yang menakutkan nilai ini akan ditanggung oleh wang rakyat tanpa penjanaan ekonomi.

Sebenarnya ini adalah rancangan Pakatan Harapan untuk membayar semula pembiaya kempen politik mereka menggunakan wang negara dan memanipulasi wang negara pada masa hadapan.

Harapan Coin jika dilaksanakan merupakan scam yang lebih besar berbanding manifesto mereka. Ia scam yang bakal mencabar kedaulatan dan hak sesebuah negara dengan memberi hak menerbitkan matawang kepada sebuah parti politik.

Pilihlah peribahasa mana yang anda suka menggambarkan keadaan kerajaan kita pasca 9 Mei 2018, “Tanam lalang tak tumbuh padi”; “Tanam padi tumbuh lalang, ayam ditambat disambar helang”; atau “Basah kuyup mandi peluh, tanam padi lalang yang tumbuh.”

Anonymous said...

ICERD DAH ADA LAMA DI DUNIA SEJAK 1960an LAGI. MALAYSIA DI BAWAH UMNO BN TAK PERNAH PEDULI.

BARU JE BERKUASA YG KECOH SGT NAK SIGN ICERD TU APA KEJADAHNYA. BERIA IA SGT NAK KAJI NAK BINCANG APAKEHALNYA.

TERTINDAS SGT KE CINA DAN INDIA DI TANAH MELAYU NI SAMPAI BOLEH BENTUK PEMERINTAH DAN JD MENTERI. GAJI BESOR MENGALAHKAN GAJI BARISAN KABINET LAMA UMNO BN MELAYU BUMIPUTERA SABAH SARAWAK.

Anonymous said...

HEBOH ICERD TIMBUL PULAK ICCPR. SEMUA BENDA NAK BAWAK MASUK MALAYSIA. SEMUA NAK DIANGKUT. TAK LAMA LAGI TAIK BABI PUN NAK DIIMPORT BUAT BAJA TANAM BULUH NANAS RAMBUTAN.

Anonymous said...

Scam.. bkn saja nak cpt untung tapi skala penipuan besar besaran.

Jurujual merangkap menteri merangkap jurujual. Adoooiiiiii

Anonymous said...

Skim cepat kaya. Pak man telo Pak man jual telor.

Anonymous said...

BASAH KUYUP DIKENCINGGGGGG IDUP IDUP.

TANGKAP IKAN TUMBUH NANAS
KAH KAH KAH

TANAM SAWIT TUAI BULUH
KAAAAHHHHHHHHHHH

Menteri ni ada sejota pekerjaan. Bukak opis coin nak bukak sejota kerja. Beberapa bln kemudian kerusi meja terbang melayang dihumban pelanggan ke pekerja sejota pekerjaan.

Anonymous said...

Lembu lembu bodoh pilihan ph berkeliaran di parlimen.

Anonymous said...

Suruh mansuh tol. Tulisan jawi yg dimansuh. Dpt tulisan cina.

Booooo Boooooooo Booooooooooooo

Anonymous said...

Memang, kita mesti MENENTANG juga 5 lagi UNDG2 ANTARABANGSA Zionis PBB tu, termsk. yg. akan bagi hak 'saksama' ZIONIS penipu pd. puak HOMO/PEMBUNUH KEJAM/PENGEDAR DADAH dan berJUTA anak2 PATI PAR*A dr, NEPAL/INDIA dan SRI LANKA/Bukan islam MYANMAR-FILIPINA-THAI utk. jadi WARGANEGARA kita dgn. sewenangnya, dsbmya - melalui PENIPUAN ke atas UNDG2 PERLEMBAGAAN 15A!!

Anonymous said...


BALAnya!! DBP mmg. di SABOTAJ oleh DAPbangkai ANJING!! Ini BERKAITAN dgn. isu 6 UNDG2 ANTARABANGSA Zionis PBB ni dan 117 AKTA2 baru dan lama yg. mahu diPINDA @ diHAPUSkan @ diTAMBAH ke dlm. UNDG2 PERELEMBAGAAN kita dgn. amt LICIK - utk. MELUMPUHkan apa2 UNDG2 berkaitan HAK dan IDENTITI Islam/umatnya, dan SELURUH bangsa BUMIPUTERA, serta KUASA dan HAK DYMM YDPA, MAJLIS RAJA2 dan seluruh KESULTANAN MELAYU kita!!

Ini berita dan BUKTI yg. diSEMBUNYIkan - si PENJAJAH BANGKAI ANJING Parasit PAR*A PN tommyHOMO
- yg. TAK fasih berBAHASA KEBANGSAAN, dilantik sbg. salah seorg. AHLI LEMBAGA PENGELOLA Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)! APA KEJADAHnya PENIPUAN dasyat ni?!! Mana PEGUAM2 ISLAM/MELAYU TULEN kita oi - hang TIDOQkah?

Perlantikan DAJAL PN PAR*A-si PENYOKONG Komunis chin peng BANGKAI ANJING ni ke DBP - sebenaqnya berMOTIF MENTERJEMAH dgn. PALSU akan terma2 yg. berkaitan dgn. UNDG2 PERLEMBAGAAN dan SEJARAH Orang Asal ISLAM/MELAYU kita dlm. KAMUS DBP, cthnya perkataan "HENDAKlah" dlm UNDG2 PERLEMBAGAAN 40 (patutlah Per. 40 ni sengaja diLESAPkan dlm. laman web JPA, bersama Per. 41, DYMM YDPA sbg. PEMERINTAH TERTINGGI ATM, yg. juga dah LESAP) - yg diSAMAkan MAKNA dlm. KAMUS DBP yg. dah diANJINGkan habis2an tu, dgn. "MESTIlah" , iaitu berkaitan samada DYMM YDPA mesti atau sebenaqnya, hanya diharapkan (hendaklah) mendengar nasihat seorg. @ Jemaah Menteri, termsk. utk. UNDG2 PERLEMBAGAAN mengISYTIHARkan DARURAT, berkaitan 3(1), Per. 153, dsbnya!! Sbb "hendak'" mmg. BUKAN sama MAKNA dgn. "MESTI"!!!! BINATANG betul PENIPUAN anjing PN DAPengganas ZIONIS ni terhdp. DBP ni!!

Patutnya DYMM YDPA sbg. PELINDUNG SAH (LEGAL GUARDIAN) ISLAM/umatnya, dan HAK dan IDENTITI bangsa BUMIPUTERA kita, termsk. B. KEBANGSAAN/B. MELAYU kita - boleh SEGERA memecat Pengganas PN DAPenjajah Zionis ni sbg. PN dan dr. LEMBAGA PENGELOLA DBP tu - sbb. ini PENIPUAN/SABOTAJ yg. amat BAHAYA dan JAHAT terhdp. SEJARAH Orang Asal ISLAM/MELAYU kita dan UNDG2 PERLEMBAGAAN, serta KUASA, dan HAK DYMM YDPA, MAJLIS RAJA-RAJA dan seluruh KESULTANAN ISLAM/MELAYU kita, oleh PN Par*a-KULI DAPbangkai ANJING, dan TUAN2 Zionis FREEMASON CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS depa!! Bahkan ini jenayah TERORISMA sebenaqnya!!!

Lihat di - http://sabahkini2.com/en/news/1441/peguam-negara-tommy-tidak-fasih-bahasa-melayu-dilantik-ahli-lembaga-pengelola-dbp/view

Anonymous said...

Maka, REPOT POLIS mesti dibuat ke atas PN dan DBP ni, sbb. lihat MAKNA "hendaklah" dan "hendak" - mmg. telah diPALSUkan sbg. SAMA makna dgn. "MESTIlah" dlm. KAMUS DBP! Sbb. dulu, makna "hendak" dlm. KAMUS DBP ni TAK DAK sebut "MESTI" pun!!

Lihat di - http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=hendaklah

(Tok Terkedu)

ted manoff said...

Bodoss..mana ada org baca blog bn lagii..semua dh tutup..nk cari 50 pembaca pun sukar..ko jerr yg bongok perchaya bulat2..kikiki..

ted manoff said...

Rba abahh ko..sembang lebatt habuk pun xde..bodoss punya melayu umno harbi nii..

Anonymous said...

lu ni ted JAMBAN, mmg si BANGKAI ANJING KURAP DAPeliwat!!!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Betul tu KL-C! Mana pi PAR*A jelutong setan jilaker DAPeliwat HOMO tu; selalu dok TERLALAK mcm. BANGKAI ANJING KURAP HOMO?!! KELAKAQ betul tulisan mu ni!

Tok landak said...

KIMAQ NAJIB

Anonymous said...

Kurang ajar kau ni sial...aku rasa kau ni bukan melayu..saja nak cari pasal kan bangsat

Anonymous said...

Kau lagi bodoh.. Masuk sini komen claim taik babi..? Pi jimat pantat mak Kau tu.. Pukimak punya babi..

Anonymous said...

Pantat mak Kau kena jilat dengan Nepal ke..? Meroyan je.. Kikiki

Anonymous said...

Dia memang cina rba dap. Terus melenting bila org kutuk menteri dap bodoh. Dr dulu sentuh je dap terus mengamuk. Mengaku melayu.

Bontot menggerutu.
KAH KAH KAH

Anonymous said...

Rba cina dap tunjuk otak tahap bodoh. Dia sendiri masuk blog pro umno. Blog ph yg tak laku.
Kah kah kah.

Sbb apa jiwa kau tertekan kah kah kah bila org suruh pi baca unspinners. Yg kau melompat mcm babi apsal. Kata blog takde org nak tengok. Kata takde yg percaya. Dah jd mcm babi asik menyondol apsal babi.
Kaaaaaahhhhhhhhhh

Anonymous said...

Nama baru rba dap. Duri landak ko tu pi cucok biji kutil menggerutu bontot mak ko. Pasti bapak ko happy. Gila babi.

Anonymous said...

Selepas mendpt bantahan keras dr rakyat melayu bumiputera seluruh malaysia, sorang sorang pemimpin ph dah u turn.

Terbaru lihat kata kata ah eng. Padahal pro dap adalah penyokong kuat icerd. Boleh baca komen pro dap dlm alam maya terutama twitter.

Madey pun dah berpusing kata kata. Mukriz kata kedah menolak icerd. Apa yg susah sgt suruh je lah ayah engkau tu tutup kes icerd. Abih citer. Takut takde sokongan. Icerd ni bkn baru didunia sejak thn 60an lagi. Pecat je la menteri bangang.

Tinggal kau sorang sorang meracau si muti. Muti muti.. Tuduhan berat bila menuduh kerajaan lama memaksa org india memeluk islam. Usahkan 10, satu pun si muti ni tak kan boleh bagi bukti atau bawak penjawat kerajaan bangsa india yg dipaksa peluk islam. Menteri mcm ni dilantik menteri perpaduan. Hancusssss negara.

Anonymous said...

Kata kaum minoriti tertindas di malaysiia.
Yg minoriti boleh pulak berkuasa.
Yg minoriti boleh pulak pegang jawatan utama dlm kabinet.
Yg minoriti boleh pulak pegang kuasa ekonomi.
Yg minoriti boleh bebas bersuara kata kebebasan bersuara.
Yg minoriti boleh cakap apa saja kata haknya.
Yg minoriti boleh pulak memjerit jerit melalak dlm parlimen.
Yg minoriti boleh memaki hina caci majoriti.

Pi india atau negara di dunia mana pun lihat apa jd dgn minoriti.

Anonymous said...

Punyala rba takut dgn blog unspinners. Byk kebenaran dan fakta yg diulas. Kpd semua selalulah jenguk unspinners. Kalau rba dah melompat gila babi maknanya betullah apa yg unspinner kata. Hahahaha.
Bodoh punya rba dap.

Anonymous said...

ICERD: Perangai PH Sebijik Macam Pelobi Zionis
November 20, 2018 rhg

oleh Ab Jalil Backer
Sekarang Pakatan Harapan menyalahkan UMNO kerana menghasut rakyat sedangkan Kerajaan tidak berhasrat untuk meratifikasikan ICERD. Kononnya sekadar kajian sahaja macam BN buat pada 2011.

Pelobi-pelobi cap ayam PH mula menulis Kononnya UMNO ketandusan isu dan menjadikan ICERD sebagai batu loncatan. Kerajaan tidak akan meratifikasikan ICERD. Waytha Moorthy hanya bercakap sebagai individu bukan kerajaan.

Ini perangai pelobi zionis di Amerika Syarikat dan seluruh dunia. Walaupun salah sendiri, mereka akan cuba menukar perspektif supaya kesalahan itu kerana pihak lawan.

Rakyat jangan lupa orang pertama yang membangkitkan isu untuk meratifikasikan ICERD adalah Tun Mahathir Mohamad sendiri di PBB. Bukan sahaja di PBB, malah sehingga minggu lepas Mahathir masih ada niat meratifikasikan ICERD cuma bimbang penentangan rakyat.

Jika tidak kerana masyarakat Bumiputera dan orang Islam bangun menentang hampir pasti kerajaan akan meratifikasikannya.

Mahathir hanya berkata “almost impossible” meratifikasinya apabila melihat penentangan yang kuat dari orang Melayu. Kerajaan hanya mengendurkan hasrat mereka bila Ahmad Zahid Hamidi menyatakan kemungkinan berlaku rusuhan kalau kerajaan meneruskan hasrat ini.

Sekarang mereka mahu menjadikan Ahmad Zahid sebagai “kambing hitam” dalam isu ini. Kononnya Zahid cuba mencetuskan rusuhan. Realitinya Mahathir adalah punca rakyat marah.

Sebenarnya banyak sangat pemimpin lidah bercabang dalam Kerajaan hari ini. Cakap berbelit-belit.

ted manoff said...

Bodoss..ko kenal kerr jalil backer ank haram nii..klau xknl xyah copy tulisan celaka nii..zaman najib jalil mamaq pedukang mmg mewah maklum sebulan najib bagi 5 ribu utk buat tulisan bodek..

Anonymous said...

Yg aku kenal engkau apek jahanam mr bavi. Engkau pulak anak haram anak luar nikah mak bapak kau. Pukimak.

Hoiiii bodoh babi menyalak. kau pulak penyokong kuat dap. Rba dap di byr 3 hingga 8 ribu sebln. Adakah tulisan tulisan fitnah propaganda maki hina caci.

Anonymous said...

Ucapan madey kutty di PBB tempoh hari... Perhatikan betul2 apa yg atok tu cuba sampaikan.... Sekarang si kutty nak salahkan zahid pulak..



9. The new Malaysia will firmly espouse the principles promoted by the UN in our international engagements. These include the principles of truth, human rights, the rule of law, justice, fairness, responsibility and accountability, as well as sustainability. It is within this context that the new government of Malaysia has pledged to ratify all remaining core UN instruments related to the protection of human rights. It will not be easy for us because Malaysia is multi-ethnic, multireligious, multicultural and multilingual. We will accord space and time for all to deliberate and to decide freely based on democracy.


https://www.google.com/amp/english.astroawani.com/world-news/teks-ucapan-penuh-tun-mahathir-di-pbb-186884%3famp=1

Anonymous said...

Pi jahanam la rba dap. Org kiri kanan bos ph tu miskin kebulur ke. Org dap melarat merempat ke. Gaji menteri ph terbesar dlm sejarah negara. Menteri bodoh.
Bodek?errkkkkkk erkkkkkk
Sebelum nak tunjuk jari kat org. Cucok jari kau tu kat gerutu bontot kau tu. Bkn setakkat bodek, penjilat bersepah dlm ph.
HAHHAHHAHHAH

Kau nak bukti. Ehhh bodoh, dulu dap musuh ketat madey. Kini kau nampak apa. Dap penjilat madey.
Kah kah kah.

Anonymous said...

Dpt bantahan keras dr rakyat, madey dan pemimpin uturn sekor sekor. Muti keseorangan. Jgn risau muti sini ada si bavi ted.

Belum abih dikaji dah baca berita org buat lapuran polis kena tipu beli bitcoin. Beli mahal tak laku takde nilai. Rugi puluh ribu. Berdokah dokah aku teringat si kalid. Nanti bila ada masalah bolehlah cakap kat rakyat ini salah najib. Ini salah kerajaan lama.
Adoiiiiiiiii

Anonymous said...

OI si anon 704 PENJILAT juboq DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis IS(IS)rael, yg. lu nak MENYAMAQ sbg. "Tok Landak", apahal?! Pi MAMPOS lu!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Si PENDATANG Cina Apek kit siangHOMO DAPbangkai ANJING-muka-mcm-LUBANG JAMBAN amat RASIS laknat ni, punyalah TAKUT akan PERPADUAN bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu dr. PAS-UMNO kita - maka, spt. MO baisa dia/DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK IS(IS)rael, cuba nak ALIH PERHATIAN spt. biasa dgn. mengGERTAK/mengHINA dan MENIPU tak habis2 psl. pemimpin AGUNG Orang Asal Islam/Melayu kita, YAB DS Najib terCINTA kita dan 1MDB!


Lihat di -
http://www.utusan.com.my/berita/terkini/kit-siang-persoal-umno-pas-mahu-bergabung-adakan-himpunan-icerd-1.790900

Anonymous said...

Tgk. JABATAN PERPADUAN si PENGGANAS Par*a waythamoortiHOMO BANGKAI ANJING ni - patut di namakan JABATAN PENGGANAS PAR*A HindrafHOMO DAPbangkai ANJING!! Konon nak MENGAJAQ bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita tttg. PERPADUAN - tapi boleh pula TUBUHkan JABATAN PERPADUAN par*a HINDRAFhomoya- RASIS ni kat PUTRAJAYA! JILAKER betul!!!!!! Si madey PAR*A tu mmg. PENGKHIANAT - dasar DNA Kerala jilaker!!

Dan juga amat memBIMBANGkan - si PENGGANAS moorti PAR*A hindrafHOMO ni asyik pi LANGKAWI - dahlah ada KUIL BESAQ amat terPENCIL kat atas BUKIT tertinggi kat KUAH, maka lebih TINGGI dr. mana2 MASJID kat LANGKAWI keramat kita tu, sdgkan bangsa PENDATANG Par*a kat situ MINORITI! Esok jadi mcm. BATU CAVE pula - mcm. seluruh BATU CAVE tu kepunyaan PENDATANG PAR*A sj!! PULAU PANGKOQdan LUMUT pun nak dijadikan mcm. SARANG Pengganas PAR*A hindrafHOMO ni, amat memBIMBANGkan sbb. PENGKALAN TENTERA LAUT Lumut kita yg. BESAQ kat situ!

Jadi apa MOTIF si moorti PAR*A hindrafhomo ni asyik ke LANGKAWI - SEDAQlah bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita di LANGKAWI sblm. TERLAMBAT; sebelum PULAU LANGKAWI keramat kita dijadikan SARANG PENGGANAS par*a Hindrafhomo dan puak PENGGANAS Tamil Eeelam Sri Lanka (yg. berpusat di KEPULAUAN ANDAMAN (diJAJAH rejim PENGGANAS modi/MOSSAD) dekat TELUK DATAI tu! Takut depa dok jadikan juga PULAU LANGKAWI ni sbg. SARANG mengedar DADAH/PELACURAN/SENJATA, dr. KEPULAUAN ANDAMAN tu!!

Lihat di - http://khairulryezal.blogspot.com/2018/11/pegawai-jabatan-waytha-moorthy-sudah.html

(Tok Terkedu)

Khairulryezal osman said...

Kebetulan nama sama.

Anonymous said...

Bukan nama asal ko tedbabie ke anon 6:48.?

Khairulryezal osman said...

7:01 kau merapu apa ni? Saya betul nama khairulryezal.asal org kedah kota sarang semut.sekarang duduk shah alam.

Anonymous said...

Kau nak mengaku apa pun sapa peduli. Kau nak menyamar jd negro sape peduli. Sarang semua ka sarang babi takdok peduli. Kau duduk mana takde peduli. Kau duduk bawah ketiak masam ah eng takde peduli. Yg pasti kau biaDap. Yg berkaitan melayu islam keluar fuck dr mulut tgn celaka kau.
Itu aku peduli biaDap.

Anonymous said...

Dlm roket...
Menyokong sign icerd.
Terbaru akan pertahan hak melayu dan islam.
KAH KAH KAH...
KAU ORG PERCAYA?

Dlm belanjawan je mansuh peruntukan tahfiz masjid yg dah lulus. Dana bina masjid yg dah lulus dibatal. Dlm belanjawan 2019 adake peruntukan sek tahfiz?

Nak jaga melayu/Islam? Apa saja bantuan langsung yg majoriti melayu dpt abis di mansuh. Yg ada nak dikurang sampai dimansuhkan.

Jika anda ingat komen sebelum ini si khairul rba dap dan segeng dgnnya yg mengaku melayu ni bkn main hebat pertahan isu lgbt/sek tahfiz. Sokong tutup sek tahfiz. Sentiasa guna kata fuck.

Kejadian bunuh di sek cina. Takde pulak pemimpin dap bersama pro dap suruh tutup sek cina.

Anonymous said...

ted manoffNovember 20, 2018 at 5:59 AM

apapun yg kau kata tak akan menghentikan perjuangan menentang icerd dan apa sahaja yang cuba mengganggu dan bertentangan dwngan Islam, bangsa melayu/bumiputera serta perlembagaan, termasuk yang wajib dihapuskan ialah dap dan semua dapigs.

ANONUMOUS said...

اصلاموعليكم صحابة صحابة يڠ دكاسيهي الله ...

كمارهن د لوبوق هاتي كيت سموا سداڠ سماكين ڤاره دان كيت ڤرلو برساتو

اين اياله جمڤوتن خاص كڤد اورڠ ملايو اسلام سهاج .

سيلا ماسوق ك ڬروڤ t.me/semboyan اونتوق كيت برسام سام د باوه ساتو بومبوڠ اونتوق برساتو سسام اسلام

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget