KL CHRONICLE: Ikhlas nak siasat 1MDB atau nak berpolitik? – Dr. Tan Seng Giaw

Saturday, May 26, 2018

Ikhlas nak siasat 1MDB atau nak berpolitik? – Dr. Tan Seng Giaw



Kerajaan Pakatan Harapan (PH) diminta berhenti mempolitikkan siasatan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) jika benar-benar ikhlas mahu menyelesaikannya.

Veteran DAP, Dr. Tan Seng Giaw berkata, jika hendak menentu siapa yang salah atau siapa yang betul, maka lakukanlah siasatan dengan telus mengikut lunas undang-undang.



“Kalau hendak menyiasat, siasatlah senyap- senyap dan fokus. Semasa dalam siasatan tidak boleh buat kenyataan, panggil sidang media dan kemudian membuat tuduhan kepada pihak-pihak tertentu.

“Dalam siasatan ada prosedur. Seandainya ada pihak yang didapati bersalah semasa siasatan, dakwa atau lakukanlah pertuduhan kepadanya supaya yang dituduh dapat diadili di mahkamah.

“Bukannya setiap hari panggil sidang media dan dedahkan apa yang kononnya disiasat. Itu bukan siasatan tetapi hendak berpolitik, ada agenda lain. Siasatan dan sidang media adalah berbeza,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Tegas Seng Giaw, kempen untuk pilihan raya sudah lama selesai dan pilihan raya juga sudah lebih dua minggu berlalu.

Lantaran itu, mana-mana pemimpin yang dipilih tidak perlu terlalu terbawa-bawa budaya berpolitik kerana sudah menjadi pemerintah.

“Pilihan raya sudah berakhir, sudah dipilih jadi tadbirkan negara ini dengan cekap berdasarkan kedaulatan undang-undang,” tambahnya.

Menurut Seng Giaw, berpolitik sepanjang masa dan mempolitikkan semua isu tidak mampu menjadikan Malaysia sebuah negara yang unggul seperti yang uar-uarkan.

Ini terbukti apabila pasaran saham negara jatuh semalam dan hari ini berikutan kebimbangan yang dicetuskan oleh situasi politik di negara ini.

“Kalau banyak cakap, asyik hendak buat siaran berita seperti sekarang hingga menjejaskan nama dan reputasi negara, maknanya tidak sayang kepada Malaysia. Mereka ini hanya sayang pada diri sendiri sahaja,” ujarnya.

45 comments:

Anonymous said...

APA CITER NIHHHHH....HARGA BARANG DAPUR DAH MELAMBUNG NAIK.....MAMPUIHHHH.....

Anonymous said...

Itulah sebaik baiknya...bukan 24 jam main politik jer..ooi PH Laknatullah...klau 40 orang sebut rasanya mmg betul..pemimpin PH semua dilaknat Allah..kalau 17 ribu y g kena pecat brrdoa..oosh..patutlah....mcm ada terhidu..something ..fishy...puak munge ngn mata dajjal...mari kita tgok. lah...Allah Maha Berkuasa . ..orang difitnah sesukanya.. diberhentikan...ikut hati jrr...kan..so ahli Umno...rapatkan saf...Pas. rapatkan saf...kita bergabung...tawan negara kita Malaysia InsyaAllah...dari pihak evangelist..lgbt..pluralisme ni..budak2 kpop ...kau orang sekrng dah boleh menilaikan...walau baru beberapa hari...sbb uolls kan well educated..ada mata pandang...pandang dgn mata hati...selain minta petunjuk dari Allah..dah pesan dulu kan...tak pe dunia blum kiamat...masih ada masa...dan berdoalah agar kita terselamat dari dajjal yng Allah panjangkan umurnya ni

Anonymous said...

MAMAK MATDEY#NOT MY PM.

Anonymous said...

LGE perlu bertanggungjawab diatas kejatuhan teruk bursa saham, ramai pelabur yg dah cabut lari, mereka tak percaya kepada menteri kewangan yg masih punyai kes2 dimahkamah? Habis la Malaysia kalau macam ni, kesian Najib yg bersusah payah membina ekonomi negara sehingga diiktiraf antara yg terbaik didunia...

Anonymous said...

Apa citer dah lama ni tak didakwa2 lagi? Nasihat rakyat eloklah isu ini dibuat oleh RCI kerana rakyat yakin RCI akan berlaku adil dari pasukan yg ada sekarang kerana niat mereka bermotif politik semata2...

Anonymous said...

LGE perlu bertanggungjawab penuh diatas statement2 yg dibuat ttg hutang negara. Kini bursa saham menunjukkan trending merundum sebab pelabur semua sudah cabut lari? Pelabur2 terutama dari barat faham benar dengan cara penipuan dap yg menyalahkan pengiraan excell dlm pemilihan parti suatu masa dahulu? Boleh percaya ka?

Anonymous said...

.

Walaupun saya penyokong BN tegar tapi saya fikir Malaysia memang perlukan sebuah kerajaan pusat yang baru . Saya cakap ni bukan lah bermakna Najib seorang PM yang tidak baik . Saya terpaksa akui Najib ada kelemahan , sebagai contoh Najib takut untuk tukar organisasi UMNO secara total . Dalam UMNO ada pemimpin yang ikhlas berjuang tapi tak kurang pemimpin yang masuk UMNO semata mata kerana kuasa dan untuk diri sendiri . UMNO sekarang tak sama dengan UMNO 1940an dan 1950an . Masa itu UMNO berjuang semata mata kerana orang melayu dan Islam .

Tapi saya lihat kerajaan baru iaitu kerajaan PH sebagai kerajaan yang lebih teruk dari BN . Tidak ada keikhlasan untuk majukan negara ini . Saya lihat Mahathir lebih berminat untuk tunaikan dendam dari majukan negara . Maaf cakap walau pun saya orang melayu tapi saya lebih percayakan Tan Seng Giaw dari Mahathir . Saya lihat Tan Seng Giaw seorang pemimpin yang punya prinsip diri yang baik dan tidak berat sebelah .

.

Anonymous said...

Betul. Kita ambil nafas dulu. Penat juga memrintah non-stop selama 60 tahun. Rekod pencapaian tu parti yang paling lama memerintah di dunia. Kita masih punya asas yang kukuh di kalangan rakyat. Cuma kita terpesong sikit dan rakyat nak cuba pemerintah yang lain sambil memberi peluang kpd bn mengatur strategi ke arah 100 tahun malah eterniti selwpas ini. Ayuh anak muda mari berjuang bersama ayah bonda mempertahankan kelangsungan warisan nenda2 semua dibawah panji2 umno asal bukan umno baru yang ditubuhkan tahun 80an.

Anonymous said...

Saya sokong kenyataan tuan! Secara peribadi DS Najib orang baik dan bewawasan besar arkitek kemajuan Negara jauh lebih bijak dan hebat dari AtokKleptokutty..tapi masalah dalaman UMNO..punca semua ini.

Pak Brahim.Katak Perkasa asyik nak kita jilat Mahdey dan melaungkan slogan palsu Mahdey kunun itulah punca BN kalah. Itu satu contoh penjilt pemikiran jumud Madey masih ramai di dalam umno dan pro umno. Mereka ini adalah manusia2 yang cari kepentingan peribadi sokong/join umno.

Akhirnya bila DS Najib buat kebaikan yang banyak selagi tak memenuhi temolok puak2 dalam UMNO dab proksi ini, inilah jadibya.

Madey yak tinggalkan UMNO saja2 melainkan meninggalkan parasit persak untuk memastikan Najib musnah.

Najib cuba ubah UMNO dan inilah jadikan. Najib dah hapuskan amalan kroni, rasuah projek, tender terbuka, ikut merit, maka puak penyangak pro Madey dlm UMNO membelot dan jatuhlah Najib. Umno hnya dpt dicuci jika bakal pemimpin baru ini bukan dari generasi umno madey. Pemimpin itu.mesti ada teras Islam dan kekuatan bangsa dan sejarah yg tinggi...

Sorry to KJ is not the right man. Dia tu kitol jugal rasanya..maaflah saya langsung tkpercaya KJ melainkan perlu ada gandingan yang jelas lain.

KJ adalah seorang yang liberal. Dia juga bermotifkan matlamat menghalalkan cara.. Sebab itu demi nak menang dia sanggup cakap buka keahlian UMNO kpd semua kaum..org m ni xde prinsip dan Agama dan Bangsa pun boleh tergadai.

So biar kecil keahlian, biar lambat meniti kemenabgan..tapi kemenangan adalah BERMARUAH atas PRINSIP perjuangan Islam, Melayu dan Tanah Air.

Wassalam

Anonymous said...

Inshaa Allah.. Ayuh kita mulakan..pulihkan UMNO dengan asas Agama. Allah nk tunjukkan supaya UMNO balik pd cara Islam, jangan ambil surface sahaja. Lihat PAS, Allah izinkan.mereka dapat dua negeri walaupun mereka minoriti..dua negeri yang kaya hasil bumi..selepas mereka menapis parasit seperti golongan2 liberal, syiah dan perosak.

Umno jgn lihat 'kiblat' lain. Jadikan parti bangsa Melayu yang berteraskan Islam. Bukaneniru PAS yang kasar dan jumud pada cerita Hudud, Islam itu Syumul, meluas, dari aspek rohani, no1, barulah ke aspek fizikal, undang2 Islam bukam ditegakkam dgn nafsu tapi dengan hikmah. Jgn sama sekali terikut bayangan PAS. mereka pun takbetul..harap imej kopiah je.. Tapi aspek Islam Syumul takde pun. Berdentum ceramah, ahli solat pun tidak.. Cuma jentera gerak kerja merwka bagus...xmcm umno yg kena suap pitih duit..tk ikhlaa. Mereka buat keja free of charge malah bg infak lagi..so itu wajib umno tiru. Ahli bila asuh dgn RM duit berkepul akhirnya mereka hilang semangat juang, dan mudah jd pembelot bila wang tiada..

Anonymous said...

Tuan2 mohon semak nilai MYR-USD. dan currencies utama dunia. Saya nampak seperti sudah FREEZING dekat 2 minggu. Apakah MAHDEY dah 'TAMBAT' ringgit secara DIAM!

Kalau betul..inilah PENGECUTNYA Mahdey.. Dia takut hadapi realiti ekonomi dunia dan keadaan lemah negara lepas PH ambil alih. Tambat ringgit ibarat mencengkam ekonomi.. Kita akan hadapi inflasi yg tinggi.lepas ni.

Anonymous said...

ME TOO!

Anonymous said...

Kaedah purba madey cuci tangan..dia ambil org bermasalah jd org suruhannya..then org tu akan ikut telunjuknya..buat benda yg merosakkan..then rkyt akn tudung org tu..cerdik jht madey ni.. Tkpe la lge dn madey sama2 jht..so biarkan mereka hancur

Anonymous said...

Cakap tak serupa bikin. Itu le perangai sebenar PakarTurn ni. Akan lingkup negara kalau bagi lama-lama depa perintah. Ekonomi pun nampak makin suram je. Pelaboq asing dah laqi keluaq dah. Apa nak jadi kat negaqa aku yg tercinta ni? Malang sungguh nasib kita. Kena tunggu lagi 5 taun le nampaknya..

Anonymous said...

kaum liberalisma wanita dah mula tunjuk belang.. mohon atok mamak hapuskan JAIS JAKIM dan pertubuhan penguatkuasaan islam yang lain. kita tunggu atok depa nak caka apa sebab anak atuk mamak yang pempuan tu pun selalu pergi gereja.
Atok mamak lansung tak nak cakap pasal islam kali ni.
Masa nak troll atok mamak pasal islam jenis apa yang nak di perjuangkan islam liberal. islam plural macam DSAI atau islam syiah atau islam sunnah wal jamaah.
Umo 93 umo wajib mati dah ni

Cencaluk said...

#TunNotMyPM

Salam semua.

Keutuhan UMNO lebih terserlah dlm PRU14.

Yg gagal adalah BN bukan UMNO.

Dari tinjauan saya kita tidak boleh berharap pada partymic dan mca untuk mengukuhkan BN. Kita perlukan regu yg sama kuat iaitu PAS dan juga Otai Reformasi yg kini ada yg nampaknya sudah celik.

Dari dulu saya melontarkan buah fikiran yg BN tak akan berjaya menguasai kawasan bandar selagi BN tidak menanam undi di kawasan bandar.

Banyak tanah2 yg boleh diusahakan sebagai rumah Prima diaitulah tempat nya kita menyemai dan menanam undi org melayu.

DI Bandar Melaka DAP menaikan sebanyak mungkin rumah kedai dimana kaum china bekerja dan tinggal disitu itu satu cara mereka. Meramaikan pengundi merekadikawasan bandar.

Jika kita menanam undi dikawasan bandar sampai bila UMNO tak mungkin boleh menguasai bandar2 besar di Malaysia ini.

kita lihat sahaja KL dikuasai penub oleh DAP kerana apa sebab org melayu lebih berminat di ceruk dan dihujung bandar.

Cuba fikirkan sejenak

Anonymous said...

Org Islam Malaysia masih punyai sedikit kuasa beli, majoriti mereka berbelanja lebih sedikit terutama menjelang Aidilfitri ini. Ayuh semua kita majukan ekonomi Islam, beli product2 Muslim, elakkan memasuki kedai2 cina dap, insyaAllah anda telah menyumbang kepada ekonomi org2 Islam untuk terus berkembang!

Anonymous said...

Setuju dgn anon 2pm, KJ dilihat seorg yg liberal, UMNO perlu dipimpin oleh seorang yg punyai peganagan Islam yg kuat, sayang kepada bumiputera dan punyai karisma yg utuh, UMNO juga perlu meletakkan ISLAM ditempat tertinggi. Pemuda UMNO dilihat tuada ummmp , majoriti play safe, kecuali sorg dua, banyak role mereka diambil alih oleh NGO2. Buatlah pilihan yg terbaik diantara anda, percayalah anda masih punyai jutaan peminat!!!!!!

Anonymous said...

Kekalahan anda mempunyai hikmah tersendiri, buatlah pilihan terbaik, perjuangan perlu ikhlas, letakkan kepentingan rakyat terbanyak melebihi kepentingan peribadi, renunganlah semula perjuangan Tunku Abdul Rahman, Tun Razak yg meletakkan Islam dan rakyat terbanyak melebihi segala2nya...

Anonymous said...

MB N9 yang baru bolot 5 portfolio jawatan. Sifat tamak sudah mula ditunjukkan oleh MB n9

Ikut atok mamak sifat tamak depa semua

harga 93 barang basah naik mendadak baru 2 minggu jadi kerajaan

abis la Malaysia kali inj

Anonymous said...

Masak nasi goreng ahmad maslan. Jimat

Anonymous said...

Rapatkan saf bn dgn pas? Kenapa pas tak ajak bn bentuk kerajaan perpaduan di terengganu dan kelantan? Tongong namanya mengharap sesuatu dari pas. Ternyata orang pas lebih bijak dari org umno.

Anonymous said...

Komen macam hari2 main saham..nak termuntah baca. Uwekkkkk...

Anonymous said...

RCI tak jatuh hukum. Biar mahkamah tentukan. Kena penjara, ada rekod jenayah, harta kena rampas, malu satu dunia..baru padan muka. Nasihat rakyat konon. Porahhhh

Anonymous said...

Bodoh ke apa? Mana ada negara tambat nilai matawang secara senyap? Ni sindrom tak boleh terima kekalahan. Terbawa-bawa frust sampai skrg

Anonymous said...

Berapa kali kau nak ulang daaaaa?? Komen kau sorang berjela. Kalau gila pergi jumpa psikiatri

Anonymous said...

Hahahaha...baru sekarang nak bersuara? Masa najib harga barang naik pandai pulak putar.

Anonymous said...

Apa bebal sangat orang umno? Kekalahan BN 100% disebabkan oleh Najib Razak.

Anonymous said...

Sy penyokong umno setia. Tapi umno ni patut diajar jugak supaya sedar dari mimpi yang mwngasyikkan. Pemimpin2 yg lemau yang recycle tak ada kredibiliti jangan lah diambik lagi. Lately saya terfikir adakah Tun M buat begini untuk menyedarkan Melayu yang semakin berpecah sedangkan India dan Cina semakin bersatu melalui DAP? Tun M terpaksa berlaku tegas untuk untuk menyelamatkan bangsa Melayu di tanah air ini...

Anonymous said...

Yang bebal ialah penyokong PR yang menyokong membabi buta. Dah kena kencing pun masih tak sedar. Bebal sungguh la tu

Anonymous said...

kena kencing lebih baik dari telan air mani Najib.. so I tanya u all. jawab ikhlas he sebab bulan Ramadan nie.. Manis tak air mani dia?? lol

Anonymous said...

Anon 931 dahsyat nyer u, rupanya pengemar tegar dan selalu telan air mani ma..agaknya semua kaum you tibai..kapir harbi tibai belaka..patutla bertimbun timbun bebalnya...

Anonymous said...

Ada sorang pakatun gila kat sini..

Anonymous said...

aku day follow bull shit engkorang so far u all bitch about LGE jadi FM. when an Indonesian can be DPM. u all bitch about ex UMNO members yang sudah insaf. so conclusion u all not from UMNO. U are all peminum AMNO (Air Mani Najib Organisation). so please change your party name ... confuse orang Melayu tulen je..

Anonymous said...

Budak Kpop 7.25 bengap hari2 main mobile legend.. Bodoh nak mampus.. Ko tau ape..? Patut la bebal pasal ekonomi.. Ade hati lagi nak komen..? Kena kencing hancing pun tak kisah sebab keturunan bengap ko ni..

Anonymous said...

Dah buat pendakwaan ke belum..? Sembang babi terbang ke kpop bahalol..? Sebelum jadi Keraa jaan kemain sembang cakap bukti dah ckup.. La ni pasaipa masih sibuk siasat lagi..? Bengap kpop 7.28 memang tiada tandingnye.. Basah kuyup kena kencing pun masih bodoh lagi..?

Anonymous said...

Ko tak tau bab ekonomi tak payah sembang la bodoh.. Pi layan mobile legend ko tu.. Nilai matawang kalau open niaga memang akan berubah setiap masa.. Kalau tak ade perubahan maksudnye ade yang tak kena.. Bodoh Sangat ko ni... Si lembam 7.35 nak komen tapi nampak makin bodoh la pulak.. Kahkahkah..

Anonymous said...

Yang ko panas bontot pasaipa..? Tak boleh terima kritikan sila pegi mampus kat dalam kandang babi.

Anonymous said...

Baru keluar kandang babi ke ko ni..? Kena kritik harga barang naik je pun.. Itu pun tak reti nak handle..? Sebelum jadi KERAA jaan canang kemain hebat..siang malam canang korang boleh settle hal ni.. Skang dh jd KERAA jaan kasi settle la.. Tak payah nak tnjuk bodoh sebab ko memang bodoh pun..

Anonymous said...

10.55 kebabian jenis apakah ini..? Hanya geng babi macam ko je yang telan air mani.. Patut la bodoh semacam je.. Sila berambus la babi.. Tak boleh terima kritikan sila duduk diam2 dalam kandang babi..

Anonymous said...

Anon 1055 u pon tolong tukar parti u kpd pakatan hancing sbb suka minum air kencing. Agaknya hari hari berbuka posa ngan air kencing ke. Or sbb dah biasa minumbehuskey ke brandi sbb rasa mende2 tu mcm air kencing kan..wakaka. oagi hest air kencing lge..wakaka

Anonymous said...

Menteri Pelajaran, Dr Maszlee Malek telah berjanji semasa pra Pilihanraya Umum Ke 14 (PRU14) bahawa tiada kutipan tol ke Simpang Rengam sama ada dari Sungai Besi, Skudai atau Ayer Keroh.

Malah beliau dengan bangga mencabar Rakyat supaya menuntut janji berkenaan selepas Pakatan Harapan memenangi PRU14. Alhamdulillah tercapai hasrat Rakyat Johor terutama pengundi Simpang Rengam untuk merasa tol percuma.

Takkan Menteri Pelajaran PH berbohong kan? Anon 1055 u tak nak rasa ke air **** mazlee hihihi

Anonymous said...

The 1Malaysia People’s Aid (BR1M) payments will be made to recipients next month before the Aidilfitri celebrations, said Finance Minister Lim Guan Eng.

In a message on his official Twitter site today, Lim said further information on the aid would be announced next week.
Good news to rakyat! Dedak is back...and stays...

Anonymous said...

Hidup PEMINUN AMNO... GO FURSELF

Anonymous said...

Pemakan babi panas bontot tak boleh kena kritik.. Kahkahkah

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget