KL CHRONICLE: Why is Malaysia adding more debt by borrowing money from Japan?

Tuesday, June 12, 2018

Why is Malaysia adding more debt by borrowing money from Japan?


Tun M said that he has asked to borrow money from Japan and that this borrowing will be in Yen.

So, our PH Govt's solution to reduce our national debt is to borrow more money to create more debt! 

How does borrowing more debt to reduce debt works? Only god and Tun M knows.



In the past, Tun M had borrowed heavily from Japan in Yen but had ended up in disaster. Although the interest rates on Japan loan are generally low, the appreciation of the Yen currency meant that Malaysia ended up paying double or triple of the amount loaned.

It got so bad in the past that Tun M had once sworn off borrowing in Yen when he said this in the 1990s.

_The yen's ascent to record levels is straining the finances of East Asian governments that have borrowed heavily from Japan and now must pay Tokyo back in a now more expensive currency. _

"We tried to renegotiate the loan in order to reduce slightly our debt burden to Japan," Prime Minister Mahathir bin Mohammad of Malaysia said in a recent speech in Japan. But, he added, "We were not given even one yen reduction."

It was one of the factors that caused our national debt to soar to record levels of 103.4% in the past under Tun M compared to 50.8% now.

One of the lessons learned by the previous BN Govt under Najib was to ensure that 97% of borrowings are denominated in Ringgit. 

As Malaysia controls the Ringgit, this ensures that our borrowings has no foreign currency risk and that no foreign country can declare Malaysia bankrupt.

By borrowing in Yen, Tun M is putting Malaysia back to the mercy of Forex risk which could severely weaken our country in future if the Yen continues to appreciate as it did in the past.

Why?

Anti-Wayang

65 comments:

Anonymous said...

.

Mahathir kata hutang negara dah cecah 1 trillion tapi di Jepun dia kata hutang negara hanya 600 billion . Betol punya lidah bercabang orang tua ni .

Kalau hutang negara dah cecah 1 trillion dan hampir muflis , tak kan nak buat hutang baru lagi . Tak ke sewel namanya tuu .

Najib berhutang tak boleh , dia berhutang boleh pulak . Tak tau laa apa jenis manusia yang macam ini .

.

Anonymous said...

PBB, PRS, PDP dan SUPP tinggalkan BN

BN Sarawak hari ini secara rasmi terbubar selepas semua parti komponennya mengumumkan keluar dari gabungan terbabit dan membentuk pakatan baru dikenali sebagai "Gabungan Parti Sarawak" (GPS).

Semasa mengumumkan langkah itu Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Openg berkata keputusan tersebut dibuat sebulat suara oleh parti terbabit.

"Parti-parti komponen iaiitu PBB, SUPP, PRS, PDP mengadakan pertemuan dan membuat keputusan sebulat suara untuk meningalkan BN dan membentuk gaungan baru dengan parti tempatan, dikenali sebagai Parti Gabungan Sarawak," katanya.

Empat parti utama yang terlibat itu ialah Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresi (PDP).

Anonymous said...

Gaji penasihat Najib cecah RM200,000 sebulan

Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dikatakan membayar barisan penasihatnya sehingga RM200,000 sebulan, tidak termasuk faedah dan kelebihan lain, menurut laporan The Malaysian Insight hari ini.

Laporan yang memetik sumber itu berkata, penasihat Najib menikmati gaji antara RM70,000 hingg RM200,000 sebulan.

"Tetapi setakat ini kami hanya mengenalpasti seorang yang mendapat gaji RM200,000 sebulan. Ini hampir sepuluh kali ganda lebih tinggi berbanding gaji perdana menteri. Pemeriksaan masih berjalan.

"Mereka bukan saja mendapat gaji tinggi, tetapi juga menerima banyak faedah dan kelebihan lain," kata sumber itu seperti dipetik.

Laporan itu juga berkata penasihat dengan gaji terbesar itu juga merupakan "bekas menteri kabinet yang menjadi penasihat kepada Pejabat Perdana Menteri", dan mengetuai sebuah unit di situ.

Bagaimanapun nama individu tersebut tidak dinyatakan dalam laporan itu.

Seorang lagi penasihat yang mendapat gaji tinggi - juga tidak dinamakan - bertanggungjawab dalam soal "jenama 1Malaysia," kata laporan itu.

Maklumat ini diperoleh selepas pegawai kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) meneliti dokumen rahsia milik pentadbiran BN dulu.
Sejak HARAPAN mentadbir negara, semua penasihat ini tidak lagi dibayar gaji oleh kerajaan.

Anonymous said...

Elok la tu...

Mca pun kata ya sama.. ok la tu.. byk bermuka muka... dr dulu org bawah umno dah tak percaya mca.. namanya ada parti tapi pengundi takde.. semua pi undi dap..

Dah lama yg bawah ni suruh umno berjuang atas nama umno.. tak lagi mendukung biawak hidup di semenanjung.. ni baru betul.. mendukung biawak hidup...

Umno tetap kukuh.. parti terbyk menang tanpa perlu menipu pengundi dgn janji janji palsu...

Sarawak keluar BN.. akan dtg tiada sape tau.. mungkin bergabung hanya dgn umno... tiada lagi mca..

Apa apa pun ph dah mula berperang sesama sendiri... tunggu kapal pecah..

Anonymous said...

Ko tak nak bongkar zmn tun.. tak nak bongkar anak beranak dan kroni dpt apa???

Setakat yg kau sebut tak boleh lawan anak beranak dan kroni dpt?

Najib tinggal rezab byk.. tun tinggal apa? Berapa byk bail out? Berapa byk hutang tun tinggal? Tugas pm 5 dan 6 kena ambil alih hutang zmn pm 4...

Anonymous said...

Hutang negara bermakna berterusan dan berlanjutan dr pm 1 ke pm 6.. bermakna pm yg dilantik seterusnya akan menerima hutang sebelumnya.. apa juapun kena pikul.. berapa jumlah hutang pm4?.. lenyap je ke..

Apa jua masalah atau beban yg ditinggal pm4 akan dipikul pm seterusnya pm 5 dan pm 6.. adakah pm 5 dan 6 mcm pm 7 apabila memikul tugas itu?

Anonymous said...

Rasanya ramai yg happy mca angkat kaki.. senang nak buat buat keputusan sesama umno...

Jika mic masih bersama umno..lebih mudah berbincang hanya ada 2 parti di semenanjung.. jika ada ahli mca yg benar benar ingin bersama bn mungkin di antara mereka akan buat parti lain..

Parti sarawak dan sabah.. kita tdk pernah akan tau di kemudian hari.. apa apa pun boleh berlaku..

Anonymous said...

Parti komponen BN perlu mengadakan mesyuarat majlis tertinggi untuk memutuskan sama ada perlu mengusir Umno berbanding bertindak keluar daripada gabungan itu, kata ketua Pemuda Gerakan, Andy Yong.
Beliau menegaskan setiap presiden parti komponen dalam BN memiliki kuasa berkaitan proses membuat keputusan tertinggi dalam gabungan itu.
"Kita perlu memahami bahawa BN bukan milik Umno tetapi parti komponen.
"Ia adalah satu kesilapan untuk membolehkan Umno menguasai kebanyakan jawatan tertinggi BN pada masa lalu seperti timbalan pengerusi, setiausaha agung, dan bendahari," katanya dalam satu kenyataan.

Anonymous said...

Hanya mengenalpasti seorg dpt tertinggi.. punya la heboh mcm beg tgn..

Lapuran dr sumber mana?

Kira tunggu org sekeliling tun berapa gaji? Kaum kerabat kroni berapa bilion?

Anonymous said...

Kah kah kah.. adakah aku terkejut? Kah kah kah.. org tak menang kerusi berkata kata.. kah kah kah..

Org kalah nak byk jawatan kahkahkah
Jumlah penduduk lebih kecil berbanding byk mintak mcm mcm kah kah kah..

Ni tak ubah ph.. yg sikit jd pm.. yg byk melopong weeiiiiii

Gila weeeiiiii

Anonymous said...

Why? because the 1-Trillion Drama must be on and all actions by the KERAjaan Penipuan Hutang must point to 1-Trillion issue. Then later in the year, LGE will "proudly" announce that Malaysia's debt has been successful "reduced" due to their "great efforts". This is the whole script of the Drama. Wait and See! popcorn please...

Anonymous said...

Zmn najib hutang dlm negara..
1. Hutang bentuk bon..
2. Hutang dijamin kerajaan mcm bnm/glc
2. Hutang sendiri... hutang rakyat sendiri..
3. Hutang warga asing..

Ni hutang luar negara BERHUTANG.. tak kan bagi mcm tu je pasti ada sesuatu? Timbal balik? Beban kat rakyat ke tdk?

Macai kata takpe kita buat tabung baru.. kah kah kah..

Anonymous said...

Dulu.. proton
Kini.. proTUN kereta keluaran terbaru hah hah hah..

Macai pasti happy...

Anonymous said...

mca dan gerakan dah lama kami minta mereka berambus...

Anonymous said...

Dulu kata batal.. kini ditangguh hsr.. ada apa?... dah ada celah ke nak tambah sesuatu? Macai jugak melopong ingat dpt penuh troli rupanya memang penuh tapi penuh tisu lap jubo je.. rm50...

Anonymous said...

Teringat org dulu bercerita.. gaji kecik.. takde la senang idup mcm la ni.. mula la guna kad kredit.. berhutang.. tambah hutang negara.. tu zmn pm4.. bila pm 5 dan 6 ambil alih.. salau satu isu kad kredit.. tak kan dah lupa kot pasal kad kredit...

Anonymous said...

Canang satu dunia kisah hutang negara.. siap buat tabung..

Ni buat hutang pulak.. tambah hutang.. hutang luar negara lagi dgn bangga berkata interest yg rendah/kecil? Hahaha basah kena kencing macai ph.. ada tabung lagi ke nak korek ke nak pecah ke... kah kah kah..

Macai kata nak bagi semangat kat kerajaan.. tu yg lagi bersemangat buat hutang.. kah kah kah.. kencing tiap hari..

Anonymous said...


Parti2 di Sarawak yang tinggalkan BN sebab takut SPRM mengambil tindakan memecah masuk rumah ahli-ahli politik di sana seperti yang di buat kepada DSNR, juga takut PH hentikan projek lebuh raya pan Borneo. Lebih serah dari dan selamatkan apa harta yang ada. Prinsip parti tolak sebelah dulu.

Anonymous said...

Sebenarnya org bawah dr dulu gaya nak mcm ni.. tapi yg di atas kehendak lain.. masih mau beri muka.. ni mudahlah sikit.. tak payah bla bla bla.. dipersilakan mca gerakan..

Anonymous said...

Rakyat sarawak perati je.. yg undi tu perati je.. mereka undi kerana prinsip yg diperjuangkan parti bkn selamatkan harta sendiri..

Tak mustahil akan dtg dia org ni diganti org lain...

Anonymous said...

Jabatan peguam negara memaklumkan telah menerima kertas siasatan 1MDB petang tadi.
Peguam negara Tommy Thomas berkata, beliau juga telah membentuk dua pasukan untuk meneliti kertas siasatan itu.
Katanya, pasukan pertama bertujuan untuk memulakan dakwaan jenayah, jika ada, manakala pasukan kedua untuk prosiding sivil.
"Kami memerlukan sedikit masa untuk meneliti kertas siasatan namun mengambil maklum akan keperluan untuk meneliti perkara ini dengan kadar segera," katanya dalam kenyataan.
Selain itu, beliau juga berkata telah menandatangani permohonan untuk bantuan guaman bersama (MLA) dalam perkara jenayah daripada Switzerland, Amerika Syarikat, Perancis dan Emiriyah Arab Bersatu.

"(Kami) berharap agar dapat mengambil tindakan lanjut serta menjalin kerjasama dengan pihak mereka," katanya lagi.

Anonymous said...

PETALING JAYA: Pemimpin-pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) perlu menerima hakikatnya jenama gabungan itu tidak lagi boleh dipasarkan, kata Datuk Seri Nazri Aziz.

Ahli Majlis Tertinggi Umno itu berkata sukar untuk mempertahankan BN sekarang ini di Malaysia Barat apabila MCA, MIC dan Gerakan tidak lagi diterima rakyat.


“Parti seperti MIC, MCA dan Gerakan sudah dikalahkan begitu teruk dan tidak mungkin dalam masa singkat ini mereka boleh bangun semula.

“Kalau mereka tidak boleh bangun semula, bagaimana BN hendak berfungsi. Kita kena terima hakikat, BN sudah tidak boleh pergi dah,” katanya kepada FMT.

BN tewas selepas memerintah selama 61 tahun. Kerusi yang diperoleh pula jauh merosot kepada 79 berbanding 133 pada PRU-13.

Anonymous said...

Salah sorang mukin ts rais yatim?

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Saya rasa Mahathir lebih suka UMNO dan PAS berada dalam keadaan seperti sekarang, kedua2 lemah, yang Mahathir paling bimbang adalah sekiranya seluruh penyokong dan ahli UMNO beralih selera untuk menyokong PAS, sekiranya keadaan ini berlaku tak mustahil PAS akan dapat menguasai antara 80 ke 100 kawasan parlimen di Semenanjung. dan akan menjadi saingan hebat kepada PH.

Anonymous said...

Betul.

Tetapi perjuangan perlu diteruskan untuk ugama dan bangsa, parti mana yang hendak diharapkan. PH nampaknya tidak bermaya untuk menahan serangan2 dari pihak bukan Bumiputera. Hanya PAS sahaja yang tinggal untuk orang Melayu menaruh kepercayaan.

Anonymous said...

Anjing dap dah menyalak

Anonymous said...

Selama 60 thn umno bersama mca mic.. selama itulah umno menerajui.. mca semakin menurun.. walau mca kalah teruk semenjak pru 12 lagi tapi umno tetap berlapang dada.. masih memberi peluang sama calun kerusi walau ada ahli umno membantah..dlm masa itu juga ada pemimpin mca mengeluar kata kata yg menggores hati umno.. umno tetap berlapang dada.. jika dap membuat tindakan menyentuh umno atau islam atau bangsa.. mca lebih berdiam diri tapi jika ada ahli umno menyuara pendpt menyentuh dap atau cina.. pemimpin mca yg melompat.. umno tetap berlapang dada..

Sebenarnya sebahagian pemimpin je yg berlapang dada.. yg dibawah tdk berlapang dah lama geram berbuku dihati..

Mungkin ini waktunya.. 60thn menang mca ada tempat di kerajaan.. baru sekali dah tunjuk belang sebenar..

Anonymous said...

Tdk perlu berpindah ahli.. hanya bergabung utk mempertahankan islam dan hak hak melayu bumiputera..

Anonymous said...

Lawak betul.. jepun lebih besor hutang takde tabung.. dgn bahasa sopan jepun berkata akan membantu malaysia..

Tanda tanya besor.. membantu hutang ke projek ke membantu auta?

Madey nak pinjam tapi hutang jepun lebih besor.. tak ke lawak.. maknanya kita pun boleh bagi hutang kat org kannn... tapi mcm mana??

Ni la yg dibuat zmn najib.. timbal balik atau tukar ganti dgn sesuatu yg membawa faedah kpd negara...

Adakah kerajaan kini akan membuat seperti kerajaan sebelumnya tanpa menaikkan kos berlebihan???

Mcm 55b jd 66b.. dr 72b jd 100b.. terbaru midin kata 100b lebih lagi.. poning poning..

Anonymous said...


Ok lah bergabung atau bekerja sama pun boleh lah asalkan akan menjadi saingan kepada PH. kita bukannya hendak berlawan dengan PH tetapi sekadar untuk menjaga ugama dan hak2 bumiputera supaya tidak di permainan oleh puak2 tertentu.




Anonymous said...

Hutang rakyat kad kredit dr pm4 dibawa berterusan ke pm 5 dan 6.. bkn lenyap.. jd sesape yg ada hutang kredit masa pm 4 undi ph mintak sedar.. hutang anda juga termasuk hutang negara..

Anonymous said...

Apa apa pun parti sarawak BN masih berbahasa sopan dibanding pemimpin mca.. teruskan perjuangan anda utk rakyat.. jgn perjudi nasib rakyat..

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Idris jala

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Bukan anjing lagi.. ni Babi DAPig yg dibayar ... Nyah kau balik tongsan.. InI MALAYsia bukan CHINAsia... Kan nee nei..

Anonymous said...

Bukan anjing lagi.. ni Babi DAPig yg dibayar ... Nyah kau balik tongsan.. InI MALAYsia bukan CHINAsia... Kan nee nei..

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Wawancara di jepun.. madey kata malaysia tak akan bankrap.. tu makna apa? Abis macai ph kena tipu..

Proton 1 tinggal hutang kat pm 5 dan 6.. ni hutang lagi.. pm8 akan terima hutang pm7.. hancing kena kencing..

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Sejarah berulang.. pinjaman dlm yen jd mcm dulu.. hutang tdk akan lenyap tapi diwarisi ke pm seterusnya.. ada paham macai... pm 5 dan 6 mewarisi hutang pm4.. rezab dah ciput.. ambik alih je kena urus hutang tapi dlm waktu singkat zmn najib berjaya kumpul rezab lebih 400b berbanding 22 thn madey tanpa perlu membuang pekerja..

Yg pasti brg semakin mahal tanpa gst...

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Kpd semua..

Tolong baca penyesalan invoke di the unspinners... sebarkan...

Demi Allah saya tdk akan maafkan perbuatan mereka yg melibatkan agama bangsa dan negara..

Anonymous said...

Ehh apa dah susah mau pikir..MADEY kata dia jadi PM dalam 2 tahun je..sekarang dia angkat hutang dulu siap-siap sama mana-mana negara luar ikut matawang negara-negara yang dia pinjam esok dah tak boleh bayar angkat kaki cabut kasi jawatan dia kepada next PM yang madey janjikan tu le. Ko nak jadi PM kan ambik sekali hutang-hutang ni..hahahahaha

Anonymous said...

Saya pu setuju mca angkat kaki. Parasit cina ini punca UMNO terpksa pendam rasa..atas semangat PERIKATAN.. SRJKC terpaksa dibiarkan..dan macam2 lagi tuntutan mereka, merit prestasi politik amat buruk tapi mau macam2.

Tak mustahil UMNO boleh jadi parti Islam Melayu tunggal yang boleh memerintah negara semula bersama parti komponen Islam lain.

Kali ini jika berjaya ubah semula perlembagaan supaya lebih kukuh kuat mendaulatkab Islam, Raja Raja Melayu dan hak Bumiputera..jangan boleh ada ruang lagi..dulu UMNO terlalu mak jaga sangat hati perti komponen..tapu parti komponen lagak macam lord.

Umno kena ubah sikap TEGAS dalam HIKMAH.Insya Allah semoga Allah SWT beri pertolongan kpd UMNO! AMinn

Anonymous said...

Gaji madey sbg pm tak dipotong kenapa??

Anonymous said...

Madey tk suka umno dan pas mcm sekarang..dia nk tarik diorg sokong dia..tapi pengikut pas tk suka madey..madey cuak..takut anuar yh tarik paa dan umno dulu..perkuat kn pkr..sktg pn pkr dh tuntut kerusi mb kedah..boboi dh tk lena tidur..bapa plk di jepun..papa papa cepat balik..urgent..kerusi mb nk kena cantas....
Tkpa2 nnti papa lantik jadi mentero...pasai tu la papa tk lantik menteri kabinet sampai habis..sbb papa nk bagi skit kt org sarawal..sabah..pas ..dan umno...kita ligan si anuar tu..

Anonymous said...

Dia mndapat 'tutorial' short course dr Atok JudiForex..kan parti Atok hanya minoriti..tp berkuasa wooo..
Kah..kahh..kahh..

Ko sembang byk le gerakan cinabeng.. UMNO yg tubuhkan BN dari asal PERIKATAN kerana mandat majoriti org Melayu pd UMNO.. ko xde mandat ko buat le dacing emas pun..takde laku laa..

Orait jg UMNO blah dr Dacing BN. SELAMA INI UMNI BERKORBAN..LOGO NYA TERPAKSA DI PADAMKAN DEMI BN. TAKDE MASALAH..INSYA ALLAH AKAR UMBI ISLAM MELAYU TETAP BERSAMA UMNO.. ALLAH PELIHARA DAN BAIKI UMNO DARI MASALAH..SUPAYA BANGUN DAN LEBIH KUAT..AMEEN

Anonymous said...

Sokong pndpt tuan. Smpai bila pihak atasan nk bernostalgia dengan 'perikatan'??? Zmn dh berlalu..kafir takkan senang dgn umat Islam..xnk beriman dgn amaran Al Quran?

Anonymous said...

PAS xblhbharap lah..munafik besar..PAS lah lunca DAPIG naik tocang masuk masjid, cemarkan mihrab, suka hati gunakan platform 'tazkirah' hingga dari sotu pak lebai dan makcik tudung labuh mula percaya dan syok dgn ahmoi dapig dan ahso..padahal dengan orh UMNO org PAS maki hamun, sanfka buruk bernada amat keras bukan main SOMBONG!!

Cuba lihat nads samseng PAS pada Najib pasal isu2 terdahulu..dan nads PAS sekarang dgn PH..mcm pondan dan ads perasaan GILA TALAK lagi pada DAPIG dan PGAYR.

Mereka sudah lupa persaudaraan mana dan keutamman Islam yang mana, setelah mebdapat GHANIMAH KELANTAN dan TERENGGANU 5parsent.. Habis cerita hudud dan ruu355 lesap

Mass zmn umno dulu PAS tenyeh UMNO dan perangkap UMNO untuk tujuan politik.. Bab Kalimah Allah PAS jadi munafik..

Terlalu byk DOSA dan MUNAFIKNYA PAS.. usahlah berangan PAS akan jd penyatu umat atau sahabt seperjuangan dgn UMNO.. hnya dgn UMNO shj mereka guna syarat KAMI NAK TEGAK NEGARA ISLAM..sbg umpan nk melagakan komponen BN..sb tu TOK PA tahu sgt dah game jahat PAS dan berapa setuju UMNO baik dgn PAS mcm sedara..sebab PAS tak mcm tu dan sgt munafik.

Skrg satu persatu kegilasn PH melanggar Islam, Raja, Perlembagaan, biadab dengan Agong.. Mana dia OSTAD PAS??? tazkirah bagai..khutbah hentam krjn UMNO..skrg apa pasal jd syaitan bisu OSTAD PASS oiii??

Kukuhkan UMNO dan perbetulkan syariat Islam UMNO secara hikmah..jgn bygkan Islam itu PAS..rosak Aqidah nnti.. Islam yg sebenar ikut cara Nabi, Panduan Al Quran dan berkata akhlak benar..

Sokong UMNO kukuhkan kekuatan sendiri..Insya Allah dgn itu dia akan menarik hati org baik2 kembali pd UMNO dan menjadi wadah termasuk menarik org2 PAS supaya buang tksub sesat mereka selama inj.dan barulah kita dapat berhadapan dengan dakyah hebat lagi jahat dalam PH.. musuh sebenar..

Wallahualam

Anonymous said...

Kuatkan UMNO..pulihkan masalah dasar dan dalaman UMNO, balik pd ruh Islam, kukuhjan prinsip asal UMNO..nyah buang parasit dn pemimpin2 lama yg bodoh dan didoktrin oleh mahathirisme..termasuk si budak OXPOD mata kuyu tu.. Dia punya pasal gagal org muda support bn dia alih cerita salah Mantan Presiden..tak guna punya kitol..

Skrg tnpa segan silu nak suruh buka keahlian umno kd liberal dg kapir dan non muslim..ko.memang musang berbulu ayan macam rais yatim jgk kj oii..

Semoga ahli umno jgn terpukau imej kitol kj..kj nothing.. Dia bukan pejuang tulen.. Semoga kj tk dipilih apa2 jwtn.. Dan sila kluar dr umno.. Xpyhlah berlakon lama.. Madey nk sgt ko jd kitol..

kdg2 aku trpikir dlm situasi madey dan dapig menggila ni..aku lbh percaya pd Anwar berbanding KJ dan Pemuda Umno Selangok..geng parasit belaka..

Anwar jd mcm tu sbb dia dipecat oleh madey..asalnya dia pejuang umno yg tulen.. KJ dia xdipecat ape..tp sikapnya mcm biawak.. Masa diberi mandar pemuda..apa dia dia buat?? Just nk glamour kan personal diri.. Umno mna dia peduli..

Anonymous said...

Dear all netizens. this bitch 10:56 am (same all the time) is a Pakatan Haprak cybertrooper. He get paid by Pakatan Haprak but come here with no fact. He give negative and racist comments about UMNO to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of idiot in this website. please pass on this message

Anonymous said...

Pasca kejatuhan buruk umno ini..ahli umno kenalah ubah cara pikir..
Bglah pikir ade 'radikal' dan 'taktikal' sikit dan banyak pikir jauh untuk KEWASPADAAN.. Ade sikit prasangka demi nk elak musuh musang bulu ayam selinap masuk dlm jentera.. jangan asyik BENDUL mcm dulu.. cpt sgt sokong sorak dengan provokasi dan lakonan tnpa pikir deep.. Mcm kes KJ.. asal nmpk die glamer je dpn media..org umno dh terkinja2 nk sokong dia jd MT atau top post..weii.. Selidik dulu.. org berlakon warok sikit pn org Umno pun cair..dan terus yerima.. Xnk tapis2 konon nk pemimpin fresh muda..ye la tu.. Muda tp penjahanam.. Wtpe??? mula berbalah sesama sendiri kutuk pimpinan yg jelas buat kerja..mcm DSNR kena..sbb org umno pun jahil xphm walla itu berkat dan kekuatan menakutkan musuh..xde pitih je mula belot.. Ini kena buang.. Sifat madey ajar pd umno.

Anonymous said...


Merudum jatuh lagi Bursa Saham KL sebanyak lebih dari 11 point atau 0.66 %. Dengan nilai kerugian sebanyak RM 2.5 B. Sampai bila nak pulih balik ... Inilah akibatnya bila lidah bercabang... Kejab2 hentikan projek, kejab 2 tangguh pula. Dia imgat Malaysia ini bapak dia punya ke, boleh suka hati apa yang dia nak buat. Pelabur pun dah meluat dan dan bawa keluar modal mereka mungkin untuk di laburkan di negara2 jiran.

Anonymous said...

Fuck u. Retarded asshole

Anonymous said...

Dari rugi teruk..baik aku jual selagi ada keuntungan...yg beli saham semua educated...

Anonymous said...

Saham tu senang le nak jual, tetapi kejatuhan saham melibatkan juga kekurangan keuntungan dan bonus/dividen Tabung Haji, ASB, KWSP dll.

Anonymous said...

NAK MELINGKOP PUN TAK APA LE M'SIA NI....LAGI BAGUS......

Anonymous said...

Malaysia Nak Bankrap??? Pinjam Duit Dgn Negara Bankrap Kuasa 3???


PH kata di bawah pemerintahan Najib, Malaysia nak Bankrap...Alasannya hutang negara telah meningkat sehingga RM 680 billion dan jika dikira segala jaminan yg dibuat oleh kerajaan, nilainya akan mencecet angka sekitar RM 1.2 trillion.

Anehnya Tun M pergi ke Jepun nak pinjam duit.....dgn negara yang mempunyai hutang mencecah USD 9.6 trillion iaitu bersamaan RM 38.4 trillion.




Jumlah keseluruhan hutang Jepun mencecah 251.14% daripada KDNK negara tersebut.

Wow....lagi senang bankrap kalau mcm ni...







Atas pendedahan demi pendedahan yang dibuat oleh parti pemerintah Yang baru jumlah hutang Malaysia telah melonjak kepada RM 711 billion.

Kalau diikutkan jumlah hutang semasa secara online ini dari segi KDNK jumlah hutang negara kita berbanding Jepun adalah hampir 3x ganda. Sementara untuk jumlah hutang adalah 38.4 trillion bahagi RM 711 billion = 54 X ganda.

Jadi Lu fikir lah sendiri....Senang X senang nak tipu orang2 kat Malaysia ni....Yang kononnya educated....

Sumber klik sini;
https://www.nationaldebtclocks.org

Anonymous said...

MAMAK MATDEY ALKUTTY ...BIAWAK LIDAH BERCABANG!!!!!!

Anonymous said...

Mahathir akui malaysia tidak akan bankrap kerana peningkatan aset khazanah, BNM dan Petronas oleh Najib Razak
Posted onWednesday, June 13, 2018 -06-13 07:00:16'
Share
Tweet
#MalaysiaMemilih #PakatanPHitnah #FaktaBukanAuta #NajibNomics #PenyamunForex #ManipulasiHutangNegara

Mahathir baru saja berkata bahawa Malaysia tidak akan menuju kearah kebankrapan kerana ada “penjimatan besar” dari beberapa institusi kerajaan, terutamanya Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), yang boleh digunakan untuk membantu ekonomi pulih sekiranya berlaku krisis.
https://www.kinitv.com/video/62133O74

“Saya tak fikir di bawah kerajaan ini (PH), negara akan muflis.” katanya dalam sidang media secara langsung dari Tokyo, Jepun di mana beliau menghadiri Persidangan ‘Future of Asia’ yang dianjurkan oleh Nikkei. Mahathir menjawab soalan sama ada Malaysia mungkin mengalami krisis kewangan berkaitan hutang dan liabiliti RM1 trilion.

Adalah benar bahawa hutang kerajaan rasmi adalah RM681 bilion sekarang, iaitu RM380 bilion lebih daripada hutang RM300 bilion pada tahun 2008 sebelum kerajaan Najib berkuasa.

Tetapi apa yang Mahathir lupa memberitahu kita ialah kekayaan atau aset Khazanah, Bank Negara Malaysia (BNM) dan Petronas sahaja telah meningkat sebanyak RM400 bilion antara 2008 hingga akhir 2017 – lebih daripada peningkatan hutang kerajaan.

Antara 2008 hingga 2017:
– Rizab bersih BNM (tidak termasuk FOREX) meningkat daripada RM31.7b kepada RM136.8b.
– Aset bersih Petronas meningkat dua kali ganda daripada RM223.4b kepada RM432.4b. Lebih penting lagi, Petronas kini memiliki TUNAI sebanyak RM164.7b yang berkali lebih besar berbanding sebelum ini.
– Nilai Bersih Khazanah meningkat daripada RM31.7b kepada RM136.8b.

BNM, Khazanah dan Petronas semuanya 100% dimiliki oleh kerajaan oleh itu kerajaan boleh menggunakan wang mereka pada satu-satu masa untuk membayar hutang negara jika mereka mahu. Ini hanya 3 aset – tidak mengira aset dan dana lain yang dimiliki oleh kerajaan.

Lebih menarik lagi, kekayaan rakyat semakin meningkat.

Antara 2008 hingga 2017, dana PNB meningkat lebih daripada dua kali ganda daripada RM120b kepada RM280b manakala dana KWSP meningkat daripada RM340b kepada RM815b.

Ini bermakna kekayaan rakyat dalam kedua-dua dana sahaja meningkat hampir RM700b – dari RM400b hingga RM1,095b

Pada asasnya, Mahathir hanya mengakui hari ini bahawa Malaysia tidak pernah berada dalam situasi bahaya untuk muflis dan ia hanya menjadi bahan pembohongan sebelum GE14, yang juga akan dijadikan alasan yang baik untuk tidak melaksanakan janji-janji Manifesto mereka yang tidak realistik selepas GE14.

Walau bagaimanapun, mari kita berdoa kerajaan baru Mahathir ini tidak akan songlap duit KWSP untuk tujuan ‘bail-out’ seperti yang pernah dilakukannya berkaitan skandal timah MAMINCO dan skandal Forex BNM.

—————
Rujukan:
http://pakdin.my/tag/hutang-negara
http://pakdin.my/tag/maminco
http://pakdin.my/tag/forex
http://pakdin.my/tag/kwsp

Share

Anonymous said...

Tu la sapa yg kluar acc 1 epf letak kat unit trust tentu tgh hangin semacam. Situasi skrang sungguh sedih, tinggal pangkal bro

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Amisha said...


Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget