KL CHRONICLE: @AzminAli kini buat U-Turn, Kata Keputusan luluskan 3 Lebuhraya Bertol belum muktamad pula

Saturday, October 31, 2015

@AzminAli kini buat U-Turn, Kata Keputusan luluskan 3 Lebuhraya Bertol belum muktamad pula



Selepas dipanggil oleh Presiden PKR Dr.Wan Azizah Wan Ismail untuk memberi penjelasan tentang pembinaan 3 lebuh raya  yang menjadi kontroversi baru-baru ini di Selangor,  Menteri Besar Mohamed Azmin Ali akhirnya mengakui bahawa kelulusan 3 lebuh raya ini masih belum muktamad.



Azmin bagaimanapun berkata, kelulusan 3 lebuh raya baharu Lebuhraya Damansara-Shah Alam (Dash), Sungai Besi-Ulu Klang (Suke) dan East Klang Valley Expressway (EKVE ) pada ketika ini hanya secara "prinsip" namun beliau tidak memberi penjelasan lebih lanjut apabila ditanya oleh pihak media.

Katanya, kelulusan 3 lebuh raya itu diputuskan ketika Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim masih menteri besar Selangor dan masih belum dimuktamadkan memandangkan ia menerima bantahan penduduk.

"Untuk makluman ketiga-tiga lebuh raya itu tidak diluluskan ketika saya menjawat menteri besar. Ia diluluskan secara prinsip sebelum ini.

"Media sosial laporkan kononnya ketiga-tiga lebuh raya baharu itu diluluskan dalam tempoh setahun saya jadi menteri besar sedangkan mereka penuhi syarat dan diluluskan menteri besar sebelumnya," katanya pada sidang media di lobi Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di Shah Alam, hari ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa itu berkata, rundingan bersama penduduk selaras dengan Seksyen 20 A Akta Perancangan Bandar dan Desa mewajibkan Putrajaya berunding kerajaan negeri berkenaan semua prosedur pembangunan.

Katanya, sebagai contoh Lebuhraya Dash masih dibantah penduduk Damansara Perdana begitu juga dengan EKVE ditentang penduduk Ukay Perdana.

"Sebab itu saya minta Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Jabatan Kerja Raya (JKR) berbincang dengan penduduk terjejas.

"Kerajaan negeri hanya berkuasa ke atas tanah sebab itu kita mahu dirunding dengan penduduk sebelum pembinaannya bermula," katanya.

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget