KL CHRONICLE: Mahkamah Indonesia : Kapal Mewah Equanimity tiada kaitan dengan 1MDB #MalaysiaTertipu

Wednesday, August 8, 2018

Mahkamah Indonesia : Kapal Mewah Equanimity tiada kaitan dengan 1MDB #MalaysiaTertipu


Mahkamah Indonesia memutuskan pemilik kapal mewah Equanimity yang sah adalah Equanimity (Cayman) Ltd. dan tiada kaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Brigadier Jeneral Polis Direktorat Tindak Pidana Ekonomi dan Khusus, Dr. Rudy Heriyanto Adi berkata, keputusan Mahkamah Daerah Jakarta Selatan tidak boleh dipertikaikan.

“Selain itu, mahkamah turut memutuskan untuk segera mengembalikan kapal tersebut kepada pemiliknya, Equanimity (Cayman) Ltd. kerana rampasan itu tidak sah dan dibuat tanpa asas undang-undang,’’ katanya dalam kenyataan hari ini.



Kapal layar mewah didakwa milik ahli perniagaan Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low itu dirampas oleh pihak berkuasa Indonesia di Bali pada Februari lalu kerana dipercayai dibeli menggunakan dana yang didakwa diseleweng.


Polis Indonesia juga mengesahkan berita penemuan wang tunai bernilai RM1 bilion dalam kapal Equanimity yang dirampas itu adalah palsu.

Timbalan Pengarah Direktorat Jenayah Ekonomi Khas, Pesuruhjaya Tinggi Polis Indonesia, Da­niel Silitingo berkata, tiada sebarang wang tunai yang ditemukan sepanjang proses pencarian bukti di dalam kapal mewah tersebut.

Berita penemuan wang tunai tersebut tular dalam media sosial selepas pihak berkuasa Indonesia merampas kapal tersebut dan isu itu dipolitikkan oleh pihak pembangkang yang mengaitkannya dengan dana yang diseleweng daripada syarikat 1MDB.

Dalam pada itu, Mahkamah Indonesia turut memutuskan tiada keputusan mahkamah menunjukkan bahawa pemilik kapal mewah itu me­lakukan jenayah.

“Jika kesalahan itu tidak dapat dibuktikan, maka rampasan juga tidak seharusnya berlaku,” kata beliau.

39 comments:

Anonymous said...

Modus operandi..
1. Sambut menyambut..
2. Di ulang ulang..

Maksud sambut menyambut ada pembuat fitnah dan dikuti penyokong disebarkan secara menyeluruh dan berterusan..

Berterusan makna diulang ulang sehingga memberi kesan kpd pengundi atau akhirnya percaya kpd fitnah..

Anonymous said...

Konon penemuan rm1 bilion dlm kapal.. polis indon tak umumpun.. ditular berita dlm media sosial indon dan disambut pihak ph sebagai bhn kempen, dipolitikkan berita tdk benar utk diselewengkan fakta dikait dgn 1mdb..

Anonymous said...

Sama kisah sarawak report atau wsj, doj atau apa saja bhn yahudi yg dah mengaku tu..

Ditular semua berita ekonomi, rasuah, mkn duit apa sahajalah yg boleh dikaitkan dgn 1mdb.. dah pastii najib umno.. bhn itu semua dipolitikkan..

Anonymous said...

Dr kes tular menular berita fitnah tdk mustahil ada org indon yg sama mcm SR... lihat youtube yg mainkan fitnah bertubi tubi ke najib umno byk juga dtg dr indon..guna bahasa indon.. adakah mereka juga berbyr?

Anonymous said...

Macai ph sebar berita palsu 1bilion sebelum pru diikuti sumpah seranah maki hamun kat najib dan umno.. kumpullah fitnah tu sekali dgn bonus selagi org percaya dan selagi dibaca org sampai ko mati pun fitnah yg berterusan akan di catat tak kan berhenti.

Pdn muka lebih suka percaya fitnah.
Lebih percaya kpd kafir dr islam.
Asalkan najib umno bn kalah.
Dosa fitnah bertambah.

Anonymous said...

BILA LAH MAMAK MATDEY MAHATAIK AL KUTTY NI NAK MAMPOSSSS!!!!

Anonymous said...

Agak pelik bilamana peguam perlukan sehingga 9 bulan untuk tentukan pemilik kapal? Kenapa lama sangat masa diperlukan dalam kecanggihan dunia teknologi, REAL TIME sekarang? Apa2 pun 9 bulan hatta 9 tahun pun rakyat tak ambil kisah sebab umum tahu NAJIB TIADA KENA MENGENA DENGAN KAPAL INI... pertuduhan yg banyak2 itu pun telah dikumpulkan dan ianya lansung TIADA KENA MENGENA DENGAN 1MDB ATAU KAPAL INI... betambah pening kepala kutty bagaimana nak mengenakan NAJIB?

Anonymous said...

TU SEBAB ORANG PANGGIL KERAjaan PAKATAN HAPRAK!!!!

Anonymous said...

Tapi rakyat yg bongok berlonggok longgok ni memilih pH jugak

Anonymous said...

Penyokong PH ibarat telah dirasuk jin/termakan barang kotor (sama seperti termakan "nasi kangkang").Bagi yg muslim perlu banyak beristighfar bagi yg non-muslim fikir2lah dgn mendalam.

Anonymous said...

Bkn saja tempoh lama.. kita semua kena tipu.. kencingggg merata..

Baca segera utusan online pasal kos selenggara kapal layar.. pakar kapal mewah dah sentuh isu ni.. tak masuk akal kos 3jt sebln..

Duit rakyat woiiiii.....

Anonymous said...

Maklumat dihujung jari.. dia ingat rakyat tak pakai kapal mewah mcm cucu atok boleh sesuka hati kos selenggara up up up.. dah jd mcm projek mega up up up..

Apa kabar tommy?
Kah kah kah..

Anonymous said...

Betul betul haprak..

Kata mahacai, biar pilih bkn islam asal tak menipu... tak menipu.. fitnah bersepah sepah tak menipu.. 100hr je mcm mcm terbongkar.. mungkir janji tu tak menipu ke..

Nanti ada yg kata dia org tak pernah sebut kos 3 jt.. tu berita fitnah..
Kah kah kah.. cepat simpan sebelum delete.. u turn....

Anonymous said...

100 HARI...DAH NAK TINGGAL 7 HARI...TAPI HABUK PUN TARAKKK....

BULAN SEPTEMBER NI LAGI SEDAP...HARGA BARANG AKAN NAIK...

PAKATAN HAPRAK HANCING....

Anonymous said...

3 × 9BLN = 27jt.. baru jumpa nama pemilik... kaya weeeiiiiiii..

KAH KAH KAH... DUIT RAKYAT..

Kata org lantik firma sendiri betul ke tommy?

Anonymous said...

Baru je nak mendongak, kepala megat jack kejora kena kencingggggg lagi... tak bernafas bebbbbb lemas lejun basah..

Dedak punya pasal redah air kencing bkn redah hjn... kah kah kah

Ni baru penyakit kronik telan air kencing kaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh..

Dah jd org mereng sakit kronik sakit kronik sakit kronik... virus air kencing dah tembus otak..
KAH KAH KAK..

Anonymous said...

MALAYSIA BARU
MALAYSIA TIPU HARI HARI

MALAYSIA AUTA
JD BHN LAWAK DUNIA KAPAL LAYAR
KOS SELENGGARA 3JT BLN

Anonymous said...

Cpt baca kos sebenar selenggara kapal layar di berita terkini utusan online..

Anonymous said...


CUBA KITA FIKIR WARAS, KERA JAAN JENIS APA INI MENIPU TAHAP GILABABI??

MAHADEY MUGADEY BERHAJAT UNTUK MENINGGAL DALAM KAPAL INIKAH??


Belanja RM3 juta sebulan berpesta atas kapal layar mewah

LANGKAWI 8 Ogos - Berbelanja RM3 juta sebulan bagi kerja-kerja penyelenggaraan sebuah kapal layar mega adalah seumpama mengadakan pesta mewah setiap hari di atas kapal sedangkan utiliti kapal layar digerakkan setiap waktu, seorang pakar kapal layar mewah memberitahu Bernama hari ini.


Pengarah operasi Mega Yacht Club of Vanuatu Ltd, Nicholas de Souza, berkata jumlah itu juga adalah lebih daripada mencukupi untuk pengambilan anak kapal dengan gaji yang tinggi dan kapten kapal kanan secara tetap.



"Dan (jumlah itu cukup untuk) mengambil kakitangan perkhidmatan tambahan sehingga 25 orang tetapi untuk berbelanja RM3 juta ia tentunya pesta setiap hari atau pesta amat besar setiap minggu," katanya.


Beliau menyatakan demikian ketika diminta mengulas satu laporan berita bahawa ia menelan kos kira-kira RM3 juta sebulan untuk menyelenggara sebuah kapal layar yang amat besar. Equanimity, yang dikaitkan dengan kontroversi susulan dakwaan bahawa ia dibeli dengan menggunakan dana daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).


Kapal sepanjang 91.5 meter itu tiba di Pelabuhan Klang semalam selepas kerajaan Indonesia, yang merampasnya awal tahun ini, bersetuju untuk menyerahkan penjagaannya kepada pihak berkuasa Malaysia.


Dengan kepanjangannya, de Souza berkata, Equanimity dianggap sebagai sebuah kapal layar dalam kelas mega dan tidak ada marina di Langkawi, setakat ini, mempunyai kapasiti untuk menerima kehadiran kapal yang bersaiz sebegitu.


Dengan pengalaman menguruskan beberapa kapal layar mega di beberapa negara, beliau berkata anggaran kos penyelenggaraan Equanimity adalah melebihi perbelanjaan biasa mana-mana kapal layar mewah yang beliau ketahui.


"(Angka yang dilaporkan) boleh membuat krew dan tetamu kapal menikmati kemewahannya, lebih daripada tinggal di hotel enam bintang untuk tempoh masa yang lama," katanya.


Menurut beliau, walaupun kos boleh berbeza-beza dari satu tempat ke tempat lain, perbelanjaan penyelenggaraan asas untuk kapal layar mewah di Langkawai hanya mencecah kira-kira RM75,000 sebulan melibatkan krew minimum dan bayaran tempat parkir


"Sekiranya ia (Equanimity) (dikekalkan) di sini, ia (memperuntukkan RM3 juta sebulan) akan (mencukupi) seperti mendapat semua krew di hotel kelas tinggi, yang lain memerhati dari atas kapal setiap masa dan menghiburkan tetamu hampir setiap hari," tambah beliau. - BERNAMA

Anonymous said...



Rasanya sampai sudha masanya Majlis Raja Raja Melayu bermesyurat diketuai oleh SYDP Agong untuk memanggil Panglima Angkatan Tentera Askar Melayu DIRaja untuk diistiharkan MAGERAN..
negara dah semakin kucar kacir.. tiada harapan lagi untuk dipulihkan selagi mahadey laknatullah masih wujud atas muka bumi ini..

Anonymous said...


SEBAB ITULAH KITA MAHU PEMIMPIN UMNO ADA TERAS AGAMA YANG KUKUH SEPEI DS ZAHID HAMIDI..INILAH CIRI CIRI AKHLAK ADAB MELAYU ISLAM WARISAN BERZAMAN.. KINI IA LUNTUR KERANA MATERIALISTIK..PENTINGKAN DIRI.. JANGAN DIROSAKKAN PEMIKIRAN OLEH ZAMAN MODEN SEKULAR DAN KEJAHATAN MAMAK KERALA KUTTY!

-----------------------------------------------------

'Jangan pijak sahabat bila ia berada dibawah pinggang'-Zahid

“Kita harus bersikap bahawa jika seseorang sahabat itu kini jadi miskin dulu kaya atau dulu berkuasa kini tidak, mereka harus dihormati.

“Dalam keadaan itu, kalau berbeza pendapat pun, ada kaedah sahsiah yang baik untuk kita satukannya,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Pengerusi Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Johari Abdul Ghani, yang mencadangkan supaya Datuk Seri Najib Razak ‘direhatkan’ daripada kempen pilihan raya kecil.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid berkata, sahabat tidak harus ditindas hanya kerana tidak lagi berada di kedudukan yang lalu.

“Janganlah memijak kepala seseorang apabila tengkuknya berada di bawah pinggang’.

“Dalam keadaan itu, kita harus mempunyai kaedah tasawuf walaupun kita tak setuju dalam beberapa langkah yang dilakukan,” katanya.

damak mwsu said...

AKU TAK BODOH
AKU TAK BODOH
AKU TAK BODOH
AKU TAK BODOH
AKU TAK BODOH
AKU TAK BODOH
AKU TAK BODOH
HANYA YANG BODOH SAHAJA PERCAYA PH
HANYA YANG BODOH SAHAJA UNDI PH
HANYA YANG BODOH SAHAJA SOKONG PH
HANYA YANG BODOH SAHAJA SETUJU PH
HANYA YANG BODOH SAHAJA YAKIN PH
HANYA YANG BODOH SAHAJA SUKA PH
HANYA YANG BODOH SAHAJA SAYANG PH
PH DAN SI BODOH ADALAH SAMA TARAF

Anonymous said...

Hahaha ni dia dlm utusan..

berhajat nak meninggal dlm kapal.. teringat kisah kamal artartuk di penghujung nyawa dibawa belayar ke tgh lautan hanya nak hilang suhu bdn panas melampau tapi tak juga reda.. melolong lolong menjerit jerit..

Anonymous said...

'Audit dedah salah guna RM18 bilion tabung bayar balik GST'


PARLIMEN | Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendedahkan kekurangan RM18 bilion dalam tabung bayaran balik GST dan mendakwa pentadbiran terdahulu menyalahgunakan wang tersebut.

Pendedahan itu berikutan tuduhan pentadbiran terdahulu telah 'merompak' dana bayaran balik GST itu.

Ketika membentangkan RUU Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Mansuh) 2018 petang tadi, Lim berkata jumlah keseluruhan bayaran balik GST adlaah sebanyak RM19.4 bilion semenjak pelaksanaan cukai itu sehingga ke 31 Mei 2018.

"Jumlah wang baki yang sedia ada dalam tabung bayaran balik (GST) RM 1,486 juta, saya nak tegaskan ini jumlah wang yang disahkan selepas pemeriksaan dan audit dalaman oleh jabatan kastam, menandakan bahawa kekurangan kira-kira RM 18 bilion," jelas beliau.

Lim berkata ini berdasarkan audt dalaman dan pemeriksaan jabatan kastam.

"Tunggakan sebesar ini... berlaku bukan saja kerana garis panduan tidak dipatuhi, tetapi ia dianggap... kerajaan dulu untuk menyelewengkan jumlah wang baki yang sedia ada," tambahnya.

Dakwaan BN palsukan akaun

Menurut perangkaan jabatan kastam, jumlah bayaran balik GST untuk 2017 adalah sebanyak RM9.18 bilion, pada 2016 (RM6.78 bilion) dan pada 2015 (RM610 juta).

"Tunggakan bayaran balik adalah disebabkan kelemahan aliran tunai kerajaan persekutuan akibat kekurangan disiplin fiskal, pembaziran berleluasa dan pertambahan hutang yang besar," maklum Lim.

Beliau mendakwa pentadbiran terdahulu memalsukan akaun dan menyalahgunakan dana dalam akaun bayaran balik GST untuk menutup defisit dasar kewangan kerajaan.

"Apa yg dilakukan oleh pentadbiran terdahulu merupakan pemalsuan akaun dan penyelewengan tunggakan bayaran balik cukai (GST) untuk kegunaan lain atau menutup defisit supaya menunjukkan keadaan akaun baki semasa kelebihan.


"Kami kesal bahawa tunggakan ini berlaku kerajaan lama masukkan kutipan GST ke dalam akaun amanah yang dikhaskan untuk melunaskan tuntutan cukai.

"Kerajaan BN telah merompak akaun amanah tersebut," dakwa Lim

Anonymous said...

Duit tuntutan semula GST pun kau rompak...rm18 billion. Pukimak kerajaan umno. Pukimak najib. Mampuslah kau cepat sikit. Macam mana cukai tak jadi berlapis? Yang akhirnya merana adalah rakyat. Kepala bapak kau semua

Anonymous said...

Pegawai-pegawai keselamatan di Jabatan Perdana Menteri yang direman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini didakwa mencuri wang tunai berjumlah RM3.5 juta daripada pejabat bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak pada malam pilihan raya umum ke-14 lalu.

Sumber memberitahu Malaysiakini seramai 17 anggota keselamatan mengambil wang itu - yang dikatakan SPRM sebahagian dana pilihan raya Umno- apabila mengetahui "BN tewas pilihan raya."

"Para anggota keselamatan adalah sebahagian daripada pasukan bertugas malam itu untuk menyediakan kawalan keselamatan di jabatan berkenaan.

"Mereka yang ditangkap adalah orang yang pada masa itu ditugaskan untuk menjaga bangunan utama di mana terletaknya pejabat perdana menteri.

"Dipercayai apabila mereka mengetahui BN akan kalah pilihan raya, mereka memutuskan untuk mengambil sesuatu untuk diri mereka sendiri dan masuk ke pejabat bekas perdana menteri," kata seorang sumber.

Wang itu, tambah sumber berkenaan, tidak disimpan dalam peti keselamatan.

Pihak berkuasa mengesyaki kumpulan berkenaan telah menyapu bersih semua wang tunai yang didapati di pejabat berkenaan.

Sumber lain berkata pihak berkuasa mula curiga terhadap penglibatan suspek apabila mereka dilihat menayangkan kemewahan mereka secara mendadak, termasuk membeli motosikal baru.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Seri Azam Baki mengesahkan anggota keselamatan berkenaan sedang disiasat, namun enggan mengulas lanjut.

Terdahulu hari ini, SPRM memperoleh perintah tahanan reman selama lima hari terhadap suspek, berusia antara 31 dan 51 tahun di Mahkamah Majistret Putrajaya bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 23 Akta SPRM 2009.

Dilaporkan SPRM telah merampas wang tunai berjumlah RM840,700 daripada suspek, bersama sembilan motosikal bernilai RM90,000.

Anonymous said...

Pukimak kau..Nak alih isu kau buat isu.. ko ingat ko boleh alih isu.. mcm fitnah berlapis lapis.. sentapppp

Dlm parlimen dah disuruh senaraikan.. pukimak ko.. dlm dewan rakyat boleh la ko melalak.. gonend dah disuruh senarai audit tu.. ramai yg mintak.. mampos la cepat sikit..

Kepala bapak ko.. pekerja kerajaan tu bersepah org ko.. apsal tak tangkap dan dakwa... dah diaudit dakwa la bahagian yg ko sebut tu.. tak kan kapal je boleh bawak balik..

RAKYAT MERANA KAH KAH KAH..
Rakyat zmn kini ke yg merana.. semua bantuan dah dibatal.. dibuang kerja.. brg mahal.. kos bertambah.. atau TOWKEY yg merana kena byr cukai...

6% GST brg lebih murah dr sifar.. sst 10 + 6% nak tambah lagi.. ko kata rakyat happy kah kah kah..

Kutipan 6% gst lebih byk dr sst.. untunggggggg towkey... merana rakyat...

Kepala bapak engko semua rba dap..
PANASSSSSSS.... KENCINGGGGG

Anonymous said...

Bodoh.. benda yg gone end berlawan dgn pembangkang dlm parlimen ni ko nak jd bhn bukti..

Apsal ko tak tulis semua perbahasan.. soal jawab dr pihak pembangkang.. ko ambik yg gone end sebut je... bodoh..

HOIIIIIII dgr la perbahasan tu semua.. bkn sekerat kerat tulis.. lepas tu buat video gone end bercakap semua org terduduk kah kah kah.. bodoh bangang.. bila pihak kerajaan bercakap semua pihak pembangkang terduduk.. bersepah video sampah dlm youtube..

KAH KAH KAH...

Anonymous said...

Engkau tau sape yg berperang mulut dgn pembangkang.. mcm kerang busuk.. jawab merapu..

Gone end
Tony puaka

HOOIIIIIII PI TENGOK 2 EKOQ NI BERSOAL JAWAB PASAL GST... CARI VIDEO PENUH BKN VIDEO SEKERAT SEMUA ORG TERDUDUK..

KAAAAAAHHHHHHHHHHHHH....

Anonymous said...

HAHAHAHA... PH DAH SENTAP.. NAK ALIH ISU BAWAK CITER LAIN..

TANGKAP JE LA.. SIASAT LA.. DAKWA JE LA.. TU KAN PENGAWAL KESELAMATAN.. PENGAWAL KESELAMATAN JAGA DUIT BANK PUN BERSEPAH MEROMPAK MEMBUNUH.. KO NAK KAIT DGN UMNO.. KAH KAH KAH..

KO TAK BOLEH ALIHKAN ISU NGOKKKK..
KAMI AKAN ULANG ULANG ULANG...

Anonymous said...

Gone end hanya berani sebut dlm dewan rakyat yg mana bebas berkata tak boleh didakwa... ko suruh gone end ulang kata kat luar dewan "kerajaan bn merompak akaun amanah" BERANI..

Uneducated mcm puok engkau yg disebut madey bolehlah jd lembu..

Anonymous said...

Nanti kita sapa warga felda.. inilah yg paling ditakuti gone end.. berusaha alih isu supaya rakyat lupakan felda...

Kapal tu hanya tempat pengalihan isu.. tu pun kena jerat.. kos selenggara up up up.. pdn muka.. rakyat akan sdr...

BETUL KE GONE END DILARANG MASUK CHINA?
PDN MUKA JIKA BETUL.. ADA ROMBONGAN KE CHINA MEMUJUK?
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA..

Anonymous said...

Tomato mmg mcm tu..dh jafi ketajaan pn masih nk memfitnah..klu betul telus..itu audit terang satupersatu..bukat terus jawaoan..pasal tu la math.kt sekolah..nk tunjuk jalan kerja cmna dapat hasil jawapan..kena terang satupersatu..yg uneducated je terus bagi jawapan..akhir nyew ...faill...banganggg

Anonymous said...

Ketua bangang..patut la pengikut pn bangang

Anonymous said...

di sini ramai yng beri pendapat yng bernas dan ada fakta...tolong pergi kt pak din blog...ramai penyokong PH belasah kaw kaw Pak din. kesian dia...meh kita hentam pulak penyokong ph tu..dah bebal bodoh bangang fakta semua tak ada...mmg hati mereka dah dibutakan Allah Nauzubillehminzalik

Anonymous said...

Pegawai kastam jaga dadah 30 million lesap 2 hari lepas tu salah Najib jgk ke?? Banglo gone end dengan taman manggis terowong hantu bila mau bicara??

Babi sudah kencenggg merata..rakyat buleh apa??!!

Anonymous said...

Cinebabi atas tu cuba nak jadi babi tonggek nak selamatkan BAPAK BABI KEPALA PENYAMUN PEMANG..
miss P sulah kangkang..gone end sulahh senang..kikikii

Kes rasuah besar mentri kewangan akan jd barah buat kera jaan haprak mahababi kutty.. Tkde satu negara dkm dunia akan melabur dengan yakinnya perompak dlm kes mahkamah jadi mentri

Anonymous said...

Kapal EquaniKutty hanya satu wayang utk mengaburi mata rakyat tentang Janji 100 Hari yg dicapati itu.
Kerja divert ni memang kepakaran puak Pakartune Haprakpune, dia org masih beranggapan yg semua rakyat boleh ditipu. Hanya yg uneducated je percaya wayang terbaru ini..

Anonymous said...

Menjadi milyuner/milyarder adalah mudah, bisa diwujudkan hanya dengan bekerja dari rumah, dan dapat diraih dalam tempo yang singkat.

Anda mau tahu caranya?

Artikel pada blog ini menjelaskan secara menyeluruh dari A s/d Z tentang cara bagaimana untuk memperoleh kebebasan finansial secara mudah, sederhana dan dapat ditempuh dalam waktu yang sangat singkat. Informasi selengkapnya, silahkan kunjungi alamat berikut: https://bit.ly/2MY8AAJ

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget