KL CHRONICLE: YTL Group dan Kezaliman penguasaan IPP yang ramai tidak tahu

Wednesday, April 19, 2017

YTL Group dan Kezaliman penguasaan IPP yang ramai tidak tahu


BAGAIMANAPUN, legasi Penyedia Tenaga Bebas (IPP) Tun Mahathir telah berkubur. Akhirnya IPP ciptaan Mahathir sebagai pembekal tenaga kepada TNB yang dianggap paling kejam di dunia tutup buku.

Perjanjian Power Purchase Agreement (PPA) bersama YTL berusia 21 tahun ditamatkan pada 30hb September 2015 yang lalu. Dan orang yang bertanggungjawab menamatkan perjanjian yang tidak adil kepada TNB itu adalah DS Najib Razak yang Tun Dr. Mahathir bin Mohamad & sekutunya cuba gulingkan sekarang ini.




Ia perjanjian paling kejam kerana TNB dipaksa membeli "Tenaga" dengan harga paling mahal daripada YTL yang menyebabkan Tarif Elektrik di Malaysia mahal dan membebankan rakyat. Ini bermakna YTL selepas ini tidak akan memiliki sebarang IPP lagi di Malaysia.
Bos YTL sebelum ini dalam satu majlis forum pernah dgn angkuh menyatakan kejayaan YTL adalah kerana ia tidak pernah mendapat projek dari kerajaan. Semuanya diperolehi melalui merit dan bidaan di luar negara.

YTL yang merupakan kroni Tun M semasa dia jadi PM memang pembohong besar.
  1. Apakah IPP bukan projek kerajaan?
  2. Bagaimana dengan keretapi laju ERL dari KLIA ke KL Central?
  3. Apakah projek 1Bestarinet yg melibatkan kos hampir RM1 Bilion itu juga bukan projek kerajaan?


(Sekarang terbukti, projek 1Bestarinet gagal terutama untuk sekolah di kawasan pendalaman.)

Semua pihak mengkritik perjanjian (PPA) IPP YTL sebagai paling tidak adil dalam sejarah dunia. Tun M membenarkan syarikat tycoon Cina YTL mengaut "wang percuma" selama 21 tahun.

Tetapi terima kasih Najib Razak kerana berjaya menamatkan kerakusan YTL terhadap TNB dan rakyat dan kesemua ini berlaku melalui #1MDB yang membeli beberapa IPP tersebut.

Dalam perjanjian PPA tersebut TNB dipaksa membeli "tenaga" dari IPP YTL sama ada TNB perlu atau tidak perlu tenaga tersebut atau jika TNB sudah pun mempunyai "lebihan" tenaga. Beli tetap kena beli walaupun tidak digunakan.

Sebab itu perjanjian PPA ciptaan Mahathir itu dianggap paling kejam di dunia. Paling kejam sekali ialah dalam PPA tersebut ada klausa yg mengatakan YTL dijamin dengan kadar harga minyak yang tetap dan tidak berubah.

Bermakna, jika berlaku kenaikan harga petrol, TNB wajib bayar pampasan kepada YTL.

TS Arne Arope mendedahkan kos sebenar kepada TNB untuk mengeluarkan "tenaga" ialah RM0.08 sen sahaja. Tetapi EPU melalui Mahathir memaksa TNB untuk bayar kepada YTL sebanyak RM0.23 sen.

Akibatnya Arne Arope bersemuka dgn Mahathir dan menyatakan "Sir, your Economic Planning Unit (EPU) sekarang sudah bertukar kepada Economic Plundering Unit. So i will not signing it". 

Dianggarkan YTL untung RM 1 Bilion setahun untuk selama 19 tahun. Apakah Tun M buta terhadap perkara ini?

1 Oktober 2015 sepatutnya hari terakhir jalinan kontrak antara TNB dan YTL. Matlamat awal Najib sekiranya apa yg dirancang menerusi 1MDB berjalan lancar maka TNB akan tidak lagi sambung lesen YTL Energy. Namun, gara-gara reputasi 1MDB yang teruk tercalar angkara musuh kerajaan, di dalam dan di luar menyebabkan 1MDB dan Najib Razak terpaksa membatalkan perancangannya itu, dan hanya menumpukan kontrak-kontrak dari luar Malaysia.

Mengikut laporan terkini, hanya 3 syarikat yang membida untuk mendapatkan lesen dari TNB, antaranya sudah tentulah YTL Energy, MALAKOFF dan sebuah lagi syarikat..seperti dijangka dan seperti yg dikehendaki oleh ramai musuh Najib dan kerajaan, YTL berjaya memenangi bidaan untuk kontrak sementara..

SUMBER lain pula menyatakan bahawa IPP diwujudkan sebagai usaha menjaga kroni Mahathir dengan berselindung di sebalik gangguan bekalan elektrik pada 1996.

Namun tindakan Najib Razak menghapuskan subsidi untuk IPP itu telah menyebabkan kroni-kroni belaan Mahathir 'naik minyak'.

Mereka kemudiannya telah menghasut agar mantan Perdana Menteri itu mengunakan seribu satu cara untuk memastikan Najib 'disingkirkan' agar pendekatan dan sistem lama yang digunapakai sebelum ini dapat dikembalikan.

Ini kerana tindakan 'berani mati' yang dilakukan Najib Razak untuk menyelamatkan kewangan negara dari terus mengalir kepada golongan yang tidak sepatutnya itu telah menyebabkan mereka kehilangan 'saluran kewangan'.

Atas sebab itu 'gerakan' perlu dilakukan agar Najib Razak berundur dan individu yang paling layak melaksanakan tugas tersebut ialah Mahathir.

Dengan populariti yang ada pada Mahathir ditambah dengan 'jasa' beliau mentadbir negara selama 22 tahun, rakyat sudah pasti akan percaya bulat-bulat apa yang keluar dari mulutnya.

Ditambah dengan ayat-ayat manis Mahathir 'saya lakukan ini untuk rakyat dan negara' sudah pasti masyarakat akan menelan bulat-bulat setiap butir perkataan yang keluar.

Sedangkan pada hakikatnya semua tindakan yang dilakukan oleh Mahathir ini adalah untuk menjaga 'periuk nasi' kroninya dan bukannya untuk rakyat.

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget