KL CHRONICLE: Aidilfitri Tahun Ini Paling Suram Sekali #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru #MalaysiaTertipu

Friday, June 8, 2018

Aidilfitri Tahun Ini Paling Suram Sekali #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru #MalaysiaTertipu


Keadaan di Putrajaya bagaikan dilanggar garuda. Semua orang nampak monyok dan tiada berdaya. Buffet di hotel hotel tiada sambutan. Di Bazar sepi, di Alamanda sepi, di mana mana pun macam tidak berseri lagi. Apa sudah jadi?

Hari Raya Aidilfitri tahun ini, pekerja kakitangan kerajaan adalah yang paling terasa suram menyambut ketibaan 1 Syawal kerana banyak berita buruk yang diterima mereka pada tahun ini selepas kemenangan Pakatan Harapan (PH) pada PRU14 yang lepas. 

Hari ini genap 27 hari pentadbiran kerajaan PH, masih ada lagi 73 hari lagi untuk janji 100 hari. Nampaknya awal awal lagi PH sudah angkat bendera putih dan mengaku tidak mahu tunai janji. PH gagal menandingi BN yang berjaya laksanakan 99.6% janji dalam penggal yang lepas. 



Selepas sembilan tahun, ini kali pertama penjawat awam tidak menerima bayaran bantuan khas kewangan dari kerajaan sebanyak RM500 seperti kebiasaan tetapi hanya diberi RM400 oleh kerajaan PH. CUEPECS sudah mula pertikaikan, kenapa dipotong RM100, sedangkan jumlah RM500 itu sudah diluluskan dalam parlimen. 

Untuk penjawat awam yang dalam gred atas dari 41, mereka tidak dapat apa-apa bayaran bantuan khas kewangan pada tahun ini, kecuali RM1,000 yang sudah dibayar oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. 

Lebih malang kakitangan kontrak, PSH dan imam imam tidak mendapat langsung nikmat bonus hari raya tahun ini. Ketua ketua kampung lagi lah, tiada lagi gaji untuk mereka menyambut Syawal ini. 

Persiapan menyambut Hari Raya oleh mereka yang mendapat bonus kurang pasti berbeza daripada tahun sebelumnya kerana keputusan mengejutkan kerajaan pakatan PH.

BR1M yang diganti dengan BASAH, Bantuan Sara Hidup juga mungkin tidak akan dapat lagi. Semalam PH sudah umumkan BASAH akan dikaji semula. Apa boleh buat, tidak merasa lah lagi duit BR1M menjelang Hari Raya ini. 

Kalau undi BN, sudah tentu sudah masuk BR1M sejumlah RM800 sepertimana yang dijanjikan dalam manifesto BN.

Banyak boleh dibuat dengan RM800 dan RM100 yang dipotong dalam bonus. Dengan jumlah RM900 dan tol percuma selama 5 hari, macam macam benda yang boleh dinikmati oleh 7 juta penerima BR1M. 

Duit raya boleh dimasuk lebih dalam sampul, baju raya anak boleh dibeli, ketupat rendang mak dikampung boleh dibeli dan macam macam juadah boleh dibeli. Tetapi kali ini rakyat Malaysia kena betul betul ikat perut, hilang nikmat RM900 itu begitu sahaja. Lesap dengan alasan hutang negara yang kononnya banyak. 

Suasana suram juga turut terasa dalam kalangan peneroka FELDA yang tidak mendapat sebarang durian runtuh duit raya dari kerajaan. Ia adalah sesuatu yang amat berbeza daripada sebelum ini apabila Najib sentiasa mengumumkan duit raya untuk semua keluarga peneroka.

Hari Raya tahun lepas, Najib mengumumkan FELDA mengumumkan pembayaran insentif Hari Raya sebanyak RM47.28 juta dengan kadar RM500 bagi setiap keluarga peneroka. 

Sekarang ini tidak ada lagi duit raya. Pada 3 Jun lepas, 100,000 orang peneroka menuntut dari kerajaan PH supaya meneruskan pemberian duit raya kepada peneroka untuk meringankan beban mereka untuk membuat persiapan menyambut Hari Raya. Kerajaan PH diam sahaja.

Bukan sahaja FELDA, mereka yang bernaung di bawah FELCRA dan RISDA juga tidak ada mendapat apa-apa yang istimewa untuk Hari Raya pada tahun ini.

Selepas raya, penjawat awam kena ikat perut lagi selama 48 hari kerana gaji seterusnya akan masuk pada 25 Julai 2018. Kalau lah ada RM900 itu banyaklah juga membantu. BASAH yang gantikan BR1M pun dah tiada lagi. 

Pada tahun ini, perkarangan Kompleks Seri Perdana di Putrajaya kini juga suram apabila tidak ada lagi majlis berbuka puasa bersama anak-anak yatim dan pelajar pusat tahfiz diadakan seperti kebiasaan ketika Najib menjadi Perdana Menteri.

Tiada lagi bungkusan kurma diagih, tiada lagi sampul raya untuk anak anak yatim. Kerajaan PH lebih sibuk kutip derma kononnya untuk selamatkan negara. Sibuk main persepsi tiap hari, rakyat depan mata yang perlu dibantu dialpakan. 

Politik kerajaan PH penuh dendam dan kebencian. Kenapa rakyat yang perlu jadi mangsanya? Sudahlah balas dendam pada rakyat, institusi raja pun hendak dicabar mereka. Apa sebenarnya yang kerajaan PH hendak sebenarnya? 

Tulisan : 
Pekerja Kontrak Yang Kena Buang

71 comments:

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Dear all netizens, this anon 127 is one of the uneducated netizen paid by the gov of clowns

Anonymous said...

Anom 1.27pm...are you worried after the truth being revealed? Shame on you Pakatan Idiots....

Anonymous said...

Patutlah..yg menulisnya pekerja kontrak yg kena buang. Padan muka kau. Peneroka felda felcra dapat duit raya. Mana pulak tak dapat? Cuepacs minta rm500 sbb dilulus di parlimen..itu bn yg janji. Bukan PH. Lagi 1, kenapa kakitanga kerajaan manja sangat? Setiap kali nak raya, minta bonus. Tiap2 tahun azih muda desak naik gaji, bagi bonus. Orang lain (swasta/kerja sendiri) tak merungut. Kalau gaji kau tak cukup, cari kerja lain. Jangan kerja kerajaan. Bodoh nak mampus.

Anonymous said...

Dulu Mahdey bukan main sibok lagi nak lawat kubur Nik Ajis . Dah menang ni takkan tiada hasrat nak lawat kubur .

Anonymous said...

Makin tersepitlah orang2 Melayu di bawah pemerintahan PH yg dikuasai oleh puak2 kafir harbi dan Melayu Liberal yg berfahaman sekular, malahan ada yg anti-Islam dan munafiq.

Nasib badan lah...

Ku sangka panas hingga ke petang
Rupanya hujan di tengah hari
Ku sangka banyak insentif nak datang
Rupanya tabung derma yg mereka beri

Ku sangka air banyak mengganti kemarau
Tapi harapan ku mereka tak pernah hirau...
Ku harap hujan lebat bila kilat menyabung
Namun hampeh...mereka hulurkan tabung...

Hadoihh...

Anonymous said...

Umno got no money already. How come they can pay cybertroopers?
People are start complaining about PH.

Anonymous said...

Dear all netizens. This idiot 1:27 is a pakatoon cybertrooper. He got no fact, but get paid by PH to disturb positive comments given by BN supporters to inspire hatred. Please don't bother or care about these kind of idiots in the websites. Please pass on this message...

Anonymous said...

Binatang 137 angkuh sombong dan bongkak. Aku harap tekaan ramai yg mengatakan kerajaan baru ni - yang naik disebabkan kekuatan fitnah dan penipuan akan bercakaran sesama sendiri dan seterusnya hancur, akan jadi kenyataan dalam masa terdekat

Anonymous said...

1.27. Kalau betul blog UMNO apa kamu buat sibuk. Semua parti ada blog yg dah siap dedak nya sekali. Jangan cuba jadi barua PH. Silap silap kamu pun dah di bayar jadi hamba sahaya.

Anonymous said...

Jangan risau kawan. PM sekarang pun tak lama. Anwar akan ambil alih PM. Isya Allah dia akan berjaya. Kalau PM sekarang masih hidup saya harap Anwar buat sesuatu untuk terus ranapkan rejim ini.

Anonymous said...

Sirul balik malaysia lagi sebulan. Kita dapat tahu apa cerita sebenar, siapa yg berkuasa arahkan pembunuhan altantuya. Dulu mahkamah jatuh hukum tanpa siasat apa motif pembunuhan. Ingat semuanya boleh sorok bawah karpet? Siap kau jib..

Anonymous said...

Zahid jumpa tun tanya macam mana nak uruskan umno? Kahkahkah...umno sudah dipandang jijik oleh rakyat. JIJIK..

Anonymous said...

Selagi imej najib terpalit dengan umno selagi itulah umno disangka mendukung rasuah dan penyelewengan. Kasi cuci bersih. Biar najib tanggung kerja jahatnya sendirian.

Anonymous said...

Bila pulak najib suruh ahli umno tanggung semua tu.. ? Kalau ye pun tension kena kencing dengan atok kutty tak payah la melalut.. Nampak sangat bodohnye ko ni..

Anonymous said...

Masih nak tunjuk bodoh lagi ke.. ? Uneducated la katakan..kikiki

Anonymous said...

Bahalol 2.56 ni meroyan dah kenape. ? Syok sendiri tak pasal2.. Owww.. Lupa la.. Uneducated.. Kahkahkah

Anonymous said...

Lu babin1.27 get lost go to hell.
Thos a very good blog who supprot good deeds. Not like the anon 1.27 which spread lies and slanders if their dap pig master

Anonymous said...

Apa la salah nya setahun sekli. Kerja gomen gaji tak bnyk mne pon banding ngn swasta. Kerajaan kena la pandai adjust saving kat tempat lain. Bukannya tarik duit kat mane pon...dah save banyak bhgn lain setahun sekali tu kerajaan menabung la dr awal. Mcm mak bapak kat rumah dah tau anak nk raya kena menabung dr awal tahun. Cukup masa boleh kasi bonus.

Anonymous said...

Ko ni 1.37 org sedih ucap takziah. Ko hatibusuk sgt kenapa? Kalau dh lulus di paelumen makna nya dah lukus la. Tak kira sape pemeeintah. Parlimen tu adalah swmua didalam nya sokongan berdasarkanajoriti. Nampak sgt penfikit ph tak tau menahu dan ph gomen kaki putar alam.

Anonymous said...


Mahathir Laknatullah sibuk korek salah Najib.. dia bagi projek krono 30 billion di Langkawi.. si penyangak yang sedang muflis..boleh bayangkan org muflis nak run projek billion2? banyak mana dia akan songlap?

INi apa semua bodoh macai PH??


Waran Tangkap Ke Atas Ting Pek Khiing Atas Kebankrapan


KUALA LUMPUR - Pemaju hartanah, Tan Sri Ting Pek Khiing mengesahkan bahawa waran tangkap telah dikeluarkan ke atasnya oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, lapor akhbar The Borneo Post.

"Ya, polis akan tangkap saya," katanya, sambil menambah bahawa beliau akan mengadakan satu sidang akhbar hari ini.

The Edge Financial Daily pula melaporkan bahawa waran tangkap ke atas Ting itu susulan kegagalannya hadir di mahkamah untuk perbicaraan siasatan awam semalam.

Mahkamah mengarahkan Ting untuk menghadiri siasatan awam yang mana beliau akan disoal-periksa oleh pemiutang, ketua pengarah insolvensi (DGI) dan pendaftar mahkamah berhubung cadangan projeknya di Langkawi.

Anonymous said...



I said before.. jangan layan komen cinababi tu..
lagi layan lagi dia seronok troll cakap ini blog UMNO..
tak de salah tak kisah pun kalau UMNO bayar.. bukan berdosa atau haram..

yang haram dan celaka ialah tokong lim gone end rompakan projek terowong imaginary.. tanah billion2 sudah kasi.. projek tak jalan.. EIA tak pernah buat.. BABI PUNYA KERA JAAN PENANG!

Anonymous said...



Anwar Insya Allah akan ambil alih negara segera.
Saya yakin hati kecil Anwar lebih lembit dari Mahathir Mahafiraun yang zalim terlampau banyak.

Dan dia tak pernah dikenakan hukuman, dia diktotor yang tak pernha merasai sakit dipenjarakan.
Kita tuntut lepas Anwar mengangkat sumpah naik jawatan PM.. buka semula RCI Judi Forex, Skandal Terowong, dan siasat setiap setegah sen duit anak2 Mahathir Laknatullah termasuk marina mungkin dpt funding dari world lgbt coucil..

kita tiad apolihan sekarang.. melainkan menyokong Anwar sementara menjatuhkan Mahafiraun.

Anwar mempunya hubungan yang mesra dengan Kesultanan Melayu dan Istana.. dia boleh berdiplomasi berbanding Mahathir yang kejam dan tamak!

#paryformalaysia
#madeynotmypm

Anonymous said...


blog gila penganut penganut fanatik madey sudah gusar..
movement Anwar. Mereka tengah fikir macam mana nak kenakan semua Anwar.

Dalam kelam kabut nak benamkan legasi Najib..sehinga cabut habis tiang tiang bangunan..

manusia gila akan mati dengan kegilaanya membunuh orang lain..

Anonymous said...

dear who wrote above n all,
if najib promise last minutes to drop gst n resign..we'll vote BN. we vote u becoz of gst not 1mdb..for me..money already lost..no point to look back..this country no need propoganda statement to win heart of malays.

we malays are strong as umno has most seats in parliment.

dont undermine umno.

to u blogger..teruskan menulis..no hatred pls..

Anonymous said...



Anwar dan Najib adalah dua orang sahabat di luar. Mereka tak bermusuh seperti madey memusuhi musuh2nya... ditikam rusuk kiri rusuk kanan hingga ke dalam kelambu dilondehkan..

Insya Allah madey akan terguling. Dia mesti ditangkap untuk dibicarakan atas salah guna kuasa yang melampau dan penyelewengan dana rakyat dan negara yang berpuluh jenis GLC institusi sejak 1988.

LGE si tokong penyamun terowong sah2 mempunya kes jenayah.. tapi bagaimana boleh menjadi menteri. Salah guna kuasa Mahadey melindungi penjenayah untuk menjadi menteri.

Dalam masa 3 bulan ini sesuatu yang drastik akan berlaku..Insya Allah..mudah2an Allah SWT selamatkan kita yang menyokong UMNO dan DS Najib Razak

Amiin

#prayformalaysia
#rinduzamannajib


Anonymous said...

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

rule of telor mamak matdey alkutty

Anonymous said...

NAK TANYA NI....BETUL KE REGE BARANG DAH TURUN.....

Anonymous said...

if najib promise last minutes to drop gst n resign..we'll vote BN. we vote u becoz of gst not 1mdb..for me..money already lost..no point to look back..this country no need propoganda statement to win heart of malays.

STUPID TWISTED PROPAGANDA BY ABOVE CINABABI.. lu cakap Melayu laa.. tulis english berterabur damn broken manglish.. go and register english class tuition laa bro..


we don'nt need your vote macai.. gst .PENDATANG.. get out la from Tanah Melayu..

fyi dumbest macai..the imdb 'cases' just a fictional 'scandals' made by uy loving damn party, specifically mister tony puaka and babieng and yet directed by mahaaadeyy indian.. your parti dapig promoting hatreds since oru merdeka day.. u bodoh.. don't twisted the facts 13 mei.. dapig the most shitty party promoting hatreds and extremely provoking deep hard racism! sekolah jenis kebangsaan BABICINA should be demolished at the 1 st place after merdeka.. this is the main poison.. breeding all these cinababi in Malaysia..

we vote for Najib because the GST have saved the country and people. Please dont be too foolish cinababi.. umno members wouldn't talk such way u did.. u so bangang..

cakap MELAYU LA.. apa pasla lu cakap ENGLISH.. pergi hong kong la cina..

Anonymous said...

Zahid minta ampun dari kutty. Zahid tanya kutty macam mana nak tadbir umno. Zahid bodoh. Telurnya sudah hilang. Maruah umno tercalar bila zahid melutut pada kutty. Kihkih

Anonymous said...

if najib promise last minutes to drop gst n resign..we'll vote BN. we vote u becoz of gst not 1mdb..for me..money already lost..no point to look back..this country no need propoganda statement to win heart of malays.

STUPID TWISTED PROPAGANDA BY ABOVE CINABABI.. lu cakap Melayu laa.. tulis english berterabur damn broken manglish.. go and register english class tuition laa bro..


we don'nt need your vote macai.. CINABABI PENDATANG.. get out la from Tanah Melayu.. no need to pretend fake.. damn u

fyi dumbest macai..the imdb 'cases' just a fictional 'scandals' made by uy loving damn party, specifically mister tony puaka and babieng and yet directed by mahaaadeyy indian.. your parti dapig promoting hatreds since oru merdeka day.. u bodoh.. don't twisted the facts 13 mei.. dapig the most shitty party promoting hatreds and extremely provoking deep hard racism! sekolah jenis kebangsaan BABICINA should be demolished at the 1 st place after merdeka.. this is the main poison.. breeding all these cinababi in Malaysia..

we vote for Najib because the GST have saved the country and people. Please dont be too foolish cinababi.. umno members wouldn't talk such way u did.. u so bangang..

cakap MELAYU LA.. apa pasla lu cakap ENGLISH.. pergi hong kong la cina..



I WISH THE LAST 13 MAY 1969.. RAMD SHOULD 'CLEAR UP' ALL THESE CINABABI PENDATANG.. NOW AFTER LET FREE.. THEY ALIVE & BREEDING LIKE BABI.. KACAU KITA PUNYA TANAH MELAYU..DAMN U CINADAPIG!

Anonymous said...

Apa pasal kerajaan negeri boleh bagi bonus samapai RM 1000?

Apa? Kerajaan negeri kaya, kerajaan persekutuan miskin bankrap?

Negara miskin, negeri kaya, itu macam ka? Haiyaa

Anonymous said...



cerita bodoh cinababi pasal zahid.. better you take care betty chia witch tu laa..
gone eng mesti ditangkap di penjara.. sekarang kasi dia heppy sekejap.. his court cases tak boleh lepas punya.. hari ini lepas lagi 10 tahun PH sudah mampos.. kes akan dibuka..
perhaps he will die soon in the Sungai Buloh Jail.. pray for that. tokong cursed by bad fengshui kurafat!!

Anonymous said...

Zahid kutuk kutty. Zahid cium tangan kutty bila bn kalah. Zahid tanya macam mana nak urus umno. Kutty cakap umno jijik.

Anonymous said...

Hari ke-22 pemerintahan Pakatan Harapan, rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) jatuh RM3.6 bilion (US$900 juta) kepada RM431.26 bilion (US$108.5 bilion) berikutan penyusutan nilai ringgit akibat daripada kehilangan keyakinan pelabur asing di Malaysia.

Dipetik Bernama, BNM melaporkan kedudukan rizabnya setakat 31 Mei memadai untuk membiayai 7.6 bulan import tertangguh dan 1.1 kali hutang luar negeri jangka pendek.

Komponen utama rizab antarabangsa itu adalah rizab tukaran asing (AS$102.1 bi­lion atau RM405.81 bilion), kedudukan rizab Tabung Kewangan Antarabangsa (AS$0.8 bilion atau RM3.17 bilion), Peruntukan Hak Pengeluaran Khas (SDR)(AS$1.2 bilion atau RM4.77 bilion), emas (AS$1.6 bilion atau RM6.36 bilion) dan lain-lain aset (AS$2.8 bilion atau RM11.13 bilion).

BNM berkata, aset itu termasuk emas dan pertukaran asing serta rizab lain antaranya SDR (RM18.96 bilion), kertas Kerajaan Malaysia (RM4.52 bilion), deposit dengan institusi kewangan (RM3.95 bilion), pinjaman dan pendahuluan (RM7.31 billion), tanah dan bangunan (RM4.18 bilion) serta aset-aset lain (RM9.61 bilion).



Nilai ringgit menyusut 1.4 peratus kepada RM3.9798 berbanding dolar US sepanjang Mei dipengaruhi faktor utama disebabkan oleh keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Sejak Pakatan Harapan (PH) membentuk kerajaan, pelabur asing melakukan jualan ekiti besar-besaran menjadikan jumlah dana keluar negara terpanjang dalam sejarah Bursa Malaysia, lima minggu berturut-turut.

Hal ini berikutan dasar kerajaan PH teraju Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memansuhkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang merupakan pendapatan sekunder negara sebelum ini, selepas petroleum.

Pelabur asing enggan membenarkan PH menggunakan wang pelaburan digunakan sebagai kos operasi berikutan pembatalan GST.

Ianya didorong lagi dengan pengumuman kerajaan membatalkan projek Landasan Berkelajuan Tinggi (HSR) dan projek Aliran Transit Massa Fasa 3 (MRT3).

Bloomberg dalam pada itu melaporkan, peletakan jawatan Tan Sri Muhammad Ibrahim sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) akan menambah ketidaktentuan da­lam ekonomi negara selepas menyaksikan perubahan kerajaan pada 9 Mei lalu.

Jumlah ekuiti keluar untuk bulan Mei sahaja adalah RM5.6 bilion. – mD

Anonymous said...

HSR dibatalkan. Projek MRT3 dibatalkan. ECRL juga mungkin dibatalkan. Pembatalan semua projek ini menyebabkan pampasan dalam nilai yang besar, puluhan ribu peluang kerja tertutup dan kadar pertumbuhan ekonomi negara juga akan mengucup.

Ini tanda tanda ekonomi bergerak ke belakang. Tidak pernah ada lagi kerajaan meminta derma dari rakyatnya. Patutnya kerajaan cari duit beri dan bantu rakyat. Ini terbalik pula, rakyat yang mengundi pula diminta hulur duit poket mereka kepada kerajaan.

Akhirnya semalam, Tun Mahathir telah perbetulkan kembali angka hutang negara kepada kadar yang sebenarnya. Bukannya angka RM1 trillion yang dimanipulasi sebelum sebelum ini.

Kenapa tiba tiba kerajaan PH perbetulkan? Kerana pelabur sudah mulai hilang keyakinan. Baru 28 hari mentadbir Putrajaya, sudah RM7 bilion telah ditarik balik dari Bursa oleh orang asing sejak PRU14.

Walaupun kenaikan sederhana pasaran saham di Bursa sejak 3 hari lalu, pelabur asing telah menarik balik wang selama 23 hari berturut-turut. Ini merupakan tempoh yang paling lama sejak 2008.

Jumaat lalu, mereka menarik balik RM225.2 juta manakala bagi hari Isnin hingga Rabu mereka telah menarik balik masing-masing RM87.6 juta, RM104.2 juta dan RM278.9 juta.

Ditambah kepada RM5.83 bilion yang telah ditarik balik pada bulan Mei, sejumlah RM6.997 bilion telah ditarik balik oleh orang asing dari pasaran saham kita sejak kemenangan PH.

Aliran keluar ini juga dicerminkan oleh kejatuhan rizab asing BNM yang menurun sebanyak AS$1 bilion sejak kerajaan PH menguasai Putrajaya.

Ditambah pula dengan perletakan jawatan beberapa CEO GLC dan Gabenor Bank Negara yang sudah tentu memperlihatkan ada sesuatu yang tidak kena pada pentadbiran kerajaan PH sekarang.

Bonus yang makin berkurang, tiada kenaikan gaji untuk penjawat awam dan kegagalan kerajaan PH tunaikan janji 100 hari sedang dinilai oleh komuniti perniagaan dalam dan luar negara.

Semalam, rizab Bank Negara juga didapati menyusut. Pada 30 April nilai rizab adalah USD$109.5 billion. Kemudian semakan pada 7 Jun mendapati jumlah rizab menjadi USD$108.5 billion, susut sebanyak USD$1 billion.

Kalau zaman BN dulu, jenuh dituduh sebagai hilangkan duit, songlap duit dan sebagainya. Jadi sekarang ini bagaimana boleh kurang RM4 billion itu?

Harga barang macam itu juga. Masih mahal dan tidak turun turun. Harga petrol pun tidak jadi RM1.50 seperti yang dijanjikan. PTPTN kena bayar macm itu juga.

Hutang peneroka Felda belum lagi dihapus. Bonus raya pun tidak dapat. Skim Peduli Sihat entah ke mana. 2% KWSP surirumah pun macam tidak jadi. Inilah dia padahnya rakyat silap mengundi.

Ekonomi sudah berundur ke belakang. Tunggulah dua tiga bulan lagi, makin lembab dan “mandom” lah Malaysia. Peluang kerja tiada, apa pun tiada. Yang ada hanyalah cerita cerita persepsi setiap hari oleh kerajaan baru.

Tulisan :
Prof Madya Azizi Aaron

Anonymous said...



petrol bila mau turun?

itu sardin sudha 50 sen ka?

kilang cinababi banyak pening..
orang Melayu govt servants now sudha sedar kena tipu dengan ph..
kita berhenti shopping kaw2 mcm last 10 years zaman Pak Lah n Najib.. wealthy country shared among us.. now sudah miskin..lim bodoh eng sudah bikin investors cabut lari pegi Indonesia dan Thailand.. waahahaha ..congrat tokong idiot.. dumbest menteri ever after mat sabon

bila kita start stop shopping kaw2.. siapa akan kena? itu taukeh cinababi la.. kilang production semua down.. income down..malam minum beer kasi mabuk..release tension..get china doll.. the mabuk lagi.. next day bunuh diri la.. kah..kah..kah typical dirty cinababi malaysia.. tiada maruah.. seperti anjing kurap cari makanan di belakang lorong..



u want to kill a bird with one stone..but u kill ur self..bodoh tokong lim gone end!

Anonymous said...



kerajaan ph sedang bawah disaster n inflation sangat teruk next years..
siaplah.. cinababi2 malaysia banyak bergantung pada retails bunssiness..
mampos la..org melayu akan boikot slowly cinababi dapster..

skrg silently semua dah rasa menyesal.. semua diam2.
maybe after Anwar take over.. we got new plan to demolish cinababi..

We stand solid behind our belove YDP Agong & Raja-Raja Melayu!

Anonymous said...



ekuiti pelabur akan terus keluar. takde forecasting from analyst cakap akan pulih.. semua nampak blank.. see how this ph dajal monster akan jahanamkan semua yang dibina UMNO dan Najib.
sekarang diorang masih ada feeling kutuk Najib UMNO sebab KEK KEKAYAAN yang ditinggalkan Najib amat BESAR dan semua masih MAKAN KEK itu..

bila KEK itu habis.. mahadey sudah tak mampu lagi..dia sudah sangat uzur.. lim gone end gambling minded.. kuat minum arak punya manusia..banyak bodoh.. ekonomi zero.. bodoh tak pandai.. sebab itu penang lost FDI, lost income..tipu2 annual statement hutang sikit.. u main magic dengan Betty Chia witch!

hahahah.. we know u better la cinababi bunnies dapig.. tak cerdik pun



Anonymous said...

I WISH THE LAST 13 MAY 1969.. RAMD SHOULD 'CLEAR UP' ALL THESE CINABABI PENDATANG.. NOW AFTER LET FREE.. THEY ALIVE & BREEDING LIKE BABI.. KACAU KITA PUNYA TANAH MELAYU..DAMN U CINADAPIG!

Anonymous said...



rba dapig.. u cerita bodoh cinababi pasal zahid.. better you take care betty chia witch tu laa..

lagi satu.. pergi kelas malama u belajar bahasa Melayu bagi betul..manis dan cantik..
kemudian belajar English.. proper english..not from cikgu cina slang macam sial..

ok..perhaps some changes happen after this.. kekekekeke


#dapcinalooser

Anonymous said...

RULE OF LAW??????????????????????????????????????????????????????????????????????

............ANJING KURAP.............

Anonymous said...



GAMBAR di atas => tokong BABI dap sedang hasut Madey.. whispering voodoo to mahadey

APE JENIS PM KITA DAPAT KALI INI? BODOH? NYAYOK? PUPPET??

kah..kah..kah.. ini negara tokong babi sudha control ka??
sial damn u all ph monkeys!


Anonymous said...



ade ke dh jadi anjing govt in action, rba cina datang sini komen pasal zahid.. bodoh 100x.
xpikir pasal negara mau hancur.. mentri rasuah
pm nyanyok

janji semua tipu.. bodoh sape undi ph.. satu janji pun tak jalan

dia tubuh kerajaan untuk bayar hutang saja atau untuk tangkap najib?

the rest of rakyat makan pasir?? budget ubat hospital pun sudah kena potong.. gilababi pakatan evil

Anonymous said...

GAMBAR di atas => tokong BABI dap perasuah sedang hasut Madey.. whispering voodoo to mahadey?

APE JENIS PM KITA DAPAT KALI INI? BODOH? NYANYOK? PUPPET??

kah..kah..kah.. ini negara tokong babi sudah control ka??
sial damn u all ph monkeys!

Anonymous said...

BUATLAH MACAM MANA PUN ...REGE BARANG TAK AKAN TURUN....KALAU TAK CAYA TENGOKLAH...KOS SARA HIDUP DARI SEHARI KE SEHARI AKAN BERTAMBAH TEROK.....PENDUDUK M'SIA AKAN BERTAMBAH...MAKA BERTAMBAHLAH PERMINTAAN YG TERLALU TINGGI....KOS RUMAH/REGE RUMAH...TAK USAH NAK HARAPLAH DENGAN KERAjaan BARU NI AKAN TURUN...SILAP HARI BULAN BERTAMBAH TINGGI...TENGOK JE LAH....

Anonymous said...

this blog is full of shit

Anonymous said...

Apa yg kau dok merepek ni Min? Mana pulak Aidilfitri tahun ni paling suram? Kau jangan buat lawak le. Lain kali kalau nak buat statement tu fikir2 dulu.

Hakikat sebenarnya bukan Raya tahun ni je rakyat rasa suram, malahan selama lima tahun akan datang pun rakyat pasti menyambut Aidilfitri dalam suram, kelam & gelap gulita. Malaysia akan miskin selagi diperintah Pakatoon. Rakyat akan merana hingga 2023 nanti, bukan je pada hari Raya.. percayalah!

Anonymous said...



cinababi rasa marah dia gagal hijack blog ni..malah terus kuat
awal2 dia cakap jangan sebarkan 'hatreds'

lepas tu pelan2 dia mulakan 'hatreds'

lepas tu dia maki hamun

now dia yang looser.. u la triple shits.. shits lod from u bro.. the BABI of Pakatan BABI MALAYSIA.. lead by tokong babi big brother.. gone end master of bribery!


Anonymous said...

Macai najib seekor yang komen bertalu-talu kt atas ni tak ikut perkembangan umno. Umno sekarang tolak zahid jadi presiden. Sila buka laluan buat orang lain. Jangan jadi babi gila.

Anonymous said...

GAMBAR di atas => tokong BABI dap perasuah sedang hasut Madey.. whispering voodoo to mahadey?

APE JENIS PM KITA DAPAT KALI INI? BODOH? NYANYOK? PUPPET??

kah..kah..kah.. ini negara tokong babi sudah control ka??
sial damn u all ph monkeys!

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Alasan menolak kerajaan BN konon kerana rakyat tertekan...harga barang mahal, minyak petrol mahal, tol mahal...ramai menganggur...semua ternyata dakyah dan aota belaka...

Bila PH perintah, tak ada apa2 perubahan pun...

Yg nyata berubah, negara ini akan dikuasai puak liberal sekular yg akan mengabaikan kepentingan Melayu & Islam demi survival polotik mereka...

Ayuh orang2 Melayu semua...baliklah kpd BN...kalau Najib yg dibenci, dia dah tak ada kuasa lagi...

Anonymous said...

Dear all netizens. This idiot 8:27 is a pakatoon cybertrooper. He got no fact, but get paid by PH to disturb positive comments given by BN supporters to inspire hatred. Please don't bother or care about these kind of idiots in the websites. Please pass on this message...

Anonymous said...

This anon 8.27 is a babi dap pig. He /it spreads lies and fake news like its pakatoons goons. Kill it if you find it coz it is a troublemaker which incites hatred among netizens.

Anonymous said...

Why do you come here shitty 5.12? Get lost to hell and rot there in the hellfire.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

get paid by your mother? I'm doing my civic duties against you cybertroopers

Anonymous said...

Anon 827. I remembered hw i always fed the anjing kurap near my office. Seemed no difference than you. Only they are much better..

Anonymous said...

Dear all netizens, this anon 852 is one of the uneducated netizen paid by the gov of clowns

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Lu gila mabuk todi ka anon 8.59.
Lu tadal kerja ka mari sini sianag malam? Mau cali wang lebih ka sudah kalah judi?

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Koeang jngan layan mangkuk diatas..biar dia berbahasa inggeris..senang.nmpak jew tk bc..korang jngan tulia b.i..

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

INI TIDAK ADILLLL....KALAU KHIR TOYO TAK LEPAS....TAK KAN LAH ANAK LIM KIT SIAL NI BOLEH LEPAS....MAMAK KUTTY SILA JAWABBBBB????????????????????????

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Species 127 merata beri komen serupa. Awat kalut dah perkara betul. Bab kalah kami redho ketentuan Allah. Namun bab dikelentong memanjang sempena ramadhan kami mohon Allah beri balasan setimpal. Aameeen!!!!!!

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

He's been paid by DAP komunis.. Gud hearted humans skip his slanderous lunatic msg. Perangai rapiji...

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget