KL CHRONICLE: Amboi Che Det, senyap - senyap sahaja jual tanah Malaysia 54,000 ekar kepada Singapura #United #Negaraku

Thursday, December 28, 2017

Amboi Che Det, senyap - senyap sahaja jual tanah Malaysia 54,000 ekar kepada Singapura #United #Negaraku


Pada 24 November 1990, Mahathir menandatangani perjanjian untuk membenarkan Singapura mengambil-alih tanah Johor seluas 54,000 ekar (216 kilometer persegi) untuk membina empangan di Sungei Linggiu.

Singapura hanya perlu membayar RM320 juta ganti-rugi, premium tanah RM388 juta dan sewa tahunan RM30 untuk setiap 1,000 kaki persegi.



Di bawah perjanjian ini, Singapura juga dibenarkan untuk mengambil air tanpa had dari Malaysia.

Siapa sebenarnya yang jual negara? Siapa yang sudah gadaikan tanah negara yang sebesar 216 kilometer persegi kepada negara asing?

LSS.
----
http://eresources.nlb.gov.sg/infopedia/articles/SIP_1533_2009-06-23.html

3 comments:

Anonymous said...

Masa berkuasa semua cerita baik2 sahaja tentang Mahathir, kini semua cerita2 buruk keluar... Ada org diakhirat hayat Allah bukakan cerita2 buruk mereka... Wallahhuaklam!

Anonymous said...

Semasa berkuasa sudah tentu cerita baik-baik belaka kerana dia menguasai segala-galanya. Sebab itu duduk diam-diam jika mengetahui banyak lagi perkara tak baik yang pernah dilakukan semasa berkuasa dahulu. Sekarang kena tanggunglah hasil dari tindakan sendiri semasa memerintah dan selepas bersara ni.

Anonymous said...

tapi ade yang time berkuasa dah di tunjukkan kebobrokan tapi pengikut tetap butakan mata tulikan telinga...menadah mulut meminta dedak tu nak kira camne tu? cuba tegakkan benang basah tu sikit...

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget