KL CHRONICLE: Kronologi krisis Parti Pribumi Bersatu & sebab ROS ambil tindakan #kltu #jbtu

Friday, April 6, 2018

Kronologi krisis Parti Pribumi Bersatu & sebab ROS ambil tindakan #kltu #jbtu


9 Ogos 2016- Borang permohonan untuk mendaftarkan PPBM dihantar kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin serta ahli jawatankuasa

8 September 2016- ROS meluluskan penubuhan Parti PPBM.

27 Oktober 2016 - Bekas Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Khairuddin Abu Hassan mengumumkan keluar Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) berkuat kuasa serta-merta.



9 November 2017- ROS mengeluarkan kesalahan PPBM kerana menggunakan istilah Armada yang tidak terkandung dalam perlembagaan parti sekali gus boleh menyebabkan ia dibatalkan

17 November 2017 - Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) menjelaskan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) boleh diharamkan pendaftarannya kerana melakukan tiga kesalahan yang melanggar perlembagaan parti itu.

Tiga kesalahan itu ialah tidak mengadakan mesyuarat agung tahunan, menubuhkan sayap pemuda dikenali sebagai Armada dan menangguhkan mesyuarat agung tanpa peruntukan dalam perlembagaan parti.

23 November 2017- PPBM kemuka permohonan daftar parti kepada ROS.

24 November 2017 - Sebanyak 358 aduan berhubung kegagalan pucuk kepemimpinan PPBM mematuhi ketetapan parti sudah dikemukakan kepada ROS oleh 26 bahagiannya di Johor setakat 20 November lalu.

7 Januari 2018- Pengerusi PPBM Tun Mahathir kemudian dilantik sebagai calon Perdana Menteri oleh Pakatan Harapan.

15 Februari 2018 - Bekas Ketua Pemuda PPBM Bahagian Klang, Mohd Kairol Faizal Mohd Nordin mendesak ROS didesak menggantung atau membatalkan PPBM jika isu perlanggaran perlembagaan yang dilakukan pimpinan parti bertentangan dengan mana-mana Akta Pertubuhan Malaysia.

21 Februari 2018 - Beberapa pemimpin PH memfailkan saman terhadap ROS kerana mendakwa jabatan itu gagal memberi maklum balas terhadap permohonan gabungan itu untuk didaftarkan secara rasmi.

22 Februari 2018 - Hampir 1,000 ahli akar umbi dan bekas pemimpin kanan PPBM berhimpun di hadapan Ibu Pejabat ROS di sini, bagi mendesak tindakan segera dan tidak memberi 'keistimewaan' kepada PPBM, jika terbukti terdapat salah laku dan pelanggaran fasal dalam perlembagaan parti itu.

9 Mac 2018 - ROS mengeluarkan kenyataan bahawa satu notis dikeluarkan mengikut Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan 1996 kepada PPBM, yang mengkehendaki parti itu menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen kepada jabatan berkenaan.

Menerusi Notis 14 (2) itu, PPBM diarah mengemukakan minit mesyuarat cawangan, bahagian dan pusat serta perihal penyata kewangan parti terbabit.

10 Mac 2018 -Bekas Exco Armada PPBM Wahazir Wahabi, menyifatkan teguran ROS terhadap parti itu, sebagai bukti kebenaran dakwaan ahlinya selama ini bahawa parti itu tidak mengendalikan urusan parti mengikut undang-undangnya sendiri.

Beliau berkata adalah terbukti parti itu sudah melanggar perlembagaannya sendiri dalam beberapa perkara, seperti maklumat perhimpunan agung tahunan yang tidak betul dan mewujudkan 'sayap haram' dikenali sebagai Armada tanpa peruntukan di dalam perlembagaan.

16 Mac 2018 - Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengakui parti itu tidak dapat memenuhi dua daripada sembilan perkara dituntut ROS, iaitu laporan mesyuarat bahagian dan cawangan kerana ia belum dan tidak dapat dilaksanakan.

1 April 2018 -Ahli Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Selangor, mempersoalkan ketulenan beberapa dokumen yang didakwa diserahkan parti itu kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

5 April 2018 - Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) mengeluarkan perintah pembubaran sementara berdasarkan notis mengikut Seksyen 14(5) Akta Pertubuhan 1966, kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), berkuat kuasa hari ini.

Masih nak salahkan DS Najib Razak ke Syed Saddiq Syed Abdul Rahman? 

#JanganTipuRakyat
#TolakPH

https://www.facebook.com/raziz2.0/posts/10216212136201782

5 comments:

Anonymous said...

KAH...KAH...KAH...

PARTI CAP MUNGE TAIK AYAM DAH BERKECAI.....

GHAI...GHAI..GHAI...BEDORAIIIII...........

Unknown said...

Parti bunga, parti haram
Cepat dik oii, kapal nak karam

Wakakakakakakakakaka

#tolakpartiharubiru

Anonymous said...

PAGI JUMAAT ADA PENGUMUMAN RASMI
SAH CAP MUNGE DAH DI SEMADI ARI NI...
MATA DAJJAL SUDAH MUNCUL DI SINI...
BARUA SPORK@DAP DAJAL KASI MATI..

ARI NI TAMAT LAH ASSMIN JADI MB
CIPTA SEJARAH MB TERSINGKAT KINI
PENDAKAP LEHER & GIGI MULA DI CARI
LEPAS PRU MAHKAMAK KATA 'MAI SINI'

COMANGO LIBERAL PLURALISMA MURTAD
LGBT GAY AVENGLISTA DAN MATA DAJJAL
BERSATU SUDAH BWH LAMBANG BANGSAT
PRU KALI INI KASI TAMAT RIWAYAT & AJAL

MOHON BERAMBOSSSS...

MUSUH KITA SINGAPORK SABOTAJ NEGARA
PRU INI BUNUH SAJA BARUA & MACAI DEPA
INSYALLAH 2/3 MAJORITY SAPU SEMULA
LEPAS PRU S'PORK KITA SABOTAJ PULA


.. INI KALI LAH...

LEPAS PRU 2/4 MAJORITY MUSUH SEBENAR KITA SIGAPORK PENSABITAJ NEGARA INI.. MELALUI BARUA SPORK@DAP

KIYA SABOTAJ.. HASUT KAUM MRLAYU.. INDIA.. CINA SINGAPORK PULA... KERAJAAN PAP MEROMPAK KRKAYAAN SINGAPORE DAN MENINDAS RAKYAT SINGAPORK SECARA SISTEMATIK.... DEMI SUPER KIASU RASIS KRONI LEE KWAN YEW DAN KJAAN PAP CELAKA INI..


INI KALI LAH.... BERAMBOSSS

KIKIKIKIKIKI....

Anonymous said...

ASSMIN NGADAP SULTAN ISNIN INI
REKOD DI CIPTA MB PALING SINGKAT
MERDEKAKAN SELANGOR PRU INI KALI
SELANGOR DARUL PLURALIST MURTAD



INI KALI LAH.....



BERAMBOSSSS

Anonymous said...

SIAZZMIN MB JAMBAN YG PAKAI PELEKAP KAT TENGKUK DIA TU KER......KAH...KAH...KAH...

NK SIMPATI LAH TU....

SEMOGA MELINGKOP......

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget