KL CHRONICLE: Kos kesihatan rakyat bakal meningkat jika asset Hospital Kerajaan diapungkan sebagai REIT

Wednesday, October 17, 2018

Kos kesihatan rakyat bakal meningkat jika asset Hospital Kerajaan diapungkan sebagai REIT


1. Cadangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk mengapungkan aset bangunan hospital Kerajaan melalui kaedah Pelaburan Amanah Hartanah (Real Estate Investment Trust, REIT) patuh syariah bagi memperoleh dana tambahan sebanyak RM 3.0bn untuk tahun 2019 amat membimbangkan dan memerlukan kajian lebih teliti.

2. Menteri KKM YB Dato Seri Dr. Dzulkefly Ahmad di dalam satu temubual bersama media menyebut beliau telah membentang 2 cadangan kepada YAB Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamed dan diterima baik oleh beliau. Cadangan-cadangan ini akan dimajukan Kementerian Kewangan (MOF) bagi diperhalusi dan diluluskan secara bersama oleh Jemaah Menteri.



3. Selaku bekas pengamal Kewangan Islam, saya mengakui keadah REIT patuh syariah atau Islamic REIT ini sudah lama digunapakai oleh sektor swasta (Boleh rujuk artikel saya mengenainya di Laman Sesawang dan Buku saya Fundamentals of Islamic Finance). Model Islamic REIT bagi sektor kesihatan ini juga pernah diaplikasi oleh Kumpulan Perubatan KPJ melalui Al-Aqar Islamic REITnya.

4. Namum begitu, aplikasi REIT bagi hospital Kerajaan haruslah diperhalusi secara mendalam. Berdasarkan amalan biasa, pelabur-pelabur akan membeli unit-unit amanah REIT ini dimana jumlah dana yang dikumpulkan akan digunakan untuk membiayai pembelian dan pengambil-alihan bangunan-bangunan yang merupakan aset hartanah yang dijadikan unit amanah saham (unitisation/monetisation). REIT kemudiannya mengenakan caj sewa bangunan berkenaan kepada penyewa dan bayaran sewa yang dikutip akan diagihkan kepada pelabur-pelabur atau pemegang amanah saham REIT dalam bentuk dividen.


5. Didalam kes KKM, KKM akan menjual aset-aset terdiri daripada bangunan hospital kerajaan kepada REIT dan memperoleh dana 'lump sump' sebanyak RM 3.0bn. KKM kemudiannya menyewa kembali aset bangunan hospital dari REIT untuk operasi hospital Kerajaan dan membuat bayaran sewa kepada REIT sepanjang aset bangunan tersebut diapungkan. Ini bermakna Kerajaan melalui KKM harus menyerap beban pembayaran sewa kepada REIT sebagai kos operasi atau memindahkan kos ini kepada pengguna hospital Kerajaan iaitu Rakyat selaku penguna perkhidmatan.

6. Saya menyeru YB Menteri KKM untuk tidak tergesa-gesa meneruskan inisiatif REIT yang bakal menambah beban rakyat yang kini sudahpun dibebani dengan pelbagai kos sara hidup yang terus meningkat dengan dasar penjimatan Kerajaan Malaysia Baharu setelah memberhentikan pelbagai skim bantuan sara hidup yang diperkenalkan kerajaan terdahulu.

7. Bagi memperhalusi secara mendalam rancangan REIT ini, saya menawarkan diri untuk turut sama membantu tanpa sebarang imbuhan dan bayaran bagi memastikan kepentingan rakyat terpelihara dan apa jua model REIT yang hendak diperkenalkan tidak akan sesekali  menambah beban kepada rakyat jelata yang pastinya mengharapkan perkhidmatan kesihatan Kerajaan yang terbaik dan pada kos yang paling minima.

*Dr Asyraf Wajdi Bin Dusuki*
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia

17 Oktober 2018.

66 comments:

ted manoff said...

Maaf sekadar bertanya..ada lagii kerr pemuda umno?..ingatkn dh pupus..kikiki..

Anonymous said...

Kalau ikut kiraan menteri kewangan, langkah ini akan menambah hutang negara. Sebab gomen kena batar sewa lepas ni. Mau jadi 2trill hutang ni

ted manoff said...

PrOoTt..arghhhh leganya..

Khairulryezal osman said...

Pork u

Khairulryezal osman said...

Pork u

Khairulryezal osman said...

Sapa yg klon nama aku ni? Xpuas hati ke?

Anonymous said...

Tahniah.. tambahkan lagi hutang negara. Mat sabutoh kata hutang negara dah lebih RM1.5 trilion. Dia jumpa data dari g-string zaza. Shhh.. jgn bising2, nnt org kata mesia akan bangkrap. Sape percaya mat sabutoh, sila angkat lutut... Kikiki

ted manoff said...

PrOoTt..arghhhh leganya..

Khairulryezal osman said...

Pork u

Khairulryezal osman said...

Menteri: Tiada rancangan Grab ganti bas perantara

Lu Wei Hong
17 Okt 2018, 12:48 tengahari (Dikemaskini 17 Okt 2018, 1:04 tengahari)

A A
Kementerian Pengangkutan tidak mempunyai sebarang perancangan untuk menggantikan bas perantara dengan perkhidmatan Grab untuk mengangkut pengguna MRT.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke, berkata kenyataan setiausaha politik menteri kewangan, Tony Pua untuk berbuat demikian adalah hanya cadangannya.

"Kami tidak akan membatalkan sebarang perkhidmatan bas pengantara. Itu hanya cadangan Tony.

Anonymous said...

Lepas ni boleh REIT bangunan2 universiti pulak. Itupun kalau jual no. plat universiti tak laku la..


Menteri saran universiti jual nombor plat jana pendapatan

https://m.malaysiakini.com/news/435039

Anonymous said...

Cadangan tony boleh buat baja taik untuk tanam tomato je. Blh suh babi2 pee.eh mkn byk2... Kikiki

Anonymous said...

KAK JIJAH KAKI KIPAS DOK KATA...WALAUPUN BANG NON DAH DIAMPUNKAN....TAPI NUAR TAK MENGAKU SALAH meLIWAT....TAPI DIA TERLEWAT SIKIT JE!!!

KIHKIHKIHKIHKIH.....DENGAR APA KATA MAMAK MATDEY....

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.

Anonymous said...

'TONY PUAKA HARUM SUNDAL MALAM'

Khairulryezal osman said...

Pork u

Anonymous said...

Saya hanya percaya mat sabu tentang al-juburi je. Yg lain ckp dia xbley pakai

Anonymous said...

'TONY PUAKA BABI HUTAN'

Anonymous said...

'INGAT MAT SABUN...INGAT BANG NON KAKI KONGKEK AL JUB'

Anonymous said...

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.

Anonymous said...

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.


......................................YO KO............................................

Anonymous said...

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.


......................................YO KO............................................

Anonymous said...

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.


......................................YO KO............................................

Khairulryezal osman said...

Sapa yg klon nama aku ni? Xpuas hati ke?

Anonymous said...

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.


......................................YO KO............................................

NANTI AKU PI TANYA MAT SABUN

Anonymous said...

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.


......................................YO KO............................................

ORANG MELAYU PD MANA PERCAYA...CINA MAALAP DAN KELING TAK BOLEH PAKAI...

Anonymous said...

Tony puaka berucap pasal nk gantikan feeder bus kepada grab pada 9/10. Menteri pengangkutan baru arini nk respond. Selama ni tido ke menteri tersebut? Patut la tak layak dpt pingat dr mana2 sultan pun. Buat taik mata je, besarkan badan macam babi.

Khairulryezal osman said...

Berhati2 semua.saya khairulryezal osman original.asal kedah. Kerolrizal klon org bangladesh.

Anonymous said...

Sekolah sekolah pun reit
Balai polis bomba pun

Anonymous said...

Lakonan hebat cai. Rba dap. Dah terbongkar menyamar jd org melayu. Sape sape komen dap pasti kena maki. Komen gone end tony puaka pasti kena maki. Bangang punya manusia maki diri sendiri. Dr pemimpin sampai ke cai barua sama je berlakun tahap dewa.

Anonymous said...

KAH KAH KAH BERDOKAH DOKAH..
BAHLOL PUNYA MAKHLUK MEMAKI DIRI SENDIRI.
TERUSKAN BAHLOLLLLL OTAK DAH SEWEL
HAAAA TEPOK..
DIA INGAT ORG TERPEDAYA DGN LAKUNANNYA.

Level cybertrooper dedak 3ribu.

Anonymous said...

BABI KAKI PENDEK KLON
KAAAAAHHHHHHHHHH

Hahahahaha tony pua diberi gelaran kepala butoh. Kaki kencingggg semua.

Anonymous said...

9.29pm berguling weeiiii aku baca komen kau. Hahahaha.

Saya pulak hanya percaya mat sabu cakap madey perompak dan penyamun terbesar.

Anonymous said...

Menteli asik jual no plat kereta. Mcm takde kerja lain. Level menteri jual no kereta. Kihkihkih. Bila nak jual no mesti ada menteri ditengah tengah kiri kanan angkat no. Kah kah kah.

Anonymous said...

Dah kena serbu dgn pemandu teksi. Dipanggil kepala butuh baru nak respond. Dulu tunggang pemandu teksi utk undi. Kalau tak duk diam org dap ni. Maknanya setuju. Biasala sesama dap dah berpakat mana ada bantah.

Anonymous said...

Barua bodowwwww bercakap dgn diri sendiri.
Putus urat otak di mkn cacing. Byk sgt mkn benda haram.

Anonymous said...

Menteri kkm ni kerjanya apa? Dulu bagi idea kad insuran. Ni lagu ni pulak. Ph dipenuhi menteri yg kerja nak jual harta. Tak boleh jual nak apung.

Towkey towkey tak nak disentuh. Laksana sst yg merugikan kerajaan. Idea sape ni? Idea menteri kkm atau idea menteri kewangankah?

Anonymous said...

Selama 60thn umno bn perintah takde masalah rakyat byr murah. Pakar pun murah. Sistem berjln lancar. Bahkan byk hospital baru nak dibina dah dilulus dlm belanjawan.

Berkuasa je ph terus batal projek mesra rakyat. Projek hospital pun dibatal. Dulu hospitallah salah satu jd bahan kempen ph. Layanan tak bagus. Hospital teruk. Hospital jauh kat bandar je. Tak cukup katil. Rakyat diabai. Ni nak buat hospital baru dibatal.
Cibaiiiiiii ph.

Khairulryezal osman said...

Bukti mana bukti.sembang kosong najib pun boleh.pork u

Anonymous said...

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.


......................................YO KO............................................

Anonymous said...

Cian nengok hang ni, muda2 dah mental problem. Byk hirup kencing madey cmtu ler

Anonymous said...

ini semua..MAHAPUNDEK punye pasaal...
bernanah hati die klu tgk rkyt dpt free cash king.. murah2 caj.
janji mirzan mokzani boboi senang xpe..
najib cakap dia jd bgini sbb utamakan rakyat...
pundek tua marahh

Khairulryezal osman said...

KUALA LUMPUR: Kerajaan telah bersetuju untuk meneruskan projek Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) dengan belanja sebanyak RM16.6 billion, merangkumi kos pengambilan balik tanah, faedah semasa pembinaan dan kos-kos lain.

Malaysian Resources Corp Bhd (MRCB) dalam satu kenyataan hari ini, berkata Prasarana Malaysia Bhd telah memaklumkan kepada syarikat mengenai penerusan projek infrastruktur itu melalui surat kepada MRCB George Kent Sdn Bhd, yang bertarikh 16 Sept.

Katanya, pelaksanaan projek itu akan dimodelkan semula daripada Rakan Kongsi Penyampaian Projek (PDP) kepada rejim kontrak harga tetap.

"MRCB akan membuat satu pengumuman kepada Bursa Malaysia Securities jika terdapat sebarang perkembangan yang ketara berkaitan dengan projek tersebut," katanya lagi.

Pada 2015, pengendali projek LRT3, Prasarana Malaysia, telah melantik MRCB dan George Kent (Malaysia) Bhd sebagai PDP bagi LRT3, dengan bajet permulaan sebanyak RM9 bilion untuk kerja-kerja pembinaan dan RM1 bilion bagi pengambilalihan tanah.
-- BERNAMA

Khairulryezal osman said...

Peluang kerja utk rakyat!! Macai jgn marah pula.kahkahkah


KUALA LUMPUR: Kerajaan telah bersetuju untuk meneruskan projek Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) dengan belanja sebanyak RM16.6 billion, merangkumi kos pengambilan balik tanah, faedah semasa pembinaan dan kos-kos lain.

Malaysian Resources Corp Bhd (MRCB) dalam satu kenyataan hari ini, berkata Prasarana Malaysia Bhd telah memaklumkan kepada syarikat mengenai penerusan projek infrastruktur itu melalui surat kepada MRCB George Kent Sdn Bhd, yang bertarikh 16 Sept.

Katanya, pelaksanaan projek itu akan dimodelkan semula daripada Rakan Kongsi Penyampaian Projek (PDP) kepada rejim kontrak harga tetap.

"MRCB akan membuat satu pengumuman kepada Bursa Malaysia Securities jika terdapat sebarang perkembangan yang ketara berkaitan dengan projek tersebut," katanya lagi.

Pada 2015, pengendali projek LRT3, Prasarana Malaysia, telah melantik MRCB dan George Kent (Malaysia) Bhd sebagai PDP bagi LRT3, dengan bajet permulaan sebanyak RM9 bilion untuk kerja-kerja pembinaan dan RM1 bilion bagi pengambilalihan tanah.
-- BERNAMA

Anonymous said...

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.

Anonymous said...

‘Harga 115 Barangan Naik Sehingga 41% Selepas SST’
By MT Webmaster On Oct 18, 2018
116




(FMT) – Sebanyak 27% atau 115 daripada 417 barangan mengalami kenaikan harga antara 0.09% hingga 41.65%, selepas pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST), kata Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Chong Chieng Jen.

Beliau berkata, 70% atau 291 barangan mencatat penurunan antara 0.11 hingga 37.61%, manakala baki harga 11 barangan tidak berubah berdasarkan perbandingan harga antara Mei hingga September lalu.

Katanya, 417 barangan itu merangkumi 6 kategori, iaitu 136 barangan segar, barangan kering (25), barangan berbungkus, tin, pek dan botol (159), minuman (25), makanan dan barangan bayi (49) serta barangan kebersihan (23).

Chong berkata, memandangkan SST dikenakan di peringkat pengeluar, impak cukai jualan ke atas harga barangan keperluan belum ketara pada awal pelaksanaan.



“Kementerian menjangkakan harga barangan akan menunjukkan perubahan lebih ketara apabila stok yang dikeluarkan mulai September berada di pasaran.

“Kementerian akan terus memantau pergerakan harga barangan keperluan pengguna di pasaran bagi memastikan harga yang dikenakan adalah berpatutan,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Alexander Nanta Linggi (PBB-Kapit) yang meminta penjelasan harga barangan masih tinggi dan tidak turun, walaupun sistem percukaian negara kembali kepada SST.

Anonymous said...

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.

Khairulryezal osman said...

Berapa kali nk ckp? Kisah lama tu tk terpakai pada masa sekarang.pork u

Anonymous said...

Bangang punya manusia. Selama lu idup emak bapak lu idup moyang lu idup berapa tinggit lu byr nak dpt rawatan hospital kerajaan. Lu nak bukti apa bahlol. Sembang kosong cam bodoh mcm tony puaka pakar hapus tol harga murah. Dah jd kerajaan tak boleh hapus. Itu sembang kosong dan lebat di mulut. Penipu. Babi pendek lu. Apa yg dibatal gone eng kalau dikomen mesti lu sentap.

Lu memang cina bkn melayu. Ehh lu babi sakit mental memaki klon diri sendiri. Bodoh punya olang.
Kaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhh

Anonymous said...

Betul betul bahlol sikaki pendek ni. 60thn malaysia, 22thn pm4 bawah umno lollllll. Dlm sejarah kebodohan kabinet ph baru 5bln dah lingkup negara.

Anonymous said...

Bangsat lu. Berapa kali lu ulang berita lama. Modus operandi ph diulang ulang sampai org percaya. Fitnah diulang ulang sampai org percaya. Apsal lu sentap babi, itu memang modus operandi lu bangang. Babi lu

Anonymous said...

Betul anon tu panggil engkau mahapundek. Benda lama yg dah kecoh berkobar kobar engkau nak masuk sini. Memalukan diri sendiri. Baru keluar dr kandang babi bernama pork u ke?

Ni salah satu projek mega yg konon di kaji tangguh batal. Sezmn dgn kes ecrl hsr selepas ph berkuasa. Selepas rakyat bising bkn batal tapi tangguh. Tak kan otak kau bengap cepat sgt. Tak kan dah lupa.

Dr kos sikit naik berlipat. Gone eng tetiba umum projek yg bernilai 32 jt dikira kira balik jd 16 jt selepas diskaun dgn alasan engkau cari sendiri pakai kepala otak kau.

Kos asal hanya 10b dah lulus dan dipersetujui. Engkau sendiri masukkan artikel di atas, telah dilantik pd 2015. 10 jt. Ni thn 2018 lama tu bahlol. Apsal jd 16jt. Bila dah dilantik dan dipersetujui bermakna dah sign. Dah terkantai gone end kata ada surat tersembunyi naik/tambahan 22 jt jd 32jt. Konon bagi diskaun.

Punyala nak naikkan kos tu gone end boleh kata ada surat tersembunyi antara najib dan prasarana. Najib bantah dan mintak gone end tunjukkan bukti. Najib tetap tegas kos sebenar hanya 10jt. Menteri kesayangan dap engkau tak boleh jawab. Projek tu terberhenti bongok. Ni timbul semula. Jd 16.6 jt. Dr 10jt naik 16.6b. Kebodohan ph atau keuntungan sape?

Kenapa berhentikan projek tu? Sepatutnya siap awal jd lambat. Kenapa nak tender semula padahal tender yg lulus bersama antara kerajaan dgn kontraktor/pihak yg menerima projek lebih murah.

Jika ada salah laku seharusnya dr mahal jd turun harga. Ini terbalik dr murah jd mahal. Apa yg kau bangga dgn keluarkan artikel ini.

Peluang kerja? Org yg terlibat tu dah lama diberhenti kerja. Semasa mereka diberhenti kau tak pikir apa yg berlaku ke mereka.

Anonymous said...

Pembetulan.. diatas bkn jt tapi bilion.. 32 bilion, 16 bilion, 10 bilion..

Berlambak berita ni dlm paper. Jd berita hangat taik babi bkn taik ayam. Kecuali takde dlm roketkini. Cybertrooper rba dap memalukan diri sendiri. Konon nak puji ah eng dap. Dah terkantoi senyap sekejap. Umum balik up 10b jd 16.6b. Org tak kan lupa. Semua dah tercatat.

Anonymous said...

Kat akhirat kelak Allah tetap akan hukum anwar peliwat walaupun kisahnya dah beribu tahun... Ini babi pee.eh cerita baru 20 tahun lepas dah kata lama. Bengong tak sudah...

Anonymous said...

Projek dari zaman BN si babi pee.eh nak ambik kredit. Projek zaman PM ke-7 ni satu apa pun x jd lagi. Arap yang bengkok je digembar-gemburkan... Nak bina lagi 10 tahun, itupun kalau anwar peliwat tak batalkan... Kikikiki

Anonymous said...

Mentaliti menteri era malaysia baru ni apa yg blh dijual, mereka akan jual dulu. Untung bg 20% kat kroni, 10% masuk kocek mereka. Kat sprm buat isytihar harta cara tipu

Anonymous said...

Desakan Ahli Parlimen DAP beri isyarat bahaya kepada Islam, Melayu

Oleh Athirah Huda Zalhe

BANGI, 8 Safar 1440H, Rabu – Desakan Ahli Parlimen DAP yang menuntut supaya kebebasan  untuk murtad dan ajaran sesat bebas diamalkan di negara ini, memberi isyarat bahaya, termasuk implikasi yang besar kepada struktur masyarakat Malaysia.

Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana, Haji Aminuddin Yahaya berkata, kenyataan Ahli Parlimen Batu Kawan, P Kasthuriraani, kelmarin, sengaja dilakukan untuk menguji sejauh mana sikap dan pemikiran pemimpin Pakatan Harapan (PH) terhadap agama Islam dan Melayu.

Beliau menyifatkan, desakan anak perempuan bekas pemimpin DAP, P Patto, itu adalah antara perancangan teratur yang dibuat parti tamak haloba, DAP dalam usaha untuk mencapai konsep Malaysian Malaysia.

“Malang, ramai masyarakat Melayu tidak sedar dan tidak faham apa implikasinya, termasuklah pimpinan politik Melayu.

“Jika kerajaan akur dengan desakan ini dan mengiktiraf konvesyen PBB mengenai kebebasan beragama dan penghapusan diskriminasi kaum, maka bermakna hak keistimewaan orang Melayu dan keabsahan agama Islam akan hilang,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas desakan P Kasthuriraani supaya kerajaan menerima pakai deklarasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), bagi membenarkan murtad, selain semua ajaran sesat bebas diamalkan.

Aminuddin berkata, desakan itu juga bakal memberi kesan kepada fungsi institusi Islam dan Melayu seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim); Majlis Amanah Rakyat (Mara); Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM).

“Sistem pendidikan, perumahan, pekerjaan di pejabat kerajaan akan bertukar wajah tanpa ada lagi peruntukan khas kepada Melayu dan Bumiputera.

“Bukan itu saja, malah kuasa Raja-Raja juga akan tergugat kerana kedua-dua isu ini membabitkan Islam dan Melayu adalah di bawah kuasa Raja-Raja,” katanya.

Bagaimanapun, beliau akui berasa bimbang dengan pendirian pemimpin Melayu yang ada dalam kerajaan sekarang, dengan kenyataan yang memberi bayangan jelas bahawa isu Islam dan Melayu hanya menunggu masa hayatnya berakhir.

“Orang Melayu harus bersedia menghadapi realiti bahawa keadaan semakin suram dan kelam. Orang Melayu tidak boleh menyalahkan sesiapa lagi kerana itu kehendak rakyat semua.

“Atas dasar ini, kita merayu pihak kerajaan menimbang secara holistik akan desakan ini tanpa mudah mengalah walaupun kini kerajaan sudah dikuasai DAP,” katanya.

Anonymous said...

"Saya tidak dapat terima seorang lelaki peliwat akan menjadi pemimpin negara ini," kata Mahathir menjelaskan kisah lama itu.

Anonymous said...

Baru aku tahu SYIAH, WAHABI tu AGAMA..!!!... Lepas ni siapa yang nak masuk agama SYIAH boleh amalkan 'agama' tersebut terang-terangan sebab KERAjaan Malaysia Baru takkan tangkap org pengamal agama Syiah, wahabi ni...

https://youtu.be/NvIdiEL4p-Q

Anonymous said...

Siapa menteri..awak menteri ka saya montori..ki ki ki

Anonymous said...

Ki ki ki..sudah nyanyok atok nii..sapa yg janji anwar pm..ooo tkder dlm mani pestol

Anonymous said...

MATDEY BARUA

Anonymous said...

AGONG SURUH BERSIHKAN NAMA, ADAKAH ANWAR AKAN SAMAN MAHATHIR?
Info Post
MK IV
3:15 PM
No Comment

Seperti dalam laporan Berita Harian, Bang Non (Anwar Ibrahim) berkata YDP Agong meminta beliau membersihkan nama dari pertuduhan liwat.

Kata Bang Non, "YDP Agong menasihatkan saya supaya membersihkan nama dari tahun 1998 sehingga 2018"

Baik sebelum kita terlajak jauh, mari kita recap balik video Datuk Seri Dr. Mahathir ketika satu sidang media pada tahun 1998 dulu.



Dalam sidang media itu, secara terang dan jelas, Mahathir mengatakan yang Bang Non melakukan aktiviti itu, malah Mahathir turut berkata, dia telah bertemu dengan semua mangsa Bang Non.

Perlu di-ingat, Bang Non di-dapati bersalah meliwat dan kesalahan rasuah, pada tahun 1998. rujuk sini

Kata Bang Non dalam mahkamah, Perdana Menteri Dr. Mahathir berkonspirasi untuk menjatuhkan dia untuk tambahan kita boleh rujuk dalam siri-siri ceramah reformasi Anwar 1998.

Lain dengan kes liwat tahun 2008, yang mendakwa diliwat adalah budak pejabat Anwar sendiri, Saiful Bukhari Azlan adalah pekerja di pejabat pribadi Anwar.

Tiada sidang media yang dibuat oleh perdana menteri ketika itu Abdullah Ahmad Badawi, seperti mana yang dibuat oleh Mahathir.

Ok.. berbalik kepada tajuk di atas, soalannya bagai mana Bang Non nak bersihkan namanya seperti yang disuruh oleh YDP Agong?

Adakah dengan memberi saman malu kepada Mahathir dan Saiful?

Anonymous said...

Awal bulan ni konkrit jalan bypass runtuh kata disebabkan faktor angin. Yang arini nak kata faktor ape pulak?? Salah najib kot... Kikikiki


PULAU PINANG 19 Okt. - Tiga dikhuatiri terbunuh akibat terperangkap dalam kejadian tanah runtuh di Bukit Kukus, Jalan Paya Terubong di sini hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar negeri, Phee Boon Poh turut mendakwa 12 mangsa masih hilang akibat kejadian berkenaan .

Anonymous said...

Recent Rate History


10/18/18 Thursday 1 USD = MYR 4.1656
10/17/18 Wednesday 1 USD = MYR 4.1592
10/16/18 Tuesday 1 USD = MYR 4.1466
10/15/18 Monday 1 USD = MYR 4.1555
10/14/18 Sunday 1 USD = MYR 4.1634
10/12/18 Friday 1 USD = MYR 4.1488
10/11/18 Thursday 1 USD = MYR 4.1592

Anonymous said...

Mana ade tido maa... Itu projek tokong besar punye tau. Siapa berani jentik...

PULAU PINANG 19 Okt. - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendakwa kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan ' tidur' kerana tidak memantau dengan teliti perlaksanaan projek di kawasan lereng bukit di negeri ini.

Pengerusi Persatuan Penduduk Tanjung Bunga, R. Meenakshi berkata, berdasarkan pemerhatian mereka, walaupun sudah kerap kejadian tanah runtuh berlaku, namun pihak berkuasa tidak serius menyebabkan kejadian serupa berulang.


"Seminggu lepas, kita tahu ada kejadian runtuhan rasuk tapak projek di sini namun mengapa kerja-kerja pembinaan diteruskan.

"Berapa ramai lagi yang harus menjadi mangsa," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 petang tadi di tapak pembinaan projek jalan raya di Bukit Kukus, tiga buruh warga asing disahkan maut manakala 12 lagi hilang apabila runtuhan tanah menimbus empat kontena.

adlan aini said...

Pandainya pee ehh berniaga.. Bijak bijak.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget