KL CHRONICLE: Maklumat terperinci kenapa @RafiziRamli dipenjarakan 30 bulan #kltu #jbtu #PadanMuka

Sunday, February 11, 2018

Maklumat terperinci kenapa @RafiziRamli dipenjarakan 30 bulan #kltu #jbtu #PadanMuka


Soalan 1 (S): Apa yang terjadi?
Jawapan 1 (J): Rafizi disabitkan melanggar akta kerahsiaan perbankan disebabkan oleh pendedahan beliau mengenai penyata akaun bank pihak lain dalam sidang akhbar (SA) pada 12 Mac 2012.

S2. Tahun 2012? Tetapi ini adalah 2018. Kenapa begitu lewat hal ini diselesaikan?
J. Hal ini terjadi kerana Rafizi terus menunda perbicaraan tersebut. Dia mencabar untuk mengubah hakim, dia mencabar undang-undang untuk mengatakan perbuatan BAFIA tidak berperlembagaan. Dan apabila dia kalah, dia membuat rayuan dan telah menyebabkan terjadinya penangguhan kepada kes BAFIA sebenar selama bertahun-tahun.



S3. Apa yang dia dedahkan di SA tersebut?
J. Beliau mengatakan bahawa syarikat National Feedlot Corp Sdn Bhd (NFC Sdn Bhd) telah menggunakan sebahagian daripada pinjaman mudah yang bernilai RM250 juta daripada pihak kerajaan untuk membeli sebuah kondominium mewah.

S4. Ya Tuhanku! Adakah ia benar?
J. Ianya sama sekali TIDAK BENAR. Oleh itu, NFC Sdn Bhd telah menfailkan saman fitnah yang berasingan terhadap SA pada hari yang sama terhadap Rafizi selepas beliau turut didapati berbohong mengenai isu tersebut. Rafizi juga diperintahkan supaya membayar ganti rugi RM300 ribu kepada NFC.

S5. RM300k? Kasihan Rafizi. Adakah dia berjaya membayar ganti rugi yang dikenakan ke atasnya?
J. Ya, beliau berjaya membayar ganti rugi sebanyak RM300 ribu selepas beliau membuat rayuan meminta sumbangan daripada orang awam.

S6. Oleh itu, jika apa yang dituduh Rafizi di SA yang menggunakan penyata bank adalah satu pembohongan, apakah motif sebenarnya Rafizi untuk menjadi "pemberi maklumat"?
J. Rafizi menipu dalam ini. Bukan Rafizi yang mendedahkan masalah projek ternakan lembu NFC tetapi Laporan Ketua Audit Negara tahun 2010 yang mendedahkan perkara tersebut.

S7. Tetapi sebagai pemberi maklumat, adakah Rafizi dilindungi?
J. Tidak. Beliau tidak mendaftarkan dirinya sebagai pemberi maklumat di bawah Akta Pemberi Maklumat 2010 dan beliau juga tidak mengikut peruntukan di bawah akta itu. Oleh itu, dia tidak berkelayakan sebagai pemberi maklumat

S8. Apakah masalah besar mengenai tindakan seseorang yang menunjukkan penyata akaun orang lain?
J. Ia merupakan perjanjian yang sangat besar kerana kerahsiaan perbankan adalah asas sistem perbankan kami yang bukan hanya di Malaysia malah di seluruh dunia. Bayangkan jika saya menunjukkan penyata akaun bank dan kad kredit anda kepada rakan gadis anda atau kepada orang ramai. Saya pasti anda juga tidak mahu itu berlaku kerana ia melanggar privasi anda.

S9. Tapi kenapa mahkamah tidak memberi peluang sekurang-kurangnya sekali kepada Rafizi kerana beliau kelihatan seperti orang yang baik (walaupun kelihatan seperti orang bodoh untuk berbohong).
J. Tidak boleh. Sekiranya mahkamah mengatakan ia bukan satu jenayah jika menunjukkan penyata akaun orang lain, maka ianya akan digunakan sebagai contoh kes bagi kes-kes lain pada masa akan datang. Ini bermakna kerahsiaan perbankan akan terhenti di Malaysia.

S10. Oh begitu, tetapi bagaimana pula dengan pinjaman RM250 juta?
J.  Pinjaman mudah bukan wang percuma untuk NFC. NFC masih perlu membayar balik pinjaman bersama dengan faedah RM5 juta setahun. Ia tidak seperti bayaran RM305 juta untuk laporan yang terlalu mahal untuk Terowong Pulau Pinang di mana anda tidak boleh mendapatkan semula wang itu.

S11. Lari topik sedikit. Oh ya, RM305 juta hanya digunakan untuk membayar laporan projek di Pulau Pinang dan ia dianggap langkah yang sangat "bijak" walaupun tiada jalan raya pun untuk sebagai tanda untuk memulakan pembinaan projek mega tersebut dalam tempoh 5 tahun. Apakah yang dikatakan oleh Rafizi "pemberi maklumat" mengenai projek Terowong ini?
J. Tiada apa-apa yang dikatakan oleh Rafizi.

S12. Tetapi bukankah Rafizi bertindak sebagai pemberi maklumat?
J. Ya jika Rafizi dianggap sebagai pemberi maklumat, dia merupakan pelampau pemberi maklumat. Namun, anda harus ingat bahawa Rafizi pernah mengakui bahawa tugasnya menghasut rakyat setiap hari untuk membenci kerajaan.

S13. Adakah anda bergurau? Betulkah Rafizi kata begitu?
J. Ya, betul. Lihat pengakuannya di youtube ini: https://youtu.be/_wflqvKGeJI

S14. Baiklah, adakah NFC pernah membayar balik pinjaman?
J. Benar, memang NFC ada membayar balik ansuran pinjaman setiap tahun sehingga tahun 2013 sebnyak  RM34.98 juta. Tetapi selepas tahun 2014, mereka sudah tidak boleh membayar balik pinjaman kerana kerajaan telah membekukan semua akaun mereka sementara menunggu siasatan.

S15. Jadi apakah yang berlaku kepada duit dan aset syarikat tersebut?
J. Ianya masih lagi dibekukan oleh kerajaan, untuk mengawal pengeluaran, penjualan dan kehilangan wang tunai.

S16. Adakah wang sebanyak RM250 juta itu masih boleh dikembalikan?
J. Terdapat dua tawaran dari syarikat asing JV untuk membeli projek tersebut bagi menyelesaikan pinjaman tersebut. Tetapi tidak mendapat kelulusan daripada kerajaan kerana kes ini masih lagi dalam siasatan.

S17. Adakah jumlah ternakan lembu meningkat berbanding sebelum pelaksanaan NFC?
J. Ya. Laporan Ketua Audit Negara mengatakan kenaikan hasil ternakan hampir mencecah 4,000 ekor lembu pada tahun 2010 tetapi hanya mencapai 40% daripada sasaran awal.

S18. 40%? Mengapa NFC Sdn Bhd gagal melaksanakannya?
J. NFCorp Sdn Bhd sebenarnya perlu menternak 8,000 ekor lembu bagi memenuhi syarat perjanjian. Tetapi apabila kerajaan gagal memenuhi keperluan mereka untuk membina jalan ke tapak projek tersebut dan pusat penyembelihan yang mencukupi untuk menyembelih lembu-lembu ini, ia menyebabkan rancangan asal NFC Corp untuk menternak 8,000 ekor lembu ini tertangguh. Laporan Ketua Audit Negara sebenarnya sangat menekankan soal perkembangan pembangunan infrastruktur rumah penyembelihan dan jalan oleh Kementerian Pertanian dan bukan terhadap syarikat NFC.

S19. Jadi ada kelewatan yang berlaku disebabkan oleh kerajaan. Bagaimanakah perkara ini mempengaruhi NFC?
J. NFCorp Sdn Bhd masih perlu membayar faedah tahunan ke atas pinjaman. Jadi, dengan lebihan wang yang ada, mereka telah melabur dalam beberapa hartanah - pulangan yang diterima melalui tanah dan kondominium digunakan untuk membayar faedah pinjaman. Melabur dalam hartanah di bawah nama syarikat (bukan nama persendirian) dibenarkan dalam perjanjian pinjaman.

S20. Jadi, apa yang berlaku kepada kondominium dan tanah ini?
J. Seperti mana-mana pelaburan hartanah pada tahun 2010-2011, kesemuanya dilihat ketara dalam harga. Mereka semua dalam nama syarikat - bukan individu.

S21. Kembali ke Rafizi. Apakah kesan dari sidang akhbar yang dilakukan pada Mac 2012?
J. Selain daripada dipenjarakan selama 30 bulan dan perlu membayar ganti rugi RM300 ribu kepada pihak yang difitnah, sidang akhbar Rafizi juga telah melumpuhkan operasi syarikat, syarikat tidak dapat membayar pinjaman kerana aset dan akaun dibekukan, negara juga terpaksa berbelanja RM2 bilion mengimport bekalan daging dari luar negara sedangkan RM2 bilion ini seharusnya boleh membantu industri penternakan lembu di negara kita.

S22: Adakah terdapat sebarang tindakan yang diambil terhadap NFC?
J: Ya, selain daripada disiasat dan diperjelaskan oleh SPRM dan polis, pengerusi mereka Dr Mohamad Salleh telah didakwa kerana tidak mendapat kelulusan dari lembaga pengarah sendiri untuk membeli hartanah di bawah nama syarikat itu. Beliau telah dibebaskan melalui proses undang-undang yang panjang. Mahkamah mendapati beliau TIDAK BERSALAH seperti mana TUDUHAN Rafizi.

S23: Jadi, undang-undang tidak dijatuhkan kepada orang yang mendedahkan rasuah dan membiarkan korupsi tanpa apa-apa tindakan?
J: YA. RAFIZI TIDAK DIHUKUM KERANA MENDEDAHKAN PENYELEWENGAN. SEBALIKNYA RAFIZI DIDAPATI BERSALAH KERANA MEMFITNAH DAN MELANGGAR UNDANG-UNDANG. PERTAMA, Rafizi didapati bersalah kerana berbohong dan memfitnah NFC. KEDUA, Rafizi didapati bersalah kerana melanggar undang-undang apabila mendedahkan dokumen perbankan syarikat yang dilindungi Akta Perkhidmatan Kewangan.

S24. Adakah Rafizi menerima manfaat daripada cubaan untuk menjadi wira dan berpura-pura sebagai penyampai maklumat?
J. Ya. Secara tidak langsung Rafizi yang sebelum ini tidak dikenali, terus menjadi terkenal. Dia kemudiannya telah dicalonkan bagi merebut kerusi Parlimen Pandan yang telah dimenanginya pada PRU13. Melalui kemenangan itu dia telah memperoleh gaji bebas cukai sebanyak RM30 ribu sebulan.  Kemasyhuran ini juga membolehkan beliau mendapat jutaan derma di bawah pertubuhannya sendiri.

S25. Bermakna dia menerima banyak manfaat daripada ini?
J. Ya, lebih banyak daripada anda dan saya yang hanya boleh berteriak "lembu dalam kondominium" di FaceBook. Malah ini kemudian terbukti menjadi slogan palsu dan fitnah

3 comments:

Anonymous said...

JANGAN biaqkan si KITOL2 penyamaq puaka dlm. UMN*, GADAIKan sewenangnya identiti/warisan/hak/sejarah/tanah pusaka - hanya kerana nak menang UNDI pd. PRU14 nanti!

Sbb. itu, kita juga JANGAN terPERANGKAP dgn. PENIPUAN depa nak buat2 undg2 baru berkaitan berita palsu - takut diPUTARBELITKan; lansung kita TAK boleh lagi mengKRITIK pembangkangKANGKANG DAJAL terutamanya si spesis TERORIS SAMPAH2 MASYARAKAT PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PERASUAH/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL TAIK BABI Cash is King DAPJuboq BABI-BerSHIT/PKRhomo ANJING KURAP/madeyTAIK kutty kerala CELAKA anak BERANAK JAMBAN-si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS IS(IS)rael/MOSSAD-NA*O/CIA dan juga KULI2 depa dr. puaka2 KITOL penyamaq2 depa termasuk dlm. UMN* dan P*S! Sbb. aku heran mcmmana Majlis LOYAR longkang boleh pula SOKONG isu ni sdgkan depa ni diKUASAI puaka2 DAPjuboq BABI/PKRHomo ANJING KURAP!


Dan apahal KDN nak pikiaq psl. nak tubuhkan pusat Kastam dan Imigresyen TUNGGAL di TAMBAK JOHOR; dahlah berita2 BANGANG sewennagnya memPERGUNAkan nama YAB PM terCINTA kita utk. isu ni!!

Sedangkan SingaPORK tu adalah HQ Zionis MOSSAD-ISrael/CIA/NATO! Lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html
, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009!

Maka, mungkin si PENYAMAQ2 ZIONIS terutamanya dr. MOSSAD/ISrael akan lebih mudah MENYELUDUP masuk NEGARA ISLAM kita ni termasuk dgn. DADAH2 dan SENJATA2 depa!

Tok Labu.

PI MAMPOS si DAP parti CELAKA KULIT BABI, JUBOQ BABI, BANGKAI BABI, KANGKANG BABI!!!!!



Anonymous said...

PEMBETULAN: Perenggan 1

JANGAN biaqkan si KITOL2 penyamaq puaka dlm. UMN*, GADAIKan sewenangnya identiti/warisan/hak/sejarah/tanah pusaka BANGSA Bumiputera kita - hanya kerana nak menang UNDI pd. PRU14 nanti!

Tok Labu.

PI MAMPOS si DAP parti CELAKA KULIT BABI, JUBOQ BABI, BANGKAI BABI, KANGKANG BABI!!!!!

Anonymous said...

Juga BAHASA KEBANGSAAN kita terus diPERLEKEHkan dan diPIJAK oleh B. INGGERIS/B. Cina - oleh jabatan2 Kjaan sendiri, syarikat2 GLCbangang cpt. Petron*s serta syarikat2 SWASTA termasuk AstroPORNOHOMO Sial tu!

Apahal iklan cerita pendek Tahun Baru Cina si Petronas bangang ni TAK dak sarikata dlm. BAHASA KEBANGSAAN?!! KURANG AJAQ betul! Dahlah TAK menghormati undg2 PERLEMBAGAAN, juga TAK menghormati MAJORITI rakyat dari BANGSA Bumiputera yg. menggunakan BAHASA KEBANGSAANB/BAHASA MELAYU kita! Kalau kat BARAT pun, cthnya PERANCHIS dan JERMAN serta CHINA dan RUSSIA; TAK kan berlaku perkara seKEJI ni; yg. terus memBAKUL-SAMPAHkan B. KEBANGSAAN kita terutamanya di kalangan jenerasi muda!

Lepas tu, yg. KELAKAQnya iklan ni juga diTAJA di bawah program 1Nega*aku yg. skrg. disyaki sudah diKUASAI puaka2 KITOL-KULI2 si DAPjuboq BABI/PKRhomo ANJING KURAP - yg. asyik terLOLONG psl. 'SATU' bangsa-ala DAPjuboq BABI; tapi boleh pula dia promosi iklan dlm. bahasa Cina ni?! HIPOKRIT betul si PENIPU ni!

Begitu juga, baru-baru ni, Konvensyen Parlimen BELIA - boleh bubuh papantanda hanya dlm. b. Inggeris _ KURANG AJAQ betul! Inikah yg. diAJAQkan pd. jenerasi MUDA oi, si mamat kari BANGANG liberal tu!!

Tok Labu.

PENCINTA UMNO-PAS; dan akan UNDI hanya PEMIMPIN2 bangsa BUMIPUTERA TULEN – yg. terus perJUANGKan hak/identiti/sejarah/warisan/tanah pusaka bangsa BUMIPUTERA kita!!! Siapa2 pemimpin KITOL2 LIBERAL/PENAKUT/DALANG DUA MUKA (terutamanya yg. galak berPELUKAN dgn. TONGGENG eng DAPjuboq BABI dan madey TAIK kutty kerala)- boleh MAMPOS!!!

Dan PAS, tolong JANGAN letakkan mana2 calon2 PENYAMAQ dr. Gagasan Sjtera/Ism*/Perkas*-PENJILAT2 madey TAIK kutty Kerala anak beranak JAMBAN tu!

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget