KL CHRONICLE: Dato @Huan2u "Hantam" @cmlimguaneng dalam isu Terowong Dasar Laut

Friday, June 3, 2016

Dato @Huan2u "Hantam" @cmlimguaneng dalam isu Terowong Dasar Laut


Mengapa Kerajaan Pulau Pinang membayar lebih dari 5 kali ganda daripada kadar standard yang diwartakan untuk kajian?

Saya merujuk kepada kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh EXCO Pulau Pinang YB Lim Hock Seng pada 1 Jun 2016 di mana beliau sekali lagi mengesahkan bahawa laporan jumlah kos kebolehlaksanaan dan reka bentuk terperinci bagi RM6.34 bilion Terowong Pulau Pinang dan 3 projek jalan utama adalah RM305 juta.




Dalam kenyataannya, YB Lim Hock Seng memberi penerangan terperinci mengenai laporan kos individu untuk kedua-dua komponen utama – bagi Terowong Pulau Pinang dan 3 jalan utama.

Saya terkejut bahawa laporan kebolehlaksanaan dan reka bentuk terperinci untuk 3 jalan utama memerlukan kos RM208.8 juta.

Kerajaan Pulau Pinang sebelum ini telah diberikan kos kebolehlaksanaan untuk 3 jalan utama hanya antara RM1.85 bilion dan RM2 bilion, ini bermakna bahawa kebolehlaksanaan dan kos reka bentuk terperinci adalah antara 8% hingga 11% daripada kos pembinaan sebenar projek.
Ini adalah bertentangan dengan warta skala yuran yang dipersetujui oleh Kementerian Kerja Raya dan Lembaga Jurutera Malaysia di bawah Akta Pendaftaran Jurutera 1967 di mana kadar perundingan kejuruteraan bagi projek bernilai lebih RM1 bilion hanya antara 2.28% (min) dan 2.54% (max) daripada kos pembinaan.

Maklumat yang diberikan oleh EXCO Pulau Pinang dalam satu kenyataan akhbarnya adalah satu petunjuk yang kukuh bahawa Kerajaan Pulau Pinang mungkin telah membayar sehingga 5 kali lebih tinggi daripada skala yuran yang diwartakan untuk laporan 3 jalan.

Semakan mengenai ringkasan akaun yang telah diaudit dikemukakan kepada SSM oleh syarikat bertujuan khas yang melakukan laporan ini menunjukkan bahawa ia membuat keuntungan sebanyak RM64.5 juta hasil jualan daripada RM51.8 juta.

Saya telah menemui bahawa ini adalah keuntungan yang sangat tinggi memandangkan sumber pendapatan tunggal syarikat ini pada masa penyerahan akaun mereka dipercayai hanya dari pembayaran oleh Kerajaan Pulau Pinang untuk melakukan laporan kebolehlaksanaan dan reka bentuk.
Malah keuntungan ini adalah lebih tinggi daripada jumlah lebihan hasil Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang digabungkan untuk tahun 2013 dan 2014.
Oleh itu, saya membuat laporan ini untuk meminta SPRM dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil PDRM untuk menyiasat jika terdapat sebarang rasuah atau unsur-unsur salah laku dalam pemberian laporan ini.

Tambahan lagi, laporan saya juga didorong oleh sesi panas baru-baru ini di dalam sesi Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang yang baru berakhir di mana ADUN PKR telah mengetuk meja dan berkata beliau mendapati ia sukar untuk mewajarkan kos laporan untuk projek Terowong Pulau Pinang.

ADUN PKR juga menuntut untuk mengetahui mengapa laporan PAC negeri mengenai projek Terowong Pulau Pinang telah dua kali ditangguhkan.
Hal ini kerana projek ini merupakan projek mega pertama Kerajaan DAP Pulau Pinang yang telah diberikan dan menandatangani perjanjian pada tahun 2013 yang membolehkan mencecah bayaran sehingga RM20 bilion wang Rakyat Pulau Pinang kerana penganugerahan tanah yang diberikan dan akan diberikan kepada syarikat yang menang dan projek itu termasuk 30 tahun konsesi tol yang ditanggung oleh rakyat, saya menyeru kepada pihak berkuasa yang berkaitan untuk menyiasat perkara ini tanpa rasa takut atau pilih kasih.

Datuk Huan Cheng Guan
Naib Presiden
Parti Cinta Malaysia

Diterjemah oleh : KKMM

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget