KL CHRONICLE: Kerajaan Negeri Pulau Pinang Naikkan Cukai Pintu

Monday, December 28, 2015

Kerajaan Negeri Pulau Pinang Naikkan Cukai Pintu


Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengumumkan kenaikan kadar cukai taksiran untuk kedua-dua majlis perbandaran pada tahun hadapan.

Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir, Chow Kon Yeow berkata, kerajaan negeri memutuskan untuk meningkatkan kadarnya agar tidak membebankan rakyat atau pembayar cukai.



Beliau berkata, kerajaan negeri sebelum ini beberapa kali menangguhkan cadangan untuk menyemak semula senarai nilaian walaupun dibenarkan dalam peruntukan undang-undang setelah mengambil kira kepentingan rakyat.

"Kedua-dua pihak berkuasa tempatan (PBT) tidak menaikkan kadar cukai taksiran sejak 2005 walaupun ia perlu dikaji setiap lima tahun,” katanya pada sidang media, hari ini.

Menurutnya, peningkatkan untuk perumahan kos rendah dan sederhana rendah adalah paling rendah iaitu 0.5 peratus manakala rumah kediaman meningkat satu peratus.

“Ini bermakna 83 peratus dari perumahan kos rendah dan sederhana rendah di bahagian pulau (Majlis Perbandaran Pulau Pinang - MPPP)) hanya meningkat kurang RM10 untuk cukai taksiran tahun hadapan.

“Bagi perumahan kediaman lain, kadar meningkat dari 8.3 (harta tanah) kepada 9.3 peratus manakala pangsapuri dinaikkan dari 7.5 kepada 8.5 peratus,” katanya.

Menurutnya, bawah Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), rumah pangsa kos rendah adalah dari 4.5 kepada lima peratus.

“Untuk harta tanah, ia meningkat dari tujuh kepada lapan peratus manakala pangsapuri dari enam kepada tujuh peratus.

“Peningkatan perlu untuk membawa masuk pendapatan tambahan kepada kedua-dua majlis untuk menampung kos operasi yang makin tinggi seperti projek pembangunan untuk meningkatkan kemudahan asas,” katanya.

Kon Yeow berkata, sejak 2009, MPPP dan MPSP memohon membuat penilaian bagi menaikkan kadar cukai namun ditolak.

“Dengan peningkatan itu, MPPP dapat menambah pendapatan 20.46 juta pada tahun hadapan dengan kutipan RM180.9 juta berbanding R160.438 tahun ini.

"Kutipan MPSP pula meningkat kepada RM158.2 juta berbanding RM137.7 juta tahun ini iaitu peningkatan RM20.49 juta," katanya.

Sumber: http://www.utusan.com.my/berita/politik/kerajaan-dap-pulau-pinang-naikkan-cukai-pintu-tahun-depan-1.28873

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget