KL CHRONICLE: @NajibRazak : Jawapan PH dalam isu #HSR mengecewakan #MalaysiaBaru

Wednesday, July 18, 2018

@NajibRazak : Jawapan PH dalam isu #HSR mengecewakan #MalaysiaBaru


Jawapan dari Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali kepada soalan di Parlimen dari Ahli Parlimen Ayer Hitam, Datuk Seri Wee Ka Siong dan saya sendiri berkenaan projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) adalah mengecewakan.



Projek HSR ini adalah satu tender terbuka antarabangsa yang dipanggil secara bersama oleh kerajaan Malaysia dan Singapura. Tender ini hanya ditutup pada 28 Disember, 2018 dan pembida yang berjaya akan dinilai dan diputuskan bersama oleh kedua-dua Singapura dan Malaysia.

Tender itu juga mensyaratkan pembida untuk menawarkan pakej pembiayaan dan kewangan. Berikutan projek HSR adalah sangat kompetitif dan lazimnya pembida akan disokong oleh kerajaan masing-masing.

Untuk itu, pakej pembiayaan juga sangat kompetitif di mana faedah pada kadar sifar atau 0.1 peratus bukanlah sesuatu yang luar biasa.

Tidak lama dahulu, sebuah syarikat Jepun memenangi projek HSR di India dengan pakej pembiayaan 0.1 peratus faedah bagi tempoh 50 tahun dengan 15 tahun moratorium (atau penundaan pembayaran).

Projek HSR Malaysia-Singapura yang berprofil tinggi ini menarik perhatian pembida yang agresif dari seluruh dunia.

Sebab itu, adalah mengecewakan apabila menerima jawapan dari kerajaan PH terhadap dakwaan mereka bahawa kos HSR adalah RM110 bilion, adalah berganda daripada pada anggaran RM55 bilion dan RM70 bilion yang sudah diunjurkan oleh BN dan kerajaan Singapura.

Apabila disoal, Azmin Ali hanya mampu menjawab kos RM110 bilion adalah kos anggaran mereka dan ia mencakupi kos tersembunyi yang tidak dihuraikan biarpun tender yang akan diputuskan oleh agensi kedua-dua negara belum ditutup, kos belum dimuktamadkan dan pakej pembiayaan masih tidak diketahui.

Adakah anda berkata, Kerajaan Singapura menyembunyikan ‘kos terselindung’ ini.

Soalan saya adalah mengapa Kerajaan PH tidak mendedahkan penilaian impak ekonomi projek HSR di mana ia akan menunjukkan manfaat ekonomi serta peluang pekerjaan yang bakal hilang jika projek ini dibatalkan, turut tidak diendahkan oleh Menteri Hal Ehwal Ekonomi yang memilih untuk membuat lawak, daripada menjawab soalan ini.

Ini bukan satu permulaan yang baik untuk parlimen kerana projek sebesar ini memerlukan jawapan yang sempurna kerana ia memberi kesan kepada jutaan rakyat, beratus ribu pekerjaan, hubungan antarabangsa dan aliran ekonomi masa depan Malaysia.

Dari jawapan kerajaan PH yang meragukan terhadap mengapa kos projek HSR berganda kepada RM110 bilion, ia menunjukkan kelaziman kepada mereka untuk menggandakan kos projek yang dimulakan BN seperti HSR, ECRL dan LRT3 dan mendakwa BN menyembunyikan kos sebenar. 

Mereka kemudian akan mendakwa berjaya mengurangkan kos projek itu kepada separuh dan mendabik dada walhal kos baharu mereka adalah lebih tinggi dari kos asal BN.

Bagi isu yang sama, ada wakil Kementerian Kewangan hari ini mendakwa kononnya saya mengetahui kos LRT3 adalah pada angka menjulang tinggi RM32 bilion, dan untuk itu saya minta tunjukkan dokumen di mana saya telah meluluskan permohonan tambahan jaminan RM22 bilion dari surat Prasarana bertarikh 30 Mac 2018. Tunjukkan buktinya. Padahal, ini hanya satu permohonan yang tidak pernah kerajaan BN dulu bersetuju.

Nampaknya kerajaan PH masih lagi kuat berpolitik dan bukannya menjamin kesinambungan ekonomi bagi masa depan negara

30 comments:

Anonymous said...

Baru cakap..isue ditutup dengan isue...ki ki ki jilake..m'sia pasang loyar nk tuntut duit 1mdb di singapura..ki ki ki
Ini gara2 atok 93 dan eguana eng la..istihar sst 16%..argghh la tak la..tomato bukan paham..

Anonymous said...

Ki ki ki..merapu assimi ..menjawab..udah cuak..tetingin oii nk masuk parliment..jadi pemerhati

Anonymous said...

itu namanya menteri kayu...lain yng ditanya lain yng dijawab...so rakyat boleh nilaikan sendiri...menteri hal ehwal ekonomi apa mcm ni

Anonymous said...

bila jawab dengan fakta dan bukti mula la terkinja kinja kepanasan ... macai tomato kunyit tak peduli semua tu .. pemgundi muda k pop baru nak uo yg balik dari pub tak kisah punya.. yg penting kepala berisi dan fly high..

kah kah kah

Reforbasi Madeymugabe said...

Keh keh keh keh... Aku setuju dengan kata-kata DS Najib. Menteri tomato fuckatan akan temberang rakyat dengan menyatakan bahawa kos projek mega kerajaan BN adalah sekali ganda dari yang diumumkan. Kemudian menteri tomato yang sama akan menjadi HERO kononnya berjaya berbincang dengqn pihak kontraktor untuk mengurangkan harga kos menjadi separuh..... Modus operandi yang sama mereka gunakan untuk projek LRT3... Dengan itu macai tomato uneducated akan bertepuk tangan sahaya berkata menteri fuckatan pandai lebih bagus dari menteri BN.....

Kah kah kah kah kah kah.... Skrip drama tokong akan digunakan dalam projek HSR ini nanti.... Kita lihat je drama haprak mereka tu kelak...!!!!!

Anonymous said...

DRAMA TERPAMPANG DLM PARLIMEN..

Mana mau lari?.. mahacai kata kat najib masa kes 1mdb sebelum masuk court.. sekarang 3 sekawan mana mau lari..

Ni pulak si min.. mana mau lari.. hahahaha..

Anonymous said...

Kempen nak menang pru konon janji janji bantu rakyat.. kerajaan rakyat..

Dah menang bantu tokey tokey ..

Anonymous said...

Kempen nak menang pru konon nak selamat malaysia byk hutang nak muflis..

Dah menang nak buat menara tinggi tinggiiiiiiii.. byk duit..
Projek mega upppppp... bertimbun duit..

Anonymous said...

Ingat tak mahacai ph cakap apa kat wakil bn sebelum bersidang.. angkuh sgt.. ni sape yg kena belasah.. hahahaha..

Nampak gayanya tak mustahil takde lagi siaran langsung.. takut rakyat tau...

Anonymous said...

KUALA LUMPUR – Selepas lebih dua bulan Pakatan Harapan menguasai Kerajaan Persekutuan, Gabungan NGO-NGO Hak Asasi Manusia (Comango) kini menuntut janji-janji yang pernah dibuat oleh Pakatan Harapan kepada gabungan NGO tersebut.

Antara tuntutan awal Comango adalah larangan perkahwinan bawah umur di Malaysia, menghentikan penangkapan pekerja asing dan mempromosikan hak asasi golongan lesbian, gay, homoseksual dan transgender (LGBT) di negara ini.

“Tindakan keras terhadap pendatang asing tanpa izin di bawah “Ops Mega 3.0” menimbulkan kebimbangan besar mengenai pelanggaran hak pekerja asing.

“Keputusan Menteri Belia dan Sukan tunduk kepada tekanan berhubung pelantikan Numan Afifi bercanggah dengan Janji 26 kerana Numan mempunyai hak untuk bekerja dan pelantikannya perlu dipertahankan walau apa orientasi seksualnya,” kata kenyataan itu hari ini.

Numan sebelum ini melalui akaun Facebooknya mengumumkan melepaskan tugas menguruskan akhbar dan media Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman kepada Setiausaha Akhbar baharu.

Pengumuman Numan itu rentetan laporan ‘pelantikan’ beliau yang mencetuskan kritikan ramai pihak kerana Numan dilihat sebagai aktivis memperjuangkan hak LGTB, justeru, tidak sepatutnya dilantik sebagai kakitangan Kementerian Belia dan Sukan..

Numan sebelum ini merupakan pentadbir bagi kumpulan WhatsApp untuk menyelaraskan jadual kerja Syed Saddiq selaku Ahli Parlimen Muar selepas Pilihan Raya Umum ke-14 lalu.

Pengumuman Numan itu menyebabkan Syed Saddiq menulis akaun Twitternya kepada Numan: ‘Awak akan sentiasa jadi seorang ‘Bro”

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message to others. Notice all commenters are from the same cybertrooper

Anonymous said...

Tah iya tk idK bro letak jWatan..entah2 letak jawatan yg tu..dpt jawatan pegawai tk rasmi..masyuuk juga

Anonymous said...

Krik krik krik

Anonymous said...

Hahaha timbul lagi ek
Ingat tengah nyelam dok kira ikan kembung lagi

Anonymous said...

Mula2 asmin nk burukkan najib..
Kos tersembunyi kunun..ko hingat yg ko nk klentong tu macai tomato kew..
Terpempan ko aku aku tngok min...ki ki ki..kos tersembunyi krpala hangok ko...ki ki ki
Najib ckp nada tenang jew..tender pn belum pilih yg mana..banyak syarikat masih hantar cuotation..mcmna coast terselindung jadi 110 biliunn..
Hambik ko minn..nmpak kebodohan ko min jamban..
macai dh mula gelisah dgn ph ni klu korang bk tau..aku hantar 2 keping gambar dlm group w'apl yg actif ph..gambar eguana eng ckp.sst 10%+6% service tax..
Gambar atok madey ckp..klu tknak sst..jngan beli barang..terus macai left group..
Group 1 lagi..terus potong cerita lain..buat2 ceria..walau dlm hati mrngelegak marah ph..kui kui kui..betul tak cik minah,ted bongok,anak pak makrop,keluang demond..

Anonymous said...

Anon 10.15 tu..tuan dh bagi tulang babi..suruh counter apa2 isue..sbb tuan sudah gelabah..sbb rkyat tkmau dengar 16% sst tercatat dalam bill..yg rakyat nak..minyak 1.50...tol free...ptptn di mansuh kan..gst ka sst ka..tkmau dlm bill..baru menteri tomato ada akai..dlm parliment ckit lagi tercirit cirit laa.berjawab berdepan..bukan mcm dulu..sehala...asdimin dh kena tadi..yg lain tunggu..jngan sampai YB kerajaan yg keluar dewan ki ki ki ki kk

Anonymous said...

Wei 10:15 cakap melayu laaa.
Lama dok malaysia pun tak tahu cakap

Anonymous said...

maka lepas ini MoF dengan bangganya akan buat press statement menyatakan kos HSR berjaya dikurangkan sebanyak 47% dari kos yg dicadangkan 110 billion
.. maka macai tomato budak k pop baru nak up pun terkinja kinja dengan lehebatan mintri MoF Mesia..

tunggu lakonan manta atok kau dan mintrinya MoF dan Assmin...

kah kah kah kah...

Anonymous said...

AZMIN JAMBAN!!!!!

Anonymous said...

Permulaan tanda2 dan sifat MUNAFIQUN Kerajaan dan pemimpin PH. Tahniah kpd mereka yg pilih PH...

Anonymous said...

Hal Ehwal ekonomi sendiri/taukeh2 yg derma Tong Taik PH...

Anonymous said...

Tender terbuka masih belum tutup..
Tutup 28 dis 2018..
Kaaaaahhhhhhhhhhhhh...

Macaiiii caiiiiii ph.. hangpun boleh antar lagi..
Projek bertambah mahal ada KOS KOS TERSEMBUNYI...

Bagi org awam mcm rakyat biasa jika bercakap kos tersembunyi, benda benda tersembunyi tu di kata songlap duit.. rasuah letewww...tu kata org awam.. maksud yb ph tak tau le..

Anonymous said...

1mdb pun sama.. file tersembunyi.. kos tersembunyi.. projek tersembunyi timbul file merah..

Menteri tersembunyi...
Menteri sayur...
Menteri ikan...
Menteri cap ayam...
Mrnteri tomato..
Semua di kerajaan tomato..

Anonymous said...

Orang @ 10.15 ni kalau kat Indonesia dah lama macam anjing bercawat ekor.

Anonymous said...

SST=SAYA SAYANG TUN...
SST=SENYAP-SENYAP TIPU...

POOODDAAHHHH...MAMAK KELING AL KUTTY MAHAFIRAUN.....AL MUNAFIKUN....

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message to others. Notice all commenters are from the same cybertrooper

3Ms Stupid said...

Kakakaka....same cybertrooper..kakakaka
...maknanya 11:58 pon cybertrooper yg sama yg type semua komen kat sini...kakakakkaka

ممڤوس لا كو لڤس ني چينا د ا ڤ لاهنات...hahahaha..........

Baru dapat stok kencing baru ke....kikikiki

Anonymous said...

Atokkutty nyanyok bila nak mamposs.??? Kehkehkeh..

Anonymous said...

Penagih air krtum bertukar kepada penagih air kencing..ki ki ki

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message to others. Notice all commenters are from the same cybertrooper

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget