KL CHRONICLE: Wujud rasuah dalam perlombongan #bauksit Kuantan, kata SPRM

Wednesday, January 6, 2016

Wujud rasuah dalam perlombongan #bauksit Kuantan, kata SPRM



Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini mengakui wujud unsur rasuah dalam kes perlombongan bauksit yang tidak terkawal di Pahang, selepas terdahulu hari ini Kabinet mengenakan 3 bulan moratorium ke atas aktiviti itu di sekitar Kuantan. 

Badan anti rasuah itu dalam satu kenyataan hari ini berkata, pihaknya mengambil berat mengenai isu yang serius itu dan akan mengambil tindakan sewajarnya mengikut undang-undang sedia ada.



"Sejak kebelakangan ini, SPRM menerima banyak aduan berkaitan isu pencemaran alam sekitar akibat aktiviti perlombongan bauksit yang tidak terkawal di Pahang.

"Berdasarkan aduan tersebut, SPRM mendapati wujud unsur rasuah dilakukan pihak-pihak tertentu yang terlibat dengan aktiviti pengeluaran bauksit berkenaan.

"SPRM memandang serius perkara ini dan tidak teragak-agak mengambil tindakan terhadap mereka yang terlibat dalam jenayah rasuah serta salah guna kuasa tersebut di bawah Akta SPRM 2009," kata SPRM.

Terdahulu pada satu sidang media hari ini, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengumumkan pembekuan 3 bulan ke atas semua aktiviti perlombongan bauksit di negeri itu bermula 15 Januari, untuk menyelesaikan masalah pencemaran.

Beliau berkata langkah itu akan dilanjutkan selama-lamanya jika industri itu gagal "membendung" masalah pencemaran dalam tempoh tiga bulan.

Katanya, beliau menjangkakan semua stok simpanan bauksit akan dibersihkan dan dipindahkan ke sebuah pusat simpanan bersepadu dalam masa 3 bulan, manakala terma dan syarat baru akan dikenakan sebelum mengeluarkan permit kelulusan (AP).

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget