KL CHRONICLE: Kita ditipu dengan jumlah hutang negara RM 1 Trillion #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru

Sunday, June 3, 2018

Kita ditipu dengan jumlah hutang negara RM 1 Trillion #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru


Sebahagian besar HUTANG KERAJAAN dibayar dengan kaedah Barter Trade dengan komoditi utama negara seperti Minyak Sawit dan Getah... Dan semua hutang yang dibuat adalah hutang untuk pembangunan - tiada sapa nak bagi pinjaman untuk tujuan pengurusan - bayar gaji dll...



Hutang ecrl jugak akan dibayar selepas 7 tahun operasi bukan  terus bayar. Kadar interest jugak rendah. Tawaran istimews ini dibuat antara negara dgn negara dan bukannya antara Syarikat dengan Syarikat. Jangan takut Tak tentukan pasal.

Hutang ECRL contohnya MENJAMIN Pasaran Sawit selama 30 tahun dengan nilai 55 Billion...

So apa jadahnya ada bingai beria-ia nak bayar HUTANG ni dengan duit tunai? Dah bodoh ker nak alirkan keluar Ringgit dengan jumlah yang masif keluar negara?

Masih lagi berkenaan hutang negara (harap ini yang terakhir). 

Banyak rakyat Malaysia yang patriotik, cintakan negara ingin membantu kerajaan baru mengurangkan bebanan hutang negara. Ada yang melancarkan website bagi mengutip sumbangan (crowd fund) daripada orang ramai atas tujuan membayar hutang negara. 

Ada juga ahli parlimen DAP yang menyumbang sebahagian daripada gaji mereka untuk tujuan berkenaan

Walaupun mungkin niat mereka suci dan murni nak membantu kerajaan tetapi ini adalah bukti jelas ketidakfahaman majoriti rakyat Malaysia tentang hutang kerajaan.

Untuk "membantu" kerajaan membayar hutang pertama anda kena tahu dengan siapakah kerajaan berhutang. 

Berikut senarai pemilik hutang kerajaan:

KWSP: RM182.3 bilion
KWAP: RM21.9 bilion
Bank Negara: RM8.7 bilion
Institusi Perbankan: RM157.6 bilion
Institusi Kewangan Pembangunan: RM18.4 bilion
Syarikat Insurans: RM30.9 bilion
Pemilik Asing: RM207.5 bilion
Lain-lain: RM59.5 bilion

Jumlah: RM686.8 bilion

Jika anda menyumbang kepada kutipan derma untuk membayar hutang kerajaan, anda sebenarnya membayar diri anda sendiri. Hutang-hutang kerajaan sebenarnya dimiliki anda sendiri melalui KWSP, KWAP, bank-bank, syarikat insurans dan lain-lain.

Dividen, faedah, pencen yang anda dapat sebahagiannya adalah daripada faedah hutang yang diterbitkan oleh kerajaan.

Institusi-institusi kewangan ini melabur di dalam hutang (bon) kerajaan kerana bon kerajaan adalah aset yang paling selamat dengan jaminan pulangan tanpa risiko. Kerajaan tidak pernah dan hampir pasti tidak akan gagal membayar hutangnya.

Tahniah buat yang menyumbang kepada inisiatif mengurangkan hutang kerajaan. Anda sebenarnya membayar diri anda sendiri. Selepas ini jangan marah jika KWSP dan bank-bank terpaksa melabur di dalam aset-aset yang lebih berisiko dan terdedah kepada naik turun pasaran. Kerana anda yang memilih untuk mengurangkan jumlah aset-aset selamat seperti bon kerajaan.

p.s. Hutang kerajaan bukan macam hutang isi rumah. Baca tulisan saya 2 tahun lepas: 
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10210551448120442&id=1173231958&ref=content_filter

Rujukan: Federal Government Debt, Classification by Holder - Bank Negara: http://www.bnm.gov.my/files/publication/msb/2018/3/xls/3.1.5.xls

Educating the uneducated

21 comments:

Anonymous said...

teebaik artikel ni tapi pengundi k pop dan k pub bole faham ke benda fakta ni...

budak k pub ni fikir berat berat bole masuk lam longkang

Anonymous said...

membazir je terangkan pasal hutang ni ..pak kadok menang sorak dah banyak sgt telan taik fitnah

Anonymous said...

Ph tau ramai tak faham dan tak mau ambil tau pasal hutang.. jd mainkan isu.. bkn saja org kg org biasa bahkan bdk u/kolej pun teraba raba nak faham.. yg ambil akaun ekonomi pun ada tak paham..

Mereka lebih suka dgr apa dlm group/wasap cakap.. tu je.. ambik yg diujung.. bahkan pernah kita dgr sebelum pru ada sebut utang 2t, 3t..tambah pulak rempah ratus + fitnah, makin syokk la..

Tak mau dgr dah apa org lain cakap.. tambah pulak janji janji woww dihidangkan.. kita suruh pikir secara meluas pun di bantah seolah akan hidup senang lepas undi ph..

Bila kita sentuh undi ni akan berakibat ke agama bangsa dan negara pun tertutup hati.. yg kita pelik dan tak boleh nafikan pemimpin ph juga penuh skandal.. akal waras tdk lagi digunakan utk berfikir..

Saya puji kini byk dlm alam maya membuat penerangan yg simple dan mudah difahami.. teruskan beri ilmu kerana ia akan digunakan di masa dpn..

Kelemahan umno juga kelihatan di sini.. mengapa pemuda umno tdk menggerakkan anggotanya memberi penerangan yg mudah difahami rakyat biasa..

Anonymous said...

Lihat sape yg byk bagi duit.. co besar? Sape punya.. dah pasti bkn melayu?. penyokong dap?. Org biasa pun bkn melayu? Mungkin penyokong dap?

Melayu jd apa? Suka buat fitnah dan dgr fitnah? Bangsa lain tak mau menghancurkan bangsanya.. melayu menghancurkan dan memecah belahkan bangsanya sendiri..

Secara perlahan kita menuju sama seperti singapore..

Anonymous said...

Guan Eng kata 17 Billion dikembalikan kepada rakyat apabila GST = 0. Tapi nampaknya harga barang tak berubah ada yang makin tinggi. Maksudnya 17 Billion tu dikembalikan kepada orang tengah, pengilang, pengeluar, syarikat yang kebanyakannya dimiliki oleh orang2 Cina. Rakyat (pengguna) hanya gigit jari.

Anonymous said...

Tuan Admin.. ni nak undi umno pulak.. bkn ahli umno tapi pro umno pun nak tau sape bertanding.. mintak keluarkan senarai nama calun..

Selama ni ahli umno hanya dpt dan kaji maklumbalas dr dlm saja.. apa kata kali ini cuba dptkan pulak maklumbalas dr luar umno pro umno.. lihat pandangan dan pendapat yg melihat dr luar.. kerana yg diluar ni yg melihat?

1. Dlm parti.. org dlm pasti tak dpt lari dr group/geng sendiri..
2. Dlm parti.. mungkin ada guna duit..
3. Dalam parti.. maklumbalas yg diberi tdk nampak keberkesanan dgn masyarakat luar..

4. Luar parti.. org luar yg merasa fungsi umno dan melihat sendiri keberkesanan ke masyarakat.. mereka yg melihat mereka yg merasa.. Tokoh? Watak? Cara? Fungsi jawatan? Fungsi ahli? Lihat pandangan dr kacamata luar dr ahli umno sendiri..

Rasanya byk komen akan dibagi..

Jujur saya belum nampak fungsi pemuda umno menjlnkan tugas dibangding pemuda umno dulu.. pemuda umno tu tunggak keberanian dlm umno?

Anonymous said...

Tokey untung.. untung lagi bila declare cukai.. berkali kali untung tokey.. cammana macai ph mau asal takde dlm resit..

Anonymous said...

Ada bdk u banding utang zmn ni ngan utang zmn madey... adeeeyyyyy kualiti apakebende la.. byk sgt dgr ceramah ph macai samakan nilai duit sama setiap zaman.. kalau mcm tu rendah lagi la hutang zmn tunku/tun razak dibanding madey... ayoyo..

Caiiiii ph suruh tokey dap turun harga brg sama mcm zaman dulu... harga rumah sama harga tunku/tun razak...

Ni yg dikata org tua.. cerodik tak boleh diajar.. bodoh tak boleh diikut..

Anonymous said...

Saya sokong Hishamuddin jadi Presiden Umno. KJ jadi timbalan Presiden.

Anonymous said...

Betul kata org tua tu, rakyat ramai yg uneducatered sebab tu PakarToon boleh menang.. kui kui kui.. kuih karipap bila nak turun rega ni? Lama dah tunggu!!

Anonymous said...

Bkn setakat sokong sebut nama tapi kita nak umno dgr pulak pandangan dan maklumbalas dr luar kotak umno.. pro umno mungkin bkn ahli umno...

Saya sokong calun tegas berani hadapi apa pun tapi bkn berani kedpn hanya utk tunjuk dirinya.. bila ada masalah dia ke belakang..

Anonymous said...

Ni satu lagi.. katanya ada talk madey berucap SUNNI HARUS MENERIMA SYIAH SEBAGAI MUSLIM?.. katanya kat indon?.. kenapa kat indon? Kenapa tak sini berucap?

Katanya mat sabu pun syiah? Admin pls beri info... ada sesape juga tau...

Anonymous said...

PAKATAN HAPRAKPAN tak akan kakal lama. Ditadbir oleh org2 yg uneducaterd

Anonymous said...

orang yang tak nak tau pasal hutang .. selalu dikelilingi hutang... memang bahlol

Anonymous said...

Buat apa hishamudin president..khairi timbalan..jngan dengar cakap madey...senyum ji dia bilas diorg ni..
Biar zahid pegang president.hishamuddin timbalan...bia zahid cuci dan naikkan umno dulu.bagi stabil..baru dia lepas jawatan pada hishamuddin..mcm madey buat ..

Anonymous said...

Ko terang kn le berguni pun..macai tetap macai..bodoh sombong...kawan2 aku
.kita terang kn fakta
.diapusing balik merapu2 janji jawab..pertahankan ego.samggup dikencing kuning hancing dr mengaku kesolapan..mmg uneducated

Anonymous said...

3 bulan gomen tak kutip sst atau gst. Gomen tak dapat duit, rakyat kena beli harga yg sama, yang ketawa pergi ke bank adalah org tengah dan taukey taukey der

Anonymous said...

LGE cakap, GST sifar tapi negara tak bengkrap pun? Keh keh keh, baru 4 hari dah meroyan. Tunggu 100 hari nanti, baru tau langit tinggi ke rendah..

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message.

Anonymous said...

Dear all netizens. This Blog is provided by a good bloggers. They don't get paid by anybody. Never twist facts and never give negative and racist comments to inspire hatreds. Please give your comments to encourage these kind of websites to crew Pakaton. Please pass on this message.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget