KL CHRONICLE: DAP Memang Parti Haram Pun, Sudah 5 Tahun Gagal Patuhi ROS

Tuesday, July 4, 2017

DAP Memang Parti Haram Pun, Sudah 5 Tahun Gagal Patuhi ROS

Lim Kit Siang dictator party DAP
Semalam, Liew Ching Tong, Ahli Parlimen DAP Kluang mengeluarkan kenyataan tuduhan bahawa wujudnya rancangan mahu mengharamkan parti DAP oleh Perdana Menteri. Tuduhan yang dibuat itu adalah tidak benar sama sekali. 




Tidak wujud konspirasi. Sebenarnya DAP yang sengaja membiarkan parti mereka menjadi haram dan tidak sah dari sisi perlembagaan pendaftar pertubuhan. 

Sejak 2012 lagi, DAP menjadi parti yang haram. Tangan Kit Siang dan Guan Eng sendiri yang menjadikan DAP parti haram.

Sehingga ke saat ini, status CEC DAP masih menjadi tanda tanya apabila Pendaftar Pertubuhan (ROS) belum mengesahkan pemilihan semua jawatan tertinggi DAP pada 29 September 2013.

Pemilihan yang dibuat Disember 2012 lalu didakwa tidak sah kerana menerima undi daripada perwakilan yang bukan lagi menjadi ahli. 120 cawangan DAP tidak mendaftar tetapi mengundi dalam pemilihan CEC. Bagaimana boleh jadi begitu? Undi hantukah?

Jumlah perwakilan yang hadir pada pemilihan CEC, 15 Disember 2012 adalah 2,576 perwakilan dan 865 cawangan. Ini yang sah. Namun hasil campurtangan Guan Eng dan Kit Siang untuk memastikan legasi mereka kekal, maka diisytihar jumlah cawangan yang hadir adalah 985 cawangan. Lebih 120 dari jumlah yang didaftarkan. 

Inilah punca DAP menjadi parti haram. Bila disuruh buat pemilihan semula CEC menggunakan senarai 865 cawangan, Guan Eng dan Kit Siang takut. Takut kerana tanpa 120 "cawangan hantu" itu kemungkinan besar Kit Siang dan Guan Eng akan hilang kuasa dalam DAP. 

753 orang ahli DAP dinafikan hak untuk mengundi dalam pemilihan parti yang menggunakan pakai nama demokrasi. Ini sebenarnya bukan amalan demokrasi, ini adalah amalan kuku besi. 

Sekali gus, sudah 5 tahun kedudukan Lim Guan Eng selaku Setiausaha Agung DAP adalah haram dan segala proses pentadbiran parti itu boleh dipersoalkan dan dipertikaikan.

Isu status DAP ini bukanlah perkara baru. Perkara tersebut dinyatakan dalam notis menurut Seksyen 16(1) di bawah Akta Pertubuhan 1966 yang telah dihantar kepada Setiausaha Agung DAP,  pada bulan April 2013. Tindakan itu dibuat mengikut Seksyen 3A Akta Pertubuhan 1966.

Katanya, ROS tidak berpuas hati mengenai pelantikan ahli CEC dengan betul berdasarkan penyata barisan pemegang jawatan yang dikemukakan oleh DAP.

Bukti DAP menjadi haram kerana kerja DAP sendiri adalah bila Kit Siang menangis pada 20 April 2013, di saat menjelang PRU13. Kit Siang menangis kerana bimbang DAP tidak dibenarkan bertanding pada PRU13. Menangis kononnya lambang DAP akan dihalang digunakan dan menuduh ROS aniaya DAP. 

Tangisan Kit Siang adalah bukti Kit Siang mengakui kekesalan dan kesilapannya menyebabkan DAP menjadi haram. Menuduh ROS dan membuat lakonan air mata sekadar untuk raih simpati sahaja. Padahal pada waktu itu, Karpal Singh juga tidak bersetuju cara CEC DAP dikendalikan.

Jawatan yang disandang oleh Guan Eng dan Kit Siang sekarang tidak sah dari segi perlembagaan pertubuhan. Pada 1998, wujud Parti Demokratik Malaysia atau singkatannya PDM yang merupakan serpihan pada parti DAP. Apakah akan wujud parti serpihan seperti itu jika status DAP terus menjadi haram? 

DAP kini angkuh dan sombong menjadi "king maker" dalam Pakatan Harapan. Bila sudah jadi parti haram, DAP tidak layak lagi jadi apa apa pun dalam Pakatan Harapan. 

Sebenarnya, 37 ahli parlimen DAP pun boleh diragui status halalnya kerana kedudukan DAP yang masih lagi parti haram di sisi ROS. 

Zaid Ibrahim, sebagai ahli terbaru DAP bolehlah menasihatkan agar DAP mengguna pakai logo PAN atau PPBM dalam PRU14 nanti. Jika di negara lain, sesebuah parti yang sampai 5 tahun tidak mematuhi peraturan boleh dibatalkan terus pendaftarannya. 

Namun di negara demokrasi Malaysia ini, masih wujud parti DAP. Mengapa takut sangat DAP hendak buat CEC semula? Mengapa takut panggil senarai 865 cawangan itu ? Takut jawatan yang disandang selama 51 tahun secara kuku besi akan hilang. 

Inilah sebenarnya parti yang paling tidak demokratik di Malaysia. Hanya dikuasai secara kuku besi oleh anak dan bapanya sahaja. Sampai jadi haram parti itu dikerjakan mereka berdua. Memang haram pun, 5 tahun dah.

1 comment:

Anonymous said...

Selagi ROS tak keluarkan kenyataan selagi tulah DAPKM bukan pertubuhan haram.

Kerajaan dan Menteri Dalam Negeri juga SPRM WAJIB siasat kenapa ROS perlukan masa lebih enpat (4) TAHUN (bukan minggu atau BULAN) tapi belum lagi buat keputusan. Dimata kasar RAKYAT adanya staf ROS yang melindungi DAPKM

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget