KL CHRONICLE: Skandal dua projek saluran paip di Sabah kini didedah kerajaan Malaysia #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih

Saturday, June 9, 2018

Skandal dua projek saluran paip di Sabah kini didedah kerajaan Malaysia #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih


Baru-baru ini, dua projek saluran paip di Malaysia telah menjadi tumpuan kerana dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng bahawa kontraktor China itu dibayar lebih awal sebelum mencapai tahap pembinaan tertentu.

1. Apakah dakwaan Lim Guan Eng?

RM8.3 bilion atau 88% daripada keseluruhan nilai kontrak bernilai RM9.4 bilion bagi kedua-dua projek itu telah pun dibayar walaupun hanya 13% daripada kerja-kerja pembinaan yang telah diselesaikan.


2. Bagaimanakah projek-projek itu dibiayai?

85% daripada nilai projek itu dibiayai oleh pinjaman mudah dari Kerajaan China dengan faedah 3% setahun manakala 15% dibiayai oleh Sukuk kerajaan pada kadar faedah 4% setahun.

3. Berapa lamakah tempoh pembinaan untuk kedua-dua saluran paip itu?

Bagi kedua-dua projek itu, ia adalah antara 2 hingga 3 tahun dari permulaan hingga penghabisan.

4. Adakah dana itu telah disalurkan kepada mana-mana pihak ke-3? Kemanakah semua pembayaran itu pergi?

Tiada pihak ke-3 yang telah dibayar. Semua pembayaran telah dibuat kepada kontraktor China utama mengikut kontrak.

5. Siapakah kontraktor utama China itu?

China Petroleum Pipeline Bureau (CPP), yang merupakan syarikat terbesar di dunia yang memasang saluran paip petroleum dengan lebih daripada 10,000 kilometer saluran paip yang telah dibina. Ia adalah anak syarikat milik penuh China National Petroleum Corporation (CNPC) yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan China. CNPC adalah syarikat ke-4 terbesar di dunia dengan pendapatan sebanyak AS$268 bilion (RM1.07 trilion) pada 2017.

6. Apakah impak sebenar pembayaran 88% ke atas Malaysia walaupun baru 14% pembinaan yang selesai?

Ia bergantung. Memandangkan projek itu hanya mengambil masa 2 hingga 3 tahun, impaknya adalah bahawa Malaysia perlu menanggung kos faedah 2 tahun lebih awal. Walau bagaimanapun, projek ini adalah majoritinya dibiayai oleh pinjaman mudah dari China dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 3% setahun, jadi kesan maksima akan berjumlah kira-kira RM500 juta dalam kos faedah tambahan atau ia mungkin lebih rendah kerana terma pinjaman mudah itu tidak didedahkan oleh Kementerian Kewangan. Mungkin terdapat tempoh bebas faedah atau syarat insentif dalam pinjaman mudah itu kerana ini bukanlah sesuatu yang luar biasa dalam pinjaman Kerajaan kepada Kerajaan.

7. Apa yang mungkin menjadi sebab untuk pembayaran yang tinggi berbanding dengan tahap pembinaan yang telah selesai?

Membina dan memasang saluran paip tidak sama seperti membina rumah atau membina lebuh raya. Ia bukanlah sesuatu yang luar biasa untuk majoriti kos projek-projek sedemikian ditanggung terlebih dahulu.

Sebagai contoh, reka bentuk, pengambilan tanah, kawasan fabrikasi untuk membuat paip dan pembelian bahan mentah untuk paip mungkin telah dilakukan terlebih dahulu untuk menyediakan laluan dan membuat paip. Memasang paip boleh dilakukan dengan cepat kerana pemasangan paip tidak sama dengan membina jalan raya atau terowong dalam projek pembinaan jalan yang biasa.

8. Jadi, apakah dua projek itu dan bagaimanakah ia memberi manfaat kepada Malaysia? Adakah kita akan mendapat kembali wang kita?

Pipa pertama ialah Multi-Purpose Pipeline (MPP) yang merupakan 800km lanjutan Peninsular Gas Utilisation (PGU) untuk menghubungkan Pengerang ke Melaka ke Perlis. Projek Pengerang RAPID yang sudah hampir selesai itu akan menjadi kilang penapisan minyak terbesar negara kita dan mengurangkan jumlah import minyak diproses dari Singapura. Produk-produk ini perlu disalurkan ke seluruh negara dengan cara yang paling murah dan paling dipercayai berbanding dengan lori tangki minyak. MPP dijangka memenuhi permintaan pasaran 30 tahun bagi produk petroleum di Semenanjung Malaysia.

Projek Trans Sabah Gas Pipeline (TSGP) adalah projek untuk membina saluran paip gas sepanjang 662km dari Terminal Gas Kimanis ke Sandakan dan Tawau. Projek ini adalah untuk membolehkan loji janakuasa bertenaga gas untuk beroperasi di bahagian barat Sabah dan menyelesaikan masalah elektrik yang dihadapi oleh kawasan tersebut serta memenuhi keperluan kompleks perindustrian di sana.

Salah satu projek utama ialah loji janakuasa 300MW yang tertangguh di Sandakan untuk menyelesaikan masalah gangguan bekalan elektrik di sana. Pelan sebelumnya untuk membina loji berkuasa arang batu di lokasi yang sama mendapat bantahan yang kuat manakala loji berkuasa diesel didapati tidak dapat dilaksanakan disebabkan pencemaran dan kos bahan diesel.

9. Adakah kos projek itu melebihi harga pasaran?

Lim Guan Eng tidak membuat dakwaan ini. Memandangkan projek-projek ini adalah lain daripada yang lain, ianya sukar untuk membandingkan kos. Bagaimanapun, Guan End berkata TSGP sepanjang 662km itu menelan kos RM4.06 bilion sementara saluran paip gas Sabah-Sarawak (SSGP) yang disiapkan pada tahun 2013 telah menelan belanja sebanyak RM4.6 bilion.

Anti-Wayang

36 comments:

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...



KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad yang pernah menyatakan hasrat memegang jawatan Perdana Menteri selama dua tahun, menegaskan bahawa kerajaan akan memberi keutamaan kepada usaha mengembalikan kekayaan dan menyelamatkan ekonomi negara dalam tempoh berkenaan.


kah..kah...kah..

dulu atok penyangak judiforex ni cakap nak pegang sekejap sahaja.. 'interim'..
lepas Anwar bebas, terus dia akan serah pada Anwar..

kuat penipu sngguh atok penyangak judiforex.. macam tu punya bohong pon macai sibuk nak cakap pasal Najib Razak/ UMNO? bodoh lah, negara di perintah oleh ahli munafik besar.. apa nak jadi ketua penipu sebenar jadi pemimpin?

itu adalah CERMIN bahawasanya UNEDUCATED pengundi paling ramai kaki penipu juga.. sebab itu si penipu yang naik jadi PM..



Anonymous said...

selesai dulu 1 mdb segerakan kes 1mdb.

tangkap jholo dan lain lain nya. kami tetap berpegang teguh dengan kenyataan tan seng giaw dari DAP najib tidak terlibat. tan seng giaw ada kredible orang yg berperinsip dan tegas pendirian.

segerakan kes 1mdb

Anonymous said...


wayang imdb ni dah lunyai atok judi forex main.. doj pun tak berani nak dakwa..
pusing cerita suruh dakwa di Malaysia sajaa laaa..

kah..kah..kah.. pengundi terbodoh uneducated ph semakin terbelit dengan game penipu pemimpin mereka..

The Puppet AG-TT sila bicara cepat kes skandal terowong.. kalau u gugur kes u telah kotorkan sistem perundangan malaysia!

#madeynotmypm

Anonymous said...

TO PH's BITCH ABOVE...MUKA TAK MALU..THE WHO ASK U TO COME HERE?
CINADAPSTER MUKA TAK MALU..



#babisudahterbang
#phsudahgoyang

Anonymous said...

ATOK MAMAK MATDEY KUAT KENCING!!!!!!!

Anonymous said...

Gone eng nak tunjuk hero pi china nak investigate, takut china pulak investigate dia pasal jual nama company cina buat terowong.

Anonymous said...

Macam2 cara dia org buat utk divert isu. Isunya ialah kegagalan Pakartoon tunaikan janji2 manis Moneypesto. Malu dapat kera jaan kaki auta & kaki uturn mcm ni!!

Anonymous said...



the true CHRONICLE OF PAKATAN HAPRAK.. until today they playing fool games..to fool the rakyat.. until this moment their 'KITCHEN CABINET' are still not COMPLETED.. see how CORRUPTED and UNTRUSTWORTHY peoples ruling this beloved country???

(english translation for HAPRAK : an insult that means a useless and untrustworthy person or parties)

Anonymous said...



cuba kita perhatikan keadaan pentadbiran, cara mereka bermain media.. membuat pengalihan isu.. menampal isu berlubang.. ketempangan yang amat ketara..

bagaimana tidak profesional, tidak dipercayai, kelam kabut, tiada penurunan kuasa yang betul.. percanggah elemen dan perkara dasar.. berterabur sistem negara selepas mereka merampas kuasa secara FITNAH dan HASUTAN benci kepada BN..

takkan sampai 2 tahun negara ini akan RESET-MUNDUR seperti 1980-an ketima mahadey merosakkan kekayaan negara melalui korupsi dan penyelewengan dana yang amat dahsyat..

rakyat masih terkinja-kinja menyokong pakatan harapa kerana mereka masih dalam keadaan selesa hasil tinggalan DS Najib - UMNO

wait n see.. what next..


#pakatanloosermaker

Tanah Melayu Kini said...

This blog been paid?
Thats ok. We have no issue.. we like to read it here..
What about malaysiakini? Are they not cybertroopers been paid? Just that they are registered company and have gen manager.. they are not paid cybertroopers?
So what kind of people u call them? Telling facts?
Ya right.. to stupid people who believe their lies.

Anonymous said...

KERAjaan Pak-kartoon Pakar-turn...

Janji manis bulan dan bintang
Janji kosong pakat terlentang

Bodoh punya Melayu.
China tak apalah, buat mcm mana pun, depa tetap benci Umno/BN.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

HARAM TIPU PENGUNDI - MUFTI PERLIS

Setiap satu perkara yang dijanjikan dalam manifesto parti politik wajib ditunaikan kerana kegagalan dalam melaksanakannya disifatkan sebagai satu penipuan.

Mufti Perlis, Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin berkata, tindakan menyenaraikan pelbagai janji manis dan popular bagi meraih undi sedangkan sedar mereka tidak mampu melakukannya menyebabkan perbuatan tersebut haram.



“Penipuan sering berlaku dalam musim pilihan raya. Antaranya mempamerkan manifesto bohong yang pihak meletakkan itu sendiri mengetahui bahawa mereka tidak mampu melaksanakannya.

“Demikian memberikan maklumat palsu mengenai calon yang disokong ataupun yang ditentang. Dengan maklumat yang palsu itu maka pengundi akan tertipu dan membuat keputusan yang salah,” katanya menerusi akaun Facebooknya baru-baru ini.

Kerajaan pusat yang ditunjangi Pakatan Harapan mengakui sukar menunaikan Janji 100 Hari Pakatan Harapan yang menjadi manifesto gabungan itu pada pilihan raya umum lalu dengan alasan kedudukan kewangan negara kini dalam keadaan buruk.

Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, kemenangan Pakatan Harapan membawa beban yang amat besar kerana membuat pelbagai janji kepada rakyat supaya kehidupan rakyat menjadi lebih bahagia daripada sebelumnya.

Katanya, janji tersebut dibuat berasaskan pengetahuan yang tidak mencukupi kerana tidak tahu setakat mana kerosakan yang berlaku dan mendapati bahawa walaupun sudah berbuat janji dalam jangka masa 100 hari, mereka akan tunaikan 10 perkara tetapi tidak terlaksana.

Sementara itu, Mohd. Asri turut menguatkan hujah tersebut dengan dua hadis Nabi Muhammad.

“Sesiapa yang memperdaya kami (kaum Muslimin) maka dia bukan dalam kalangan kami. Tipu daya dan tipu helah itu dalam neraka.

“Sesiapa yang memberikan pendapat untuk saudaranya dalam sesuatu perkara sedangkan dia tahu bahawa kebaikan itu pada perkara yang lain (pendapat lain) maka dia telah mengkhianatinya,” kongsi beliau kepada pengikutnya di media sosial.

Hadis tersebut dipetik daripada Riwayat al-Tabarani dan Ibn Hibban serta Riwayat Abu Daud. - UTUSAN ONLINE

Anonymous said...

This blog been paid?
Thats ok. We have no issue.. we like to read it here..
What about malaysiakini? Are they not cybertroopers been paid? Just that they are registered company and have gen manager.. they are not paid cybertroopers?
So what kind of people u call them? Telling facts?
Ya right.. to stupid people who believe their lies.

Anonymous said...

DAMN u LGE tokong..
u busy doubting other people project..
but u easily forget ur dreaming under water tunnel.. being paid billion just for preparing a4 project paper?? then paid ur crony, the so called zenith or what ever.. the underwear clothing company million plus with billion worth state land illegally acquired..
hamlau.. u lge.. also ur macai like the one above bitch.. make fool of other people.. acting like u are 'holy' tokong.. but truly u are shitty tokong!

ur macai aso just A PIECE OF SHIT.. not worth than that!

Anonymous said...

#MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru

Bangganya kita meraikan kebebasan beragama dan memcemarkan Perlembagaan Persekutuan.

Mungkin perarakan kerana meraikan kemenangan Pakatan Harapan.

Baru sebulan mereka memerintah.. dah macam-macan..

4 tahun 11 bulan lagi.. tak taulah apa akan jadi..

Perarakan Jesus ini pertamakali berlaku dalam sejarah negara dan berlaku di depan Sunway Velocity Cheras selepas waktu berbuka puasa tadi….. cacing dah naik ke mata.

Anonymous said...

Harga barang tinggi pun tak apa, asal tak ada nama GST.

Harga minyak naik pun tak apa, asal bukan kerajaan BN.

Nak sebarkan Kristian pun tak apa, asal kerajaan PH.

Hulor derma pun tak kisah, asal kerajaan baru.

Janji tak ditunaikan pun tak apa, asal BN & Najib tumbang.

Bodoh piang punya Melayu.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Shah said...

RBA are also being paid to spin and manipulate data by DAP. They are based in Spore and here. So what difference it takes?

Shah said...

Too many u-turn, merry go round and too much press conference. As a result share market slump and price of goods increase. MOF cannot establish between asset and liabilities. Very cocky, arrogant and tekong(CAT)

Anonymous said...

Mufti peelis tu sikit lagi kena kecan la dgn macai..ketua macai dh letak jawatan.ketua penghasut adu domba al kadir

Anonymous said...

Dear all netizens, i believed you understand Bahasa Malaysia, Language that pakatan cybertrooper failed to understand. as you can read the current entry explain the so called scandal/accusation by LGE and as futher effort explain by fact about the situation, there is not even a single pharse suggesting hatred and racism. instead replied with fact this pakatan cybertrooper just comment with attention to raise hatred among nitizens to this blog. freedom of speech is not only for pakatan harapan

Anonymous said...

Anon 1139 are you a dog to PH? How pathetic!

Anonymous said...

Dear all netizens, this anon 146 is one of the uneducated netizen paid by the gov of clowns

Anonymous said...

Dear netizens, this anon754 is one of the uneducated netizens paid by the gov of clowns

Anonymous said...

So far the gov just making statements, so many plans but like tong kosong so far. I don't know what is the function of the council elders plays now rather than making unimpressive ideas and solutions while all the ministers seemed like cap ayam ministers. Well let us see how they will be doing, its too early to make conclusion. But they won the election because of very scoundrel tactics i.e. character assasination, slanders and lies. But these are what the rakyat want, go ahead

Anonymous said...

Ph supporters mostly are stupid netizens...libturds

Anonymous said...




Pembiayaan dua saluran gas yang memening kan LGE...tak tahu nak nak pilih mana satu yang lebih jimat, sama ada 3℅ intrest di bayar setahun lebih awal atau atau 4℅ di bayar seperti biasa.... Saya rasa soalan boleh di jawab oleh pegawai bank yang berkemahiran dalam pengiraan pinjaman.

Walau pun saya cuba merongkaikan dengan menggunakan angka kecil dan membayar hanya intrest sahaja dulu....capatalnya kita biarkan dulu.

(A)
Sekiranya kita meminjam RM 1000 dengan 3% intrest, sudah tentu intrest nya RM 30 setiap tahun dan dari tahun pertama lagi.
Tahun pertama RM 30
Tahun 2 RM 30
Tahun 3 RM 30
Tahun 4 RM 30
Tahun 5 RM 30
Tahun 6 RM 30 dan seterusnya.
(B)
Sekiranya kita meminjam RM 1000 dengan 4% intrest, sudah tentu intrest nya RM 40 setiap tahun dan dari tahun kedua
Tahun pertama tak perlu bayar
Tahun 2 RM 40
Tahun 3 RM 40
Tahun 4 RM 40
Tahun 5 RM 40

Sekarang cuba kita jumlah berapakah kita sudah bayar dalam (A) dan (B)

,........(A).....(B)
Tahun pertama RM30 RM00
Tahun 2. 60. 40
Tahun 3. 90. 80
Tahun 4. 120 120
Tahun 5. 150 160

Jadual ini menunjukkan pada tahun kelima kita sudah beruntung sebanyak RM10 sekiranya memilih untuk mengambil option (A) intrest 3% atas pinjaman.

Kalau sekiranya option (B) di lewatka pembayaran selama 2 tahun maka pada tahun ke 9 kita sudah beruntung RM 10.


So saya rasa Najib telah tepat dalam pengiraannya untuk mengambil option (A), 3% intrest atas pinjaman.



Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Even if it's paid by UMNO we still like to come here. It's called check and balance so that fuckatan government cannot simply claim this and that. BTW we're going to promote this blog. Thank you.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Kami tak kacau lu, China Kapir komunis 2:00 pm!

Kami tahu, lu olang memang sepakat tolak BN. Lu olang semua pangkah lu punya DAP chauvenist.

Tapi kami risau dgn sebahagian bangsa kami, Melayu bongok yg terikut fahaman komunis lu olang itu.

Anonymous said...

Anon 1227 is just a dog tied up to kandang babi. Barking without stoppng hahaaaahaha. Hope someone kick out its ass

Anonymous said...

Dear all netizens, This anon 200 is one of the uneducated netizens paid by the gov of clowns

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget