KL CHRONICLE: Oh crap! Dr. Mahathir wants another new car company for #Malaysia #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih #MalaysiaTer

Monday, June 11, 2018

Oh crap! Dr. Mahathir wants another new car company for #Malaysia #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih #MalaysiaTer


The new Government aims to have a new national car company now that Proton has been bought over by China’s Geely.

“We are thinking of starting another national car - maybe with an Asian country,” he said here on Monday (June 11).



Pressed on the country in mind, Dr Mahathir said: “Maybe Thailand, South Korea or even Japan.”

Read more at https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/06/11/dr-m-govt-aiming-to-have-new-national-car-company/#xA9vyKssOESirwYw.99

48 comments:

Anonymous said...

Ekonomi Negara Diundur Ke Belakang
Posted onMonday, June 11, 2018


HSR dibatalkan. Projek MRT3 dibatalkan. ECRL juga mungkin dibatalkan. Pembatalan semua projek ini menyebabkan pampasan dalam nilai yang besar, puluhan ribu peluang kerja tertutup dan kadar pertumbuhan ekonomi negara juga akan mengucup.

Ini tanda tanda ekonomi bergerak ke belakang. Tidak pernah ada lagi kerajaan meminta derma dari rakyatnya. Patutnya kerajaan cari duit beri dan bantu rakyat. Ini terbalik pula, rakyat yang mengundi pula diminta hulur duit poket mereka kepada kerajaan.

Akhirnya semalam, Tun Mahathir telah perbetulkan kembali angka hutang negara kepada kadar yang sebenarnya. Bukannya angka RM1 trillion yang dimanipulasi sebelum sebelum ini.

Kenapa tiba tiba kerajaan PH perbetulkan? Kerana pelabur sudah mulai hilang keyakinan. Baru 28 hari mentadbir Putrajaya, sudah RM7 bilion telah ditarik balik dari Bursa oleh orang asing sejak PRU14.

Walaupun kenaikan sederhana pasaran saham di Bursa sejak 3 hari lalu, pelabur asing telah menarik balik wang selama 23 hari berturut-turut. Ini merupakan tempoh yang paling lama sejak 2008.

Jumaat lalu, mereka menarik balik RM225.2 juta manakala bagi hari Isnin hingga Rabu mereka telah menarik balik masing-masing RM87.6 juta, RM104.2 juta dan RM278.9 juta.

Ditambah kepada RM5.83 bilion yang telah ditarik balik pada bulan Mei, sejumlah RM6.997 bilion telah ditarik balik oleh orang asing dari pasaran saham kita sejak kemenangan PH.

Aliran keluar ini juga dicerminkan oleh kejatuhan rizab asing BNM yang menurun sebanyak AS$1 bilion sejak kerajaan PH menguasai Putrajaya.

Ditambah pula dengan perletakan jawatan beberapa CEO GLC dan Gabenor Bank Negara yang sudah tentu memperlihatkan ada sesuatu yang tidak kena pada pentadbiran kerajaan PH sekarang.

Bonus yang makin berkurang, tiada kenaikan gaji untuk penjawat awam dan kegagalan kerajaan PH tunaikan janji 100 hari sedang dinilai oleh komuniti perniagaan dalam dan luar negara.

Semalam, rizab Bank Negara juga didapati menyusut. Pada 30 April nilai rizab adalah USD$109.5 billion. Kemudian semakan pada 7 Jun mendapati jumlah rizab menjadi USD$108.5 billion, susut sebanyak USD$1 billion.

Kalau zaman BN dulu, jenuh dituduh sebagai hilangkan duit, songlap duit dan sebagainya. Jadi sekarang ini bagaimana boleh kurang RM4 billion itu?

Harga barang macam itu juga. Masih mahal dan tidak turun turun. Harga petrol pun tidak jadi RM1.50 seperti yang dijanjikan. PTPTN kena bayar macm itu juga.

Hutang peneroka Felda belum lagi dihapus. Bonus raya pun tidak dapat. Skim Peduli Sihat entah ke mana. 2% KWSP surirumah pun macam tidak jadi. Inilah dia padahnya rakyat silap mengundi.

Ekonomi sudah berundur ke belakang. Tunggulah dua tiga bulan lagi, makin lembab dan “mandom” lah Malaysia. Peluang kerja tiada, apa pun tiada. Yang ada hanyalah cerita cerita persepsi setiap hari oleh kerajaan baru.

Tulisan :
Prof Madya Azizi Aaron

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Hahaha.. kata negara bankrap.. hutang berlambak.. nak buat kereta nasional ke 2.. kah kah kah.. ada duit pulak kah kah kah.. berapa byk nak suntik.. baru paham rezab byk weeiiii.. mahacai je bongok..

Sejarah proton hancur.. yg kaya kroni.. kerajaan dulu asik suntik duit..

Kalau nak balun projek yg ditinggal najib tak boleh.. kos dah beres.. tak leh lah nak tipu sana sini kannnn...la ni info dihujung jari.. mcm 55b jd 66b.. kena la buat yg baru.. mana macai tau... kohkohkoh

Berapa byk macai nak beli kereta.. buatla alasan se asean..

Anonymous said...

Konon tabung bayar hutang.. kutip duit macai.. projek kereta kaut duit mana? Sape dpt projek? Kroni mana?

Macai derma tabung... kroni pulak kaut duit rezab negara makin kaya?.. kah kah kah

Bahlolllll...

Anonymous said...

Mcm takde projek lain.. projek lapuk.. tu pun nasib najib ambik tindakan.. kalau tak lagi parah mengabih duit negara...

Tu berapa bilion pulak? Projek keretapi laju,mrt,lrt sepjg laluan boleh membawa kemajuan.. ke selatan ke timur.. tengok tg malim? Kat situ je la.. tu pun penuh masalah...

Anonymous said...

Pelabur terutama dari Europe dan Jepun mereka cabut sebab tak percaya dgn LGE. Mereka faham benar anak LKS ni masih ada 2 kes rasuah yg tengah berjalan, mereka juga MUNGKIN tidak bercayakan KRONISM yg telah dilantik sbg AG baru2 ini, entahkah apa nak jadi dgn Malaysia, jgn melingkup sudahlah. Dunia sedang memerhati dgn penuh minat kes2 LGE dan kaitannya dgn AG yg baru?

Anonymous said...

KERAjaan HAPRAK MAMAK MATDEY ALKUTTY ....MUNAFIK....LAKNATTULLAH!!!!!!

Anonymous said...

Ramadhan Al Mubarak masih berbaki. Umum tahu dikedai2 kopi, disekolah2, diuniversiti2, pejabat2, bilik2 mesyuarat, pasar2, majlis2 kenduri, rapat umum, dan mungkin dimajlis ilmu ada lebai2 yg bertaraf ustaz kadang kala secara sengaja atau bekias memerli berkenaan dgn cincin 24 juta Rosmah. Fitnah2 tersebut dijalankan dengan rantaian2 yg meluas sehingga sampai kepengetahuan budak tadika sekalipun, ianya bejalan tidak behenti 24 jam 8 hari seminggu. Kini umum juga tahu yg pemfitnah asal telah mengatakan ianya cuma LAWAK dan BERGURAU sahaja. Oleh yg demikian kepada para pemfitnah2 eloklah segera meminta maaf dengan apa cara sekali pun kepada Rosmah. Perlu kita fahama kes 1MDB yg sehingga kini tiada bukti kukuh untuk mendakwa Najib dan fitnah cincin 24 juta Rosmah adalah dua isu yg bebeza, eloklah disegerakan permohonan maaf takut2 nanti amalan puasa dan solat kita dibulan Ramadhan yg mulia ini tidak diterima Allah SWT!

Anonymous said...

Saya tak risau. Sebab Tabung Harapan itu adalah cukup untung menebus semula kerugian di Bursa..kikikiki... I luv tabung!!!!!

Anonymous said...

KERAjaan HAPRAK MAMAK MATDEY ALKUTTY ....MUNAFIK....LAKNATTULLAH!!!!!!

Anonymous said...

Dlm ceramah pas.. ph..dap.. semua bawak fitnah.. tak kira dlm masjid ke surau ke bawak citer fitnah.. sape menafikan pi jenguk youtube.. mungkin ada dah delete... tapi di Allah belum delete...

Anonymous said...

KERAjaan HAPRAK MAMAK MATDEY ALKUTTY ....MUNAFIK....LAKNATTULLAH!!!!!!

Anonymous said...

Dlm blog blog pro pembangkang sebelum pru 14... bayangkan dr satu org merebak ke berjuta org.. tak putus putus setiap hari.. byknya kutip fitnah.. dr semua level manusia.. pak ustaz ustazah pun bkn main ligat mulut berceramah diselang seli ketawa berdekah dekah..

Kalau manusia biasa kurang sikit heran.. jika kafir lagi tak heran, paham je la.. ni yg bergelar ustaz ustazah pemimpin cerdik pandai yg berilmu..

Anonymous said...

mamak matdey nak buat projek proton ke 2.....apalah ke BANGANG nye si tua renta nih!!!!

Anonymous said...

Byk duit? Dah tak bankrap? Oooo duit tabung harapan.. kahkahkah

Anonymous said...

PROJEK KERETA KE 2.....KAHKAHKAHKAHKAHKAH....

TIBA2 JE BANYAK DUIT KERAjaan M'SIA.....

MALANG....MALANG SUNGGUH RAKYAT M'SIA....DAHLAH TIADA PENAMBAHAN JAWATAN ...BUANG LAGI ADA...KATA HARI TU PUAK FUKATAN HAPRAK NAK ADAKAN 1 JUTA PELUANG PEKERJAAN...EKELEH...DENGAN MAMAK MATDEY ...ANAK2 MUDA SAH HARAPLAH PELUANG NAK DAPAT KERJA...MENGANGO JE KO...HABIHKAN DUIT MAK BAPAK...PADAN MUKA....

YG PASTI ...HARGA RUMAH TAK AKAN TURUN...MAHAL LAGI ADA...TAPI TAK APA TABUNG UJI PAHLAWAN KAN ADE!!!!!

Anonymous said...

Anak anak yg paksa mak ayah undi ph balik kg beraya boleh bangga kat mak ayah, madey nak buat kereta lagi.. la tu br1m kena kaji... kah kah kah..

Bawak tomata jgn lupa sebagai hadiah..

Unknown said...

so, skrg kita tahu la..
masa ambik alih kerajaan dulu.. ada org tanya pasai proton..
dia ckp "kerajaan tak mau kacau, proton syed bukhary geely punya.."
sebenarnya dia ckp tu sebenarnya frust dan geram rupa nya..
cover ego tebal gila..
nampak sgt la.. kalau proton kerajaan punya lagi.. ada project nk repair dia tu..
skrg, dok bergantung duit dr petronas = style dulu..
semua nk balik style dulu.. maklum la.. ramai rindu zaman tUrn..

MATHIR KAKI UTURN!!!!

dan kita rakyat pun dah reversed ke belakang semuala.. ikut dia..

Anonymous said...

BURSA SAHAM M'SIA DARI HARI KE HARI TAMBAH MERUDUM.....TAPI ADA JUGAK PUAK YG KATA MASIH OK....

LANKAT BAK PI LAH KO....MERUDUM ...RINGGIT M'SIA JATUH ...LAGI BAGUS...LAGI MEREMPATLAH ANAK MUDA KAT M'SIA NI NANTI....PADAN MUKA HANG!!!!

Anonymous said...

LAGI BAIK BUAT PROJEK 'KERETA JENAZAH'..ADA JUGAK FAEDAHNYE...

KIHKIKIHKIHKIHKIH.........MAHDEY...MAHDEY....MAHDEY...

Anonymous said...

Lawak weeeiii.. bdk u undi ph konon lebih baik.. bila abis belajar berebut mintak keje kat sl1m.. beribu ribu dpt keje.. ni mampuihhhh la.. sl1m dah tamat.. jgn risau pi jumpa khalid ada sejota kerja.. kah kah kah

Tunggu kilang kereta siap baru mintak keje? Buat kereta ada ke dlm manifesto? Kah kah kah

Anonymous said...

Dlm makna tu.. hihihi

Anonymous said...

Rasanya boleh diusul ke majlis tua tua hahaha..

Anonymous said...

MAMAK MATDEY TU....SEDAR TAK APA YG DIA CAKAP......

Anonymous said...

Ini mesti cadangan dari CEM atau MTR (Majlis Tua Renta) dgn sokongan tabung dari Gone End.

Anonymous said...


Tabung harapan satu lagi hendak di buka dalam bentuk syarikat kereta Malaysia supaya puak2 PH senang sakau wang rakyat dalam bentuk bailout kepada syarikat kereta baru dilancarkan, Seperi yang mereka lakukan kepada Proton dulu.

Sejumlah RM 15 B kerajaan mengambil wang Petronas untuk bailout Proton yang rugi kerana di dalam oleh kroni2 zaman Mahathir.


Anonymous said...

LETIH PUAK2 MACAI PH MENABUNG....ROPE2 NYE NAK BUAT PROJEK KERETA KE 2.....IHHHH..IHHH...IHHHH...

KERETA KE 2 NI TAK PAKAI MINYAK....GUNA AIR SUNGAI JE....

Anonymous said...

Tabung harapan satu lagi hendak di buka dalam bentuk syarikat kereta Malaysia supaya puak2 PH senang sakau wang rakyat dalam bentuk bailout kepada syarikat kereta baru dilancarkan, Seperi yang mereka lakukan kepada Proton dulu.

Sejumlah RM 15 B kerajaan mengambil wang Petronas untuk bailout Proton yang rugi kerana disakau oleh kroni2 zaman Mahathir.

Anonymous said...

(FMT) – Tun Dr Mahathir Mohamad said although many were waiting for Najib Razak to be arrested, it was not a simple thing.

“Well, it is not as easy as we need to collect evidence that will stand up in court.

“If we fail to do that, he might win. What will happen if he wins the trial and is found not guilty?

“All the bad things we said about him will be questioned by the people who voted us in,” Mahathir said.

http://www.malaysia-today.net/2018/06/11/there-is-not-enough-evidence-to-arrest-najib-says-mahathir/

Hadoihh...dulu masa kempen kemain lagi cakap, "kita ada bukti yg cukup untuk tangkap & dakwa MO1". Tapi kini...???

Dah mula menggelabah ler KERAjaan haram dan Melayu2 bongok...lagi pula masa tinggal 68 hari lagi nak lepas diri dari fatwa HARAM oleh mufti negeri Perlis.

Anonymous said...

10 Janji 100 Hari : Wan Azizah Cuba Beri Alasan Masalah Kewangan dan Kelompongan Tadbir Urus?
My Fokus Admin 6/11/2018 10 janji 100 hari , politik , Slider , terkini , wan azizah


KUALA LUMPUR: "Beri kami ruang dan masa untuk tunaikan janji," kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengenai pelaksanaan janji manifesto Pakatan Harapan (PH) selepas berjaya membentuk kerajaan susulan kemenangan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Menyedari PH kini 'diserang' pembangkang yang menuntut janji-janji PRU14 dilaksanakan segera, Dr Wan Azizah berkata, kerajaan sedang berusaha melunaskan segala janji.

Katanya, PH baru sebulan mengambil alih pentadbiran negara, dan masih mempunyai masa terutama dalam menunaikan 10 inisiatif yang dijanji dilaksanakan dalam 100 hari pemerintahan.

"Kita perlukan pembangkang yang baik untuk semak dan imbang, tetapi ini baru 30 hari, ada 70 hari lagi.

"Jadi kita ada sedikit ruang...ada 70 hari lagi, sabar dan tunggu. Insya-Allah kita akan tunaikan sedaya upaya yang kita boleh," katanya dalam temu bual dengan Bernama.

Bagaimanapun, Dr Wan Azizah berkata, beberapa inisiatif telah mula dilaksanakan seperti kadar sifar peratus Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), yang kemudiannya akan dimansuhkan pada sesi pertama sidang Dewan Rakyat tahun ini.

"Harga petrol RON95 stabil dan tidak diapungkan, jadi lain-lain kita usahakan supaya pengauditan dilakukan dan bagaimana kita mengurus kerajaan itu telah berjalan dan boleh dilihat," katanya.

Dr Wan Azizah yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berkata, pihaknya juga sedang berusaha merealisasikan skim caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kepada suri rumah.

"Cuma pada masa ini, ada kekangan sedikit kerana Seksyen 51 Peraturan KWSP, tidak memberikan ruang pengambilan dua peratus daripada 11 peratus caruman suami kepada isteri yang tidak bekerja. Ini kita cuba mengatasinya," katanya.

Jelas beliau, PH membuat janji-janji berdasarkan anggaran maklumat yang diperoleh sebelum memenangi PRU14 pada 9 Mei lepas.

Namun, katanya, setelah mengambil alih Putrajaya, barulah mereka menyedari situasi sebenar kewangan dan kelompongan tadbir urus kerajaan sebelum ini.

Antara 10 janji 100 hari PH yang lain termasuk mengembalikan semula subsidi minyak secara bersasar; menangguhkan pembayaran semula pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi individu berpendapatan bawah RM4,000; menghapuskan hutang-hutang tidak wajar yang dipaksa ke atas peneroka Felda dan menyamaratakan gaji minimum. - Bernama

Anonymous said...

SOKONG NAJIB JADI MENTERI BESAR PAHANG DAN BUKAN PRESIDEN UMNO . NAJIB PERLU JADI AHLI BIASA SAJA. ROSMAH YOU STAY HOME..!!

Anonymous said...

RM telah merudum jatuh dari USD 0.25341 sebulan lepas kepada usd 0.25076 sekarang walaupun BNM cuba campur tangan dengan mengeluarkan satu billion USD dari simpanannya untuk menstabilkan RM, ternyata gagal....Taukey yang loaded sedang tukar RM ke USD takut RM merosot lagi yang akan menyebabkan mereka kerugian.

Anonymous said...

PH menang kerana menipu rakyat, janji sudah di capati

Anonymous said...



PH menang kerana menipu rakyat, janji sudah di capati



Anonymous said...






PH menang kerana menipu rakyat, janji sudah di capati





Anonymous said...

dari nak pikior pasai kete baru elok la ko pikior pasal kete jenazah.. haduuuiiyyai

Anonymous said...

yet you manage to land here. so you are saying this chicken rice is much better kan kan

Anonymous said...

KERAjaan HAPRAK MAMAK MATDEY ALKUTTY ....MUNAFIK....LAKNATTULLAH!!!!!!

Anonymous said...

Dulu Sembang Beli Jet Membazir - Kenapa X Jual Utk Bayar Hutang???

Anonymous said...

MAHATHIR DIDESAK BERUNDUR DAN BERI LALUAN KEPADA ANWAR...LIHAT VIDEO

https://youtu.be/76SaMOWPG9c

KAH KAH KAH...RETAK MENANTI BELAH...

Anonymous said...



PH menang kerana menipu rakyat, janji sudah di capati



Anonymous said...

Sebelum PRU14, laung dengna lantang ada bukti Najib bersalah. Selepas PRU14, bila ditanya bila nak tangkap Najib, dia cakap tengah kumpul bukti. Oh itu jadinya, maksud kau sebelem PRU14, kau terang-terang fitnahlah. Menuduh seseorang tanpa sekarang bukti yang sahih, itu FITNAH, namanya.

Sebelum PRU14, kau cakap Malaysia nak bangkrup, lepastu kau janji harga minyak RM1.50, takda tol, harga barang turun. Lepas PRU14, bila ditanya apa pasal janji manesfesto tidak ditunaikan, jawapannya " Tak sangka ekonomi negera sebegitu buruk". Padahal, masa sebelum PRU14, lu sudah cakap Malaysia sudah mau bangkrup, maksudnya janji-janji lu telah dibuat atas pengetahuan bahawa Malaysia sudah mau mampus. Jadi sekarang cakap janji tak boleh ditunaikan pasal kerajaan takda duit APA CERITA?

Anonymous said...

Berdusta & mungkir janji adalah permainan munafiq - Hadis Nabi!

Anonymous said...




Untuk memenangi PRU15, BN harus belajar sesuatu dari PH....iaitu bagaimana hendak capatikan janji2 yang telah dibuat.... Tanpa capatikan janji2 peluang BN menang adalah tipis.


Anonymous said...

Masalahnya, siapa yg nak beli kereta tu?
Malaysia kan dah nak bengkruptcy? Ramai yg kena buang kerja. Gaji tak naik, harga barang makin mahal. Budak2 kepop mana ada duit, dok mengharap duit BR1M mak bapak je. Pengangguran kian meningkat. Tapi kalau kereta tu dijual sebijik RM2,000 mungkin akan laku kot.
Adalah lebih baik dibuat kilang basikal je, ramai rakyat yg mampu beli utk sokong ekonomi PakarToon.
Malaysiaku makin gemilang.. kui kui kui kuih karipap masih mahal, katanya GST dah sifar!!

Anonymous said...

Menteri Pakartun banyak makan tomato kot? Banyak statement tonggang langgang, haru biru & tak masuk akal je sejak 31 hari perintah negara..kih kih kih

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Tun Mahathir mesti letak jawatan PM, Dan serahkan kpd D's Anwar secepat mungkin..

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget