KL CHRONICLE: Cerita sidang Parlimen sepanjang dua hari #MalaysiaBaru

Thursday, July 19, 2018

Cerita sidang Parlimen sepanjang dua hari #MalaysiaBaru

MP Kerajaan semua ponteng
Sidang Parlimen di dewan Rakyat semalam sangat menarik perhatian rakyat.

1. Ketua Pembangkang Dato Sri Zahid Hamidi yang juga YB Bagan Datoh membahaskan pekara-pekara  yang termaktub dalam perlembagaan negara mesti dihormati : Kedudukan Agama Islam, Raja Raja Melayu, kedudukan bahasa Melayu, Hak orang Melayu. Prinsip undang-undang harus dihormati semua. YB Kota Bharu Datuk Takiyuddin Hassan PAS juga turut sama senada dengan UMNO dalam hal ini yang menarik orang Melayu Islam untuk sedar situasi yang berlaku hari ini berhubung perlembagaan negara yang telah cuba digugat.



2. YB Pekan yang juga mantan Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak diberikan ruang bagi memperjelaskan isu projek HSR yang sebenar yang mana Menteri Ekonomi Dato Seri Azmin Ali Gombak terkial-kial untuk menjawap bagaimana kos projek HSR yang belum pun tender ditutup telah dikatakan akan menelan belanja RM110 Bilion walhal kos awal yang diumumkan kerajaan BN sebelum ini hanyalah sekitar RM40-RM70 bilion.

3. Bekas Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Seri Ismail Said Kuala Krau dan Datuk Seri Ronald Kiandee MP Beluran memperbetulkan Speaker dan Timbalan Speaker dewan yang acap kali dengan sendirinya melanggar peraturan mesyuarat sidang parlimen. Malah MP Larut Dato’ Seri Hamzah Zainudin juga turut sama memperbetulkan speaker dewan dengan memberikan contoh Pengadil bolasepak Piala dunia dalam isu bahasa biadap YB Bukit Gelugor. Video-video mereka viral dan antara topik hangat dimedia sosial.

4. YB Rembau Khairy Jamaluddin yang kelmarinnya membangkitkan isu SST semalam sekali lagi membangkitkan janji manifesto Kerajaan PH berkaitan penangguhan bayaran pinjaman PTPTN bagi pemimjan yang gaji dibawah paras RM4000 sebulan. Soalan YB KJ kepada YB Menteri Pendidikan Maszlee Malik Simpang Renggam merupakan soalan rakyat khususnya orang muda yang mana gagal dijawap oleh YB Menteri sebaliknya memberikan alasan ianya masih dalam kajian kerajaan dan memberikan gambaran awal bahawa janji PTPTN yang dijanjikan sebelum Pilihanraya tidak akan dapat dilaksanakan.

5. Kerajaan yang gagal dalam sesi sebelah pagi telah tidak menghadirkan diri disebelah petang dengan memberikan alasan mesyuarat kabinet. Alasan ini terpaksa dibuat kerana sudah tidak tahan dengan tekanan dari pihak Pembangkang yang berwibawa dengan hujah yang padu, padat dan merupakan suara rakyat. Hanya beberapa kerat MP Kerajaan yang hadir pada sesi disebelah petang.

6. Apa lagi berlaku hari ini Khamis 19 Julai? Apakah Kerajaan akan lari lagi seperti semalam ataupun mereka sudah siap sedia untuk mencetuskan kekecohan sepertimana semalam yang mana MP DAP Bukit Gelugor Ramkaral Singh cuba membuat kecoh dengan melabelkan “Pemuda UMNO Gangster” bagi melarikan diri dari menjawap soalan dan hujah Pembangkang?

7. Pembangkang yang ada hari ini lebih kuat dan berpengalaman dalam dewan dan juga hal berkaitan Rakyat berbanding Kerajaan Pakatan Harapan yang masih mengkaji manifesto janji-janji yang dibuat sebelum ini.

8. Rakyat disarankan mengikuti sidang parlimen yang bersidang melalui siaran langsung di web “RTMparlimen” kerana apa yang ditayangkan di media TV3suku hanyalah berita sandiwara kerajaan semata-mata.

Wan Muhammad Azri
EXCO Pemuda UMNO Malaysia

25 comments:

Anonymous said...

wow awesome opposition yg pelik kenapa kjaan PH lari bersidang kan depa berkuasa...

Anonymous said...

Menteri2 badut diyakini akan terus memberikan jawapan klise lagi standard bila diasak di parlimen, antaranya;

'SEDANG DIKAJI, AKAN DINILAI, BELUM PASTI, AKAN DIKEMUKAKAN PADA PIHAK YG TERLIBAT, AKAN DIUMUMKAN NANTI, TAK TAU, LUPA, TAK DIBERITAHU, JANGAN TANYA BANYAK SANGAT, APA NAMA?, MAAF ADA MESYUARAT LAIN YG LEBIH PENTING, AUWW JANGAN LE PROVOKE I, APA NAMA?' BLAH BLAH BLAH..

THE BADUTS IN ACTION

Mereka tiap hari berdoa agar persidangan cepat2 tamat, tak tahan tekanan/stress/tension/malu sebab selama ini sentiasa bersindrom u turn, auta & cakap tak seropa bikin!

MANIFESTO BUKAN BIBLE.. KAN KAN?

Anonymous said...

ati ni atok kau dah jadi mcm maslan ahmad yg di momokkan dulu..

..atok kau kata..

... "jangan beli barang kalau tak nak kena cukai"....

Anonymous said...

Mengapa dalam kajian? Bukan ke kera jaan sekarang dah jadi pembangang selama 60 tahun? Bukan sedikit masanya itu utk membuat perancangan & hala tuju. Dasar menipu, sentiasa nak menipu. Dah jadi kera jaan pun mentaliti masih di takok lama.. shame on you!

Anonymous said...

Ramai yg keliru dgn nama Ahmad Maslan,
Sebenarnya nama MP Pontian ini ialah AHMAD bin MASLAN.

Anonymous said...

masa jadi pembangkang dulu...mereka bukan pembangkang yg cakap berfakta dan banyak buat kajian...lebih seronok auta dan kecam jer...
sekarang dah jadi kera jaan , rupanya bukan senang...cakap mesti ada fakta...fakta mesti dari kajian yg sahih dan tepat...bukan sekadar hearsay jer...
sekaranggggg baru rasa macamana perit nyaa jadi parti yg memerintah....tu pun perangai membangkang, menghentam lawan, memperlekeh lawan masih lagi ada...phuuuuiii.

Anonymous said...

Dah sah yg Pakatan Haprakpan menipu dalam manifesto.
Jadi, kera jaan yg terbina dari penipuan ni dikira bagaimana ye?

Tanya jer.. he he he

Anonymous said...

Bila takut nak jawab soalan pembangkang, MP Pakartoon bua2 havoc utk kalih isu. Drama & taktik lapok tak berkesan dah kali ni.. kui kui kui kui
Kera jaan Baduts

Anonymous said...

*typo - buat2 havoc (sorry sebab marah sangat ni)

Anonymous said...

atok kata... bukan aku kateeee..!!

'jangan beli barang kalau tak nak krna cukai' atok kata kat cucu impotnyeee

cucu impot pun balas balik...cucu nya pun bertanya pada atok kesayangan..

" abis atokkk kalau tak beli barang tak kan nak beli cipan pulak..."


atok kelu lidah tak terkata kata...sambil merungut lam ati

...." barua punya cucu.."


alahaiiii atokk...!!


atok kau...!!!

Anonymous said...

Ape citer Abang Non? Senyap je. Dah sihat ke beliau? Mari le masuk gelanggang, kalau bran. Cepat, geng PakarTurn dah teruk kena belasah kat dewan tu.. kihkihkih

Anonymous said...

Anak2 babi kpop uneducated tak dak yang nak masuk sini ke bela menteri2 cap kandang babi tu.. ? Kikikiki

Kat dewan rakyat menteri2 cap kandang babi teruk kena belasah.. Rakyat kebanyakn dah mula pertikai.. Minyak bila nak turun..? Tol bila nak hapus..?
Zero gst pasaipa harga barang tak turun..? Yang paling kuat kedengaran soklan berbunyi.. Atokkutty nyanyok bila nak mampos..?? Kikikiki

Anonymous said...

KAH KAH KPH KENAPA LARI, KENAPA TAK LAWAN? ANWAR PERNAH KATA LAWAN TETAP LAWAN.

DALAM BLOG NI ADA PROPH DUK PESAN KAT NAJIB SUPAYA JANGAN TAK HADIR DI PARLIMEN, SEKARANG KO PI PESAN KAT KPH JANGAN LARI PETANG, LAWAN TETAP LAWAN

Unknown said...

Yang aku tergelak tengok siaran langsung dari parlimen semalam bila KJ bertanyakan soalan kepada Mazlee Freetoll, apakah kajian yang telah dibuat kerajaan jangka masa seseorang peminjam akan memperolehi pendapatan RM4000++ sebulan selepas mereka tamat pengajian..... Apa jawapan Mazlee Freetoll??? Kami komited untuk melaksanakan janji tangguh pembayaran balik PTPTN dalam masa 100 hari....

Wei Dr. bangang... Kalau murid tanya soalan begitu, pensyarah terangkan cara sedemikian jangan harap la murid berkenaan boleh lulus dalam ujian peperiksaan mereka nanti. Jawapan pensyarah pun tak macam orang berpelajaran PhD.... WAGYUWAKLU la....

Muahahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Jawabnya KERA-jaan haraamm ler...
Kan Mopti Perlis bagi fatwa, "perbuatan menipu pengundi adalaha haraamm..."

Anonymous said...

Wagyuwaklu..... haha tag line baru selepas tomato dan ikan kembong

Unknown said...

Dalam era Malaysia Baru dambaan macai uneducated, semua MP kerajaan pakatoon menghadiri mesyuarat kabinet dapur di Putrajaya. Secara rasmi kerajaan ada 29 Menteri + 1 PM. Tapi kabinet dapur mahadeywa ada 116 menteri..... Tolak 1 yang masuk hospital sebab sakit perut....

Muahahahahahahaha

Unknown said...

Sejak GST sifar ni, harga wagyu yang dulunya bermula dari RM2,000/kg kini dah jatuh menjadi RM280/kg..... Harga ikan kembong pun lagi mahal dari wagyu walau ada 3 bilion kembong dalam laut... Maka jangan la ragu-ragu, kita patut bercukurrrrrrr....

Kah kah kah kah kah kah... WAGYUWAKLU......!!!!

Unknown said...

Mana ada tipu... Kencing je....

Wakakakakakakakakaka.... WAGYUWAKLU la...

Unknown said...

Sesiapa boleh tolong periksakan tak... Apakah video di portal astro onani ini tidak boleh dimainkan...???

http://www.astroawani.com/video-malaysia/gst-vs-sst-mana-lagi-murah-235889


Jika benar, maksudnya dah ada yang panas bontot tu...

Kah kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Patut agong dah sound awal awal sila duduk jgn lari..... wakakaka

Unknown said...

Hebat macai uneducated di Malaysia ni....mereka lebih suka:

1. Manifesto janji kencing manis dari janji ditepati...

2. Cukai yang tak telus dan tak efisien dari yang terbukti telus dan cekap


Tak apa la, bukan setakat dapat harga tomato je murah, harga daging wagyu pun dah turun harga mendadak. Tu tak termasuk harga saham, getah, sawit, ringgit Malaysia pun turun juga..... Cukurrrrrrrr

Wakakakakakakakakakakakakakaka



KUALA LUMPUR 19 Julai – Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengakui cukai barang dan perkhidmatan (GST) adalah lebih telus berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

Guan Eng juga berkata, pelaksanaan SST yang dijangka bermula 1 September ini akan memberi impak terhadap harga barangan.

“Kita tidak menafikan, kalau sebut yang mana lebih telus tentunya GST lebih telus tetapi apabila sebut GST lebih telus maknanya GST itu boleh kutip cukai dengan luas dan mempunyai kesan ke atas rakyat.

“Sedangkan SST sungguhpun tidak setelus dan efisien seperti GST namun kesan kepada rakyat khususnya pengguna akhir yang kita beri tumpuan,” katanya ketika sesi Waktu Pertanyaan-pertanyaan Menteri (MQT) dalam sidang Dewan Rakyat, hari ini.

Anonymous said...

Aku dh cakap dh semalam.jangan adun ph yg kluar dewan sudah..ki ki ki..kn betul telahan aku..pi meeting dulu la tew..study ki ki ki

Pak Yop said...

Bukan sy tkmo lawan..umno ada pahlawan bugis .lawan tetap lawan..
Kami ph ada apa..pahlawan tomato ada lew..hk harap atok 93..jalan pn kna pimpin..belum apa2 baik kami lari dulu..ki ki ki..no satu lari anak karpam..ka RAM kapal..ki ki ki.tkfe tolo..macam to ok ki ki ki

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message to others. Notice all commenters are from the same cybertrooper

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget