KL CHRONICLE: PM @NajibRazak berharap MAHB bakal menjadi operator Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah Cc @Akaprawi #MAHB4KAIA #TerimaKasihPM

Thursday, March 3, 2016

PM @NajibRazak berharap MAHB bakal menjadi operator Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah Cc @Akaprawi #MAHB4KAIA #TerimaKasihPM

Perbincangan Datuk Ab Aziz Kaprawi bersama kerajaan Arab Saudi
Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi hari ini menzahirkan rasa terima kasih beliau kepada Perdana Menteri Datuk Seri Haji Najib Bin Tun Abdul Razak kerana telah memperkukuhkan usaha Kerajaan Malaysia bagi meyakinkan pihak berkuasa Arab Saudi untuk memberi peluang kepada Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) untuk mendapatkan kontrak mengendalikan Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah.

Usaha Perdana Menteri ini adalah susulan daripada usaha yang dibawa oleh Datuk Ab Aziz Kaprawi ketika lawatan beliau ke Arab Saudi minggu lepas dimana beliau (Datuk Ab Aziz) telah berjumpa dengan pihak berkuasa Arab Saudi untuk berbincang tentang peluang bagi MAHB untuk mengendalikan Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah. Hasil usaha ini adalah berdasarkan keupayaan MAHB yang kini merupakan antara operator lapangan terbang yang terbaik di dunia.




Kami di #KLChronicle juga berharap segala usaha Datuk Ab Aziz Kaprawi yang menjadi wakil kepada Perdana Menteri dan kerajaan Malaysia dalam perundingan bersama kerajaan Arab Saudi membuahkan hasil. Kita tahu bahawa kerajaan Arab Saudi merupakan rakan Malaysia dalam pelbagai aspek dari segi ekonomi, ketentaraan dan sebagainya. Jika MAHB berjaya menjadi operator KAIA, sudah pastinya hubungan kedua negara akan menjadi lebih erat lagi. 

Malaysia teroka peluang baharu di Arab Saudi - Najib

02 Mac 2016 10:23 AM

JEDDAH 2 Mac - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Malaysia mencari lebih banyak peluang perniagaan dan pelaburan di Arab Saudi yang mampu membantu melonjakkan pertumbuhan ekonominya.
Perdana Menteri berkata, Malaysia telah membangunkan kekuatan tersendiri seperti pengurusan lapangan terbang, rawatan kesihatan, pengeluaran tenaga dan perumahan awam, yang boleh memberi manfaat kepada Arab Saudi dan negara lain.
“Kami perlu keluar dan meneroka peluang baharu yang mampu melonjakkan pertumbuhan ekonomi kami.
“Berikutan kejatuhan harga minyak, kami perlu memperkenalkan kepelbagaian strategi ekonomi,” katanya kepada media Malaysia selepas menyampaikan ucaptama di Forum Ekonomi Jeddah (JEF) 2016 di sini malam tadi.
Merujuk kepada JEF, Najib, yang dalam rangka lawatan kerja ke Arab Saudi, berkata adalah penting untuk Malaysia terlibat dalam acara seperti itu kerana ia mampu melonjakkan profil Malaysia dari segi keupayaan mengendalikan projek atau kemudahan utama.
“Ia mampu dijadikan platform untuk mempamerkan kejayaan Malaysia serta dasar yang menjayakannya,” kata Najib sambil menambah dengan menonjolkannya, ia dapat membantu mempengaruhi keputusan pemberian kontrak yang boleh memihak kepada Malaysia.
Beliau mengambil contoh Prasarana, syarikat yang diberikan kontrak mengendali dan menyelenggarakan sistem Metro Arafah-Mina sewaktu musim haji tahun lalu.
Berbekal rekod baik Malaysia Airports Holdings Berhad, Najib berkata, Malaysia juga berminat untuk mendapatkan kontrak mengendalikan Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah.
Dalam ucapannya, beliau menyentuh kepentingan perkongsian awam-swasta (PPP) ke arah meningkatkan penyertaan sektor swasta dalam proses pembangunan.
PPP menyediakan penyampaian yang lebih baik dan cepat. Reka bentuk dan risiko pembinaan ditanggung sektor swasta, begitu juga perkara berhubung menyiapkan dan kerja semula,” katanya.
Najib berkata, sehingga Disember 2015, Malaysia berjaya melaksanakan 754 projek PPP, yang membantu kerajaan menjimatkan perbelanjaan modal sejumlah RM203.45 bilion dan jumlah perbelanjaan mengurus sebanyak RM9.25 bilion.
Jumlah perolehan daripada jualan ekuiti kerajaan dan aset pula adalah RM6.5 juta.
Perdana Menteri mengesa pihak yang berminat untuk mengambil kesempatan daripada pembinaan keupayaan, program perundingan dan khidmat nasihat yang ditawarkan Malaysia.
“Saya boleh tawarkan nasihat Malaysia dengan keyakinan tinggi kerana walaupun dalam keadaan sukar yang kita semua hadapi, ekonomi kita terus menunjukkan prestasi yang baik, “ kata Najib dengan merujuk kepada laporan terkini Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) ke atas Malaysia.
Najib berkata, kerajaan akan terus mengambil semua langkah yang diperlukan untuk mengukuhkan daya tahan ekonomi Malaysia supaya pelabur dan ahli perniagaan dapat diyakinkan dengan rakan kongsi yang kuat, stabil dan kukuh di Malaysia.
JEF diadakan secara tahunan sejak 1999 dan pada ketika itu telah menjadi forum strategik terkemuka Timur Tengah yang memberikan tumpuan kepada isu ekonomi dan sosial serantau dan antarabangsa. - BERNAMA
- See more at: http://m.utusan.com.my/berita/nasional/malaysia-teroka-peluang-baharu-di-arab-saudi-najib-1.196212#sthash.0a6zhDrN.jMzpxDfp.dpuf

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget