KL CHRONICLE: Kenapa saya pilih Barisan Nasional? #GE14 #PRU14 #KuasaRakyat #BersamaBN

Tuesday, May 8, 2018

Kenapa saya pilih Barisan Nasional? #GE14 #PRU14 #KuasaRakyat #BersamaBN


Ada tiga sebab yg menjadi teras sokongan saya:

1) Ideologi (multiracialism vs multiculturalism)

Ini bagi saya sangat penting. Ideologi ni adalah creed kepada semua parti. Kalau di Amerika ada golongan konservatif dan liberal. Di UK dan Eropah juga sama terdapat parti2 politik yg berideologi konservatif, liberal, sosialis, centrist sbg contoh. Ideologi-ideologi ini juga adalah falsafah ekonomi dan social mereka. Harus diingat bahawa terma liberal ini juga terbahagi kepada liberal klasik dan liberal moden. Dan ianya berbeza. Sbg contoh, parti Republican di Amerika adalah konservatif tetapi dasar ekonomi mereka adalah lebih kepada neoliberal atau liberal klasik. Ini perbincangan lain. Tetapi apa yg mahu saya sampaikan adalah mereka focus kepada isu dan ideologi 




Di Malaysia ianya sangat unik. Malaysia tidak seperti Negara bangsa lain di dunia kerana kita tidak mewajibkan asimilasi kaum2 minority kepada kaum asal Bumiputera. Ini mewujudkan identity yg bebeza bagi setiap kaum. Disebabkan ini rakyat Malaysia melihat sesuatu isu berdasarkan lensa perkauman. Ini termasuk dalam politik. Ini terjadi kerana DNA Malaysia itu sendiri sbg sebuah Negara bangsa non-konvensional. 

Barisan Nasional mahu mengekalkan status quo keadaan social Negara dan kerana itu mereka dianggap sbg konservatif. Apakah itu status quo social ini? Ianya adalah falsafah "multiracialism dan sharing of power and wealth". Kerana penjajah meninggalkan Negara ini dalam keadaan di mana kaum bumiputera ketinggalan jauh iaitu 2% ekuiti ekonomi pada tahun 1957, maka Parti Berikat telah mewujudkan "kontrak social" supaya "wealth gap" atau jurang antara kaum2 ini dpt dirapatkan. Maka sebab itu kita tidak mampu memberikan equality spt yg diminta dalam falsafah liberalism. 

DAP pula mahu mengubah status quo ini dgn prinsip "Malaysian Malaysia" mereka. Mereka mahu mewujudkan sebuah Negara bangsa konvensional berasaskan "multiculturalism" seperti di negara2 lain. Masalahnya adalah mereka tidak mahu asimilasi ke dalam kaum Bumiputera. Ini menjadikan laungan "multiculturalism" mereka sebagai kemunafikan semata2. Tidak mungkin kita dpt menjadi Negara bangsa konvensional dgn tiga kaum dgn identity yg sgt berbeza. Untuk menjadi Negara bangsa konvensional dan "Malaysian Malaysia", kaum minority perlu asimilasi hamper secara total spt di Indonesia dan Thailand. Mereka perlu memakai nama2 Bumiputera/Arab, mengamalkan adat dan budaya kuam Bumiputera dan yg paling mustahak adalah bercakap Bahasa Melayu dgn lancer tanpa ada slanga. Ini mewujudkan satu rasa "secured" bagi org Bumiputera kerana "mereka adalah salah seorang dari kita". Kemudian barulah equality itu boleh dilaksanakan. 

Tetapi DAP tidak mahu bertutur Bahasa kebangsaan. Dalam parlimen pun mereka terhegeh2 nak cakap Bahasa inggeris walaupun dgn kelancaran yg teruk. Bila Raja2 Melayu hadir utk merasmikan Dewan Negeri, mereka tak mahu pakai baju rasmi kerana tak mahu pakai songkok. Media-media dan online portals mereka menyerang institusi Melayu dan Islam secara begitu agresif dan biadab. Jadi adakah ini Malaysian Malaysia yg mereka impikan?

Kemunafikan mereka adalah punca utama saya sokong Barisan Nasional. 

2) Dasar Ekonomi

Dasar ekonomi Barisan Nasional adalah realistic. Saya bukan saja penyokong Barisan Nasional tetapi saya adalah penyokong tegar DS Najib. Kerana apa? Bukan kerana dedak. Kerana saya mmg benar2 percaya dgn dasar2 yg dibawa. 

Saya adalah seorang yg sgt political sejak usia muda dalam hidup. Saya sentiasa baca surat khabar Harakah dan Utusan sampai habis sejak dari Tingkatan 1 setiap hari. Saya bermula sbg penyokong PAS yg tegar pada waktu sekolah dan saya bersimpati dgn perjuangan DS Anwar. Bagi saya pada ketika itu kerajaan adalah zalim. Tetapi bila saya pergi US di kolej saya kena ambil kursus2 ekonomi dan di situ saya belajar teori2 dan falsfah2 ekonomi. Kemudian saya jadi lebih neutral sehinggalah DS Anwar membuat banyak tindakan yg menggoyahkan kepercayaan saya pada beliau dan saya terus tidak neutral lagi.

Utk kembali kepada dasar ekonomi, DS Najib berani membuat perubahan structural kepada ekonomi kita. Tanpa perubahan ini maka Malaysia akan gagal berdaya saing di pentas dunia. Tetapi perubahan structural ini memerlukan keberanian politik kerana ia memerlukan perubahan2 yg "unpopular" contohnya GST dan rationalization of subsidies. 

Tun Mahathir mewarisi Negara ini pada ketika Negara kita masih dalam keadaan undeveloped stage dgn agricultural based economy. Tun M telah membawa Negara kita daripada undeveloped stage kepada developing stage dgn manufacturing based economy. Kemudian Tun M spt byk Negara lain spt Britain dan Amerika ketika era Thatcher dan Reagan telah membuat dasar2 neoliberal. Contohnya dasar privatization. Dasar ini telah mewujudkan crony capitalism. On his defense, kerana Negara ketika itu masih peringkat awal membangun maka tidak ada banyak kontraktor dan syarikat tempatan berdaya saing terutama di kalangan bumiputera. Maka crony capitalism was inevitable. 

Apabila Negara DS Najib ambil alih, Negara sudah berada di upper end of developing stage. Hampir menjadi Negara maju. Tetapi dasar2 Tun M jika dilaksanakan lagi tidak akan mampu membawa kita melepasi "developing stage trap" ini. Ini kita panggil the "mid income trap". Kerana ini DS Najib mengambil langkah berani dgn membuat perubahan structural supaya asas ekonomi atau "fundamentals" kita itu kuat dan kukuh. 

Bila saya tgk manifesto pembangkang sejak dahulu lagi smpai sekarang, ianya sgt menyakitkan hati saya. Kerana dasar2 mereka adalah dasar2 populis yg boleh menghancurkan Negara. Tidak apa jika mereka mahu bawa dasar sosialis yg lebih ke kiri tetapi mereka perlu jujur.  Jika mahu pendidikan dan kesihatan yg percuma 100%, maka kamu kena revise up income tax dan GST jika kamu mahukan pengurusan fiskal yg bertanggungjawab. Ini sudah la mahu buang GST, nak bagi subsidi macam2, lepas tu nak buang cukai pulak? Ini adalah populism yg bakal meranapkan Negara. Kita dah ada contoh Negara yg ranap kerana populism, Venezuela dan Greece. 

3) Fitnah Skandal

Dari tahun 2009 lagi saya telah membaca byk tuduhan2 dari pihak pembangkang. Yg klasik adalah kes NFC, puluhan jam saya habiskan utk membaca tentang kes NFC ini. Kerajaan Malaysia meluluskan soft loan bernilai 250 juta kepada NFC utk membangunkan abattoirs bertaraf antarabangsa supaya kit tidak perlu lagi import daging2 lembu premium dari NZ dan Australia. Kerajaan Malaysia telah memberi NFC 250 juta secara terus. Namun dalam audit oleh jabatan audit Negara mendapati NFC tidak dpt mencapai target yg ditetapkan atas sebab2 tertentu dan mereka ditegur. NFC juga tidak mendapat kelulusan dari Kementerian Pertanian utk meneruskan pembinaan abattoirs yg lebih. Disebabkan ini terdapat byk capitals yg stuck dlm akaun NFC. Spt mana2 syarikat korporat mereka berhak utk divest duit tersebut utk mendapat pulangan yg lebih. Tetapi Rafizi telah memfitnah mereka dgn tuduhan rasuah dan salahguna wang negara. Harus diingat bahawa ini adalah soft loan dan NFC perlu membayar semula semua wang yg mereka pinjam berserta interest. Disebabkan fitnah ini NFC terpaksa tutup kedai namun Rafizi disaman dan kalah dalam kes ini.

2015 telah muncul kes 1MDB yg kononnya DS Najib telah menyebabkan 42b wang negara hilang dan lesap begitu saja. Tidak pernah saya menghabiskan begitu byk masa dan tenaga utk kes 1MDB ini. BERATUS RATUS jam aku habiskan utk membaca dan memahami secara teliti kes ini. Termasuklah financial statements 1MDB dari 2009-2014, PAC Report, DoJ report, statement rasmi dari 1MDB dan IPIC dsbnya. Tujuannya satu saja iaitu utk mengetahui kebenaran. 

Dan ternyata SPRM mengesahkan duit USD 0.7B itu adalah dari keluarga Diraja Arab Saudi. Dan telah dikatakan sebenarnya DS Najib mendapat lebih dari USD 1B. Persoalannya kenapa? Utk faham kita perlu faham motif Arab Saudi dalam hal ini. 

Dari tahun 2011 hingga sekarang, Timur Tengah dilanda Arab Spring dgn revolusi revolusi yg telah menghancurkan negara2 di Timur Tengah. Dalang dalangnya adalah operatif operatif CIA dan mungkin juga Mossad yg telah memberi bantuan kewangan dan kebendaan kepada pemberontak dan pembangkang di negara2 Arab. Bermula di Tunisia, Libya, Yemen, Syria maka Arab Saudi sbg sebuah absolute monarch juga berada dalam ancaman ini. Kekacauan Syria adalah penting utk melindungi Israel dari sebarang ancaman dunia Arab serta memberi masa kepada Israel utk meneruskan agenda perluasan tanah di Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur. Siapakah yg mendapat bantuan2 kewangan ini? Islamists. Ya mereka ini adalah tunjang kepada Arab Spring di Timur Tengah. Ikhwanul Muslimeen yg ada di negara2 Arab adalah the archnemesis kepada golongan Pan Arab atau Nasionalis Arab serta golongan Monarchy Arab. 

Di Malaysia, Ikhwanul Muslimeen adalah PAS dan mereka telah bekerjasama dgn DAP pada pilihanraya ke 13. DAP pula mendapat bantuan dari Amerika Syarikat, Israel (tidak terbukti tetapi tidak ada denial), tycoon2 Cina Malaysia. Mengekalkan kerajaan BN-UMNO serves the interest of the Saudi’s government. Memastikan Malaysia sebuah negara Islam kekal dari anasir2 jahat adalah penting supaya hubungan dua hala kerajaan terus baik. 

Arab Saudi juga mempunyai theology yg berbeza dgn Ikhwanul Muslimeen. Arab Saudi adalah Salafists dan mereka mmg mempunyai pandangan yg berbeza dgn Ikhwan yg majoritinya adalah Ashairists. Kerana ini jugak mereka adalah musuh ketat. Dan ini jugak salah satu sebab apabila Morsi seorang Ikhwan menang dan menjadi Presiden Mesir maka Arab Saudi memberikan USD 5b kepada General Sisi utk menjatuhkan Morsi. Sebenarnya Morsi memang tidak popular di Mesir dan Sisi mmg popular dan mendapat sokongan majoriti rakyat Mesir. Jadi Malaysia bukanlah unik yg mendapat habuan Petrodollar Arab Saudi. Harus diingat juga, pada GE13 UMNO tidak ada duit kerana semua proksi2 yg memegang duit UMNO dalam genggaman Tun M dan duit ini tidak diberi kepada DS Najib. Maka kerana itu adalah penting duit Arab Saudi ini utk mengekalkan kuasa.

Rasanya smpai di sini saja. Aku takut jadi buku pulak kalau aku tulis lagi. 

Fikir masak2 dan jangan jadi seorang Melayu apologist yg takda maruah. Baca dan tuntut ilmu sebanyak mungkin. Buatlah pilihan yg bijak. Selamat mengundi!

10 comments:

Anonymous said...

Tulisan yg hebat! Aku pula suka Najib sebab kroni dia seluruh rakyat Malaysia terutamanya B40 dan M40, berbanding bekas PM tu yg punyai hanya beberapa kerat kroni sahaja...

Anonymous said...

HIDUP DSNR....HIDUP UMNO.....HIDUP BN....

INSYAALLAH KERAJAAN BN AKAN TERUS MEMERINTH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMINNNNN!!!!!!


HIDUP DSNR....HIDUP UMNO.....HIDUP BN....

INSYAALLAH KERAJAAN BN AKAN TERUS MEMERINTH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMINNNNN!!!!!!


HIDUP DSNR....HIDUP UMNO.....HIDUP BN....

INSYAALLAH KERAJAAN BN AKAN TERUS MEMERINTH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMINNNNN!!!!!!

Anonymous said...

CAP MUNGA TERSADAI MATI
BULAN JUNE BEBAS ALJUBOORI
BOBOI JIDIN KUTY PIDAH AP
NAK HIJACK PKR PUNYA PARTI
MELALUI ASSMIN MACAI DEPA INI...

DRAMA 'DAHTUAPUNBODOH' AKAN BERMULA
ALJUBOORI VS DAIM JIDIN PIDAH & KUTY
INI KAH PEMIMPIN YANG RAKYAT NANTI2
URUS PARTI PUN BODOH NSK MAMPOS LAGI



MUSUH KAMI SINGAPORE.... ESOK KITA KUBURKAN MACAI DAP@SINGAPORE PENSABOTAJ NEGARA...

INI KALI LAH... CUKUP CUKUP LAH SINGAPURA PUSAT FITNAH NEGARA KITA.. BERSIH 1..2..3..4 & 5 PEGAWAI KEDUTAAN DAN RAKYAT SINGAPORE HASUT DAN SABOTAJ NEGARA KITA...

INI KALI LAH..


KITA SABOTAJ.. HASUT KAUM MINORITY SINGAPORE YG KJAAN PAP LEE KWAN YEW SUPER RASIS MENINDAS DAN MEROMPAK KEKAYAAN SINGAPORE SECARA SISTEMATIK..

Anonymous said...

Belum pernah aku tengok kebangkitan gelombang biru sehebat, semeriah seperti sekarang, kebangkitan anak2 muda, InsyaAllah menang besar 2/3, ayuh silent majoriti kita keluar beramai2, ayuh kita beri undi pada Najib, Amin....

Anonymous said...

AYUH....ANAK MUDA....KITA BERI UNDI PADA DSNR....

SAYA PERCAYA....SILENT MAJORITI YG CINTAKAN KEAMANAN NEGARA AKAN SOLID BERI UNDI KEPADA BN....

INSYAALLAH BN AKAN KEKAL MEMERINTAH M'SIA.....AMINNNNNN!!!!

Anonymous said...

2/3 MAJORITY INSYALLLAH... BN

... HANCURKAN KUDA KUDA JANTAN DAN BETINA YG DAH TUA RENTA RENTUNG ... HEBAT DAP@SINGAPORK INI.. TAK DAPAT KUDA MUDA KUDA TUA PUN JADI LAH LABUUUUU....!!! JANJI BOLEH DI KUDA KAN...

SILENT MAJORITY VOTE FOR BN ACT NOW...!!!

Anonymous said...

kpd org melayu yg beragama islam(shj) undilah sesapa saja asalkan bukan PH.. Apa yg org islam blh harapkan dr guan eng utk membela agama yg suci ini.. dr dulu lg niat mrk tak penah berubah.. kalimah Allah utk agama lain.. menentang ruu355 itu adlh sbhgn yg Allah bg petunjuk utk kita buat keputusan.. apapun alasan mrk utk menghalalkan perbuatan mrk itu tdk blh kita benarkan.. so bg yg sayang agama yg suci ini undilah dgn bijak bkn dgn emosi pikirkan apa yg kita pangkah itu nanti akan dipertanggungjawabkan jika kita tak blh nak berdakwah kesana kemari spt yg para sahabat lakukan jgnlah kita jd pemusnah kpd agama suci yg dibw oleh nabi Muhammad saw. negara ini sedang menuju perancangan Allah kearah negara yg aman makmur dan mendapat pengampunan dr Allah apabila 2 parti melayu Islam yg hebat blh bekerjasama.. ini amat ditakuti oleh puak2 kafir n munafikin

Anonymous said...

Rakyat juga tak lupa talibarut2 DAP memperlekehkan tugas2 JAKIM dan JAIS di Selangor, jangan beri satu undi pun kepada DAP/PH.

Unknown said...

Aamin...InshaAllah.

Anonymous said...

Apa sudah jadiiiii? Kerana nila seorang, abes BN sebelanga.

BN bagus, tapi tampuk pempinan yang rosak.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget