KL CHRONICLE: Demo Anti Kleptokrasi Gagal, Mat Sabu tukar kepada "mini karnival" untuk tarik pengunjung #Negaraku #Malaysia

Wednesday, October 11, 2017

Demo Anti Kleptokrasi Gagal, Mat Sabu tukar kepada "mini karnival" untuk tarik pengunjung #Negaraku #Malaysia

Penganjuran Demo Anti Kleptokrasi oleh PAN gagal menarik minat penyokong pembangkang
Perhimpunan Sayangi Malaysia, Hapus Kleptokrasi yang akan berlangsung Sabtu ini di Padang Timur MBPJ di Petaling Jaya nampak sangat mula tiru cara PAS buat ceramah di kampung kampung. Bila ceramah sahaja, adalah pasar malam dan orang menjual barang barang yang lain sama.

Terpaksa buat begitu dan ubah jadi macam karnival kerana tidak ada sambutan. Pada hari itu nanti, pembangkang hendak buat persembahan kebudayaan, tayangan filem, pameran termasuk ada food truck yang menyajikan makanan kepada peserta.



Pembangkang sedar, kalau buat seperti biasa menjemput pemimpin berceramah berulang-ulang sampai peserta muak dan bosan, mereka akan mula meninggalkan perhimpunan dan prorgam anjuran pembangkang akan jadi hambar.

Penganjur himpunan pada 14 Oktober ini takut sekali jumlah pengunjung yang hadir ke himpunan itu sedikit jumlahnya berbanding Himpunan Fastaqim 2.0 yang diadakan oleh PAS pada penghujung bulan September yang lepas.

Dalam Himpunan Fastaqim 2.0 yang dibuat di Pantai Tok Jembal, Kuala Nerus itu acaranya adalah sidang meja bulat badan bukan kerajaan (NGO), dan acara-acara santai seperti jambori pancuan empat roda, karnival permotoran, persembahan band alernatif, disusuli dengan santai dakwah dan kuliah Maghrib.

Pakatan Harapan tiru cara Fastaqim 2.0 ini. Selama ini, dalam banyak banyak demonstrasi yang dibuat oleh pembangkang dulu, yang menguatkan mereka adalah orang orang PAS. Bila PAS sudah tidak bersama dalam Pakatan Harapan, pembangkang tiada jentera yang boleh diharapkan lagi.

Demonstrasi dan himpunan yang dibuat sejak PAS tiada dalam Pakatan Harapan banyak yang gagal dan hambar. Himpunan Bersih 4 yang diadakan pada tahun 2015 adalah perhimpunan yang paling gagal sekali.

Walaupun ia diadakan selama dua hari iaitu 29 dan 30 Ogos di mana pemimpin pakatan pembangkang tidur dan bermalam di sana kononnya hendak buat himpunan paling hebat. Namun ianya tetap gagal.

Sasaran pada masa itu ialah kira-kira 500,000 orang akan menyertainya padahal yang datang tidak sampai 20,000 orang pun pada hari pertama dan yang bermalam di sekitar Dataran Merdeka tidak sampai pun 10,000 orang.  Pembangkang buat kecoh dengan cuba masuk ke Dataran Merdeka tapi dihalang oleh pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pada masa itu.

Kemudian, Himpunan Tangkap MO1 yang diadakan di lokasi sama pada 27 Ogos 2016 juga gagal apabila sasaran 10,000 orang tapi yang hadir hanya sekitar 2,000 orang sahaja di kompleks beli-belah Sogo dan di Dataran Merdeka kononnya mahu mendesak pihak berkuasa menangkap individu yang digelarkan sebagai MO1 berkenaan.

Kegagalan beberapa demo yang dianjur sebelum ini tanpa kehadiran PAS menyebabkan Pakatan Harapan takut “Himpunan Klentong-Basi” yang mahu dianjur pada hari Sabtu ini gagal juga. Lebih bimbang bila pihak polis mencadangkan agar lokasi himpunan ditukar ke Stadium Kelana Jaya yang jauhnya hampir 10 kilometer berbanding lokasi asal.

Terpaksa buat pertandingan lukis kartun untuk tarik pengunjung. Pembangkang amat terdesak sehingga mereka menganjurkan pertandingan melukis kartun yang akan diadili oleh kartunis pro-pembangkang iaitu Zunar.

Petanda kegagalan perhimpunan anti kleptokrasi sudah kelihatan apabila hanya ada 15 trak makanan akan mengambil bahagian sedangkan ada ribuan pengusaha yang menjalankan perniagaan itu.

Paling tidak, mereka perlu mendapatkan berpuluh trak makanan kerana perhimpunan diadakan pada waktu petang dari pukul 4 hingga pukul 12 tengah malam. 

Akhirnya nanti, orang ramai akan meninggalkan perhimpunan hambar berkenaan dan akan pergi membeli-belah di Amcorp Mall yang terletak berhampiran serta menikmati makanan di restoran A&W yang juga terletak berdekatan lokasi himpunan.

Keadaan padang yang kecil di pinggir bandar Kuala Lumpur itu pasti membuatkan keadaan di lokasi perhimpunan sesak dan semak. Lebih lebih lagi dibuat pada waktu malam. Mereka hendak solat Maghrib dan Isyak kat mana?

Kalau PAS dulu mereka solat atas padang. Mahathir dan DAP hendak buat solat hajat bebaskan Anwar Ibrahim di padang yang sama kah pada hari Sabtu ini? Kita lihat siapa hendak jadi imam solat hajat itu nanti. Mungkin Mat Sabu atau Khalid Samad nanti.

Pembangkang Pakatan Harapan (PH) pimpinan Mahathir Mohamad sudah terdesak untuk tarik orang ramai datang. Kita sudah lihat sendiri, beberapa program ceramah yang dibuat oleh PPBM sebelum ini pun tidak ramai orang yang datang. Kerusi lebih banyak dari orang.

Buat promosi di depan Sogo pun ada lima orang yang datang pada hari Sabtu lepas. Inilah jadinya bila mereka sudah bergelar “dinosour politik” mengetui pembangkang. Lebih lebih lagi yang hendak hadir demo itu nanti semuanya penuh dengan cerita skandal, korupsi dan hipokrasi.

Mereka yang hadir “Himpunan Klentong-Basi” ini tidak boleh bertanya langsung pasal korupsi dan keip-tokrasi pemimpin mereka, nanti akan kena baling kerusi. Inilah dia “Himpunan Klentong-Basi”, penuh dengan kelentong, isu isu basi dan pemimpin pemimpin basi.


Tulisan :
Beruang Biru
BB610, Rabu
11 Oktober 2017

3 comments:

Anonymous said...

Elok adakan acara mengislamkan LKS/LEG & KUNCU2...

Anonymous said...

kenapa nak Islamkan lim kit sial,limguan eng dan kuncu2nyalebih baik melayukan mathir kuttik karalla.

Anonymous said...

Mana Pan berani cakap pasal Islam depan Dap...nanti dedak habis

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget