KL CHRONICLE: Asyraf Wajdi bongkar perbezaan SJKC & UEC #MalaysiaBaru

Thursday, July 12, 2018

Asyraf Wajdi bongkar perbezaan SJKC & UEC #MalaysiaBaru


Saya terpanggil untuk berkongsi pandangan peribadi bila ada yang mempersoalkan kenapa saya menghantar anak saya ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) sedangkan saya mempunyai *pendirian berbeza* terhadap Unified Examination Certificate (UEC) atau Sijil Peperiksaan Gabungan Sekolah Sekolah Menengah Persendirian Cina. *Dua perkara ini jelasnya mempunyai latar belakang ISU yang berbeza :-*




1. SKJC dinaungi oleh Sistem Pendidikan Kebangsaan dan seiring dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang tertakluk kepada Akta Pendidikan Kebangsaan 1996. Pelajar SJKC masih menggunakan sistem penilaian dan peperiksaan yang sama iaitu UPSR dengan tambahan 2 kertas iaitu Bahasa Cina Pemahaman dan Bahasa Cina Penulisan. 

2. Sebaliknya UEC merupakan peperiksaan yang diambil oleh pelajar Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) yang berada di luar Sistem dan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Sijil UEC ini dibahagikan kepada tiga tahap yang mana kesemuanya menggunakan bahasa Mandarin dan sukatan pembelajarannya dicedok daripada Taiwan dan diselia oleh badan pendidikan tersendiri yang jelasnya tidak selaras dengan Kurikulum Kebangsaan seperti termaktub dalam Akta Pendidikan 1996.

3. Apa salahnya untuk menggunapakai sijil peperiksaan yang sedia ada terutamanya SPM di peringkat Menengah dan sebagaimana yang diamalkan di peringkat SJKC yang menggunakan sijil UPSR. Mengiktiraf UEC bermakna negara akan mempunyai dua sistem peperiksaan dan penilaian yang akhirnya menggagalkan usaha integrasi nasional dalam membangunkan generasi Bangsa Malaysia yang menyatu di atas nilai, falsafah pendidikan dan bahasa yang sama.

4. Memilih SJKC untuk anak sendiri membuktikan saya bukan seorang yang rasis perkauman. Hasrat saya untuk mendedahkan anak saya agar mampu bergaul mesra dengan pelajar berbangsa Cina di SJKC yang masih berpaksikan Sistem Pendidikan Kebangsaan. Saya merindui zaman persekolahan saya dulu dengan rakan-rakan Cina dan India yang berjaya menyuburkan rasa hormat dan kasih sayang antara kami sehingga kini. Saya juga mengharapkan anak saya dapat melalui hari-hari persekolahan yang menggembirakan bersama rakan-rakannya dari pelbagai kaum dengan menerapkan  perasaan saling memahami, menghormati, menyayangi dan bantu membantu antara satu sama lain dalam dirinya.

5. Saya percaya aspirasi saya turut dikongsi oleh rakyat Malaysia yang amat mendambakan kehidupan penuh harmoni dan semangat perpaduan di kalangan pelbagai bangsa dalam satu negara. Ini hanya dapat direalisasikan dengan membentuk jati diri, peribadi dan perilaku anak-anak di bawah hanya *SATU Sistem Pendidikan Kebangsaan yang sama*.


*DR ASYRAF WAJDI DUSUKI*
12 JULAI 2018

54 comments:

Anonymous said...

Penganjur Tidak Sensitif, Hidang Menu Babi Di Meja Wartawan Beragama Islam
July 12, 2018 Abdul Mursyid Zainuddin 30 Views 0 Comments


MELAKA – Sikap tidak sensitif penganjur Anugerah Pencapaian Kecemerlangan Agro Malaysia di Sekolah Pay Fong, di sini, malam tadi menyebabkan beberapa wartawan beragama Islam dan Hindu hampir termakan daging babi.

Lebih mengecewakan, tiada seorang pun wakil pihak penganjur memaklumkan jenis hidangan di atas meja itu, sebelum wartawan beragama Islam yang hadir membuat liputan duduk semeja bersama wartawan bukan Islam.

Wartawan Utusan Malaysia, Fadzly Izab, 33, berkata beliau sangat terkejut, malah menyifatkan penganjur tidak beradab apabila menghidangkan menu babi di mejanya ketika sedang membuat liputan.

“Saya sudah syak dari awal hidangan menu pada majlis itu tidak halal sehingga pelayan menghidangkan menu daging babi di atas meja wakil media. Jadi, ini bermakna semua hidangan yang dihidangkan sudah pasti diyakini tidak halal kerana disediakan oleh tukang masak dan dapur sama.

“Perkara ini sangat sensitif dan boleh mengundang kemarahan individu yang beragama Islam, termasuk juga daripada agama lain,” katanya yang kesal dan terkilan perkara seperti itu boleh berlaku dalam majlis yang dihadiri tetamu pelbagai lapisan agama serta bangsa.

Sementara itu, wartawan beragama Hindu dari Tamil Nesan, A Kaviarasan, turut tidak bersetuju dengan tindakan penganjur menghidangkan menu berkenaan dan menganggap ia keterlaluan.

“Walaupun bukan beragama Islam, agama Hindu juga tidak membenarkan penganutnya makan babi. Saya kecewa kerana mereka langsung tidak sensitif mengenai perkara ini.

“Tetamu yang hadir juga bukannya dari satu bangsa saja, mereka (penganjur) perlu peka dengan semua perkara ini,” katanya.

Difahamkan, majlis terbabit dihadiri Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Sim Tze Tzin selain beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan tetamu kehormat.

Sementara itu, Yang Dipertua Kelab Media Massa Melaka (KEMM), Samat Majid, sudah memanjangkan isu berkenaan kepada pihak kerajaan negeri dan penganjur supaya membuat permohonan maaf secara terbuka bagi memastikan perkara sama tidak berulang.

“Kita kesal perkara seperti ini boleh berlaku disebabkan sikap tidak sensitif penganjur terhadap kumpulan wartawan beragama Islam yang membuat liputan,” katanya. – BH



APA DAH JADI NI!!!!!! ASTAGFIRULLAH!!!!

Anonymous said...

Apa nak jd.. MELAKA lagi...
Syiah di melaka..
Uec di melaka..
Penternakan babi moden melaka..

Nak bagi tau melaka berlebih babi bermutu tinggi.. boleh eksport.. kehkehkeh...

Anonymous said...

Mat sabu takde ke kat situ...

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message to others. Notice all commenters are from the same cybertrooper

Anonymous said...

Caca marba barisan kabinet..
Hantar anak ke sek cina tu pilihan ibubapa tapi bkn bermakna dap dgn sewenangnya mintak tambah byk lagi sek cina...2 perkara berbeza.. dpn melayu cakap saya malaysian bkn cina.. konon perjuang utk semua kaum..bila dilantik je timbalan menteri dap terus kaji yg memihak ke kaum dia je.. meeting terus mintak byk sek cina.. meeting terus desak uec diiktiraf..

Anonymous said...

Nak tanya weeeeiiii menteri mof ni lulusan apa? Ada yg cakap tu ada yg kata bkn.. ada sesape tau.. habaq sikit.. asik melompat je bilion bilion...

Anonymous said...

Menterinya dr tol ke beg berat.. dr beg suruh pulak pensyarah letak jawatan.. suruh pulak open u, talk talk talk.. bebas berbicara.. pensyarah bebas bicara suruh letak jawatan.. dia dulu cammana.. cakap tak serupa bikin.. ehhh uec pulak nak ditinggi darjat.. yg penting bercakap.. minggu dpn apa pulak.. pengekor tetap ada, ambik gambar bebbb..tunjuk aku kerja.. lahabau betul

Anonymous said...

Dah berpuluh tahun merdeka tak kan tak paham.. biadap sungguh..

Cammana nak paham, sek ngan sesama bangsa..tak bergaul ngan org lain, cakap cina je, lagi parah sek uec berkiblat taiwan ngan china.. tu jd babi halal gamaknya..

Anonymous said...

Berpeluh ketiak cari file merah 1mdb yg jumpa file lrt 3 dr 9b lompat jd 31b diskaun 47% jd berbelas b hampir 2 kali ganda dr kos asal.. adoooiiiiiiii duit rakyat weeeiiiiii duit rakyat.. lulusan apa ni..ada ke UNIVERSITI SAKAU?

Anonymous said...

Dah tau sek swasta.. tak ikut sistem pendidikan malaysia..Dia sendiri pilih masuk uec.. paksa negara iktiraf.. besor kepala..

Anonymous said...

U dan kolej dlm malaysia terikat mcm mcm syarat.. syarat MQA.. pundek betul.. bila kena bangsa dia semua nak kena ikut..

Anonymous said...

Mentri kera jaan mahakutty mahababie.. Hidup jadi perosak bangsa Agama..

Anonymous said...

Kata sek mahal.. anak org berduit.. konon sistem sek kerajaan tak bagus.. yg sibuk nak keje gomen apakehal.. nak paksa org melayu ikut telunjuk dia je..

Anonymous said...

Universiti kongsi gelap cine.. Tkpun universiti komunis malaya.. Campus dlm pusat judi rumah urut dan kandang babi

Anonymous said...


UMNO Tolak Usaha PH Rai Mazhab Syiah - Ahmad Zahid

HUTAN MELINTANG: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, UMNO menolak sekeras-kerasnya sebarang usaha oleh mana-mana pihak untuk meraikan mazhab Syiah atau membiarkan ia bebas diamal serta disebarkan di negara ini.

Presiden UMNO berkata, walaupun pihaknya menghormati pengikut mazhab itu di negara yang mengamalkannya, usaha untuk menyerapkan fahaman itu dalam kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah di negara ini amat tidak sesuai.

Katanya, usaha meraikan dan membiarkan mazhab itu diamalkan bakal menyebabkan perpecahan lebih teruk dalam kalangan umat Islam di negara ini.


"Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa kita menolak Syiah bukan kerana kita benci tetapi kita tidak mahu ajaran ini memesongkan ajaran orang Islam di Malaysia ini.

"Mana mungkin negara kita yang meletakkan dalam Perlembagaan (Perkara) 3(1), agama Islam adalah agama Persekutuan, walaupun dalam Perlembagaan tidak sebut, amalan kita berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah, ia harus dihormati kerana ia kontrak sosial kita," katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada Majlis Kesyukuran Meraikan Bakal-Bakal Haji kawasan Parlimen Bagan Datuk di Wisma UMNO Bagan Datuk di sini, hari ini.

Dalam sidang medianya, bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri itu turut memohon semua ulama, cendekiawan, jabatan agama serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menolak sebarang usaha yang dilakukan untuk memesongkan pegangan berasaskan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

"Biarpun apa akan terjadi, biar apa pun sudah terjadi, biarpun apa akan terjadi, kita tidak boleh tolak ansur melainkan pegangan kita Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Mazhab Syafie," katanya.

---------

Ini baru betul! Org ada ilmu jd pimimpin Melayu Islam.. Sebab itu kita taknak budak zumba oxpord KJ mangkok ayon hingus liberal tu jd presiden..
Bace fb dia marah betul die ngan Ds Zahid sebab support isu bantah lgbt, isu beku akaun DSN dan tabung solidariti..memang celake la mamat zumba ni...pdn muke ko kalah..

Melayu mesti pemimpin ada asas Agama..baru selamat!!

Anak atok kutyy marina lgbt..lg hebat.. dia minat gereja..masjid x minat

Anonymous said...

Ya ke.. la ni aku tak pernah masuk sana lagi.. dulu masa nak bertanding umno selalu juga nampak muka dia tweet sana sini dlm twitter yg lain..aku baca je.. dah bertanding tak nampak lagi.. mula mula jarang jarang lama lama sonyap..

Yg aku perasan org pronya ada ok dan ada tak ok.. yg ok tu kita boleh lihat dr gaya tulis dan membaur dgn group lain.. yg tak ok tu phm phm aje la.. lantak ko org la.. aku tak bertanding aku tak rebut jawatan.. aku rebut durian..

Tapi bagi aku jika nak jd pemimpin kena terima semua.. enak ka ranjau ka semua kena ambik.. manusia ni bermcm ragam bermcm gaya.. tengok nuor masa muda, berkobar kobar berckp.. akhirnya apa yg dia cakap mkn dirinya semula..

Bagi aku semua parti ada pergolakan dalaman.. yg nak jd pemimpin pandai pandai bawak diri.. yg kiri kanan/pro kat dia tu jgn cepat melatah bila ada ahli/bkn ahli tegur.. selalunya yg tu berlebih buat org geram + meluat..

Dah pilih.. syabas yg menang.. semoga berjaya utk semua.. aku tetap bersama umno..

Anonymous said...

Hahahaha gara gara awak anon 2.07 am aku pun pi masuk sana.. dlm twitter.. baca kata kj dan komen balas org lain baru aku paham... lama betul tak jengah ni hihihi..

Sesiapapun ada pendpt dan boleh beri pendpt.. Aku tetap bersama umno.. biar kalah tapi takkan letak agama bangsa dan maruah umno di bawah telapak kaki org lain... kpd semua selamat berjuang utk umno..insyaAllah dah ramai yg menyesal dan sedar... bermula pagi bermula lagi perjuangan hari ini.. selamat bekerja..

Anonymous said...


MENANG BELUM TENTU..LIBERAL JUGA YANG KAU MAHU...KJ KITOL..!!


KULIT SEBENAR KJ MULA KELIHATAN..DIA KATA UMNO RACIST SEKARANG?? KOLOTNYA KJ.. KENAPA CINA RACIST TAHAP MENAFIKAN PERLEMBAGAAN, MAHU NEGARA INI DIUBAH SEPERTI REPUBLIK, TIDAK MAHU HIDUP IKUT ACUAN TANAH MELAYU..DIA TAK KATA RACIST??

SEMASA DSN MENJADI PM, DIA BUANG ISU KAUM, DIA TUMPU PADA ASPEK EKONOMI..APAKAH BN MENANG??

KAU MEMANG KITOL WAHAI KJ..SYUKURLAH KAU KALAH..JIKA MENANG HANCUR LEBURLAH MELAYU TIADA LAGI PARTI DAN WADAH PERJUANGAN

APAKAH MENPERTAHANKAN HAK SEPERTI DALAM PERLEMBAGAAN DIKATAKAN RACIST PERKAUMAN WAHAI KJ?? KAU MEMANG BUSUK KJ..KAU SAMA SAHAJA DENGAN MAZLEE MAHATHIR MAHUPUN SITI KASSIM..ELOK KAU BERAMBUS SEGERA DARI UMNO DARIPADA MENJADI BIAWAK HIDUP BERMUKA MUKA!!PATUTLAH KAU GAGAL MENARIK GENERAS MUDA UNDI BN SEBAB KAU PARASIT!!


Lupakan hasrat tawan Putrajaya: KJ


KUALA LUMPUR: UMNO mungkin perlu melupakan hasrat menawan semula Putrajaya pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) jika masih memainkan isu perkauman sebagai modal untuk memomokkan orang Melayu.

Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin, berkata keresahan orang Melayu memang wujud berikutan pelantikan bukan Melayu sebagai Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara tetapi kecil berbanding isu lain seperti ekonomi dan sosial.

"Sejak selesai pemilihan UMNO, apa yang parti saya buat? Main sentimen kaum, kutip tabung untuk mantan Presiden dan repeat (ulang) semula.


"Biarlah ada kepelbagaian suara dalam UMNO. Ada yang label saya 'liberal' dan lain-lain. Tidak penting. Yang penting ada 'dissenting voice vs haluan kanan parti'," katanya.

Mengulas maklum balas pengguna Twitter @DIYSAR yang konon kenyataannya memberi gambaran akan melompat parti, Khairy berkata, beliau akan tetap bersama UMNO.

"Saya tidak lompat ke mana-mana. Saya tetap bersama UMNO. Cuma saya mahu perbetulkan rumah saya supaya tidak kekal berwajah haluan kanan yang ekstrem dan rasis selama-lamanya," katanya.

Anonymous said...

Kaedah pikir 'mesti menang dengan menggadai segalanya' amat merbahaya dan orang macam ini taknl boleh sama sekali diangkat jadi pemimpin Melayu Islam.. Kaeadah fikirnya 'matlamat menghalakan cara'.. So jika cakap bab Islam atau membela hak Melayu boleh buat UMNO kalah..maka KJ suruh ahli pilih tolak Melayu tolak Islam..mari kiberal janji menang??? Samalah situasinya seperti Mahadey jadi takibarut dapig..jadi perkakas mereka.. ?? Pelik sungguh kenapa pemimpin dapnl racist KJ tak serang.mkita yang tercungap cungap nak pertahankan hak kita sahaja jangan dicabuli dituduh ekstrim oleh KJ??

So isu Syiah, LGBT, ajaran songsang jangan dipedulikan..biar lingkup takpe janji nak menang?? Gadai semua semata2 nak kuasa? Lepas tu jika mrnang umno nak jadi wajah apa?? Kalau kalah pula apa pula alasan??

Nampaklah jelas KJ bukan seorang berjiwa pemimpin Melayu Islam sejati..jauh sekali pejuang.. Dia hanyalah BADUT dan LOOSER OF THE YEAR!!

SAYA MINTA YB KJ SILA PILIH PARTI PH..PATUTLAH MAS EMRIYATI TU MENGAMOK..ABG KJ DIA PUNYA IDOLA RUPANYEE

#UMNOBERPRINSIP

Anonymous said...

Awas provokasi kjaan PH untuk perangkap dan jerat UMNO/PAS dalam isu pans spt isu agama oleh mujahat...bahasa oleh mazlee dan agen provokasi PH supaya UMNO/PAS bertindak aggresif dan menimbulkann ketegangan... bila provokatif PH menjadi maka mudah Atok Ko haramkn UMNO/PAS ... Melayu dlm PH cuma badut dan anjing Top Dog semata mata... macai tomatokunyit tali barut dan batu api fitnah top dog...

bertindak dng silent mode dan berhujah dengan.fakta dan bukti isu yg dibangkitkan dan sebarluaskan melalui media semasa seluas mungkin..

Melayu PKR PAN fan Bersatu tunggu adalah anjing utk menyalak bagi tuannya

Bertenang dan berhemah selama 2 tahun peralihan kuasa dlm keraajaan fitnah PH akan berlaku atau lebih awal lagi..otai reformasi tak rela dipermainkan oleh atok ko.. otai janhan.mudah lupa orang lain pegang plakad DSAI jadi PM atok ko main HP...

2 tahun atau awal lagi rakuat saksikan wayang sarkas kerajaan PH...

Sg Kandis pemula pada kebangkitan baru sokong Adam Lokman calon Sg Kandis


bangkitlawanfitnah...!!

Anonymous said...

Bila bangsa lain atau sekelompok berkata pasal hak dikata kebebasan bersuara.. bila melayu bersuara pasal hak dikata rasis..

Anonymous said...

Ya betul jangan jadi ekstrim tapi still kena vocal dan lawan dan bentuk 'ALIRAN' yang betul. Gunakan fakta bukan emosi. Hak tak boleh digatai. Mcm mana ngo cina boleh lantang racist menuntut yang tidak berpelbagaan maka umno juga harus bertindak tetapi dengan HIKMAH dan BIJAKSANA. bukan berdiri stand liberal seperti KJ ayau bukan menjerit bodoh ekstrim seperti PERKASAM tapi kosong hampas..be smart!! team Pemuda dan Pimpinan dah smart dah tu. Ahli pulak kena main peranan

Anonymous said...

Atok sudah nyanyok..tk boleh berfikir cara waras..telor atup plk kna calmp..jadi..atok ikut skrip..dan pak hangguk...undang2 di pegang oleh kapir..yg tinggal..ahli umno dan islam dlm ph..je yg boleh menghalang perlembagaan di tukar..panglima2 tentera plk..telor kna clap dgn atok..takut jawatan dan kemewahan ditarik...
Atok yg di bangga oleh macai sebenarnya hanya boneka.

Anonymous said...

Hishamuddin hantar anak belajar kt beijing

Anonymous said...


ape masalahnye pegi belajar beijing? bukan melacor..hihii

Anonymous said...

Aku tak paham le perangai orang umno ni.. parti lain kalah berpuluh tahun takde meroyan macam ni.. ape masalah sebenar kerry zumba ni? ko meroyan tak dapat jadi presiden belum habis lagi edah ko bertenang ke?

Ayat ko mengaku la rakyat tolak umno tu betul..maknanye takde fitnah? kj nak suruh umno dengar suara rakyat macam mana? kalau rakyat minta umno halalkan murtad.. hapuskan raja maka umno harus ikut..barulah ko kate TAK PEKAK?

KJ ko tu yang PEKAK bin BAHLOL.. sila berambus lah dari dunia Melayu pegi duduk sgpork sana kalau ko nak jadi hero bangsa lain.. haram jadah KJ!




'Dah kena pukulan maut, UMNO masih pekak suara rakyat' - Khairy

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/politik/dah-kena-pukulan-maut-umno-masih-pekak-suara-rakyat-khairy-1.708154#ixzz5L6DwjoZR
© Utusan Melayu (M) Bhd

KUALA LUMPUR 13 Julai - Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin menegur UMNO kerana terus memainkan sentimen perkauman berbanding isu lain lebih besar seperti ekonomi dan sosial.

Khairy tegur UMNO
Khairy Jamaluddin
"Sejak selesai pemilihan UMNO, apa yang parti saya buat? Main sentimen kaum, kutip tabung untuk mantan Presiden dan repeat semula.

"Tak salah kita bersolidariti dengan DSN (Datuk Seri Najib) tetapi takkan itu sahaja UMNO “baharu”. Dah kena pukulan maut semasa PRU14, masih pekak terhadap suara rakyat," katanya menerusi Twitternya semalam.

Menurut Khairy, jika modal untuk PRU15 hanya dengan momokan orang Melayu dengan isu seperti pelantikan bukan Melayu sebagai Peguam Negara, Ketua Hakim dan lain-lain, lupakan sahaja impian menawan semula Putrajaya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/politik/dah-kena-pukulan-maut-umno-masih-pekak-suara-rakyat-khairy-1.708154#ixzz5L6DtP06J

Anonymous said...

You ngok tolong baca Berita ini



1,679 murid SJKC Pulau Pinang dijangkiti HFMD, dua lagi sekolah ditutup :: BLOG ::, AM, BERITA 87 Total views 11 Comments1,679 murid SJKC Pulau Pinang dijangkiti HFMD, dua lagi sekolah ditutup
Share
Tweet
Dua lagi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) termasuk sebuah sekolah yang sebelum ini hanya membabitkan kelas Tahun Satu hingga Tahun Tiga yang ditutup, telah diarahkan tutup sepenuhnya berikutan penularan wabak penyakit, tangan, kaki dan mulut (HFMD).

Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Pulau Pinang Mohd Jamil Mohamed berkata dua sekolah itu ditutup selama 10 hari selaras dengan arahan Jabatan Kesihatan Negeri yang mahu pembersihan di sekolah yang mempunyai kes HFMD dijalankan bagi mengelak penularan penyakit berkenaan di kalangan murid di situ.

“Menurut laporan yang saya terima Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Sam Sun ditutup sepenuhnya apabila tiga pelajar dikesan menghidap penyakit berkenaan manakala SJKC Phor Tay yang sebelum ini enam buah kelas membabitkan Tahun Satu hingga Tahun Tiga yang ditutup sejak 7 Julai lepas, turut ditutup sepenuhnya bermula semalam.

“Langkah berkenaan diambil berikutan jumlah kes yang dicatatkan mencecah 11 kes di SJKC Phor Tay, dua buah sekolah telah ditutup sejak Selasa iaitu SJKC Shih Chung (Cawangan) (enam kes HFMD) dan Sekolah Antarabangsa Tenby. Semua sekolah terlibat terletak di daerah Timur Laut,” katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.

Katanya sembilan buah kelas di SJKC Chong Cheng di Sungai Ara turut ditutup selepas lapan murid di situ dijangkiti HFMD dan Jabatan Kesihatan Negeri sedang membuat pemantauan serta pemeriksaan di sekolah berkenaan.

Anonymous said...



semoga Allah SWT tunjuk balasanny akepada puak2 dapig laknat ini..termasuk talibarut2 mereka yang berkepala melayu!

Anonymous said...

MAMAK MATDEY MAHATAIK HATI IBLIS....BARUA DAPIGS!!!

Anonymous said...

Kerana rasis itm kini uitm terbentuk.. anak anak melayu bumiputera diangkat tinggi darjat dlm pendidikan negara.. giat mara kolej komuniti tu semua kerana rasis.. hingga ambil phd bawah uitm tu pun kerana rasis..

Asal ukm ditubuh khas utk anak anak melayu diberi peluang melanjutkan pelajaran lebih tinggi kerana ketika itu um tdk dpt memenuhi utk meningkatkan pendidikan anak anak melayu..pun kerana rasis, tak gitu kj.

Belum lagi kita bukak isu lain, biasiswa dll.. tambah lagi isu agama mati hidup org Islam...

Lihat apa jd sekarang bawah ph.. konon terbukak tak pekak.. ke mana arah melayu.. yg ada melayu malaysia baru masih berpaut pd sistem zmn umno.. NAK DIUBAH?... supaya tak pekak ikut semua kehendak dap.. dr satu dituntut ke tuntutan lain.. dap tak rasis ke kj?

Kj kau tuduh org lain pekak tapi kau butake tak lihat apa yg berlaku di singapura boleh berlaku di malaysia..

Bangsa lain tuntut hak dikata kebebasan bersuara.. tuntut sampai dpt..
Bangsa melayu tuntut hak dikata rasis disokong pulak oleh melayu yg selama ini dpt byk kemudahan dr bdn yg dituduh rasis..

Anonymous said...

Sebelum bertanding ayat demokrasi.. dah bertanding kalah jd pukulan maut kat dia.. pukulan maut tak menang.. tu tak abis abis menyalahkan org..

Mcm mcm pemuda ada bawah dia KBS.. T itu T ini semua ada.. najib bagi semua.. tunjuk jari kat org.. dia pulak mcm mana kegagalannya tarik pemuda? Tak kan menari je..

Madey menyalahkan org lain selama jd pm.. bkn salah saya.. nak ikut rentak yg sama ke.. padahal dulu engkaulah yg selalu bersama najib atas pentas..

Anonymous said...

Utk baik dia meroyan.. org china byk masuk malaysia jd pelacur dia diam..

Anonymous said...

Jika berita ini benar.. tak pernah dlm sej malaysia menteri tak dibenar masuk china.. visa tak lulus bebbb kah kah kah.. sape tu.. katanya...
Daim dan gone end... betul ke? Ada sape boleh bagi info..

Anonymous said...

Mcm kat indon..diberitahu ahmadiyah ada kubor sendiri.. bila mati tanam kat kubur sendiri.. tak bersama sama sunnah.. apakebende tu..

Syiah bila kecil dan tak kuat bersembunyi di belakang sunni/sunnah berlakun jd sunni.. dah kuat tunjuk taring mcm kat arab..

Melayu malysia bila nak dpt kemudahan atas hak hak yg diperuntukan atas melayu bumiputera berselindung atas nama melayu.. bila dah dpt dia menjerit suruh bukak utk semua samarata.. tak pikir generasi seterusnya.... padahal umno pastikan hak hak melayu dan berjuang ke anak cucu cicit generasi seterusnya bkn pikir utk diri sendiri.. walau sudah 60 thn merdeka, yg melayu sombong bodoh ni masih terasa/mendpt bahagiannya.. agaknya bahagian cucu cicitnya dia nak bagi apa? Nak jd mcm singapore?

Anonymous said...

syiah adalah pengemar lgbt ..gay .. malah pemimpin tertinggi di Iran adalah pengamal gay dan budak budak lelaki bawah umur untuk disondol...
belom lagi nikah mutaah... sedekah isteri sesama sendiri untuk dikendurikan cuma yg pelik isteri dan anak pemimpin tertinggi syiah di Iran tidak dimutaahkan pula...


kah kah kah minggu dean mintri agama akan ulas pasal syiah... jangan talajutttt pulakkk..


kah kah kah kah.. dah tau aa jawaan mudah ringkas dan menjahanamkan...


kah kah kah

Anonymous said...


Semoga kebangkitan Melayu Islam yang masih hidup hatinya akan bermula. Melayu haprak macam KJ sila berambus pegi SGpork!



UEC: Mappim sedia ambil tindakan undang-undang
Mohamad Hafiz Yusoff Bakri

13 Julai 2018 4:59 PM

143
KUALA LUMPUR 13 Julai - Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (Mappim) bersedia mengambil tindakan undang-undang bersama pasukan peguam bagi menghalang pelaksanaan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC).

Mohd. Zai Mustafa
Mohd. Zai Mustafa
Malah Ketua Pegawai Eksekutif Mappim, Mohd. Zai Mustafa berkata, pihaknya serta pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain termasuk Gerakan Pembela Ummah (Ummah) turut bercadang menggerakkan himpunan bantahan rakyat secara besar-besaran di Kementerian Pendidikan di Putrajaya.


Katanya, ini kerana kenyataan Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malek semalam disifatkan sebagai angkuh dan seolah-olah terikat dengan desakan pihak tertentu dalam Pakatan Harapan.

“Kenyataan beliau mempertahankan UEC dilihat sebagai menjawab bantahan dan desakan pelbagai pihak agar Kementerian Pendidikan tidak mengiktiraf UEC.

"Semua keputusan yang akan dilaksanakan mestilah secara berhemah dan lebih berhati-hati dengan mengambil kira peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan akta yang berkaitan dengan pendidikan, bahasa kebangsaan serta sensitiviti majoriti rakyat di negara ini,” katanya menerusi kenyataan yang dipetik menerusi Harakah Daily, di sini hari ini

Anonymous said...



LRT 3: Pengecilan drastik projek, bukan penjimatan kos tapi menghilangkan separuh spesfikasi asal- MCA

Jangan kelirukan rakyat, menipu kononnya kos mrt3 'dikurangkan'?

Siti Norhawa Mohd. Ali

13 Julai 2018 5:44 PM

10
KUALA LUMPUR 13 Julai - MCA menganggap dakwaan kos projek Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) telah berjaya dikurangkan sebagai satu bentuk penipuan.

Senator Datuk Ong Chong Swen
Ong Chong Swen
Naib Pengerusi Wanitanya, Senator Datuk Ong Chong Swen berkata, ia sebaliknya merupakan sebuah ‘pengecilan drastik’ projek tersebut dan bukannya penjimatan kos seperti yang diuar-uarkan.


“Ini jelas dua perkara yang berbeza. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng disaran jangan kelirukan rakyat semata-mata untuk ‘masuk bakul angkat sendiri’.

“Susulan perubahan tersebut, tarikh siap pembinaan LRT3 akan dilanjutkan selama empat tahun, iaitu daripada tahun 2020 kepada 2024,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Kementerian Kewangan semalam mengumumkan projek LRT3 dengan jarak sejauh 37 kilometer dari Johan Setia, Klang ke Bandar Utama, Petaling Jaya akan diteruskan namun pada kos yang lebih rendah, iaitu RM16.63 bilion, berkurangan 47 peratus berbanding kos asal RM31.65 bilion.

Berdasarkan laporan BERNAMA, terdapat beberapa langkah utama yang diambil untuk mengurangkan dan merasionalisasi kos projek LRT3 antaranya mengurangkan jumlah tempahan daripada 42 set kereta api 6-koc kepada 22 set kereta api 3-koc.

Selain itu, pembinaan lima stesen yang dijangkakan mempunyai jumlah penumpang yang rendah turut ditangguhkan, sehingga terdapat keperluan untuk membina stesen tersebut manakala pembinaan terowong sepanjang dua kilometer untuk laluan LRT dan stesen LRT bawah tanah di Persiaran Hishamuddin, Shah Alam juga dibatalkan. - UTUSAN ONLINE

Anonymous said...



Isu sebenar dari awal ialah presiden China enggan bertemu dengan PM Mamak Madey! Mamak madey kutty nak jumpa bulan jun. tapi sampai Julai pun China tak respon dan tak berikan tarikh..

madey tak malukah?? awal2 dulu ko kutuk China..ko rase keduataan China tu pekak bodoh macam boboi anak ko ke madey??

padan muka. malaysia akan terheret ke kancah kejatuhan ekonomi yang buruk!

Anonymous said...

anon July 13, 2018 at 9:54 AM.
tu kes menuntut ilmu benda lain, tetapi ini dlm negara malaysia kau kena faham budaya malaysia bertunjangkan melayu dan islam... itu kena faham.

Anonymous said...

antara punca kekalahan umno ialah kj...
kj tak buat kerja pemuda dia tak jaga.

Anonymous said...

syabas!!!
komen-komen anda semua nampak lebih matang dan berasas. sila teruskan dgn kebijaksanaan.

Anonymous said...

Guan Eng ni taktau terms ke, pengecilan skop dgn penjimatan kos projek. Biar sy jelaskan pada Menteri Kewangan Malaysia yang power di mata PH, Pengecilan Skop adalah pengurangan skop projek drpd 20 skop kepada 10 skop kerja, sebagai contoh. Ini yg dibuat oleh Menteri Kewangan Malaysia Baru. Mmglah kos akan berkurang tetapi bukan penjimatan. Penjimatan yang sebenar adalah kos Projek RM 9 billion, dpt dikurangkan jd 7.5 billion sebagai contoh, tetapi skop kerja masih sama, tiada perubahan. Kalau tak faham lagi, saya pun taktau. Penyokong PH semua bersorak gembira sebab Menteri dpt laksanakan penjimatan. Kata akauntan bertauliah, mcm Guan Eng beli rumah kat jalan phinhon tu lah, harga asal 6 juta, dpt beli 2 juta, tu lah penjimatan sebenarnya.

Ada satu pertanyaan sy buat SPRM, Bila nk gugurkan kes Guan Eng tu, lama sangat dah tunggu ni...

Anonymous said...

Haaaaaa haaaa.. mantap soalan... bkn tanya bila nak mula sidang tapi nak tau bila nak digugurkan...
Kaaaaaaahhhhhhhhhhh......

Anonymous said...

Sbb tu mula mula kecoh pasal nak buat hsr dan ecrl.. takde angin tanda ribut aaiikkk nak buat lrt3 pulak... kihkihkih.. pdn muka..

Anonymous said...

MAMAK MATDEY MAHATAIK....BER HATI IBLIS!!!!! MELAYU BARUA...

Anonymous said...

ASTAGHFIRULLAH !! MAHATHIR LEBIH PERCAYA SAINS DARI ALLAH @chedetofficial @muhyiddinyassin @NajibRazak @ZahidHamidi
Apa dah jadi dengan Perdana Menteri Malaysia ni? Kalau ye sekalipun dah bersekongkol dengan DAP, janganlah sampai keluarkan kenyataan yang boleh jatuh kepada syirik atau menduakan Allah SWT.

Sangkakala ternampak satu poster yang viral di laman facebook baru baru ni tentang kenyataan Mahathir berkenaan usia beliau yang menjangkau 94 tahun.

Dalam poster berkenaan jelas menunjukkan bahawa Mahathir mengatakan bahawa beliau hidup lama kerana sains.



Dalam Islam, hidup mati seseorang manusia adalah ditangan Allah dan bukannya melalui sains atau sebagainya.

Kalau benar Mahathir mengeluarkan kenyataan sedemikian maka dia harus bertaubat kerana telah menduakan Allah dan hukumnya syirik.

Tidak ada mana mana kuasa dalam dunia yang mampu melawan kuasa Allah, tidak kira la hebat bagaimana sekali pun.

Kalau benar Mahathir mengatakan bahawa dia mungkin sudah mati tanpa sains, Sangkakala rasa lebih ramai lagi yang mampu hidup atau dihidupkan kembali kerana sains.

Tapi kuasa Allah mengatasi segala galanya, kalau Izrail sudah diperintahkan untuk mencabut nyawa, ahli sains sendiri pun tak mampu nak tahan.

Bab agama janganlah jadi mainan wahai Perdana Menteri, ingat mati, ingat kubur, ingat hari kiamat, ingat syurga neraka, ingat dosa pahala, jangan main suka suka nak keluarkan kenyataan yang boleb mengelirukan.

Anonymous said...

MAMAK MATDEY SI TUA RENTA TAK SEDAU DIRI....DIA INGAT DIA AKAN HIDUP SELAMA2NYA.....

Anonymous said...



Daripada Terkuat Sebelum PRU14, Ringgit Kini Ke-4 Paling Lemah Di Asia
Print Details Published on Thursday, 12 July 2018 15:46

Prestasi ekonomi negara pasca Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) tidakbegitu memberansangkan apabil pelabur asing mlakukan jualan pukal didalam pasaran ekuiti negara.

Akhbar kewangan Nikkei Asian Riview dipetik Utusan Online melaporkan, pelabur asing masih belum mempercayai kemampuan kerajaan baru mewujudkan laluan pertumbuhan yang berdaya saing selepas pemansuhan cukai barangan dan pekhidmatan (GST).

Ujarnya, nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) mengukuh pada awal pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad diatas kepercayaan Perdana Menteri itu mampu memajukan ekonomi Malaysia sepertimana pernah dilakukannya pada 1980-an.

“Tetapi mata wang itu semakin lemah hingga melebihi RM4 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) hingga akhir Jun, ketika wujud kebimbangan mengenai kemampuan kewangan negara.

“Kenyataan bahawa hutang kerajaan jauh lebih tinggi daripada sebelumnya dipercayai lebih daripada RM1 trilion menyebabkan keadaan semakin buruk,” jelas laporan tersebut.

Setahun sebelum PRU14, Bloomberg menilaikan ringgit sebagai mata wang paling kukuh di Asia - dua kali lebih kukuh berbanding nilai yuan, China.

Hujah Bloomberg, pelabur asing berminat untuk melabur ke Malaysia lantas merancakkan pembelian mata wang ringgit dan nilai kemasukan didalam pasaran saham antara April dan Mei adalah yang tertinggi berbanding tempoh sama pada 2013.

Walaubagaimanapun kini, ringgit muncul sebagai mata wang keempat berprestasi terburuk di Asia selepas baht, yuan dan rupee, lapor Utusan Online.

Ketua Ekonomi dan Ketua Penyelidikan Ambank, Dr. Anthony Dass menjelaskan penyusutan ringgit disebabkan oleh pengukuhan nilai dolar disamping menerima tekanan antarabangsa termasuk ketidaktentuan ekonomi global.

Tambahnya, ringgit boleh dipulihkan sekiranya ekonomi domestik menunjukkan pertumbuhan positif, termasuk kestabilan nilai inflasi, pulangan positif dan kadar dasar semalaman (OPR) Bank Negara Malaysia (BNM) kekal 3.25 peratus sepanjang tahun.

Firma penyelidikan MIDF Research dalam pada itu selari dengan pandangan Nikkei yang beranggapan kelembapan ekonomi negara berpunca daripada pemansuhan GST, sekaligus melemahkan nilai ringgit.

Tambahnya, pertukaran kerajaan dan perubahan dasar pasca PRU14 dengan memansuhkan projek mega seperti projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) dan Laluan Tiga MRT (MRT3) turut memainkan peranan.

- mD

----------------

suruh macai ph hadam.. negara bakal muflis betul2. pakat2 beli emas le simpan.. tak lama lagi RM bukan bernilai macam RM asal. skrg kalau ade RM100 bulan disember rm100 itu bukan lagi nilai skrg..mungking tinggal 90%... inilah bile ramai pakat MENDUSTA NIKMAT ALLAH satu masa dulu.. semata2 nak jatuhkan DSN!!

Allahu Akbar! Ya Allah Kami Bersaksi dan Takut Pada Kemurkaan-MU..selamatkan lah kami dari murka-Mu dan kezaliman golongan musyrikin & muanfikun PH!

Ameen


Anonymous said...



mahadey lantak die lah agama ape akidah ape.. mmg dr 1998 lg aku dah anggap madey ni sekular. ntah skrg lagi parah dr itu sbb die x duduk dlm jemaah umno lg.

umno zmn madey wanita umno lgsg xbetudung, rupanye die benci wanita bertuduh.. Nek Semah yang sahkan dalam satu wawancara 2016 BH.

madye pura2 solat jumaat dpn tv..kunun tempat yg sama.. setiap jumaat.. tp apakah org yg bersolat dgn ikhlas blh ckp sains itu hebat dr Tuhan?

die nak melingkup lantak die lah.. yg penting jgn heret kite semua. madey mmg celaka dan bala musibah buat melayu


#madeynotmypm

Anonymous said...

Tepat sekali bro..8.39 berkaitan definisi 'penjimatan' yang dibohongi cina racist dapig lim gone end!

Anonymous said...

Allahu Akbar..Astaghfirullahaladzim..pemikiran sekular amat bahaya..ibarat BARAH dalam tubuh rohaninya.. akan memamah ruhaniah mahadey mcm sel barah memamah tubuh bdn!! Ini dh boleh jatuh kufur Jaali.. Nauzubillah. Segala2nya ph teruk skrg !! Kenapalah rakyat boleh pilih mereka2 ini..hbis dgn kita terheret sekali!!

Anonymous said...

Banyak Komen2 bodoh dari org2 yg bodoh2.

Anonymous said...

Ya Allah..Permudahkanlah perbicaraan Najib Razak..Bagi Kami Dia hamba mu yg jujur dan banyak membantu kami..Patahakanlah niat2 jahat musuh2nya..terang dan nyata permainan musuh2 yg ingin menjatuhkan dia dan juga menjatuhkan martabat islam sunnah jamaah di Malaysia..bukakanlah pintu hati kaum2 muslimin lain yg pernah terhasut dengan fitnah2 musuh2 Najib Razak dan musuh2 islam sunnah jamaah di Malaysia ni..berikan kami kekuatan Ya Allah..maafkan kami dan sahabat2 seislam kami yg terikut dengan fitnah musuh2 kami..jadikan kami bersatu semula..jadikan kami insan yg bersyukur dan hati yg terang sentiasa..jika Najib Razak adalah insan yg mulia di sisiMu..kembalikan dia kepada kami sebagai ketua kami..kami mula rasa kehilangannya..Amin ya Rabbalalamin..

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message to others. Notice all commenters are from the same cybertrooper

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget