KL CHRONICLE: Kesian orang Penang kena kencing dengan DAP #Negaraku #Malaysia

Sunday, November 26, 2017

Kesian orang Penang kena kencing dengan DAP #Negaraku #Malaysia



1. Pagi ini kami di #KLChronicle ingin berkongsi cerita bagaimana rakyat Pulau Pinang kena tipu dengan Lim Guan Eng dan DAP. Isu disini adalah bagaimana kerajaan negeri meminjam sebahagian wang dari negara China untuk membiayai projek Pan Island Link (PIL) Road bernilai RM 7. 5 Billion. Akhirnya hutang DAP ini akan dibayar oleh rakyat Pulau Pinang.



2. Berkenaan projek PIL, ianya bernilai RM 7.5 Billion untuk jalan sepanjang hanya RM 19.5 km. Ini bermakna setiap kilometer jalan yang dibina kos nya adalah RM 385 juta! Ikut logik pembaca, adalah mana - mana jalan di dunia ini untuk satu kilometer bernilai hampir 1/3 Billion ringgit?

Gila punya harga. Untung kontraktor yang dapat projek ini. 

3. Pembaca nak tahu lagi perkara yang menarik? Tahu kan kerajaan BN sekarang hendak buat project East Coast Rail Line (ECRL). Bagi projek ECRL ni, walaupun berharga RM 55 Billion, ianya dilengkapi dengan:

a. 23 stesen keretapi baru di 4 negeri Pantai Timur.
b. Trek keretapi sepanjang 688 kilometer.
c. Terowong dan jambatan yang merentasi Banjaran Titiwangsa.
d. Memberi faedah kepada 4 juta rakyat di Pantai Timur

Bila dikira secara purata, kos satu kilometer projek ECRL adalah hanya RM 79 juta kilometer!


Nampak tak macam mana orang Penang diperbodohkan oleh DAP? Buat jalan sampai RM 385 juta satu kilometer walhal kerajaan BN buat trek elektrik keretapi pun baru berharga RM 79 juta satu kilometer.

Siapa kaki songlap ni?

Sumber : 

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget