KL CHRONICLE: Menteri Pengangkutan DS @LiowTiongLai mahu nama KLIA2 dikekalkan

Thursday, June 23, 2016

Menteri Pengangkutan DS @LiowTiongLai mahu nama KLIA2 dikekalkan


Menteri Pengangkutan, Dato' Sri Liow Tiong Lai hari ini menegaskan bahawa nama KLIA2 harus dikekalkan sejajar dengan visi dan aspirasi negara bagi menjadikan Malaysia sebagai sebuah hub penerbangan di rantau Asia Tenggara dan di dunia. Pembangunan KLIA2 adalah sambungan dari pembinaan KLIA dan seterusnya KLIA Aeropolis dimana ketiga - tiga pembangunan ini akan diintegrasikan menjadi sebuah kawasan yang dipanggil Sistem Hub KLIA. 



Menyedari hakikat ini dan rancangan kerajaan, Menteri Pengangkutan tidak bersetuju nama KLIA2 ditukar kepada Low Cost Carrier Terminal (LCCT) seperti yang didesak oleh syarikat AirAsia. Ini kerana LCCT ini hanya akan memberikan manfaat kepada AirAsia namun merugikan kerajaan dari segi menjadikan KLIA sebagai sebuah sistem hub Aeropolis antarabangsa. 

Bagi mereka yang pro kepada AirAsia, jangan lupa bahawa kerajaan BN telah banyak membantu AirAsia dari segi promosi, dan juga peluang  - peluang lain dimana AirAsia diberi kelonggaran memandangkan mereka merupakan syarikat tempatan. Namun permintaan AirAsia pada kali ini adalah sangat keterlaluan. KLIA2 bukan milik AirAsia dan mereka tidak boleh tukar nama KLIA2 sesuka hati mereka. 

Terima Kasih dan syabas diucapkan kepada Dato' Sri Liow Tiong Lai kerana tegas mempertahankan hak kerajaan. Kerajaan memang tidak wajar untuk "beri muka" kepada syarikat - syarikat konglomerat yang suka meminta itu dan ini demi keuntungan mereka. Hak dan harta kerajaan wajar dipertahankan!


KENYATAAN MEDIA DATO'S SRI LIOW TIONG LAI

Wednesday, June 22, 2016

FOR IMMEDIATE RELEASE
MEDIA STATEMENT

BY YB DATO’ SRI LIOW TIONG LAI
MINISTER OF TRANSPORT, MALAYSIA

Liow: No Name Change for KLIA2

As the KL International Airport (KLIA)’s second terminal, KLIA2 serves as part of the Government of Malaysia’s plans to position our nation as an aviation hub within the region and internationally. KLIA, KLIA2, as well as the upcoming KLIA Aeropolis are crucial drivers of this initiative to develop an integrated, connected and competitive KLIA Hub system.

In the International Air Transport Association, KLIA2 is registered as part of KLIA’s official code, namely ‘KUL’. It is neither necessary, nor practical, nor accurate to rename KLIA2. Names should not be changed for the sake of changing. Furthermore, the brand name KLIA2 has been in use since its inception, for two years now.

Nonetheless, the Ministry of Transport acknowledges AirAsia’s intention to brand KLIA2 as a low-cost terminal as part of their efforts to bring in more travelers to Malaysia. We are open to hear from them what proposals they may have in place in order to position KLIA2 internationally as a leading low-cost terminal to spur the nation’s tourism and aviation industries.

The Government has always supported the nation’s low-cost carriers, particularly AirAsia. We are glad to have played a role in AirAsia’s growth to become one of the world’s largest low-cost airlines. This includes the provision of incentives such as lower passenger service charges. Indeed, we are committed to continue supporting and providing such incentives to encourage the growth of Malaysia’s low-cost airlines sector.

This ongoing debate is unnecessary. All parties in the aviation sector must collaborate and work together for the benefit of Malaysia and all Malaysians.

 [END]

*Blog:*


*Facebook:*


*Twitter:*

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget