KL CHRONICLE: Anina : Pemimpin PPBM Macam Lanun, tadbir hanya guna group WhatsApp

Wednesday, September 20, 2017

Anina : Pemimpin PPBM Macam Lanun, tadbir hanya guna group WhatsApp


Sampai panggil lanun dan umpamakan mereka yang ada dalam PPBM seperti anjing, keldai dan lembu, ini sudah gaduh besar.

Sebelum ini mungkin ramai tak mahu percaya bahawa PPBM diurus secara diktator atau kuku besi. Namun pengasasnya sendiri akhirnya telah tampil membuka pekung di dada dengan menceritakan segala-galanya.



Selepas mengumumkan keluar parti kerana kecewa dengan pentadbiran 3M iaitu Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz dalam PPBM, bekas Ketua Srikandi Anina Saadudin kini menceritakan perkara yang sebenar.

Beliau merujuk kepada cara ‘kejam’ pemecatan ke atas dirinya daripada jawatan Ketua Srikandi PPBM dan kemudian digugurkan sebagai ahli MPT dengan ‘menendangnya’ daripada kumpulan WhatsApp MPT PPBM tanpa sebarang notis rasmi.

Kena “remove” dari ‘group WhatsApp’ macam kena buang dari partilah. Itulah cara parti bunga mentadbir partinya. Hanya buat mesyuarat MT dalam ‘group WhatsApp’ sahaja.

Keputusan dibuat di WhatsApp dan kemudian tendang mana mana ahli yang difikirkan tidak sesuai lagi berada dalam MT. Dulu ada mesyuarat tingkap, ini mesyuarat dalam WhatsApp sahaja. Apa kelas mesyuarat MT bincang dalam WhatsApp sahaja?

Ainina mulalah mengungkit. Ainina berkata “pertamanya TSMY menyentuh tentang kononnya saya tidak datang untuk berbincang dengan beliau tentang isu kepimpinan yang saya bangkitkan.

“Seperkara lagi, saya ingin menyarankan supaya TSMY menjawab isu dengan isu yang tepat. Jika TSMY persoalkan tentang locus standi, saya jawab tentang locus standi. Jika TSMY cakap tentang kepimpinan, saya jawab tentang isu kepimpinan. Jadi, saya harap TSMY akan menjawab isu dengan betul.

“Kenapa begitu buruk sekali tadbir urus parti ini. Lebih 40 tahun dalam kabinet dan berpengalaman terkeluar dalam barisan kabinet kerajaan, takkan TSMY tak tahu bagaimana untuk pecat pemimpin parti. Datuk Seri Najib pecat TSMY pun dipanggil berdepan untuk berbincang, ada pemakluman dan ada hitam putihnya.

Jika pecat pemimpin parti seperti lanun yang humban kelasinya ke dalam laut, bagaimana rakyat nak yakin TSMY boleh memimpin negara,” katanya kepada sebuah portal melalui sistem aplikasi WhatsApp. Ainina pun padan muka sama, galak sangat hendak masuk PPBM. Kan sudah kena getah.

Ini bukti kukuh bahawa pemimpin PPBM adalah ‘lanun’ dalam dunia politik tanah air. Bahayanya lanun ini jika dibiarkan berkuasa, mereka akan ‘menyedut’ semua kekayaan hasil bumi dan rakyat jelata untuk kepentingan sendiri sahaja. Lepas habis sebut senang sahaja, mereka akan jawab ‘tidak tahu”.

Jika ada mana-mana pihak yang ingkar dengan arahan mereka (lanun), maka hukuman pancung atau dihumban ke dasar laut akan dikenakan tanpa sedikit pun bicara. Inilah cara PPBM melayan orang yang ada jawatan dalam parti mereka.

Adakah gambaran sebegini yang mahu kita lihat di Putrajaya? Sudah tentu tidak sama sekali, jangan biarkan PPBM dan abang besarnya DAP masuk ke Putrajaya. Sudah pasti apa yang akan DAP buat adalah membuang sejumlah besar kakitangan awam di Putrajaya.

Sejumlah 1.2 juta orang kakitangan awam akan dibuang kata Penang Institute. Ainina ini baru seorang yang kena tendang sebegitu sahaja. Itu mereka baru ada satu kerusi sahaja, belum ada banyak kerusi lagi. Belum ada kuasa lagi. Kalau ada kuasa, habis akan kena buang dengan PPBM dan DAP.

Inilah cara pentadbiran cara lanun yang diamalkan oleh PPBM. Parti yang baru setahun 10 hari diluluskan oleh ROS. Parti yang jumlah ahlinya pun, mereka enggan umumkan berapa ramai.

Parti yang hanya tahu anak pengerusi parti sahaja jadi Perdana Menteri. Perkara lain mereka tidak tahu, tanyalah apa sahaja mereka akan jawab tidak tahu. Yang mereka tahu adalah hendak kejar kuasa dan jadi Perdana Menteri sahaja. Silap silap hilang pula duit di bank, kalau pembangkang diberi kuasa.

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget