KL CHRONICLE: Lagi pakar balun Astro Awani sebab fakta ekonomi semua kelaut #Kltu #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru #MalaysiaTertipu #Nur #Ramadhan

Thursday, June 14, 2018

Lagi pakar balun Astro Awani sebab fakta ekonomi semua kelaut #Kltu #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru #MalaysiaTertipu #Nur #Ramadhan


Menjawab video awani - Bila Tun bercakap pasal nak buat loan dari jepun , astro awani segera keluarkan explaination psal hutang itu . Cepat betul , Astro siapa punya ye ? U and me know the answer . Hahaha



Anyway , kita letak politik ke tepi marilah kita jawab artikel tu . Pertamanya saya nak memperbetulkan fakta separa benar yang Awani keluarkan tu . Interest rate untuk hutang negara tidak sampai 6-7.5% . Paling tinggi 5% lebih sikit . Mana datang 6-7.5% tu ? Sebab dia kira PPP sekali . PPP tu kira sekali keuntungan concession holder . Kedua dalam video tu cakap kalau kita boleh jimat RM50billion kalau kita rollover kesemua hutang kita . Undang2 tidak membenarkan hutang luar melebihi RM35billion ( External Loan Act 1963 ) . Macam mana nak rollover 1trillion ?

Video tu bagitahu yang hutang luar ratenya lebih rendah jadi make sense untuk ambil hutang itu supaya negara dapat jimat kos membayar interest . Ianya betul kalau segala variable lain remain constant . In this case , variable lain tidak constant . Even interest rate itu sendiri tidak constant . Benda ni kita boleh ulas berdasarkan risk to reward ratio . Benda paling basic dalam investment . Jom kita ulas satu persatu .

Interest rate yang dikenakan rendah jika dibandingkan dengan interest rate dalam negara . Kita termasuk dalam kategori upper middle income country so in general kita akan dapat floating term . Floating term basically ikut LIBOR+basis point . LIBOR rate tidak tetap dan boleh berubah . If LIBOR rate naik tahun berikutnya , interest kita akan turut sama naik . Jadi itu satu risk yang perlu kita consider sebelum bersetuju dengan cadangan kerajaan .

Risiko lain yang perlu dipertimbangkan ialah forex risk . Semua sedia maklum currency berubah setiap hari . Perubahan ini adalah risiko yang perlu dipertimbangkan . Jika JPY naik 5% against MYR , jumlah hutang akan naik sebanyak 5% juga . On top of that , nilai interest yang perlu dibayar juga akan naik kerana principalnya telah bertambah . Itu kalau 5% , kalau lebih ? Mungkin kita tidak dapat berjimat , malah hutang negara yang bertambah . Untuk makluman JPY ialah safe haven currency . Pelabur suka membeli JPY , ini akan mengakibatkan JPY akan menaik dimasa hadapan . Mengikut analisa , JPY masih lagi punyai ruang untuk menaik dan sekarang JPY memang berada didalam jajaran menaik . Itu risk lain yang perlu juga diambil kira .

Jika kita rollover semua hutang kita , kita akan bergantung penuh kepada Bank Of Japan ( BOJ ) . Sebarang keputusan yang dibuat oleh BOJ akan mempengaruhi kita . Jika BOJ naikkan interest rate , JPY akan appreciate kita akan terjejas . Basically mcm hilang kedaulatan kewangan la . Kita tidak mampu berbuat apa2 jika BOJ decide mcm tu . As for me , this is the worst thing could happen to our country . Doa dijauhkan .

So berdasarkan point2 diatas , pada saya risikonya lebih tinggi berbanding reward interest rate rendah . For those who managed fund , they will know right away what to do if the risk is more than the reward - Buang proposal dalam tong sampah .

Fakta ringkas - Tiada negara bankrap disebabkan oleh hutang dalam negara dan Greece dan Venezuela bankrap sebab hutang luar negara .

https://asianbondsonline.adb.org/malaysia.php

https://www.jica.go.jp/…/type…/oda_loans/standard/index.html

https://www.jica.go.jp/…/c8h0vm0000aoex8o-att/2017_02_01.pdf

https://www.jica.go.jp/…/c8h0vm0000aoex8o-att/2017_02_05.pdf

https://www.cnbc.com/…/japanese-yen-may-strengthen-as-dolla…

46 comments:

Ted Manoff said...

Raya paling bermakna buat najib razak..

Anonymous said...

Raya paling bermakna buat sekalian rakyat.

Pertama kali kita beraya dalam keadaan suram, kelam & paling hambar, termasuk le oleh puak penyokong Pakatoon sendiri. Dah nasib badan, sendiri yg undi, sendiri tanggung azabnya.. hu hu hu

Anonymous said...

KERAJAAN SEKARANG DIPERINTAH OLEH BEROK.....

Anonymous said...

Astro awani mmg mcm sia...pro pembangkang..kroni madey piala dunia..buat duit free 40k

Anonymous said...

Gas dah naik kau. Tak bising bising pun lapiji and co

Anonymous said...

Pizi mana nak bising.
Kalau bising nanti pengusaha gas pulak marah dia.
Macam minyak aritu.
Bila rega minyak turun, pizi mewakili pulak pengusaha stesen minyak.
Begitu lah kitaran hidup pakatan haranap

Anonymous said...

Ini pesanan buat blogger dan keyboard warrior umno@najib..kenapa taknak guna otak bila sudah kalah?? Pru 14, punca kekalahan bn sebenarnya bukan salah dap atau melayu yang mengundi PH. Anda patut salahkan kebodohan najib merangka strategi pilihanraya. Lupakan gst dan 1mdb sebentar. Cuba kaji keputusan pru. Dari johor hingga ke pulau pinang (pantai barat) negeri yang dikuasai PH, yang memecahkan undi umno dan bn sebenarnya ialah PAS. Lihat pertambahan undi PAS sebanyak 400,000. Kamu patut salahkan najib bila bn berkawan/bersekongkol dengan pas. Ahli umno jadi keliru..bila tak puas hati dengan calon, dengan pimpinan tertinggi dan isu semasa, ahli umno lebih cenderung mengundi pas. Itu merupakan satu kelebihan kepada PH. Lagi 1 pihak yg kamu patut salahkan ialah MCA dan GERAKAN. Akan tetapi..DAP cuma dapat tambah 4 kerusi parlimen. Undi cina sudah tepu. Jangan salahkan melayu undi PH. Tak sampai angka 30% pun. Yang salah ialah melayu mengundi pas di pantai barat. Lain kali guna otak ya..

Anonymous said...

• IMBASAN SEBULAN PAKARTURN PERINTAH NEGARA •

Yang Naik Tak Turun2:
GAS MEMASAK, TOL, MINYAK, HARGA BARANG KEPERLUAN, KEMARAHAN RAKYAT.

Yang Turun Tak Naik2:
BR1M (BASAH), PENJAWAT AWAM, BONUS, LOGO 1MALAYSIA, TOMATO,

Yang Turun Sekejap, Naik Sekejap, Lepas Tu Turun Sekejap mcm yoyo:
HUTANG NEGARA

Anonymous said...

anon 1.19,
BN kalah sebab jujur & tak main tipu/fitnah
PH menang sebab taburkan gula2 Janji Moneypesto yg terlalu manis menggoda, tapi ternyata hanya dusta.
Kau pun dah mula meroyan & stress bila poket makin kosong, kan? Esok dah nak Raya.. Keh keh keh!

Anonymous said...

*anon 1.49 (sorry tersasul sebab pening dok mikir harga gas dah naik.. he he)

Anonymous said...

2.03..kalau manifesto PH dijadikan ukuran, kenapa PAS pula yang dapat tambah 400,000 undi melayu islam? Sepatutnya undi ini berpihak kepada PH. Majoriti PH pun menurun berbanding pru 13. PH cuma menang cukup2 makan. 113 kerusi dengan 48% undi popular. Itulah..kamu taknak guna otak. Taknak guna fakta. Najib sememangnya silap percaturan berbaik dengan PAS. Bukan undi pas yang berpaling kepada umno.

Anonymous said...

Lain kali kenali musuh kamu yang sebenar. Perak dan kedah kalau pas betul2 anggap umno sebagai kawan, sudah lama boleh adakan kerajaan perpaduan. Sudah lama boleh memerintah. Sebab tamak la tak jadi apa2. Lagi satu..sebab kepimpinan kamu lemah. Lembab ambil tindakan. Akhirnya melopong. Sekarang ni padan muka. Ramai sudah blah dari bn. KAHKAHKAHKAHKAH..

Anonymous said...

Selagi macai keyboard warrior dan blogger mainkan isu yang salah dan mengelirukan ahli umno, selagi itulah umno takkan bangkit. Najib jangan kamu ikut. Dia tengah frust menonggeng. Kepala pun serabut bakal hadap pelbagai kes di mahkamah. Harta pulak kena rampas. Nasib baik orang umno jenis penakut. Kalau tak lama dah najib kena maki. Dari sebelum pru lagi dah diingatkan..jangan kerjasama dengan pas. Merugikan. Tapi masing2 tongong. Keras kepala. Perpaduan melayu islam konon. Ingat masa najib jumpa ku li di rumah ku li..nak disuruhnya umno kelantan bagi ruang pada pas? Nasib baik tok pa tak ikut seruan najib..

Anonymous said...

Dah tak reti nak jawab? Bagaimana kamu bodoh boleh biarkan negeri di bawah perintah bn macam sarawak terlepas tangan begitu shj? Ini bodoh namanya...terlalu tunduk kepada desakan sarawak. Lihat kenyataan ku nan, kj dan mahadzir khalid. Kalau sarawak nak blah nak buat mcm mana katanya..ini negara demokrasi. Umno bersikap terbuka. Kahkahkahkah...tongong. Lain kali pilih pemimpin yang kuat semangat. Faham? Sepatutnya dulu kamu siasat kekayaan taib mahmud, kemudian masukkan umno di sarawak masa kamu kuat. Itu pun nak kena ajar ke? Skrg ni dah kalah, nasi sudah menjadi bubur, buat apa pun takda kesan. Ambil ikhtibar ya..

Anonymous said...

Hoi macai..mana kamu pergi? Hahahaha...pesanan2 kat atas tu ikhlas. Sebab aku tahu bn takkan bangkit. Sekali jatuh sampai bila2 hancur. Tapi tak sangka pulak jadi seteruk begini. Kahkahkah..ni pemilihan umno pulak bakal menghancurkan korang lagi. Bergaduh berebut jawatan. Tikam sesama sendiri.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Cina ba i dap 3.p8 gigih datang sini. Dah goyang la tu. Bodoh cina babidap

Anonymous said...

Ego..eksyen korang ya..aku taip dalam bahasa yang mudah. Senang korang faham. Dah kalah teruk macam ni tak payah cipta/reka punca kekalahan disebabkan orang lain. Jangan salahkan manifesto PH, jangan cakap kononnya kalah pru pasal fitnah. Tengok diri korang dulu. Rakyat malaysia nak lihat kamu..UMNO.. yang mendakwa menjaga kepentingan melayu dan islam BERUBAH dari jadi penyangak, kaki makan komisyen, kaki mark up harga, kaki monopoli perniagaan, kaki macam2 lagi..kepada parti yang ikhlas macam masa lepas merdeka dulu. Buang pemimpin yang naik cepat sebab diorang anak, cucu, sedara kepada bekas pemimpin. Jangan perasan kamu elite sangat. Hahaha..ada faham?!

Anonymous said...

Anon 3.05. Tak puasa ke terpekik terlolong. Kita orang bakar lemang la. Ko pehal. Zakat fitrah dh bayar lom?
Ko tak tau ke kapal ko yg baru 1 bulan baru 1 kali nak naik dah go cang. Atok ko pun dah cari plan baru a b c d...nak perang besat lepas hari raya ni. Ko kemas la apa yg patut.

Anonymous said...

Besok jangan lupa pergi beraya rumah najib kat pekan. Kesian dia keseorangan kena tinggal dan dilupakan. Nanti jangan rosmah mengadu lagi.."biasalah dulu masa senang ramai yang datang melawat". Kalau melawat tolong beli bedak sejuk untuk rosmah. Muka dah macam pontianak. Tak terurus. Kesian.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Woii bodoh..apa hal ko sibuk pasal umno? Ego kepala bapak pakatan haprak masa jadi bangang dulu ade ko kesah mcm ni ke?
Tak payah nak jadi munafik kat sini..mase lautan fitnah melanda DS Najib, Rosmah dan tohmahan pd UMBO Ahmad Maslan semua tu ko tumpang sepuluh jari sepuluh kaki jugak..sekarang ape hal ko meroyan nak komen pasal UMNO?

Lautan fitnah pasal imdb, src, cincin, hutang, derma yg jd bahan cacian dan ejekan macai ph tu kau nk padam cuci dosa ke? Kau bk buang mana fitnah2 tu debgan mengalih isu salahkan DS Najib dan UMNO lagi uang telah sangat besar berjasa pada negara sehingga perompak cina terowong boleh lagak sombong jadi metri duit debgan ekonomi yang sangat kukuh.. madey lahanat boleh pegi jepun tambah lagi hutang 40 tahun..

Woi bangkai ph..ko xpyh dtg sini jd auditor umno..gi blog dap dan tanya bila petrol mau turun, tol sg nyior mau hapus, ptptn mau free..beratus janji mana oiii??

#janganjadimunafikph

Anonymous said...

Woii bodoh..apa hal ko sibuk pasal umno? Ego kepala bapak pakatan haprak masa jadi bangang dulu ade ko kesah mcm ni ke?
Tak payah nak jadi munafik kat sini..mase lautan fitnah melanda DS Najib, Rosmah dan tohmahan pd UMBO Ahmad Maslan semua tu ko tumpang sepuluh jari sepuluh kaki jugak..sekarang ape hal ko meroyan nak komen pasal UMNO?

Lautan fitnah pasal imdb, src, cincin, hutang, derma yg jd bahan cacian dan ejekan macai ph tu kau nk padam cuci dosa ke? Kau bk buang mana fitnah2 tu debgan mengalih isu salahkan DS Najib dan UMNO lagi uang telah sangat besar berjasa pada negara sehingga perompak cina terowong boleh lagak sombong jadi metri duit debgan ekonomi yang sangat kukuh.. madey lahanat boleh pegi jepun tambah lagi hutang 40 tahun..

Woi bangkai ph..ko xpyh dtg sini jd auditor umno..gi blog dap dan tanya bila petrol mau turun, tol sg nyior mau hapus, ptptn mau free..beratus janji mana oiii??

#janganjadimunafikph

Anonymous said...

Macai babidap..u menyalak time sekarang semua umat Islan sibuk dengan sambutan Aidilfitri.. Looser..u tunggu lps raya.. Skrg u babikan ur self byk2.. Lim gone eng mesti kena tangkap punye.. U jgn syiok sgt.. Madey sudah 93.. Gone end mau jilat tak boleh lamaa lorrr

Anonymous said...

Cinebabi sekor ni dendam dgn kite sbb die xblh lawan facts.. Skrg semua kita tgu sibuk hal nak Raya.. Cinebabi tak sibuk..sbb thn ni sales teruk.. Ekonomi btul3 tonggek..pnjwt awam tak shopping sakan.. Taukeh cinebabi susah kena.. Boikot sudah mula..sbb tu babicine sekor ni geram..die dtg nk 'revenge'..kah
.kah.. Sekali ketuk dengan penyapu..suwey sampai mampos..

We respect our beloved ex Prime Minister..Sir Najib Razak.he is the hero..dont be jelous arr cinebabi..

#janganjadibaruacine

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Apa la lari topik
Org citer pasal pinjam luar dlm yen. Kalau ni jadi memang betul betul huntang negara jadik 1 trillion

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

eh anon 1.49 ni..nk salahkan najib plak..sbb guna otak dn kepalaotak la kitorang yakin semua ni hasutan dan fitnahan semata2 yg semua tuju kepada najib saja..utk jatuhkan beliau dan keluarga beliau..udah2 la woi anon haprak team PH..kalah sebab fitnah dn penipuan..yg bab mahadey dn joseph eng da mengaku banyak diorang fitnah seblom ni angpa xnk cerita semula plak..mmg la dia x mengaku terang2 mcm "saya mengaku fitnah" mcmtu..tp pikir la guna otak ko hanat..jgn jd bodo x tentu pasal..

Anonymous said...

Panjang lebar komen tapi lari tajuk. Orang cerita pasal hutang dia cerita pasal UMNO. Ingat dalam ni semua orang UMNO ke?
BTW kerajaan sekarang memang munafik. Membohong je kerjanya.
Tak nak nasihatkan kerajaan sekarang ke supaya jangan asyik menipu je.

Anonymous said...

Yup ambil iktibar. Bubur pun boleh makan lagi. Not too bad. Baru jadi pembangkang compare dengan kerajaan sekarang.
Jadi marilah kita perhatikan tindak tanduk diorang ni.
BTW banyak sangat elemen retorik je dengan kerajaan baru ni.

Anonymous said...

Orang Pekan akan beraya rumah Najib. Jangan risau. Besok beraya rumah ahli kabinet kerajaan munafik bawak pot Luck yea. Kerajaan munafik sekarang takde duit nak jamu rakyat. Sediakan tabung harapan MUNAFIK sekali.
Jimat duit kerajaan munafik sekarang.

Anonymous said...

kalau ko melayu islam..ko mmg jenis xtau besyukur bangsat..!!!! kalau ko cina nk buat mcmne..tokong tipu korang sanjung..janji melayu bogel mcm singapura kn..maaf org cina2 yg bangsat sekalian..kami x memBABI buta sokong UMNO dn Najib..kami sokong sbb kami yakin sgn UMNO dn Najib dn pendekatan Islam yg dibawa..kami Islam x diajar bohong2..x diajar menipu..x diajar memfitnah..maafla org cina..kami x mcm kamu..kami xkn ikut kamu.. (^_^)

Anonymous said...

Gaya macam dah kuat sangat fuckatan munafik ni tapi masih takut dengan blog yang tak seberapa ni. Hari2 troll dan spam benda sama. Dah kering idea nak sangkal kemunafikan kerajaan fuckatan munafik ni.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Apa ni SPRM, nak tangkap Najib pun tehegeh2.... Sebulan lebih dah.... Tangkap le cepat sikit ....Makan gaji buta ke SPRM nih.
Mahathir bagi gaji suruh tangkap Najib. Tidur ke ????

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Wow. Very consistent on giving a same messagges on various numbers of pro-UMNO blog. Accusing the blog administrator been paid by a particular party. UMNO to be spesifically. Does he/she been paid to copy and paste the same messages over and over again? Just wondering...

Anonymous said...

Raya paling bermakna buat kami. Harapan menggunung tol percuma dan minyak rm1.50 seliter. Harga barang pun katanya murah tapi harapan tinggal harapan.
#harapanpalsu
#janjimanismu
#fuckatanmunafik

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Bos Sprm hanya pandai buat drama air mata. Kerja fail.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Damak MWSU said...

Secara realitinya, benar UMNO dan BN itu tidak sempurna 100%. Sebagai penyokong dan ahli UMNO yang tidak memegang apa² jawatan tertinggi/kanan, aku tak nafikan UMNO/BN tidak mempunyai kelemahan. Namun aku juga tetap meyakini UMNO/BN bukanlah pihak yang tidak membuat kerja.
Antara 6 perdana menteri yang pernah mentadbir Malaysia mulai 31/08/1957 - 09/05/2018, hanya ada 2 perdana menteri sahaja yang kurang bercakap tetapi konsisten buat kerja, iaitu Allahyarham Tun Razak (TRH) dan Dato' Sri Najib Tun Razak (DSNR). Ditakdirkan pula kedua²nya ini memang dari jalur waris mewarisi.
Pendekatan yang digunakan oleh DSNR hampir sama seperti TRH, bezanya hanya pada era pentadbiran selain kondisi zaman perjawatan.
Sebagai mana TRH fokus pada kesejahteraan rakyat, begitulah juga fokus DSNR.
Hari ini, suara² yang merindukan era kepimpinan DSNR bukanlah suara minoriti. Perhitungan yang dibuat tanpa pertimbangan waras oleh majoriti rakyat pada 09/05/2018 lalu hari ini mulai menerbitkan rasa sesal.
Dengan penuh kejujuran, apakah kita boleh menyatakan kepimpinan mahathir di bawah telunjuk dap hari ini akan fokus kepada agenda membela rakyat?

Anonymous said...

Well said Sir. We want more to give a sensible comments. Tak macam macai fuckatan munafik yang troll dan cut and paste benda sama.

Anonymous said...

anon 3.55,
Betul, pecacai Pakatun dah hilang punca & dah mula malu alah kerana mereka pun secara terang-terangan dikencing dgn moneypesto bulan bintang. Itu sebab komen2 mereka banyak ke laut & no value! Gentar kerana pemimpin mereka banyak yg kaki auta, u turn, kelentong, fitnah & cakap tak seropa bikin. Bukti dah di depan mata.!

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget