KL CHRONICLE: UMNO Bantah Keras Usaha Rejim Pakatan "pecahkan" MARA

Saturday, July 28, 2018

UMNO Bantah Keras Usaha Rejim Pakatan "pecahkan" MARA


1. Majlis Tertinggi UMNO menentang keras sebarang usaha Kerajaan Pakatan Harapan untuk merombak core-business MARA melalui konsep “pengasingan dan penyerapan” ke bawah beberapa kementerian seperti Kementerian Luar Bandar, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Kementerian Pelajaran.



2. UMNO dapat menghidu jika formula ini dilaksanakan ; ia sebenarnya jalan menuju kepada fasa penutupan dan pemansuhan MARA yang selama ini telah banyak berjasa dalam pembangunan Melayu dan Bumiputera di seluruh negara

3. Kerajaan Pakatan harus sedar bahawa MARA terwujud mengikut Akta Parlimen pada tahun 1966. Ia telah dibahas dan diluluskan di Dewan Rakyat. UMNO amat dukacita jika sebarang rombakan ini dilaksanakan tanpa merujuk dan dibawa semula ke Parlimen.

4. MARA tidak wajar menjadi mangsa kekejaman politik atau politik balas dendam. MARA terbentuk dari resolusi Kongres Ekonomi Bumiputera Pertama pada 1965 yang mahukan agenda perjuangan Bumiputera diperjuangkan. Bermula dari RIDA, kemudian lahirnya MARA dan sehingga detik ini genaplah 52 tahun agensi ini menabur bakti terhadap masyarakat Bumiputera.

5. UMNO percaya usaha memecah-kecilkan MARA dan diletakkan dalam pelbagai kementerian akan menyukarkan MARA mencapai matlamatnya membantu Melayu dan Bumiputera.

6. UMNO mahu kerajaan mengekalkan MARA sebagai satu agensi amanah Bumiputera yang dapat meneruskan perjuangan seperti yang dihasratkan oleh Kongres Bumiputera menerusi seliaan satu kementerian.

7. UMNO berharap kerajaan harus bertindak rasional menjaga kepentingan awam dengan mengekalkan agensi yang selama ini menjadi nadi kepada ekosistem masyarakat akar umbi. UMNO tetap akan mempertahankan MARA demi rakyat.

Dato' Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi
Presiden UMNO
Kuala Lumpur
28 Julai 2018

40 comments:

Anonymous said...

.

Padan muka orang melayu yang undi PH pada PRU yang lalu . Melayu kearah bangsa yang bangsat di tanah air sendiri .

.

Damak MWSU said...

Buat pertama kali dlm sejarah Malaysia, kerajaan persekutuan didominasi oleh bukan dari kaum majoriti. Oleh itu adalah bukan menjadi suatu yang menghairankan apabila polisi² keadilan menurut syarie sedikit demi sedikit diubahkan kepada polisi keadilan bercorak sekular.
Seperkara yang ingin dipesankan, janganlah menyalahkan kerajaan jika sesuatu yang tidak pernah diinginkan selama ini akan terjadi. Sebaliknya kita sendirilah yang bersalah kerana memilih haluan kebinasaan.

Anonymous said...

Aku dilatih di ikm...
Dr 0 hingga bokeh berbanga..dpt tangung anak bini..tk mewah..cukup la..anak pn dh berkerja dgn jawatan doktor pelatih..juga di bawah mara..Alhamdulillah..terima kasih mara..klu takder mara..tk pasti anak sy bole jadi doc atau tak..kerana..mara mmg terbaik..utk anak2 melayu..walau bagai mana mara tetap menyedia kn kuota utk bangsa lain..jika di bubar kan..dikuatiri..kuota anak2 nelayu pula yg kurang..begitu pun..ramai dikalangan pelajar tu tomato..apa nk buat..

Anonymous said...

Aku mmg jarang maki hamun org. Tp kali ni mmg aku marah. Celaka punya PH.

Anonymous said...

Dari mana dapat berita? Umno boleh hidu..kata zahid hamidi. Dah macam anjing pulak..sesuatu berita dihebohkan atas alasan "boleh hidu". Kalau tak betul berita dihidu tu macam mana? Kan ke fitnah namanya..

Unknown said...

Memang pakatoon cukup haram jadah. Sekolah persendirian cina yang tak layak diberi peruntukan pun dibantu.... Program PhD (MyBrain15) pula boleh ditangguhkan....

Apa nak hairan dengan MARA bakal dipecah-pecahkan sebab yang betul-betul memerintah Malaysia sekarang ni adalah kaum cina babi DAPig, mereka memerintah melalui proksi yang mempunyai suara paling sikit dalam komponen pakatoon.

Jangan ditanya dengan babi cap πŸ…πŸ…πŸ… sebab mereka jenis babi yang diberi dedak dan air kencing hari-hari.... Lepas kenyang , hanggok-hanggok je apa kata tuan babi mereka....

Muahahahahahahahahahaha

Unknown said...

Tahniah... Tariff air selangor akan naik tak lama lagi. Ini aku hidu dari keling bernama Xavier.... Ko nak kata ni fitnah juga ke...????

Wakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

Mybrain sudah ditangguhkan sejak pertengahan 2015. Najib bantu sekolah swasta cina sejak dulu lagi.


GEORGETOWN: Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan komited untuk terus berlaku adil kepada semua rakyat bagi membolehkan mereka mendapat pendidikan yang sewajarnya.
Perdana Menteri berkata demikian ketika berucap melancarkan Kayuhan Amal 1Malaysia 2011 Untuk Pendidikan anjuran Kwong Wah Yit Poh di sini, sebentar tadi.
Pada majlis itu, Najib yang turut mengayuh basikal sejauh tujuh kilometer turut menyampaikan sumbangan RM15 juta kepada 15 sekolah menengah kebangsaan dan persendirian Cina sumbangan 1MDB dan orang awam.

Unknown said...

Alahai babi 7:11...setakat ko cakap guna lubang jubor siapa nak percaya yang biasiswa mybrain dah ditangguhkan sejak 2015 tu...???

Lagi satu, yang ko copy paste artikel Najib tu adalah SUMBANGAB, bukannya peruntukan yang macam menteri pendidikan NOBRAIN umumkan semalam... Cuba lagi ye babi 7;11, setakat ko nak perbodohkan macai πŸ…πŸ…πŸ… boleh la... Sebab macai-macai tu semuanya taraf macam ko-->>UNEDUCATED...

WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAK

Unknown said...

Perbezaan SUMBANGAN dengan PERUNTUKAN pun rupanya macai pakatoon tak faham. Udah la tu, buat kenyataan media pun dalam bahasa cina, apa la menteri pendidikan NOBRAIN nak cuba sembunyikan.... Dia ingat semua rakyat bodoh macam macai πŸ… πŸ…πŸ… kot...


Muahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Melayu semua perlu bersedia untuk jadi bangsat.

Anonymous said...

Haa.. tepok3

Unknown said...

Wei babi 7:11... Kalau program biasiswa MyBrain15 ditangguhkan sejak pertengahan 2015, yang link bawah ni cerita pasal apa pula...??? Pasal mak babi kamu beranakkan babi yang UNEDUCATED macam kamu ke...??? Jenis bodoh tak boleh diajar....

https://biasiswa.mohe.gov.my/MyBrain15/v2/index_mymaster2018.php

Kah kah kah kah kah kah

Unknown said...

Spesis MELAYU BANGSAT dah berjaya dihasilkan..... Contoh paling ketara macam babi 7:11....

Keh keh keh keh keh... Oh ye, nama sebenar babi tu adalah Mohammad Azren. Tapi jangan ditanya pada dia betul ke tu nama dia... Babi tu takkan mengaku punye...

Wakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

Ramai yg tajaan mara pon undi ph.
Jnis x bersyukur. Nak semua free. Krajaan salah sikit, habis dibencinya semua prkara mcm xdak satu kebaikan pon krjaan buat utk rkyt.

Anonymous said...

Jenis tak sedar dek untung

3Ms Stupid said...

Pencacai PH ni semua pemalas..telan je apa yg dihidangkan..sebab tu Kena kencing pon dihirup...hahahah...anon 6:39 & 7:11...otak dah start jammed kencing makin bertakung...

Anonymous said...

Sekolah tahfiz nak ditutup, sekolah private cina nk diberi duit sampai kiamat. Cilako kerajaan pee.eh

Khalid ismath said...

Apa guna melawat sekolah sini sana tangkap gambar meja berlubang kerusi patah tapi akhirnya dana disalur ke sekolah2 swasta yang sudah kaya raya?!

Menteri Pendidikan Paling Bodoh!

Anonymous said...

mohamad azren dan satu lagi megat azmi... hahaha

Anonymous said...

Siakap senohong, gelama ikan duri,
Bercakap bohong, lama-lama jadi Maszlee.

Anonymous said...

Haha..tepuk2 lagee

Anonymous said...

Anon 9:40;
Ko kena tukar ikan duri tu ke ikan keli baru sama bunyi belakang pantun dgn maszlee. Cer try...

Anonymous said...

Eh silap.. aku yg tulis ats ni utk anon 9:55 yg berpantun tu.. tukar ke ikan keli

Anonymous said...

Haram Jadah PH habis duit bantuan pelajaran tajaan SKM dibekukn

Anonymous said...

Sumbangan dengan peruntukan pun keliru, royalti dgn profit sharing lagi la taktau. Patut atok kata ramai uneducated kat mesia

Anonymous said...

Namanya tersohor di antarabangsa...maknanya kita telah berjaya dari segi misi Khazanah," katanya kepada media selepas merasmikan Restoran Pok Usop Ayam Kampung di Setia Alam, di sini, hari ini.

DULU RASMI EVENT BESAR, SEKARANG RASMI KEDAI MAKAN. KESIAN.

3Ms Stupid said...

Anon 29 Jul 6:49...

Janji jgn mcm otak pengundi PH sudah..
Rela jadi pencacai...hirup kencing hari2...hahahahaha

Kalau melayu yg undi PH, Kesian le nenek moyang dia, dpt keturunan otak hancing....

Anonymous said...

ANUS 6.49 AM,

Betul tu, sekarang ni Pakatun Haprakpan pula berkuasa & akan merasmikan event yg besar2 penuh glamer, ade disajikan tarian gelek lagi. Jadi, ape bezanya kerajaan BN dgn kera jaan Haprakpan sekarang ini?
Itu semua biasa dalam hal politik, siapa berkuasa dia berhak buat ape je. Diyakini, kes2 rasuah & salah guna kuasa pun tak akan berkurangan di era rejim Haprakpan ini.. sama je. Dua kali lima.
Tapi kerajaan BN lebih baik dari kera jaan Haprakpan dalam segi yg lain.

INGAT, ADA KUASA, MAKA ADALAH RASUAH!!
BUKAN DI NEGARA INI JE, MALAHAN SELURUH DUNIA.

Anonymous said...

anon 6:49 dah meroyak. kuat hirup kencing atok tua93. kepala pun jadi pening.. kah kah kah kah

Anonymous said...

Betol tuan anon 6.20..tapi..maaf kalau kasar..entah2 anak tuan pn sokong PH..permainan persepsi dan keseronokan memberontak tu makin ditanam bermaharajalela dlm pemikiran anak2 muda..jadi inilah yg kita dpt dlm pru14..itulah senjata atau batu loncatan yg PH guna utk hack minda2 anak melayu dan anak2 muda bangsa lain di Malaysia..sedihkan..tapi itulah dia..game yg dimainkan telah berjaya..game of perception atau kata mudah FITNAH telah menang..sbb tu fitnah ni besar dosanya..

Anonymous said...

Takpela anon 6.39..ikutla nk ckp apa..tp tak kesian ke tgk melayu makin dirogol2 seenaknya..belom lagi bab rakyat teramai akan dirogol bila sst masuk..maaf anon 6.39..muhasabah diri..jangan meludah sebelum berfikir..nant terludah ke diri sendiri..fikir jauh2 ye anak muda..fikir dalam2..mana mahadey bwk rakyat malaysia sekarang..terutama kaum melayu..fikir dalam2 ye..

Anonymous said...

Rasmi kedai kecik takpe. Jgn ade kedai tapi baru 5-6 tahun bukak dah tutup. Mcm kedai roti atok tua

Anonymous said...

Haa... Tepok2

Anonymous said...

Harap melayu bangkit semula. Getready for GE15. Tumbangkan kaum pemerintah kafir bangsat.ini negara Islam, mana boleh diperintah kaum kafir

Anonymous said...

Kena mengakulah Sapa yg undi PH tlh nembuat kesilapan.Satu kesalahan Najib(isu 1MDB yg belum diputuskan bersalah oleh mahkamah) telah korang ganti dgn berpuluh puluh kesalahan yg membina marua Islam dan Melayu.Lantaran Malu, terpaksalah gunakan ungkapan "Asal Najib jatuh". Tp dlm hati meteka penuh dgn sesalan. Padan muka.

Anonymous said...

...membunuh maruah Islam dan melayu.

Anonymous said...

APA YG BEROK 2 EKOR NI BORAKKAN!!!!

Anonymous said...

Sebab ko beruk la tk faham.derang berdua insan mulia.

Anonymous said...

tu bukan berok....tu BABI tu!!!

insan mulia kononnnn......

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget