KL CHRONICLE: Peguam ragui "kertas pertuduhan" yang dikeluarkan Sarawak Report #Malaysian

Thursday, July 30, 2015

Peguam ragui "kertas pertuduhan" yang dikeluarkan Sarawak Report #Malaysian


Sarawak Report Buat Fitnah Lagi

Portal yang berpangkalan dari London itu sekali lagi memaparkan cerita palsu tentang waran tangkap Dato Seri Najib Razak. 



Format Waran Tangkap bukan begitu. Waran Tangkap mesti ada nombor rujukan laporan daerah Ibu Pejabat Polis Daerah yang terbabit. 

Dalam waran tangkap palsu yang dibuat oleh Sarawak Report itu, nombor itu tiada. Yang dibuat oleh Sarawak itu adalah format kertas pertuduhan. 

Pertama, Sarawak Report mengelirukan rakyat antara kertas pertuduhan dan waran tangkap. Dokumen yang disebar itu nampak seperti satu kertas pertuduhan dalam bentuk draf. 

Keduanya, dokumen draf kertas pertuduhan segini boleh direka oleh sesiapa sahaja. Kalau saya letak nama kamu dalam kertas pertuduhan membunuh dan mula menyebarkan di blog, facebook dan Whatsapp malam ini. Benda itu pun orang akan percaya. 

Berapa ramai antara kita yang pernah tengok kertas pertuduhan dan waran tangkap?

Semalam mereka meniru suara Menteri Besar Negeri Sembilan dan menyebarkan di internet dan sosial media untuk mencipta persepsi negatif pada kerajaan.

Malam jumaat yang indah ini diganggu. Mereka buat pula draf palsu pertuduhan daripada London. Rakyat Malaysia pula yang jadi tukang percaya dengan portal fitnah dari luar negara ini. 

Sebelum ini Sarawak Report ini menipu "money trail" guna Powerpoint. Siapa pun boleh buat rajah begitu dan letak nama sendiri kononnya dapat duit berjuta juta. 

Kali ini guna Word pula untuk fitnah dan berusaha untuk jatuhkan kerajaan. Sudah sudah lah, janganlah kita terperangkap dalam fitnah dajal ini. 

Bagi menyekat fitnah yang menyerang umat Islam Malaysia dari segenap penjuru ini, maka perlulah umat Islam hari ini menyemak dahulu sesuatu berita. 

Jangan mudah sangat terima apa sahaja tanpa semak dulu kesahihannya. Firman Allah SWT dalam surah al-AnFal ayat 25 bermaksud:

"Jagalah olehmu akan fitnah yang tidak menimpa ke atas mereka yang zalim semata-mata dan ketahuilah bahawa Allah sangat dahsyat siksaan Nya." 

Moga kita semua terselamat dengan fitnah akhir zaman. 

Dr Ahmad Umar
Lawyer & Peguamcara.

1 comment:

Labu8455 said...

Kenapa tak nak tanya dengan Ghani Patail sendiri ? Tak perlu nak tuduh menuduh samada fitnah atau tidak sebelum Ghani Patail membuat kenyataan.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget