KL CHRONICLE: Sebab mengapa SUHAKAM di "reject" sebagai pemerhati #GE14 #PRU14

Tuesday, May 1, 2018

Sebab mengapa SUHAKAM di "reject" sebagai pemerhati #GE14 #PRU14



Baru - baru ini kecoh pihak pembangkang kerana Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak benarkan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia  (SUHAKAM) menjadi pemerhati pada PRU - 14. Pembangkang seperti biasa memainkan isu yang konon nya SPR tidak telus dan sebagainya. 

Ini semu merupakan satu sandiwara pihak pembangkang sahaja. Sebab mengapa SUHAKAM tidak diberi kebenaran sebagai pemerhati adalah seperti berikut: 



1. Proses Pilihan Raya adalah dilaksanakan oleh SPR yang dianggotai oleh Ahli-Ahli yang dilantik oleh Seri Paduka  Baginda Yang Di-Pertuan Agong. SPR juga maklum bahawa anggota-anggota SUHAKAM juga adalah dilantik oleh SPB Yang Di-Pertuan Agong.
2. idak wajar pihak yang dilantik oleh  Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang mempunyai  bidangkuasa khusus yang telah dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan dan Akta juga memantau pihak lain yang juga dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong.
3. Penglibatan SUHAKAM untuk berperanan sebagai pemantau pilihan raya adalah tidak berkeperluan kerana SPR telah menjemput pemerhati luar Negara dan juga melantik beberapa pihak bebas yang berkecuali serta tidak berkepentingan untuk memerhati dan memantau proses PRU-14
4. Hak kepada semua calon dan parti yang bertanding untuk melantik ejen-ejen mereka sebagai pemantau dalam setiap  proses PRU-14. Pada PRU-14 ini dianggarkan jumlah ejen-ejen calon dan  parti yang akan terlibat adalah melebihi 200 ribu orang. 
Jadi tidak timbul konon SPR tidak telus dan sebagainya. Ada hampir 200,000 orang ejen calon dan pemerhati. Apa lagi yang pembangkang mahu?

1 comment:

Anonymous said...

SARAWAK REPORT DAH GELABAH
KUTTY PUNYA PENANGAN FITNAH
ADE KUTY BOBOI JIDIN TOKONG KISAH..?
PADAN MUKO BUAT FITNAH HARAMJADAH


ARI NI 1 MEI ARI PEKERJA
COTI SELURUH DOONIA LAGI
PRU 14 PUN DAH MAI SEMUA
BN 2/3 MAJORITY ITU PASTI

DARI LEMBAH PANTAI KE MATANG
40 KG KERINCI KESIAN KENA KENCINGKAN
KERNCI RESIDRNSI DAH MEWAH SEKARANG
APA JADI 40 KG KERINCI NURUL KENCING SAMBIL BERDIRI...?

DAH KENCING BERDIRI NURUL BLAH KINI
PERMATANG PAUH PULAK DIA KE SINI..
JAGA2 DENGAN WARIS KUAT PENIPU INI..
JANGAN JADI BAHAN UJIKAJI PULAK NNTI..






#'DAHTUAPUNBODOH....'

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget