KL CHRONICLE: Manfaat Rakyat lebih penting dari hapuskan legasi atau hukum negeri pembangkang

Friday, June 8, 2018

Manfaat Rakyat lebih penting dari hapuskan legasi atau hukum negeri pembangkang


Satu laporan media antarabangsa dua hari lalu menyebut, sejak memenangi PRU14, kerajaan Pakatan Harapan telah mengarahkan kesemua poster dan papan tanda dengan slogan ‘1Malaysia’ perlu diturunkan manakala perpustakaan kerajaan diminta tidak meletakkan buku yang ada menyebut tentang saya.



Laporan ini turut menyebut bangunan Exchange 106 di Tun Razak Exchange (TRX), yang lebih tinggi dari bangunan berkembar KLCC, terlepas dari pembatalan berikutan pembinaannya semakin hampir siap.

Turut bernasib baik adalah projek infrastruktur awam yang memanfaatkan berpuluh juta rakyat seperti sambungan LRT1 dan LRT2, KLIA2, jambatan kedua Pulau Pinang, MRT1 & MRT2, puluhan UTC, RTC, Lebuhraya Pan Borneo,  Central Spine Road (CSR), projek yang sudah disiapkan atau pada peringkat terakhir untuk siap. Jika tidak, kerajaan Pakatan mungkin akan turut membatalkan projek-projek rakyat ini.

Saya tidak kisah jika kerajaan Pakatan berusaha untuk memadamkan segala legasi ditinggalkan sepanjang 9 tahun saya sebagai Perdana Menteri namun, kerajaan perlu lebih telus dan lebih bertimbang rasa apabila mereka mula membatalkan pelbagai projek atau inisiatif yang dimulakan untuk manfaat rakyat dan negara, hanya kerana mahu memadamkan legasi saya atau mempunyai persepsi, ia dimulakan oleh saya, lantas ia perlu dihenti atau dipadamkan.

Dalam tempoh dua minggu, kerajaan Pakatan sudah membatalkan projek Keretapi Laju Kuala Lumpur Singapura dan MRT3 di sebalik kajian yang dilakukan mengambil masa bertahun-tahun yang menunjukkan manfaat ekonomi melampaui kos pembinaannya. Projek MRT3 juga diperlukan bagi memperlengkapkan jaringan bagi mewujudkan sistem pengangkutan awam yang lebih berintegrasi di Lembah Klang dan tanpanya,  Lembah Klang akan terus berdepan dengan peningkatan masalah kesesakan jalan raya.

Satu lagi projek yang mahu dibatalkan oleh Perdana Menteri dua hari lalu ialah Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang sangat diperlukan bagi pembangunan jajaran pantai timur Malaysia.

Biarpun Fasa 1 projek ini bagi Gombak hingga Kota Bahru sudah melepasi status 20 peratus siap dan pembatalannya akan menyebabkan kos RM22 bilion, kerajaan PH tetap mahu membatalkannya atau menangguhkan projek ini.

Saya juga difahamkan, pembayaran pembinaan bagi projek ECRL ini adalah berdasarkan kepada pencapaian pembinaan dan bukan bersandarkan kepada tempoh masa sebagaimana didakwa kerajaan Pakatan. Bagaimanapun, itu tidak menghentikan Pakatan Harapan untuk menggunakan maklumat tidak betul itu sebagai alasan untuk membatalkan projek bermanfaat kepada rakyat ini.

Tidakkah siapa sedar yang tiga negeri yang bakal menerima manfaat paling banyak daripada ECRL ini iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang, adalah negeri yang bukan di bawah kerajaan Pakatan.

Adakah ini satu kesinambungan daripada amalan menghukum negeri pembangkang sebagaimana dilakukan Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun apabila Kelantan dinafikan kemudahan asas rakyat seperti lebuhraya, jalan raya, bekalan air dan pembangunan infrastruktur pembentungan?

Ketika saya sebagai Perdana Menteri, saya telah memastikan kesemua negeri, tidak kira negeri di bawah pembangkang sekalipun, menerima pembangunan infrastruktur asas untuk manfaat rakyat.

Sebab itu, kerajaan persekutuan pada ketika pentadbiran saya telah menyalurkan berpuluh bilion Ringgit bagi membantu penstrukturan bekalan air di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.

Berikutan Kelantan agak ketinggalan dari segi pembangunan berbanding negeri lain, saya juga telah memastikan Kelantan menerima lebih banyak dana pembangunan bagi manfaat rakyat dan projek menaiktaraf lebuhraya, bekalan air dan infrastruktur pembentungan. Lebuhraya CSR yang tidak dikenakan tol di mana sebahagian besarnya sudah dibuka kepada pengguna adalah salah satu contoh.

Kerajaan PH sudah diberi mandat untuk mentadbir, maka adalah menjadi hak mereka untuk memadamkan legasi saya atau menghukum negeri pembangkang dengan membatalkan projek bermanfaat untuk rakyat namun saya menggesa kerajaan hari ini, jika mahu membuat pembatalkan projek bermanfaat kepada rakyat ini, ia perlu dilakukan melalui cara yang telus dan penelitian yang terperinci dengan mendapatkan pendapat rakyat.

Sekali lagi, saya menggesa kerajaan PH untuk mendedahkan laporan impak ekonomi dan kajian kebolehlaksanaan bagi kesemua projek manfaat rakyat ini untuk diakses rakyat.

Kerajaan tidak seharusnya membatalkan projek atas motif yang salah atau memberi alasan sebagaimana mereka lakukan pada kenyataan mengenai hutang negara yang tidak tepat, tetapi mereka juga perlu mengambil kira pembangunan positif ekonomi, peluang pekerjaan yang akan hilang serta manfaat buat rakyat yang akan disumbang projek ini untuk negara.

NAJIB RAZAK

155 comments:

Anonymous said...

Tak payah cerita hanya yang baik sahaja najib..yang tak baik kau sorok tepi. Mana ada PM yang begitu bodoh boleh buat perjanjian pembayaran projek mengikut tempohmasa..bukan peratusan siap kerja? Bila diselak fail merah makin terbongkar perkara mengarut merugikan kerajaan. Lagi kau melalak lagi banyak perkara memalukan keluar. Kau tak berhak nak persoal apa kerajaan hari ni nak huat. Mind your own court cases.

Anonymous said...

PETALING JAYA, June 8 ― Several banners have been hung outside a train station in Kg Dato Haron here, warning “infidels” and “immigrants” against challenging the status of Islam in the country.

The provocative yellow banners bore the red writings in Malay, saying: “Immigrants don’t overstep the line!! Don’t play with fire” and “Islam is the official religion of Malaysia!! Infidels don’t forget yourself”.

Article 3 of the Federal Constitution states that Islam is the religion of the federation.

The banners also showed the faces of DAP’s Damansara MP Tony Pua, and Human Rights Party Malaysia’s president P. Uthayakumar, which were crossed out.

It is unsure why the two were targeted, but the latter had led a group called Hindraf 2.0 who had recently demanded among others for Bumiputera-exclusive Universiti Teknologi MARA (UiTM) to be opened to all Malaysians.

It also carried photos of the Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.

Malay Mail spotted the banners this afternoon, and it is not known why or how long it was hung at the station.

Malay Mail is trying to reach Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) for comments.

Anonymous said...

Jho low pun tinggalkan kau seawal hari pertama mahathir angkat sumpah. Diberitakan jho low ingin bekerjasama dengan penyiasat malaysia berkaitan 1mdb sebaik kau jatuh. Sirul pun bakal balik malaysia dalam masa sebulan. Mana mau lari najib?

Anonymous said...

Rizab Antarabangsa Bank Negara susut hampir US$ 1 bilion pada 31 Mei
Posted onFriday, June 8, 2018 -06-08 18:48:52'
Tak sampai 100 hari, khazanah negara berkurangan. Kalau dah beranak nanti boleh kadidah muflis.

Rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia menyusut sebanyak US$ 900 juta kepada US$ 108.5 bilion pada 31 Mei 2018 berbanding US$ 109.4 bilion pada 15 Mei, ketika dolar Amerika mengukuh berbanding ringgit.

Menurut kenyataan Bank Negara Malaysia (BNM), kedudukan rizab memadai untuk membiayai 7.6 bulan import tertangguh dan 1.1 kali hutang luar negara jangka pendek.

Anonymous said...

Kera jaan Pakatoon akan membawa Malaysia 30 tahun ke belakang.
Lima tahun lagi BN akan kembali perintah Malaysia,
Negara akan kembali aman sejahtera & maju.

Anonymous said...

Kalau tun mahathir zalim kepada negeri pembangkang takkan royalti minyak 5% setuju diberikan kepada kelantan dan terengganu secara terus?

Anonymous said...

KEBODOHAN PENYOKONG REJIM PH TIDAK BOLEH DIAJAR ?


KEBODOHAN PENYOKONG PAKATAN HARAPAN TAK BOLEH DI AJAR, KEPANDAIAN MEREKA SEHINGGA MENGGADAIKAN MASA DEPAN ANAK CUCU SENDIRI......


Kedua-dua imej dari laporan SPRM tahun 2015 membuktikan bahawa :

i) Gabenor BNM (Zeti) telah bagi kelulusan bahawa wang RM2.6b dimasukkan ke akaun Najib

ii) RM2.6b adalah derma dari Kerajaan Arab Saudi

Saya ingin mengucapkan syabas kepada penyokong2 PH kerana kamu semua telah berjaya melantik sekumpulan perompak, pencuri dan penipu untuk tadbir negara.

Sepatutnya kamu fikir dulu masa depan anak cucu kamu sebelum buat sesuatu keputusan. Ini yang dikatakan BODOH TAK BOLEH DI AJAR, PANDAI SEHINGGA MENGGADAIKAN MASA DEPAN ANAK CUCU SENDIRI

Kamu semua selalu kata rakyat sekarang ni dah bijak pandai tapi kamu nilai sendiri betapa bodoh bangangnya kamu semua ini....

Anonymous said...

Nak perintah macam mana cuma tinggal 66 parlimen sejak PBB keluar BN? Ketua umno sabah pun sudah hilang.

Anonymous said...

RULE OF TELOR MAMAK MATDEY ALKUTTY...........RAJA MUNAFIK....LAKNATTULLAH....

Anonymous said...

Tak ada apa perubahan pun...hanya sekularisma akan makin meningkat & agama Islam akan makin tersepit...

MalaysianMalaysia(l)...MalaysiaBaru(a)...
Hampehh...

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????/

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Mana bukti kelulusan dari zeti suruh najib buka akaun peribadi terima derma rm2.6 billion? Kenapa dari awal najib tidak mengaku wang sebanyak itu berada di dalam akaunnya? 5 akaun pulak tu. Amislamic bank telah didenda rm53 juta oleh bank negara berkaitan isu akaun ini. Kalau orang biasa..sudah lama najib disiasat di bawah AMLA. Lagi 1, pak arab yang kononnya derma pada najib gagal tunjukkan bukti bertulis transfer duit kepada akaun najib. Apandi Ali semasa sidang media siap tunjuk carta duit masuk akaun najib melalui src international.

Anonymous said...

.

Saya rasa UMNO perlu berehat dari memerentah Malaysia sekurang kurang nya 10 tahun . Ini adalah kerana untuk buang segala perasit perasit yang ada dalam UMNO sekarang ni . Perasit dalam UMNO adalah pemimpin pemimpin yang masuk UMNO semata mata kerana gila kuasa dan kepentingan peribadi . Se eloknya seperti UMNO asal iaitu UMNO tahun 1940an . Masa tu UMNO tiada apa apa , hanya ada roh perjuangan .

.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

sudah 1 jun 2018...sampai sekarang....di pasar Ramadan...harga makanan dan kuih muih tak turun2...sama je.....apa citer nih....harga petrol ...tol...tok sah citer lah.....nak lagi ada....kata malam ni menang pru...esok lusa minyak turun....Ekeleh...minyak kuda Matdey pun naik....

Anonymous said...

Apa lagi nak diangkat pasal najib ni.. Biawak hidup. Liabiliti. Sanggup ke umno baru yang nak berubah pikul ke hulu ke hilir?

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Harga kuih di pasar ramadan dijadikan indikator ekonomi malaysia. Bijak sungguh serpihan 6% saka kehilangan tuan.

Anonymous said...

Bonus Penjawat Awam Selangor Gred 44 Tolak 10%???


Ditolak 10% untuk Tabung Harapan Malaysia.

Paksa-rela?

Sewajarnya MB DS Azmin kena meminta penjawat2 awam terlibat mengisi borang arahan pemotongan dan bersetuju dengan derma 10% daripada bonus mereka untuk THM, ianya lebih tranparent terutamanya untuk sebuah kerajaan yang mendakwa mengamalkan "good governance". Ini untuk "clear the air" kerajaan Selangor bukannya berlandaskan kepada "paksa-rela".

Selama2 ini pun di bawah pemerintahan kerajaan "lama" yang dikatakan X beretika , tak transparet dan tak mengamalkan "good governance" mereka x pernah mengamalkan konsep "paksa rela" sebegini. Malah apabila kerajaan mencadangkan agar caruman KWSP individu dikurangkan beberapa persen agar rakyaat mempunyai lebihan tunai pun....Pekerja2 perlu mengisi borang persetujuan sekiranya bersetuju, dan jika tidak caruman akan dilakukan pada kadar biasa.

Mungkin ini lah yang dikatakan oleh pepatah, "Cakap X serupa bikin" atau pun dalam bahasa Inggeris, "Easier said then done".

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????/

Anonymous said...

Rasulallah ditanyakan tentang sifat munafiq. Baginda memberitahu, 4 sifat munafiq ialah:
1) Apabila bercakap mereka berdusta
2) Apabila bertengkar mereka melampaui batas
3) Apabila diberi amanah mereka khianat
4) Apabila berjanji mereka mungkir janji

Sifat (1), (3) & (4) memang nampak jelas...
Harga barang turun?
Harga minyak turun?
Tol hapus?
Pendidikan percuma?
EPF surirumah?
Peluang kerja bertambah?
Pengangguran berkurang?

Hampass...

Anonymous said...

Punca utama BN kalah disebabkan rakyat benci najib. Ini kata2 najib di malam keputusan pru 14..sampai begitu sekali rakyat benci saya?

Anonymous said...

Pecacai Pakatoon terpaksa tebalkan muka kerana teruk kena kenching. Basah lencun & tentu Raya ni makin suram & kelam. Ada yg malu nak balik kampung sebab takut ditanya sedara mara. Bila minyak nak turun? Kenapa barang makin mahal? Tol bila nak hapus? Bila boleh tengok EPL free? Bila itu nak free? Bila ini nak turun? bla bla bla.. keh keh keh.

Harga karipap pun tak turun lagi ni. Katanya GST sifar?

Anonymous said...

Ted manoff ori..tak payah sembang lebih la. Bodoh punya orang tua. Nak karipap free mintak bini & arwah omak kau

Anonymous said...

KERAjaan FUKATAN HAPRAK......BARUA DAPIGS.....

Anonymous said...

SIFAT MUNAFIK ITU DIBENCI ALLAH.
CEPAT-CEPATLAH BERTAUBAT & TUNAIKAN SEGALA JANJI MONEYPESTA SEBELUM MATA TERPEJAM. JANGAN HAMPAKAN RAKYAT MARHAEN, DOA MEREKA AMAT MUSTAJAB APA LAGI DI BULAN MULIA INI. MEREKA TERANIAYA..

Anonymous said...

GST sifar pun harga barang mahal. Tunggu je bila SST diperkenalkan 3 bulan lagi. Gigit jari kaki le kita semua, ye?

Anonymous said...

Kami berhak mempersoalkan pembohongan janji2 yang PH buat sebelum PRU dulu.

#Kalau tak berbohong bukanlah PH

Anonymous said...

JAWATAN PM DAN TPM PAKATAN HARAPAN+PRIBUMI: MAHATHIR KATA BEGINI LIM GUAN ENG KATA BEGITU
Posted onFriday, January 20, 2017 -01-20 16:02:44'
SAMA SAHAJA PEMBELITNYA

20170120-mahathir-lim-guan-eng-pembelit

Mari kita belajar cara penipuan dan permainan Tai-Chi Tokong Lim Guan Eng.

Mahathir berkata:
“Mereka (DAP) terang-terang kata kepada saya, bangsa Cina ini minoriti dalam negara ini…dan DAP tak pernah minta menjadi Perdana Menteri. “Tapi kalau timbalan itu, adalah.”
http://pakdin.my/dap-mahu-jawatan-tpm-bukan-pm-kata-mahthir-kebenaran-perjanjian-sulit-didedahkan-oleh-tunku-aziz/

Jadi, Mahathir berkata DAP memberitahunya secara jelas mereka mahu jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Tapi jawapan balas dari Lim Guan Eng adalah:

“Pakatan tidak pernah berbincang mengenai barisan kabinet persekutuan tetapi menyokong Ketua Umum, Anwar Ibrahim yang sekarang menjalani hukuman penjara 5 tahun kerana meliwat.

“Satu-satunya jawatan yang kami bincangkan adalah jawatan Perdana Menteri dimana kami bersetuju Anwar memegang jawatan tersebut.
http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/only-anwars-post-certain-guan-eng-says-of-pakatans-potential-cabinet-line-u

Nampak tak Mahathir kata DAP memberitahu beliau begini dan Lim Guan Eng kata tidak di bincang?

Sekiranya Lim Guan Eng jujur, beliay sepatutnya terus berkata, ” Mahathir pembohong. DAP tidak pernah memeberitahu beliau mengenai perkara ini”

Tidak hairan lah Lim Kit Siang tidak menyaman Tunku Aziz

Anonymous said...

♫ La la la la la ♪

Lagi legasi Najib akan diteruskan, tetapi dengan jenama baharu. PR1MA akan ditukar kepada Perumahan Rakyat Harapan Malaysia (PERAM) ??? keh keh keh

Anonymous said...

Lirik lagu Apa Guna Berjanji (Saloma)

Apa guna berjanji
Kalau tak ditepati
Kelak meracun hati
Tuan sendiri
Mengigit jari

Jangan main asmara (dgn DAP)
Bukan mudah bercinta
Yang ditunggu tak tiba
Tidur tak lena
Mandi tak basah

Korus:

Dengar lah
Nasihat ku ini
Mari hiburkan hati

Apa guna berduka cita
Nanti tuan merana
Oh…awaslah
Wahai taulan

(AWAS DGN DAP...)

Anonymous said...

Ringgit Terus Ditutup Rendah, Kelemahan Pasaran
Posted onFriday, June 8, 2018 -06-08 23:23:11'
#MalaysiaMemilih #FaktaBukanAuta #MalaysiaBaru

Ringgit ditutup rendah berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) dengan sentimen terjejas oleh kelemahan pasaran ekuiti di seluruh rantau ini, kata seorang peniaga.

Pada 6 petang, unit tempatan berada pada 3.9870/9900 berbanding dolar AS daripada paras penutup 3.9750/9780 pada Khamis.

Ketua Dagangan Asia Pasifik OANDA, Stephen Innes, berkata pasaran sedang pesat membangun bergelut berikutan kekukuhan dolar AS dan aliran keluar ekuiti, apabila sentimen merebak ke pasaran ekuiti tempatan yang ditutup dalam segmen negatif pada Jumaat dan memberi kesan kepada ringgit.

“Dagangan ringgit sangat sensitif kepada sentimen risiko serantau, yang membayangkan sekiranya pasaran ekuiti tempatan mencatatkan prestasi baik, begitu juga ringgit,” katanya kepada Bernama.

Unit tempatan juga diniagakan bercampur-campur berbanding kumpulan mata wang utama.

Ringgit meningkat berbanding dolar Singapura kepada 2.9836/9881 daripada 2.9849/9876 pada Khamis tetapi susut berbanding yen kepada 3.6468/6505 daripada 3.6159/6190.

Unit tempatan turun berbanding pound British kepada 5.3482/3534 daripada 5.3472/3524, tetapi meningkat berbanding euro ke 4.6903/6946 from 4.6977/7024.

Anonymous said...

RINDUNYA ZAMAN NAJIB & BN!

Anonymous said...

Berhak? Atas kapasiti apa? Rakyat malaysia yang bersekongkol dengan najib makan duit tak tahu punca? Kau jangan tiru perangai buruk tak tahu malu sesetengah pemimpin bn yang sampai sekarang taknak letak jawatan atas lantikan politik.

Anonymous said...

Apakah sebanyak itu wang BNM telah disakau oleh tangan2 ghaib. ????

Anonymous said...

Derma King Saud: Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti mencadangkan wang dimasukkan kedalam akaun peribadi Najib Razak
Posted onThursday, June 7, 2018 -06-07 17:00:47'
Berdasarkan maklumat yg di catit dalam “kertas siasatan terhadap Najib Razak” sepertimana diterbitkan dalam blog The Third Force, adalah di maklumkan bahawa Tan Sri Zeti Akhtar Aziz selaku Gabenor BNM pada waktu itu telah terlibat secara langsung semasa transaksi membawa masuk wang derma dari Arab Saudi dilakukan.

Menurut kertas siasatan tersebut, Zeti telahpun diberitahu oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak tentang “gift” berbentuk derma yang bakal diterimanya dari Putera Saudi. Bukti yang dipaparkan blog The Third Force jelas menunjukkan bahawa Zeti-lah yang mencadangkan agar wang tersebut dimasukkan kedalam akaun Dato’ Sri Najib.

Berdasarkan perkembangan Ini, sudah tentu Zeti selaku Gabenor Bank Negara ketika itu tahu identiti penderma.

Persoalannya

1. Kenapa TS Zeti tidak membuat kenyataan kepada SPRM berkaitan identiti penderma.

2. Kenapa TS Zeti tidak membantu SPRM mendapatkan rekod transaksi dari AMBANK.

3. Kenapa TS Zeti hanya berdiam diri, seolah-olah beliau tidak tahu menahu perihal perkara tersebut.

TSZ harus menjelaskan bahawa transaksi tersebut tidak boleh disabitkan sebagai “money laundering” kerana ianya mengikuti prodesur kemasukan wang asing.

Sudah menjadi tanggungjawab TSZ menjawab soalan-soalan ini memandangkan bukti-bukti yang dipaparkan oleh The Third Force kian tular di media sosial, whatsapp dan wechat.

Rujukan:
http://pakdin.my/bukti-bahawa-wang-dimasukkan-ke-akaun-najib-oleh-raja-saud-abdulaziz-majid-sebagai-derma/

http://pakdin.my/tag/zeti/

http://pakdin.my/tag/dana-politik

http://pakdin.my/tag/src-international/

Anonymous said...

LHDN Sahkan Dana RM2.6 Bilion Adalah Derma, Siasatan Dibuka Semula Untuk Tentukan Isu Cukai
June 8, 2018 Abdul Mursyid Zainuddin 9 Views 0 Comments


PUTRAJAYA – Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) kini menjalankan siasatan semula berhubung wang RM2.6 bilion yang diterima bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Ketua Pegawai Eksekutif LHDN, Datuk Seri Sabin Samitah, berkata ia susulan pendedahan oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Shukri Abdull dan siasatan yang sedang dijalankan berhubung semua isu berkaitan 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

“Susulan pendedahan dan siasatan berkaitan 1MDB, kedudukan cukai bagi RM2.6 bilion yang diputuskan pada 16 Februari 2016 kini tertakhluk untuk pemeriksaan lanjut,” katanya.

Beliau berkata, pada 16 Februari 2016, LHDN yang ditugaskan untuk menyiasat RM2.6 bilion mendapati, jumlah yang diterima itu adalah bayaran derma dan bersifat sukarela, justeru, ia bukan bercirikan pendapatan.

Katanya, mengikut prinsip am percukaian berhubung pembayaran secara sukarela seumpama itu, ia bukan pendapatan yang tertakluk untuk dicukai di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967.

“Pembayaran secara sukarela mungkin berubah cirinya dan tertakluk dicukai jika ia diberikan secara berulang kali, sebagai pertimbangan bagi perkhidmatan diberikan, sebagai balasan bagi sebarang faedah dalam apa-apa bentuk atau jumlah digunakan dalam kegiatan perniagaan bagi membolehkan operasi perniagaan diteruskan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Kenyataan itu dibuat susulan perkembangan terbaru berhubung RM2.6 bilion diterima bekas Perdana Menteri, serta wang tunai dan barangan berharga lain yang dirampas dari kediamannya dan premis lain, baru-baru ini.

Sabin berkata, dalam proses menentukan punca sebenar pembayaran itu, LHDN akan bekerjasama rapat dengan semua agensi dan pasukan petugas khas yang terbabit dalam siasatan 1MDB.

Berhubung rampasan wang tunai dan barangan berharga lain daripada kediaman Najib serta premis lain, Sabin berkata, satu notis di bawah Seksyen 78 dan 79 Akta Cukai Pendapatan 1967 akan dikeluarkan oleh Ketua Pengarah LHDN kepada individu yang ada kaitan dengan barangan rampasan itu.

Beliau berkata, notis itu bertujuan memastikan sama ada pendedahan mengenai pendapatan itu kepada LHDN, sepadan dengan pemilikan aset (wang tunai dan barangan berharga) oleh individu tertentu.

“Dalam keadaan kekayaan itu tidak dapat dijelaskan, cukai tambahan akan dikenakan bersama-sama dengan penalti maksimum iaitu amaun berganda bagi terkurang cukai.

“Kegagalan seseorang untuk mematuhi notis dalam tempoh ditetapkan adalah satu kesalahan dan boleh didakwa di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967,” katanya. – BERNAMA

Anonymous said...

Slogan kempen PRU14

"Adakah anda suka Najib? Memberi 1 undi kpd BN, bererti memberi 1 undi kpd Najib"

Maka ramailah juga Melayu yg termakan dgn slogan ini dan mengundi PH ataupun tak mengundi langsung...

Kesudahannya...HAMPASS...

Anonymous said...

Legasi najib? Kahkahkah..kau tak tahu ke pemilihan umno kali ni diorang nak cuci, sental habis2an kutu dan balaci najib??? Sapa2 bertanding tapi ada kaitan erat dengan najib dulu..kaki bodek, kaki jilat semua akan ke parit? Masuk longkang..terutama yang guna hashtag rinduzamannajib. Kahkahkah

Anonymous said...

Kalau 13 kerusi PPBM pun boleh memerintah apatah lagi 66 kerusi, tunggu le sedikit masa lagi.

Anonymous said...

Rizab Antarabangsa Bank Negara susut hampir US$ 1 bilion pada 31 Mei
Posted onFriday, June 8, 2018 -06-08 18:48:52'
Tak sampai 100 hari, khazanah negara berkurangan. Kalau dah beranak nanti boleh kadidah muflis.

Rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia menyusut sebanyak US$ 900 juta kepada US$ 108.5 bilion pada 31 Mei 2018 berbanding US$ 109.4 bilion pada 15 Mei, ketika dolar Amerika mengukuh berbanding ringgit.

Menurut kenyataan Bank Negara Malaysia (BNM), kedudukan rizab memadai untuk membiayai 7.6 bulan import tertangguh dan 1.1 kali hutang luar negara jangka pendek.
http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=bm_press&pg=bm_press&ac=4697&lang=bm

Komponen utama rizab antarabangsa adalah rizab mata wang asing (US$ 102.1 bilion), kedudukan rizab Dana Kewangan Antarabangsa (US$ 800 juta), Hak Pengeluaran Khas (US$ 1.2bil), emas (US$ 1.6bil) dan aset rizab lain (US$ 2.8 bil).

Rizab Bank Negara berada pada US$ 109.4 bilion pada 15 Mei dan mencukupi untuk membiayai 7.6 bulan import tertangguh. Rizab adalah 1.1 kali hutang luar negara jangka pendek.
http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=bm_press&pg=bm_press&ac=4685&lang=bm

Anonymous said...

Geng rinduzamannajib bakal kena cuci/potong kepala masa pemilihan umno kali ini hahahaha

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????/

Anonymous said...

Pak din taik babi ke? Third force abah kau ke? Kahkahkah..apa lancau bukti kau bagi ni? Kahkahkah

Anonymous said...

LHDN sudah buka balik kertas siasatan. Mana mau lari?

Anonymous said...

Dari dalam MOF: Antara prinsip kebenaran, maruah bangsa & kerjaya
Posted onWednesday, June 6, 2018 -06-06 22:33:06'
#MalaysiaMemilih

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang
Dibulan yang penuh kemuliaan ini, saya mengharapkan Allah swt berikan kekuatan untuk saya. Setelah memikirkan dengan mendalam, berdoa memohon kekuatan pertunjuk dariNya, maka saya rasakan amat wajar untuk saya perkatakan kebenaran ini walaupun agak berat dan membimbangkan masa depan saya.

Kemelut politik yang berlaku pasca PRU14 mendatangkan kesan yang besar dalam sejarah politik serta pentadbiran negara. Alhamdulilah saya berkhidmat sebagai pegawai PTD dengan gred M52 tidaklah sangat terkesan dari sudut ekonomi, namun dari aspek kerjaya ianya amat nyata kerana perubahan dasar & kepimpinan pasti banyak perubahannya, lebih2 lagi kerana saya berkhidmat di MOF, tempat yang sangat sibuk ketika ini dengan pelbagai perubahan yang sedang berlaku.

Apa yang ingin saya kongsikan ialah luahan rasa kecewa yang teramat sangat dengan politik keterlaluan dan kebencian oleh kepimpinan hari ini.

Saya bersekolah peringkat menengah dahulu di SJKC, jadi sedikit sebanyak dapat memahami bahasa percakapan rakan Chinese.

Apabila pegawai Khas Menteri yang baru berkata pada Menteri tentang data-data kewangan berkaitan kadar hutang negara, ianya amat menyedihkan saya.

Walaupun bercakap bahasa cina untuk elakkan dari pegawai-pegawai lain tahu, tapi saya dapat tangkap juga kerana 5 tahun belajar di SJKC.

Tuan-tuan… percayalah, statistik tentang jumlah kadar hutang negara memang sengaja di ubah, dimanipulasikan untuk tujuan politik kerajaan kini & memburukkan kepimpinan lalu.

Ayat yang paling menyentap hati saya apabila si Tony berkata pada boss ‘public akan percaya walaupun kita tipu’. Cakap dalam bahasa cina….

Bukan sekadar kerana prinsip kebenaran, ia juga menyentap maruah bangsa saya sebagai seorang melayu apabila nyata kepimpinan kini melakukan sesuatu yang bertujuan mengaibkan kepimpinan melayu sebelumm ini.

Samada pembaca akan percaya atau tidak itu terpulang pada penilaian masing-masing. Yang nyata bagi saya kini, suasana di MOF amat menyedihkan apabila agenda untuk membongkar segala salah laku kerajaan dulu menjadi keutamaan.

Rakyat dibohongi dengan data-data statistik yang dimanipulasikan.

Saya berharap saya dapat ditukar kan ke Kementerian yang lain selepas pendedahan ini menjadi viral.

Itu lebih baik dari berdiam diri menyaksikan agenda jahat berlaku dalam pengetahuan kita.

Ikhlas dari M52 MOF

Rujukan:
https://pakdin.my/tiga-tunggak-utama-kementerian-kewangan-akan-pastikan-islam-dan-melayu-terus-kukuh-dan-gagah-di-bumi-melayu/

http://pakdin.my/tag/kementerian-kewangan

Anonymous said...


Brunei mentadbirkankan sendiri urusan minyaknya. Dan mereka menjadi antara negara yang terkaya di dunia. Sepatutnya negeri2 pengeluar minyak di Malaysia mengikut jejak Brunei.

Anonymous said...

Mana kawan baik umno...pas? Masa umno tengah nazak ni alim ulamak pas langsung taknak lawat. Duit sapu. Tun boleh pulak hj hadi lawat.

Anonymous said...

Pindah ke brunei. Jangan banyak cakap. Terkaya taik abah kau

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

KUCHING - Kehadiran para peguam daripada pelbagai latar belakang bersama Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg menggambarkan perpaduan dalam kalangan rakyat demi hak Sarawak.
Menteri Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah berkata, malahan ia menunjukkan betapa prihatinnya rakyat Sarawak terutama peguam mengenai perkara itu.
“Pertemuan ini adalah perbincangan mesra dan ia menunjukkan perpaduan dalam kalangan peguam mengenai perkara ini.
“Ada antara mereka mengemukakan idea bagi menyelesaikan isu yang nampaknya Yang Amat Berhormat Ketua Menteri sendiri menerima pandangan mereka,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menghadiri pertemuan Persatuan Peguambela Sarawak (AAS) bersama Abang Johari di pejabatnya di sini, semalam.
Menurut Abdul Karim, peguam-peguam yang hadir juga terdiri daripada ahli parti pembangkang, termasuk Naib Pengerusi PKR Negeri See Chee How.
“Ia menggambarkan ikatan hubungan baik kita dan beliau (See) turut mengutarakan pandangannya dan ia diambil perhatian,” kata beliau.
Mengulas mengenai sama ada kerajaan negeri akan membuat permohonan balas balik kepada Petronas mengenai permohonan pengisytiharan Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974, Abdul Karim berkata, ia diputuskan ketua menteri dan Peguam Negeri Sarawak.
Katanya, malahan para persatuan peguam bela akan mengadakan perbincangan mereka sendiri.
Sementara itu antara pengamal perundangan atau peguam yang hadir, Dominique Ng ketika ditemui berkata, Petronas sepatutnya memfailkan permohonan mereka di Sarawak dan bukannya di Kuala Lumpur.
“Petronas memfailkan permohonan di Kuala Lumpur yang ternyata ia tidak betul kerana isu berkenaan berkaitan dengan Sarawak, berkaitan sumber minyak Sarawak.
“Bagaimana mereka boleh memfailkan permohonan di Kuala Lumpur... di sini ternyata tempat mereka memfailkan permohonan adalah salah,” kata bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padungan itu.
Ng berkata, tindakan Petronas seolah-olah semua sumber minyak adalah milik mereka dan beliau mempersoalkan sejak bila Petronas menjadi kerajaan Malaysia. “Maka itu saya amat menyokong apa yang dinyatakan Ketua Menteri bahawa kita tidak akan memberi biar seinci sekalipun, ia adalah hak Sarawak,” katanya. -Utusan Borneo Online

Anonymous said...

Menteri keawangan ada kes rasuah tapi sibuk menyiasat kes rasuah orang lain.
HANYA DI MALAYSIA JE PERKARA INI BERLAKU, BUKAN DI SOMALIA ATAU NICARAGUA.. KUI KUI KUI

Anonymous said...


Ko tahu dak Najib telah disiasat oleh PDRM, BNM, SPRM, Jabtan odit, dan tidak didapati bersalah.

Sekarang SPRM sedang siasat... 2.6 B itu dan confirm itu adalah derma... Lepas itu Mahathir suruh LHDN siasat pula cukai terhadap wang tersebut, LHDN kata wang derma tak kena cukai sebab ia bukan pendapatan tetap.

So apa lagi mau. Kalau nak dakwa kena pinda akta cukai pendapatan supaya wang derma tertakluk kepada cukai..dan backdated akta tersebut ke 2010 umpamanya.

Sekarang puak PH kata tangkap Jho Low keran dia lah dalang utama. Dalam kes 1mdb.....

#Kalau tiada u turn bukan PH

Anonymous said...

Alasan Kerajaan Terdahulu Tak Berintegriti Usaha PH Manipulasi Fikiran Rakyat
8 June 2018 Berita Utama
Ropikah Ahmad


“Rakyat memerhati dan pasti bertanya dengan serius motif tulisan Datuk A Kadir Jasin yang menukil ‘RM257 juta dibelanjakan untuk Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dalam 16 bulan’.”

Soalnya, apakah ini berniat memalukan Institusi Raja-Raja Melayu serta menghasut perasaan rakyat agar membenci Institusi Raja-Raja Melayu?

“Ini tidak seharusnya berlaku, kecuali PH ada niat untuk memperlekehkan Institusi Raja-Raja Melayu.

“Kerajaan memerintah sepatutnya bertanggungjawab memelihara nama baik Institusi Raja-Raja, integriti pelbagai institusi kerajaan dan kepentingannya, bukan semakin merosakkan imejnya.

“Rakyat juga tertanya-tanya apakah perlantikan Thomas sebagai tindakan yang berkemungkinan menjadikan institusi kehakiman (judiciary) sebagai ‘pelindung’ kepada dakwaan salah laku beberapa rakan yang rapat dengan kepimpinan PH, baik di dalam mahupun di luar Kabinet.”

Tegasnya, dengan pembebasan Rafizi Ramli daripada hukuman penjara, mungkin akan wujud pula usaha untuk melepaskan Lim Guan Eng daripada hukuman atas kesalahan rasuah, sedangkan kesnya seakan-akan sama dengan kes rasuah bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Khir Toyo.

“Walaupun rakyat berasakan memang menjadi tugas peguam negara untuk menjalankan siasatan ke atas kes 1MDB dan kes-kes lain, rakyat lebih tertanya-tanya apakah pendirian peguam negara yang baru apabila beliau menyatakan kepada media untuk ‘menguruskan kes-kes terpilih’.

“Bagaimanakah status siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai tukaran asing (forex) ketika Tun Dr Mahathir menjadi perdana menteri keempat, RCI peristiwa Memali dan isu pemberian kad pengenalan di Sabah?

“Bukan setakat itu saja, apakah Kerajaan PH akan memastikan tiada siasatan dibuat ke atas tiga individu ‘billionaire’ yang ada pertalian keluarga dengan kepimpinan PH? Bagaimana pula siasatan ke atas skandal yang meruntuhkan Perwaja?”

Ujarnya, di samping itu apakah siasatan tidak perlu dilakukan terhadap bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz mengenai isu pemberian permit import (AP) serta punca yang mendorong perlambakan masuk kereta dari China dan Korea Selatan, yang mana Dr Mahathir sendiri menyatakan tidak bersetuju beliau pada waktu itu?

“Rakyat berharap mereka tidak dipermainkan dengan janji-janji manis sebelum pilihan raya.

“Selepas gagal mengotakan janji manifestonya, Kerajaan PH dilihat sengaja mengalihkan persoalan rakyat dengan pelbagai helah dan membentuk persepsi. Paling menyedihkan apabila mereka menghina negara sendiri dengan menerima ‘campur tangan asing’.

“Sudah sampai masanya rakyat berfikir secara kritis mengenai sokongan mereka terhadap Kerajaan PH ini.

“Adakah kerajaan sekarang benar-benar ingin berkhidmat kepada negara dan rakyat, atau sekadar mahu berkuasa dan meletakkan semua sistem di bawah tapak kaki mereka?”

Dalam erti kata lain, soalnya lagi, apakah mereka hanya mahu membongkar kesalahan yang dilakukan oleh orang lain tetapi enggan diri sendiri disiasat?

“Adakah ini juga menunjukkan Kerajaan PH mengamalkan tindakan politik balas dendam?”

Anonymous said...

Harta UMNO sudah dirampas

So jangan jadi bodoh terlajak.

Anonymous said...

KERAJAAN HAPRAK MAMAK MATDEY....ANJING KURAP....DAPIGS...

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????/

Anonymous said...

Saya rasa PemerintahanHaram yang membohongi rakyat (PH) kena berhenti kena berhenti dengan segera.

Anonymous said...

Lorong Tol Mula Ditutup 12 hingga 24 Jun 2018 #MalaysiaMemilih #TolPercuma #PakatanHarapan



Lorong Tol mula ditutup mulai 12 hingga 24 Jun 2018?
Berita gembira ini ditagih oleh semua rakyat Malaysia yang dahagakan manifestor Pakatan Harapan yang menjanjikan Tol Percuma pada kempen Pilihanraya Umum ke 14 yang lalu.

Dalam jelajah kempen PRU14, rata rata pemimpin (kerajaan hari ini) menjanjikan pelbagai tawaran yang boleh disama ertikan seperti kata kata dari sebuah filem bertajuk 'The God Father(1972)' yang berbunyi "I'll Make Him an OfferHe Can't Refuse" oleh watak Don Vito Carleone.

Selepas Kerajaan Pakatan Harapan memerintah belakulah kejadian yang tidak dijangkakan oleh seluruh rakyat Malaysia antaranya Kerajaan bersetuju dengan pendapat Parti Paling Dominan didalam Kerajaan Pakatan iaitu DAP untuk membuat penjawat awam. Dari jumlah yang dianggarkan akan dipecat 50,000 akan tetapi dimulakan dengan 17,000 penjawat awam yang berstatus kontrak dengan alasan 'mereka diterima berkerja kerana lantikkan politik'

Alasan yang sengaja dihebahkan adalah untuk para penyokong Pakatan bersetuju dengan arahan dan pelaksanaan tersebut (kerana dendamkan penjawat awam yang majoriti Melayu dan terbela dibawah pemerintahan Kerajaan sebelum ini) akhirnya pihak kerajaan gagal menyingkirkan pekerja pekerja ini contohnya SPAD (Diantara mereka ada pegawai lantikan kontrak/tetap) kononnya mahu dipindahkan ke Jabatan Pengangkutan Awam akhirnya dikekalkan dan ditukarkan nama kepada Agensi Pengangkutan Awam Darat - APAD kerana mereka secara jelas tugas SPAD adalah berbeza dengan Jabatan Pengangkutan Jalan yang mana tenaga pakar yang dilantik berkerja bukan semata mata jalan raya tetapi mereka adalah yang arif tentang LRT dan MRT dan mereka juga bukan dilantikan dari mana mana parti politik.

Ini kerana sebelum ini admin sendiri telah menyuarakan didalam blog ini tentang SPAD sebuah suruhanjaya yang bertanggungjawab dalam hal hal yang berkaitan dengan pengurusan Pengangkutan Awam Darat. Kerajaan terlalu emosi dalam menjawap persoalan dan gopoh dalam mengeluarkan kenyataan yang akhirnya tidak memberi faedah kepada negara. Lihatlah kisahnya salah melaporkan hal tentang Hutang Negara untuk membuat alasan (tidak mampu menunaikan manifestor Pakatan) kerana kantung kerajaan sedang tenat sedangkan semua tahu rizab kerajaan yang ditinggalkan oleh DS Najib Razak bernilai lebih RM400 billion.

Hari ini harga Petrol dinaikkan ianya telah bercanggah dengan manifestor Pakatan Harapan yang mahu menurunkan harga petrol sehingga bawah RM1.50 alangkah malangnya pak lebai menang sorak kampung tergadai.

Yang berjaya ditutup mulai 12 - 24 Jun ini hanyalah "Lorong Tambah Nilai sahaja" sedangkan tol masih lagi dikenakan oleh Kerajaan sedangkan yang dijanjikan adalah percuma.

Harga barang usah risau, tetap tidak berubah malah makin mahal. Kerana tidak ada satu pun negara didalam dunia ini mampu menurunkan harga barang seperti zaman dahulu kala kerana mengikut takrif ekonomi harga barang dipengaruhi dengan faktor nilai mata wang, cukai, cuaca, pemintaan, pengeluaran, polulasi penduduk dan beberapa sebab lagi (tidak lupa jerung jerung (orang tengah) yang akan kembali berkuasa (main harga) selepas GST dimansuhkan dan dikembalikan dengan cukai lama SST).

Padah rakyat Malaysia mengundi kerajaan hari ini dengan berpandukan fitnah dan maklumat yang salah dan dimanipulasikan.

Nak kata 'padan muka' Admin pun turut kena bayar tol. Sama samalah kita padan muka.

Anonymous said...

Harta UMNO sudah dirampas

So jangan jadi bodoh terlajak.

Anonymous said...

Harta UMNO sudah dirampas

So jangan jadi bodoh terlajak.

Anonymous said...

Malaysian Malaysia’ di sebalik gagasan Malaysia Baharu?
June 8, 2018 rhg


Tindakan kerajaan Pakatan Harapan yang didakwa cuba menerapkan agenda ‘Malaysian Malaysia’ melalui gagasan Malaysia Baharu dikhuatiri boleh mengundang tindak balas tegas oleh golongan bumiputera yang membentuk golongan majoriti di negara ini.

Pengarah Pusat Penyelidikan Pas, Dr. Mohd. Zuhdi Marzuki berkata, perkara itu dapat diperhatikan melalui beberapa tindakan yang diambil oleh Pakatan Harapan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Menurut beliau, DAP yang menganggotai Pakatan Harapan dipercayai bersungguh-sungguh mahu merealisasikan ‘Malaysian Malaysia’ setelah agenda tersebut ditolak sejak 60 tahun lalu.






“Walau bagaimanapun, bagi mengaburi masyarakat bumiputera tentang pelaksanaan agenda tersebut, tema yang ditonjolkan adalah Malaysia Baharu, iaitu satu perubahan rupa bentuk negara yang dahulunya berasaskan kontrak sosial kepada asas yang baharu.

“Asas baharu tersebut, tiada lagi keistimewaan kepada kaum tertentu dan juga kedaulatan agama tertentu,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Mohd. Zuhdi mengulas tentang kenyataan Felo Utama Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong baru-baru ini yang menyifatkan tindakan kerajaan Pakatan Harapan yang hanya mengemukakan nama Tommy Thomas sebagai Peguam Negara kepada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V sebagai satu usaha untuk menonjolkan agenda ‘Malaysian Malaysia’ kepada masyarakat.

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

Apa yang confirmed derma? Siapa pak arab yang derma? Mana bukti transaksi? Ini bukan hal cukai ke atas derma. Nak spin pun agak2 la.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Sultan Selangor Dukacita Rakyat Dihasut Benci Raja
8
06
2018
[Utusan Online}- SHAH ALAM 8 Jun – Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menzahirkan rasa amat dukacita dengan tindakan pihak tertentu yang secara terbuka menghina serta memperlekeh institusi raja bagi menghasut dan mempengaruhi rakyat supaya membenci Raja-raja Melayu.

Titah baginda, paling mendukacitakan adalah apabila hasutan supaya membenci Raja-raja Melayu itu dilakukan oleh segelintir orang Melayu sendiri.

“Peranan institusi raja adalah bagi memelihara dan mempertahankan kedudukan orang Melayu dan agama Islam serta kaum-kaum lain di negara ini.

“Penularan budaya ini dalam kalangan pihak tertentu harus dihentikan agar rakyat tidak terus dihasut supaya membenci Raja-raja Melayu sehingga mengakibatkan taat setia rakyat terhakis,” titah baginda pada majlis berbuka puasa bersama rakyat dan penyampaian sumbangan hari raya, di sini hari ini.

Turut berangkat ke majlis tersebut adalah Tengku Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin dan Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah.

Tegas Sultan Sharafuddin, institusi raja berperanan dalam sistem raja berpelembagaan yang diamalkan di negara ini malah sentiasa mendukung prinsip-prinsip yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Oleh itu, baginda menyeru semua orang Melayu khususnya di Selangor mengelak perbalahan sesama sendiri yang boleh membawa kepada perpecahan sehingga memberi imej buruk kepada agama Islam.

Sultan Sharafuddin mahu semua umat Islam supaya berbaik sangka, bersatu padu, bertolak ansur dan sentiasa bersedia untuk memaafkan serta membantu antara satu sama lain seperti ajaran agama yang mengutamakan nilai-nilai positif.

“Rakyat juga perlu membantu dan menyumbang untuk kemajuan negeri dan negara. Jangan hanya mengkritik, mencaci, mengecam dan mencela terutamanya di media sosial kerana ia bukan sahaja menyakiti hati orang lain, tetapi akan memberikan kesan negatif kepada rakyat serta pembangunan negara,” titah baginda.

Sultan Selangor juga menyeru seluruh rakyat negeri itu supaya terus bersatu padu dan mengukuhkan keharmonian sesama masyarakat tanpa mengira pangkat, darjat, usia, bangsa dan agama selain melaksanakan pelbagai langkah meningkatkan taraf ekonomi termasuk berhemah dalam berbelanja. – BERNAMA

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/sultan-selangor-amat-dukacita-orang-melayu-hasut-rakyat-benci-raja-1.688089#ixzz5Hqijbnum
© Utusan Melayu (M) Bhd

Anonymous said...

Sekarang ni harga sayur mahal. Betul ke Menteri Dalam Negeri suruh rakyat tanam sayur belakang rumah? Kalau mcm tu nanti Menteri Luar nak bagi statement apa pulak, ye? Makin caca marba kera jaan Pakartoon ni. Hari2 ade je lawak & gelagat lucu yg diutarakan.. keh keh keh.

Nak tanya, bila karipap akan turun rega jadi sebijik seposen? Katanya GST dah sifar?

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Bodoh. Khir toyo dikhianati oleh pemimpin umno selangor sendiri. Upah jurugambar ambil gambar guna helikopter. Guan eng belum jatuh hukum. Perbicaraan masih berjalan. Kau tak payah melalak macam anjing.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

KAHKAHKAH..nampak sangat kau tak pernah pergi pasar. Harga sayur sekarang tengah jatuh berbanding harga pada hujung tahun lepas dan awal tahun 2018. Nak kelentong agak2 la. Bodoh..entah hantu mana buat cerita.

Anonymous said...

GST SIFAR.....KEPALA HOTAK MAMAK KUTTY

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

12.42...KO TU YG BONGOK...AG BARU TU ...ADA KEPENTINGAN DENGAN GONE END....TAK LAMA LAGI LEPAS LAH MACAM SI SOTONG TU....NGOK!!!!!

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

Habislah geng najib kali ni. Kena cantas dalam pemilihan umno

Anonymous said...

Rafizi lepas sebelum AG dilantik. Apa lagi ko nk kelentong?

Anonymous said...

HE..HE...AKU BUKAN AHLI UMNO PUN....

TAPI.....

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

Waran Tangkap Ke Atas Ting Pek Khiing Atas Kebankrapan
Wira Kenyalang 2:43 PM 0


KUALA LUMPUR - Pemaju hartanah, Tan Sri Ting Pek Khiing mengesahkan bahawa waran tangkap telah dikeluarkan ke atasnya oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, lapor akhbar The Borneo Post.

"Ya, polis akan tangkap saya," katanya, sambil menambah bahawa beliau akan mengadakan satu sidang akhbar hari ini.

The Edge Financial Daily pula melaporkan bahawa waran tangkap ke atas Ting itu susulan kegagalannya hadir di mahkamah untuk perbicaraan siasatan awam semalam.

Mahkamah mengarahkan Ting untuk menghadiri siasatan awam yang mana beliau akan disoal-periksa oleh pemiutang, ketua pengarah insolvensi (DGI) dan pendaftar mahkamah berhubung cadangan projeknya di Langkawi.

"Ting tidak hadir dan mahkamah mengeluarkan waran tangkap untuk memastikan dia hadir di mahkamah pada 29 Jun," kata sumber itu.

Waran tangkap yang dikeluarkan mengikut Seksyen 28 Akta Insolvensi 1967, mengarahkan polis untuk menahan Ting dan membawanya ke mahkamah pada 29 Jun, tambah sumber itu.

Terdahulu, mahkamah mengeluarkan waran tangkap terhadap isteri Ting, Wong Sui Chuo pada 18 Mei atas alasan yang sama. Pasangan itu berdepan kes mahkamah berhubung kebankrapan.

Antara pemiutangnya, termasuk Alliance Bank Malaysia Bhd, Alliance Investment Bank Bhd, Alliance Merchant Bank Bhd, Insas Credit & Leasing Sdn Bhd, Hu Chang Pee @ Hii Chang Pee, Asia Special Asset Management Bhd, Multi Purpose Bank Bhd dan Interhill Enterprise Sdn Bhd.

Anonymous said...






PH menag kerana menipu rakyat



Anonymous said...

Peduli apa kau umno ke tak. Kalau kau terkesan akibat kekalahan bn, padan muka kau. Kontrak/projek sangkut atau dlm pertimbangan nak kena sekat..padan muka.

Anonymous said...

PH menang kerana rakyat benci najib dan rosmah.

Anonymous said...

HASUTAN : Polis Buka Kertas Siasatan Ke Atas A. Kadir Jasin
Diterbitkan Belia Bangkit Pada 2:04:00 PTG


POLIS mengesahkan Ketua Unit Media Majlis Penasihat Kerajaan, Datuk A. Kadir Jasin disiasat berhubung tulisan di blognya berhubung peruntukan perbelanjaan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata kertas siasatan telah dibuka mengikut Akta Hasutan 1948, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 serta Seksyen 500 Kanun Keseksaan iaitu melakukan ugutan jenayah.

Katanya, polis telah menerima tiga laporan terhadap Ketua Media dan Komunikasi, Majlis Penasihat Kerajaan itu susulan artikel yang ditulis di dalam blog peribadinya

“Kami menerima tiga laporan setakat ini dari Selangor dan Kelantan dan kertas siasatan sudahpun dibuka ke atas kes ini,”kata Fuzi seperti yang dipetik sebuah portal berita tempatan.

Siasatan itu berhubung catatatan di blognya dalam bahasa Inggeris bertajuk “Constitution: The King and the Pauper” yang disiarkan pada Isnin lalu.

Kadir malah mendakwa pihak kerajaan memperuntukkan dana sebanyak RM257 juta kepada Yang di-Pertuan Agong untuk 16 bulan sehingga April tahun ini.

Menurutnya, purata RM16 juta sebulan dibelanjakan oleh pihak istana meliputi penyelenggaraan kediaman dan istana, barangan peribadi, pesawat dan pengangkutan, latihan dan peralatan pengiring, pakaian dan barangan upacara, hadiah dan cenderamata, lawatan luar negara dan gaji kakitangan istana.

Bekas ketua pengarang kumpulan The New Straits Times Press itu bagaimanapun tidak menyatakan sumber maklumat berhubung perbelanjaan istana itu diperolehi. - SUMBER

Anonymous said...

PERSEDIAAN KE ARAH NEGARA REPUBLIK?

Ini persediaan ke arah pembentukan Republik. Mereka cuba menggambarkan bahawa Institusi DiRaja ni sudah tidak lagi relevan dan hanya menghabiskan wang rakyat.

Sampai masa yang sesuai institusi DiRaja Malaysia akan tunduk kepada tekanan puak2 yang Pro Republik ini.

Sayang...masih ramai yang dibuai mimpi indah.😥

Saya tak faham apa motif penyokong tegar Mahathir, Kadir Jasin yang juga Ketua Media dan Komunikasi Council of Elders “mendedahkan” jumlah perbelanjaan untuk Yang Dipertuan Agong.

Angka yang didedahkan juga sangat meragukan tanpa butiran ke atas apa yang diperuntuk dan dibelanjakan.

Saya ada nampak yang viralkan spreadsheet perbelanjaan untuk Agong, tapi saya rasa itu spreadsheet palsu untuk mencemarkan nama Agong mengambil peluang keadaan tegang di antara Istana Negara dengan Putrajaya di tengah-tengah isu perlantikan Peguam Negara yang baru.

Peruntukan dan perbelanjaan kepada YDP Agong disenaraikan di dalam bajet tahunan kerajaan dan juga penyata kewangan kerajaan yang diaudit. Ada juga perincian ringkas bagi setiap item peruntukan yang ditetapkan.

Contohnya bagi tahun 2017 dan 2018, kerajaan menganggarkan peruntukan sejumlah RM13.5 juta setahun bagi peruntukan perbelanjaan diraja bagi SPB YDP Agong dan RM1.5 juta untuk elaun-elaun diraja.

Angka-angka ini jauh sekali dengan apa yang didedahkan Kadir Jasin dan penyokong kerajaan yang lain iaitu RM257 juta. Adakah Council of Elders mempunyai akses kepada “Fail Merah” yang memperincikan butiran perbelanjaan untuk YDP Agong dan disembunyikan daripada umum?

Kadir Jasin perlu tunjukkan bukti dan sumber dia bukannya bergantung kepada satu spreadsheet yang tidak menyatakan sumber dan rujukannya.

Motif Kadir Jasin mungkin mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa Agong bermewah-mewah menggunakan dana awam, mungkin dia mahu rakyat benci kepada Agong selepas isu perlantikan Peguam Negara tapi melemparkan angka perbelanjaan Agong seperti ini perlu disandarkan dengan bukti dan sumber.

Yang ada rujukan adalah sumber Kementerian Kewangan. Adakah ini bermaksud angka Kementerian Kewangan tidak boleh dipercayai? Adakah Jabatan Audit Negara tidak mengaudit angka-angka ini? ‘

Anonymous said...

ISU WANG DERMA RM2.6 BIL... TAN SRI ZETTY SEBENARNYA TAHU HAL SEBENAR, MALAH BELIAU YANG CADANGKAN AGAR WANG TERSEBUT 'WIRED' TERUS KE AKAUN PERIBADI DS NAJIB... ISH... ISH... ISH...

Melihat “Kertas Siasatan terhadap Najib Razak” yg disiapkan oleh KP SPRM Datuk Seri Mohd Shukri Abdull pd tahun 2015, yg viral di FB dan whatsapp, jelas kita tahu yg kemasukan dana ke akaun DS NR adalah utk tujuan derma.

Bersama-sama dikemukakan ialah surat drpd Saud Abdulaziz Majid Al-Saud, apabila diminta dokumen sokongan mengenai wire transfer kemasukan wang.

Juga diketahui terdapat 4 tranche money trail iaitu drpd akaun peribadi Prince Faisal, akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi, akaun syarikat Blackstone dan Tanore.

Wire transfer dibuat setelah merujuk kpd Gabenor BNM, Tan Sri Zeti. Dan siasatan juga mendedahkan bahawa Tan Sri Zeti sendiri yg mencadangkan supaya wire transfer dibuat terus ke akaun Ambank milik DS Najib Razak

Dan yg paling penting, walaupun 2016 di mahkamah Singapura disebut akaun Tanore adalah didaftarkan oleh Eric Tan Kim Loong, siasatan SPRM awal-awal lg mendedahkan yg walaupun akaun tersebut diregister oleh Eric Tan, ianya adalah syarikat milikan keluarga Di Raja Arab Saudi dan Eric Tan bersama Jho Low merupakan lantikan keluarga Diraja Saudi sendiri utk bertindak sebagai wakil.

Eric Tan dan Jho low juga disebut sebagai Trusted Associate kpd Keluarga Diraja Saudi. Perlu juga diingatkan bahawa yg maklumat ini disahkan oleh Keluarga Diraja Saudi lebih awal, pd 2015, lebih awal drpd prosiding mahkamah Singapura 2016.

Sumber : Syed Agil Jamalullail

Anonymous said...

KERAjaan MAMAK MATDEY ....BONEKA DAPIGS.....


INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...


LAPORAN WIKILEAKS MENDEDAHKAN SIMPANAN TETAP KELUARGA DAN KRONI MAHATHIR DI BANK ISRAEL, SINGAPURA.

FW: WikiLeaks Releases Secret Bank Accounts of Mahathir's family and his cronies
rotary district conference 2011-2012
1/7/11 Ananda Pillai.

THE THIEF & HIS FAMILY

Subject: WikiLeaks Releases Secret Bank Accounts of Mahathir's family and his cronies

FIXED DEPOSIT ACCOUNTS OF MAHATHIR'S WIFE AND 5 OF HIS CHILDREN AS WELL AS HIS CRONIES

The information regarding the Fixed Deposit Accounts of Mahathir's wife and 3 of his children are as below.

These accounts were opened at an Israeli Singapore-based bank in the neighboring country of Singapore .

The bank is ISRAELI NATIONAL BANK.
That vast amount of monies could have been derived through the following:
i. Deposited by an agent of the Israeli Government or any other foreign government.
ii. Derived from various companies of Mahathir's cronies.
iii. Or could be part of the RM1Bil missing from UMNO's account which Anwar Ibrahim brought up before he was dismissed from UMNO.

Details of accounts are as follow:

Family of Dr. Mahathir:

1. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : GB-6921-4212- 712 (F)
Amount : USD 6,650,000.00
Date of opening account : 19/03/95
Date of Maturity : 19/03/98
(Maturity continuity to 19/03/2001)

2. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : AGF-2192-2442- 722-(X)
Amount : USD 4,000,000.00
Date of opening account : 25/06/95
Date of Maturity : 25/06/98
(Maturity continued to 25/06/2001)
(Extension interest agreed upon)

3. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DD-3919-714- 271-(A)
Amount : USD 5,500,000.00
Date of opening account : 06/12/95
Date of Maturity : 06/12/98

4. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FA-4196-2493- 313 (A)
Amount : USD 8,000,000.00
Date of opening account : 09/06/97
Date of Maturity : 09/06/00

5. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FB-5614-1499- 515 (C)
Amount : USD 9,800,000.00
Date of opening account : 12/11/97
Date of Maturity : 12/11/2000

6. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 173596 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : CE-2418-7172- 492 (E)
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 07/03/98
Date of Maturity : 07/03/01

7. Name : Ms Marina Bte Mahathir
Post : Daughter ; Malaysia AIDS Council President
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : C-719-418-210 (M)
Amount : USD 13,000,000.00
Date of opening account : 17/06/96
Date of Maturity : 17/06/99

8. Name : Ms Marina Bte Mahathir
Post : Daughter ; Malaysia AIDS Council President
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : F-817-200-11 (C)
Amount : USD 12,500,000.00
Date of opening account : 03/12/96
Date of Maturity : 03/12/99

Anonymous said...

9. Name : Ms Marina Bte Mahathir
Post : Daughter ; Malaysia AIDS Council President
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
5 years
Account No : G-211-922-718- 2 (D)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 12/07/97
Date of Maturity : 12/07/02

10. Name: Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : M-3121-3149- 512 (D)
Amount : USD 7,000,000.00
Date of opening account : 03/12/95
Date of Maturity : 03/12/98

11. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DA-9159-7211- 819 (M)
Amount : USD 4,500,000.00
Date of opening account : 20/05/96
Date of Maturity : 20/05/99

12. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : ME-3138-5144- 219 (A)
Amount : USD 10,000,000.00Date of opening account : 08/09/97
Date of Maturity : 08/09/00

13. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Current Account
Account No : A-7213-4441- 223 (MB)
Amount : USD 15,500,000.00Date of opening account : 11/12/97
Withdrawal : USD 5,000,000.00 on 10/02/98
Cheque No. F2912718
Deposit : USD 9,500,000.00
Last Balance : USD 19,500,000.00

14. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : F-3518-3279- 441 (ND)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 08/09/98
Date of Maturity : 08/09/99

15. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : F-3532-3310- 501 (NG)
Amount : USD 15,500,000.00
Date of opening account : 21/09/98
Date of Maturity : 21/09/99

16. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : LA-5716-3919- 862 (C)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 16/08/96
Date of Maturity : 16/08/99

17. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : CM-6983-7419- 365 (F)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 29/06/97
Date of Maturity : 29/06/99

18. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : JE-8145-6073- 396 (L)
Amount : S$ 5,000,000.00
Date of opening account : 15/11/97
Date of Maturity : 15/11/99

19. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : YE-3909-2616- 398 (M)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 25/11/97
Date of Maturity : 25/11/00

20. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
Post : Son of Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : G-7051-3996- 521 (EC)
Amount : USD 12,500,000.00
Date of opening account : 26/09/98
Date of Maturity : 26/09/99

Anonymous said...

10 Janji 100 Hari Penipuan Terbesar Dalam Sejarah



MANIFESTO 10 janji dalam masa 100 hari yang dibuat oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) sewaktu kempen pilihan raya yang lalu tidak nampak tanda-tanda akan berjaya ditunaikan.

Ketika diumumkan, semuanya dilihat manis dan berjaya memperdayakan orang ramai untuk ‘memangkah’ mereka tibanya hari mengundi pada 9 Mei lalu.
Advertisement

Namun, setelah hampir sebulan berkuasa, PH mula berdalih dan turut mengeluarkan kenyataan mengakui sukar untuk melaksanakan segala perkara yang telah dijanjikan itu.

Bagi rakyat, ini merupakan satu tamparan hebat setelah mempercayai kerajaan PH mampu mengotakan 10 janji itu dalam masa yang ditetapkan.

Begitu ramai rakyat Malaysia yang tertipu. Itulah penipuan paling besar dalam sejarah negara apabila kerajaan yang memerintah selama puluhan tahun pun tumbang.

Bagi menutup penipuan terbesar dalam sejarah negara itu, PH mula mengalihkan tumpuan rakyat kepada isu-isu penipuan lain pula.

Baru-baru ini, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengatakan bahawa pembayaran RM6.98 bilion yang dibuat Kementerian Kewangan bagi pihak 1MDB adalah satu ‘bailout‘, malah ia adalah bailout terbesar yang pernah berlaku dalam sejarah Malaysia.


Seperti yang pernah dibangkitkan bekas Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Salleh Said Keruak pada tahun 2015, perkataan ‘bailout’ adalah satu istilah negatif yang sengaja disalahgunakan untuk menyindir bahawa ada sesuatu tidak kena yang berlaku.

Di zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri ke-4 dahulu, terlalu banyak bailout di mana kerajaan tidak mendapat sebarang pulangan wang yang dipam ke dalam syarikat yang dibantu.

Bailout berlaku apabila wang dipam ke dalam sebuah organisasi yang bermasalah tanpa sebarang pulangan ke atas wang itu.

Sebagai contoh, kes Bank Bumiputra Malaysia Berhad yang dikatakan muflis kerana rekod pinjaman BMF yang teruk di Hong Kong dan seterusnya menyebabkan Petronas menyuntik wang untuk menyelamatkan bank tersebut.

Bukan itu sahaja, kes Perwaja juga adalah bailout dan telah diselamatkan oleh kerajaan dan sekali lagi tidak ada sebarang pulangan terhadap wang kerajaan yang dipam ke dalam Perwaja.

Selain itu, kerajaan juga membeli balik saham MAS daripada Tajudin Ramli dan itu juga merupakan bailout kerana kerajaan terpaksa membeli balik saham pada cara di atas harga pasaran.

Entah berapa puluh bilion yang habis begitu sahaja tanpa ada apa-apa pulangan. Benar-benar mendapat keuntungan bukan rakyat, tetapi para kroni. Berbeza dengan 1MDB di mana dilaporkan Kementerian Kewangan mendapat sehingga RM41 bilion aset seperti tanah pada syarikat itu.

Justeru, kenyataan Guan Eng bahawa 1MDB merupakan bailout terbesar dalam sejarah negara agak tidak adil memandangkan kerajaan kini mempunyai hak ke atas aset-aset syarikat itu.


Ia boleh dilihat sebagai pulangan berbaloi berbanding senarai bailout pada zaman Mahathir yang tidak mendapat sebarang pulangan kepada kerajaan.

Di situ jelas dapat dilihat usaha untuk mengelirukan pemikiran rakyat atau satu lagi bentuk penipuan.

Sejak mandapat mandat dari rakyat pada 9 Mei lalu, kerajaan PH juga dilihat seolah-olah tidak mempunyai usaha untuk menunaikan segala janji dalam manifesto jangka pendek mereka itu.

Lebih menyayat hati, belum pun 100 hari berlalu, pelbagai alasan yang dibuat oleh para pemimpin PH mengenai kesukaran menunaikan 10 janji itu tanpa berusaha sedaya-upaya untuk melaksanakannya.

Macam tidak ada usaha pun bagi menunaikan janji-janji tersebut.

Sekali lagi rakyat tertipu dengan janji-janji palsu yang sebenarnya dari mula lagi diketahui oleh para pemimpin PH bahawa ia sukar untuk dilaksanakan.

Sehingga kini, janji hapus tol, turunkan harga minyak, penangguhan bayaran PTPTN dan banyak lagi janji terpaksa ‘ditangguhkan’ mungkin kerana dianggap ‘tidak penting’.

Anonymous said...

...TAKLAH...MAMAK MATDEY NI KAN MISKIN...PAKAI SELIPAR BATA JE!!!!!KEH...KEH...KEH...HATI IBLIS.....

Anonymous said...

Kahkahkah..fakta sampah tahun 90an rekaan rpk ko korek balik.

Anonymous said...

FUYOOOOO.....ANAK BERANAK KAYOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NI PUN MAHU BUKA TABUNG RAYUAN PAHLAWAN JUGAK....AIYA...INI MACAM ORANG PUN ADA KA!!!!!CITTTTT....

BUAT MALU M'SIA JER....DULU GELAKKAN KAN PAS BUAT TABUNG MILO....

Anonymous said...

BERJANJI....MEMANG LE SEDAP!!!!!!!!

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Cina babi tulis melayu mcm shits

Anonymous said...

Tunaikan 10 janji dulu... Kalo tidak ko jadi munafikun

Anonymous said...

Tunaikan 10 janji dulu... Kalo tidak ko jadi munafikun

Anonymous said...

Tunaikan 10 janji dulu... Kalo tidak ko jadi munafikun

Anonymous said...

Orang2 China & India memang sepakat menolak BN. Mereka tidak mahu kerajaan yg didominasi oleh pemimpin2 Melayu khususnya Umno. Mereka tidak suka dengan kelebihan yg diberi untuk pembangunan agama Islam. Mereka marah dengan keistimewaaan yg diberi kepada orang2 Melayu. Mereka benci Dasar Ekonomi Baru dan kuasa Raja2 Melayu. Mereka mahu menuntut kesamarataan...Malaysian Malaysia...

Bukan saja PRU14, malahan sejak PRU13 sikap mereka begitu....inginkan kerajaan dengan ketuanan Melayu tumbang. Sebelum ini mereka tidak berjaya tetapi pada PRU14 mereka berjaya dengan bantuan orang2 Melayu yg lupa diri, lupa bangsa dan pembelot...
Puak2 Melayu pembelot ini lupa soal bangsa dan agama kerana termakan dengan janji2 manis bulan bintang yg disogok dlm manifesto pilihanraya PH...disamping hasutan kebencian yg melampau terhadap BN/Umno bersabit dengan 1MDB dan DS Najib serta DS Rosmah....

Akhirnya BN tumbang dan naiklah kerajaan MalaysiaBaru...

Namun menyedihkan...janji bulan bintang hilang entah ke mana...dgn alasan diberi kerajaan banyak hutang yg sengaja dimanipulasikan. Yg ada hanyalah usaha berterusan membalas dendam kpd orang2 dlm kerajaan lama BN didahulukan...

Inilah yg dikatakan peribahasa "yg dikejar tak dapat, yg dikendong berciciran..."

Bukan sahaja janji tinggal janji tapi kuasa Melayu & kegemilangan Islam lambat laun akan tenggelam... Rakyat pula dihasut membenci Raja2 Melayu dan Agong...

Sedarlah wahai orang2 Melayu...kita dah tertipu...tertipu dgn sandiwara mahu selamatkan negara...tertipu dgn janji2 manis bulan bintang...apa yg kita dapat hanyalah kehilangan kuasa politik Melayu...sedarlah bahawa dlm kerajaan sekarang, majoriti ahli2 parlimen adalah bukan Islam... DAP ada 41 kerusi & PKR walaupun ada 47 kerusi, bukan semuanya Islam...dan niat dlm hati puak2 kafir ini tetap tidak akan berubah...

Anonymous said...

Tunaikan 10 janji dulu... Kalo tidak ko jadi munafikun

Anonymous said...

Tunaikan 10 janji dulu... Kalo tidak ko jadi munafikun

Anonymous said...

Tunaikan 10 janji dulu... Kalo tidak ko jadi munafikun

Anonymous said...

MARILAH ORANG2 MELAYU...
KITA ADALAH MAJORITI DALAM TANAHAIR KITA INI YG DAHULUNYA BERNAMA TANAH MELAYU...
MARILAH KITA KEMBALIKAN KEGEMILANGAN MELAYU/ISLAM PADA PRU YG AKAN DATANG...

Anonymous said...

Tunaikan 10 janji dulu... Kalo tidak atuk ko jadi munafikun

Anonymous said...

Tunaikan 10 janji dulu... Kalo tidak ko jadi munafikun

Anonymous said...

Tak usahlah taat kepada kerajaan yg menang hasil dari fitnah dan penipuan!

Anonymous said...

Tabung harapan tajaan dap yg tidak mendatangkan apa2 faedah itu kini dilihat telah memasuki sekolah2 diseluruh Malaysia, kalaulah mereka berpolitik hingga sekolah alamatnya tak lama lagi boleh melingkup la Malaysia yg telah dibina Umno selama ini!

Anonymous said...

Tabung ini pun mereka akan manipulasi. Mereka akan masukkan dana tambahan dari MOF dan kemudian war-warkan bahawa sambutan dari rakyat sangat menggalakkan. LGE tahulah nak buat mcm mana. Dia memang cekap dalam hal manipulasi (menipu-lasi) data kewangan ni.

Anonymous said...

Tak berapa hari lagi umat Islam akan menyambut Aidilfitri, dlm kesibukan membuat persediaan jangan lupa pesanan penaja untuk tidak memasuki kedai2 dap dan hindraf dan jgn membeli produk2 mereka, kuasa ditangan anda! Kedua2 pertubuhan ini dipercayai sangat memusuhi Islam dan org Melayu?

Anonymous said...

Puak2 kafir berpesta. Mereka tak kesah dgn janji, mereka peniaga2 yg kaya. Janji BN tumbang...itu saja yg mereka mahu.
Orang2 Melayu ramai yg makan gaji. Mereka terkedu apabila tertipu dengan janji...menyedihkan...

Anonymous said...

Dulu TSMY beriya-iya nak mendaulatkan BM. Dia keluarkan arahan pembelajaran sains & matematik dlm BI (PPSMI yg diarahkan zaman TDM) dihentikan.
Kini TDM nak mendaulatkan kembali BI. Pegawai2 kerajaan kena menduduki ujian kecekapan BI.
Tak mustahil PPSMI akan dikembalikan ke sekolah. Nak jadi mcm Singapore.
Apa agaknya TSMY akan kata...? Yes boss, sure!

Anonymous said...

MARILAH KITA ORANG2 MELAYU ISLAM BERDOA AGAR KERAJAAN BONEKA DAP INI TIDAK KEKAL LAMA DI BUMI MELAYU TERCINTA INI.

Anonymous said...

Dear all netizens. This culprit 1:31 is a pakatoon cybertrooper. He got no fact, but get paid by PH to disturb positive comments given by BN supporters to inspire hatred. Please don't bother or care about these kind of idiots in the websites. Please pass on this message...

Anonymous said...

Sekarang lagi banyak bila campur dgn Mukhriz punya. Kaya meliana depa ni anak beranak.

Anonymous said...

Kerajaan yg memerintah sekarang (PH) terdiri dari 113 kerusi parlimen. Dpd jumlah ahli2 parlimen itu, 58 adalah Islam & 65 adalah bukan Islam.
Fikir2kan lah...

Anonymous said...

Businessman derma tabung PH tajaan DAP diorg dapat penguacualian cukai, kita yg nak derma RM5,10,50 ni eloklah pi bank in kat tabung Palestine, lebih afdal. Tak usahlah membazir bagi duit kat tabung PH yg tak datangkan apa2 faedah itu. SATU LAGI JANGANLAH TAAT KEPADA KERAJAAN YG MENANG HASIL FITNAH2 DAN SIRI2 PENIPUAN INI. SEMOGA KITA DILINDUNGI DARI DAJJAL AKHIR ZAMAN!

Anonymous said...

Kepada Zetty berkata benarlah tentang derma Arab dibulan Ramadhan yg penuh berkat ini?

Anonymous said...

Bullshit hang dgr pasai file merah pon Dari media..tgk Pon Tak penah.

Anonymous said...

HARGA BARANG MAHAL..

Malaysia makin jadi negara komedi..pemerintah yang MUNDUR AKAL. Mungkin akan keluar kenyataan sebegini nanti:

Beras mahal, kena tanam padi sendiri dalam pasu.. keh keh keh,
Harga ikan mahal di pasar, nanti Menteri Pertanian bagi batang pancing utk belajar tangkap ikan.. kui kui kui,
Minyak mahal, korek belakang rumah cari minyak sendiri.. hi hi hi,
Harga kereta mahal, naik basikal je.. kah kah kah,
Harga spender & boxer mahal, belajar jahit sediri utk jimatkan kos.. he he he,
Harga rumah mahal, bla bla bla bla......

Anonymous said...

Barking dog 1.31
Cakap B.Melayu tak reti ka cinababi??
U sekolah sama jho low taek? sekolah SRJK CINA sebab itu u illiterated!

Anonymous said...

Anak keling tu.. Siap ade yatch lagi..umo baru 19.. Gilebabi bapak die berniaga gunung emas kot?

Anonymous said...

Babi memamg benci manusia?
Apa aku kesah babi benci DS Najib Rosmah?? pakatan hamlauu.. Najib orang baik, u brnci orang baik.meaning u all manyak JAHAT..manyak CILAKA. manyak SUEII..!!

#peace4najibrosmah

Anonymous said...

Macai bn mentalist. Kalau tiada blog ni macai tidak dapat luah perasaan. Kih kih kih..elok juga dibiarkan si gila komen sorang2 akan dtg.

Anonymous said...

AnonymousJune 9, 2018 at 6:28 AM
Kerajaan yg memerintah sekarang (PH) terdiri dari 113 kerusi parlimen. Dpd jumlah ahli2 parlimen itu, 58 adalah Islam & 65 adalah bukan Islam.
Fikir2kan lah...


BETUL!

Cuba perhatikan ahli2 parlimen dlm kerajaan baru (PH). Daripada 113 ahli2 parlimen PH, yg Islam hanya 58 orang & yg bukan Islam adalah 65 orang. Puak2 kafir jadi majoriti dlm kerajaan baru ini. Mereka, tetutamanya DAP dah makin naik tocang.

Orang2 Melayu/Islam kena berwaspada.
Dah mula terdengar permintaan2 atau desakan2 yg mencabar hak keistimewaan orang2 Melayu. Antaranya:
Nak TPM China mewakili orang2 China
Nak bilangan kuil/tokong sama dgn masjid/surau
Nak hapuskan tulisan Jawi
Nak hapuskan maklumat agama dlm IC
Nak bubarkan JAKIM
Nak kemasukan ke UiTM (dulu ITM) tidak khusus untuk orang Melayu
Nak adakan FELDA untuk orang2 India

Kita harap menteri2 dan ahli2 parlimen Melayu/Islam dlm kerajaan sedar akan perkara ini dan hak keistimewaan untuk orang2 Melayu/Islam spt yg termaktub dlm perlembagaan mesti dipertahankan.

Anonymous said...

Orang2 bukan Melayu mmg nak BN tumbang. Bukan alasan Najib atau kerana tertarik dgn janji2 manifesto PH. Mereka tak mahu kerajaan dgn ketuanan Melayu yg memberi keutamaan kpd orang2 Melayu/Islam. Mereka sepakat menyokong PH.

Orang2 Melayu pula sokong PH kerana benci dgn kerakusan Najib dan banyak kes2 korupsi, rasuah serta penyalahgunaan kuasa dlm kerajaan BN yg lalu. Selain itu, ramai juga yg tertarik dgn janji2 dlm manifesto PH menjelang pilihanraya.

Kini BN dah tumbang, Najib sudah terbang. Ramai yg bersorak gembira. Orang2 bukan Melayu boleh terus bersorak & berpesta tapi orang2 Melayu kena berhenti bersorak sekejap dan fikirkan apakah implikasi kekalahan BN ini kpd nasib bangsa Melayu untuk masa yg akan datang. Apakah seharusnya UMNO dibiarkan terus terkubur? Siapakah yg nak diharap untuk membela nasib orang2 Melayu kelak? Tidak...tidak adil menghukum UMNO (TDM, DSAI, TSMY, DSSA dll naik pun kerana UMNO). Sebaliknya UMNO perlu dicuci dan dibangunkan semula...demi untuk membela anak2 bangsa di tanahair sendiri yg dahulunya bernama Tanah Melayu.

Kita harap kerajaan akan menunaikan janji2 spt yg tertera dlm manifesto menjelang PRU14. Turunkan harga minyak, harga barang, hapuskan tol, pendidikan percuma, banyakkan peluang pekerjaan dll... di samping terus mempertahankan hak istimewa orang2 Melayu termasuk raja2 & Agong.

Tidak bolehlah alasan hutang banyak dijadikan sbg alasan untuk tidak menunai janji. Hutang boleh bayar beransur, bukan bayar semua sekaligus. Dlm keluarga pun, ramai ibu bapa yg berhutang banyak tapi tidak mungkir janji dgn anak2 kerana alasan banyak berhutang.

Kalau kita nampak kerajaan tidak menunjukkan usaha ke arah membela dan mempertahan hak istimewa orang2 Melayu, maka orang2 Melayu perlu balik kepada UMNO (dan mungkin bersatu dgn PAS) demi survival bangsa untuk masa yg akan datang.

Berfikirlah orang2 Melayu.

Anonymous said...


macai ph mentalist.. u rasa menang dengan manipesto tipu dan fitnah macam laut u puas hati ka?

u think ph can sustain more than 2 years ka?
u can see la after madey rest in peace..

kita akan kejar tokong lim sampai dapat.. itu cilaka punya creature.. betty chia witch mesti mau nangis punye.. kah..kah..kahh..

kalau u tak effected by umno bn.. why u come here barking mcm ANJING.. like BITCH jugak.. promoting services? so-called 'civic duty'.. damn u babidapster.. MUKA TAK MALU..


Anonymous said...



saya amat setuju dengan saudara 7.52 AM.
Saya dari dulu faham fenomena ini.. tapi amat malang jangkauan pemikiran orang kita tak sampai merasai dakyah jahat puak kafir ini.

Melainkan mereka mesti rasai sendiri.. kena sekali.. MUNGKIN la baru faham..atau langsung tak faham kerana terlalu asyik dengan penipuan mereka.

Anonymous said...

Cuba perhatikan ahli2 parlimen dlm kerajaan baru (PH). Daripada 113 ahli2 parlimen PH, yg Islam hanya 58 orang & yg bukan Islam adalah 65 orang. Puak2 kafir jadi majoriti dlm kerajaan baru ini. Mereka, tetutamanya DAP dah makin naik tocang.

yang 58 Muslim tu tapi bersepah macam Nipah Maden.. liberal plurist kalau boleh punggung kafir dia mau jilat sembah..konon 'moderate' and be fair dengan non Muslim.. kepala BAPAK dia..

mungkin yang tinggal berfikrah tulen tak sampai 10 orang.. baki semua MACAI BALACI dapig. Kita pun taktau tak faham bagaimana saraf otak mereka tak bersambung.. tak menampakkan langsung dakyah jahat DAPig dan sekutu jahat mereka.. satu persatu langkah.. masih senyum support..

DNA stgh Muslim ini tercemar mungkin terlalu banyak makan makanan haram/ rasuah sebenar/ mencuri tapi dpn manusia mereka berlakon meperjuangan 'akauntabiliti'.. nila puak MUNAFIK


sebab itu mereka sangat meraikan menjilat kafir tapi sangat keras dan kurang ajar bila dengan Muslim sendiri..

Anonymous said...

org ph ni memang bodoh. cuba baca balik apa najib tulis tuh. dia kata "pembayaran berdasarkan kepada pencapaian pembinaan dan bukan kepada tempoh masa"...

faham ke...moron betul org ph nih..

Anonymous said...

Kalau dia nak lari dah lama dah dia buat mahathir tu SelAmat pasai najib Tak hati busuk

Anonymous said...


Bukan susah pun org macam DSN nak lari keluar malaysia.
Malam result keluar die bleh gi mana2 luar kalau die nak..
takpayah kecoh2 nak tunggu madey taring biawak tu angkat sumpah.

tp sebab dia negarawan dan berani berhadapan dengan musuh yang pengecut dan bodoh.

Sampai 4 tahun lebih bukti nak dakwa belum cukup ke madey oii? syukeri macai asyik kelentong je.. pastu main ai rmata.. puihhh... typical madey style

Anonymous said...

Dia nak lari ke Mana, Ada je Kat pekan tu

Anonymous said...

Nabi dah pesan byk Kali orang islam Kena atas orang kafir, dah berpecah macam Ni kiamat umat melayu is just a matter of when not will

Anonymous said...

Berjanji bole tapi biar la rasional, terlajak perahu bole under terlajak manifesto sampai bila2 kena troll

Anonymous said...

Haha..Kat luar tu Banyak lagi blog pH..silakan ke sana wahai macai pH mentalist bole dapat 1 trillion like

Anonymous said...

Ya, 8.00am. kalau boleh, copy & viralkan benda tulisan 7.52 am ini dalam group2 whatsapp. Biar ramai orang2 melayu sedar.

Anonymous said...

Kerajaan BN seribu kali lebih baik & bermaruah drp Kera jaan Pakartoon.
Kera jaan yg terbina dari penipuan & fitnah tak akan kekal lama, mungkin 100 hari je!!

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Stfu

Atan Soi said...

Skandal Perwaja, Forex, Bank Bumiputra adalah legasi Madey yg dinafikan utk ditelanjangkan kpd rakyat. Belum lagi perjanjian pembinaan Lebuh Raya yg dilabel suatu perjanjian paling berat sebelah dalam dunia antara Madey dengan pihak berkepentingan.....semua orang dibutakan.

Najib tidak maksum. Tidak sempurna. Tapi Najib lebih 100 kali baik berbanding Madey......itu hakikat.

Atan Soi said...

In sha Allah....Pertolongan Allah swt akan bersama Dato' Seri Mohd Najib. Dia dipihak yang benar. Dan kebenaran biasanya lewat datang tapi bila tiba ia akan memusnahkan fitnah, tohmah, nista yg dihunjam kepadanya selama ini. ALLAH SWT maha perancangan dan perancanganNYA maha hebat.

Atan Soi said...

Yakinlah....ALLAH SWT akan bantu dan kembalikan pemerintahan Malaysia kepada UMNO.

Atan Soi said...

Sape kata beri?....22 tahun sekat. Parlimen pun belum bersidang utk buat keputusan. Apa di negara, bapak Madey punya ka???? Cakap berbelit tu imej Madey.....org politik dah tau, apa kuar mulut Madey bermakna yg sebalik dari apa yh diucapkan....tengok saja kata 2 tahun, akan bagi kerusi PM kepada Nuar. TApi sehari dua ni, cakap akan memerintah selagi diperlukan....tak buleh fikir kaaaaa.....

Atan Soi said...

Kalau salah....nape sampai hari ni tak tangkap lagi??????? Nabil kata....lu fikirlah sendiri...

AMISHA said...




Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

Sharifah Isfahann / How I Got My Business Loan From Honest Mother RIKA ANDERSON Lender said...

Suami saya dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi kesaksian tentang perbuatan baik "rica anderson loan company", pemberi pinjaman yang tergabung dalam "AS" yang menawarkan pinjaman internasional dalam hitungan menit ke semua negara Eropa, Afrika dan Asia, langka. nama saya Sharifah Isfahann dan saya mengambil waktu untuk bersaksi tentang Andika's Anderson's Loan Company yang pada akhirnya menawarkan apa yang bukan milik orang lain. Mereka menawari kami pinjaman $ 45.000 pada 2% dan dalam 24 jam. Saya melihat testimonial online tentang perusahaan pinjaman. Saya menghubungi dan memproses pinjaman dan pinjaman yang ditransfer ke rekening Ambank saya di sini di Malaysia. Suami saya dan saya memiliki hutang besar dengan debitur dan bank dan kami mencari pinjaman dari pemberi pinjaman yang berbeda tetapi semua datang ke penipuan, sebaliknya mereka membawa kami ke lebih banyak utang dan akhirnya meninggalkan kami untuk istirahat sampai saya bertemu dengan perusahaan Ibu Rika dan mereka menawarkan pinjaman meskipun pada awalnya saya takut itu akan berakhir seperti perusahaan lain tetapi saya salah. Sekarang kami akhirnya melunasi utang kami dan memulai bisnis baru dengan sisa uang dari pinjaman. Saya sangat menyarankan semua orang di sini di internet yang mencari pinjaman luar negeri untuk menghubungi perusahaan pinjaman Rika anderson di email rikaandersonloancompany@gmail.com atau W / A +19147057484. Harap ingat untuk membagikan kesaksian Anda. Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang sharifahisfahann54@gmail.com

Susan bowman said...

BERITA BAIK SEMUA ORANG
Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, anda serius memerlukan pinjaman segera, anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat , Dan segala macam pinjaman pada kadar faedah 2%. kami adalah 100% syarikat pinjaman legit, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
Susanbowmanloancompany@gmail.com

dan anda juga boleh menghubungi kami di Whatsapp dengan Nombor ini
+12027538718

Amisha said...

Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.com
dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget