KL CHRONICLE: @NajibRazak : Focus on public transport, not another national car company

Monday, June 11, 2018

@NajibRazak : Focus on public transport, not another national car company


The PH government should proceed with public transportation projects such as HSR and MRT3 projects instead of wanting to start another national car company and re-implementing protectionist measures that will only burden the people with higher car prices and financing costs.



During my time as Prime Minister, I had made it a priority to gradually reduce car prices by a gradual reduction in taxes and by introducing incentives while expanding public transportation projects.

As a result, car prices now cost less than when I first became PM while usage of public transportation has surged.

In the long-run, such measures to correct a legacy problem of the past will benefit the people to the tune of hundreds of billions of Ringgit while providing a more efficient, more cost effective, less congested and less polluting transportation options.

Do not cancel such public transportation projects just because I started them and reverting to projects merely based on pride that will cause greater harm to the Rakyat.

14 comments:

Anonymous said...

SHAH ALAM – Pemandu teksi di negara ini kesal dengan Kementerian Pengangkutan yang tidak mengharamkan perkhidmatan e-hailing, Grab sebaliknya mengekalkan jawatan individu yang selama ini menabur pasir ke dalam periuk nasi mereka.

Mewakili suara pemandu teksi, Timbalan Pengerusi Persatuan Transformasi Pemandu Teksi Malaysia (Persim), Kamarudin Mohd Hussain berkata, keputusan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke mengekalkan jawatan pegawai Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (Spad) di unit Perancangan, dan Pembangunan Sektor Pengangkutan Awam Darat benar-benar memberi tamparan hebat kepada mereka.

“Kami telah hilang kepercayaan terhadap mereka yang bertugas di Spad dan tindakan mengekalkan mereka dengan jawatan asal memberi gambaran awal sejarah pentadbiran Kerajaan BN akan berulang lagi serta kebajikan kami tidak akan terbela,” katanya melalui kenyataan media hari ini.


Beliau berkata, Persim faham perbezaan antara Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (Apad) dan Agensi Pengangkutan Awam Darat (Apad) yang akan menggantikan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (Spad).

“Tetapi yang kami tidak boleh terima adalah keputusan menteri mengekalkan jawatan dan mereka yang selama ini menabur pasir ke dalam periuk nasi kami,” katanya.

Kamarudin juga mempersoalkan apakah Kerajaan Pakatan Harapan tidak mempunyai golongan bijak pandai yang mampu menggantikan pegawai-pegawai Spad yang telah terbukti gagal membawa sebarang pembaharuan kepada industri itu sejak 2010.

“Sepatutnya Kementerian Pengangkutan menyegerakan penyelesaian isu kereta sapu Grab yang terang-terang mencabuli kedaulatan undang-undang dan bukannya menyelamatkan periuk nasi pegawai-pegawai Spad yang menggalakkan masyarakat mencabuli Undang-Undang,” katanya.

Beliau berharap Kementerian Pengangkutan tidak berdolak-dalik dalam isu yang sangat meruncing ini.

“Kami bukan ingin menentang mana-mana pihak khususnya Kerajaan, tetapi kami berhak bersuara apabila kami melihat kepercayaan yang kami berikan kepada Kerajaan secara umumnya kepada Kementerian Pengangkutan seperti tidak dihargai.

“Kementerian Pengangkutan seolah-olah tidak melihat isu periuk nasi kami yang kini semakin berpasir sebagai satu isu yang sangat penting,” katanya.

Dalam pada itu Kamarudin berkata, Persim berharap Kementerian Pengangkutan tidak terus menerus membuat keputusan bersendirian tanpa mengadakan perbincangan dengan pemain industri.

“Pesanan ringkas dari kami, jangan buat keputusan yang memberi kesan negatif warga pemain industri (teksi, bas dan lori) terhadap Kerajaan Harapan,” katanya.

Anonymous said...

KERAjaan HAPRAK MAMAK MATDEY ALKUTTY ....MUNAFIK....LAKNATTULLAH!!!!!!

Anonymous said...

siapa nak beli kereta baru kalau rakyat tak berduit, negara kan nak bankrupsy? Tol tak hapus lagi, minyak tak turun2, gaji tak akan naik, BR1M dicapatikan, bonus tak semua dapat, barang makin mahal, penjawat awam ada yg diberhentikan terus, tiada pengambilan baru utk penjawat awam... oh Malaysiaku, dulunya makmur, sekarang terkebelakang & tersungkur!!

Anonymous said...

Macai ph pun malu nak mengaku sebagai rakyat malaysia

Anonymous said...

KUALA LUMPUR - Menteri Kewangan hari ini sekali lagi menyerang bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkaitan dakwaan komitmen China untuk mengimport barangan bernilai AS$2 trilion sebagai sebahagian daripada dua perjanjian paip bernilai RM9.4 bilion.

Lim Guan Eng, dalam satu kenyataan hari ini berkata, tidak ada yang didokumentasikan seperti itu dan dakwaan itu nyata tidak benar dan palsu.


"Semua pegawai yang ditanya menyatakan tuntutan oleh Datuk Seri Najib tidak benar. Tiada komitmen dibuat oleh China seperti didakwa oleh Najib dalam mana-mana kertas Kabinet yang dibentangkan pada 2016 dan 2017, seperti yang meluluskan projek Suria Strategic Energy Resources Sdn Bhd (SSER).

Anonymous said...


Anwar boleh menjadi PM dengan cara PKR bergabung dengan BN dan PAS


Jika dilihat dari perkembangan semasa, seolah2 DSAI akan mati dalam keadaan pejam mata tidak rapat. Hajat dan keinginannya untuk menjadi PM pasti tidak akan kesampaian walau pun PKR mempunyai kerusi paling banyak (47) dalam PH. Walaupun bilangan kerusi parti Tun, iaitu Bersatu jauh lebih kecil (13 sahaja), harus diingat pengaruh Tun lebih kuat dalam kalangan gabungan PH. Kelebihan DSAI hanyalah hubungan baik beliau dengan Raja2 dan Agong.

Pada pendapat saya, jika DSAI ingin pejam mata rapat ketika mati, iaini berjaya jadi PM di masa hayatnya, hanya ada satu cara sahaja...... Beliau kena mendekati DSZH dan buat deal. Bawa PKR keluar dari PH dan bergabung dengan BN serta PAS untuk membentuk satu pakatan baru yg didominasi oleh orang2 Melayu. Tinggalkan puak Melayu pembelot, tinggalkan puak Islam Syi'ah dan tinggalkan puak China kafir harbi. Tidak ada pilihan lain...itu saja cara DSAI boleh menjadi PM jika dipersetujui oleh DSZH. Saya rasa DSZH akan bersetuju sebab secara tak langsung BN akan kembali ke tampuk kuasa. Kerusi parlimen PKR + UMNO/BN + PAS dah tentu mampu untuk membolehkan mereka membentuk kerajaan baru dengan majoriti mudah.

Inilah situasi yg dikatakan "WIN-WIN SITUATION" berbandibg dengan situasi yg dihadapi DSAI sekarang yang lebih mirip kepada "WIN-LOSE SITUATION". Tengok aje lah, walaupun PH menang dalam PRU yang lepas, parti DSAI.... PKR menang terbanyak (WIN) tapi jawatan PM tidak dapat kepadanya (LOSE). Tun Mpun dah beri hint...jangka masa 2 tahun dia sebagai PM tu hanyalah tentaif..bukan tetap. Nampak gayanya kemungkinan besar dia akan overstay lebih lama dari tu...apa nak di kato...gigit jari aje lah DSAI lagi sekali !!!!!

Anonymous said...


Kerajaan Negeri Sabah, sebagaimana dilaporkan oleh sebuah portal tempatan, merancang untuk memberikan pembayaran gaji kepada golongan paderi dan pastor di atas sumbangan kerja-kerja yang mereka lakukan.

Ia sebahagian dari polisi untuk membantu semua komuniti agama di dalam negeri tersebut.

Kenyataan tersebut dikeluarkan Timbalan Ketua Menteri, Wilfred Madius Tangau.

Beliau berkata demikian setelah pengumuman dibuat oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Haji Mohd. Shafie bin Haji Apdal yang mahu imam-imam di negeri tersebut diberikan gaji.

Wilfred Madius Tangau, menyatakan, bahawa cadangan ini dibuat berikutan cadangan pemberian gaji kepada imam-imam sebagaimana yang diumumkan oleh Datuk Shafie Apdal.

Dalam pada itu, Wilfred Tangau, ketika diminta untuk memberikan komen berkenaan peruntukan lebih RM 30 juta yang diberikan oleh kerajaan negeri sebelum ini kepada badan-badan bukan Islam, beliau menjelaskan beliau belum membincangkan perkara tersebut disebabkan beliau sedang memberi fokus kepada isu gaji dan perkara-perkara penting lain.

Wilfred Tangau juga membangkit beberapa isu yang akan dibawa kepada perhatian pihaknya terutamanya berkenaan isu Jabatan Pendaftaran Negara yang mengklasifikasikan secara salah orang Kristian sebagai “Muslim”.

Begitu juga dengan isu cukai ke atas gereja termasuk pengkhutbah-pengkhutbah gereja yang diklasifikasikan sebagai artis, di mana mereka ini turut dikenakan cukai.

Walaubagaimanapun, beliau menjelaskan isu tersebut kebanyakannya merupakan isu Kerajaan Persekutuan.

Isu kalimah Allah bagi penggunaan orang Kristian, juga berkemungkinan termasuk isu yang bakal dibangkitkan.

Sebelum ini, The Star melaporkan pengumuman dari Ketua Menteri Sabah, bahawa kerajaan negeri akan membina lebih banyak rumah ibadah bukan Islam di dalam negeri tersebut.

Jumlah penduduk Islam Sabah bersamaan 65.4% dan jumlah pendudukan Kristian ialah bersamaan 26.6%. Ia menurut laporan Jabatan Perangkaaan Negeri Sabah tahun 2015.

Anonymous said...

Ramai dikalangan rakyat Msia lupa peristiwa Presiden Iraq (Sadam) digulingkan/dihukum bunuh atas tuduhan yg akhirnya didapati palsu akibat rakyat Iraq taksub dan percaya propaganda barat utk menumbangkan regim beliau. Akhirnya apa yg terjadi kpd bangsa dan negara Iraq sekarang? Ya Allah peliharalah negara bertuah ini dpd puak2 kafirun. Amin ya rabbalalamin.

Anonymous said...

Kepada yg bersama Islam di Sabah apakah anda Redho menyara para padri nenggunakan wang anda sedangkan imbohan imam2 adalah dari Wang Baitul Mal sumbangan kamu muslimin shj tanpa melibatkan Wang kerajaan. Ini adalah salah satu padah Sabah sekarang dibawah kerajaan baru...tahniah

Anonymous said...



Amiin.ya Rabbal Alamin..anon 6.47, sama2 lah kita terus istiqamah berdoa dan berusaha melawan kejahatan mereka

Anonymous said...

dengan kabinet dapur tak cukup kerusi..dia pergi ke jepun jual negara pada jepun pula.. tiba2 projek nak menyamun dimulakan semula atas nama 'kereta nasional'.. dalam keadaan negara 'bangkrap'.. menteri luar pun takde.. ini koboi punya style..

dengan kelam kabutnya nak dakwa najib..
dengan penjawat awam dipecat..ornag ini ditamatkan.. bajet ini dipotong..

mahadey semakin menggila ikut suka dia mentadbir negera ini..
apakah ph bangang masih tak habis honey moon menang pru??

Anonymous said...

Itulah perjuangan DAP..kesamarataan, iaitu Malaysian Malaysia yg kini mereka nak serapkan melalui PH. Mereka tahu mereka boleh makan puak2 Melayu liberal & pluralist dlm PH.

Sebab itu kita perlukan kekuatan politik Melayu & ini hanya ada pada BN yg diterajui oleh UMNO.

Ayuh bangsa ku, mari kita bina semula kegemilangan Melayu/Islam dlm PRU15 nanti.

Anonymous said...

dari nak buat kereta baru elok ingat kereta jenazah lagi bagus bila bila masa boleh gol. top dog pun tak sabau dah bila nak gol anjing suruhan top dog ni. nak fakta ke top dog doa kasi mampos boleh main mahjong dng lee kwan yew.??

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget