Saturday, November 18, 2017

Ekonomi Malaysia Paling Cepat Berkembang Dalam Lebih Dari 3 Tahun #ExpoNegaraku


Ekonomi Malaysia berkembang pada kadar terpantas dalam lebih daripada tiga tahun pada suku ketiga, disokong oleh permintaan domestik yang berdaya tahan dan sektor perkilangan yang mendapat manfaat daripada perdagangan global yang berkembang pesat.

Perkara utama

- Keluaran Dalam Negara Kasar meningkat 6.2 peratus berbanding tahun sebelumnya, selepas naik 5.8 peratus pada suku kedua, menurut Bank Negara Malaysia pada hari Jumaat


Gambaran besar

Malaysia telah muncul sebagai salah satu tempat yang terbaik di Asia Tenggara tahun ini, dengan ahli ekonomi menaikkan unjuran pertumbuhan di tengah-tengah pemulihan eksport. Perdana Menteri Najib Razak menaikkan ramalannya untuk tahun ini kepada sebanyak 5.7 peratus dalam ucapan bajetnya bulan lepas, sambil turut menggariskan bahawa pemotongan cukai dan pembayaran bonus kepada kakitangan kerajaan akan membantu merangsang perbelanjaan pengguna ke tahun hadapan. Kerajaan mengunjurkan pertumbuhan sebanyak 5 peratus hingga 5.5 peratus pada 2018.

Bank Negara mungkin antara yang pertama di Asia untuk mula mengetatkan dasar monetari apabila pertumbuhan dan inflasi menjadi semakin cepat. Bank Negara Malaysia berkata minggu lepas ia mungkin mempertimbangkan untuk mengkaji semula "tahap penggunaan dasar monetari semasa", berdasarkan kekukuhan keadaan ekonomi global dan domestik. Harga pengguna naik pada kadar paling pantas dalam tempoh lima bulan sebanyak 4.3 peratus pada bulan September.

"Prospek ekonomi yang menggalakkan memberikan kelonggaran yang lebih besar untuk mengkaji semula tahap penggunaan dasar monetari," kata bank pusat itu dalam kenyataan KDNK pada hari Jumaat.

Butiran yang lain

- Penggunaan sektor swasta melonjak 7.2 peratus pada suku ketiga berbanding tahun sebelumnya, manakala pelaburan naik 7.9 peratus

- Pertumbuhan dalam perbelanjaan sektor awam meningkat kepada 4.1 peratus daripada 0.2 peratus pada suku kedua

- Eksport meningkat 11.8 peratus, sementara import melonjak 13.4 peratus

- Industri perkhidmatan meningkat 6.6 peratus, meningkat daripada 6.3 peratus pada suku kedua

- Sektor pembuatan mengalami peningkatan kepada 7 peratus daripada 6 peratus

Link asal artikel:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-17/malaysian-economy-expands-at-fastest-pace-in-more-than-3-years

1 comment:

  1. Apa PETRONAS buat ni - hang TIDOQkah?!!! Mcm mana SHE*L ZIONIS boleh dpt. projek LAUT DALAM yg. KEDUA di LAUT CHINA SELATAN kita di SABAH ni oi?!!!!!! Itulah; aku syaki Prof2 GEOLOGI omputih yg. berPUSAT di Jabatan2 SHELL GeoPetroleum di Univ.2 kat Thailand dan Brunei, yg. kononnya buat kajian AKADEMIK; tapi disyaki dok buat KAJIAN2 cari TELAGA MINYAK LAUT DALAM kita kat SABAH-SARAWAK (disyaki juga, pelajar2 PHD/MASTER dr. syarikat2 Petroleum negara di seluruh ASIA spt. PETRONAS di jab. ni kat Univ.2 tu - akan diPERANGKAP utk. menDEDAHkan DATA2 penting dr. syarikat2 depa)! Jadi di bawah kajian AKADEMIK; depa juga BEBAS buat kajian SENYAP2 sini sana TANPA permit dan MENIPU org2 KPG./RAKYAT kita (Org2 Kpg ingat Prof2 OMPUTIH CELAKA ni buat kajian AKADEMIK Geologi; mana tau ini kajian2 cari TELAGA MINYAK sini sana)! Maka, PETRONAS - hang buka sikit MATA!

    Itulah; PETRON*S disyaki masih diSABOTAJ oleh KULI2 si PENJILAT-spesis TERORIS SAMPAH MASYARAKAT PENJAJAH ZioNAZI (Zionis NAZI) KANIBAL Madey TAIK kutty KERALA-si DIKTATOR PARASIT/PENYANGAK/PENYAMAQ/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH BANGKAI2 BABI amat RASIS-si PENJILAT JAMBAN TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPjuboq BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD-NA*O/CIA!!

    Dan kenapa kedua Projek TELAGA MINYAK laut dalam di perairan Sabah ni TAK diKUASAI sepenuhnya oleh PETRONAS?!! SPRM mesti MENYIASAT habis2an!!!!!!!

    Lihat di - https://www.bharian.com.my/bisnes/korporat/2017/11/352305/shell-mula-operasi-telaga-laut-dalam-kedua-di-sabah :

    Shell mula operasi telaga laut dalam kedua di Sabah

    Oleh Mohd Izham Unnip

    Sabtu, 18 November 2017

    (Tok Labu)

    AWAS - SELAT MELAKA (terutamanya TELUK KEMANG/ TELUK DATAI ) dan MARKAS TENTERA PORT DICKSON/LANGKAWI kita, dan SABAH/SARAWAK, serta LAUT CHINA SELATAN kita memang mahu diTAWAN oleh si rejim2 TERORIS NA*O-CIA/ISrael-MOSSAD dan KULI2 depa dr. si spesis TERORIS SAMPAH MASYARAKAT PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PERASUAH/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL Cash is King DAPJuboq BABI-BerSHIT !!

    ReplyDelete