KL CHRONICLE: UMNO: Adakah kita bersikap jujur dan adil kepada ahli dan parti serta diri sendiri?

Thursday, August 9, 2018

UMNO: Adakah kita bersikap jujur dan adil kepada ahli dan parti serta diri sendiri?


Assalamualaikum wbt.

Penulisan ini adalah sempena sesi perbincangan hala tuju UMNO yang sedang berlansung di ILMU, Janda Baik.

1. Berada di dalam kuasa terlalu lama akan mebuatkan kita lupa dan leka. Lebih 60 tahun memerintah, UMNO dilihat sebagai sebuah parti yang sudah naik lemak dengan segala macam ragam yang dimiliki oleh pemimpin-pemimpin UMNO baik yang lama mahupun yang muda. Bermula sebagai sebuah parti yang begitu kuat dengan nilai integriti dan ikhlas di dalam perjuangan sehinggalah menjadi sebuah parti yang dipenuhi dengan pemimpin yang kerekter mereka sentiasa dipersoal oleh rakyat dan mush politik mereka. 



2. UMNO berubah menjadi parti yang begitu kuat sehingga wujudnya utopia politik umpama akan tidak ada parti lain yang akan memerintah negara kita. Dengan khayalan ini, ada pemimpin membina keyakinan bahawa buatlah apa sahaja, kita akan tetap berkuasa dan kebal daripada undang-undang. Kuasa telah menggelapkan mata dan hati sesetengah pemimpin malahan merasakan mereka boleh melakukan apa sahaja. UMNO menjadi sarang para elitis yang tidak lagi bersama rakyat melainkan mereka mahukan sesuatu daripada rakyat.

3. UMNO turut berubah daripada sebuah parti yang bersifat terbuka kepada parti yang lebih bersifat protective. Parti dipenuhi oleh opportunist dan bukan lagi pejuang. Pemimpin dahagakan kuasa dan bukannya sekadar berjuang demi rakyat. Ada yang menjadi power broker malah ada yang mengejar kedudukan tanpa mengira betul atau pun salah. Pemikir dan yang sedikit cerdik pandai disekat daripada menjadi sebahagian daripada kepimpinan parti. Hampir keseluruhan kepimpinan pusat memegang jawatan di dalam kerajaan dan kabinet manakala bagi yang tidak, mereka akan memegang jawatan di dalam GLC dan GLIC termasuklah agensi-agensi kerajaan. 

4. Keadaan ini menyebabkan kebanyakan mereka yang ingin menyumbang kepada parti dan negara memilih untuk bersama parti lawan menjadi blok pembangkang yang sentiasa relevan di mata rakyat walaupun ada di antara mereka yang menggunakan kaedah-kaedah politik yang tidak bermoral dan tidak beretika. Namun yang demikian mereka sentiasa mempunyai pasukan sentiasa mempunyai tahap motivasi yang tinggi dan berfungsi dengan baik kerana mereka mempunyai pemimpin yang berfungsi dari setiap lapisan dan golongan masyarakat.

5. Pemilihan yang lalu menunjukkan malah membuktikan bahawa para perwakilan percaya bahawa parti ini masih boleh dipimpin oleh kepimpinan yang sedia ada terutamanya di dalam menerajui kelansungan politik parti. Mengapa? Hanya Allah sahajalah yang mengetahuinya. Namun begitu, dari satu aspek, rakyat masih melihat UMNO sebagai parti yang bermasalah dan memerlukan pembersihan dan penstrukturan semula termasuklah kedudukan kepimpinan yang sedia ada. Adakah UMNO bersedia? Adakah ahli bersedia dan yang paling penting, adakah kepimpinan yang ada bersedia?

6. UMNO perlu mengakui bahawa keseluruhan kepimpinan yang ada pada hari ini terutamanya yang menerajui PRU ke 14 belum lagi mengambil tanggungjawab secara keseluruhannya malah masih ada yang melaungkan suara “perjuangan masih belum selesai”atas apa jua kepercayaan. Sama ada masih merasakan UMNO dan Barisan Nasional masih boleh berkuasa sama ada dalam tempoh 3 ke 5 tahun yang akan datang ataupun tidak biasa untuk tidak berada di dalam kuasa. Sama ada mereka masih berhalusinasi atau pun masih belum dapat menerima kenyataan bahawa kekalahan UMNO dan Barisan Nasional bukanlah sahaja di sebabkan fitnah tetapi juga kerana salah guna kuasa juga keperibadian pemimpin dan kualiti kepimpinan parti itu sendiri.

7. Di kala ini, UMNO sedang mengadakan perbincangan hala tuju parti supaya dapat mengembalikan kepercayaan rakyat kepada parti dan Barisan Nasional. Adalah tinggi harapan ahli UMNO seperti saya untuk parti ini kembali ke landasan yang sebenar dengan mengambilkira perubahan geo politik tanah air yang tidak lagi sama seperti dahulu malah berbeza mengikut persekitaran dan keadaan. Dengan rendah hati saya dan sebilangan golongan pemikir muda di dalam UMNO berpendapat bahawa UMNO perlu menggariskan beberapa objektif yang relevan di dalam menentukan hala tuju parti pada kali ini iaitu:

a. Memulihkan imej UMNO dan Barisan Nasional sebagai sebuah parti yang berteraskan integriti dan kedudukan politik UMNO di dalam lanskap politik tanah air;
b. Merelevankan UMNO dan Barisan Nasional kepada generasi muda;
c. Mengembalikan pengurusan UMNO dan Barisan Nasional berteraskan politik matang; dan
d. Memperkasakan Barisan Nasional sebagai satu entiti utama di dalam semua urusan politik dan tidak bersifat fragmanted. 

8. Selain daripada UMNO harus melihat kepada beberapa komponen di dalam rangka politik UMNO itu sendiri sebelum sesuatu hala tuju dapat dibentuk. Antara komponen-komponen yang perlu dilihat adalah:
(a) Pembaharuan pemilihan dan penjawatan di dalam UMNO;
(b) Pembaharuan Imej dan Suara UMNO;
(c) Keterbukaan dan penglibatan golongan pemikir di dalam UMNO;
(d) Pembaharuan perwakilan golongan belia di dalam pilihanraya;
(e) Pembaharuan sistem urus tadbir kewangan UMNO;
(f) Pengukuhan lembaga disiplin UMNO yang lebih telus dan adil; dan
(g) Penjenamaan semula serta pemerkasaan Barisan Nasional melangkaui struktur sedia ada seiring dengan perubahan geo politik masa kini.

9. Di kala UMNO berhadapan dengan pelbagai isu dan permasalahan baik dari segi kepimpinan mahupun penerimaan rakyat, UMNO haruslah berpijak di bumi yang nyata agar kita tidak akan akhirnya seperti melukut ditepian gantang dengan mengharapkan pihak lain untuk meneruskan kelansungan politik. Kepimpinan dan ahli UMNO secara keseluruhan harus malah wajib menyatakan dengan jelas akan kedudukan ataupun pegangan politik kita. Dengan UMNO sebagai parti melayu yang terbesar, kita membawa pergerakan politik yang bersifat Nasionalist dengan kata lain, kepimpinan yang diperlukan oleh UMNO bukanlah kepimpinan yang bukan sahaja boleh diterima oleh bangsa Melayu tetapi oleh bangsa-bangsa lain.

10. Pendirian politik ini adakalanya disalah erti seumpama kita mengambil haluan yang bersifat liberal walhal apa yang perlu kita lakukan adalah menjadi pemimpin untuk keseluruhan rakyat Malaysia dan bukan bangsa melayu sahaja. Kita hanya akan kuat sekiranya kita menjadi Parti untuk Rakyat Malaysia yang BERASASKAN MELAYU bukan parti hanya untuk bangsa melayu. Naratif ini lah yang perlu di bawa di dalam perjuangan UMNO sebagai sebuah parti andaikata ingin kembali memerintah. Ini tidak bermaksud kita tidak membawa perjuangan ABATA (Agama Bangsa dan Tanah Air). Seperti yang pernah dikatakan oleh Tengku Razaleigh kepada saya bahawa UMNO harus kembali kepada asas penubuhannya yang berteraskan keperluan oleh bangsa Melayu, memperjuangkan agama dan bangsa TANPA menzalimi bangsa-bangsa lain.

11. Hakikatnya, di dalam negara yang berbilang bangsa ini, UMNO tidak boleh menjadi parti Melayu yang seolah-olah melihat bangsa lain sebagai musuh. UMNO dan Barisan Nasional haruslah bergerak seiring di dalam meraih dan mengembalikan sokongan rakyat kepada kita. Perlunya UMNO bersifat moderate dan bukannya conservative di dalam perjuangan bagi memastikan rakyat secara keseluruhannya selesa dipimpin oleh UMNO dan Barisan Nasional. Barisan Nasional harus diperkasakan supaya konsep moderate dapat dipraktik dengan lebih menyeluruh. Berwasatiah lah di dalam perjuangan, jangan lah kita hanya sekadar menjadi jaguh kepada orang Melayu tetapi haruslah kita menjadi juara untuk rakyat. Apalah gunanya kita menjadi parti yang hanya disokong oleh melayu sahaja jika bangsa lain tidak mahu menyokong kita? Kalah bukan berertinya kalah selamanya, Kalah bererti kita perlu sentiasa bermuhasabah dan mencari kesilapan kita bukanlah menunding jari mencari kesalahan orang lain. Saya memohon maaf sekiranya penulisan ini menyentuh sesitiviti dan perasaan sesetengah pihak.

Wallahualam

Wan Agyl Wan Hassan
Pengerusi, Pertubuhan Alumni Kelab-kelab UMNO Luar Negara
Ketua Pemuda Bahagian Seputeh.

67 comments:

Anonymous said...

Bagus! Ada keberanian menegur. Macam johari ghani tegur najib razak jangan menyibuk hal umno lagi. KJ petang ini akan buat report polis hal penyelewengan pentadbiran najib razak makan duit tuntutan gst rm18 billion. Jangan jadi pak turut.

Anonymous said...

Suratnya pjg.. kena fahami betul betul.. ada yg sesuai utk dalaman umno sahaja.. ada yg sesuai utk tatapan umum..

Kita baru 100 hr bkn 60 thn.. yg dah 60thn kalah tak pernah buat surat terbuka langsung ke rakyat.. hati hati.. rakyat tu bkn semua ahli umno bkn semua pro umno.. salah hitungan yg pro pun boleh jd meluat... yg bkn pro umno boleh menjdkan surat ni dijdkan bhn sebaliknya...

Anonymous said...

Yg kalah dlm pru lepas dah lama bersama umno.. mereka juga tak berkutik ketika zmn pm4.. adakah istilah pak turut boleh digunakan..

Dlm ph bersihke pemimpin mereka.. adakah mereka boleh digelar pak turut?

Anonymous said...

Dr dulu ramai yg dah mintak blog blog pro umno tanya pendpt org luar/ahli biasa tapi pro umno memberi pendpt dr sisi pandangan mereka ke pentadbiran umno..

Biar mereka komen dan lihat pendpt.. yg pro ph memaki hamun kita maki balik..

Ada satu yg saya tak berkenan dr dulu.. kadang kadang geram.. mengapa masih memberi peruntukan bsr ke negeri pembangkang yg terang terang memutar dan membelit peruntukan yg diberi..

Nak tunjuk baik.. lihat apa mereka buat sekarang.. ada belas ehsan..maki hamun setisp saat.. bagi rakyat yg setia mengundi umno ni berharap peruntukan bsr diberi ke negeri yg yg mengundi umno.. dan lebihkan peruntukan ke bangsa melayu.. lihat mereka menang je mcm mcm mereka nak bagi ke bangsa cina..

Tanah kat perak.. uec.. ic.. baru 100hr

Anonymous said...

urusan Umno adalah urusan Umno..orang luar tidak perlu tahu dan lagi kejam sangat ke Umno..pemimpin Umno dulu yng rasuah yng makan suap yng makan duit haram mmg ramai sapa
Mahathir..
Anwar
Muhyiddin
Shafiee Bedal
Rafidah
So bila kenyang senyap...
kita ni manusia harta kuasa tak kemana
amalan yng baik jer Allah terima...so.Dap ..Pkr..Pan.Munge tu mulia ke...lagi dapt dana asing apa cerita

Anonymous said...

Jadilah juara utk umat islam secara seluruhnya tanpa mengira kaum. Masalah dgn UMMO BN adalah terlalu memberi toleransi. Niat pada awal nya ingin bertoleransi utk menunjuk kan UMNO BN utk semua tp akhir nya toleransi inilah yg memusnahkan UMNO BN. Selalu di sebut kan "utk agama bangsa dan negara". Kenapa agama di sebut sebelum bangsa? Kerana agama sepatutnya di atas sekali bukan nya pada paras yg sama dgn bangsa.perbetul kan niat dan banyakkan berdoa kpd Allah. Kepada Allah kita berserah.

Anonymous said...

Betul berkuasa terlalu lama.. jgn hanya tuding yg diatas je leka.. yg kiri kanan tepi tgh bawah pun ada yg leka.. ada kes yg di atas tak terlibat pun..

Ambik perhatian ke pembantu khas semua menteri dan mb negeri... pembantu khas ni byk.. mintak maaf ni cakap pembantu khas ni yg kadang kadang buat taik termasuk di ph...

Dikatakan pembantu khas ada yg bertugas guna nama mb bila nak projek.. pi glc ni rekomen orgnya.. mula la bla bla bla.. akibatnya ada projek tertangguh gara gara pembantu khas.. projek utk rakyat pulak tu...yg busuk nama umno... sama berlaku di ph..

Mb tolong beritahu pembantu khas yg dilantik bkn cari orgnya utk projek itu ini.. JLN KERJA... terutama jgn buat projek utk takyat tertangguh...

Anonymous said...

Dulu kata umno.. kini ph katanya lagi parah.. bkn rekomen lagi dah suruh lantik..

InsyaAllah bila kita baiki ni semua UMNO akan bangkit.. org dah tengok ph jd kerajaan. Fitnah auta belit jd mainan...

Anonymous said...

Sama juga menteri yg byk pembantu khas.. jaga pembantu khas anda semua..

Anonymous said...

BETUL SOKONG....

Anonymous said...

Setiausaha Agung Umno Tan Sri Annuar Musa berkata parti itu tidak boleh lagi membuang masa mempertahankan bekas presiden Datuk Seri Najib Razak.

Beliau juga menyifatkan Najib - yang kini berdepan tujuh pertuduhan pecah amanah, salah guna kuasa dan pengubahan wang haram - sebagai "beban" yang tidak lagi boleh dipikul Umno.

“Kami perlu teruskan perjalanan ini. Kami tidak akan tunggu. Kami tidak akan bazirkan masa mempertahankan Najib.

“Kami dalam Umno tidak boleh bawa beban ini selamanya. Perlu diputuskan. Jika ini semua tanggungjawab beliau (Najib)," katanya (gambar) seperti dipetik The Malaysian Insight.

Anonymous said...

enon 11.58,

Bukan ke KJ ada dalam pentadbiran Najib sebelum ini? Takkan dia nak report tentang penyelewengan diri sendiri pulak?

Keh keh keh.. kau pun dah dirasuk oleh saka menteri kera jaan badut sekarang ini. Atau mabuk ketum kot?

suhaili masyuk said...

Itu hanya pendapat peribadinya sendiri. Dia pun dah meminta maaf di akhir statement tu. Bermakna dia tau yg dia dah buat salah, kan? Sesiapa je bebas bersuara meluahkan pendapat, aku & lain2 penyokong BN pun ada pendapat masing2.
Bukan pemimpin UMNO & BN je yg pernah buat salah & menyeleweng, parti lain pun sama je. Tak kira le kau parti politik Cap Mata, Cap Roket, Cap Bunga, Cap Ayam, Cap Gajah, semua pernah menyeleweng & buat salah.

Parti politik mana di dunia ini yg jujur & tak rasuah????

Anonymous said...

"Dalam tulisan panjang beliau, Johari Ghani langsung tidak ambil fakta bahawa UMNO sudah beberapa penggal KALAH di DUN Sungai Kandis. Jadi tujuan beliau hanya satu, iaitu menyalahkan Najib. Ini juga alasan yang selalu beliau berikan kenapa kalah di Titiwangsa"

BETUL TU, SEBELUM INI PUN BEBERAPA KALI BN TAK MENANG DI SG KANDIS, JADI BUKANNYA SALAH NAJIB SEBENARNYA.

Anonymous said...

VIRUS MAHABABI APA PULA BERJANGKIT KE SINI NEH??

TEMBAK KAKI SENDIRI? HAL DALAMAN WAJAR KE SEBAR MACAM NI? CERITA KEPINCANGAN OH BERSEPAH, TIBA TIBA TEMBAK UMNO?? SI KITOL JE YANG SUKA TAKTIK MACAM NI.

KEDUANYA, ISI CERITA TU BENAR KE? PERSEPSI MEREPEK MENGARUT MELERET ENTAH APA BENDA,MAMAT TU NAK BAGITAHU??

Apa merepek tiba2 ni ???
Parti ph xde molek mana, kira cec pu tipu, ppbm tipu mesyuarar, tapi menang jgk?

Wahai si bodoh yang nak tunjuk hero, memang tak nafikan masih banyak kepincangan yang berlaku dalam UMBO yang diwarisi kerosakn itu dari pemerintahan presiden mamak kukubesi, yang kini merekalah yang belotseletah habis madu umno disedut.

Isu parti satu isu lain, isu rakyat pula isu lain. Rakyat tolak umno pilihph bukan sebabph tu suci mulus pun..tapi sebab jentera propaganda mereka hebat.

Gone End terang2 bapak penyelewengan Penang, bagitu banyak skandal, tapidia menang besar!!

Isi sebenar ialah SIAPA YANG HEBAT MEMANIPULASI PEMIKIRAN RAKYAT, DIALAH MENANG!!

BODOH karangan panjang2 dari orang yang bodoh, entah apa isi karangan berbelit belit ulamg skrip yang sama, macam nak cari kambing hitam..yang tak lain tak bukan hempuk salah ni semua atas DS Najib lah?? Atau DS Zahid?? Yang tukang karang surat ni dulu buat apa?? Atau jadi tikus mondok macam KJ, masa ko diberi jawatan menteri belia,pemuda, suruh pikat orang muda kepada BN, ko khayal dalam glamer syok sendiri!!
Habis orang muda tolak UMNO sebab kau tipu dan goyang kaki, duit ko balun KJ??

Alih alih bila kalah teruk kau pun ambil alih suara macam Madey jugak, salahkan pimpinan, yang berjuta kat bawah buat apa??

Anonymous said...

Setiausaha Agung Umno Tan Sri Annuar Musa berkata parti itu tidak boleh lagi membuang masa mempertahankan bekas presiden Datuk Seri Najib Razak.

Beliau juga menyifatkan Najib - yang kini berdepan tujuh pertuduhan pecah amanah, salah guna kuasa dan pengubahan wang haram - sebagai "beban" yang tidak lagi boleh dipikul Umno.

“Kami perlu teruskan perjalanan ini. Kami tidak akan tunggu. Kami tidak akan bazirkan masa mempertahankan Najib.

“Kami dalam Umno tidak boleh bawa beban ini selamanya. Perlu diputuskan. Jika ini semua tanggungjawab beliau (Najib)," katanya (gambar) seperti dipetik The Malaysian Insight.

Anonymous said...

Itu accounting transaction aje biasalah tu. LGE aje yg suka guna ayat rompak curi utk create persepsi negative pd kerajaan lama. Bagus kJ buat report supaya snng clear the air and kenakan balik LGe

Anonymous said...

Bengong..wan ugly oiii..ko citer bersembor air lior macam parti dapig pgayr amanahraya chap munge semua tu SUCI HEBAT MURNI WANGI TAKDE DOSA RASUAH KOSONG, KASI WANG PUN TAK AMBIK??? Bodoh!!

Saki baki orang BANGANG macam Jo dan KJ ni elok berambus pergi jilat tapak kaki madey n gone eng lah. Cerita nak umno jd malaikat bla bla bla..idealistik bagai, padahal pemikiran rakyat diracuni teruk oleh fitnah, dan parti parti ph penuh masalah, skandal, bukan itu punca rakyat tolak umno bn, punca utama yang berlegar setiap hari sebelum PRU ialah SERANGAN PROPAGANDA!!!

diketuai Mahadey. Sekarang ph dah mcm malaikat ke nak benchmark pasal 'masalah' umno bn?

Cakap macam orang baru habis dose ketom..terawang awang dan memodohkan orang lain...tak pijak bumi nyata, nak komen tegur biar bijak dan tepat dengan masalah..ini keta ko masalah leaking engine oil, oveeheat head block gasket bocor ko datang sini gebang pasai condenser aircond ..memang bahlol le namanya! Sakit tempat lain citer pasal lain!!

Meluat aku orang bodoh macam ni tunjuk hero sedangkan parti mahu berubah dengan nadi denyut yang cerdik dan faham masalah!!

Anonymous said...

Ayat iblis mahacai sedang alih isu skandal mentri2 gila ph..

Woiii ko takut menggeletar dgn Najib yang sudah jadi rakyat biasa tu ape hal? Sebab dia tu hebat dan boleh jatuhkan ph semula kn??

Ade ke tulis bahse tamil pakai letterhead rasmi, merepek mentri mat baboon pulak hari hari bocorkan rahsia ketenteraan negara, madey plak gile dgn kapal.mewah 1 billiun.
Kah kah kah.. Propaganda nk hapus nama Najib memang kencang..barmakna dia tu hebat..

Nuor ketom kena tuduhan liwat, china doll usung tilam bagai, ade piji sotong seru ahli pgayr pinggirkan Nuar??

Kalau mcm tu lah cara kita sokong seseorg, lg byk fitnah akan subur, dgn lempar tuduh kes itu ini, maka pinggirkanlah org itu wpun terbukti dia berjasa dr terbukki dia buat dosa??

Senang sgguh le keje musuh!!

Anonymous said...

Ketika menjawab balasan seorang pengguna Twitter, Khairy berkata laporan itu juga akan dibuat terhadap menteri kewangan ketika itu iaitu Datuk Seri Najib Razak.

Dalam satu kenyataan kemudian, beliau berkata akan membuat laporan pada pukul dua petang ini di ibu pejabat polis daerah Sentul.

Anonymous said...

Dah diterang artikel sebelum ni consolidated dan gst refund.. saja lagi anon atas tu nak buat kecoh..

Ni bkn org umno.. tak nak najib bukak satu persatu pekung dia org..

Anonymous said...

Yang tipu kenceng rakyat tak tunai janji.. Ko tak tembak kaw2..100 hari janji taik..

Tipu rakyat hari2 dgn propa palsu..

Yang berjasa tolong rakyat tp jatuh sebab fitnah pulak yg ko balun...

Klu org tu takbetul..kenapa 90% idea dan projek mega org tu ph kekalkan/ ciplak semula??

Cer batalkan semua 100% buat idea baru yg lain dr yg ..kite nk tgk menjadi ke x..

Berkokok kuat tapi TAHI penuh di ekor...

Patut tanya geng pemuda zmn tu..

main betina ke sampai xsempat kempen..

Skrg menyalak??konon lahh signal berubah?? Puiiii..

Anonymous said...

Ko.jd reporter mahakutty plk ke?
Kah kah kah

Nak balun org yg xde ape..pelik ty..mestu die ads ape2 yg buat puak ko gerun..hbis masa tenaga utk benamkan dia..

"Aku terus berdoa ya Allah semoga Allah kukuhkan kekuatan DATO SERI HAJI NAJIB RAZAK, peliharalah dia dari khianat musuh atau 'kawan kawan', angkatlah segala kebaikannya yang terlalu banyak kepada rakyat, hati budinya yang menyantuni setiap lapisan masyarakat..ampunilah dosa kesalahannya..dan musnah lemahkanlah musuh musuhnya dari dalam dan luar parti UMNO.Selamatkanlah UMNO dari kitol dan munafik bertopeng wajah palsu.. Sesungguhnya Ya Allah Maha Perkasa, mereka merancang Engkaulah Maha Perancang..Ameen ya Rabbal Alaminn"

Anonymous said...

Bro..ph dh goyang..66 billion dh lesap..tkkn cukup dah rezab nak tampung lagi 6 bln, komoditi eksport tak laku, china boikot, eu boikot, indon dah win..

Habis tu..ni le keje anjing2 mereka..DIVERT.. CANDUKAN otak kita dengan wayang kapal..dan wayang bersiri 'skandal NAJIB' buat sarapan santapan macai yang dh kering kontang isu..

Gunalah sioit rempah2 nk bg sedap..

Cer keluar kepala dari tingkap umah/ pejabat/ kenderaan tepok kepala sikit..sedar x skrg ni bkn Najib PM.oiiiii..tu Mahababi kutty Taik skg ni berkuasa.. Hentikanlah lamunan khayal tu.. NOTHING HAS TO DO WITH NAJIB LAA..

Anonymous said...

AMEEN AMEEN AMENN YA RABB. MAKHBULKAN DOA KAMI YA ALLAH..


"Aku terus berdoa ya Allah semoga Allah kukuhkan kekuatan DATO SERI HAJI NAJIB RAZAK, peliharalah dia dari khianat musuh atau 'kawan kawan', angkatlah segala kebaikannya yang terlalu banyak kepada rakyat, hati budinya yang menyantuni setiap lapisan masyarakat..ampunilah dosa kesalahannya..dan musnah lemahkanlah musuh musuhnya dari dalam dan luar parti UMNO.Selamatkanlah UMNO dari kitol dan munafik bertopeng wajah palsu.. Sesungguhnya Ya Allah Maha Perkasa, mereka merancang Engkaulah Maha Perancang..Ameen ya Rabbal Alaminn"

Anonymous said...

Dgr baik baik ahli umno..

Surat ini tak sesuai ditulis di khalayak ramai secara terbuka..

Sebelum nak membodohkan diri utk membuka pekung lebih teruk.. suruh ahli/rakyat tonton pekung ph yg maha dahsyat mereka alami kini..

Lihat pekung ph.. semua kes digugur satu persatu.. apa ke bodohnya buat surat mcm ni.. ko nak jd pemimpin tapi burukkan lagi keadaan..

Mereka menang atas kekuatan tipu janji, fitnah sedahsyat dahsyatnya bkn mereka bersih.. ngo asing usa telah mengaku.. mereka gunakan berbilion bilion..

Rakyat dah nampak, mereka yg tanggung akibat salah pilih.. kita yg harus lebih kuat mnyedarkan rakyat bkn bukak pekung engkau org sendiri..

Surat yg sesuai tanya pandangan mereka dgn ikhlas dan beri mereka keluar pendpt di blog seperti ini.. suruh semua pemimpin atau pembantunya baca dan bawak pandangan ke mesyuarat.. itu pun kalau ko org nak.. bkn begini caranya..

Anonymous said...

Blogger celah kelengkang u turn bantai ph..
Blogger kronik plak u turn bantai umno..

kah kah..kah manusia2 GILA dunia..dajal dah nk jelma??

Anonymous said...

Umno dah tak berkuasa tapi parti umno masih byk menang..

Jatuh je umno.. kita dah nampak org bermuka muka dlm perjuangan umno selama ini.. yg hanya mau kuasa.. yg hanya mau projek.. dua muka bermuka muka semua muka ada..

Biar mereka keluar dr menjd nanah dlm daging..busuk...

Anonymous said...

Tak salah mereka pimpin dlm glc.. asal yg diletak berkelayakan.. bkn nak menghina lihat pemimpin ph kini...

Dan kita tau kedudukan malaysia didunia diiktiraf.. ekonomi menaik.. keuntungan glc tak payah cerita semua tau.. projek lama diterus hanya tukar nama..

Ph naik letak sape? Ahli akademik ke atau pakar ke? Semua letak org masing masing.. bahkan nak lantik barisan kabinet pun dah berebut.. lagi parah... pecat semua org.. suruh org berhenti..

Jd bolehlah sesape yg naik buat yg sama.. baru dipuji mentadbir negara..

Anonymous said...

Buat apa la surat ni.. tumpukan serangan kat pentadbiran ph.. dah elok admin buat selama ni.. rakyat pro umno pun dah membantu dlm twitter facebook blog.. ada yg suruh ke?

Jgn alihkan perhatian rakyat dlm bukak pekung dada sendiri oooooiiiii...

Anonymous said...

Mereka yg beralih ke parti lain tu pun kerana kuasa dan harta... dah tak boleh rebut dlm umno pindah tempat lain..

Dlm ph sesama mereka berebut kuasa.. ada dap peduli semua ni.. tak peduli.. hanya buat isu sebelum pru.. dap hanya mau jatuhkan kerajaan melayu islam..tu je.. dah jatuh baru tunjuk taring bersih tak bersih.. ada dap mengaku byk salur dana dlm propaganda?.. dap bersih?

Anonymous said...

Admin tukar la artikel lain.. lebih baik fokus kat ph.. boleh buat serangan.. lebih baik buat serangan kat dia org dr serang kubu sendiri.. hapuskan artikel ni pun lebih baik..

Anonymous said...

Haaa tengok.. kj buat laporan polis tuduhan gone end ke bn curi duit 18b yg disebut dlm parlimen.. bkn seperti anon 11.58 putarrrrrrr.. fitnah lagi.. kan dah terbukti rba dap masuk tulis mcm org umno..

Berhati hati.. mereka ph tau, parti dia org dah berguncang.. isu dlman.. tambah lagi rakyat dah mula hilang kepercayaan..

Bukti sg kandis.. walau tak keluar undi tapi kita tau mereka dah mula hilang kepercayaan ke ph. Mereka sdr selama ini mereka lebih percaya fitnah.. inilah masa kita serang habis habisan.. dgn fakta bkn auta atau fitnah...

Berhati hati dgn org yg mau melaga lagakan ahli umno...

Anonymous said...

Anon 11.58.. rba dap.. celaka kau.. pdn muka gone end.. hanya berani dlm dewan rakyat.. suruh ulang diluar.. ada brani..

Pak turut madey jilat sampai puas..

Anonymous said...

Blogger KL Chrocodile dah dapat habuan besar...mula nak mengubah haluan...
Mana boleh tahan kalau bangkai berguni-guni terhidang depan mata...

Anonymous said...

LAPURAN POLIS UTK GONE END
KAH KAH KAH..

Anonymous said...

Nak menyamar jd ahli umno dah kantoi.. nak berlakun lagi.. WOOOIIII RBA DAP pi lantak babi panggang..

Bangkai berguni guni.. mcm melayu ph di hidang bangkai.. tak bersuara dgn dap..

Punyala hina melayu ph.. habuan disama erti bangkai.. mereka dikata penerima bangkai berguni guni.. pdn muka.. dipandang hina.. mcm bawah tapak kaki..

Anonymous said...

Anon 2.21pm boleh buat citer konon tweet.. melaga laga org umno.. hati hati jgn terpedaya dgn rba dap celaka jahanam..

Selepas ini kita pastikan berita itu benar atau palsu.. ph dah mula guncang.. rakyat dah tau depa hanya percaya mainan fitnah.. sejak video ngo asing usa mengaku bantu dana dan kepakaran apa saja utk menjatuhkan umno bn tersebar, ph dah mula alih isu..

Anonymous said...



sorry bro aku takkan sokong blogger PUNDEK macam ni kalau naik acah2 test org umno/ melayu yang tak sokong ph..

woi bongok yang duk main isu Najib..woi korang butababi ke tak hadam macam mana Saddam Hussim dipropa dibenci sampai dibunuh kejap pada HARI RAYA AIDILADHA ??

kenapa pa? sebabnya sama macam melayoo bongok skrg la..

suka layan dan hadam cerita fitnah.. terhadap orang yang jelas depan mata buat kebaikan..

yang tak buat apa2..ludah air liur sana ini dengan bulan bintan..org macam ni Melayoo bodo percaya?

blogger umno yang teringin nak jadi PUNDEK.. sila declare awal2..

nak tegor bukan cara macam ni.. di medan perang nak tegur ialah panglima.. bukan macai..

negara dan rosak, melayu dha teruk berpecah.. umno masih ada kerusi yang banyak.. ade PUNDEK mana duk main laga melaga..

ape dosa Najib pada korang yang sah2 sekarang?? habis terbalik isu2 besar yang bersepah sekarang.. semua fokus pasal 'masalah najib'??

kepala bapak la..

musuh sebenar ialah mahathir lahanat

dia lah arkitek kepada perpecahan melayu sejak 1987-1998-2018..

si keparat tu pulak yang lepas..





Anonymous said...



jujur kepala bapak..

ko tu jujur ke?
tegor macam haram jadah..
ko nak tegur guna saluran sah.. hal dalaman ko bantai le dalam mesyurat Pemuda. usul bincang
ini sudah le parti tengah lemah..ko pakai style budak2 kpop..

parti ph tu jujur celah mana? janji 100 hari berterabur kencing rakyat terang2..

rakyat tolak UMNO BN bkn sebab jujur ke tak.. sebab siapa yang kuat main PROPA rakyat ikut le.. BODO!!!

tulis panjang2 isi kosong.. wan ugly..

Anonymous said...



Menteri Kewangan mencabar kewibawaan Ketua Audit Negara dan jabatannya dalam mengatakan sejumlah RM18 bilion dari hasil GST hilang dicuri. Jabatan Audit Negara mengaudit Kementerian Kewangan setiap tahun. Tidak ada satupun laporan mengatakan ada kecurian duit GST selama tiga tahun berturut-turut sejak GST di kuatkuasakan.

Tindakan Khairy Jamaluddin membuat laporan polis dan SPRM harus dipuji. Siasatan terperinci oleh pihak berkuasa perlu dilakukan bagi memastikan tuduhan serius yang dibuat oleh Menteri Kewangan mempunyai asas dan bukti. Sekiranya Menteri Kewangan didapati berbohong dan membuat fitnah, tindakan oleh parlimen perlu diambil dan Menteri Kewangan perlu dituntut untuk meletakkan jawatan.

Nota Kaki - Era berpakaian di zaman Kerajaan PH semasa berada di parlimen hancur. Contohnya ahso-ahso peminat Menteri Kewangan seperti di bawah.

Anonymous said...

kesilapan BESAR DS Najib dalam mentadbir negara ialah dia TAK CANTAS awal-awal parasit2 musuh musuhnya dalam sistem pentadbiran negara.. dia biarkan mereka ini berada dan buat kerja bawha tanah mensabotaj dari dalam sistem..

TENGOK MADEYKUTTY...belum angkat sumpah jadi PM lagi dia dah pecat habis dah semua orang zaman Najib..itu macam laa mau buat.. negara ni rakyat pun BODO.. rakyat bukan baik mana..sopan santun semua sudha kelaut..mampos dah.. semua mau jadi barua janji siapa yang paling banyak kasi dedak!


mereka ini menjadi kitol dan anai2 perosak yang akhirnya inilah nasib yang dia terima..

tiba2 jadi kapal.. tiba2 ade surat CIA.. yang dirampas hanyalah kasut baby dan beg tangan.. '2.6 billiuun'.. wayang badut apakah mereka ni mainkan.. memalukan seluruh dunia.!

sepatutnya DS Najib mesti belajar dari PEROMPAK BESAR negara, kutty madey, bila naik je pegang kuasa mesti pecat habis2 proksi2 pemmerintah lama.. lantik yang fresh baru yang sokongnya.. baru aman..

Anonymous said...

pengajaran di sini admin cerita dalaman Umno jgn disiarkan.ok..kami ni masih sayangkan Ds Najib..dan terbukti selama ni dia sekeluarga difitnah..jadi harapan kami admin siarkan jer cerita keburukan rejim PH yng semakin hari semakin lemas dan lelah kami dengar...cuma satu soalan betul ke kapal mewah tu milik Jho Low...atau sebenarnya atok 93 tahun tu punya sbb yer2 benar dia nak bawa balik.
.ingat tak Atok tu katanya dulu ada mencuri duit Umno ketika Umno diharamkan.. Rpk kata dlm rm 100 billion
jadi nak masuk duit bnyak tu susahkan..jadi kemungkinan duit itu ditukar dlm bentuk harta benda...utk penyokong PH yng muda2 dulu negara kita ada duit note rm1k dan rm 500 tapi dah di tak lakukan..sbb apa ..sbb ada penyamun mcm Atok dan Anwar..harap faham ..tak percaya pg tanya Bank Negara

Anonymous said...



dr awal lagi mmg dh syak kapal ni ada kaitan dengan madey.. bukannya najib. Najib dah sindir haritu bukan dia dari keturunan perompak (sindir ke keturunan perompak tulen-madey)

kapal hantu dibiayai kos penyelenggaraan 3 juta sebulan? gile ke ape kapal tak gerak dalam tahanan, tapi dijaga macam harta mewah?

permainan apakah madey sedang buat ini? rakyat masih buta?

madey sgt licik.. licik yg kita tak janga..itu kelebihannya dan punca dia bertahan 22 tahun dulu.. padahal zaman tu apa lah sgt rakyat dapat. nk bina satu pondok tunggu bas pun mau 10 tahun. nak bina hosptal baru? jalan berlubang? ko tunggu le time nk pru. itupun tk tentu dapat.

xde apa yg rakyat dpt melainkan hanya patuh shj dgn sistem penswastaan mahagila.. itu punca kenaikan demi kenaikan kos hidup.
tp malang generasi kpop yg sekarang mengagumi madey, mcm sayit suckdick tu.. dia tgh mnyusu badan mak die lagi time madey buat keje2 gile.. so skrg apa dia tahu dia rasa??
susahnya hidup zmn madey.. dia kaya raya.. nk jumpa dia pun susah.. kalau ada event pun elit2 geng2 pembesar2 shj.. jgn hrp la die nak masuk kg2 melayu.. nak duduk tanya khabar atau makan bersila bersama org2 susah.. benci aku ingt perangai madey..tk terluah dgn tulisan.. just nk ckap madey ni celaka besar buat org melayu!

Anonymous said...

Kita yang faham perjuangan..syg najib bkn butakayu mcm budak2 kpop.. tapi sbb kenyataan realiti dan terbukti sifatnya rajinnya usahanya, hasilnya yang rakyat dapat.

Juga mempertahankannya bukan sebab batang tubung najib razak, tetapi mempertahankannya ialah atas dasra prinsip.. kerana modus operandi musuh dan senario yang dikenakan ke atas najib adalah melanggar prinsip dan ada agenda sangat licik jahat...

program menjatuhkan najib cukup dahsyat dan ia melibatkan kita semua. dgn kata lain jika kita pilih pemimpin yang baik dan utamakan rakyat..maka pemimpin itu takkan dapat kekal.. ia akan dijatuhkan oleh tangan gahai ini.. skrip modus operandi yang sama akan diulangi.. menempelkan fitnah mencuri merompak .. maka dihalalkan org itu dijatuhkan..

so itu sebenarnya yang kita lawan untuk menentang konspirasi jahat yang sama daripada berulang dimana hadapan dan juga pembelaan kepada Najib yang berjasa kepada rakyat jelata.

tapi malang ia telah berlaku.. masa depan akan berlaku lagi sebab skrip modus operandi ini telah successfull pada PRU14.. sudah proven rakyat tak terkesan pun dengan pemimpin yang buat baik..rakyat lebih kenyang dengan gossip propaganda jahat dan fitnah..dari si pemimpin yang bertungkus lumus sayangkan rakyatnya..

Anonymous said...

Kita abaikan surat di atas.. jdkan ini pengajaran semua.. samada pemimpin ahli atau bkn ahli tapi pro umno.. semua layak mengundi.. berhati hati dgn tindakan kita..

Ahli boleh mengundi dlm umno.. tapi bkn ahli boleh mengundi dlm pru yg menentukan pemerintah negara..

Kita serang pemerintahan ph.. fakta bkn auta bkn fitnah..

Aminnnnn..

Anonymous said...

Terbaik 12.39....tak perlu asyik ikut rentak pakatan hancing dan pengikutnya menyalahkan umno.Umno masih disayangi melayu ...setuju sangat perompak2 besar dah keluar umno tapi menyerang umno dan menuduh kerjaan dibawah najib saja yang korup...padahal derang bapak ketua korup.

Anonymous said...

Aku sokong.sibangang tembak kaki sendiri ...orang macam ni halau je ...merosakkan lagi.suka rela tolong rba dapigs.

Anonymous said...

Kita patut tanya mcm mana atok93 boleh ada:
-ladang kuda di luar negara
-rumah di London
-duit berbillion di luar negara
-anak kaya raya
-rumah di Malaysia zaman dia memerintah 22 tahun harga million
-kes forex
-kes perwaja
-kes bank bumiputera
-kes memali , dll
atuk93 mengaku gaji dia masa PM tak sampai 30K sebulan tapi ada banyak duit...sbb tu DAP, MAT SAPU pernah panggil dia perompak penyamun, duit kita duit rakyat kena samun rompak ke..

Anonymous said...

Kepada UMNO leader teruskan usaha pecah belahkan PH, go ahead, sedikit sebanyak rakyat dah nampak hujah hujah anda diparlimen. Cuma kalau boleh seek YDPA perkenan untuk tubuh RCI berkenaan PEMBOHINGAN LGE. Tentang Najib leave it to rakyat teramai, Biarlah rakyat menjadi penyokong Najib. Jadi ianya seriringan, concurrently, rakyat tak nampak kesalahan Najib sehingga ianya dibuktikan dimahkamah!!!!

Anonymous said...


terbaek la bro ni cakap..


Cencaluk said...
Sebab tu lah aku kata kaum mata sepet ni mana percaya tuhan dia. Mata sepet mi bertuhankan RM.

Kalau tuhan dia pun dia tipu dengan bunga dan buah plastik ini menunjukkan tuhan mata sepet ni bodoh banggang tak kenal yg mana asli yg mana tipu


Dah mati mati jer lah apa hal bakar banglo, kefeta baju,orang gaji bagai

Dah tentu masuk kubir jer dah rentung kena bakar

Kaum. Mata sepet ni pandai cari duit, dah mato mana perlukan barang2 tapi nak kaya jual ler konon tul mereka dah mati choiiiii bodoh punya statment.

Anonymous said...

Tidak mengapa, pru15 ini kita serang betul2 PH nih, Aku dah kira ada lebih dari dua puluh kawasan parliament yang di menangi oleh PH sebenarnya boleh dimenangi oleh BN atau PAS kerana jumlah undi PAS dan BN melebihi dari undi PH.

Anonymous said...

Unmo perlu juga mengubah cara ia bekerja dari kerajaan kepada pembangkang, kerja pembangkang mestilah promote kan salahlaku kerajaan PH, ada 4 tahun lagi utk buat kerja2 ini, janganlah mengelabah sangat, fikiran strategy terbaik dari buat kerja tanpa berkoordinasi? Kalaulah kehidupan rakyat bertambah teruk, kos sara hidup naik dsb insyaAllah rakyat akan kembali kepada UMNO. KUNCI KEJAYÀAN JUGA ADA BILA ANDA BEKERJASAMA DENGAN PAS DAN PARTI SARAWAK SABAH, AMATLAH BODOH JIKA ANDA TIDAK BERKOLOBERASI DENGAN PARTI2 INI.... Deminstrasi2 aman juga dapat menunjukkan yang anda masih lagi mempunyai kekuatan akar umbi, sokongan rakyat!!!!!

Anonymous said...

Kalaulah kes salahlaku LGE dapat diteruskan oleh mahkamah dan kalaulah ianya didapati bersalah, ianya akan menjadi senjata yang sangat baik untuk membawa orang2 Melayu kembali semula kepada UMNO. Oleh itu pastikan tiada tangan2 ghaib yg cuba melepas bebaskannya, promotelah kesedaran kepada orang2 Melayu tentang kes ini dan kalau perlu bawa rakyat berdemonstrasi aman INSYAALLAH rakyat akan bersama2 anda, fikir2kan....

Anonymous said...



ko boleh harap ke madey skrg jd pm nak bebaskan kehakiman negara?
dia dh expert da bab menipu ni.. tragedi pemecatan Tun Salleh Abbas tu keje dia..
skrg semua senyap.. Majlis Raja Raja Melayu pun tak mahu tunjuk taring.

Daulta Tuanku..mohon SYDP Agong bertegas dengan puak2 ni.. kalau melampau sangat istihar darurat je. nak jaga jutaan rakyat ke nak jaga 50 ekor berok kabinet dapor mahadet kutty?

Anonymous said...



zmn DSN Raja Raja Melayu pun berlumba lumba nak cakap/ kritik/ sindir/ kepimpinan beliau..masing masing nak tunjuk juga berani hentam Najib.. bawak suara suara politik ph.. sedangkan zaman itu lah rakyat dijaga cemerlang..PM mendengar suara rakyat. Setiap kali belanjawab PM akan buka ruang selama SEBULAN untuk rakyat beri cadangan dan akhirnya banyak cadangan diambil buat.. mau PM macam mana lagi?

tiba2 dtg zaman mahazalim.. ade die kisah makcik pakcik felda? nelayan? gelandangan? tiba2 semua yang bising tadi TERUS DIAM.. menikus.. sembunyi ke mana habis? strategi jenis apa rakyat terpinga pinga.. bukan semua undi ph.. yang tak undi ph nak harap siapa kalau Raja Raja Melayu pun takut dengan madey??
Takut pada Allah sbb Tuanku-Tuanku semua Ketua Agama..bukan takut pada si laknat mahadey mahazalim tu!

#malaysiabodohmemilih

Anonymous said...





The international reserves of Bank Negara Malaysia amounted to USD104.5 billion as at 31 July 2018. The reserves position is sufficient to finance 7.5 months of retained imports and is 1.1 times the short-term external debt.


Dah USD 5 B atau RM 21 billion dah ledap sejak tukar kerajaan....apa yang diarang buat ,entah lah.





Anonymous said...


MARINA ANAK SIAL MAHATHIR-HASMAH BOTAK JKKK??

Malang sekali bagi YAB Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr.Mahathir bin Mohamad dan Yang Berbahagia Tun Dr.Siti Hasmah binti Mohamad Ali melahirkan Marina binti Mahathir yang kini begitu gigih berjuang bagi golongan yang dilaknati Allahu Ta'ala, pelaku seks songsang, LGBT ~ Lesbian, Gay [Homoseksual], Bisexual [Hentam Sajalah] dan Transgender [ Pondan/MakNyah]!

Ketika Malaysia sedang menarik nafas lega terlepas dari rejim Maha Kleptokrat Najib Razak dan Ratu Beg Birkin dan Hermes, Rosmah Mansor, si Marina anak Mahathir dok buat Ghaflah Jingga berjuang untuk segala Laknatullah ini bebas berlaku maksiat secara terbuka di atas alasan mereka juga punya hak sebagai warganegara Malaysia!

Soalan saya kepada Marina 'Sekiranya bapa kamu seorang Pondan dan emak kamu seorang Lesbian, apakah kamu akan wujud lahir ke bumi ini sebagai seorang manusia?'

Mujur kamu lahir di Malaysia ini. Jika di negara lain, sudah lama hilang nyawa di bunuh sebagai seorang pembawa bencana kepada ummah!
Published by MAHAGURU58 at 10:32 AM
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Share to Pinterest

Anonymous said...

Rakyat tengok UMNO atau PAS MACAM BUAT TAK KISAH SAHAJA TENTANG ISU KES RASUAH BANGLO LGE? KHABARNYA KRONI PUAK2 ITU DALAM USAHA MENGGUGURKAN KES TERSEBUT. KALAULAH IANYA BENAR2 TERJADI IANYA SUATU YANG SANGAT SERIOUS DAN KEDUA2 PAS DAN UMNO PERLU SEGERA MEMINTA MAJLIS RAJA2 MASUK CAMPUR... INI RAKYAT YANG TERLEBIH RISAU DARI PARTI2 PAS DAN UMNO.... KES INI ASET PENTING UNTUK GE15!!!!!

Anonymous said...

BILA LAH MAMAK MATDEY MAHATAIK NI NAK MAMPOSSSS!!!!!

Anonymous said...

Kunci kejayaan PH adalah kerjasama parti2 ppmb dap PKR Amanah, itu sahaja, then persepsi@fitnah dan pembohongan plus 99% chinese voters. Kalaulah PAS UMNO PARTI2 SARAWAK DAN SABAH TAK BERKERJASAMA DARI SEKARANG ALAMATNYA LAMBAT LAGILAH ANDA NAK JADI KERAJAAN SEMULA, TENGOK SAHAJA DISELANGOR TIK TAK TIK TAK DAH NAK MASUK 3 PENGGAL DAH NI@15 TAHUN DIBAWAH PKR....

Anonymous said...

SEDIH BACA.. APA SALAH DS NAJIB SETAKAT INI DI MAHKAMAH??
APALAH JENIS BANGSAT- MELAYU YANG SUKA BUANG PEMIMPIN BILA DIUJI KALAH ATAU TIADA JAWATAN LAGI.. ADAB DAN MENJAGAI HATI PEMIMPIUN SUDAH TIADA DALAM UMNO? TINGGAL PUAKA YANG MENGHARAP CEPAT MENANG UNTUK CEPAT BERKUASA DAN CEPAT MELANTAK HARTA SAMBIL MENJADIKAN UMNO KUDA TUNGANGGANG!!


Takpa lah Wan Agyl Wan Hassan dan blogger penyokong mereka.. kami rakyat biasa yang tiada apa apa kepentingan dan jawatan tetap bersama DSN. Kak Elli artis yang tiada apa2 istimewa pun ada hati perasaan insan ini banyak berjasa pada rakyat..

hanya yang berhati binatang busuk kencing pentingkan diri dan bodoh analisa..cepat melatah bila kalah.. pemikiran lemah dan suka menyalahkan orang lain.. you are looser WAN AGLY@ UGLY MAN

Dari awal episod kekalahan BN (UMNO still menang), Najib tak minta pun dia dibela, malah ketika dikurung dalam rumah oleh POLIS, dia tak buat sebarang provokasi posting meminta simpati atau mencetus adu domba.. dan dia juga tidak melawan bos bos nya terdahulu seperti Anwar.

Semoga Allah SWT merahmati DSN, biar mereka2 ini terjun dengan kesombongan.. Allah Maha Kuasa.. kami rakyat biasa tetap menghargai mengingati jasa TUAN.. kami sayang ikhlas kerana Allah.. BUKAN SEPRTI MALAUN2 INI YANG HANYA MENCIUM TANGAN KETIKA ADA KUASA..MENCACI KETIKA JADI ORANG BIASA..hipokrasi..


UMNO tak perlu pertahankan saya - Najib
Oleh Nor Afzan Mohamad Yusof
cnews@nstp.com.my
KONGSI ARTIKEL
Share

Tweet

Share
KUALA LUMPUR: Bekas Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak menegaskan, parti itu tidak perlu mempertahankan dirinya kerana beliau berupaya mempertahankan diri sendiri dalam melalui keadaan sekarang.

Katanya, segala tuduhan dan fitnah adalah terhadap dirinya, bukan UMNO. Justeru, adalah tidak adil untuk UMNO menanggung beban.

“UMNO tidak perlu mempertahankan saya terhadap fitnah yang dilemparkan ini. Melalui perbicaraan yang adil, saya yakin dapat mempertahankan diri saya,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam status yang dimuat naik di laman sosial Facebook beliau sebentar tadi.

Pagi tadi Najib mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi atas tiga pertuduhan menerima wang hasil kegiatan haram berjumlah RM42 juta menerusi akaun peribadinya.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara maksimum 15 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai hasil kegiatan haram atau RM5 juta, atau mana-mana jumlah yang lebih tinggi.

Najib, yang melahirkan rasa yakin tidak bersalah terhadap segala pertuduhan ke atas dirinya, sebaliknya menegaskan kesalahan dilakukan hanyalah kerana beliau cuba melakukan yang terbaik demi rakyat, negara dan parti.

“Sebagai Perdana Menteri dan Presiden BN pada masa itu, saya menjadi sasaran pihak lawan yang membuat pelbagai serangan fitnah terhadap saya,” katanya.

Bekas Perdana Menteri berkata, sebagai sebuah parti yang berjaya membawa Malaysia hampir meraih status ekonomi maju dan menikmati ketenteraman serta keamanan sejak Merdeka, jasa UMNO kepada negara tidak boleh dinafikan begitu saja.

Katanya, perjuangan parti berniat baik dan beliau akan terus menjadi ahli UMNO yang setia serta bersedia untuk menghulurkan bantuan jika parti memerlukan, malah akan terus bersuara terhadap apa-apa isu yang menjejaskan rakyat mahu pun negara.

“Saya berhak menggunakan kebebasan bersuara saya dan berhak mempertahankan diri jika timbul lagi sebarang tuduhan dibuat terhadap saya atau kerajaan BN lalu,” katanya yang menjelaskan sebagai Ketua Bahagian UMNO dan Ahli Parlimen, beliau memiliki pengalaman dan pengetahuan dengan apa yang berlaku dalam kerajaan lalu.

Najib turut mempertahankan tindakan turun berkempen sewaktu Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Kandis minggu lalu, dengan menyifatkannya sebagai menunaikan permintaan Datuk Lokman Noor Adam, yang meminta bantuan beliau.

Anonymous said...

UMNO tak kalah yang kalah BN..
Jika kalah pun betulkan kepala otak anda.. apakah kalah kerana kesalahannya?
jika salah buktikan.. bicarakan.. tak payah menyalak di merata-rata mempamerkan perpecahan dan kelemahan UMNO di depan mata musuh terutama kafir dap

Nampaklah sebenarnya yang tak berubah ialah puak2 Wan Ugly dan sebahagian pemimpin2 UMNO yang masih dalam mimpi kemaruk kuasa.. tak boleh terima hakikat perjuangan itu ada masa kalah..

Najib berubah, dia letak semua jawatan dia hanya jalankan tugasnya sebagai ahli parti.. YANG TAK BERUBAH IALAH MANUSIA2 SEPERTI WAN UGLY NEH!!


hebat dan berkesan betul proganda perang saraf PH Yahudi Madey..
hingga dalam UMNO pun terkesan ikut suara mereka.. membenci Najib Razak
yang tuduh fitnah Najib boleh berlagu dengan macam-macam story..

tapi Najib sendiri tak boleh bercakap untuk pertahankan haknya.. maruahnya..
jika dia cakap banyak untuk itu ada org UMNO sendiri gelisah dan marah..

apa ini? bodoh ke bangang? Kenapa UMNO masih terlekat dengan sindrom bodoh dan tembak kaki sendiri?

Suci kah parti PH? skandal berlambak, kenapa ahli padu sokong pemimpin mereka?
akhirnya propaganda meeka memenangi hati rakyat..

kamu geng UMNO? kerja menyalahkan pimpinan..
kamu tau ialah minta WANG.. konon tak boleh buat kerja kalau tak kasi WANG!!

Daripada cawangan ke bahagian ke pemuda semua BERTUHANKAN wang.. tanpa WANG kamu maki pimpinan.. kamu bukan berjuangan..kamu melingkupkan parti dari akar umbi..

bila diuji kalah kamu meraung cari objek untuk disalahkan..kamu langsung tak lihat kamu itu turut punca bersalah dan menyumbang kekalahan..

UMNO masih belum bersih..

spesis seperti UGLY dan blogger2 cari makan ini masih melata dalam UMNO..

mereka bercita2 UMNO mesti menang segera PRU15 atau semua PRK..

mereka berkhayal.. dengan akal dangkal bodoh.. nafsu kuat..

mahu menang kembali bukan kerana perjuangan Agama Bangsa Tanah Air..

tapi cemburu lihat PAN/PBPM kawan2 kamu sedang mewah diulit jawatan..

jadi unsur itu yang jadikan kamu tak sabar untuk menang..

UMNO memang tak berubah selagi ada spesis2 khianat ini..

bila buat kenyataan.. meleret kosong sampah.. berjela jela..tapi maksud tiada..

contohnya sepeti WAN UGLY.. lihatlah content bebelan nya..

tiada satu pun yang realiti.. BERKHAYAL BERSASTERA macam terbang diangkasa..

MALANG SUNGGUH UMNO ADA KETUA PEMUDA BAHAGIAN begini.. !

Anonymous said...

Pemimpin Umno teruskan kerja, kukuhkan perpaduan anda, tak usahlah nak buruk2kan Najib, masanya terlalu besar, just go ahead untuk rakyat, biarlah rakyat teramai membela Najib, tiada ada salahnya Najib dimata rakyat... Kalaulah beliau nak buat kerja2 seleweng ini dah lama dulu dia buat semasa mula2 jadi menteri Besar Pahang puluhan tahun lampau, kenapa perlu metunggu hanya selepas menjadi PM!!!!! Kepada Najib kami rakyat teramai sentiasa bersama2 ANDA?

Anonymous said...

Kepada secretariat Umno banyak komen2 diatas walaupun agak pedih dan pelbagai ragam, ianya dtg dari akar umbi, buatlah some in-depth analysis, input2 sebergini dari rakyat sebenarnya sangat penting untuk way forward, kukuhkan perpaduan, continue engagements dengan orang kampung, walaupun tak semewah dahulu untuk majlis2 anda, rakyat amat faham dan akan terus menyokong anda!!!!

Anonymous said...


celaka..rupanya barua madey yang mahu umno buang najib..ini bukan membaharukan umno tapi merosakkan umno dari dalam..kaedah melemahkan umno dengan melaga-lagakan sesama sendiri.!!! WATCH OUT!

-------------------------------

UMNO Jangan takut singkir Najib - Rahim Tamby Chik

Pengerusi Gagasan Badan Ekonomi Melayu (GABEM), Tan Sri Dr. Rahim Tamby Chik berkata, keberanian pemimpin UMNO menyatakan pendirian dan menegakkan kebenaran dapat menebus rasa benci rakyat kepada parti akibat kleptokrasi dan rasuah.

"Malah ada juga yang berpendapat jika UMNO benar-benar berazam untuk berubah dan memperbetulkan imejnya yang rosak musnah di kaca mata ahli-ahli dan rakyat jelata, kepemimpinan mesti berani membuat keputusan untuk menyingkirkan keahlian bekas Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai tanda komitmen perjuangan parti.

"Rakyat akan menghargai bahawa dalam perjuangan untuk negara, kebijaksanaan dan tanggungjawab agung UMNO adalah memilih kepentingan rakyat sebagai keutamaan nasional yang jauh lebih besar dari hanya terkial-kial mempertahankan kepentingan mana-mana individu tertentu," katanya dalam perkongsian di akaun Facebook miliknya, hari ini. - UTUSAN ONLINE

Tag Berkaitan
Parti dan Pergerakan Politik Terkini

Popular
MAHATHIR

Marina Mahathir
LGBT: Surat terbuka seorang doktor kepada Marina Mahathir


------------------------------------------

UMNO akan lingkup dan tak serik rosak jika mendengar seruan jahat singkirkan Najib ini..

musuh yang label najib kelptokrasi kemudia musuh jalankan agenda jahat kemudia musuh pakai label fitnah itu utk hasut ahli umno buang najib.. oooh sungguh jahat.. ini Yahudi Israel pun tak sejahat ini pecah belahkan bangsanya.. macam madey dan konco2nya.. celakalah mereka ini!

Kita dah agak.. 'gelombang' atur benci najib menusuk dalam UMNO ini didalangi syaitan syaitan belaan Mahadey Kutty.. nah.. si berok tua Tambhy ini dah mula mengokok.
Madey sangat berdendam dengan Najib dan mahu balas dendam..

dendam mahadey biasanya akan 'mengorbankan' banyak manusia.. lupakah kita pemecatan Anwar, apa jadi kepada KL dan bangsa Melayu? berpecah hur hara dan hingga kini kesannya!

Demi survival parti keramat, suara syaitan untuk memaksa ahli umno tolak Najib ini ialah lambang bahawa madey suda berjaya tempatkan 'jin setan' nya dalam UMNO..

tolaklah seruan ini.. game plan madey belum tamat.. dia sangat mahukan umno dan singkirkan Najib.. dia mahu mokeris masuk umno semula..
hati2lah wahai penggerak2 umno.. mahadey makhluk yg sgt licik..

tiada satu pun pertuduhan lekat padanya sedangkan skandal jahatnya amat banyak..


Anonymous said...

HIDUP NAJIB....AMINNN!!!

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget