KL CHRONICLE: ‘Perang Saudara’ Dalam Pakatan Harapan #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih #MalaysiaTertipu

Sunday, June 3, 2018

‘Perang Saudara’ Dalam Pakatan Harapan #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih #MalaysiaTertipu


Pada 6 Januari 2018, Pakatan Harapan telah menandatangani satu perjanjian yang dinamakan “MUAFAKAT PAKATAN HARAPAN”.

Antara item yang paling penting yang menjadi pengikat semua parti komponen terutama sekali antara PKR dan PPBM adalah mengenai calon PM.

Ini isi item no 2 dalam perjanjian tersebut :



“2. Untuk memperkukuh kepimpinan kerajaan Pakatan Harapan dan memperteguh muafakat antara parti-parti anggota, proses undang-undang untuk mendapatkan Pengampunan Diraja bagi membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dimulakan segera, selepas Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran negara, agar Datuk Seri Anwar Ibrahim dapat segera berperanan dalam Kerajaan Persekutuan dan kemudiannya diangkat sebagai calon Perdana Menteri ke-8;”

Perhatikan di atas, ada dua perkataan segera digunakan.

SEGERA 1: Pengampunan Diraja dan pembebasan Anwar Ibrahim. Ini telah berjaya dilakukan.

SEGERA 2 : Anwar berperanan dalam kerajaan dan kemudiannya menjadi calon PM ke-8. Ini belum lagi dilakukan.

Sebulan selepas perjanjian ini ditandangani, Tun memulakan gerakannya dengan mengeluarkan kenyataan “Saya tidak boleh lama. Paling lama, saya boleh tahan dua tahun”.

Selepas memenangi pilihanraya, Daim Zainuddin, rakan karib Tun, juga ketua Council of Elders berkata beliau sebelum ini menemui Anwar dan memberitahunya “anda semua mencuba banyak kali dalam pilihan raya tetapi gagal. Sama ada suka atau tidak, Tun Dr Mahathir Mohamad berjaya (mengalahkan BN).”

Malah Daim menambah Anwar tidak wajar dilantik serta-merta sebagai Perdana Menteri sebaik kembali ke Parlimen.

Ini kerana menurut Daim, tindakan untuk menukar perdana menteri sebegitu adalah sesuatu yang bodoh kerana sebarang peralihan kuasa sepatutnya berlaku pada pertengahan penggal.

Kini, penyokong Anwar dan Anwar sendiri tahu bahawa tiada perjanjian mengatakan Mahathir hanya akan menyerahkan jawatan PM selepas dua tahun. Perjanjian sebenarnya menulis ia perlu dilakukan “segera”. Jika benarpun Mahathir mahu menyerahkannya selepas dua tahun, menurut Rafizi Ramli, rekod Mahathir adalah lidah bercabang. Apatah lagi dalam politik, dua tahun itu sangat panjang. Di Sabah tempoh hari dalam dua hari pun kita menyaksikan ada dua menteri besar!

Oleh kerana itu, Anwar sebaik sahaja dibebaskan, beliau melakukan satu rapat umum besar di Padang Timur bagi menunjukkan sokongan rakyat kepada beliau. Ucapan beliau juga turut disiarkan secara langsung oleh TV3. Anwar juga sedang menjalankan gerakannya menggembeling sokongan rakyat dengan melakukan tour satu negara, termasuk tour berjumpa sultan-sultan. Tindakan Anwar ini diperhatikan dengan sinis oleh penyokong Tun. Mereka mendakwa Anwar seperti tergesa-gesa tidak sabar untuk menjatuhkan Tun.

Ketika ini, jika anda perasan, Cultdet telah mula melakukan serangan kepada Anwar di internet dan media sosial, manakala penyokong Anwar masih berada di belakang.

Siapakah akan menang ‘perang saudara’ ini? Mari perhatikan jumlah kerusi dalam kerajaan PH.

PKR – 49

DAP – 42

PPBM – 12

Amanah – 10

Warisan – 8

PKR dengan jumlah kerusi paling tinggi, Tun sudah pun game kan mereka apabila tiga kementerian paling berkuasa diberikan kepada parti beliau sendiri (KDN), DAP – Kewangan, Amanah – Pertahanan. Rafizi menyatakan keputusan ini di’bulldoze’ oleh Tun, tanpa persetujuan mereka.

Apatah lagi jika Mahathir tidak mahu menyerahkan jawatan PM kepada Anwar, apa-apa pun boleh berlaku. Anwar pada 1994 pernah berperanan dalam kejatuhan kerajaan Sabah apabila adun-adun melakukan lompatan ke BN.

Dan menarik untuk diperhatikan, jumlah kerusi BN kini adalah 79, dan jika ditambah dengan kerusi PKR, 49, = 128, ia sudah melebihi majoriti mudah.

Bola di kaki Anwar. Tun kini melihat Anwar sedang hebat menggelecik. Apapun, kemenangan sebenar bukannya kehebatan menggelecik bola, tetapi sama ada beliau berjaya menyumbat gol atau tidak.

Ditulis oleh Harris Nasril 

Sumber : http://www.malaysia-today.net/2018/06/02/perang-saudara-dalam-pakatan-harapan/

92 comments:

Anonymous said...

12 kerusi ada berani ka nak bantah DAP majority ..?

Itu pasal AG agong bantak kena dari org islam melayu.

Atok bukan u turn saja tapi dah jadi Anjing Suruhan DAP.

DAP dapat anjing tua utk menganjing bsgi pihak dia.

hidup atok u turn




atok kau..!!

Anonymous said...

Mahadey dan Asmin memang sejiwa . Mungkin kedua dua mahu jadikan Malaysia negara republik . Tengok lah hari ini Mahadey buat YD Pertuan Agong murka dengan perlantikan Peguam negara bukan melayu . Memang selayak nya Asmin gantikan Mahadey sebagai PM .

Anuar tahu game Mahadey ni . Tu sebab Anuar nak cepat cepat adakan pilihanraya kecil supaya dia dapat jadi ahli parlimen secepat mungkin . Tapi kalau Anuar nak lompat masuk UMNO kembali , elok di elak kan sebab UMNO boleh hancor kalau Anuar masuk kembali . Elok UMNO dalam keadaan sekarang . Hanya ahli yang ikhlas dan setia saja sertai UMNO . Macam UMNO tahun 1940an .

Anonymous said...

54 kerusi jadi apa? Jadi taik..semua cabut lari. Ada masuk ldg sawit..

Anonymous said...

Rindu zaman najib? Kahkahkah..

Anonymous said...

54 kerusi tetap teguh tak jadi barua sape2.. Tapi 12 kerusi siang malam menyalak bangga jadi barua Cina kapir harbi.. Sebab tu atok kerala cakap macai macam ko bersepah2.. Tp semua uneducated.. Bahasa pasar ye BODOH MACAM BABI.. kahkahkahah...

Anonymous said...

Tension kena hirup kencing atok kerala ke..? Kikikiki..

Anonymous said...

Cina mca pun malu pikul biawak 54 kerusi. Lagi dipikul, lagi kalah teruk. Myppp sudah keluar. Tinggal geng #kamirinduzaman najib dalam amenoooo....hahahahahaha

Anonymous said...

Hanya lokman nor adam rindu najib. Kahkahkahkah...hari ni tajuddin rahman sudah menyesal sokong najib. Setiap hari akan ada umno yang nyatakan kekesalan. Lokman oh lokman...makn taik zaman najib

Anonymous said...

3 juta ahli konon. Puihhh..ahli atas kertas. Wakakakaka.. ramai malu mengaku umenoooo

Anonymous said...

Siapa presiden umenooo? Parti melayu taik babi sila bergaduh ya. Bertumbuk lagi macam harijadi umenoo hari tu. Keris jangan lupa bawa. Mesyuarat kali ni kita buat dalam reban ayam. Peruntukan ku nan sapu

Anonymous said...

Mca cakap dalam masa 15 tahun baru bn boleh bangkit. Sapa boleh tahan 3 pru bakal kalah? Duit pun habis. Pendekar bugis pun boleh kencing berdarah mcm ni. Saluran 1 dalam masa 15 tahun tu semua sudah meninggal

Anonymous said...

Umenoo cuma pegang pahang dan perlis? Huhuhu...alamatnya habislah harumanis perlis dan patin pahang kena curi dek org umenoo buat belanja parti.

Anonymous said...

Bagi ketua penyamun pegang duit, bukan duit negara shj hilang..duit umenoo pun dibawak larinya. Qarun pun tak kaya macam najeeb..

Anonymous said...

2 dun di pulau pinang, 3 dun di kedah dan 4 dun di selangor yang masih tinggal buat bn. Kahkahkah...duit banyak habis woooiii...apa nak jadi dengan umenoooo ni..

Anonymous said...

#rinduzamannajib? Penyangak pun kau rindu? Hahahaha...lokman nor adam + jmm jubur melayu malaysia

Anonymous said...

Cina mca malu.. kah kah kah.. bangang tak abis.. 1 kerusi nak pikul berpuluh kerusi.. kah kah kah... yg biawak tu org kalah kah kah kah..org kalah tunggang org menang kah kah kah..

babi biaDAP nak guna peribahasa melayu.. tunggang langgang kah kah kah biawak hidup tu org melayu dlm ph.. kah kah kah..

HOOOIIII melayu pakatan.. dulu jd kuda kini jd biawak... baru betul peribahasa.. bkn aku kata.. biaDAP yg kata kah kah kah

Stressss weeeiii babi biaDAP nak paksa biawak idup tunggangannya lantik peguam negara...kah kah kah..

Anonymous said...

9:38, 54 tu kuasa Melayu tunggal. Haha. Xkesian ke kat atok kau tu yg dpt 12 kerusi, tp jdi bola hari2. Silap haribulan bola tu bocor, datanglah kafir harbi menjadi pam. Akhirnya, kesan bola ditampal akibat kebocoran tu... Melayu Islam punah. Mesti puak2 Melayu PH gembira. Haha. Itupun x tahan lama.

Anonymous said...

Haha. Yg PH merembat hak minyak kelantan trg tu pe pasal. Xdak telur ke. Hasil minyak tu pulak yg g tanggung madey n kroni nt.

Anonymous said...

Kahkahkah macai ph sebelum pru hirup bau bunga... mmmmmmmm berangan nak mengangkang lepas pru..

Tersalah kangkang preeeetttttt ciritt terpancut tertelan taik melekat kat tekak.. ditelan tak boleh dimuntah dah ditelan terlekat weeiii..

Mkn taik taik janji janji... apo nak jd.. yg diatas hidup mewah.. yg bawah mkn taik.. kena buang lagi..tu namanya biaDAP kpd rakyat kah kah kah..

Ko kesian.. aku peduli apa
Ko undi.. ko beri bunga ko dpt taik..
Kah kah kah..

Anonymous said...

Ramai jgk macai PH dlm ni ye. Haha. Gatal telur ke, ke dah jadi cacing kepanasan da. X dpt tunai manifesto pon x pe, janji dpt garu telur. Kesian, kesian. Nak merintah negara konon, anak beranak pun tunggang langgang. Byk sgt telur busuk, sebab 24jam garu. Yang paham, paham. Xpaham sudah.

Anonymous said...

Haktuiiiiii.. tunjuk lagak.. parti paling kecik kerusi.. meraban kepala nak jd balaci ke parti biaDAP.. nak buat cam mana ekor dah diikat.. ehhhh kakitgn kah kah kah

Anonymous said...

Jeles ke. Haha. Ke xdpt terima kenyataan 10 manifesto gagal. Kesian2. Janji bagai nak rak, last3 dapat apa ? Dapat tabung “taik” kan. Haha. Xmalu betul.

Anonymous said...

Parti babi org mkn babi.. pkr mkn babi ka? Bunga ka? Pan ka? Amanah ka? Dap woooiii itu pasti... 99.9 pasti..... lu jgn meroyan tu makanan lu..

Melayu tak akan lupa keris..
Tapi lu jgn lupa bawak kepala babi.. kah kah kah..

Anonymous said...

Tu mca lu punya biawak.. biaDAP tunggang biawak..

15thn lagi semua dgn lu sudah mampus.. semua boleh geng main mahjung sama lee kuan yew.. lu pasti happy..

Ayoooo 15 taun.. kit sial boleh tahan ka itu penyakit hahahaha.. chin peng sudah mampos.. madey geng lu.. lu kira sendiri..

Haiyaaa nuar ada.. pasti nuar angkat lapiji jd menteri kewangan.. gua pasti gone end bagus jd menteri jaga pasar... kahkahkah.. hari hari boleh tau harga biawak kah kah kah

Gua pasti ini bkn kencing berdarah lagi ini kencing taik loooo...

Anonymous said...

Bagi ketua mafia pegang duit.. bkn duit je hilang.. kertas kosong boleh tukar jd duit...

Anonymous said...

Balasan tuhan sudah tiba..dulu dipuja, sekarang diludah. Padan muka najib. Padan muka rosmah. Pemimpin umno sendiri menyesal sokong najib. Yang tinggal hanya lokman nor adam dan jmm. Beruk yang belum puas menetek susu rosmah. Kahkahkahkah....ambik kau kahak hijau tepat ke muka pasangan puaka...khaaakkkkk ptuihhhh

Anonymous said...

2,3,4 kerusi dun..kahkahkah. menang di perlis? Kahkahkah...makan taikkk

Anonymous said...

Berkawan dengan lebai pas, bagi pas puluhan juta, akhirnya pas tipu umenooo...wakakakakakaa. Tak sabar nak tengok sidang parlimen, najib jadi ketua pembangang. Jangan ponteng ya najib..

Anonymous said...

Admin tunjukkan sikap biaDAP ini ke pimpinan umno.. dr dulu ahli umno/pro umno nasihat tdk lagi bergabung dgn mca.. sudah saat umno berdiri sendiri atas tiket melayu bumiputera... terlampau memberi muka kat bangsa biaDAP yg menjawab bkn pemimpin di atas..

Anonymous said...

Macam mana nak susun kerusi dalam parlimen? Najib dah tak jadi presiden. Hadi awang mesti nak elaun ketua pembangang. Bergaduh lagi la jawabnya..kahkahkah

Anonymous said...

Ya..umenoo patut jadi NGO. bubar parti sampah. Paling afdal umenoo jadi MLM. jual krim pemutih ka..jual belacan ka..

Anonymous said...

Rindu sama tun?.. penyangak forex capati janji lu rindu? Jaman jubur kah kah kah.. itu jubur lu tanya madey sama nuor kah kah kah..

Anonymous said...

FUKATAN HAPRAK...MAMAK MATDEY PM MUNAFIK....LAKNATTULLAH!!!!

Anonymous said...

HE..HE...TAK LAMA LAGI MAMAK MATDEY AKAN KENA JUBUR SAMA ITU BANG NON....TUNGGUUUUU!!!!

Anonymous said...

Kau maki la..apa ada hal. Kuasa lgi 5 tahun. Kahkahkahkah... hanjing menyalak bukit

Anonymous said...

DAH BERAPA BANYAK DI KUMPUL DALAM TABUNG PAHLAWAN FUKATAN HAPRAK.....BOLEH PINJAM TAK BUAT DEPOSIT BELI RUMAH...

Anonymous said...

Kahkahkah...kuasa lagi 5 tahun wooo...banyak lama. Jangan umenoo mereput sebelum pru 15 pulak

Anonymous said...

ANAK LIM KIT SIAL....DAH LEPAS BEBAS KE?....EKELEH CEPATNYA....

RULE OF TELOR MAMAK MATDEY.....

Anonymous said...

Homeless ke macai? Harap janji najib mlm pru brim naik ke? Jangan jadi pemalas. Kau ni memang tipikal umenooo...jeje malas. Duit nak. Lanciauuuu lu

Anonymous said...

HE..HE...AKU BUKAN AHI UMNO...TAPI AKU TAK SOKONG BADUT PM DAPIGS....BADUT SARKAS TUA RENTA....

Anonymous said...

Haiyaaa bunga patut tukar biawak.. lu punya tokey biaDAP.. haiyaaa melayu ph tarak malu ka.. tokey lu naik lu boleh jual belacan sama lu punya tokey biaDAP.. lu tarak boleh jual babi lo harammmm tapi lu boleh mkn sebelah kah kah kah

Anonymous said...

Rosmah patut bertanding presiden umenooo...muka dah macam hantu raya. Tak terurus.

Anonymous said...

SAYONARA DULU ...AKU NAK TENGOK GAME BOLA....

APE2 ....MAMAK MATDEY#NOT MY PM....

Anonymous said...

Terowong terowong lenyap

Anonymous said...

Kau cuma tahi umenoo? Patutlah

Anonymous said...

Kau tak ingat msg kau sblm pru...BN FOREVER? Kepala butuh forever..kahkahkah

Anonymous said...

Lu mau cakap lu manyak duit... haiyaaaa semua olang sudah tau.. forex bilion bilion maaaa.. LU BAPAK PENYANGAK...

WOOOIIIII BAPAK SEGALA BAPAK PENYANGAK...

Anonymous said...

Memekak babi utan..

Yg bermuka muka tu kau jahanam biaDAP.. bkn dg umno je.. dgn melayu pakatan kau pun bermuka muka.. bila melayu ph dah sedar terajang kau.. bolehlah mca jd biawak kau..

Hakkktuiiii ambik kahak hijau berlendir tembus tertelan langsung masuk tekak kit sial gone end ngan kau sekali babi...

Haktuiiiiiii...
Haktuiiiiiiii...
Haktuiiiiiiiii....

Muka kepala babi
Lidah ular bercabang
Sifat sempurna lo haktuiiiii

Anonymous said...

BISINGGGGG MELALAKKK
PI MAMPUS LO
SEBELUM MAPOSSSSS MKN TAIK JILAT KAHAK PEMIMPIN PH..

Anonymous said...

Pesanan ikhlas buat ahli umno :

● jangan buat mesyuarat umno dalam kandang lembu/reban ayam. Buat malu je

● bubar umno, tubuh MLM. nak dekat raya ni jual la biskut raya gst 0%.

● jangan pilih penyangak lakibini jadi pemimpin

● hilang jawatan ketua kampung? Jadi ketua keluarga cukuplah.

● 17 ribu kena buang kerja boleh jual nasi lemak atau bawa grab.

Anonymous said...

Baru menang berapa hari dah berlagak..

Aku tak sabor nak tengok ph berebut jawatan bergaduh kuasa.. haktuiiii pi mamposss lo

Tapi jgn risau ada melayu ph jilat kau punya bontot walau kau ludah kat muka melayu melayu tu.. kah kah kah

Anonymous said...

Yg bergaduh tu kuda dan biawak ph.. berebut.... kah kah kah...

Aku pasti anak anak muda melayu ph bangga ada teman seangkatan biaDAP.
Tunggu masa teman biaDAP ludah muka kat hang haktuiiiii kah kah kah

Anonymous said...

MEMANG AHLI2 PH MUKA TAK MALU. KALAU TAK KERANA KERAJAAN BN KORANG RUSUK BAWAH JAMBATAN LAH JAWAPNYA. MENGAJI TINGGI HINGGA PHD/DR HASIL PERJUANGAN SIAPO? PKR/DAP/PAN/ PPBM KO?...BELUM SAMPAI 1 BULAN BERKUASA MAKI ORANG YANG MENINGKATKAN MARTABAT BANGSA MALAYSIA...JGN SOMBONG & TAKBUR.

Unknown said...

Jangan sombong skrg ni ibarat pengantin baru kentut kahak semua wangi takut tak smpi 1 tahun dah sibuk berantakan pulak.
Tak kenal maka tak cinta dah kenal semua bau longkang tepi kandang .......

Anonymous said...

Bukan setakat kau yang bodoh..menteri2 kau sblm ni pun bodoh. Takut nak tegur najib. Dijulangnya najib macam abuya. Kalau boleh nak minum air basuhan tangan dan kaki najib. Penakut. Najib punca umno hancur. Tak sedar diri. Mlm 9/5 najib tanya..sampai begini sekali rakyat benci saya? Bodoh..sudah terlambat

Anonymous said...

Ko maki la.. ada aku peduli.. hanjing menyalak bkt.. babi menyondol taik.. menyondol taik lu pilih mkn. Hak tuiii

Anonymous said...

Wooowwww melayu undi ph yg dpt brim dikata pemalas kah kah kah

Dah undi bagi biaDAP menang.. melayu pakatan dikata LANCIAUUUUU KAH KAH KAH

Bergulingggggg weeiii... tunggu la 5 tahun melayu undi pakatan dihina parti biaDAP kah kah kah

Anonymous said...

5 tahun..hari-hari komen di blog..memang lama. Tak percaya? Cubalah..hahahahaha. selamat berjaya.

Anonymous said...

Belum berkuasa penuh dah memekak.. melayu undi ph dipandang mcm taik...
Sape dpt br1m undi ph dikata lanciauuuu pemalas lagi kah kah kah

Anonymous said...

Lu patut bertanding bapak penjaga kandang babi, pemelihara hanjing dan penternak biawak..

Baru menang menyalak mengalahkan hanjing..
Baru menang menyondol mengalahkan babi..
Baru menang nak tunggang rebut jawatan mengalahkan biawak..

Anonymous said...

madey akan hancur bersama PH mari kita saksikan..kjaan tak smpi 5 thn dah berantakan..anon yg menyalak tu dah terkesan sbb ramai yg dah mula mencarut kat kjaan ph skrg.. Sikit2 salahkan kjaan dulu kalau tak reti memerintah bg kat org lain la..malaysia baru tp PM recycle.. Baru kebende mcm tu..

Anonymous said...

BUTUH KEPALA BAPAK KAU..

Apa aku peduli.. aku nak sebut forever
BUTUH KEPALA KAU.. kah kah kah.

Kau kena dakwa pasal butuh ke? Kah kah kah.. suka benor sebut butoh

Anonymous said...

Jgn buat meeting dlm harta kerajaan.. duit rakyat..

Jgn pilih penyangak laki bini jd pemimpin.. sibetty penyangak kata kau... tak lama nuor nek jah pun dikata penyangak.. adoiiii kah kah kah...

Padan muka ketua kg hasut org kg undi ph.. pemimpin ph kirim salam kah kah kah

Dah cai gomen undi ph disuruh jual nasi lemak..

Org suruh bersyukur.. menyalak
Undi ph dpt salakan hanjing kat kau.. kahkahkah

Anonymous said...

Forex bnm lebih kaya looooo.. qarun forex lu ada jumpa ka.. kaya loooo

Anonymous said...

5 thn jd pembangkang..lama ka..
Lu berpuluh tahun jd pembangkang.. manyak lama kaaaaa.. tarak apa BANGKANGGGGG.....

Melayu undi ph dihina 5 thn.. lama ka
Melayu dpt br1m undi ph dikata pemalas 5 thn.. lama ka
Melayu undi ph dipanggil lanciauuuuu 5 thn.. manyakkkkkk lama ka...

Kah kah kah selamat mencuba...

Anonymous said...

Sebelum kata org bodoh.. kau terlebih bodoh.. masih takbur tak mengaku yg mengundi ph termkn hasutan fitnah dan janji janji palsu..

Menuduh org penakut.. tak sedar diri.. seberani mana kau ph ngan madey? Tunggu dan lihat.. yg bawah kecut ngan madey.. yg madey kecut ngan dap.. nuor tunggu tunjuk taring kah kah kah

Rakyat mcm kau di lenyek.. takpe nanti ada janji janji manis berbau taik kah kah kah..

Yg penting berangan nak mengangkang enjoyyyy..

Anonymous said...

Bkn saja menyalak kat umno.. menghina org yg dpt br1m.. cai gomen yg undi ph.. budak melayu yg dpt br1m undi ph disebut pemalas.. lanciauuuu lagi...

Tu semua biaDAP.. bahasa pun dah tau dr parti biaDAP.. baru menang dah hina melayu.. kalau belum sedor lagi.. kita tengok melayu undi ph ni..

Anonymous said...

The way I see it you AMNO assholes are like dogs. In the animal kingdom, dogs are the most loyal animals, they will eat anything their master feeds them. Never use their brain on what they are eating, bones and leftover food also whack. Problem is your master have been feeding you shit and worse of all your own shit for the past 10 years And you still defend your master with pure loyalty ... bravo, I can only say you are all good dogs and deserve to be patted on the head. To those dogs yang masih blur, shit is BR1M and your master is the one who wants to escape to Indon. Continue your Babi talk as your favourite food during Ramadan is Babi.. congrats

Anonymous said...

RULE OF TELOR MAMAK MATDEY....

Anonymous said...

ALLLAHUAKBAR !! JALAN MENGHAPUSKAN RAJA MELAYU SEDANG DIGERAKKAN OLEH MAHATHIR @chedetofficial @MuhyiddinYassin @NajibRazak @Zahid_Hamidi
Memang seluruh penduduk atau rakyat Malaysia mengetahui bahawa Mahathir Muhamad yang kini menjaeat jawatan Perdana Menteri sepanjang melibatkan diri dalam politik tidak pernah lekang dari mencari pergaduhan.

Bergaduh dengan Perdana Menteri Pertama hingga dipecat keahlian UMNO, kemudian bergaduh pula dengan Ku Li sebab pemilihan Presiden UMNO hingga UMNO terbatal pendaftarannya, kemudian gaduh pula dengan Anwar Ibrahim sampai tertubuhnya PKR, gaduh pula dengan Pak Lah sebab jambatan bengkok membawa sehingga Pak Lah melepaskan jawatan, gaduh pula dengan Datuk Seri Najib Razak sampai melayu berpecah belah dan kini Mahathir sedang mencari gaduh pula dengan pihak Istana.

Mahathir baru baru ini telah mengemukakan nama calon Peguam Negara yang baharu iaitu Tommy Thomas yang juga pernah menjadi peguam kepada Ketua Parti Komunis Malaya
, Chin Peng.



Walaupun demikian, pihak Istana Negara dikhabarkan tidak memperkenan perlantikan peguam negara dari kalangan buian Melayu dan disini timbuk konflik diantara kerajaan dengan pihak Istana.



Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong telah menolak cadangan berkenaan dan kini Mahathir dikhabarkan telah membuat kenyataan bahawa perlantikan Peguan Negara berkenaan akan aktif secara automatik selepas 40 hari cadangan diserahkan kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong.

Disini Sangkakala lihat, Mahathir dengan sengaja cuba menjadikan pihak Istana sebagai sasaran seterusnya dalam usaha untuk menjadikan negara ini sebagai sebuah negara Republik.

Kenapa Sangkakala katakan demikian? Sebab, apabila terjadi penolakan oleh pihak Istana maka, Mahathir akan mengatakan bahawa pihak Istana cuba untuk campur tangan dalam soal pentadbiran negara.

Berikutan dengan itu, Mahathir juga akan mengatakan bahawa Istitusi BerRaja di Malaysia perlu dikaji semula sama seperti aoa yang dilakukan terhadap DYMM Sultan Johor, Sultan Iskandar yang difitnah kononnya membunuh abang Prebet Adam satu ketika dulu hanya semata mata untuk mengurangkan kuasa dan kekebalan Raja dan Sultan.

Ini juga merupakan peluang yang amat baik bagi Mahathir untuk terus mencengkam kukunya ke dalam isi hingga ke tulang Malaysia.

Apabila negara sudah menjadi Republik, maka Presiden tentulah Mahathir dan akan dibantu oleh Perdana Menteri dan akhirnya KeSultanan Tanah Melayu akan terhapus.

Jika ini berlaku, orang Melayu perlu bangkit dan mepertahankan kedaulatan Raja Raja Melayu, jangan kira apa fahaman politik, maruah Melayu perlu kita pertahankan.

Anonymous said...

Sebenarnya hanya sorang je pecacai penjilat Pakatoon yg komen kat blog ni. Dia spam komen utk tunjukkan ramai puak haprak tu di sini. Sebenarnya dia sendiri pun mula ragu2 & goyah bila semua janji Pakatoon dicapatikan. Cer korang tengok bahasa yg dia gunakan & betapa ringkasnya komen dia.
Dia terpaksa komen berderet berturut-turut. Kesian, kan?
Harga barang yg makin mahal & minyak yg tak turun2 makin buat dia meroyan. Harap jgn dibalas komen dia. Komen tahap pecacai yg low class. Penuh kata2 makian dlm setiap komen. Jiwanya kian celaru & gundah melihat semakin ramai rakyat yg sedar akan kesilapan mengundi Pakatoo.

Anonymous said...

MCA boleh berambus! Banyak lagi parti kaum Cina yg berminat nak join BN bila MCA diceraikan talak 3 nanti! BN harus mencari kawan yg jujur & setia! Biar tak popular tapi semangat setiakawan yg utama. Biar sama2 kalah, jangan mengalah!

Anonymous said...

MADEY ni mane pandai jd PM..

smue projek die BAILOUT..

22Taun prntah duit BNM 80b lebih je..

Pak lah n njib 15taun printah duit BNM 400b lbih..

pandang ke timur lah
Ke barat lah
Ke utara lah
Ke kutub slatan lah
Ke khatulistiwa lah
PANDANG "pelir" ari2 lagi bagus..

Kihkihkih

Idea zero..buat plak TABUNG BULUH..

Da penuh nnti snang "pecahkn" n rembat ank branak...

Ad betoi ker MENTERI DUIT lge??

Menteri DUIT plk ari2 brckap hal kertas merah lah,klabu lah,cklat lah..KASI TUNJUK le tu kertas..

KEJE ny xde tpi SIBUK nk jd auditor fnance...sane RASUAH sini RASUAH..KASI tangkp lerrr...SAHAM merundum die buat BODO jer..

Mmng HAMJADAH sngguh LGE ni..

Anonymous said...

Org gila posting nak provokasi..ko menggila lah sorang2.. No harm at all.. Looser bitch of dapig guy.. Kah kah kah.. Sudah rasa mau mati ka??

#pakatanhancor

Anonymous said...

Sah sudah atok jadi TOP DOG pada DAP

Anjing Suruhan TOP DOG ini sesuai diskrewkan dengan Agong

Top Dog atau Dog Dog..!!


Anonymous said...

http://bumiyang.blogspot.com/2018/06/kerajaan-johor-perlu-pertahan-pulau.html?m=1

perang saudara sudah mula masuk gear 2
antara TopDog@dogdog dan rafizi

Anonymous said...

Dah agak. Parti gabungan dari pelbagai ideologi, matlamat & nafsu tak akan kekal lama. Mereka akan saling berantakan cuba mencapai tujuan masing2. Tak lama lagi akan huru haralah kera jaan PakatTorn ni. Drama tikam menikam, kutuk mengutuk & ugut mengugut akan menjadi tatapam rakyat. Kita akan dapat menonton satu persembahan hebat nanti. Tak sabarnya kami para pembangkang utk menunggu saat itu.. HA HA HA

damak mwsu said...

Secara ikhlasnya, UMNO walau tak suka macam mana pun perlu mengakui, mungkin terdapat salah percaturan. Namun begitu, selaku ahli yang setia terhadap parti, aku memilih untuk berada dalam kategori neutral, yakni bukan menjadi ahli yang taat kepada 'pemimpin', sebaliknya menjadi ahli yang taat kepada 'kepemimpinan'.
Justeru, sebagai ahli parti kita sepatutnya sama² membina semula keruntuhan ini berbanding memilih untuk menyerang mana² pemimpin.
Bukan satu tugas yang mudah untuk menggantikan posisi yang ditinggalkan oleh Dato' Sri Najib Tun Razak (DSNR) ini. Ketokohan DSNR ini meskipun tidak dipersetujui ramai, namun beliau sebenarnya seorang pemimpin yang dekat dengan rakyat.
Oleh itu, apabila DSNR dijatuhkan dengan secara 'tidak matang melalui proses demokrasi' hingga menyebabkan beliau mengambil tanggungjawab melepaskan jawatan, persoalan yang timbul, adakah bakal penggantinya mampu menandingi atau setidak²nya menyamai ketokohan yang ada pada DSNR?
Terbukti juga kebenaran ungkapan yang pernah ditimbulkan oleh bekas Menteri Besar Pahang, Dato' Sri DiRaja Adnan Yaakob, DSNR lebih popular berbanding Barisan Nasional (BN) dan memang inilah yang sedang dilalui BN, DSNR menang Parlimen Pekan namun BN tewas di kebanyakan kerusi parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).
Bangkitlah wahai penebus maruah bangsaku.

#UMNOSELAMANYADiHati

Anonymous said...

RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!
RULE OF LAW...DAH JADI RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY!!!

Anonymous said...

LANTIK...JUARA PIALA THOMAS...NAK LEPASKAN ANAK LIM KIT SIAL....KERAJAAN PAKATAN HAPRAK HARAMJADDAH...

DOK MENYIBUK YG LAIN...TUNAIKAN JANJI2 PALSU TU DULU....KERAjaan MUNAFIK....LAKNATTULLAH...

damak mwsu said...

Kabinet Dan Komen

1. Bekas PM kembali jadi PM.
Komen: Tahniah!

2. Isteri bekas TPM jadi TPM.
Komen: Hebat!

3. Bekas TPM turun pangkat jadi Menteri Dalam Negeri.
Komen: Apa dah jadi?

4. MB Selangor turut pegang jawatan Menteri Ekonomi
Komen: Masyuk la dapat dua gaji.

5. Bekas KM yang ada kes rasuah jadi menteri jaga duit.
Komen: Habis laa..

6. Si peleceh pasukan keselamatan jadi bos askar.
Komen: Tak layak!

7. Orang yang pernah dicop sebagai 'Mak Lampir' jadi menteri KPKT.
Komen: Eeeii.. Seramnyaaaa

CP

Anonymous said...

GADUH, JANGAN TAK GADUH!
LAWAN, JANGAN TAK LAWAN!
BEREBUTLAH KUASA SEMENTARA MASIH SEMPAT!
BN DOK MENUNGGU JE UTK AMBIL ALIH KERAJAAN PAKATON, MUNGKIN TAK SAMPAI 5 TAHUN RASANYA... YESSS
MALAYSIA AKAN KEMBALI AMAN SEJAHTERA TANPA PAKATON.

Anonymous said...

seekor anjing menyalak lagi... good dog... Selamat berbuka puasa and enjoy your own shit!!

Anonymous said...

sekarang bukan saje menyalak... bergaduh pulak tu... dey anjing giler kena bunuh... tau tak bahlul sekalian

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message.

Anonymous said...

Dear all netizens. This Blog is provided by a good bloggers. They don't get paid by anybody. Never twist facts and never give negative and racist comments to inspire hatreds. Please give your comments to encourage these kind of websites to screw Pakaton. Please pass on this message.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message.

Anonymous said...

Dear all netizens. This blog is provided by a good blogger. They don't get paid by anybody. Never twist facts and never give negative and racist comments to inspire hatreds. Please give your comments to encourage these kind of websites to screw PAKATON. Please pass on this message.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message.

Anonymous said...

Dear all netizens. This blog is provided by a good blogger. They don't get paid by anybody. Never twist facts and never give negative and racist comments to inspire hatreds. Please give your comments to encourage these kind of websites to screw PAKATON. Please pass on this message.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message.

nelly said...

Halo,
Ini untuk menginformasikan kepada masyarakat umum bahwa Nyonya Rose Badmus, pemberi pinjaman swasta telah membuka peluang keuangan bagi siapa saja yang membutuhkan bantuan keuangan. Kami memberikan pinjaman kepada perorangan, perusahaan, dan perusahaan dengan persyaratan dan ketentuan yang jelas dan mudah dimengerti, hanya suku bunga 2%. hubungi kami hari ini melalui e-mail sehingga kami dapat memberikan syarat dan ketentuan pinjaman kami di: (roseofsharonfinance@gmail.com)

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget