KL CHRONICLE: Who will declare Malaysia as bankrupt? #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih #MalaysiaTertipu

Sunday, June 10, 2018

Who will declare Malaysia as bankrupt? #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih #MalaysiaTertipu

Will it be the Prime Minister or the Finance Minister?
Tun Mahathir said today that Malaysia could be declared as bankrupt as our national debt is at critical state. How true is this and who will declare us as bankrupt?



*1.* Our national debt remains at RM680 billion - not RM1 trillion. The RM1 trillion includes contingent liability of RM200b and another RM150b of committed lease payments - both of which is never counted as debt by any other country in the world. 

*2.* At RM680 billion, our debt is just 50.8% of GDP. And even at the misleading RM1 trillion level, we are still at 80% of GDP. Many countries' official debt such as Singapore, Japan, USA, UK have levels higher than us and are still not bankrupt. Actually, Malaysia itself has had the official national debt as high as 103.4% in the 1980s and above 80% even in the 1990s and we also did not go bankrupt then. So, saying we will go bankrupt at 50% or 80% is completely untrue and mere scare tactics.

*3.* The official RM680 billion debt is 97% denominated in Ringgit. Since Malaysia controls the Ringgit. Even those contingent liability and lease payments are also mostly in Ringgit. Therefore, unlike Greece, Sri Lanka and Argentina (and Malaysia in the 1980s and 1990s) which had encountered problems because their debts were in foreign currency no one can declare Malaysia bankrupt as we can theoretically create as much Ringgit as we want. 

*4.* Malaysia does not owe any money to IMF or to the World Bank or to the Asian Development Bank. In fact, we do not owe any money to any other country or institution except for China's soft-loans. However, the term of these loans are very long term at 20 years and only at a maximum of RM60 billion so China cannot ask for full payment immediately. 

Even if China ask for full payment immediately, Petronas has cash reserves of RM147 billion, BNM has cash reserves of RM120 billion (not including forex reserves of RM420 billion) and Khazanah has net assets of RM140 billion and any of these can immediately pay off the entire debt immediately.

*5.* If you don't want to touch Khazanah, Petronas or BNM's fund, in the worst case scenario,  EPF has RM800 billion in funds right now and can easily lend RM60 billion.  Many may not know but under the EPF Act, EPF is required to invest at least 70% of its total investment in government securities (another fancy name for lending to the govt by buying govt bonds). Right now, EPF does not fulfill these requirements as less than 50% of their funds is loaned to the govt. This is how EPF makes most of its money every year by using the interest paid by the govt to then pay dividends to its members.

OKAY OKAY.. Malaysia won't go bankrupt but why is Tun Mahathir and the new government keep saying this?

Simple. Because ....

*1.* *_Politically_* they must say this as before GE14, they had used the scare tactics to say Malaysia is going bankrupt and needs saving. So, they cannot say our debts are under control or the previous govt (or Najib) did well - therefore, they must say our debt is as bad as possible or they will then be seen as liars.

*2.* They can also use this as a good *_excuse_* to explain why they cannot implement the majority of their manifesto promise (abolish all tolls, RM50 per month for households, reduce petrol price, kad peduli sihat, abolish PTPTN etc etc) as most of these promises are unrealistic and can actually destroy our govt finances and ability to run the country if it is implemented.

*3.* They can also use this as an excuse to cancel as many projects associated with (MRT, HSR, ECRL) so that Najib's *_legacy is eliminated_* from history. This is to prevent memories similar to how Mahathir is associated with KLCC or to Putrajaya and PLUS highway. However, cancelling these projects will also mean our economic growth for this and the following years will go down, cause stock market outflows, piss off some of some other countries (China, Singapore) and reduce hundreds of thousands of new jobs associated with these projects but to the new govt, this is a small price to pay as long as Najib and BN's legacy is completely destroyed.

 _Anti Wayang_

78 comments:

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...


Puak2 ni tak habis cuba menipu rakyat, dah memegang kuasa pun menipu lagi, nampak penipuan dan PH tak boleh di pisahkan... Kerana PH terpaksa menipu untuk 'menutup' dan Untuk mewajarkan penipuan2 mereka yang terdahulu.....

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

MONYET!!!!!!

Anonymous said...

Ini berkaitan posting yang lepas yang memeningkan MoF.







Pembiayaan dua saluran gas yang memening kan LGE...tak tahu nak nak pilih mana satu yang lebih jimat, sama ada 3℅ intrest di bayar setahun lebih awal atau atau 4℅ di bayar seperti biasa.... Saya rasa soalan boleh di jawab oleh pegawai bank yang berkemahiran dalam pengiraan pinjaman.

Walau pun bagitu saya cuba merongkaikan dengan menggunakan angka kecil dan membayar hanya intrest sahaja dulu.. capatalnya kita biarkan dulu.

(A)
Sekiranya kita meminjam RM 1000 dengan 3% intrest, sudah tentu intrest nya RM 30 setiap tahun dan dari tahun pertama lagi.
Tahun pertama RM 30
Tahun 2 RM 30
Tahun 3 RM 30
Tahun 4 RM 30
Tahun 5 RM 30
Tahun 6 RM 30 dan seterusnya.
(B)
Sekiranya kita meminjam RM 1000 dengan 4% intrest, sudah tentu intrest nya RM 40 setiap tahun dan dan dimulakan dari tahun kedua.
Tahun pertama tak perlu bayar
Tahun 2 RM 40
Tahun 3 RM 40
Tahun 4 RM 40
Tahun 5 RM 40

Sekarang cuba kita jumlah berapakah kita sudah bayar dalam option (A) dan (B)

,........(A).....(B)
Tahun pertama RM30 RM00
Tahun 2. 60. 40
Tahun 3. 90. 80
Tahun 4. 120 120
Tahun 5. 150 160

Jadual ini menunjukkan pada tahun kelima kita sudah beruntung sebanyak RM10 sekiranya memilih untuk mengambil option (A) intrest 3% atas pinjaman.

Kalau sekiranya option (B) di lewatka pembayaran selama 2 tahun maka dengan pengiraan yang sama, pada tahun ke 9 kita sudah beruntung RM 10.


So saya rasa Najib telah tepat dalam pengiraannya untuk mengambil option (A), 3% intrest atas pinjaman.


So ini BUKAN SKANDAL tetapi adalah penjimatan kepada negara.


Anonymous said...

2 EKOR MONYET TENGAH BERTENTANG MATA!!!!!

Anonymous said...

yes u r all money... thanks for being honest for once

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

HARAM TIPU PENGUNDI - MUFTI PERLIS

Setiap satu perkara yang dijanjikan dalam manifesto parti politik wajib ditunaikan kerana kegagalan dalam melaksanakannya disifatkan sebagai satu penipuan.

Mufti Perlis, Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin berkata, tindakan menyenaraikan pelbagai janji manis dan popular bagi meraih undi sedangkan sedar mereka tidak mampu melakukannya menyebabkan perbuatan tersebut haram.

“Penipuan sering berlaku dalam musim pilihan raya. Antaranya mempamerkan manifesto bohong yang pihak meletakkan itu sendiri mengetahui bahawa mereka tidak mampu melaksanakannya.

“Demikian memberikan maklumat palsu mengenai calon yang disokong ataupun yang ditentang. Dengan maklumat yang palsu itu maka pengundi akan tertipu dan membuat keputusan yang salah,” katanya menerusi akaun Facebooknya baru-baru ini.

Kerajaan pusat yang ditunjangi Pakatan Harapan mengakui sukar menunaikan Janji 100 Hari Pakatan Harapan yang menjadi manifesto gabungan itu pada pilihan raya umum lalu dengan alasan kedudukan kewangan negara kini dalam keadaan buruk.

Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, kemenangan Pakatan Harapan membawa beban yang amat besar kerana membuat pelbagai janji kepada rakyat supaya kehidupan rakyat menjadi lebih bahagia daripada sebelumnya.

Katanya, janji tersebut dibuat berasaskan pengetahuan yang tidak mencukupi kerana tidak tahu setakat mana kerosakan yang berlaku dan mendapati bahawa walaupun sudah berbuat janji dalam jangka masa 100 hari, mereka akan tunaikan 10 perkara tetapi tidak terlaksana.

Sementara itu, Mohd. Asri turut menguatkan hujah tersebut dengan dua hadis Nabi Muhammad.

“Sesiapa yang memperdaya kami (kaum Muslimin) maka dia bukan dalam kalangan kami. Tipu daya dan tipu helah itu dalam neraka.

“Sesiapa yang memberikan pendapat untuk saudaranya dalam sesuatu perkara sedangkan dia tahu bahawa kebaikan itu pada perkara yang lain (pendapat lain) maka dia telah mengkhianatinya,” kongsi beliau kepada pengikutnya di media sosial.

Hadis tersebut dipetik daripada Riwayat al-Tabarani dan Ibn Hibban serta Riwayat Abu Daud. - UTUSAN ONLINE

Anonymous said...

Kini dah 31 hari berlalu untuk menjelang 100 hari. Lagi 69 hari, jika janji2 manis bulan bintang KERAjaan tak tertunai, maka KERAjaan yg ada ini adalah kerajaan HARAM. Inilah yg dimaksudkan oleh mufti Perlis tu.

Anonymous said...

Kerajaan yg naik dengan cara memfitnah dan menipu adalah kerajaan yang haram!!!

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Kalo ko, 1243 tak dapat buktikan facts yang kami twist kan maka saya isytiharkan ko adalah BAPAK SEGALA PEMBOHONGAN

Anonymous said...

Kalo ko, 1234 tak dapat buktikan facts yang kami twist kan maka saya isytiharkan ko adalah BAPAK SEGALA PEMBOHONGAN

Anonymous said...

.....bukan Monyet tu....tapi SIAMANG.............

Anonymous said...

Kalo ko, 1226 tak dapat buktikan facts yang kami twist kan maka saya isytiharkan ko adalah BAPAK SEGALA PEMBOHONGAN

Anonymous said...

Sebelum pru.. kita akan tangkap jolo.. mahacai.. horeyyyy horeyyy

Lepas pru.. kita tdk ada EXTRADISI utk tangkap jolo..

Kah kah kah..

Anonymous said...

Kalo ko, 1211 tak dapat buktikan facts yang kami twist kan maka saya isytiharkan ko adalah BAPAK SEGALA PEMBOHONGAN

Anonymous said...

Berita ini betul.

Mantan Timbalan PM dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani serta kini Menteri Dalam Negeri untuk kerajaan baru PH berkata demikian.



Husin membayangkan Mat Maslan ketawa terguling-guling atas lantai tak tahan sakit perut.

Dulu dia dikutuk dan diperbodohkan kerana kata-kata yang sama. Kini pemimpin kerajaan PH pun kata benda sama.

Seeloknya Salahuddin Ayub yang sebut. Mungkin dia akan pergi menoreh getah bersama rakyat. Pagi Petang Siang Malam Subuh Senja.

Pasti penyokong PH akan kata Muhyiddin UMNO totok dan terikut skrip sama masa dalam BN. Tunggu saja sebab khabarnya Atok dah nyawa-nyawa ikan hingga munta tolong PPB dan UMNO. Lantaklah politik....

Sebelum PRU, penyokong PPBM berkata, "Tunggu PRU, tahulah kita" setiap kali gagal mengartikulasi pandangan dan terbatas keupayaan berhujah. Kini tagline mereka berubah pada sore loser.

Eh ... jangan gitu. Kami memang dah kalah. Mestilah sore atau pedih. Antara mereka-mereka yang menyebabkan kalah, senang-senang undur saja. Nak kata apa dah itu cara ambil tanggungjawab kerana kekalahan.

Namun ia tidak mengubah keadaan. UMNO mesti mainkan peranan pembangkang yang baik. Lim Kit Siang yang cakap PH perlu check and balance.

Bila dah jadi kerajaan, mereka yang dok kata tunggulah dan sore loser perlu pertingkatkan kebolehan. Kerja kami dah jadi lebih mudah.

Sebagai pembangkang, tugas kami adalah menghasut ... πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜‰

Wow! Menunggu LGE balik China, masak nasi goreng SST 10%

Anonymous said...

Orang2 China ada banyak juga parti politik, antaranya MCA, Gerakan & DAP. Tapi tiap2 kali PRU, puak2 sepet ini akan sepakat mengundi pakatan yg menentang UMNO/BN.

Dulu mereka tak berjaya menumbangkan BN tapi kini dgn bantuan Melayu2 liberal & Melayu2 bongok yg termakan dek janji manis bulan bintang manifesto PH, mereka berjaya tumbangkan BN.

Puak2 sepet terus bersorak riang ria dan tidak berhenti gelak ketawa. Orang2 Melayu apa yg dapat & apa yg ada...?

Janji bulan bintang hanyalah janji kosong dan janji penipu...sehingga mufti negeri Perlis mengeluarkan fatwa HARAM kpd kerajaan Malaysia yg baru. Tak payahlah orang2 Melayu nak mendabik dada...yg kamu dapat hanyalah abok taik kuda...

Anonymous said...

Sebelum pru.. ph kurang beban hidup
Selepas.. mahacai sila tanam sayur buah sendiri..

Kah kah kah..

Anonymous said...

Sebelum pru.. semua jual kat china.. semua gadai kat china..

Selepas.. kita akan tambah lagi byk dgn china..

Kah kah kah

Anonymous said...

Dlm sebln 4b hilang..

Woowwww pencapaian gemilang gone end..

Anonymous said...

Mufti Perlis berfatwa:

"KERAJAAN MALAYSIA YG ADA SEKARANG ADALAH KERAJAAN YG HARAM"

Ini adalah kerana kerajaan ini naik dgn cara menipu pengundi.

Apa bukti kerajaan ini menipu? Buktinya ialah tidak menunaikan apa yg dijanjikan. Janji2 hanya sekadar pemanis dan umpan untuk menjerat pengundi terutamanya yg Melayu Islam.

Kita doakan agar kerajaan HARAM ini tidak bertahan lama...

Anonymous said...

MACAM BERUK DAPAT MUNGE!!!

Anonymous said...

Kalau BN yg masih perintah Malaysia, tentu tak akan ada isu negara bengkrupct ni. Itu semuanya alasan Pakartoon utk menutup malu sebab mereka dah menipu rakyat. Kpd pemimpin Pakartoon silalah bertaubat sebelum mata terpejam! Masih ada 69 hari lagi sebelum tarikh janji 100 hari tu. Ingat, sifat munafik itu bakal memakan diri!!

Anonymous said...

MUKA BERUK TUA RENTA DAN SEPARA TUA!11

Anonymous said...

PEMIMPIN 'MALAYSIA BARU' AKAN MEMBAWA NEGARA KITA 30 TAHUN KE BELAKANG. GST TERBUKTI SATU MEKANISMA HEBAT UTK KEMAKMURAN SESEBUAH NEGARA!

Anonymous said...

I ALWAYS SEE THIS MESSAGE:” Dear all netizens. This Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. Please don't comment to encourage these kind of websites. Please pass on this message” in blogs, whatsapp, facebook and social media.

My point is this: when you have blinded and brainwashed by someone or some organization, you will definitely stand to deny any facts which are contradicting to your belief forever, until such time when you realize you have done a big mistake, it will be too late for our country to revive back.

When a government can use lies, baseless and preempt accusations to misguide people, and never keep their promises as per their manifesto, and now use the twisted excuses of 1 trillion debt as the reason to cover their exaggerated promises, we know catastrophe is waiting to be happened.

Please accept different views and opinions, read with your open heart, think and ponder whether this message carries any logical thinking and facts.

You can surf the web to see how other countries define their government debt and if the government debt includes debt guarantee and lease payments, you can surf the standards set by World Bank for countries to report their debt. You can surf Bank Negara Malaysia website for the previous 20 years data and see whether the contingent liabilities has been "hidden" by the previous government, as claimed by our beloved LGE. You can surf for news which show how Moody – the international renowned credit rating agency, has commented on Malaysia’s contingent liabilities, or the so called “hidden” debt and its impact on Malaysia on March this year before GE14. All these facts can be at your finger tips by just doing some simple research. All these facts point to the followings:
1)Previous Government Never Hide the Contingent Liabilities and Lease Payment figure – all these data can be accessed openly by public in BNM

2)All the foreign investors, World Bank and Credit Agency know the contingent liabilities and lease payments figures and yet they can predict a strong and solid economic growth of Malaysia in 2018 and beyond before GE14 – What can this tell you?

3)The debt reported by previous government at 686billion is correct as per international standard. This has been confirmed by our beloved LGE as “the official Malaysia debt” albeit most news media put this message at the last lines– again you can surf for the news. This is a very clever move by LGE, by first saying that Malaysia’s debt is as high as 1 Trillion, and then accuse previous “corrupted” government, and then only at the last line, saying that official debt is still stood at 686 Billion. So all the newspapers will report and focus on the “1 Trillion” figure in their front page and misinform the people of Malaysia at large, especially those uneducated citizens. Then fake news spread all over the social media and convince each other on the “1 Trillion” debt. Finally almost all people believe – blindly.

Most people now proudly say " We are the new Malaysian". So, please be a new Malaysian. Dare to accept the mistake you have done and be a fair and critical minded citizen. Full stop

Anonymous said...

AHLI-AHLI UMNO rasanya tidak perlulah melatah dengan tanggapan orang parti lawan kononnya UMNO semakin jijik dimata rakyat sekarang. Ya, kita alami kemorosotan sokongan yang banyak dalam PRU14 yang dulu, tapi dari segi matematiknya, UMNO masih parti tunggal dengan jumlah kerusi terbanyak dalam Parlimen sekarang ini – terima kasih rakyat, takdelah nampaknya jijik sangat.

Malah orang UMNO yang menang dan melompat parti pun, masih ada kedudukan di kerajaan negeri tertentu – jijik ke tu?

Dalam keadaan sekarang, bila semua janji tersurat tidak dapat dilaksanakan, ditangguhkan dan sebagainya oleh pentadbiran baru, dah tentulah kita akan mendengar macam-macam kenyataan seumpama ini untuk mengalih perhatian rakyat dari isu yang sebenarnya. Nanti bila pejuang UMNO sibuk cakap pasal jijik, siapa pulak nak cakap pasal janji yang dicapati kan?

Anonymous said...

DUA2 NI MUKA BINGAI!!!!!

Anonymous said...

Rakyat sudah tertipu dgn kerajaan HARAM!

Anonymous said...

Rakyat sudah tertipu dengan kerajaan HARAM!

Anonymous said...

Sekarang zaman internet & media sosial. Tak sama mcm zaman PM 22 tahun tu memerintah dulu. Semua maklumat di hujung jari jer & rakyat dapat beri komen/kutukan/kecaman/idea dgn pantas. Kera jaan Baru jangan nak menipu setiap hari. Rakyat yg tak undi Pakatoon semuanya bijak & educated. Mereka belum nyanyuk!

Anonymous said...

Gst.. tak boleh tipu dah tercatat..
Sst.. suka hati atuk nenek mak ayah hang nak declare jujur ke bohong ke..

Jd cammana.. sape byr cukai?
Pembayar cukai tetap.. org ada slip gaji tetap tak boleh lari.. org beli brg apa saja tak kira kaya miskin..

Hang hang semua mahacai ph pembayar tetap cukai tapi tokey seronok..

Mcm mana nak urus negara.. kaut glc? Kaut dlm negara ka? poket sendiri ka? ... terserah hang..

Jgn bising bayar sehengget nak kualiti 6☆....

Sekarang boleh nampak.. rumah besar harga mahal ditgh bandar dikuasai oleh sape? Duit byk maa?

Baru nak buat gst tak boleh lari cukai, mahacai ph ngamuk.. sayang bebenor kat tokey yg kononnya nak mengurang kos sara hidup mahacai ph..

Anonymous said...

Anda tahu apa yg dibisik-bisik oleh mereka berdua itu?

TDM:
" Saya akan bagi tahu rakyat, terlalu banyak kerosakan yg ditinggal oleh BN. Kita terpaksa tangguhkan janji2 kita kerana perlu perbaiki segala kerosakan itu dulu".

LGE:
"I'll tell the people, if we are going to keep with all our promises, our country will go to bankruptcy".

Perbicaraan dua tokoh kerajaan HARAM.

Anonymous said...

APABILA 2 EKOR MONYET BERBICARA...................

Anonymous said...

PERARAKAN Jesus sudah dibenarkan sekarang
Posted onSunday, June 10, 2018 -06-10 01:03:52'
Share
Tweet
#MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru

Bangganya kita meraikan kebebasan beragama dan memcemarkan Perlembagaan Persekutuan.

Mungkin perarakan kerana meraikan kemenangan Pakatan Harapan.

Baru sebulan mereka memerintah.. dah macam-macan..

4 tahun 11 bulan lagi.. tak taulah apa akan jadi..

Perarakan Jesus ini pertamakali berlaku dalam sejarah negara dan berlaku di depan Sunway Velocity Cheras selepas waktu berbuka puasa tadi….. cacing dah naik ke mata.

Anonymous said...

Perbualan di kedai kopi antara Melayu2 bongok:

Bongok A:

"Aiikk...RON97 naik harga bro... Tapi tak apalah, aku pakai RON95 jer..."

Bongok B:

"Tak apalah naik harga pun, GST dah tak ada dah...".

Bongok2 mcm inilah yg menyebabkan Melayu hilang kuasa.

Anonymous said...

YG SEBELAH KIRI TU BAPA SEGALA BONGOK!!!

Anonymous said...

Dr cukai bermcm mcm boleh buat..

Dr keuntungan segala projek yg dibuat bermcm mcm boleh dibuat..

Buat kena bertahap bukan sekali gus. Dr hasil rezab negara tu la, salah satu projek rumah mampu milik prima atau seangkatannya boleh dilaksana..

Tgh kencang nak buat dah terbantut.. bersyukur nelayan org kg yg dah dpt termasuk mangsa banjir yg dpt rumah free.. dap marah? berapa byk kerajaan dulu bagi subsidi.. tak tau bersyukur? Takpe asal tak ade dlm resit?

Org berpendapatan rendah dpt diskaun cara ini.. org kaya beli rumah mahal juga dpt diskaun beli rumah pertama.. berpuluh ribu bebbb.. jd org kaya jgn asik kata cukai dia org je..

Bila tokey ni baru jujur byr cukai? Dulu melarikan diri je? Baru zaman gst ni.. baru berapa tahun? Dr merdeka sampai sebelum zmn gst dah berapa byk kaut untung?

Sbb tu dia org marah sgt kat najib.. tak boleh lari cukai..

Yg pasti sifar gst lebih mahal dr 6% gst MAJORITI BRG... dah tak boleh kutip cukai.. rakyat sengsara tokey makin kaya..

Anonymous said...

12.11 is crazy ans gettong more depwraye. It comea to bad mouth spread liea and fake news. Kill it.

Anonymous said...

Yes bro

Ada 69 hari lagi peluang untuk kerajaan MalaysiaBaru melepaskan diri dari label KERAJAAN HARAM seperti yg difatwakan oleh Mufti negeri Perlis.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Mohon masuk dlm twitter.. mahacai ph ni berlambak bertenggek kat twitter pro bn.. tapi dah byk kurang berbanding sebelum pru mungkin dok terkedu janji janji manis dah jd taik..

Yg ada mungkin/pasti...
Pro ph..
Pro totok dap..
Pro syiah..
Pro liberal bebas dunia..
Pakar tukar nama/bangsa.. nama melayu tapi org cina

Anonymous said...

Itulah sikap Melayu bongok. Bila kerajaan telus cakap kena GST, mereka memberontak (berok tak ada otak).

Bila GST digugurkan dan barang lebih mahal, mereka terima saja.

Inilah jenis Melayu2 bongok yg menyebabkan kuasa Melayu hilang.

Anonymous said...

Sebelum pru.. kami boleh buat keretapi laju setengah dr herge bn wowwwww... lama 55b?

Selepas.. majlis org org tua.. selepas dicapati jd 66b..

Kah kah kah..

Satu lagi keretapi laju..
Kita dah kaji dan kira anggaran mencecah 100b..

Najib.. anggaran hanya 72b..

Kah kah kah.. lebihan pi mana? Beli pasu bagi free kat rakyat tanam sayur buah sendiri?.. kah kah kah

Anonymous said...

Melayu2 bongok dah mula terkedu. Tertipu dek kerajaan HARAM.

Kuasa Melayu dah hilang.
Barang & minyak petrol tak turun harga pun (naik ada ler). Tol tak mansuh pun. Pelabur tak bertambah pun (makin kurang ada ler). Peluang kerja tak bertambah pun. Pengangguran tak berkurang pun. Surirumah tak dapat EPF pun. Pendidikan tak percuma pun.

Apa yg Melayu2 bodoh ini dapat?
Kepuasan bila BN & Najib tumbang...lps itu dapat keluhan & rintihan...

Anonymous said...

Dlm twitter ada sekoq anti barisan konon biasa nak tunjuk handal kat pro umno.. tertulis MAHACAI.. dia lupa MAGA tu gelar utk sape? Ada yg bunyi wowww gelaran bagus..

Mulai sekarang kita panggil caiii ph dgn gelaran MAHACAI yg diberi oleh cai ph sendiri...

Kah kah kah..

Anonymous said...

Kami tak kacau lu, China Kapir 2:08 pm!

Kami tahu, lu olang memang sepakat tolak BN. Lu olang semua pangkah lu punya DAP chauvenist.

Tapi kami risau dgn sebahagian bangsa kami, Melayu bongok yg terikut fahaman komunis lu olang itu.

Anonymous said...

Dr cukai/gst tu juga byr pekerja..

Kalau cukai kurang melampau mcm mana nak bayar cai gomen yg sokong/undi ph... sekarang dah rasa.. diri anda sendiri atau keluarga saudara mara kaum kerabat atau kawan sendiri yg kena buang..

Ni tunggu giliran yg lain? Next..

Anonymous said...

Kami tak kacau lu, China Kapir 2:08 pm!

Kami tahu, lu olang memang sepakat tolak BN. Lu olang semua pangkah lu punya DAP chauvenist.

Tapi kami risau dgn sebahagian bangsa kami, Melayu bongok yg terikut fahaman komunis lu olang itu.

Anonymous said...

Dr cukai/rezab yg byk tu la tampung mara, biasiswa, pinjaman, dll.. lepas ni jika dah kurang/ takde terima je mahacaiii... ya la baru kawin anak belum ada.. lu sorang je ke baru kawin? Berlambak tu sek menengah.. berlambak tu anak melayu ambik spm..

Jd bolehlah gone end buat alasan hutang.. ekonomi bla bla bla.. menganga magacai ph..

Anonymous said...

Hampeh sungguh!
Dah nak habis puasa pun tapi karipap tak turun rega jadi sebijik sepoen. Katanya GST dah sifar, patut semua barang murah.

Anonymous said...

Sbb tu ptptn tak boleh mansuh je hapus ke... ptptn tu dr pinjamam bank negara.. bila bnm maknanya dtg dr rezab negara.. ini salah satu hutang yg kau org macai ph bayar..

Duit kau masuk tabung tapi hutang kau sendiri tak hapus.. masih kena bayar.. tapi tokey dpt tolak cukai wahhh... tolak cukai lagi.. tu tokey tokey seronok masuk tabung..

Ada harga brg murah bila tokey prihatin masalah negara?

Fikir tu biar jauh bkn setakat memandang kat resit di tgn.. ni dah disuruh tanam sayur pulak..

Anonymous said...

Bisikan dua tokoh kerajaan HARAM.

LGE:

"Actually the government got some about RM600 Mil debt, but I exagerated & told the people our debt is more than RM1 Tril. The people tend to believe the figure"


TDM:
"Ini bermakna rakyat percaya kerajaan dlm keadaan parah. Baiklah, kita lancarkan Tabung Harapan Negara"

LGE:
"What about if there's no support from the people?"

TDM:
"Aisey Lim...you're the boss of MOF. Pandai2 lah you manipulate...kasi penuh juga itu tabung".

Anonymous said...


Bayangkan kehampaan orang susah di kampung2, dulu mereka semua menjangka dapat RM 800 sebelum hari raya dan sudah berkira-kira berapa banyak untuk membeli baju anak2, betapa bajet untuk kueh dll. .... Sekarang 300 pun belum tentu ... so macam mana puak ini hendak beraya.... Patutlah bila aku balik ke kampung tidak lagi kelihatan meriah seperti masa zaman Najib dulu.. semua muka monyok saja, bunga api dan mercun pun jarang kelihatan...mungkin ada kanak2 tidak ada baju baru. Sian. Aku ingat lebih baik berada dibawah penjajahan British dulu.

Anonymous said...

Melayu bongok kena tipu dgn kerajaan HARAM!

Anonymous said...

Mungkin ada dah tempah kuih nak bayar ngan duut tu.. nak beli daging lauk pauk bagi anak cucu mkn.. org undi ph.. anak paksa undi ph.. tolak rezeki

Syukur hilang.. tak bersyukur..

Anonymous said...

Pembentangan bajet dlm parlimen tak sah?

Lepas ni apa saja yg dibentang dlm parlimen boleh dicapati..

Apa saja pembesar ph cakap semua macai sokong horeyyyy bertempik soang mlm..
Bila apa yg mahacai nak tak dpt seperti janji manis.. mahacai diammmm menunjuk redha ikhlas.. kah kah kah.. takpe asal takde dlm resit...

Anonymous said...

Dear all netizens,
This anon 208 is one of the uneducated netizens paid by the gov of clowns

Anonymous said...

Anon 1234 your mata sepet finance minister is the dumbest ministry of finance in the world. Low class...

Anonymous said...

1:29

Ko jangan banyak cakap...jawab ini dulu....ko janji petrol akan di turunkan ke RM 1.50.... mengapa ko tidak turunkan.... Bermakna ko adalah BAPAK SEGALA PEMBOHONG DI DUNIA.

Anonymous said...

Anon 1226 is anjing suruhan. Feel free to kick its ass.

Anonymous said...

Very well said bro!! We need such facts to fight with their bitches around us!

Thanks bro and all members!

Anonymous said...

Lge - the most stupid MOF in the world. And he's Chinese..

Anonymous said...

2:08

Ko jangan banyak cakap...jawab ini dulu....ko janji petrol akan di turunkan ke RM 1.50.... mengapa ko tidak turunkan.... Bermakna ko adalah BAPAK SEGALA PEMBOHONG DI DUNIA.

Anonymous said...

Tak mengapa sudah sikit di dunia.... Asalkan jangan susah di Akhirat seperti puak penipu .... mereka bergembira sedikit di dunia.... Di akhairan mereka akan mendapat balasan setimpal dengan kerja2 jahat mereka.

Anonymous said...

Sdr 3.40

Anda tersilap tafsir.

1.29 tu petik bahan copy-paste China kapir gila tu di awal perenggan tulisan dia.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Woi China Kapir komunis 5:12 pm!
Kami olang tatak kacau lu...

Kami tahu, lu olang memang sepakat tolak BN. Lu olang semua pangkah lu punya DAP chauvenist. 

Tapi kami lisau dgn sebahagian bangsa kami, Melayu bongok yg terikut fahaman komunis lu olang itu.

Anonymous said...

Anon 2.08. Kepala bapak loo ulang benda yang sama copy paate. Bodoh bangang. Masuk blog orang tak de kerja lain, spread lies and fake news. Anjing gila Sila meninggal.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Woi China Kapir komunis 9:13 pm!
Kami olang tatak kacau lu...

Kami tahu, lu olang memang sepakat tolak BN. Lu olang semua pangkah lu punya DAP chauvenist.

Tapi kami lisau dgn sebahagian bangsa kami, Melayu bongok yg terikut fahaman komunis lu olang itu.

Anonymous said...

Yg ko layan kapir tu wat pe..dia sekor je dlm ni..yg lain2 macai dh melingkup..tk berani nk jenguk blog ni..mcm baru2 menabg..point berlambak nk counter back..jadi la macam cerita monyet..sudah dilarang jangan monyet..degil..uneducated..

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Woi China Kapir komunis 11.11 pm!
Kami olang tatak kacau lu...

Kami tahu, lu olang memang sepakat tolak BN. Lu olang semua pangkah lu punya DAP chauvenist.

Tapi kami lisau dgn sebahagian bangsa kami, Melayu bongok yg terikut fahaman komunis lu olang itu.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget