KL CHRONICLE: Dr. Mahathir bidas orang Melayu sebagai pemalas, kerja kurang tetapi gaji nak lebih #Negaraku #Malaysia

Sunday, January 14, 2018

Dr. Mahathir bidas orang Melayu sebagai pemalas, kerja kurang tetapi gaji nak lebih #Negaraku #Malaysia

DAP gunakan Dr. Mahathir untuk "screw" orang Melayu?
Calon perdana menteri Pakatan Harapan, Dr Mahathir Mohamad mengkritik orang Melayu yang mempunyai kebolehan setanding orang Eropah, Cina dan Jepun tetapi mengamalkan budaya yang menghalang kemajuan.

Beliau membidas sikap orang Melayu yang tiada komitmen yang tinggi sewaktu melakukan pekerjaan tetapi mahukan gaji yang tinggi dan sering mengambil cuti.



“Kita suka kerja kurang tetapi gaji lebih. Kalau lihat sekarang ini, cuti di Malaysia cukup banyak. Kadangkala ambil cuti pada Jumaat dan Isnin untuk cuti selama 4 hari.

“Saya tidak bersetuju. Walaupun hari Sabtu kena kerja. Menang bola sepak pun mahu cuti,” katanya di sesi dialog Bicara Wawasan 2020 hari ini.

Dr Mahathir, yang kini dikenali sebagai Top Dog Pakatan Harapan, terkenal dengan kritikan terhadap bangsa Melayu sepanjang 22 tahun pemerintahannya (1981-2003). Beliau dalam bukunya, The Malay Dilemma, membedah kegagalan bangsa Melayu dalam ekonomi.

Di program hari ini, Dr Mahathir yang menubuhkan PPBM dan menyertai Pakatan Harapan pada 2017, turut mengkritik sikap orang Melayu yang kurang tekun bekerja, kurang amanah dan suka mencari jalan mudah.

“Kalau kita sedang kejar orang di depan, tentulah kita kena lari lebih laju bukannya lebih perlahan dari orang depan.

“Bukan kerana kita tidak boleh, tetapi tidak mahu,” tambahnya.

Beliau berkata orang Melayu harus mencontohi budaya orang Jepun yang rajin bekerja dan malu dengan mutu kerja yang tidak memuaskan.

7 comments:

Anonymous said...

Apa jadah buat statement ikut sedap dia jer. Walaupun ada betul.tapi ada ke si madey ni tengok elok elok apa sebenarnya yg dia cakap. Berapa ramai yg kerja sampai mampus tapi tuntutan dan bayaran tak setimpal dan tak dipenuhi dgn alasan yang suruh buat kerja extra excellent tapi diselitkan slogan demi syarikat atau berkhidmat untuk negara?. Mana dia bayaran keringat yg saban masa ditagih. Malah tak pernah pun dijadikan isu besar betapa TAK CUKUPNYA utk menampung kehidupan disamping kos kos sedia ada.

Anonymous said...

KALAU MAHATHIR MENANG PRU 14 ..DIA JADI PM MALAYSIA..AWAS LAH...HARI SABTU KENA KERJA BALIK..GAJI PON TAKAT TUU JUGAK????

Anonymous said...

MAMAK KUTTY BLOM TANDING DAH NNPK AUTA
TOL PLAK MACAM TAK JADI NAK DIBATALNYA
CUTI SABTU NI ALJUBOORI YANG PUNYA IDEA
GAJI CIPUT KRONI ANAK BERANAK YG KAYA RAYA


BERAMBOSSS

Anonymous said...

Itulah, si PENJAJAH TERORIS PENYAMAQ ZioNAZI madey TAIKkutty Kerala anak beranak JUBOQ2 BABI ni yg. habis dok MENYAMUN berBILLION selama berPULUH TAHUN sampai sekrg. dr. RAKYAT dulu - memang RASIS dan amt BENCI pd. BANGSA Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu kita sebenaqnya! Si madey anak BERANAK bangaki BABI dok MENYAMUN Tanah Melayu, pusaka nenk moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni; lepas tu nak mengHINA/menGERTAK bangsa Islam/Melayu kita?!!! BABI lu madey anak BERANAK bangkai BABI!

SYUKUR si DIKTATOR PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PENYAMAQ/PENYANGAK/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey kutty Kerala anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH JAMBAN ni; dah diTUMBANGkan dr. PETRON*S! PADAN MUKA! Selama ni TUAN depa, si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT DAPjuboq BABI KURAP tu pikiaq dptlah terus MEROMPAK lagi PETRON*S melalui TOKEY2-PENJILAT-madey depa; skrg. dah HANCOQ semuanya!

Selama ni, si keturunan PENYANGAK/PENYAMAQ/PEROMPAK-suka MEMBACA dulu sebelum SAMUN (tak ke KELAKAQnya ni!!), si madey kutty Kerala anak beranak BANGSAT-KULI2 ZIONIS ni dok punya BONGKAK pikiaq PETRON*S, LA*A (Langkawi), dan PROT*N utamanya, depa punya; sedgkan ini kepunyaan KERAJAAN dan RAKYAT!! Apalagi PETRONAS telah diTUBUHkan dgn. PENAT-LELAH oleh NEGARAWAN ULUNG TERCINTA kami, BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN, Almarhum PM Tun Abdul Razak Hussein, iaitu BAPA kpd. YAB PM TERCINTA kami!

Tapi JANGAN haraplah si SPRM tu akan buka balik kes ini! Walaupun si LANUN-LANUN ni terus nak MEROMPAK PETRON*S serta RAKYAT - lagi $700 JUTA SEKARANG dari PETRON*S setelah MEROMPAK PETRON*S dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IP* mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu - sehingga rakyat terpaksa TANGGUNG sampai SEKARANG!

SIAL lu si Madey kutty Kerala dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tokey-Tokey yg. juga amat-JAHAT-si PEMUJA-JAMBAN DAPbjuboqBABI! Di - http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :

December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
________________________________________

Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia......

(Tok Labu)

(ANTI-mahathirTAIK kutty kerala anak BERANAK BANGKAI BABI-si PENJILAT TAIK DAPeliwat ANJING2 KURAP Zionis/ISrael BABI amat CELAKA 100%)

Cencaluk said...

Ada hati cakap JEPUN malu kalau kualiti barangan tak baik.

Ada Tun fikir zaman TUN memerintah ada fikir kualiti PROTON yang tak bermutu rengang sana, sini tapi masih dijual.

Sekarang TUN tidak lagi menjadi PM dan juga penasihat kepada PROTON, telah berlaku pembaikan kepada PROTON bukan saja dari segi kualiti, rekabentuk serta service.

ALHAMDULILLAH sejak ketiadaan TUN, PROTON makin menuju ke era kegemilangannya semula, tak ler asyik wang rakyat kena bail-out PROTON.

Anonymous said...

CAKAP MACAM TAIK....
WEII MADEY ANAK HANG JADI MB KEDAH TAK PERNAH CUTI KER?????

Anonymous said...

kata nak undi dari org melayu....tapi hina org melayu...
betul la berhala tua ni top dog DAPig yg mmg anti melayu..

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget